ChristianMatch
 


Forum

Christen maar niet naar de kerk of heel weinig??
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:05
 
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:09
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary
vraag ze dat in een persoonlijk bericht. Mijn mening is,dat je dan een beter antwoord krijg dan hier en publique op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAAS252





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:28
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary

Mary,
Het had tot voor twee jaar terug ook in mijn profiel kunnen staan.
Mijn reden hiervoor was, dat ik teveel naar mensen keek en wat die elkaar aandeden ( Christenen bedoel ik dan )
Ik had toen niet zoveel behoefte om daar zondags tussen te gaan zitten.

Dom, he ? Kan je je zoiets voorstellen ?

Gelukkig hebben we een levende God die daar op een gegeven moment een stokje voor steekt.
In het diepst van mijn ellende heeft Hij mij opgepakt.

Er staat nu : elke week.

In mijn geval was het dus: kortzichtige domheid.

Klaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:32
 
HDBAS635 schreef:
vraag ze dat in een persoonlijk bericht. Mijn mening is,dat je dan een beter antwoord krijg dan hier en publique op het forum.


Waarom zou je hier geen topic over openen? Ik vraag het me namelijk ook vaak af, Mary.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:54
 
ik ga laatste tijd bijna niet naar de kerk omdat ik een beetje teleurgesteld ben in de mensen in de kerk en ook een beetje teleur gesteld op God maar dat is ook weer aan het oplossen en dat zonder zoutzuur....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 17:55
 
MARIJAN072 schreef:
Waarom zou je hier geen topic over openen? Ik vraag het me namelijk ook vaak af, Mary.
Natuurlijk mag dat,maar die (bedoelde personen) zullen waarschijnlijk niet reageren. En dan is het gissen. Ik denk,dat iedereen daar zijn/haar redenen voor heeft om weinig/niet te gaan. Of dat goed is,laat ik in het midden.

p.s. Rellok is 1 van de weinigen die wel zal reageren. Sterker nog: Hij heeft het al gedaan


Laatst aangepast door
HDBAS635
op donderdag 17 december 2009, 17:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 18:54
 
Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary


Mary,

Ik denk dat iedereen wel zal vinden dat je beter regelmatig naar de kerk kunt gaan, al zou het alleen maar zijn dat het kaarsje dan meestal wat helderder blijft branden. Zo dramatisch als hierboven, teleurgesteld in de kerkmensen, dat zal altijd blijven. Een kerk is wel een gemeenschap der Heiligen in de oorspronkelijke betekenis, dus apart gezet, maar vooral een gemeenschap van falende mensen. Elke kerkdienst kent zijn Kyrie. Maar menselijke gemeenschappen kunnen op een gegeven moment niet meer aanspreken. Ik heb regelmatig het gevoel in een bejaardensoos te zitten met vooral heimwee naar de zekerheden van vroeger. Weinig jonge aanwas. Ik heb hier veel goeds meegemaakt en wil daarom eigenlijk niet weg, maar mis in deze geloofsgemeenschap toch ook heel veel. De Evangelische uitstapjes waren ook niet altijd succesvol. En tja, dan vraag je je wel eens wat af, of slaap je wat vaker uit

thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 20:15
 
RELLOK036 schreef:
ik ga laatste tijd bijna niet naar de kerk omdat ik een beetje teleurgesteld ben in de mensen in de kerk en ook een beetje teleur gesteld op God maar dat is ook weer aan het oplossen en dat zonder zoutzuur....


Wat rot voor je Rell..............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 20:22
 
MARY052 schreef:
Wat rot voor je Rell..............
is niet rot hoor is gewoon me ervaring en het komt heus wel weer goed hoor wanneer sja das ook voor mij de grote vraag he
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 22:18
 
verwijderd door mezelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op zaterdag 9 januari 2010, 01:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BULLDOG524





Berichten: 109

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 22:22
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary

Denk dat velen daar hun eigen reden voor hebben
en om nou je reden hier op het forum te plaatsen, en er vervolgens op afgebrand te worden.
Misschien een idee om het die mensen persoonlijk te gaan vragen Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SMILEY462





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: donderdag 17 december 2009, 23:21
 
ik moet vaak zondags werken, dus goed excuus...en hou me ook nog es bezig met 1 van de 10 geboden. pas toe wat dr in de kerk verkondigd word okee niet alles maar ben dan ook geen model christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 08:41
 
MARISKA601 schreef:
Ik ging vroeger heel trouw naar de kerk.
Tot dat ik ging merken dat de mensen eigenlijk niet meer
naar elkaar omkeken.
Ze wezen wel met het vingertje dat bepaalde
dingen gewoon niet konden.
Ik ben toen jaren niet meer gegaan.
En heb me later ontrokken van die kerk.
Nu ben ik lid van een andere kerk, die een beetje bij me past.
Maar echt mijn draai heb ik er niet gevonden omdat er weinig tot geen mensen van mijn leeftijd daar zijn.
Ik moet mezelf soms bij de nekharen pakken om te gaan.
Ik moet het ritme voor de zondag weer vinden.

He Maris,
Bedankt voor je openheid. Vaak is het zo dat door teleurstellingen in mensen je minder vaak naar de kerk gaat.(herken ik zelf ook, gelukkig ligt dat ver achter me)
Weet je vraag GOD maar of HIJ jou een gemeente wil geven die bij je past, waar je je thuis mag voelen, waar je je juist op verheugd om naar toe te gaan....
Dat is echt een wereld van verschil. Tien jaar geleden ging ik ook bijna niet vond de zondag de rotste dag van de week. Nu verheug ik me op de zondag en heb er juist super veel zin in, en baal ervan als ik een dag moet missen.
Het kan dus wel veranderen!

Heel veel sterkte!

Groetjes Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 08:41
 
BULLDOG524 schreef:
Denk dat velen daar hun eigen reden voor hebben
en om nou je reden hier op het forum te plaatsen, en er vervolgens op afgebrand te worden.
Misschien een idee om het die mensen persoonlijk te gaan vragen Smiley die vol vragen zit

He Bull.

Gelukkig zijn er toch mensen die zo dapper zijn om hier iets over te vertellen, zelfs op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 11:49
 
BULLDOG524 schreef:
Denk dat velen daar hun eigen reden voor hebben
en om nou je reden hier op het forum te plaatsen, en er vervolgens op afgebrand te worden.
Misschien een idee om het die mensen persoonlijk te gaan vragen Smiley die vol vragen zit

Mee eens, Bulldog. Ik ben één van die mensen die niet naar de kerk gaat. En om eerlijk te zijn? Heb ik totaal geen zin om me hier te moeten verantwoorden. Alles heeft een reden, niets gebeurd zomaar...zo ook in mijn leven. Ben ik een 'tweederangs Christen, alleen omdat ik niet naar de kerk ga? Maar...mocht ik goed contact met iemand krijgen? Dan wil ik daar best eens over praten maar niet hier, niet nu en al helemaal niet omdat ik het volgens sommigen verkeerd doe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 12:06
 
ARIENNEZ498 schreef:
Mee eens, Bulldog. Ik ben één van die mensen die niet naar de kerk gaat. En om eerlijk te zijn? Heb ik totaal geen zin om me hier te moeten verantwoorden. Alles heeft een reden, niets gebeurd zomaar...zo ook in mijn leven. Ben ik een 'tweederangs Christen, alleen omdat ik niet naar de kerk ga? Maar...mocht ik goed contact met iemand krijgen? Dan wil ik daar best eens over praten maar niet hier, niet nu en al helemaal niet omdat ik het volgens sommigen verkeerd doe.


Laatst aangepast door
MARIJAN072
op woensdag 23 februari 2011, 10:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 16:05
 
maar degenen,die reageren zitten regelmatig op het forum. Maar de overgrote meerderheid niet. En die zullen waarschijnlijk niet in het openbaarheid treden. En ik geef ze nog gelijk ook.(imho)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 16:36
 
MARIJAN072 schreef:
Volgens mij is niemand verplicht om te reageren, zich te verdedigen of zich te verantwoorden. Zo is Mary's vraag op mij niet overgekomen, dit benadrukt zij zelfs nog. Op een forum staat vragen vrij en is iedereen vrij om wel/niet te reageren. Ik heb inmiddels al iets geleerd van sommige reacties! En daar kan ik, als kerkganger (waardoor ik me zeker niet beter voel! Ik vind het ook fijn om te gaan en gevoed te worden. Ook de ontmoeting met mede-gelovigen stimuleert mij.), zeker
van leren! En het aan mensen persoonlijk vragen, kan natuurlijk altijd. Ik zou dat zeker doen, als ik iemand beter zou willen leren kennen.

Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 19:11
 
Kerk zijn is iets anders dan een gebouw. Kerk zijn kan ook als mensen onder elkaar in een andere vorm. Ook dat is gemeente zijn, gemeenschap met elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 december 2009, 23:10
 
Ook ik ben 1 van de mensen die weinig in de kerk komt...
Al moet ik zeggen dat de reden hier om wel veranderd is.
In het verleden ging ik weinig naar de kerk omdat ik me er niet thuis voelde... Vaak voelde ik me veroordeeld, ( klein voorbeeldje...Na de geboorte van men jongste zoontje was ik helaas lichamelijk, lange tijd niet in staat om naar de kerk te gaan, Toen ik eindelijk wel weer naar de kerk kon, werd er hardop rondom mij gezegd kijk die is er ook weer, die durft om nu wel weer te komen... Ipv een welkom werd er openlijk geoordeelt en ja dat deed zeer, ik voelde me niet meer welkom Twijfelende smiley )
Nu ik weer in mijn oude woonplaats woon ga ik weer graag naar de kerk,
En als ik er lichamelijk toe in staat ben ga ik inderdaad graag, Ik voel me er thuis, ik voel me er welkom... en ik denk dat, dat heel belangrijk is,
Je moet je er thuis voelen, je moet je er welkom voelen,
En niet het gevoel hebben dat je er met de nek aangekeken wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SPIRIT227





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 17:37
 
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een goed topic. De meeste mensen blijven niet weg uit de kerk uit gemakzucht. Voor de meesten van hen zit daar meer achter. En veroordeeld worden omdat je weinig of niet naar de kerk gaat? Daar ben ik niet bang voor. Degenen die dat doen zijn mijns inziens wat kortzichtig. Het is naar mijn mening niet het aantal keren dat je in de kerk zit, maar de manier waarop je in het leven staat en met je naasten omgaat wat het meest belangrijk is.

Mensen in hun waarde laten en helpen en bijstaan waar je kunt, dat is niet zozeer naar de kerk 'gaan', maar een stukje 'kerk zijn'.

Groet voor allen! Spirit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLAAS252





Berichten: 54

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 19:19
 
SPIRIT227 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit wel een goed topic. De meeste mensen blijven niet weg uit de kerk uit gemakzucht. Voor de meesten van hen zit daar meer achter. En veroordeeld worden omdat je weinig of niet naar de kerk gaat? Daar ben ik niet bang voor. Degenen die dat doen zijn mijns inziens wat kortzichtig. Het is naar mijn mening niet het aantal keren dat je in de kerk zit, maar de manier waarop je in het leven staat en met je naasten omgaat wat het meest belangrijk is.

Mensen in hun waarde laten en helpen en bijstaan waar je kunt, dat is niet zozeer naar de kerk 'gaan', maar een stukje 'kerk zijn'.

Groet voor allen! Spirit

Maar dan is het wel een goeie zaak om in de "Kerk", niet als gebouw, maar als gemeente van God, dus samen, bij te kunnen tanken, om dit vervolgens weer uit te kunnen dragen/delen.
Niet dan ?

Klaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 19:29
 
KLAAS252 schreef:
Maar dan is het wel een goeie zaak om in de "Kerk", niet als gebouw, maar als gemeente van God, dus samen, bij te kunnen tanken, om dit vervolgens weer uit te kunnen dragen/delen.
Niet dan ?

Klaas.


Mee eens Klaas!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 20:02
 
KLAAS252 schreef:
Maar dan is het wel een goeie zaak om in de "Kerk", niet als gebouw, maar als gemeente van God, dus samen, bij te kunnen tanken, om dit vervolgens weer uit te kunnen dragen/delen.
Niet dan ?

Klaas.

Geweldige kerkdienst dan net gehad met koffie, banketletter en goed gesprek. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SPIRIT227





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zondag 20 december 2009, 21:18
 
Zoals ik al eerder aangaf, is er vaak een reden voor om niet naar de kerkdienst te gaan. Wanneer je daar niet die 'gemeenschap' vindt is (jammer genoeg) het 'opladen' er ook niet. Wat ik met mijn vorige schrijven vooral wilde zeggen is dat je het christen zijn niet kunt beoordelen op het aantal keren per maand dat iemand in de kerkdienst aanwezig is.

Ook in onze kerk zie ik veel mensen die actief zijn in de werkgroepen en vrijwilligerswerk van de kerk, maar bijna nooit op zondag naar de kerk gaan. Zij zijn naar mijn mening niet minder christen dan diegenen die iedere zondag in de kerk zitten.

groet!Spirit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 18:12
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

GOD heeft de gemeente ingesteld en we hebben elkaar juist zo nodig als broers en zussen.............. Tegelijk wordt je toch ook weer elke keer bemoedigd en leer je steeds meer over de Bijbel..........op die manier kan je geloof en je relatie met JEZUS zich verdiepen.

Voor alle duidelijkheid: ik spreek geen oordeel hierover uit, maar ben wel benieuwd naar de redenen hiervan.

Groet Mary

Mijn vraag is: Wat is de gemeente van God?
Zijn dit de Jehova's, de Baptisten, de adventisten, de evangelisten, de calvinisten, lutheranen, de Rooms Katholieken, de Orthodoxen, de......[vul maar in].

Het zijn duidelijk niet dezelfde kerken, met dezelfde leer en dezelfde geloofspunten. Zelfs zaken als doop en communie zijn niet hetzelfde, en
dat zijn toch fundamentele geloofpunten.

Niet iedere kerk/gemeente is een ook gemeente van God. Dus hoe weet je waar je de volledige authentieke kerk kunt vinden, die de leer van Christus nog zuiver behoudt volgens de woorden: 'Op deze rots zal ik mijn kerk bouwen en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen'?
Welke Christelijke leer is nog niet door de poorten van de hel overweldigd?
[let op: Ik heb het hier niet over het gedrag van individuele mensen of groepen, maar over de officiele leer van een kerk.]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 21:21
 
LAURENS814 schreef:
Mijn vraag is: Wat is de gemeente van God?

Welke Christelijke leer is nog niet door de poorten van de hel overweldigd?
[let op: Ik heb het hier niet over het gedrag van individuele mensen of groepen, maar over de officiele leer van een kerk.]


Het is lastig te bepalen welke kerk die leer heeft, de meesten vinden het van zich zelf. Mensen zoeken een kerk waar ze zich thuis voelen, ook wat betreft leer en opvattingen maar dat niet alleen. Charismatische gelovigen voelen zich thuis bij een geloofsbeleving waar ik moe en onrustig van word. Ik ben er ooit wel eens geweest en kan er niet goed tegen. Maar de preek van de voorganger was prima. Het is niet aan mij om te kunnen bepalen of de leer zuiver is.
Veel mensen denken dat de leer zuiver is als de Statenbijbel wordt gebruikt, er op hele noten wordt gezongen en het vooral zo blijft als het vroeger was.
Maar dat is geen theologie. Is dat dan fout? Welnee, zoals charismatische gelovigen zich bij een sfeer thuis voelen waar Gods aanwezigheid duidelijk wordt gevoeld en ervaren, zo voelen meer traditionele gelovigen zich thuis bij hun liturgie, rituelen en beleving.
Heerlijk toch dat we kunnen kiezen uit een vorm die bij de eigen beleving en overtuiging past? Wie kiest er vandaag nog voor de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt omdat ze artikel 31 van de kerkorde onderhouden? Je voelt je er thuis of niet, je voelt je gevoed of niet en zo zijn er nog wel meer dingen belangrijk. De ware leer - lastig om met zekerheid vast te stellen hoor - kun je lezen in de Bijbel en kun je bij alle christenen ervaren en beleven als het goed is.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 19 januari 2010, 21:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 januari 2010, 23:08
 
MARY052 schreef:
Ik lees regelmatig in een profiel dat mensen aangeven christen te zijn om dan vervolgens te lezen dat mensen soms maar een paar keer per jaar naar een kerk gaan.
Ik ben heel benieuwd wat daar de reden van kan zijn.........

eerlijk gezegd vind ik dit niet zón moeilijk antwoord hoor,
punt 1
ik ben er van overtuigd dat je "geloof" een geschenk van God is ...
je geloof erváár je van in hoeverre je vervult bent van de heiligen Geest
als je weinig of niets daar van merkt ... zul je ook niét zón drang hebben om zondags naar de kerk te gaan ... je zegd dan, welnee joh ... die kerk is zo saai als wát ... niks spannends aan, en uuuh ... na een week hard werken draai ik mij op dat tijdstip nog wel een keer óm hoor ...
héérlijk dat uitslapen ... er is toch geen mooiere dag dan op de zondag uitslapen? ... nee werken doen we op zondag niet , dat is ons niet geleerd, en is niét zón kunstje om je daar aan te houden ... sterker nog,
het komt mij eigenlijk best goed uit zo op zondag ... niet dan?
dit is dus het senario als je weing, nou ja weinig ... vervuld bent van de Heiligen Geest ...
lieverds ... ik veroordeel niemand ... ik kan mij hééél sterk indenken in digene die dat zo ervaren, en kan er een boek over schrijven ... niks mis mee, en kom daar later op terug.

punt 2.
stel ... je weet het allemaal érrg goed ... je bent zo opgevoed, je wortels spreken boekdelen, en tóch zegd het je allemaal maar weinig, en die keer dát je dan naar de kerk gaat, word je teleurgesteld door de mensen om je heen ... pffff denk je dan ... is dít het nou? ... wéér mis ...
je vind het wel weer even genoeg... het uitslapen lonkt ... maar diep in je hart weet je wel beter ...

punt 3
vooraf zeg ik dat dit een hele sprong is ... voor menigen niet te bevatten, zijn daar best wel een beetje jaloers op, en denken van ... jeetje hoe kán dat nou ... iedereen zó blij ... waarom heb ik dat niet ... lieverds, voor iedereen die dat gevoel niét hebben zal ik vanavond voor bidden.
als je écht vervuld bent van de Heiligen Geest, dan ga je juist gráág naar de kerk ... sterker nog ... dan kan je de dienst niet lang genoég duren
je wil Gods dienaar horen spreken ... naar huis gaan met de zegen voor de komende week, het kerk gaan voed juist je geloof, en je wilt niets liever
je wil niets liever dan je geloof delen met al die lieve mensen om je heen ... je ziet die mensen dan ook op een heel ándere manier ... dan dat je dat gevoel niét hebt ...

een voorbeeld uit mijn eigen leven ...
oeps
als jullie mijn profiel lezen dan zie je dat ik weduwnaar bent ... erg zat, vooral als je 4 kids om je heen heb
mijn geloof was vóór het ziek worden van mijn allerliefste vrouw óók niet zo denderend hoor ... het was opppervlakkig ... waren dus niét zo vervult van de Heiligen Geest
we deden onze dingen ... en dat wás het dan ook wel
maar toén werd mijn vrouw érnstig ziek ... je wereld stort in ... en wat doe je dan? ... juist ... je weet dat ménsen je niet kunnen helpen, en je grijpt naar het állerhoogste, al wist ik diep in mijn hart dat ik helemaal niet zo met het geloof bezig was, maar had mijn opvoeding hé ... jéétje wie weet?
nou luitjes ... en dát heb ik geweten ... God ging met ons een weg, pfffff niet te kort ... op een gegeven moment kon ik het wel van de daken schreeuwen ... wilde het met iedereen delen, en begon met mijn eigen familie.
ik had écht het gevoel van dat doe ik even, er volgde gesprekken met mijn broer en zus ... maar kwam van een oude kermis thuis hoor
hoe zeer ik ook mijn best deed, het lande niet ... ja, ik kon het delen met mijn moeder van 72. en dat was het dan ook wel ...
snappen jullie nu dat ik héél erg begrijp wanneer iemand niet regelmatig of helemaal niét naar de kerk gaat? ... schaam je niet hoor ... alles wat uit Gods hand begon ... en de rest weten jullie zelf wel ...

lieve groet
inka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 00:52
 
Als ik zo jou tekst lees Inka dan begrijp ik het wel.
Raar of apart is dat we vaak eerst iets erg moeten mee maken, willen wij naar God omkijken. Want God kijkt altijd naar ons om, alleen kan hij niks doen zonder onze toestemming. Wij hebben immers een vrije wil gekregen.

Ik moest altijd mee naar de kerk en als klein meisje leer je dan al dat je snoepjes krijgt als de preek begint en dan kijk je om je heen en vele zitten dan te slapen. Sommige met een ernstig gezicht en of met boze trekken. Hoedjes voor de dames de ene mooier dan de ander. Zwarte kousen aan dat moet. Om mij heen kijken zie ik alles donker. Donkere kleding, sombere gezichten en een opgelegde stilte die niet natuurlijk is. Naar huis toe kom je mensen tegen die mijn ouders bijna slaaf groeten. Dan de maandag kom je dezelfde mensen tegen en ze groeten je niet. Rare wereld denk je dan als kind.

Toch was de bijbel iets ongrijpsbaar voor me, dus las ik de bijbel, statenvertaling, stiekum in mijn bed onder de deken. Tot mijn verbazing las ik alleen over de liefde van Jezus voor ons mensen. Waarom zijn de mensen dan niet blij, dacht ik.
Ik vroeg dat aan mijn vader, maar hij werd boos hierover. God straft en je komt in de hel was de boodschap die ik kreeg.
Voor mij geen leuk vooruitzicht, ik had een goede voorstellingsvermogen en dat was niet mis. Daar wou ik zeker niet komen.

Ik bleef maar de liefde van Jezus lezen in de bijbel. Dus mijn conclusie was God is niet lief, God is een straffende God, maar Jezus is wel lief. Jezus geeft om de mensen en het maakt niet uit hoe of wat ze gedaan hebben, Jezus houd van ze. Voor mij was dit op mijn 9de een geweldige ontdekking. Maar ik hield dat maar goed voor mij.
De Heilige Geest was ik nog niet mee bekent.
Toch weet ik nu dat de Heilige Geest mij wel inzicht gaf wat ik las.

Toen ik 15 jaar was niet meer naar de kerk gegaan. Ik had ook duidelijk meegekregen dat de kerk waar mijn vader toe behoorde de enige goeie kerk was en dat de andere kerken heidense kerken waren. Die mensen kwamen allemaal in de hel. Dus een andere kerk uit proberen lokte mij het aller minst.
Ik nam twee dingen mee die voor mij uit de bijbel sprongen en dat was en is :heb uw naasten lief, zoals u u zelf lief heeft en wat gij niet wilt wat u geschied doe dat ook een ander niet. Dat vond ik zo moeilijk dat ik daar wel naar wilde streven.

Toch een stap gewaagd en naar de geref kerk gegaan. Wat was dat nu voor een kerk, ik was zeer kritisch naar de mensen. Het viel me op dat ze wel vrolijker waren. Maar ook niet zo zwaar op de hand. Ik dacht dat kan nooit goed zijn, ze moeten toch weten dat ze naar de hel gaan. Hoe zit dat toch?
Ik nam elke dag Jezus liefde mee diep in mijzelf.
Tot dat ik op een punt kwam dat ik zei ik heb een wonder nodig. Ik ga nog maar een keer naar de kerk en als me dat niet bevalt dan ga ik noooooooooooooit meer.
Ik ben toen naar een evangelische kerk gegaan en dat was gelijk bingo en raakte het mijn hart. Wat een blijdschap en vrolijkheid heerste daar. Ook zag ik mensen gewoon hardop huilen en die werden ook getroost. Keek mijn ogen uit. Ik voelde dit is echt, dit is wat Jezus wil. Zijn Liefde was daar tastbaar. Vanaf die tijd ga ik wanneer ik kan naar de kerk. Ik sla het niet graag over. Pas enkele jaren geleden ben ik er pas achter gekomen dat God de Vader ook Liefde is. Hij is mijn Papa, op Hem vertrouw ik.
Shaloom Jill


Laatst aangepast door
JILL658
op woensdag 20 januari 2010, 07:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 10:05
 
Een heel persoonlijk onderwerp. Want God gaat met ons ieder zijn of haar eigen weg. Zelf ervaar ik het soms als moeilijk om bij kerkkeuze de juiste weg te vinden. Eerst maar een greep uit mijn smoezenboek om niet te gaan:

1) Het is wel erg vroeg opstaan op zondag.
2) Dan maar 's avonds naar de kerk.
3) Wat een boeiende documentaire op zondagavond op televisie!
4) Het is altijd zo warm in de kerk.
5) Die kerkbanken zijn niet echt ergonomisch; auw, m'n rug!
6) Ik voel me best eenzaam tussen al die mensen hier.
7) Ik ben uit m'n zondagse kleren gegroeid!
8) Nee hè, niet wéér een preek over dogmatiek en de leer van de kerk.
9 Ik snap de preek wel, maar wat heb ik er aan?
10) En waarom 2 keer per zondag naar de kerk? Is dat bijbels?

Nou, een andere gemeente dan eens geprobeerd:

1) Wat minder vroeg opstaan.
2) Slechts 1 dienst per zondag.
3) Kan ik vanavond gewoon televisie kijken. Of een boek lezen.
4) Aangenaam binnenklimaat
5) Makkelijke stoelen. Goed voor m'n rug!
6) Koffiedrinken na de dienst: gezellig en mensen spreken mij aan.
7) Je kunt hier gewoon in je spijkerbroek komen + een net overhemd.
8) De Gereformeerde leer kennen ze hier niet. Gewoon alleen de bijbel.
9) Toch wel ontroerend die preek. Krijg je een goed gevoel van.
10) 't Duurt iets langer, maar het is hier een stuk gezelliger.

Of toch niet? Want ineens begint de oudste te bidden voor alle christenen in reformatorische kerken, omdat zij het evangelische licht nog niet hebben gezien. Tja, wat moet ik dáár nou weer van denken?
Psalmen worden hier niet gezongen. Is ook wel jammer, want die vind ik zelf heel waardevol en mooi.
En die blijdschap: is-ti wel zo echt. Wat gaat er achter al die blijde gezichten schuil?

The bottom-line is dat ik mezelf te kritisch opstel, denk ik.
God roept mij naar de kerk om naar Zijn Woord te luisteren. Hij wil in evangelische en reformatorische kerken aanwezig zijn. Ik zit er niet voor de mensen, maar voor Hem. Dan maar eenzaam in een ongemakkelijke bank...

Of toch niet: mag ik misschien van mijn mede-kerkgangers toch verwachten dat ze belangstelling voor mij hebben of naar mij omzien?
Of is dat echt te veel gevraagd in deze tijd? Ik ben single. Die anderen hebben allemaal gezinnen, drukke banen en doen veel voor de kerk.
Voor mij is er de betaald pastoraal werker. Maar qua menselijk gevoel is mijn diepvries warmer dan hij. En het lukt mij niet om hem dat duidelijk te maken. Hij noemt zichzelf 'radicaal'. Ik heb alleen maar verdriet, want mijn moeder is pas overleden. Troost en menselijke warmte heeft hij niet in zijn pastoraal pakket. Ook op mijn 'waarom'-vraag weet hij niks zinnigs te zeggen. Is dat mijn kerk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Pagina 1 van 4