ChristianMatch
 


Forum

Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 13:37
 
THOMAS968 schreef:
Wat is er mis met de kerken dat er zoveel mensen weggaan of zoals meestal, geleidelijk wegblijven? Ervaringen?

Thomas

Geregeld heeft de leegloop met bepaalde teleurstellingen te maken, veelal teleurstelling in mensen. En ja, dat is pijnlijk. Want je hoopt toch dat je een thuisplek vindt en ervaart, een plek waar je je geborgen weet, waar je ruimte hebt voor jouw vragen. Mensen laten hier nog wel eens steken vallen (wie niet...), waardoor er een zekere afstand groeit, wat tot afscheid kan leiden.

Een ander aspect dat nogal eens meespeelt, is het gemis van bepaalde elementen in de erediensten danwel het verdere kerk-zijn. Wel is binnen veel kerken merkbaar dat hier wel van elkaar geleerd wordt, want er zijn wel verschuivingen zichtbaar en merkbaar her en der (en dat geldt, zo heb ik ontdekt, zowel binnen protestantse als evangelische kring).

Tot slot denk ik dat ook de geschiedenis van de kerken een rol speelt. Allerlei scheuringen en ook dingen als de inquisitie geven het instituut niet bepaald een mooi beeld (alhoewel het juist ook weer kan laten zien dat ook christenen gewoon mensen zijn).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 14:09
 
HENK710 schreef:
Toch apart dat er genoeg andere mensen zijn die het er wel uit halen, Chatuliem. Knipoog smiley

Deze reactie zegt mij erg veel Henk. Ten eerste over jou, maar daar laat ik me niet verder over uit. Ik wil per slot van rekening geen ban krijgen.

Ten tweede over het leesgedrag van deze mensen. Ze ondersteunen een conclusie die niet door jou gegeven is, en toch beweer jij stellig dat je dit gezegd hebt.

Ten derde citeer je bijdrages van andere mensen, waarbij ze geen enkele ondersteuning van jouw beweringen geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE015





Berichten: 107

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 15:49
 
In mijn woonplaats groeit de chr.ger.kerk zo snel dat de mensen haast de kerk niet meer in kunnen met zoveel jeugd.
Ze willen dus een nieuwe kerk bouwen. En in de rest van Nederland wordt er juist erg veel afgebroken.
Mijn kinderen vonden onze kerk vooral saai, maar ik denk dat het daar niet aan de orde is.
Een paar jaar geleden is er ook al een nieuwe kerk gebouwd, ik geloof verwant aan hersteld verband, die uitpuilt van de mensen. Je kan stellen dat de Boodschap daar gewoon doorgroeit. Lopen in het voetspoor der vaderen is veilig, denk ik dan.
Maar, min woonplaats telt wel rond de 40 kerken, op een gemeenschap van ong. 20.000 mensen.
Tja,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 17:45
 
CHATULIEM619 schreef:
Je draait de zaak precies om Does. Als dit de mening van je vriend is, dan had hij dat moeten opschrijven.

Ik draai helemaal niets om.
En waarom je moet zeggen de mening van je vriend is mij ook een raadsel.
Gelukkig ben ik oud en wijs genoeg om zelf ook een mening te hebben...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 17:51
 
IMRE695 schreef:
Gelukkig heb jij daar geen last van, hè Pieter. Clown smiley Jij bent altijd bereid om te luisteren naar redelijke argumenten en je bent je bewust van je vooroordelen naar anderen toe en over de maatschappij.


ikke wel... jij ook? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 18:17
 
PIETER649 schreef:
ikke wel... jij ook? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ik ruil mijn mening graag in voor een betere. Mits de feiten kloppen.

En ik heb ook geleerd dat het niet erg is, om de minste in het Koninkrijk te zijn.

En tot slot ben ik me vaak erg bewust van de balk in mijn eigen oog.

Gelukkig zijn er altijd mensen bereid die te benoemen bij mij. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 19:16
 
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel Christenen er (indien mogelijk) elke week of meerdere keren per maand, zondags naar de kerk gaan??

Voor alle duidelijkheid, naar de kerk gaan, dat stenen gebouw ergens bij jou in je woonplaats, niet zijnde het huis waar je woont .... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 19:31
 
IMRE695 schreef:
Ik ruil mijn mening graag in voor een betere. Mits de feiten kloppen.

En ik heb ook geleerd dat het niet erg is, om de minste in het Koninkrijk te zijn.

En tot slot ben ik me vaak erg bewust van de balk in mijn eigen oog.

Gelukkig zijn er altijd mensen bereid die te benoemen bij mij. Lachende smiley




jij is goed man!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 13:45
 
Ik ben gelovig! En bepaal toch echt zelf wanneer ik naar de kerk ga en niemand anders!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 3 maart 2010, 15:16
 
APPELTJE084 schreef:
Ik ben gelovig! En bepaal toch echt zelf wanneer ik naar de kerk ga en niemand anders!

En als je niet gaat, is dat jou verantwoordelijkheid, niet de mijne of van anderen. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Pagina 4 van 4