ChristianMatch
 


Forum

Taize liederen
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 18:18
 
Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 22:23
 
DAVID923 schreef:
Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté



De achterliggende gedachte van de stichter van Taizé is:

“Ik denk dat ik al sinds mijn jeugd intuïtief aanvoelde dat gemeenschapsleven een teken kan zijn dat God liefde is, enkel liefde. Langzamerhand ontstond in mij de overtuiging dat het belangrijk was een gemeenschap te stichten met mensen die heel hun leven willen geven, die elkaar proberen te begrijpen en zich steeds weer met elkaar verzoenen; een gemeenschap waarin eenvoud en goedheid van hart voor alles centraal staan.”

Frère Roger, Dieu ne peut qu’aimer.

Al ben ik het met zijn gezegde niet eens ( net zo min als met de Taizé-gedachte )...Veel van de gezongen liederen zijn echt heel mooi.. Lachende smiley


Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 7 april 2011, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 22:39
 
MARIAN519 schreef:
De achterliggende gedachte van de stichter van Taizé is:

“Ik denk dat ik al sinds mijn jeugd intuïtief aanvoelde dat gemeenschapsleven een teken kan zijn dat God liefde is, enkel liefde. Langzamerhand ontstond in mij de overtuiging dat het belangrijk was een gemeenschap te stichten met mensen die heel hun leven willen geven, die elkaar proberen te begrijpen en zich steeds weer met elkaar verzoenen; een gemeenschap waarin eenvoud en goedheid van hart voor alles centraal staan.”

Frère Roger, Dieu ne peut qu’aimer.

Al ben ik het met zijn gezegde niet eens ( net zo min als met de Taizé-gedachte )...Veel van de gezongen liederen zijn echt heel mooi.. Lachende smiley

Waarmee ben je het dan oneens Marian? Kan je dat meer toelichten?

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 22:44
 
FRANKT627 schreef:
Waarmee ben je het dan oneens Marian? Kan je dat meer toelichten?

Knipoog smiley

Hij zegt dat God niet anders kan dan liefhebben.....
God kan zoveel meer...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 22:53
 
MARIAN519 schreef:
Hij zegt dat God niet anders kan dan liefhebben.....
God kan zoveel meer...

Hij bedoelde dat God een liefdevolle Vader is en niet een straffende God. Een thema dat al zo dikwijls besproken werd en dat de meningen verdeeld. Natuurlijk kan God meer dan alleen lief hebben. Hij leidt ons, Hij verhoort ons (af en toe). Het punt is, en dat is eigen aan de katholieke kerk en aan de oecumenische gemeenschappen, dat God liefde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: donderdag 7 april 2011, 23:00
 
FRANKT627 schreef:
Hij bedoelde dat God een liefdevolle Vader is en niet een straffende God. Een thema dat al zo dikwijls besproken werd en dat de meningen verdeeld. Natuurlijk kan God meer dan alleen lief hebben. Hij leidt ons, Hij verhoort ons (af en toe). Het punt is, en dat is eigen aan de katholieke kerk en aan de oecumenische gemeenschappen, dat God liefde is.

Ik weet van zijn punt en dat God liefde is en dat hIj dat bundelen wilde en op welke manier..maar het geloof in een liefdevolle God alleen is zaligmakend in mijn ogen en niet de liefde op zich waar hij naar streefde.. wat David ook zegt ( de gave des onderscheids is niet zijn sterke kant.) ..zijn gevoel van totale oecumene..


Laatst aangepast door
MARIAN519
op donderdag 7 april 2011, 23:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:06
 
MARIAN519 schreef:
Hij zegt dat God niet anders kan dan liefhebben.....
God kan zoveel meer...

Marian, dat lijkt er letterlijk te staan maar in het Frans uitgesproken betekent het niet dat God alleen maar kan liefhebben en verder niks. Hij ziet het als de belangrijkste eigenschap van God en waar het uiteindelijk om gaat. Overigens is dat ook wel uit de Nederlands vertaling te halen. Verder is Taize wel degelijk een exclusief christelijke gemeenschap. Het is de liefde die mensen verbindt, ondanks de verschillen in opvatting die er nu eenmaal altijd zijn. Alleen mensen die hun eigen opvatting als de juiste zien en niet in liefde samen met andere christenen kunnen of willen verkeren, hebben bezwaren. Taize kent een degelijke bijbelstudie en de teksten van de gezongen liederen zijn gebaseerd op bijbelse teksten en uitspraken.

Welke Christen kan iets tegen deze door mij eerder aangehaalde tekst hebben:


Meine Hoffnung und meine Freude,
meine Stärke, mein Licht.
Christus, meine Zuversicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht,
auf dich vertrau ich und fürcht mich nicht.


Thomas, liefde verbindt Christenen, angst verdeelt ze.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 april 2011, 11:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 11:23
 
DAVID923 schreef:
Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.

Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Zelfs voor andere religies staat men open. Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen. Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken.

dus dit klopt totaal niet? Twijfelende smiley Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 12:09
 
DAVID923 schreef:
dus dit klopt totaal niet? Twijfelende smiley Boze smiley

Formeel niet en ook in de praktijk niet, nee. Het is een exclusief christelijke organisatie. De argumenten die in dit stuk voorkomen geven aan dat het niet exclusief calvinistisch is - en dat is ook zo. Calvinisten vormen binnen het Christendom maar een kleine groep en uit het taalgebruik is duidelijk af te leiden dat het uit deze hoek komt. De bron is me wel bekend. Ik respecteer de pogingen van de behoudende calvinisten om mensen binnen de eigen kring te houden, maar hier zitten onjuistheden in. Niet sterk dus. Er wordt wel veel gebeden in Taize, dat is waar, maar om dat alleen mystiek te noemen, is buiten de orde. Liturgisch wijkt het natuurlijk wel erg af van wat men binnen het orthodoxe calvinisme gewend is, maar de boodschap is puur bijbels al is het niet volgens het calvinistisch denkpatroon. We weten ook allemaal wel uit een ander topic, wat dit voor wrede consequenties voor mensen heeft gehad en nog heeft. De meeste mensen die ik ken en er geweest waren, waren gereformeerd en bepaald niet achterlijk. Geen van hen heeft dit herkend of ervaren en ik zou ook niet weten hoe je het zo zou kunnen ervaren. Het is allemaal angst voor het onbekende. Jammer dat dit stuk gepaard gaat met onjuistheden. Christendom is echter niet hetzelfde als Calvinisme. Wetticisme tref je in Taize niet aan, dat is zeker waar. Men benadrukt dat we ondanks de verschillen die er nu eenmaal heersen, samen Christen mogen zijn en dat we Christus niet alleen met ons verstand, maar ook met ons hart kunnen ervaren. Vergelijkbaar met wat de evangelische christenen verklaren als ze zeggen tot een levend geloof te zijn gekomen. De evangelische christenen die dat zeggen hebben veelal een calvinistische achtergrond. Taize kent alleen teksten die Bijbels of Bijbels afleidbaar zijn en dat is eenvoudig na te gaan. En als je iets overschrijft, David, weet dan wel wat je overschrijft. Dit was beneden de maat. Wijs jij eens aan waar in Taize Mohammed of Boeddha aanbeden wordt en er sprake is van zuivere oosterse spiritualiteit. Dat kun je niet. Om over de gave des onderscheids maar niet te spreken....

Inderdaad, Meine Hoffnung und meine Freude, meine Stärke, mein Licht.

Thomas, ook andersdenkende christenen zijn broeders en zusters.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 8 april 2011, 22:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 13:27
 
DAVID923 schreef:
dus dit klopt totaal niet? Twijfelende smiley Boze smiley


Ik snap niet goed waarom je de naam Henri Nouwen aanhaalt in dit verband.
Ik weet niet of je zijn werken (boeken) kent en hebt gelezen, maar dan zou je waarschijnlijk zijn naam niet in deze context plaatsen.
Als je zijn werken (boeken) niet kent, zou ik zeggen: lees het boek "kun je de beker drinken" eens heel aandachtig door.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kun-je-de-beker-drinken/1001004002524838/index.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 14:08
 
Thomas de bron is van ap geelhoed. zeker niet calvinistisch, verkeerd gegokt. en wetticisme leg je mij/de schrijver in de mond.

http://www.toetsalles.nl/belond3.htm

hij staat tussen de lijst, en is wel zeker goed onderbouwd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 15:58
 
DAVID923 schreef:
Thomas de bron is van ap geelhoed. zeker niet calvinistisch, verkeerd gegokt. en wetticisme leg je mij/de schrijver in de mond.

http://www.toetsalles.nl/belond3.htm

hij staat tussen de lijst, en is wel zeker goed onderbouwd.

Baseer je echt je mening op dit soort sites en vind je dit goed onderbouwd?

De invloed van radicaal humanistiche psychologie en de jungiaanse psychologie op het denken en de boodschap van velen binnen de evangelische beweging.

Los van het feit dat ze niet kunnen spellen, wat nooit een sterke indruk maakt als je iets beweert, lijkt dit meer op een haatsite naar de evangelische beweging toe. Ik vind het weinig niveau hebben en men heeft ook geen oog voor ontwikkelingen die plaatsvinden. Met name duid ik op de kritiek op de Evangelische Omroep, maar dat terzijde. Eigenlijk is men vooral negatief naar alles wat niet-traditioneel is en naar evangelische opvattingen in het bijzonder. Ik vraag me af hoeveel theologen of andere wetenschappelijk geschoolden deze site serieus nemen.
Maar je echte weerlegging ontbreekt en dat verbaast me niet. De mensen die door Taize geïnspireerd zijn in de kerk, houden vaak de boel gaande, niks lege spiritualiteit. En dat Mohammed en Boeddha in Taize worden aanbeden is echt volstrekte onzin. Het slaat nergens op en is alleen een verdachtmaking, die hooguit werkt bij mensen die geen kennis van zaken hebben en door de toon wellicht overtuigend klinkt bij sommigen
Ik weet niet hoever je bent met je wetenschappelijke studie theologie maar het lijkt me goed toch eens wat kritischer naar bronteksten te kijken. Als aankomend wetenschapper kom je niet zo ver met een autoritaire toon als je de toets van het wetenschappelijk denken niet kunt doorstaan.
Het zou je sieren als je deze uiterst kwetsende verdachtmakingen zou terugnemen. Je hebt het niet persoonlijk geschreven, tenslotte. Bovendien beschadig je jezelf er mee.

Kun je één bijeenkomst in Taize aanwijzen, waar Mohammed en Boeddha werden aanbeden? Kun je één Bijbelstudie van Taize aanwijzen waar dit wordt voorgesteld? Kun je één uitspraak van een lid van deze kloostergemeenschap opnoemen waar dit wordt gesteld of dat er iemand hiertoe wordt aangemoedigd? Kun je hard aantonen dat de visie van Taize is dat men ten diepste uitgaat van een on-Bijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel? Kun je dus ondubbelzinnig aantonen dat transcendente meditatie, leidend tot een ervaring zoals in de oosterse mystiek, in Taize wordt aangemoedigd of gepraktiseerd? En nog even refererend aan je stuk: Welnee het is alleen maar gezellig, de duizenden gelovigen hadden dus net zo goed naar de kroeg kunnen gaan. Dit te stellen lijkt me geen gave des onderscheids om trots op te zijn en is zonder meer denigrerend. Hiermee tast je de waardigheid van je medegelovigen aan.

Thomas, geen relativerende slotzin deze keer.

David:

Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 8 april 2011, 17:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 17:12
 
vind dit anders wel schokkend:

De troebele wel van Taizé

Door S.C. Bax

Vijf grote klokken, een camping, een kerk, glas-in-loodramen, kaarsjes en iconen, de Oyak-bazar voor pizza's en hotdogs, jolige corveeërs, roestige tractoren, verzoekbriefjes met gebedsonderwerpen, een winkel, een introductievideo met weeë stem, hosties en Gregoriaans gezang. Taizé, sinds vijftig jaar een bron vol spiritualiteit onder de warme Bourgondische zon. Maar met een vage boodschap.

Taizé wil een bron zijn waaraan mensen met een joodse, rooms-katholieke, gereformeerde, evangelische (en iedere andere) achtergrond zich kunnen laven. Het doel? "Om één te worden." Het is de vraag waarin en op welke grond men één wil worden. Het antwoord is dat de vrienden van Taizé "eenheid zoeken in het Koninkrijk gods." Maar bij de zoektocht van Taizé wordt de waarheidsvraag vrijwel geheel overgeslagen. Het gevoel overheerst. En dat is niet voor het eerst in de kerkgeschiedenis. Deze plek, bijna naast de franse Route du Soleil, biedt ook in dit opzicht geen nouveautés.

Prachtige vergezichten en pittoreske dorpjes doemen op rond Taizé, een vlek nauwelijks een gehucht, in het rustieke Bourgondische land, vlak bij de eeuwenoude kloosterstad Cluny. Bordjes wijzen de weg naar de cummunauté van broeder Frère Roger. De enkele dorpsbewoner bekijkt je wat meewarig. Lifters met rugzakken zie je nauwelijks, al heet Taizé een ontmoetingsplaats voor jongeren. Naast een Duitse autobus ligt wel een stapel moderne rugzakken. De eigenaars melden zich even later en zetten 'en masse' koers richting de camping.

Video

Een vriendelijke Franse jongeling komt direct op me af als ik in de infostand wat rondneus. Een journalist mag de Nederlandstalige video bekijken. De titel verheelt niets: "Jongeren op zoek naar God." Het blijkt dat de orde, die protestants van start ging, maar ondertussen de paus van Rome als de grote christelijke leider aanvaardt, een levensvorm nastreeft als die van de eerste christengemeenten. Kernwoorden in hun benadering zijn: eenvoud, vertrouwen en hoop op verzoening. De vele houten bezems die in een open loods hangen, passen wel bij dat eenvoudsbeeld uit de eerste eeuwen. De driecilinder groene Deutz-tractors zijn wel hoogbejaard, maar toch niet van die hele vroege tijd.

In een historisch overzicht vertelt de video iets van broeder Roger, de weliswaar oude maar nog vitale oprichter, ongetwijfeld een ernstig en bewogen mens. Tijdens de oorlog hielp hij eerst joden en later Duitse krijgsgevangenen. Beide activiteiten waren tegendraads en getuigden op z'n minst van moed. Maar je moet wel oppassen zoiets direct als een geloofsdaad uit te leggen.

De eenvoud van Taizé blijkt vooral in korte bijbellezingen met veel gemakkelijke en eenvoudige meezingers en gregoriaanse klanken. Op de een of andere manier maken alle geïnterviewden in de videopresentatie duidelijk dat een diep verlangen naar rust hen naar Taizé dreef. Stilte is ook belangrijk in Taizé. Het blijkt vooral wazig-spiritueel gevulde stilte te zijn.

Ergens

Wat is nu het geheim van de communauté? de zoetgevooisde stem van de presentator, soft en op het irritante af trouwens, geeft aan dat in de mens, "ergens een verlangen is, iets ondefinieerbaars. Er is een zoek." Vervolgens heet het dat er mogelijk iets is te vinden als men de vrijheid neemt om te zoeken. Dan ontvang je meet vrede met jezelf en "wordt God je Vrind." De schoonheid van het gebed, zo wordt gesteld, is de eenvoud. Zo is God gemakkelijk te vinden verteld de video.

Gaandeweg dringt het door dat Taizé niet ander kan dan "zware massieve dogma's" af te wijzen. Het radicale van Gods Woord, waarin sprake is van de werkelijkheid van de zonde en de vergeving uit genade alleen, past in dit religieuze schema niet. De internationale ontmoetingen worden "pelgrimages van vertrouwen" genoemd. Duizenden ontmoeten elkaar, uit vrijwel alle werelddelen. Zeker zeventig nationaliteiten geven regelmatig acte de présence.

Een mens wrijft zich de ogen uit bij zinnen als: "Wie kan echt bidden zoals hij wil? Neem daarom het risico van vertrouwen." "Zodoende ontdekken we dingen in het gebed. In uw handen beveel ik mijn geest." "Het is zo eenvoudig." De eerste én ook de laatste indruk is dat eenvoud verward wordt met simplisme, met eenzijdigheid en met een overtrokken gevoelsmatige invulling.

Watergevecht

Vlak na de ingang, als het ware onder de klokkenstoel, staan grote kookpotten in een halfopen ruimte. Jongelui zijn bezig met een watergevecht en gebruiken daarvoor de slangen die bedoeld zijn om de keuken schoon te spuiten. Even verderop deelt een corveeër koek en frisdrank uit. Onder een halfopen tent zijn groepjes bezig met bijbelstudie. Oud en jong zit door elkaar heen in Taizé.

In de "Kerk der Verzoening" vallen donkerrode en zachtblauwe stralen van de Bourgondische zon door de glas-in-loodramen met bijbelse voorstellingen. Rode doeken hangen voor in de kerk en geven, mede door de wijze waarop ze gedrapeerd zijn en door het licht dat er subtiel op valt, een mystieke, bijna New-Age-achtige uitstraling. Overal staan kaarsjes. Bij de ingang markeren kaarsjes de plaats waar de gebedsbrieven van frère Roger in vele talen liggen. Een enkeling ligt geknield. Verderop zit een gezinnetje stil voor zich uit te staren.

Een overijverige dienaar van de communauté verbiedt mij bars te fotograferen. Ik leg hem vriendelijk uit dat het me, terwijl ik net een video gezien heb van kerkdiensten, vreemd voorkomt dat er in een bijna lege kerk niet gefotografeerd mag worden. Hij lijkt nauwelijks overtuigd, maar gaat een verdere confrontatie uit de weg.

Sfeer

Iconen, afbeelding van Maria, een klaterend vijverpartijtje, zachte orgelmuziek en een halfduistere kerk met wat gedempt licht, ideale omstandigheden voor wegebbende gedachten. Het is het sfeertje waarin mensen nauwelijks nadenken over de diepere betekenis van woorden en nogal oppervlakkig en snel geroerd worden. Je ontmoet hier als het ware de traditie van Rome en die van de oosterse orthodoxie.

Het beste bewijs is dat bisschop Gouri, van het patriarchaat van Moskou, met als standplaats Parijs, vorig jaar een zogenaamd Antimension ten geschenke gaf aan de "orthodoxe kapel" van Taizé. Dat is in die traditie het eigenlijke altaar en bestaat uit een stuk stof met de reliek van een martelaar. Voor orthodoxen is het een teken van een "werkelijke, mystieke en zichtbare band met de universele orthodoxie."

Maria

De invloed van het rooms-katholicisme is met de handen te tasten en met de ogen te aanschouwen. De kerk van Taizé heeft een stenen altaar met daarbij een icoon van Maria met het kind Jezus. Sinds Taizé de paus erkent als universele pastor lijkt de visie op Maria zeer in Rome’s richting opgeschoven. In allerlei omschrijvingen wordt de lof op Maria bezongen. Frère Roger: "Van Maria hebben we geleerd het offerandegebaar te maken. Zij behield haar zoon niet voor zichzelf, maar schonk Hem aan de wereld."

Verder zei de oprichter van de communauté over Maria: "Indien wij ons richten tot haar, verenigt ons dat met Christus." De kern van de bijbelse boodschap zoals die ook in de Reformatie vertolkt is, sneeuwt op deze manier volledig onder. In een artikel in een van de Taizé-uitgaven wordt grote bewondering uitgesproken over een rooms-katholieke kardinaal die als wapenspreuk voert: "Tot Jezus door Maria" (Ad Jesum par Mariam). Verder leert Taizé de tenhemelopneming van Maria, ook wel heeft men wel bezwaar tegen het dogma in dezen. De eucharistie wordt regelmatig gevierd. Niet de preek, niet het Woord staat centraal, maar de rooms-katholieke invulling van de diensten. Taizése dienaren met witte priesterkleding doorkruisen de kerk om de hostie uit te delen. Op vrijdagavonden wordt gebeden rondom de kruisicoon. Het zaterdagavondgebed heeft iets speciaals, omdat iedereen dan een kaars brandende houdt om de opstanding te symboliseren.

Eucharistie

Jammer genoeg ontbreekt bij veel jongeren het geringste besef over het verschil tussen avondmaal een eucharistie. Dat de eucharistie een zogeheten onbloedige herhaling is van christus' dood, een steeds opnieuw plaatshebbend zoenoffer, weet hier nauwelijks iemand. Ik vraag het enkele Poolse en Italiaanse jongeren. Ze blijken niets, maar dan ook niets te weten van een reformatorische kijk op deze wezenlijke zaken. Dat het offer van Jezus Christus eenmalig en algenoegzaam was, zegt hen niets.

De achterliggende gedachte bij Taizé is dat verzoening met Rome onopgeefbaar is. In onszelf moeten we verzoening tot stand brengen, leert Frère Roger. Daarbij heeft hij, getuige enkele uitspraken, de gehele mensheid op het oog.

Voor een vorm van alverzoening beroept Roger zich nota bene op Augustinus. Deze schreef ooit dat hij God te laat beminde, maar dat God toch in hem werkte, hoewel Augustinus niet aan Hem dacht. Voor broeder Roger is dat een soort bewijs dat Christus in mensen aanwezig is, ook als ze dat (nog) niet weten. Hij zou toch Augustinus nog eens moeten lezen. En dan beter.

Verzoening

Verzoening betekent voor Taizé niet in de eerste plaats verzoening tussen God en de mens, maar meer interkerkelijke verzoening. Rome en Reformatie moeten op één stoel komen te zitten, gelovigen en ongelovigen aan één tafel. Christenen moeten één worden met aanhangers van andere religies. Het einddoel? Kofi Anan, de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, schreef enkele weken geleden aan Taizé: Het vuur van jullie inzet en de oprechtheid van jullie overtuigingen zijn een bron van inspiratie voor allen die in de Verenigde Naties proberen te werken aan een betere wereld."

Kofi Anan heeft in de gaten dat het streven -hoe mystiek ook ingekleurd, hoe spiritueel ook verwoord en beleefd- ten diepste geen andere dimensie heeft dan voor het hier en nu. Hoewel Frère Roger dat uiteraard bestrijdt, want in zijn visie lijkt de hemel ieder toebereid. Ooit zei Roger dat hij er zich rekenschap van geeft "dat de Kerk heel veelmeer omvat dan wij ons voorstellen." Hij zei dat nadat boeddhisten en moslims in Taizé kwamen bidden en "Christus als hun broeder" zeiden te erkennen. Christus is daarmee niet de Unieke, Die het algenoegzame offer bracht, maar slechts een Broeder. Verzoening door voldoening behoort dan natuurlijk tot een "ergerlijk en zwaar dogma" dat alleen maar afgewezen kan worden.

Onderscheid

Het is niet ongebruikelijk dat men in Taizé niet allen bidt tot Jezus, maar ook tot de grondleggers van de grote wereldreligies als Mohammed en Boeddha. Elementen uit de oosterse mystiek spelen hier een grote rol, waarbij men ten diepste uitgaat van een onbijbels mensbeeld, van een visie op de mens die zichzelf door contemplatie en (transcendente?) meditatie opwerkt naar de hemel.

Taizé is de plaats waar de kern van de bijbelse boodschap uit het oog verloren is. Er blijft dan weliswaar een gezellige, maar ook een volledig lege, algemene spiritualiteit over. De gave des onderscheid is niet de sterkste kant van de communauté

Door S.C. Bax

**

persoonlijk@ thomas: verder weet ik dat deze site soms het kind met het badwater weggooid, maar ze hebben goede info en eye opening artikelen.
lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat jij in de korte periode tussen onze reacties al hun info hebt gelezen.

De Bijbel is de ultieme maatstaaf niet deze sites of ene thomas.
verder vind ik je behoorlijk arrogant als je suggereert dat een spellingsfout de boodschap of inhoud teniet doet. AD HOMINEM!(de persoon maakt een spellingsfout; dus is wat hij zegt niet juist).
aanval op de vorm en niet de inhoud. kansloos...
De studie die ik doe (al staat ie in de koelkast) is denk ik niet de opleiding die jij denkt. het is geen universiteit maar hbo opleiding. Het is meer een toerustings opleiding. Godsdienst pastoraalwerker bij de C.H.E in ede. deeltijd op zaterdagen. Maar ookal was het uni, dan nog is de ''wetenschap'' beperkt, in de zin van droge info en emirisch bewijs.
(zoals bijv tekstdatering en kritiek en een boel feiten uit je hoofdleren) er word ook gewaarschuwd dat dit je beleving en spiritualiteit in gevaar kan brengen. Er zijn professoren in de theologie die niet eens zijn wedergeboren, en dus God niet kennen, en naar de hel gaan.
Theologie zegt niks. Ik doe het meer als verdieping in de Bijbel, dus leren over exegese, hermeneutiek, grondtekst en de leefwereld van de Bijbelse tijden om zo DE BIJBEL beter te leren kennen en uitleggen/doorvertalen.


Laatst aangepast door
DAVID923
op vrijdag 8 april 2011, 17:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 18:11
 
DAVID923 schreef:
Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.

Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Dit klinkt erg veroordelend. Waarmee je in twijfel trekt of die geloofsstrekking enig nut hebben en dat jouw manier van geloven en interpreteren dé enige ware is. Het is net alsof het van iemand komt die geprogrammeerd is om zo'n uitspraken af te dreunen. Indoctrinatie?


Zelfs voor andere religies staat men open. Ze aanvaarden de andere geloofsovertuigingen. Ze aanvaarden de medemens zoals hij is, om het eens in een breder perspectief te zeggen. Beweren dat hun (het geloof van Taizé) geloofsovertuiging de beste en de enige is zou getuigen van ongezonde hoogmoed.

Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Blijkbaar ken je Henri Nouwen helemaal niet. Zoveel is duidelijk.

Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Ze hopen inderdaad Christus te mogen ervaren. Elke rechtgeaarde kloosterling, en waarschijnlijk ook mensen in een andere levenssituatie, hoopt daar heel sterk op. Wat is daar mis mee? Zegt de Jacob erlebenis je iets? 'Ja waarlijk, God was hier.' En ja, de katholieken houden van riten en symbolen zoals er zoveel riten en symbolen in ons dagelijks leven te vinden zijn.

Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen.
Op valse spirituele ervaringen??? Wie had die ervaringen dan? Als je een ervaring had is die dan vals? Een Christus' ervaring is iets dat je geschonken wordt. Dat roep je niet af. Je kan en mag er op hopen en misschien wordt ze je geschonken.

Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken. Alles in Taizé en andere kloosterorden is er opgericht om in navolging van Christus te leven. Om volgens het evangelie te leven. Hun belangrijkste taak is het Opus Dei, het werk Gods. Het gebed dus. Terwijl vele mensen slapen of werken tijdens de nacht wordt er al gebeden voor hen en voor de hele wereld. Een kloosterling is er niet op uit om alleen voor zijn ziel en zaligheid te leven. Het gaat verder dan dat.

Het is niet ontoelaatbaar om je eigen geloofstrekking trouw te zijn en te blijven. Dit wil echter niet zeggen dat andere strekkingen een minderwaardig afkooksel zijn. Misschien is het je te onbekend of zit je zo vastgeroest in je eigen denken, in je eigen visie dat er geen plaats meer is voor begrip wat andere geloofsstrekkingen beleven. Ga eens een kijkje nemen in een abdij. Ga er eens enkele dagen logeren. Beleef het voor een stuk mee. Het kan en mag allemaal en het kan je op één of andere manier verrijken.
quote]


Laatst aangepast door
FRANKT627
op vrijdag 8 april 2011, 18:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 18:24
 
FRANKT627 schreef:
DAVID923 schreef:
Heb er mijn kanttekeningen bij, en waakzame terughoudendheid.

Taize is een onderdeel van de oecumenische beweging. Men aanvaardt een ieder die zich christen noemt als medechristen, ongeacht wat men gelooft. Dit klinkt erg veroordelend. Waarmee je in twijfel trekt of die geloofsstrekking enig nut hebben en dat jouw manier van geloven en interpreteren dé enige ware is. Het is net alsof het van iemand komt die geprogrammeerd is om zo'n uitspraken af te dreunen. Indoctrinatie?


Zelfs voor andere religies staat men open. Ze aanvaarden de andere geloofsovertuigingen. Ze aanvaarden de medemens zoals hij is, om het eens in een breder perspectief te zeggen. Beweren dat hun (het geloof van Taizé) geloofsovertuiging de beste en de enige is zou getuigen van ongezonde hoogmoed.

Zoals b.v. ook een interfaith gelovige als Henri Nouwen dat doet. Blijkbaar ken je Henri Nouwen helemaal niet. Zoveel is duidelijk.

Ze hebben een mystieke visie op religie. Ze denken dat via de mystieke ervaringen van elke religie God is te bereiken. Het gaat hen niet om de Christus der Schriften, het gaat om een 'christuservaring'. Ze hopen inderdaad Christus te mogen ervaren. Elke rechtgeaarde kloosterling, en waarschijnlijk ook mensen in een andere levenssituatie, hoopt daar heel sterk op. Wat is daar mis mee? Zegt de Jacob erlebenis je iets? 'Ja waarlijk, God was hier.' En ja, de katholieken houden van riten en symbolen zoals er zoveel riten en symbolen in ons dagelijks leven te vinden zijn.

Allen verenigen zich op basis van valse spirituele ervaringen.
Op valse spirituele ervaringen??? Wie had die ervaringen dan? Als je een ervaring had is die dan vals? Een Christus' ervaring is iets dat je geschonken wordt. Dat roep je niet af. Je kan en mag er op hopen en misschien wordt ze je geschonken.

Alles in Taize is er op gericht om die mystieke ervaringen te bereiken. Alles in Taizé en andere kloosterorden is er opgericht om in navolging van Christus te leven. Om volgens het evangelie te leven. Hun belangrijkste taak is het Opus Dei, het werk Gods. Het gebed dus. Terwijl vele mensen slapen of werken tijdens de nacht wordt er al gebeden voor hen en voor de hele wereld. Een kloosterling is er niet op uit om alleen voor zijn ziel en zaligheid te leven. Het gaat verder dan dat.

Het is niet ontoelaatbaar om je eigen geloofstrekking trouw te zijn en te blijven. Dit wil echter niet zeggen dat andere strekkingen een minderwaardig afkooksel zijn. Misschien is het je te onbekend of zit je zo vastgeroest in je eigen denken, in je eigen visie dat er geen plaats meer is voor begrip wat andere geloofsstrekkingen beleven. Ga eens een kijkje nemen in een abdij. Ga er eens enkele dagen logeren. Beleef het voor een stuk mee. Het kan en mag allemaal en het kan je op één of andere manier verrijken.
quote]


Frank, genoten van je toelichting en je uitleg, subliem en inspirerend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 19:00
 
nogmaals waarom zon hele lap kopieren als je in 1 zin er vlak onder het gewoon kan zeggen. snap daar niks van is erg irritant om zo een topic door te scrollen.

vriendelijk advies. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 20:54
 
DAVID923 schreef:
nogmaals waarom zon hele lap kopieren als je in 1 zin er vlak onder het gewoon kan zeggen. snap daar niks van is erg irritant om zo een topic door te scrollen.

vriendelijk advies. Lachende smiley


je snapt wel meer niet, David en dat is niet erg, hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 20:59
 
jammer zeg zo`n reactie, ik gaf alleen een tip om het forum overzichtelijker te houden. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 21:09
 
MIEKE364 schreef:
je snapt wel meer niet, David en dat is niet erg, hoor.


je brand anderen af david, op eeen openbaar forum?


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 8 april 2011, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 21:36
 
http://www.youtube.com/watch?v=UpaKjABmVmo&NR=1&feature=fvwp


De eenvoud is het kenmerk van het ware. Knap dat men een eenvoudig muzikaal thema zo goed uit weet te werken. Er zijn er wel die ik mooier vind maar toch.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 8 april 2011, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:05
 
De kruiswoorden van een zondaar...
Jesus remember me...

http://youtu.be/uzTo-8pusSQ
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:10
 
- opmerking verwijderd door mijzelf -

Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 00:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:15
 
.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op vrijdag 8 april 2011, 22:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 22:21
 
- opmerking verwijderd door mijzelf -

Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 9 april 2011, 00:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:04
 
...

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zaterdag 9 april 2011, 00:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:09
 
Ook ik ging aan het verwijderen... Knipoog smiley

Laatst aangepast door
FRANKT627
op zaterdag 9 april 2011, 04:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:32
 
DAVID923 schreef:
nogmaals waarom zon hele lap kopieren als je in 1 zin er vlak onder het gewoon kan zeggen. snap daar niks van is erg irritant om zo een topic door te scrollen.

vriendelijk advies. Lachende smiley

...


Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op vrijdag 8 april 2011, 23:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:36
 
.....

Laatst aangepast door
DAVID923
op zaterdag 9 april 2011, 12:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:36
 
ontopic! Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 april 2011, 23:40
 
DAVID923 schreef:
Thomas de bron is van ap geelhoed. zeker niet calvinistisch, verkeerd gegokt. en wetticisme leg je mij/de schrijver in de mond.

http://www.toetsalles.nl/belond3.htm

hij staat tussen de lijst, en is wel zeker goed onderbouwd.



Het is gewoon pijnlijk te lezen, David, hoe je keer op keer de plank misslaat en er werkelijk geen goed garen met jou te spinnen valt. Je begrijpt er werkelijk niks van.
Je aanmatigende houding naar mensen die zich inspannen om jou van goede raad te voorzien is weerzinwekkend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5