ChristianMatch
 


Forum

kanibalisme
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 november 2010, 22:59
 
De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten.
Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen.
Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt.
Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen.
Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word, dan is deze vorm van groei niet de juiste weg.
De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...

De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 00:34
 
PIETER649 schreef:
De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten.
Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen.
Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt.
Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen.
Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word, dan is deze vorm van groei niet de juiste weg.
De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...

De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie?

Daar kan ik mij best wel in vinden, vooral in het feit dat er te veel geshopt wordt in Christelijke kerken.
Hoewel ik onze gemeente wel trouw blijf, shop ik ook wel eens opzig lijkt mij dat dan niet zo erg.
En wat het versprijden over de aarde, dat doen tegenwoordig andere geloven wel. Niet nader te benoemen eenheden die hier neerstrijken, door hen naar ons toe te trekken en hun onze normen en waarden bij te brengen, hebben we gezegt zet jullie tenten hier maar op, en leef je eigen leven.
En toen is het gedonder begonnen, en roepen we tegenwoordig WIJ hebben het ware geloof.
Elk kerkie zijn eigen beleving, na de 60ger jaren hebben we nog nooit zoveel Christelijke kerken gehad.
Alleen wel met het grootte verschil dat het aantal gelovigen ernstig is terrug gelopen.
En zolang wij de wetten van onze Lieve Heer nog steeds naar onze hand zetten, moeten we wel onze eigen kerken neer zetten.
Want de traditionele kerken gaan daar nu weer niet in mee.
Verder wens ik u allen nog veel plezier hier, het gaat u goed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 08:20
 
GERT856 schreef:
Daar kan ik mij best wel in vinden, vooral in het feit dat er te veel geshopt wordt in Christelijke kerken.
Hoewel ik onze gemeente wel trouw blijf, shop ik ook wel eens opzig lijkt mij dat dan niet zo erg.
En wat het versprijden over de aarde, dat doen tegenwoordig andere geloven wel. Niet nader te benoemen eenheden die hier neerstrijken, door hen naar ons toe te trekken en hun onze normen en waarden bij te brengen, hebben we gezegt zet jullie tenten hier maar op, en leef je eigen leven.
En toen is het gedonder begonnen, en roepen we tegenwoordig WIJ hebben het ware geloof.
Elk kerkie zijn eigen beleving, na de 60ger jaren hebben we nog nooit zoveel Christelijke kerken gehad.
Alleen wel met het grootte verschil dat het aantal gelovigen ernstig is terrug gelopen.
En zolang wij de wetten van onze Lieve Heer nog steeds naar onze hand zetten, moeten we wel onze eigen kerken neer zetten.
Want de traditionele kerken gaan daar nu weer niet in mee.

Verder wens ik u allen nog veel plezier hier, het gaat u goed.

Ik begrijp je punt maar zie dat je em zelf ook in stand houd.
Zelf vind ik de bijbel getrouw heid van een kerk,cq gemeente,het allerbelangrijkste. Om weg te gaan als je het niet eens bent en dan dus weer een andere gemeente te stichten vind ik niet kunnen.
En die mega kerken die er nu komen heb ik ook niet zoveel mee, snap dat mensen er graag bij willen horen maar zelf ben ik dan bang voor het pastorale aspect, hoe kan je elk gemeentelid aandacht geven in zo`n enorme gemeente?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 08:59
 
CARIN303 schreef:
Ik begrijp je punt maar zie dat je em zelf ook in stand houd.
Zelf vind ik de bijbel getrouw heid van een kerk,cq gemeente,het allerbelangrijkste. Om weg te gaan als je het niet eens bent en dan dus weer een andere gemeente te stichten vind ik niet kunnen.
En die mega kerken die er nu komen heb ik ook niet zoveel mee, snap dat mensen er graag bij willen horen maar zelf ben ik dan bang voor het pastorale aspect, hoe kan je elk gemeentelid aandacht geven in zo`n enorme gemeente?
Dat zei ik dus, ik ga soms shoppen en veelal behoud ik het goede, van uit welke gemeente ook.
Ik houd het bij het geen waar ik ben in (op)gegroeid, maar ook die gaan tegenwoordig vooral met de staat mee, en daar heb ik nog wel eens moeite mee.
Alleen het gevaar blijft shoppen met het oog op, hee bij die kerk mag meer, (minder regeltjes, of beter geregeld) het verhaal van de puntjes en kommaas plaatsen, naar eigen belang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 11:38
 
PIETER649 schreef:
De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten.

Welke gemeentes bedoel je en kun je jouw bewering aantonen? Ik ken een gemeente in Barneveld die snel groeit omdat er wekelijks mensen tot bekering komen.

Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen.Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt. Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen.

Heb je hier onderzoek naar gedaan? Waarop baseer je dit allemaal?? Noem eens een paar kleinere gemeentes die vanwege deze 'concurrentie' zijn opgehouden te bestaan?

Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word,

Mogen we daar idd vanuit gaan? Persoonlijk heb ik daar wel zo m'n twijfels over.

dan is deze vorm van groei niet de juiste weg.

Oké; dus je hebt je conclusie al getrokken. Einde discussie Smiley die vol vragen zit

De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...

Euh.... ben jij niet in de war met de opdracht tot voortplanting? Lees eens in Handelingen hoeveel kleine kerken er waren per plaats. Geen 1. Er was 1 kerk per plaats. Megakerken dus.

De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.

Bah. Dat jij je tot stemmingmakerij verlaagt zeg... 4 leugens in 1 zin.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie?

Pieter jouw post staat bol van de vooronderstellingen, vooroordelen en andere ongerijmdheden. Try again.


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zondag 7 november 2010, 11:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 12:01
 
PIETER649 schreef:
De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten.
Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen.
Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt.
Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen.
Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word, dan is deze vorm van groei niet de juiste weg.
De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...

De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie?

Kannibalisme...
Knipoog smiley
Denk dat inderdaad mond op mond reclame voor deze gemeenten geldt.

In Zwolle groeit de Volle Evangelie gemeente ook heel snel en allemaal nieuwe leden van mensen die zich in bestaande kerken niet meer thuis voelen.

Waarschijnlijk omdat er tegenwoordig voor elk wat wils is.

Ik geloof net als jij dat je beter in je eigen gemeente kunt blijven en als er zaken zijn die je veranderd wilt zien, ben je waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt en kun je dat in een gemeente avond bespreekbaar maken, zo ben je opbouwend bezig binnen je eigen gemeente en ik geloof dat dat is wat God ook van ons vraagt....
Het is zo dat sommige gemeente besturen niet open staan voor verandering en ik denk dat daar veel frustratie door ontstaat, zo verlaten steeds meer mensen de kerken en zoeken ze vrije gemeenten waar wat minder regeltjes zijn en waar alles wat minder gebonden is.
Als je als gemeente open staat voor wat er leeft bij de mensen en er iets mee doet..dan ga je die groei in je eigen gemeente zien en blijf je graag waar je bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 17:23
 
MARIAN519 schreef:
Kannibalisme...
Knipoog smiley
Denk dat inderdaad mond op mond reclame voor deze gemeenten geldt.

In Zwolle groeit de Volle Evangelie gemeente ook heel snel en allemaal nieuwe leden van mensen die zich in bestaande kerken niet meer thuis voelen.

Waarschijnlijk omdat er tegenwoordig voor elk wat wils is.

Ik geloof net als jij dat je beter in je eigen gemeente kunt blijven en als er zaken zijn die je veranderd wilt zien, ben je waarschijnlijk niet de enige die er zo over denkt en kun je dat in een gemeente avond bespreekbaar maken, zo ben je opbouwend bezig binnen je eigen gemeente en ik geloof dat dat is wat God ook van ons vraagt....
Het is zo dat sommige gemeente besturen niet open staan voor verandering en ik denk dat daar veel frustratie door ontstaat, zo verlaten steeds meer mensen de kerken en zoeken ze vrije gemeenten waar wat minder regeltjes zijn en waar alles wat minder gebonden is.
Als je als gemeente open staat voor wat er leeft bij de mensen en er iets mee doet..dan ga je die groei in je eigen gemeente zien en blijf je graag waar je bent.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat God van ons vraagt juist Zijn regels na te leven, en door dat de tijdsgeest ons andere dingen vraagt wij meer genijgt zijn die te volgen, zoals die in de traditie getrouwe kerk juist overgenomen wordt, wat het leeuwendeel niet wil.
bv huwlijk en staat, dank je wel, ik niet, die zelfde staat die de kerken en volgelingen hun wil oplegt, die weer contra onze lieve Heer is.
Voor wie staan die kerken dan eigenlijk nog, mijns inziens alleen maar om er een betere wereld door te krijgen, waarin alleen zij rijker van worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 18:50
 
GERT856 schreef:
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat God van ons vraagt juist Zijn regels na te leven, en door dat de tijdsgeest ons andere dingen vraagt wij meer genijgt zijn die te volgen, zoals die in de traditie getrouwe kerk juist overgenomen wordt, wat het leeuwendeel niet wil.
bv huwlijk en staat, dank je wel, ik niet, die zelfde staat die de kerken en volgelingen hun wil oplegt, die weer contra onze lieve Heer is.
Voor wie staan die kerken dan eigenlijk nog, mijns inziens alleen maar om er een betere wereld door te krijgen, waarin alleen zij rijker van worden.

Ik geloof zeker dat God van ons vraagt zijn wet/woord na te leven en begrijp dat je daarin in jouw gemeente/kerk teleurgesteld bent...beetje verbitterd zelfs?
Toch denk ik dat je vanuit je eigen gemeente moet blijven proberen aan te geven waarin ze niet volgens de bijbel bezig zijn.
En waar of kerken voor zijn? een plaats waar iedereen welkom is..ongeacht...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 19:27
 
MARIAN519 schreef:
Ik geloof zeker dat God van ons vraagt zijn wet/woord na te leven en begrijp dat je daarin in jouw gemeente/kerk teleurgesteld bent...beetje verbitterd zelfs?
Toch denk ik dat je vanuit je eigen gemeente moet blijven proberen aan te geven waarin ze niet volgens de bijbel bezig zijn.
En waar of kerken voor zijn? een plaats waar iedereen welkom is..ongeacht...

Kijk daar ben ik het helemaal mee eens Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 20:59
 
ZINGA672 schreef:
Pieter jouw post staat bol van de vooronderstellingen, vooroordelen en andere ongerijmdheden. Try again.



We zijn het dus niet eens Lachende smiley
Dat mag.
Ik mag er kennelijk niet mijn mening over hebben, want dat is bah en leugens.

Nu durf ik bijna niet meer te stellen dat de pinkster en evangelische gemeenten voornamelijk groeien door instroom vanuit traditionele kerken.

Wel durf ik te beweren dat het absolute totaal van bezoekers van deze gemeenten feitelijk nauwelijks toeneemt doordat er net zoveel uitstroom is aan de achterdeur dan instroom aan de voordeur.
Hier is namelijk WEL onderzoek naar gedaan, gepubliceerd in het boek "ooit evangelisch"

Vind jij het een leugen te stellen dat de aantrekkingskracht mede berust op een marketingconcept??? Ik heb nergens beweerd dat dit instrument bewust word ingezet.
Feit blijft dat charismatische gemeenten een zuigende werking hebben op vooral jongelui vanuit traditionele kerken.
Persoonlijk ben ik er ook slachtoffer van geweest.
En dat jij nu gaat koken van woede om deze uitdrukking, interesseert mij niet.
Het is exact hoe ik het ervaren heb.... en velen met mij.

Zinga, je mag er over denken hoe je wil, je mag het zelfs op het forum vermelden.

Mijn mening is dat het niet goed is dat charismatische gemeenten hun groei uit andere, zowel charismatische en/of traditionele, gemeenten halen.
Ten eerste kunnen ze beter zieltjes winnen onder de heidenen.
Ten tweede voorkom je er de bijna standaard teleurstelling mee die men ervaard als men na met gejuich binnengehaald te zijn, binnen een half jaar geen aandacht meer te krijgt. Hierna viua de achterdeur weer verdwijnt en ook niet meer naar de oude gemeente terug durft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERT856





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 21:44
 
PIETER649 schreef:
We zijn het dus niet eens Lachende smiley
Dat mag.
Ik mag er kennelijk niet mijn mening over hebben, want dat is bah en leugens.

Nu durf ik bijna niet meer te stellen dat de pinkster en evangelische gemeenten voornamelijk groeien door instroom vanuit traditionele kerken.

Wel durf ik te beweren dat het absolute totaal van bezoekers van deze gemeenten feitelijk nauwelijks toeneemt doordat er net zoveel uitstroom is aan de achterdeur dan instroom aan de voordeur.
Hier is namelijk WEL onderzoek naar gedaan, gepubliceerd in het boek "ooit evangelisch"

Vind jij het een leugen te stellen dat de aantrekkingskracht mede berust op een marketingconcept??? Ik heb nergens beweerd dat dit instrument bewust word ingezet.
Feit blijft dat charismatische gemeenten een zuigende werking hebben op vooral jongelui vanuit traditionele kerken.
Persoonlijk ben ik er ook slachtoffer van geweest.
En dat jij nu gaat koken van woede om deze uitdrukking, interesseert mij niet.
Het is exact hoe ik het ervaren heb.... en velen met mij.

Zinga, je mag er over denken hoe je wil, je mag het zelfs op het forum vermelden.

Mijn mening is dat het niet goed is dat charismatische gemeenten hun groei uit andere, zowel charismatische en/of traditionele, gemeenten halen.
Ten eerste kunnen ze beter zieltjes winnen onder de heidenen.
Ten tweede voorkom je er de bijna standaard teleurstelling mee die men ervaard als men na met gejuich binnengehaald te zijn, binnen een half jaar geen aandacht meer te krijgt. Hierna viua de achterdeur weer verdwijnt en ook niet meer naar de oude gemeente terug durft.

Mag ik je heel veel sterkte wensen Lachende smiley maar ik ben bang dat je na +/- 80 pagina,s weer kan uitleggen dat het ook niet alleen jou mening is heeeel veeel sterkte. Knipoog smiley ik geef het op, Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 22:53
 
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Toronto.pdf


Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op woensdag 17 november 2010, 23:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 11:43
 
ANITA324 schreef:
Wij geloven beslist dat het “spreken in tongen” verdween bij de voltooiing van de volledige canon van de Schrift (1 Korinthiërs 13:8).
vreemde conclusie aan de hand van deze tekst.
ANITA324 schreef:

Wij geloven beslist dat het verkeerd is gelovigen te leren wachten
op de doop van de Heilige Geest, of te trachten die te verkrijgen.
De Bijbel leert duidelijk dat alle gelovigen door de Heilige Geest gedoopt zijn in het Lichaam van Christus (1 Korinthiërs12:13) en dat zij, die niet de Geest van Christus hebben, Hem helemaal niet toebehoren (Romeinen 8:9b).
Wat deden de apostelen dan anders, dan bidden met mensen voor de doop in de Geest?

ANITA324 schreef:
Wij geloven beslist dat de dwaalleringen van de Charismatische beweging vele ware en gezegende leringen over de bediening van de Heilige Geest hebben verduisterd, namelijk dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde (Johannes 16:8-11), bemiddelt voor de gelovige in zijn gebed tot de Vader (Romeinen 8:26-27), de gelovigen troost, leert en leidt in de waarheid van het Woord (Johannes 14:15-26; 16:7, 13), en ons “verzegelt tot de dag der verlossing” (Efeziërs 4:30).
De Heilige Geest heeft een gezegende en belangrijke bediening in het leven van elke gelovige, en wij mogen deze wonderlijke bediening niet veronachtzamen, kleineren of verdraaien.
Ook hier zou ik graag bewijzen van willen zien waarin de pinksterbeweging deze werking van de Heilige Geest verduistert.
ANITA324 schreef:
De Heilige Geest gebruikt het geschreven Woord van God dat Hij gaf aan de apostelen en profeten om ons te leiden in alle Waarheid.
De Heilige Geest zal ons nooit stimuleren om iets te doen, of te zeggen wat strijdig is met de Gods heilige, inerrante, eeuwige Woord, de Bijbel (2 Timotheüs 3:16).
Ook dit wordt door de evangelische beweging beleden..
ANITA324 schreef:
Iemand kan de vraag stellen “Wat indien de Charismatische beweging juist is wanneer zij zeggen dat ‘spreken in tongen’ iets voor vandaag is, en wij fout zijn?”
Met andere woorden: is het mogelijk dat God wil dat Zijn volk deze gave vandaag bezit?

Het antwoord is duidelijk: Gesteld dat “spreken in tongen” een gave is voor vandaag, dan is het zeker dat dit moet beoefend worden overeenkomstig de Schrift, en dat is niet het geval in de “tongen”-
beweging.
Vooreerst hebben in de Schrift niet alle gelovigen de verwachting deze gave te ontvangen (1 Korinthiërs 12:4-11, 28-31).
Daarnaast moeten “tongensprekers” om beurten spreken,
met twee en maximaal drie, en zij moeten zwijgen tenzij er een uitlegger is (1 Korinthiërs 14:27- 28).
De tongenspreker sprak of bad in een onaangeleerde, vreemde taal - het was nooit redeloze brabbeltaal.
En tenzij er een uitlegger was (of de talenspreker het zelf uitlegde) kon het gebed of de boodschap door iedereen in de gemeente begrepen worden; zonder uitlegging zou zijn spreken in een vreemde taal “onvruchtbaar” (onproductief) zijn met het oog op de opbouw van de rest van de kerk (1 Korinthiërs 14:4-6, 12-17; vgl. 12:7).
Ook moeten in de kerk de mannen het leiderschap bezitten en de vrouwen hebben zich daaraan te onderwerpen en moeten zwijgen (1 Korinthiërs 14:34; 1 Timotheüs 2:11-12). Charismaten verachten deze waarheden!!
Dit wordt in de gemeente gewoon in de praktijk gebracht. Indien iemand een tong heeft, moet er ook uitleg bij zijn en toetsing.
ANITA324 schreef:
Indien de Charismatische beweging uit de Heilige Geest zou zijn, dan zou ze geestelijke onderscheiding oefenen, en oproepen tot afscheiding van valse profeten, afvallige kerken en onschriftuurlijke praktijken.
Zij zou de valse evangelies en andere ketterijen aan de kaak moeten stellen die geleerd worden in de Rooms-katholieke kerk en Oosters-orthodoxe kerken
- niet ermee samengaan in evangelisatie, gebed en aanbidding!
dus hij zet hiermee ook de katholieke en de oosters-orthodoxe kerk in het rijtje van de ketters. Zo ver durf ik zelfs niet te gaan in mijn veroordeling...
ANITA324 schreef:
Om al deze redenen, en vele andere, brengen wij dit woord van waarschuwing:

DE CHARISMATISCHE BEWEGING IS GEVAARLIJK - WEES OP UW HOEDE!
Marion H. Reynolds, Jr.

PRAGMATISME versus GELOOF

Pragmatisme zegt: “Als het werkt, dan zal ik het accepteren en geloven”
Geloof zegt: “Wat ik aanneem en geloof is geheel gebaseerd op Gods Woord, de Bijbel”


FUNDAMENTELE WET

Wij moeten nooit toelaten dat onze ervaringen het Woord van God uitleggen, maar in plaats daarvan, moet het Woord van God onze ervaringen beheersen

Een woord van waarschuwing van mijn kant. Geloof niet iedereen die zomaar wat beweert over de evangelische beweging zonder dat hij zich echt de moeite heeft genomen zich erin te verdiepen
Anita, ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Wat een grote onzin wordt hier geschreven. Ik hoef je niet eens te vertellen dat je met dit stuk veel gelovige mensen veroordeelt tot ketterij. Maar dat is niet het ergste, de pinksterbeweging wordt neergezet als onschriftuurlijk en onbijbels, dat is me nogal een aantijging. Ik denk dat de schrijver veel heeft uit te leggen aan de Heer later....En persoonlijk houd ik jou ook verantwoordelijk voor het plaatsen van dit artikel. Opvallend, als mensen over homo's praten moet je voorzichtig zijn een ander niet te kwetsen, maar over de pinksterbeweging mag dat zeker wel? Ik bid voor je dat de Heer je deze zonde vergeeft....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 8 november 2010, 17:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 12:23
 
PIETER649 schreef:
De laatste tijd zijn er wat snel groeiende gemeenten, zoals bijv. in Drachten en Barneveld die een zuigende invloed hebben op mensen uit andere gemeenten.
Op zich is er niets mis mee dat gemeenten snel groeien, als die groei komt vanuit nietchristenen.
Helaas leert de practijk dat de groei juist vanuit andere gemeenten komt.
Kleinere gemeenten worden opgevreten door die grotere gemeenten en verdwijnen.
Als we er van uit mogen gaan dat de boodschap overal juist verkondigd word, dan is deze vorm van groei niet de juiste weg.
De evangelisatie opdracht is juist: verspreid u over de aarde! en niet: concentreer u op n paar selecte plaatsen...

De aanzuigende werking komt door een goede marketing.. comfortabele stoelen, opbouwend (opzwepend) sfeertje en een winnaarssfeer.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dergelijke mega-kerken... wat vinden jullie?

Twee dingen, ik hou ooik niet van grote kerken en het gevaar is aanwezig dat met deze grote kerken de aandacht voor de persoon onvoldoende aanwezig is. En deze aandacht is onvoldoende op te vangen door kringen...

Het tweede wat ik wil opmerken, is dat de pinksterbeweging meer is dan alleen maar een uiting van deze tijdgeest. Het laat nl. zien, dat het oorspronkelijke geloof zoals door de eerste christenen beleefd werd ook voor deze tijd is. En dat is iets wat mensen aanspreekt. Het geloof is voor iedere dag, is tastbaar, verandert mensenlevens..
Dat traditionele kerken zo negatief reageren heeft ook te maken met het feit, dat ze heel goed begrijpen, dat in hun cultuur dat tastbare naar de achtergrond geschoven is. En in plaats van dat ze die beleving omarmen, zetten ze zich fel af tegen dit gebeuren...
De traditionele kerken ( lang leve de veralgemenisering) lopen niet leeg vanwege de show die de evangelische beweging opvoert, maar meer vanwege het feit dat ze geen antwoord kunnen bieden aan de geloofsbeleving...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 15:44
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 22:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 15:52
 
ANITA324 schreef:
In Grote lijnen zijn hun wel onbijbels en onschriftelijk bezig ja.
Alleen hun hebben rose bril op en zien alles niet meer zo helder.
Want hun laten zich op deze wijze veel occulte bezigheden binnen zonder dat hun zelf het door hebben want vallen in de geest, tongentaal, enz. is niet meer geldig voor deze tijd. Dat is afgedaan dat was voor het joodse volk alleen hun draaien alles om waardoor de evangelie verdraaien dan wat God inwezen in Zijn Woord voor bedoelt heeft. Juist zodra de eindtijd nadert en de Gemeente is opgehaald zullen een grote meningte achter blijven en de aanhanger achterna gaan vanwege de wonderen die de antichrist voordoet als jezus christus die het dan niet is. Blijf alert en wees waakzaam !!! De Bijbel spreekt niet voor niks dat er veel lauwdicea gemeentes komen en maar een klein filidelfia gemeentes zijn die trouw vast houdt aan Gods Woord.

Shalom,
Hier zou ik graag eens een fundamenteel antwoord van je willen hebben, waar stelt de Bijbel dat het een tijdelijke zaak was en alleen bestemd voor joden? Of is dat een algemeen kerkelijke opvatting, die niet gefundeerd is op bijbelse argumenten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:16
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 22:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:33
 
ANITA324 schreef:
1 Kor. 13:8
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden;
hetzij talen, zij zullen ophouden;
hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.

De talen zullen ophouden dus geen tongentaal voor deze tijd is gestopt.
Hier staat alleen maar dat talen op zullen houden, de conclusie dat tongentaal pas hierna zal plaatsvinden, is niet terug te vinden in de tekst.
ANITA324 schreef:
1 Joh. 2: 20, 26, 27.
20 Doch gij hebt de zalving van den Heilige, en gij weet alle dingen.
26 Dit heb ik u geschreven van degenen, die u verleiden.
27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u,
en gij hebt niet van node, dat iemand u lere;
maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen,
[zo] is zij ook waarachtig, en is geen leugen;
en gelijk zij u geleerd heeft, [zo] zult gij in Hem blijven.

Dit gaat over de Heilige Geest dat het 1 malig tot je is gekomen.
Dus hoef je niet voor herhaling naar samenkomsten te gaan voor dopen met de heilige geest want dat is naar mensen denken bedacht onbijbels.
Niet elke dienst staat alleen maar in het teken van de doop in de Heilige Geest.
ANITA324 schreef:
Hand. 23: 23-28
23 En als zij hem een dag gesteld hadden,
kwamen er velen in [zijn] woonplaats;
denwelken hij het Koninkrijk Gods uitlegde,
en betuigde, en poogde hen te bewegen tot het geloof in Jezus,
beide uit de wet van Mozes en de profeten,
van des morgens vroeg tot den avond toe.
24 En sommigen geloofden wel, hetgeen gezegd werd,
maar sommigen geloofden niet.
25 En tegen elkander oneens zijnde, scheidden zij;
als Paulus [dit] ene woord gezegd had, [namelijk]:
Wel heeft de Heilige Geest gesproken door Jesaja,
den profeet, tot onze vaderen,
26 Zeggende: Ga heen tot dit volk, en zeg:
Met het gehoor zult gij horen, en geenszins verstaan;
en ziende zult gij zien, en geenszins bemerken.
27 Want het hart dezes volks is dik geworden,
en met de oren hebben zij zwaarlijk gehoord,
en hun ogen hebben zij toegedaan;
opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien,
en met de oren horen, en met het hart verstaan,
en zij zich bekeren, en Ik hen geneze.

28 Het zij u dan bekend,
dat de zaligheid Gods den heidenen gezonden is,
en dezelve zullen horen.

Volk = Israel de oren en ogen zijn bedekt alleen bij hun zullen de tekenen komen waarop men tot bekering zullen komen tot Christus.

Shalom,
Eerlijk gezegd lees ik dit weer niet in deze tekst. Ik lees wel vers 28, dat de zaligheid Gods naar de heidenen gezonden is.
Ontken je dan ook dat met de uitbreiding van het evangelie er sprake was van wonderen en tekenen onder de heidenen? Want dan zou ik maar eens Handelingen gaan lezen, die staan vol met wonderen onder de heidenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:58
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 22:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 17:16
 
ANITA324 schreef:
CHATULIEM619 Hier staat alleen maar dat talen op zullen houden, de conclusie dat tongentaal pas hierna zal plaatsvinden, is niet terug te vinden in de tekst.

Talen zullen terug geplaatst worden nadat de Gemeente is opgehaald.

Niet elke dienst staat alleen maar in het teken van de doop in de Heilige Geest.

doop der H.G. is 1 malig nadat je tot Jezus Christus kwam in geloof.

Eerlijk gezegd lees ik dit weer niet in deze tekst. Ik lees wel vers 28, dat de zaligheid Gods naar de heidenen gezonden is.
Ontken je dan ook dat met de uitbreiding van het evangelie er sprake was van wonderen en tekenen onder de heidenen? Want dan zou ik maar eens Handelingen gaan lezen, die staan vol met wonderen onder de heidenen.

Dit stukje staat dat de volkeren bedekt zijn en eens zullen zien.
Heiden willen ook zien door wonderen zoals men zien in de kerken van de laatste tijd wat in preciepe niet door tekenen zou moeten zijn.
Zou alleen genoeg zijn door Gods Woord de Bijbel door te horen lezen zoals het staat geschreven en niet door er een verdraaien aan te maken.


Shalom,

Lees je de tekst, of vul je die gemakshalve ook maar in. Je interpretatie van de tekst is niet erg sterk en rechtvaardigen zeker niet je stellige houding om de evangelische beweging te verketteren. Ik kan heel wat sterkere argumenten bedenken om andere kerken te verketteren, maar dat ben ik niet van plan.
De gaven van de Geest zijn gegeven ter opbouw van de gemeente. De beschreven gaven in 1 Kor 12 zijn allemaal bovennatuurlijk. Als je ervan overtuigd bent, dat Gods koninkrijk klaar is, dan heb je die gaven niet nodig. Eerlijk gezegd vind ik dat een vorm van hoogmoed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 november 2010, 14:44
 
ik ga naar een kleine gemeente, weinig kinderen.
maar het gaat om wat de boodschap is.

mensen zijn uit de gemeente gegaan, omdat....er geen jeugd is, geen kinderen, omdat we een kleine gemeente hebben.

maar wat voel ik mij rijk blij gelukkig met ons klein kluppie..en in mijn situatie..en rij ik graag daarvoor naaar hoogeveen, en 30 kilometer van mijn huis..

ik denk...laat een ieder zijn weg maar vinden.en al lijkt het allemaal fijn in een zeer grote gemeente, maar je kunt er ook helemaal in verzuipen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOES550





Berichten: 347

BerichtGeplaatst: zaterdag 13 november 2010, 23:49
 
PIEKIE042 schreef:
ik ga naar een kleine gemeente, weinig kinderen.
maar het gaat om wat de boodschap is.

mensen zijn uit de gemeente gegaan, omdat....er geen jeugd is, geen kinderen, omdat we een kleine gemeente hebben.

maar wat voel ik mij rijk blij gelukkig met ons klein kluppie..en in mijn situatie..en rij ik graag daarvoor naaar hoogeveen, en 30 kilometer van mijn huis..

ik denk...laat een ieder zijn weg maar vinden.en al lijkt het allemaal fijn in een zeer grote gemeente, maar je kunt er ook helemaal in verzuipen.

ja daar kan ik me bij aansluiten. Gelukkig zijn er bij ons nog wel wat jonge gezinnen. En hebben we een kinderclub. Het groepje is klein maar heel hecht. Ze slaan nooit een club over. Het voelt voor mij aan als een familie. Tot nu toe, 9jr, heb ik nog niets negatiefs ervaren.
Het lijkt me heel erg leuk om met een grotere groep kinderen te kunnen werken. Maar dat nadeel weegt niet op tegen al het andere wat ik er wel vind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zondag 14 november 2010, 09:31
 
LOES550 schreef:
ja daar kan ik me bij aansluiten. Gelukkig zijn er bij ons nog wel wat jonge gezinnen. En hebben we een kinderclub. Het groepje is klein maar heel hecht. Ze slaan nooit een club over. Het voelt voor mij aan als een familie. Tot nu toe, 9jr, heb ik nog niets negatiefs ervaren.
Het lijkt me heel erg leuk om met een grotere groep kinderen te kunnen werken. Maar dat nadeel weegt niet op tegen al het andere wat ik er wel vind.


GrZ!


Laatst aangepast door
ZINGA672
op zondag 14 november 2010, 23:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 november 2010, 00:30
 
PIEKIE042 schreef:
ik ga naar een kleine gemeente, weinig kinderen.
maar het gaat om wat de boodschap is.

mensen zijn uit de gemeente gegaan, omdat....er geen jeugd is, geen kinderen, omdat we een kleine gemeente hebben.

maar wat voel ik mij rijk blij gelukkig met ons klein kluppie..en in mijn situatie..en rij ik graag daarvoor naaar hoogeveen, en 30 kilometer van mijn huis..

ik denk...laat een ieder zijn weg maar vinden.en al lijkt het allemaal fijn in een zeer grote gemeente, maar je kunt er ook helemaal in verzuipen.


Ook ik ga naar een kleine gemeente waar we over praten van 25 leden en waar ik me ook in thuis voel .Want GOD is groot en ik hou van HEM.
Sjalom
Martin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERNSTJAN522





Berichten: 41

BerichtGeplaatst: donderdag 18 november 2010, 10:11
 
Tsja, ik kom zelf van een grote kleingemeente die 2x gesplitst is vanwege te weinig ruimte.

Nu zit ik in een kleine gemeente die een paar jaar geleden van 2 naar 1 zijn gegaan!

Het is prachtig om een nieuwe gemeente samen op te bouwen!
De Here krijgt een kans om daar nummer 1 te zijn!

Iedereen in zo'n gemeente kent elkaar, zowel positief als negatief (en ik weet dat dat ook kan zijn in grote gemeentes, hoor)

Maar zoals ik het lees: heeft jouw gemeente last van dit soort kannibalisme?

Groetjes en Gods zegen!

Ernst-Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANWILLEM177





Berichten: 10

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 19:08
 
alle geliefde in de heer,
laten we niemand veroordelen,of die nu in een grote kerk of kleine kerk zitten,kijkt God daana?,God kijkt naar ons hart,hoe die is gesteld,Hij kijkt niet of de een naar die of die kerk gaat.het oordeel komt aan God toe.
God is liefde,Hij veroordeelt niemand die in Hem is,Er staat zo is er geen veroordeling die in christus Jezus zijn.waar hebben wij het lef toe om een andere te veroordelen naar welke kerk ze gaan?.of wat voor geloof ze ook uitdragen?.leest rom 14 maar eens waar het gaat over voetsel,in vers 13 staat houd er mee op elkaar te veroordelen,u kunt beter deze maatstaf aan leggen,doe niets waar andere gelovigen in verwarring komen of waaraan ze zich stoten.(maar blijft in zijn liefde) want liefde veroordeeld niet,zegt wel de waarheid,maar in liefde.oh lieve mensen op dit forum,Ik hou van jullie,Ik respecteer jullie,ben niet altijd met de meningen eens maar laten we elkaar lief hebben en elkaar bemoedigen met Gods woorden,want leven en dood zijn in de macht van de tong staat er,dus geliefden in de Heer,jezus is ons voor beeld,leeft intiem met Hem en zijn geest,Hij geeft ons aan wat we moeten spreken ,en hoe,daarom zegend ik jullie in de naam van Jezus dat het jullie in alles goed zal gaan,en dat s de wil van God,Halleluja amen.

groet en Gods zegen. Janwillem
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMANDV978





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: donderdag 30 december 2010, 20:36
 
Ik juig het toe dat er kerken zijn die groeien.
waarschijlijk is het ook nog zo dat de zuigende werking van sommige kerken op andere wel bestaat maar ik denk dat de mensen die naar een ander gebouw gaan om hun geloof te beleven of nieuw leven in te blazen, als dat er niet geweest was verloren waren gegaan voor het geloof.
dit geld dus wel voor mij mijn eerste bewuste stappen de kerk in waren niet naar een ned hervormde kerk waar ik wel gedoopt ben ( voor de omgeving )
maar de doopsgezinde gemeente.
later ben ik in de vol evangeliche gemeente in nieuwerkerk aan den ijssel gedoopt, ik heb bewust deze keuze gedaan, maar hoe het huis ook heet het zou moeten zijn " het huis van God " en niet hokje a b of c
als je je thuis voelt op een plek is dat perfect kan je alleen maar groeien in je geloof
zit je niet op zo'n plek heb je toch een probleem en vaak kan je dan nog je problemen bespreekbaar maken maar heel vaak ook niet, dan heb je nog maar een keus een ander huis zoeken en het maakt niet uit hoe het heet
want " waar 2 of 3 in mijn naam tesamen zijn .... ben ik in hun midden "
en het gaat nog altijd om de liefde van God "onze vader" zijn zoon "Jezus christus" en de 'Heilige Geest"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1