ChristianMatch
 


Forum

psychiatrische ziekten en demonie.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 februari 2011, 20:49
 
MAR907 schreef:
Wat zijn geestesziekemensen dan???? Komt veel in de christelijkewereld voor..

Geestesziekten(mensen) is een verouderde (bijna middeleeuwse) naam voor (mensen met een) psychische aandoeningen.
Zoals je lichamelijke aandoeningen hebt, heb je ook psychische aandoeningen.
Het is niet selectief of besmettelijk, soms wel erfelijk en komt onder alle lagen van de bevolking voor, zowel christelijk als niet christelijk.


Laatst aangepast door
KATHY142
op dinsdag 8 februari 2011, 21:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 23:26
 
KATHY142 schreef:
Geestesziekten(mensen) is een verouderde (bijna middeleeuwse) naam voor (mensen met een) psychische aandoeningen.
Zoals je lichamelijke aandoeningen hebt, heb je ook psychische aandoeningen.
Het is niet selectief of besmettelijk, soms wel erfelijk en komt onder alle lagen van de bevolking voor, zowel christelijk als niet christelijk.

In de Griekse denkwereld - en die was dominant in de tijd rond het leven van Christus op Aarde - was er een sterk onderscheid tussen lichaam en geest. We weten nu dat die twee elkaar heel sterk beïnvloeden en wat wij geest en denken noemen via chemische processen tot stand komt. Dat is geen degradatie van het geestelijke of van het geloven zelf. Door medicijnen die een bepaalde chemische werking in de hersenen verzwakken of versterken, kunnen we dit soort processen zelfs beïnvloeden, wat de juistheid van deze veronderstelling aangeeft. Lichamelijke overbelasting kan de geest beïnvloeden maar mensen kunnen ook heel goed lichamelijk ziek worden door spanningen en dergelijke. Een oorzaak van dit verschijnsel was in de Oudheid niet aan te geven, al veronderstelden sommige toenmalige geleerden de wederzijdse beïnvloeding zeker al wel. Men kon het alleen niet verklaren. Wat men het bezeten zijn van boze geesten noemde, heet nu misschien wel epilepsie of psychose. We hebben de laatste tweeduizend jaar gelukkig ook wat bijgeleerd en dat men zaken in Bijbelse tijden anders benoemde, valt ze, met de kennis van toen, ook niet kwalijk te nemen. En verder heeft Kathy helemaal gelijk.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 10 februari 2011, 20:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 14:31
 
THOMAS968 schreef:
In de Griekse denkwereld - en die was dominant in de tijd rond het leven van Christus op Aarde - was er een sterk onderscheid tussen lichaam en geest. We weten nu dat die twee elkaar heel sterk beïnvloeden en wat wij geest en denken noemen via chemische processen tot stand komt. Dat is geen degradatie van het geestelijke of van het geloven zelf. Door medicijnen die een bepaalde chemische werking in de hersenen verzwakken of versterken, kunnen we dit soort processen zelfs beïnvloeden, wat de juistheid van deze veronderstelling aangeeft. Lichamelijke overbelasting kan de geest beïnvloeden maar mensen kunnen ook heel goed lichamelijk ziek worden door spanningen en dergelijke. Een oorzaak van dit verschijnsel was in de Oudheid niet aan te geven, al veronderstelden sommige toenmalige geleerden de wederzijdse beïnvloeding zeker al wel. Men kon het alleen niet verklaren. Wat men het bezeten zijn van boze geesten noemde, heet nu misschien wel epilepsie of psychose. We hebben de laatste tweeduizend jaar gelukkig ook wat bijgeleerd en dat men zaken in Bijbelse tijden anders benoemde, valt ze, met de kennis van toen, ook niet kwalijk te nemen. En verder heeft Kathy helemaal gelijk.

Thomas

Dan zou ik maar eens grondig bijbelteksten gaan onderzoeken als ik jou was Thomas. Want demonie bestaat nog steeds. Zoals Laurens al aangaf, zijn bepaalde verschijnselen niet af te doen met ziekte, maar met bezetenheid. Dat we tegenwoordig in een tijd leven dat we zien dat een psychose als een ziekte kan worden bestempeld, betekent niet dat alle uitingen gebaseerd zijn op psychoses en te verklaren zijn als ziektes..Vb de zonen van Skevas en de man die bevrijd werd van een legioen demonen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 14:42
 
CHATULIEM619 schreef:
Dan zou ik maar eens grondig bijbelteksten gaan onderzoeken als ik jou was Thomas. Want demonie bestaat nog steeds. Zoals Laurens al aangaf, zijn bepaalde verschijnselen niet af te doen met ziekte, maar met bezetenheid. Dat we tegenwoordig in een tijd leven dat we zien dat een psychose als een ziekte kan worden bestempeld, betekent niet dat alle uitingen gebaseerd zijn op psychoses en te verklaren zijn als ziektes..Vb de zonen van Skevas en de man die bevrijd werd van een legioen demonen.

Ik vind dit een lastig probleem, Chat. Ik vraag me werkelijk af hoe ik de huidige kennis en de toenmalige opvattingen in evenwicht breng. Als het huidige verklaringsmodel mogelijk niet afdoende is, impliceert dit nog niet dat er sprake is van krachten buiten ons om. Dat is een aanname. Demonen of bezetenheid worden hier op CM niet gedefinieerd en mensen die deze begrippen hanteren, denken er verschillend over. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat het niet zou kunnen bestaan. Mensen wensen kennelijk met verhalen er over angst te willen inboezemen maar waar dat exact voor is, is niet altijd helder.
Wat is de vorm van het kwaad, wie het weet, mag het zeggen. Ik huiver een beetje bij uitdrijvingen en dat soort dingen. Als het al bestaat, laat ik het oplossen ervan liever aan God zelf over. Ik hecht aan verklaringen die wetenschappelijk onderzocht zijn en blijken te werken. Wat je weet, hoef je niet te geloven. Dekapine of een ander geneesmiddel helpt bij epilepsie en het uitdrijven ervan misschien als je er in gelooft. Of helemaal niet.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 11 februari 2011, 15:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 16:24
 
THOMAS968 schreef:
Ik vind dit een lastig probleem, Chat. Ik vraag me werkelijk af hoe ik de huidige kennis en de toenmalige opvattingen in evenwicht breng. Als het huidige verklaringsmodel mogelijk niet afdoende is, impliceert dit nog niet dat er sprake is van krachten buiten ons om. Dat is een aanname. Demonen of bezetenheid worden hier op CM niet gedefinieerd en mensen die deze begrippen hanteren, denken er verschillend over. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat het niet zou kunnen bestaan. Mensen wensen kennelijk met verhalen er over angst te willen inboezemen maar waar dat exact voor is, is niet altijd helder.
Wat is de vorm van het kwaad, wie het weet, mag het zeggen. Ik huiver een beetje bij uitdrijvingen en dat soort dingen. Als het al bestaat, laat ik het oplossen ervan liever aan God zelf over. Ik hecht aan verklaringen die wetenschappelijk onderzocht zijn en blijken te werken. Wat je weet, hoef je niet te geloven. Dekapine of een ander geneesmiddel helpt bij epilepsie en het uitdrijven ervan misschien als je er in gelooft. Of helemaal niet.

Thomas
Ik begrijp je huivering. En eerlijk gezegd is het best wel een moeilijk onderwerp. Daarom heb ik voor mezelf de stelregel, dat er alleen maar sprake van bezetenheid kan zijn, als die persoon zich ervoor opengesteld heeft. En de keren dat ik er zelf mee te maken heb gehad, was het ook vrij duidelijk. Verder ken ik ook voldoende mensen die last hebben van psychoses of epilepsie. In de Bijbel wordt er ook gesproken van iemand met een vallende ziekte, zelfs daar zie je een verschil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 16:47
 
Ik geloof stellig dat chat hier wel gelijk heeft,
als er bezetenheid is, dat je je hiervoor door occulte bezigheden voor openstelde,
waarmee ik ook niet durf te zeggen dat iemand die hier nog nooit mee te maken had ook kan bezeten zijn of worden,
kan dit ook niet (zoals zonde) van geslacht op geslacht overgaan?

Naar mijn gevoel vind je vooral bij evangelische christenen velen die zich bekeerd hebben nadat ze zich met het occulte inlieten,
en tussen deze mensen zijn er toch die het bestaan van bezetenheid niet ontkennen!

maar ik geloof ook zoals ik uit Thomas zijn schrijven begrijp,
dat demonie van vroeger, de dag van vandaag vaak wetenschappelijk kan verklaard worden door kennis van ziekten die dan wel kunnen behandeld worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 20:58
 
Wat is bezetenheid vraag ik me dan af.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 11 februari 2011, 21:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 21:06
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezetenheid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 22:22
 
MARYLIEN613 schreef:
Ik geloof stellig dat chat hier wel gelijk heeft,
als er bezetenheid is, dat je je hiervoor door occulte bezigheden voor openstelde,
waarmee ik ook niet durf te zeggen dat iemand die hier nog nooit mee te maken had ook kan bezeten zijn of worden,
kan dit ook niet (zoals zonde) van geslacht op geslacht overgaan?

Naar mijn gevoel vind je vooral bij evangelische christenen velen die zich bekeerd hebben nadat ze zich met het occulte inlieten,
en tussen deze mensen zijn er toch die het bestaan van bezetenheid niet ontkennen!

maar ik geloof ook zoals ik uit Thomas zijn schrijven begrijp,
dat demonie van vroeger, de dag van vandaag vaak wetenschappelijk kan verklaard worden door kennis van ziekten die dan wel kunnen behandeld worden.

De katholieke kerk kent ook excorcisme al gebeurt daar nu niets mee in de praktijk, Vroeger dreef men duivels uit bij kinderen met het Downsyndroom, mongooltjes dus, populair gezegd. Deze kinderen hebben echter 47 chromosomen in plaats van 46. Dat is niet te herstellen en dat weten we met de kennis van nu. Het heeft niets met duivels te maken, integendeel, voor hen geldt: zalig zijn de armen van geest. Ik heb grote moeite met dit soort praktijken als bevrijdingspastoraat. Is het niet genoeg te bidden tot God om genezing voor zover dat kan? Waarom moeten menselijke rituelen daar een rol in hebben? Ik vraag me wel eens af waar mensen de arrogantie vandaan halen dit middels een bevrijdingspastoraat (sic!) op te kunnen lossen. Het is ook helemaal niet nodig, wat we niet kunnen, mogen we aan God overlaten.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 11 februari 2011, 22:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 00:32
 
THOMAS968 schreef:
De katholieke kerk kent ook excorcisme al gebeurt daar nu niets mee in de praktijk, Vroeger dreef men duivels uit bij kinderen met het Downsyndroom, mongooltjes dus, populair gezegd. Deze kinderen hebben echter 47 chromosomen in plaats van 46. Dat is niet te herstellen en dat weten we met de kennis van nu. Het heeft niets met duivels te maken, integendeel, voor hen geldt: zalig zijn de armen van geest. Ik heb grote moeite met dit soort praktijken als bevrijdingspastoraat. Is het niet genoeg te bidden tot God om genezing voor zover dat kan? Waarom moeten menselijke rituelen daar een rol in hebben? Ik vraag me wel eens af waar mensen de arrogantie vandaan halen dit middels een bevrijdingspastoraat (sic!) op te kunnen lossen. Het is ook helemaal niet nodig, wat we niet kunnen, mogen we aan God overlaten.

Thomas

Ik ben het wel met je eens Thomas. En wat te denken van mensen met een verstandelijke beperking enz, waar van men vroeger dacht dat ze bezeten waren. Gelukkig is er heel wat ten goede veranderd, binnen de psychiatrie zeer zeker. Ik ben (gelukkig) in mijn lange loopbaan binnen de psychiatrie nog nooit mensen tegen gekomen die demonisch bezeten waren.
Neemt niet weg dat ik niet geloof dat mensen niet bezeten kunnen zijn. Ik geloof niet dat een gelovige bestuurd of het eigendom van een demon kan zijn. Om de simpele reden, gelovigen behoren Christus toe en we zijn verborgen met Christus in God. We hebben ook niets voor niets de geestelijke wapenrusting gekregen. Zijn Woord en bidden zijn machtige wapens.
Ik denk wel dat een gelovige beinvloed kan worden door demonen en "geestelijk besmet" kan raken, maar dan moet diegene zich wel met dwaalleer of occulte zaken inlaten. De satan is niet dom en zal op slinkse wijze proberen om mensen te verleiden. Hij weet dat tie nog maar weinig tijd heeft en trekt alles uit de kast. De Bijbel waarschuwt ons daar niet voor niets voor.
Dat neemt niet weg dat we niet meer kracht aan satan moeten toeschrijven dan dat tie heeft.
De satan is gelukkig al bestreden door de Here Jezus aan het kruis en God is gelukkig ook diegen die het laatste Woord heeft.
Ik heb ook grote moeite met bevrijdingspastoraat. We moeten het inderdaad aan God overlaten. Het is niet aan gelovigen om satan of zijn demonen te straffen. Zelfs Michaël, de engel met de hoogste rang, zei toen hij met satan twistte:"De Heere bestraffe u!" Judas 8-10. Hij wist dat het enkel een voorrecht was van de Heer! Op zijn minst bijzonder dat vele christenen het wel geregeld doen en dan ook nog zeggen "Ik bestraf u satan, in de naam van de Heer". Ik zet daar echt mega vraagtekens bij!


Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 00:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 12:51
 
KATHY142 schreef:
Ik ben het wel met je eens Thomas. En wat te denken van mensen met een verstandelijke beperking enz, waar van men vroeger dacht dat ze bezeten waren. Gelukkig is er heel wat ten goede veranderd, binnen de psychiatrie zeer zeker. Ik ben (gelukkig) in mijn lange loopbaan binnen de psychiatrie nog nooit mensen tegen gekomen die demonisch bezeten waren.
Neemt niet weg dat ik niet geloof dat mensen niet bezeten kunnen zijn. Ik geloof niet dat een gelovige bestuurd of het eigendom van een demon kan zijn. Om de simpele reden, gelovigen behoren Christus toe en we zijn verborgen met Christus in God. We hebben ook niets voor niets de geestelijke wapenrusting gekregen. Zijn Woord en bidden zijn machtige wapens.
Ik denk wel dat een gelovige beinvloed kan worden door demonen en "geestelijk besmet" kan raken, maar dan moet diegene zich wel met dwaalleer of occulte zaken inlaten. De satan is niet dom en zal op slinkse wijze proberen om mensen te verleiden. Hij weet dat tie nog maar weinig tijd heeft en trekt alles uit de kast. De Bijbel waarschuwt ons daar niet voor niets voor.
Dat neemt niet weg dat we niet meer kracht aan satan moeten toeschrijven dan dat tie heeft.
De satan is gelukkig al bestreden door de Here Jezus aan het kruis en God is gelukkig ook diegen die het laatste Woord heeft.
Ik heb ook grote moeite met bevrijdingspastoraat. We moeten het inderdaad aan God overlaten. Het is niet aan gelovigen om satan of zijn demonen te straffen. Zelfs Michaël, de engel met de hoogste rang, zei toen hij met satan twistte:"De Heere bestraffe u!" Judas 8-10. Hij wist dat het enkel een voorrecht was van de Heer! Op zijn minst bijzonder dat vele christenen het wel geregeld doen en dan ook nog zeggen "Ik bestraf u satan, in de naam van de Heer". Ik zet daar echt mega vraagtekens bij!

Judas 1:9..Er was twist over het lichaam van Mozes.

Ben het helemaal met je eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:04
 
KATHY142 schreef:
Ik ben het wel met je eens Thomas. En wat te denken van mensen met een verstandelijke beperking enz, waar van men vroeger dacht dat ze bezeten waren. Gelukkig is er heel wat ten goede veranderd, binnen de psychiatrie zeer zeker. Ik ben (gelukkig) in mijn lange loopbaan binnen de psychiatrie nog nooit mensen tegen gekomen die demonisch bezeten waren.
Neemt niet weg dat ik niet geloof dat mensen niet bezeten kunnen zijn. Ik geloof niet dat een gelovige bestuurd of het eigendom van een demon kan zijn. Om de simpele reden, gelovigen behoren Christus toe en we zijn verborgen met Christus in God. We hebben ook niets voor niets de geestelijke wapenrusting gekregen. Zijn Woord en bidden zijn machtige wapens.
Ik denk wel dat een gelovige beinvloed kan worden door demonen en "geestelijk besmet" kan raken, maar dan moet diegene zich wel met dwaalleer of occulte zaken inlaten. De satan is niet dom en zal op slinkse wijze proberen om mensen te verleiden. Hij weet dat tie nog maar weinig tijd heeft en trekt alles uit de kast. De Bijbel waarschuwt ons daar niet voor niets voor.
Dat neemt niet weg dat we niet meer kracht aan satan moeten toeschrijven dan dat tie heeft.
De satan is gelukkig al bestreden door de Here Jezus aan het kruis en God is gelukkig ook diegen die het laatste Woord heeft.
Ik heb ook grote moeite met bevrijdingspastoraat. We moeten het inderdaad aan God overlaten. Het is niet aan gelovigen om satan of zijn demonen te straffen. Zelfs Michaël, de engel met de hoogste rang, zei toen hij met satan twistte:"De Heere bestraffe u!" Judas 8-10. Hij wist dat het enkel een voorrecht was van de Heer! Op zijn minst bijzonder dat vele christenen het wel geregeld doen en dan ook nog zeggen "Ik bestraf u satan, in de naam van de Heer". Ik zet daar echt mega vraagtekens bij!



Maar Kathy wat versta je nu precies onder bevrijdingspastoraat?
Toch niet het uidrijven van 'demonen"?
Bevrijdingspastoraat is toch wel wat breder en kan toch ook heel helend werken voor mensen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:11
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar Kathy wat versta je nu precies onder bevrijdingspastoraat?
Toch niet het uidrijven van 'demonen"?
Bevrijdingspastoraat is toch wel wat breder en kan toch ook heel helend werken voor mensen?

Ik dacht wel dat het dat was.
Wat is volgens jou het bredere? en hoe kan het helend werken voor mensen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:21
 
Jezus' woorden aan Zijn discipelen:

Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

De Here [Jezus] dan werd, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand Gods. Doch zij gingen heen en predikten overal, terwijl de Here medewerkte en het woord bevestigde door de tekenen, die erop volgden.

Bedoel jij dit met het bredere?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:25
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar Kathy wat versta je nu precies onder bevrijdingspastoraat?
Toch niet het uidrijven van 'demonen"?
Bevrijdingspastoraat is toch wel wat breder en kan toch ook heel helend werken voor mensen?

Bevrijdingstheologie was heel wat anders he. Ik begreep dat de term bevrijdingspastoraat in een klein deel van de evangelische kring hier wel voor gebruikt werd. Verwarrend is het wel.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:41
 
THOMAS968 schreef:
Bevrijdingstheologie was heel wat anders he. Ik begreep dat de term bevrijdingspastoraat in een klein deel van de evangelische kring hier wel voor gebruikt werd. Verwarrend is het wel.

Thomas

Dat weet ik Thomas, maar ik zie bevrijdingspastoraat niet alleen als iets om demonen te verwijderen......Het kan ook zo zijn dat als je alles waar je mee zit (en dat kan van alles zijn natuurlijk) bij het Kruis neerlegt of aan God voorlegd (hetzelfde eigenlijk) dat dat ook een bevrijding kan betekenen? En dan heb ik het absoluut niet over demonen........Vandaar dat ik ook benieuwd ben wat anderen onder bevrijdingspastoraat verstaan?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 12 februari 2011, 13:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 13:48
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat weet ik Thomas, maar ik zie bevrijdingspastoraat niet alleen als iets om demonen te verwijderen......Het kan ook zo zijn dat als je alles waar je mee zit (en dat kan van alles zijn natuurlijk) bij het Kruis neerlegt of aan God voorlegt (hetzelfde eigenlijk) dat dat ook een bevrijding kan betekenen? En dan heb ik het absoluut niet over demonen........Vandaar dat ik ook benieuwd ben wat anderen onder bevrijdingspastoraat verstaan?

De enige bevrijding ligt bij het aannemen van Christus zelf. Dan is verdere bevrijding niet nodig en ik heb het bij de term bevrijdingspastoraat alleen gehad over het uitdrijvingsaspect. Het moet nu toch duidelijk zijn hoe ik daar over denk. Vrijheid en bevrijding worden als term, zeker ook buiten het Christendom, vaak misbruikt.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 12 februari 2011, 13:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 14:11
 
Vrijheid en bevrijding worden als term, zeker ook buiten het Christendom, vaak misbruikt.


Precies, maar daarom hoeft het nog niet verkeerd te zijn ondanks dat het vaak verkeerd gebruikt wordt......En dat bedoelde ik te zeggen.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 14:30
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar Kathy wat versta je nu precies onder bevrijdingspastoraat?
Toch niet het uidrijven van 'demonen"?
Bevrijdingspastoraat is toch wel wat breder en kan toch ook heel helend werken voor mensen?

Er zijn meerdere “elementen” in bevrijdingspastoraat en 1 daar van is het uitdrijven van demonen en/of de bevrijding van overgeërde zonden.
Ook al is het breder, het neemt niet weg dat het uitdrijven van demonen er toch een onderdeel van is.
Ik geloof ook dat de enige bevrijding en helende werking ligt bij het aannemen van Jezus als je verlosser. Wat ons bevrijd van alle zonden, ook occulte, is de waarheid van het evangelie. "U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden". Johannes:8:32. Als dat niet zo is dan zou Jezus dus eigenlijk half werk hebben gedaan. Het kruis heeft afgedaan met elke zonde.
God is een jaloers God, in Zijn tempel (ons lichaam) is geen plaats voor demonen. Hij die in je is, is groter dan hij die in de wereld is.
Dus waarom moet een gelovige van elke zonde afzonderlijke bevrijding ondergaan?
In mijn ogen komt het over als een snel hulpmiddel om van je problemen af te komen. Doorloop de hele ceremonie en als het niet werkt, dan heb je vast nog iets niet goed gedaan, of er is nog iets uit het verleden.
Terwijl ik geloof dat de bewustwording van de zonden de eerste stap is, als je dan vergeving daarvoor vraagt aan God, dan brengt dit genezing, het is dan aan de persoon zelf hoe er mee verder te gaan. Maar je zal wel radicale keuzes moeten maken en vertrouwen op God. Met de nadruk op vertrouwen, je richten op Hem en dat Hij op Zijn manier in jou werkt.
Ook al is dat soms niet te begrijpen.
Daarnaast vraag ik mij ook af of er een bijbelse opdracht is voor het bevrijdingspastoraat?
Maar dat neemt niet weg dat ik geloof dat het goed is om met en voor mensen te bidden die problemen hebben.
Maar ik zet grote vraagtekens bij deze "menselijke ceremonies"!


Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 14:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 17:18
 
KATHY142 schreef:
Er zijn meerdere “elementen” in bevrijdingspastoraat en 1 daar van is het uitdrijven van demonen en/of de bevrijding van overgeërde zonden.
Ook al is het breder, het neemt niet weg dat het uitdrijven van demonen er toch een onderdeel van is.
Ik geloof ook dat de enige bevrijding en helende werking ligt bij het aannemen van Jezus als je verlosser. Wat ons bevrijd van alle zonden, ook occulte, is de waarheid van het evangelie. "U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden". Johannes:8:32. Als dat niet zo is dan zou Jezus dus eigenlijk half werk hebben gedaan. Het kruis heeft afgedaan met elke zonde.
God is een jaloers God, in Zijn tempel (ons lichaam) is geen plaats voor demonen. Hij die in je is, is groter dan hij die in de wereld is.
Dus waarom moet een gelovige van elke zonde afzonderlijke bevrijding ondergaan?
In mijn ogen komt het over als een snel hulpmiddel om van je problemen af te komen. Doorloop de hele ceremonie en als het niet werkt, dan heb je vast nog iets niet goed gedaan, of er is nog iets uit het verleden.
Terwijl ik geloof dat de bewustwording van de zonden de eerste stap is, als je dan vergeving daarvoor vraagt aan God, dan brengt dit genezing, het is dan aan de persoon zelf hoe er mee verder te gaan. Maar je zal wel radicale keuzes moeten maken en vertrouwen op God. Met de nadruk op vertrouwen, je richten op Hem en dat Hij op Zijn manier in jou werkt.
Ook al is dat soms niet te begrijpen.
Daarnaast vraag ik mij ook af of er een bijbelse opdracht is voor het bevrijdingspastoraat?
Maar dat neemt niet weg dat ik geloof dat het goed is om met en voor mensen te bidden die problemen hebben.
Maar ik zet grote vraagtekens bij deze "menselijke ceremonies"!

Kathy, voor 90% ben ik het met je eens. Idd bevrijdingspastoraat wordt te pas en te onpas gebruikt. En ik vind de rol die een kerk daarin past schromelijk overdreven. Maar ik wil niet tegelijkertijd de baby met het badwater weggooien. De psychiatrie verwerpt alles wat met het bovennatuurlijke te maken heeft en het biedt geen echte bevrijding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 17:40
 
CHATULIEM619 schreef:
Kathy, voor 90% ben ik het met je eens. Idd bevrijdingspastoraat wordt te pas en te onpas gebruikt. En ik vind de rol die een kerk daarin past schromelijk overdreven. Maar ik wil niet tegelijkertijd de baby met het badwater weggooien. De psychiatrie verwerpt alles wat met het bovennatuurlijke te maken heeft en het biedt geen echte bevrijding.

Chatuliem, de psychiatrie verwerpt niet alles wat bovennatuurlijk is. Door dat te denken gooi je wel het kind met het badwater weg.
Tegelijkertijd kan de psychiatrie ook geen echte bevrijding bieden, als dat al het doel zou zijn, want zoals ik al eerder schreef is bevrijding en heling nog steeds aan Hem en door Hem.
Of je nu naar een algemeen ziekenhuis of een psychiatrisch ziekenhuis gaat, je zal naar mijn beleving toch moeten blijven bidden. En dan is het nog steeds dat Zijn wil zal geschieden.


Laatst aangepast door
KATHY142
op zaterdag 12 februari 2011, 17:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 17:47
 
KATHY142 schreef:
Chatuliem, de psychiatrie verwerpt niet alles wat bovennatuurlijk is. Door dat te denken gooi je wel het kind met het badwater weg.
Tegelijkertijd kan de psychiatrie ook geen echte bevrijding bieden, als dat al het doel zou zijn, want zoals ik al eerder schreef is bevrijding en heling nog steeds aan Hem en door Hem.
Of je nu naar een algemeen ziekenhuis of een psychiatrisch ziekenhuis gaat, je zal naar mijn beleving toch moeten blijven bidden. En dan is het nog steeds dat Zijn wil zal geschieden.
Ik vraag me af of je vorig jaar mijn bijdrages hebt gelezen. Dit schreef ik over bevrijdingspastoraat op 21 maart 2010:
Quote:
Het eerste bezwaar wat ik heb, is dat ik niet vind dat het tot de generale taak van de gemeente behoort om zo'n intensieve vorm van pastoraat toe te passen. De gemeente is geen psychaitrische inrichting en in sommige gemeenten wordt dat wel zo gehanteerd. Juist in pastoraat zou men de grenzen moeten weten en echte psychiatrische klachten overlaten aan professionals. Het is te vaak gebeurd dat een voorganger een psychose verwarde met een occulte geest, wat enorm veel schade toegebracht heeft.
Je wordt dan geholpen, die eigenlijk niet goed weten wat de grenzen zijn. Daarbij kunnen ze heel snel over de grenzen van de ander heen gaan en op die manier ze afhankelijk maken van de hulpverlening. Bovendien krijgen ze meer macht dan de wereldse hulpverlener, want zij doen dit namens God. Vaak wordt de reguliere hulpverlening aan de kant geschoven omdat mensen denken dat dat geen oplossing biedt. Terwijl bevrijdingspastoraat in veel gevallen ook niks oplost.
Ik vind het een uitwas van de kerk van deze tijd. Het heeft m.i. niks te maken met de taak en opdracht die Jezus aan de gemeente gegeven heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik vraag me af of je vorig jaar mijn bijdrages hebt gelezen. Dit schreef ik over bevrijdingspastoraat op 21 maart 2010:

Ik had je bijdrage's over bevrijdingspastoraat niet gelezen, maar bovenstaand stukje maakt wel duidelijk wat je er van vind. Dank je wel.
Als ik je goed begrepen heb, verschillen we dus niet veel van mening.


Laatst aangepast door
KATHY142
op zondag 13 februari 2011, 13:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 15:37
 
KATHY142 schreef:
Ik had je bijdrage's over bevrijdingspastoraat niet gelezen, maar bovenstaand stukje maakt wel duidelijk wat je er van vind. Dank je wel.
Als ik je goed begrepen heb, verschillen we dus niet veel van mening.
Nee, daten???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 18:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Nee, daten???

Als jij dat aandurft????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 19:05
 
KATHY142 schreef:
Als jij dat aandurft????



Bloeit hier wat moois op onder vele ogen????? Knipoog smiley Blijf vooral schrijven op dit topic Chatuliem en Kathy, we vertellen niets verder....... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 20:33
 
WILLEMIJN232 schreef:
Bloeit hier wat moois op onder vele ogen????? Knipoog smiley Blijf vooral schrijven op dit topic Chatuliem en Kathy, we vertellen niets verder....... Lachende smiley

en we vinden het helemaal niet erg dat je off-topic gaat,
jullie hebben fans hier Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS764





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 14 februari 2011, 17:05
 
Ik ben van mening dat alles wat wat schade doet aan leven, feitelijk een onderdeel is van degeneratie (Peter Scheele) en inmenging van satan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: maandag 14 februari 2011, 17:27
 
HANS764 schreef:
Ik ben van mening dat alles wat wat schade doet aan leven, feitelijk een onderdeel is van degeneratie (Peter Scheele) en inmenging van satan.

Onder t mom van: altijd ff checken of de ander bedoelt wat je denkt dat ie bedoelt Knipoog smiley : Poeh... zware uitspraak. Wil je dat even wat nader toelichten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS764





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 14 februari 2011, 20:42
 
LISA610 schreef:
Onder t mom van: altijd ff checken of de ander bedoelt wat je denkt dat ie bedoelt Knipoog smiley : Poeh... zware uitspraak. Wil je dat even wat nader toelichten?

Hoi Lisa

Carl Gustaf Jung was van eveneens van mening dat geestesziekte van doen had met demonie. Zoals je weet schenkt God leven, Hij heeft het ingeblazen, dus alles wat daar aan tornt, kan niet anders zijn dan de tegenstander.... of degeneratie, hetgeen je eenvoudig kunt uitbeelden met een fax. Ik stuur jouw een fax, jij verstuurt dezelfde fax elders en ga zo maar door.. totdat de laatste ontvanger er niks meer van kan maken. Ze is onleesbaar geworden. Ik zou op dit punt nog wel gedetailleerder in kunnen gaan, maar het lijkt me dat iedereen nu wel weet waar of ik het over heb.

Greetz Hans


Laatst aangepast door
HANS764
op maandag 14 februari 2011, 20:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 4 van 6