ChristianMatch
 


Forum

Humanisme
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 20:14
 
Om niet offtopic te reageren start ik deze nieuwe discussie:

David schreef:

Quote:
jullie reageren als een stelletje humanisten!

Quote:
dus ja...SCHAAM JE DIEP! en gehoorzaam God.
stelletje verkapte humanisten met opgeblazen ego`s

David, mijn vraag is, waarom ben je zo tegen het humanisme? Heeft het humanisme de mensheid geen grote dingen gebracht? Waar baseer je je mening op dat humanisten een "opgeblazen ego" hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 21:25
 
FF realistisch blijven Arend Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het humanisme en christendom staan tegenover elkaar als de fans van Ajax en Feijenoord.
Dus verwacht op deze site niet al teveul verwijzingen naar de zegeningen van t humanisme...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 21:32
 
PIETER649 schreef:
FF realistisch blijven Arend Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Het humanisme en christendom staan tegenover elkaar als de fans van Ajax en Feijenoord.
Dus verwacht op deze site niet al teveul verwijzingen naar de zegeningen van t humanisme...

Hey Pieter!

Maar daarom kan ik toch wel een inhoudelijk antwoord verwachten? Ik wacht het antwoord van David gewoon rustig af!

PS, en als je heel eerlijk bent, dan heeft het humanisme de wereld meer zegeningen gebracht dan de religie! Toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 21:43
 
Het humanisme richt zich vooral op de mens als waardevol wezen. Christenen zien de mens ook als zodanig, maar kijken daarbij nog even de coulissen, dus bij de Maker. Zo krijg je een andere uitgangspositie, maar wel met heel veel raakvlakken.

Of het humanisme werkelijk zoveel meer heeft gebracht als het christendom of de islam, valt te bezien. Elke overtuiging kent zijn extremen, dus dat zal ook gelden voor het humanisme...

@Pieter
Erasmus, belangrijk voorman van het humanisme, kwam uit Rotjeknor.
Amsterdam wordt nogal eens, zeker voetballend, geassocieerd met het jodendom, waarin christenen hun wortels hebben.
Je vergelijking is dus zo gek nog niet Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:02
 
Oké, maar stelletje verkapte humanisten vraagt toch wel om een uitleg! Toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:04
 
AREND003 schreef:
Oké, maar stelletje verkapte humanisten vraagt toch wel om een uitleg! Toch?

Welke uitleg? Waarom Feyenoord geen Ajax is??? Clown smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 10 november 2010, 22:14
 
AREND003 schreef:
Hey Pieter!

Maar daarom kan ik toch wel een inhoudelijk antwoord verwachten? Ik wacht het antwoord van David gewoon rustig af!

PS, en als je heel eerlijk bent, dan heeft het humanisme de wereld meer zegeningen gebracht dan de religie! Toch?


Religie is een rekbaar begrip...
Maar ik ben met je eens dat er veel, heel veel ellende is gebracht in de wereld onder mom van: God wil het, of allah wil het.

Feit blijft wel dat humanisme ons niet bij Jezus brengt, dus in essentie een heilloze weg is.

Daarnaast heb ik persoonlijk meer met hedonisme dan met humanisme Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 00:10
 
Humanisme = niet geloven in de God misschien wel in een god in hun zelf.

Humanisme = we leven maar 1 x en dood is dood.

Humanisme = pluk de dag en geniet van het leven

Humanisme = respect voor elk gelovige en leef erop los.


Christen = wel geloven in God en jezelf wegcijferen.

Christen = we leven wel in de wereld maar zijn niet van deze wereld. De nieuwe wereld moet nog komen. Opb. 21&22.

Christen = Genieten van elke dag die God ons schenkt.

Christen = respect voor elk gelovige alleen niet de zonde die ze expres doen.


Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 00:29
 
ANITA324 schreef:
Humanisme = niet geloven in de God misschien wel in een god in hun zelf.

Humanisme = we leven maar 1 x en dood is dood.

Humanisme = pluk de dag en geniet van het leven

Humanisme = respect voor elk gelovige en leef erop los.


Christen = wel geloven in God en jezelf wegcijferen.

Christen = we leven wel in de wereld maar zijn niet van deze wereld. De nieuwe wereld moet nog komen. Opb. 21&22.

Christen = Genieten van elke dag die God ons schenkt.

Christen = respect voor elk gelovige alleen niet de zonde die ze expres doen.


Shalom,

Netjes op een rijtje gezet, Anita! Mijn complimenten!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 01:43
 
HENK710 schreef:
@Pieter
Erasmus, belangrijk voorman van het humanisme, kwam uit Rotjeknor.

Maar daar was Erasmus als klein kind al vertrokken en heeft hij nooit 1 van zijn boeken geschreven. Overigens is "de lof der zotheid" wel een leuk boekje. Maar het humanisme kijkt niet verder na dit leven. Het christelijk geloof wel. Dat is eigenlijk het grootste verschil. Staat er ergens in de Bijbel niet geschreven,dat ook andere(niet christelijke) mensen goede dingen voor de medemens doen? Dus daar kan je de humanisten doorgaans niet op aanvallen .


Laatst aangepast door
HDBAS635
op donderdag 11 november 2010, 01:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 02:13
 
De humanistische beweging is net zo divers als het christendom dus is er geen eensluidend antwoord te geven.

Naar mijn mening draagt een (beetje)humanistisch vormingsonderwijs bij tot je algemene ontwikkeling,dan ben je in staat bewuster te kiezen voor je geloof.([19] Doof de Geest niet uit [20] en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. [21] Onderzoek alles, behoud het goede [22] en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet.)
God heeft ons met verstand geschapen dus vind ik dat je de plicht hebt dat verstand te gebruiken en niet klakkeloos dingen aan te nemen(van andere mensen)
Een christen stelt God voorop,een humanist zichzelf,de normen en waarde liggen erg dicht bij elkaar.

(quote)
De Beginselverklaring van het Humanistisch Verbond, die is vastgesteld in 1973, luidt:

'Het humanisme is de levensovertuiging die probeert leven en wereld te begrijpen uitsluitend met menselijke vermogens. Het acht wezenlijk voor de mens zijn vermogen tot onderscheidend oordelen, waarvoor niets of niemand buiten hem verantwoordelijk kan worden gesteld.
(einde quote)

Vanwege deze stelling kan,naar mijn mening,een overtuigd christen geen humanist zijn........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 15:52
 
AREND003 schreef:
Hey Pieter!

Maar daarom kan ik toch wel een inhoudelijk antwoord verwachten? Ik wacht het antwoord van David gewoon rustig af!

PS, en als je heel eerlijk bent, dan heeft het humanisme de wereld meer zegeningen gebracht dan de religie! Toch?

een comminist zal aichzelf ook als humanist zien, zo ook een freethinker en atheist/agmost.
deze filosofie denkt dat de mens goed is van het beginsel, en ontkent God en de zondeval.

voorbeeld; i p v God te zoeken als Hij als de ziekte natuurampen en oordlogen over de aarde laat gaan, houden de humanisten een benefietconcert om de schade te beperken, dmage control, niet zoeken naar de wortel van het menselijk probleem.

Ook de verlichting was uitermate humanistisch.
Blijkbaar wist je niet goed wat de term betekende heb je zonder enige studie deze topic gestart.


lang verhaal kort lees je Bijbel en google/wikipedia HUmanisme en je ziet het zelf. verder uitleg gun ik dit onderwerp niet.


http://www.trouwcommunities.nl/schrijf/zelf-schrijven/blogs/1233/14957.html


Laatst aangepast door
DAVID923
op donderdag 11 november 2010, 15:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 17:51
 
DAVID923 schreef:
een comminist zal aichzelf ook als humanist zien, zo ook een freethinker en atheist/agmost.
deze filosofie denkt dat de mens goed is van het beginsel, en ontkent God en de zondeval.

voorbeeld; i p v God te zoeken als Hij als de ziekte natuurampen en oordlogen over de aarde laat gaan, houden de humanisten een benefietconcert om de schade te beperken, dmage control, niet zoeken naar de wortel van het menselijk probleem.


Wat een dom voorbeeld zeg!!!
Christenen geven ook geld geloof ik, mischien niet aan benefietconcerten, maar via kerkcollectes bijvoorbeeld.... is dat soms geen dmage (?) control??



Ook de verlichting was uitermate humanistisch.
Blijkbaar wist je niet goed wat de term betekende heb je zonder enige studie deze topic gestart.

Arend kennende weet hij beter dan jij wat het humanisme inhoud... ik denk dat jij zonder enige studie deze term gebruikt hebt...

lang verhaal kort lees je Bijbel en google/wikipedia HUmanisme en je ziet het zelf. verder uitleg gun ik dit onderwerp niet.


http://www.trouwcommunities.nl/schrijf/zelf-schrijven/blogs/1233/14957.html


Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:27
 
ja ik vind die inzamelingen ook onzin.
wat new orleans is overkomen is duidelijk een straf over de vele occulte zaken (voodo zwarte magie) en orgie-feesten die er werden gehouden.

tuerlijk is het niet fout om die mensen te helpen, maar nog belangrijker is EVANGELISEREN en oproepen tpot bekering en geen symtomen gaan bestrijden, dus nee, geen dom voorbeeld.


luc 13:

2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.


ik denk dat hij humanisme bedoelde als inleven en er zijn voor andere mensen als ideologie, niet de werkelijke betekenis en wat het humanistisch verbond er mee doet.

jammer je reactie was een slag in de lucht, wel een nobele poging.


Laatst aangepast door
DAVID923
op donderdag 11 november 2010, 18:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:37
 
DAVID923 schreef:
ja ik vind die inzamelingen ook onzin.
wat new orleans is overkomen is duidelijk een straf over de vele occulte zaken (voodo zwarte magie) en orgie-feesten die er werden gehouden.

Tja en die zeeuwen he... in 1953... wat daar niet gebeurde allemaal... tjonge jong nou...
Gelukkig werden duidelijk alleen de zeeuwen bestraft, anders was het hele land ondergelopen, net zoals het hele land in 1940 zwaar de pineut was...
Die 80 jarige oorlog ook he... dat was niet voor niks.


tuerlijk is het niet fout om die mensen te helpen, maar nog belangrijker is EVANGELISEREN en oproepen tpot bekering en geen symtomen gaan bestrijden, dus nee, geen dom voorbeeld.


luc 13:

2 En Hij antwoordde en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileeërs groter zondaars waren dan alle andere Galileeërs, omdat zij dit lot hebben ondergaan? 3 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen. 4 Of meent gij, dat die achttien, op wie de toren bij Siloam viel en die erdoor gedood werden, schuldiger waren dan alle andere mensen, die in Jeruzalem wonen? 5 Neen, zeg Ik u, maar als gij u niet bekeert, zult gij allen evenzo omkomen.


ik denk dat hij humanisme bedoelde als inleven en er zijn voor andere mensen als ideologie, niet de werkelijke betekenis en wat het humanistisch verbond er mee doet.

jammer je reactie was een slag in de lucht, wel een nobele poging.

Wel knap dat jij wel weet wat hij bedoeld... hoezo een slag in de lucht ?? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley

Een nobele poging om je er uit te euh... praten Knipoog smiley LOL
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 18:42
 
ook dat was uit de hand van de Heer (Zie zondag 10)

en hij vroeg mij over humanisme, niet andersom.
en ik denk dat mijn reactie en die van de andere aardig overeenkomen met de feiten.

en nu optopic, ben klaar met dit flauwe gedoe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:29
 
AREND003 schreef:
Om niet offtopic te reageren start ik deze nieuwe discussie:

David schreef:





David, mijn vraag is, waarom ben je zo tegen het humanisme? Heeft het humanisme de mensheid geen grote dingen gebracht? Waar baseer je je mening op dat humanisten een "opgeblazen ego" hebben?

David, dit was mijn vraag, niets meer en niets minder! Waarom ageer je zo tegen humanisten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:30
 
Sorry, gaat te snel voor mij nu, maar kom er nog op terug!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:37
 
David,

Mijn vraag was alleen waarom je zo ageert tegen het humanisme! Dat was mijn punt! Je reageert alsof je van het humanisme een vieze smaak in je mond krijgt! Waarom, waar gaat het humanisme fout, behalve dat deze stroming geen "God" kent? Ze doen hetzelfde goede werk als de religieuzen alleen zonder een "God"! Nou en?
En in een van je vorige berichten had je het over de verlichting! Weet je wat de verlichting ons gebracht heeft? Voltaire vergeten? Dus mijn vraag blijft staan, en ik doe er een bij: wat heeft religie voor op het humanisme als je de wereld bekijkt?
En ja.....humanistische christenen bestaan ook!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:37
 
PIETER649 schreef:
Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Dank je wel Pieter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:38
 
Sorry, volgens mij doe ik iets fout, de quotes worden niet geplaatst! Moderator??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 19:41
 
HDBAS635 schreef:
Staat er ergens in de Bijbel niet geschreven,dat ook andere(niet christelijke) mensen goede dingen voor de medemens doen? Dus daar kan je de humanisten doorgaans niet op aanvallen .

Helemaal mee eens! Dat had ik niet beter kunnen zeggen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:14
 
Quote:
En ja.....humanistische christenen bestaan ook!


Bestaan die dan? Iets heel nieuws hoor ik nu vandaag. Smiley die vol vragen zit

Wat ik zelf weet is dat humanisme koud de weg bewandelen.
Christen zijn heet de weg bewandelen en zullen aantal tussen zitten die lauw zijn omdat het zowel de brede weg als de smale weg bewandelen.

Je kunt niet van 2 wallentjes blijven eten je moet wel keuze`s maken.
Alleen welke keuze en prioteiten stel je in je leven?
Wat is het belangrijkste in je leven is dat groeien in geloof of is dat de heerlijkheid van de wereld genieten en leven voor je eigen ik.

Shalom,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:43
 
Anita, even offtopic, maar waarom eindig jij je bijdrages altijd met "shalom" ?
Je kunt toch ook de Nederlandse uitdrukking gebruiken? Die snappen de meeste mensen beter denk ik! Was maar een suggestie hoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:46
 
Anita, leg eens uit aub! Humanisten bewandelen "koud" de weg? Welke weg? En ja! Humanistische christenen bestaan, ze kunnen alleen "God" niet plaatsen! Probleem mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 20:59
 
Anita, leg eens uit aub! Humanisten bewandelen "koud" de weg? Welke weg? En ja! Humanistische christenen bestaan, ze kunnen alleen "God" niet plaatsen! Probleem mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:00
 
Anita, leg eens uit aub! Humanisten bewandelen "koud" de weg? Welke weg? En ja! Humanistische christenen bestaan, ze kunnen alleen "God" niet plaatsen! Probleem mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREND003





Berichten: 191

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 21:03
 
Sorry! Po het bericht 3 x geplaatst! Ben niet zo op de hoogte met dit forum! Nogmaals sorry!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 22:20
 
AREND003 schreef:
Sorry! Po het bericht 3 x geplaatst! Ben niet zo op de hoogte met dit forum! Nogmaals sorry!


Je bent gewoon te ongeduldig...1x op verzenden klikken en dan rustig wachten.......kan wel eens even duren voor er iets gebeurt
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 11 november 2010, 23:53
 
arend, ik lees eens over de verlichting, bezoek eens een forum als freethinkers of het humanistisch verbond........


dan snap je waarom ik de volgende tekst plaats:

psalm 2:

1 Waarom woelen de volken
en zinnen de natiën op ijdelheid?
2 De koningen der aarde scharen zich in slagorde
en de machthebbers spannen samen
tegen de HERE en zijn gezalfde:
3 Laat ons hun banden verscheuren
en hun touwen van ons werpen!


4 Die in de hemel zetelt, lacht;
de Here spot met hen.
5 Dan spreekt Hij tot hen in zijn toorn,
en verschrikt hen in zijn gramschap:
6 Ik heb immers mijn koning gesteld
over Sion, mijn heilige berg.


7 Ik wil gewagen van het besluit des HEREN:
Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij;
Ik heb u heden verwekt.
8 Vraag Mij en Ik zal volken geven tot uw erfdeel,
de einden der aarde tot uw bezit.
9 Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots,
hen stukslaan als pottenbakkerswerk.


10 Nu dan, gij koningen, weest verstandig,
laat u gezeggen, gij richters der aarde.
11 Dient de HERE met vreze
en verheugt u met beving.
12 Kust de zoon, opdat hij niet toorne
en gij onderweg niet te gronde gaat,
want zeer licht ontbrandt zijn toorn.
Welzalig allen die bij Hem schuilen!


*


Wat een eer om zo`n God te mogen dienen!


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 12 november 2010, 15:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 6 Volgende
Pagina 1 van 6