ChristianMatch
 


Forum

chantage???
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 14:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Waar is je persoonlijke beleving, Leo? Ik denk niet dat het zin heeft om allerlei dingen bijbels te onderbouwen, omdat we allemaal wel het juiste antwoord weten. Maar wat heeft dit met je persoonlijke beleving te maken?

Chat je vroeg om een persoonlijke Geloofsbeleving en wil je daarin ook best een antwoord geven.
Van jongs af groot gebracht met de leer van de plaatselijke Hervormde Kerk op basis van de Gereformeerde Bond, waarin mij werd uitgelegd dat deze kerk de enige ware was in Nederland…al de andere kerken waren afgedwaald in de leer en ook evangelisch als zijnde pinkstergemeente waren in mijn beleving toen niet meer dan een sekte waar je voor moest oppassen om niet besmet te raken van hun gevaarlijke leer. In deze periode was alles vertrouwd deed met alles mee ..van kerkdienst tot catechisatie als zijnde de jeugdverenigingen en niets wees erop dat ik dit beeld moest veranderen. Later ging er in de periode van ontmoetingen met anders denkende langzaam maar zeker een ander beeld ontstaan en dus ongewild steeds meer nieuwsgierig geworden naar hun leer en geloofsbeleving en toen gebeurde voor mij iets totaal ongebruikelijks ..ik werd bevrijd van angst en zorgen en merkte tevens de werking van de Heilige Geest. Wat mij vooral bezig hield is dat de prediking met veel diepgang bij vele evangelische gemeentes wel wat oppervlakkig overkomt, maar de relatie met Jezus als de redder en verlosser laat mij niet los en het is een strijd tussen de oude denkwijze en de nieuwe geloofsbeleving. Voor mij staat de relatie met God altijd centraal en er is voor mij daarover ook geen discussie over mogelijk.
Ook in de afgelopen periode waren de vele chat momenten met anders denkende toch ook hartverwarmend hoe die keuzes tot stand waren gekomen. Mijn diepste innige wens was ook dat er een opwekking zal komen in vele kerken en gemeenten en ja meer regels meer strijd natuurlijk.
In de ontmoetingen en gesprekken zie ik als zeer nuttig voor mijn persoonlijke geloofsbeleving en verrijking en daardoor een groeiproces. Mijn stelling in een eerdere bijdrage op dit topic was niet bedoeld te kwetsen maar het beeld van de andere zijde toe te lichten.
Weet Chat dat God mij de weg wijst die soms niet direct duidelijk is maar ook de ontmoetingen ook binnen de CM meer kan zijn om dichter bij God te kunnen leven.
Nu zou ik het heel op prijs stellen dat wij als Christen broeders en zussen leven naar het beeld van Christus Jezus en ook in de komende diensten in het Noorden van Nederland iets mag zijn om te leven in liefde tot elkander en of dat nou vriendschap betreft of relaties of kennis aan …het maakt niet uit.
Wil gewoon groeien in het geloof met elkaar tot de glorie van Zijn grote Naam, want in de tijd dat wij hier op aarde mogen leven als zijnde genadetijd, mogen gebruiken tot verrijking van Zijn Gemeente en daar als toevoeging dat de strijdpunten vanzelf wegvallen als het om de relatie met de Hemelse Vader gaat. Één ding nog het gaat niet om wat wij ervan denken maar wat God hiervan vind…..


Laatst aangepast door
LEONARD480
op vrijdag 18 maart 2011, 14:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 15:49
 
mooie getuigenis leonard!!! amen broeder.
en lisa wil veel zeggen, maar word veel theologie en lappen Bijbel tekst, en chat heeft wel een punt dat dat niet op schiet. al blijf ik erbij dat er veel mee valt en staan, qua discussie dan, qua vooronderstelling en vertrekpunt.

Ik zal een topic maken over hoe ik van de evangelische naar het gereformeerde/calvinistische ben gekomen. Dat zal druipen van de theologie en Bijbelteksten dat doe ik even apart.

Mooi om te zien dat ik en leonard totaal tegenovergesteld zijn begonnen:
kerkelijke gereformeerde opvoeding en dan de balans vinden door onderzoek en contacten. en ik net zo maar dan precies omgekeerd: Wereld leven, van pinkster naar baptist naar gereformeerd.

En ik denk dat we elkaar nu de wegen kruizen op hetzelfde punt.
mooi! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 21:03
 
Laat Arjan Baan hier nou net over gesproken hebben gisteren:

"Overgrote deel zondagschristenen is naar de hel gegaan"


"Ik geloof liever in een onprettige waarheid, dan in een prettige vergissing. De hel is realiteit en we kunnen voor eeuwig verloren gaan als we weigeren de Heere Jezus in ons hart te laten." Dat stelde Arjan Baan gisteravond op een jongerenavond van Stichting JijDaar tijdens een preek die hier terug te luisteren is.


Baan: "Ik wil eerst graag enkele passages uit een preek van Jonathan Edwards lezen: 'Als je onbekeerd bent, ben je veroordeeld tot de hel. Ieder onbekeerd mens hoort in de hel thuis. Jij gaat beslist naar die plaats als je niet gelooft. De toorn van God brandt tegen jou en de put en het vuur is gereed, de vuuroven is gereed om jou te ontvangen, de vlammen gloeien en woeden, de duivelen staan klaar als gulzige hongerige leeuwen die hun prooi zien. Onbekeerde mensen lopen over de put
van de hel die een rot deksel heeft. Het overgrote deel van keurige zondagschristenen die gestorven zijn, is ongetwijfeld naar de hel gegaan'," aldus Jonathan Edwards volgens Arjan Baan.


"Wat een aangrijpende boodschap is dit", betoogt Baan. "We leven in een tijd waarin we het wreed vinden om met mensen te spreken over dit helse vuur. Is het wreed dat ik vandaag deze waarheid verkondig? Als ik over een spoorlijn loop en ik kom bij een ravijn waar ik zie dat de spoorlijn over het ravijn is ingestort, is het dan wreed dat ik bedenk dat er over 10 minuten een trein aankomt met een feestende menigte? Is het dan wreed dat ik terugren en er alles aan doe om die trein te stoppen? Weet je wat wreed is? Als ik die feestende menigte niet waarschuw, maar bij het ravijn blijf staan, de trein het ravijn in zie storten, terwijl ik de wanhopige kreten van de mensen hoor."


Ben je nog steeds ongehoorzaam aan Gods woord? Ben je al tot geloof gekomen? heb je jezelf al overgeven aan de Zoon van God? Zo, niet dan rust de toorn van
God nu nog op jou, je hoeft straks maar naar buiten te gaan en er hoeft een hersencel niet te functioneren, of een bloedvat te knappen of een auto van de
verkeerde kant te komen en je slaat je ogen op in de eeuwige rampzaligheid. Buiten Jezus rust de toorn van God op jou. Ik roep jou vanavond op: kom tot Jezus, op
het zelfde ogenblik zal de toorn van God niet langer op jou rusten. Mensen die niet geloven dreigen om te komen in de hel, maar ook zij die zeggen dat ze geloven maar niet bereid zijn om te breken met de zonde."


"Is er een escape naar de hel? In de hel is geen nooduitgang, daar zullen we moeten blijven voor eeuwig. Hier op aarde is het genadetijd, en die genadetijd gaat voorbij. Ik verkondig jullie dat er maar een ontsnapingsroute is, is er dan een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Jazeker, daar is een middel, daar is een ontsnappinsroute, een weg tot behoud, een middelaar Gods tussen God en de mensen, Zijn Naam is Jezus, Hij is volkomen God en volkomen mens. Er is er Een die de straf op de zonde heeft gedragen. deze Middelaar, onze Heere Jezus Christus die ons van God tot een volkomen verlossing geschonken is. De Heere Jezus zegt: als jij verloren gaat, is dat niet omdat God je geen genade
wilde schenken of omdat je niet uitverkoren was, dan is dat omdat jij niet hebt gewild. Er is echter voor iedereen een Uitweg, die uitweg is de Heere Jezus Christus."

bron: www.cip.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 22:02
 
prachtig!

maar mensen willen het niet horen... Knipoog smiley
''voelen ze zich niet lekker bij''

: 2tim 4

3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:06
 
JAN786 schreef:
Laat Arjan Baan hier nou net over gesproken hebben gisteren:

"Overgrote deel zondagschristenen is naar de hel gegaan"


"Ik geloof liever in een onprettige waarheid, dan in een prettige vergissing. De hel is realiteit en we kunnen voor eeuwig verloren gaan als we weigeren de Heere Jezus in ons hart te laten." Dat stelde Arjan Baan gisteravond op een jongerenavond van Stichting JijDaar tijdens een preek die hier terug te luisteren is.


Baan: "Ik wil eerst graag enkele passages uit een preek van Jonathan Edwards lezen: 'Als je onbekeerd bent, ben je veroordeeld tot de hel. Ieder onbekeerd mens hoort in de hel thuis. Jij gaat beslist naar die plaats als je niet gelooft. De toorn van God brandt tegen jou en de put en het vuur is gereed, de vuuroven is gereed om jou te ontvangen, de vlammen gloeien en woeden, de duivelen staan klaar als gulzige hongerige leeuwen die hun prooi zien. Onbekeerde mensen lopen over de put
van de hel die een rot deksel heeft. Het overgrote deel van keurige zondagschristenen die gestorven zijn, is ongetwijfeld naar de hel gegaan'," aldus Jonathan Edwards volgens Arjan Baan.


"Wat een aangrijpende boodschap is dit", betoogt Baan. "We leven in een tijd waarin we het wreed vinden om met mensen te spreken over dit helse vuur. Is het wreed dat ik vandaag deze waarheid verkondig? Als ik over een spoorlijn loop en ik kom bij een ravijn waar ik zie dat de spoorlijn over het ravijn is ingestort, is het dan wreed dat ik bedenk dat er over 10 minuten een trein aankomt met een feestende menigte? Is het dan wreed dat ik terugren en er alles aan doe om die trein te stoppen? Weet je wat wreed is? Als ik die feestende menigte niet waarschuw, maar bij het ravijn blijf staan, de trein het ravijn in zie storten, terwijl ik de wanhopige kreten van de mensen hoor."


Ben je nog steeds ongehoorzaam aan Gods woord? Ben je al tot geloof gekomen? heb je jezelf al overgeven aan de Zoon van God? Zo, niet dan rust de toorn van
God nu nog op jou, je hoeft straks maar naar buiten te gaan en er hoeft een hersencel niet te functioneren, of een bloedvat te knappen of een auto van de
verkeerde kant te komen en je slaat je ogen op in de eeuwige rampzaligheid. Buiten Jezus rust de toorn van God op jou. Ik roep jou vanavond op: kom tot Jezus, op
het zelfde ogenblik zal de toorn van God niet langer op jou rusten. Mensen die niet geloven dreigen om te komen in de hel, maar ook zij die zeggen dat ze geloven maar niet bereid zijn om te breken met de zonde."


"Is er een escape naar de hel? In de hel is geen nooduitgang, daar zullen we moeten blijven voor eeuwig. Hier op aarde is het genadetijd, en die genadetijd gaat voorbij. Ik verkondig jullie dat er maar een ontsnapingsroute is, is er dan een middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen? Jazeker, daar is een middel, daar is een ontsnappinsroute, een weg tot behoud, een middelaar Gods tussen God en de mensen, Zijn Naam is Jezus, Hij is volkomen God en volkomen mens. Er is er Een die de straf op de zonde heeft gedragen. deze Middelaar, onze Heere Jezus Christus die ons van God tot een volkomen verlossing geschonken is. De Heere Jezus zegt: als jij verloren gaat, is dat niet omdat God je geen genade
wilde schenken of omdat je niet uitverkoren was, dan is dat omdat jij niet hebt gewild. Er is echter voor iedereen een Uitweg, die uitweg is de Heere Jezus Christus."

bron: www.cip.nl

Om Chat maar ff voor te zijn: wat is jou persoonlijke beleving wat betreft de vraagstelling in dit topic Jan? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 08:18
 
waarom kopieer je die hele lap tekst voor een reactie van 1 zin, dat is zo irritant, dan moet ej steeds zo scrollen.

en jammer dat je zo die dat hele mooie stuk negeert en vraag naar gevoelens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:17
 
maar mensen willen het niet horen...
''voelen ze zich niet lekker bij''




Klopt David, ik voel me er helemaal niet lekker bij, vind het van zo'n angstgeloof getuigen.......Dus nee, ik hoor het liever niet daar heb je wel gelijk in....... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:42
 
WILLEMIJN232 schreef:
maar mensen willen het niet horen...
''voelen ze zich niet lekker bij''




Klopt David, ik voel me er helemaal niet lekker bij, vind het van zo'n angstgeloof getuigen.......Dus nee, ik hoor het liever niet daar heb je wel gelijk in....... Engeltje smiley


Wat bedoel je eigenlijk Willemijn ...als je de liefde van Christus in jouw leven heb mogen ervaren ....waarom dan angst Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 09:53
 
DAVID923 schreef:
waarom kopieer je die hele lap tekst voor een reactie van 1 zin, dat is zo irritant, dan moet ej steeds zo scrollen.

en jammer dat je zo die dat hele mooie stuk negeert en vraag naar gevoelens.

Ik kopieër helemaal niets, maar druk gewoon op "reageren". Wat jij dus eigenlijk bedoeld is dat ik de reactie van degene waarop ik reageer zou moeten verwijderen (moeilijk he... gewoon zeggen wat je bedoeld).

En wat het stuk van Jan betreft: Er is in dit topic al meerdere malen gevraagd om bijdragen te schrijven waarin de eigen persoonlijke beleving wordt gegeven over dit topic. Het gaat hier juist om gevoelens en niet om theologische verhandelingen (zie eerdere vragen van Chat die het topic per slot van rekening in het leven heeft geroepen). Dus ik begin me af te vragen waarom jij deze discussie steeds probeert te verleggen naar andere dingen dan gevoelens en persoonlijke beleving. Kan het zijn dat jij het moeilijk vind om over jou eigen gevoelens en persoonlijke beleving te praten en je daarom gemakshalve maar verschuilt achter theologiën? Dat kan inderdaad heel wijsheid en krachtig over komen, maar realiseer je één ding:
Je bent pas sterk als je je eigen zwakheid durft te laten zien en je kwetsbaar durft op te stellen naar anderen. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:13
 
sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:18
 
LEONARD480 schreef:
Wat bedoel je eigenlijk Willemijn ...als je de liefde van Christus in jouw leven heb mogen ervaren ....waarom dan angst Smiley die vol vragen zit

idd als je wedergeboren bent getuigt de Geest dat je een kind van God bent en dus gered, waaruit weer rust en vrede voortkomt.

1joh 4:

17 Hierin is de liefde bij ons volmaakt geworden, dat wij vrijmoedigheid hebben op de dag des oordeels, want gelijk Hij is, zijn ook wij in deze wereld. 18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. 19 Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:25
 
DAVID923 schreef:
sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel.

Maar heeft Jezus het niet in het bijzonder over gevoelens als hij de zaligsprekingen uitspreekt?
Matthéüs 5,1-12

De bergrede: de Zaligsprekingen
5
1 En Jezus, de schare ziende, is geklommen op een berg, en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem.
2 En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij hen, zeggende:
3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven.
6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien.
9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden.
10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die vóór u geweest zijn.

En Zijn eigen gevoelens die telkens weer bovenkomen? Ik lees heel vaak dat Jezus met ontferming bewogen was en zelfs dat hij huilde...
Zó belangrijk zijn gevoelens dus als je het over God en Jezus volgen hebt..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:30
 
LEONARD480 schreef:
Wat bedoel je eigenlijk Willemijn ...als je de liefde van Christus in jouw leven heb mogen ervaren ....waarom dan angst Smiley die vol vragen zit

Ik heb zelf absoluut geen last van een angstgeloof, gelukkig niet, maar weet wel dat er heel veel mensen zijn die dat wel hebben......En dat is zo triest.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:33
 
we gaan weer giga oftopic, maar de bergrede zou je eigenlijk eens na de vroege kerk en vervolgde (opendoors) christenen moeten houden.

We zijn met gevoelens gemaakt door de Heer, en wil ze niet per defenitie van de hand wijzen, maar wil geen hele gesprekken voeren over ervaring en emotie. dat komt uit het hart en het hart is arglistig.(jer 17:9)

De Bijbel is toetssteen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 11:57
 
DAVID923 schreef:
sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel.

Wat een heerlijk neerbuigende opmerking DavidGefrustreerde smiley Heb je deze uitspraak ook aan de Bijbel getoetst? Dan lees jij blijkbaar een andere Bijbel dan ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 12:04
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik heb zelf absoluut geen last van een angstgeloof, gelukkig niet, maar weet wel dat er heel veel mensen zijn die dat wel hebben......En dat is zo triest.......


Angst is per definitie verkeerd ..Willemijn en gelukkig heb je daar geen last van.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:37
 
DAVID923 schreef:
we gaan weer giga oftopic, maar de bergrede zou je eigenlijk eens na de vroege kerk en vervolgde (opendoors) christenen moeten houden.

We zijn met gevoelens gemaakt door de Heer, en wil ze niet per defenitie van de hand wijzen, maar wil geen hele gesprekken voeren over ervaring en emotie. dat komt uit het hart en het hart is arglistig.(jer 17:9)

De Bijbel is toetssteen.

We zijn met gevoelens gemaakt door de Heer en dus moet jij ze per definitie juist niet van de hand wijzen. En wat het hart betreft.. wat denk je dat er wordt bedoeld met:
“Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.”

Inderdaad, de Bijbel is de toetssteen!!!

En als jij geen gesprekken wilt voeren over ervaring en emotie, moet je misschien gewoon niet op dit topic reageren. Degene die dit topic is gestart heeft immers al meerdere malen gevraagd om te schrijven vanuit de persoonlijke beleving. Als jij dat niet wilt of het vervelend vind dat anderen dat doen prima... maar reageer dan gewoon op andere topics.

En nu back on topic graag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:41
 
lisa, waarom leg je de nadruk op hart, terwijl er vlak na ook Verstand staat? en als je eht eens bent dat de Bijbel de maatstaaf is waarom worden hier dan zovaak Bijbel teksten die direct antwoorden op een onderwerp gewoon genegeert?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 14:49
 
DAVID923 schreef:
lisa, waarom leg je de nadruk op hart, terwijl er vlak na ook Verstand staat? en als je eht eens bent dat de Bijbel de maatstaaf is waarom worden hier dan zovaak Bijbel teksten die direct antwoorden op een onderwerp gewoon genegeert?


Ik leg de nadruk op het hart, uitsluitend en alleen omdat jij het hart lijkt te willen negeren. Voor mij geldt dat ik het belang van liefhebben met het verstand absolut niet onderken. Het is echter wel heel duidelijk zo dat er eerst wordt gesproken over liefhebben met heel je hart, met heel je ziel en daarna wordt gesproken over liefhebben met heel je verstand en heel je kracht ... Zonder ook maar iets te willen afdoen aan het belang van het liefhebben van God met zowel je hart, als je ziel, als je verstand, als je kracht: waarom denk jij dat er sprake is van juist die volgorde?

En wat betreft het aanhalen van Bijbelteksten die direct lijken te antwoorden op een onderwerp. Het komt ook hier regelmatig voor dat Bijbelteksten uit hun totale context worden gehaald om een menselijk standpunt te onderbouwen. Tja en iemand die de Bijbel daadwerkelijk van kaft tot kaft, in haar totale context leest kan zo'n menselijk standpunt dan inderdaad weerleggen.

Als jij de Bijbel werkelijk als toetssteen neemt David, laat je hart dan ook eens wat meer spreken in je bijdragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 15:01
 
heb mijn levensverhaal en bekering hier gedeeld, veel persoonlijker kan het niet worden lijkt me. het valt me gewoon op hier dat het TE VEEL over gevoel, emotie, en vorm gaat. ben er niet per defenitie tegen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 15:15
 
1 Johannes 4:7-21

Opwekking tot liefde voor God en den naaste. God is liefde
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God;

Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.

Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.

Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Geliefden, indien God ons alzo lief heeft gehad, zo zijn ook wij schuldig elkander lief te hebben.

Niemand heeft ooit God aanschouwd; indien wij elkander liefhebben, zo blijft God in ons, en Zijn liefde is in ons volmaakt.

Hieraan kennen wij, dat wij in Hem blijven, en Hij in ons, omdat Hij ons van Zijn Geest gegeven heeft.

En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.

Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.

En wij hebben gekend en geloofd de liefde, die God tot ons heeft. God is liefde; en die in de liefde blijft, blijft in God, en God in hem.

Hierin is de liefde bij ons volmaakt, opdat wij vrijmoedigheid mogen hebben in den dag des oordeels, namelijk dat gelijk Hij is, wij ook zijn in deze wereld.

Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft.

Indien iemand zegt: Ik heb God lief; en haat zijn broeder, die is een leugenaar; want die zijn broeder niet liefheeft, dien hij gezien heeft, hoe kan hij God liefhebben, Dien hij niet gezien heeft?

En dit gebod hebben wij van Hem, namelijk dat die God liefheeft, ook zijn broeder liefhebbe.


Zo broeders en zuster even weer handelen uit broederlijke liefde...
Klaar is Clara...pfff


Laatst aangepast door
LEONARD480
op zaterdag 19 maart 2011, 15:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 18:35
 
Wat mijn persoonlijke gevoel is?

God is groot en ik begrijp Hem niet.
Ik moet dagelijks ervaren zondig te zijn. Ik ervaar nog elke dag dat als God mij geen genade schenkt ik net zo goddeloos ben als de rest van deze wereld. Dat het heel redelijk van God zou zijn om mij voorbij te gaan. Om mij geen genade te schenken. Maar om een reden die ik niet begrijpen kan heeft God mij uitverkoren en mij bekering en geloof schonken. Mij al mijn misdaden vergeven en alle aanklachten tegen mij uitgewist. Mij aangenomen in Zijn huisgezin. En ondanks deze wonderlijke genade die mij ten deel gevallen is, want ik kan het niet anders zien, blijf ik worstelen met de zonde die nog tegen mijn wil in mij achter gebleven is. En hoe meer ik die zonde zie, hoe meer ik Gods genade ga ervaren en bewonderen.

Terug naar het topic:
Er is niemand die meer over de hel heeft gesproken dan Jezus zelf.
Een eeuwigdurende hel is realiteit. Waarom? om ons te laten zien hoe erg onze opstand was in het paradijs. God hebben we van Zijn eer berooft.
Is het dan geen wonder dat Jezus zichzelf als offer aanbood aan God om deze zonden te vergeven en ons te redden?

Wij hebben Gods niets meer te bieden. God wordt er zelfs niet beter van als Hij ons genade bewijst. Dat is misschien wel de meest onbegrijpelijke eigenschap van God. Zelfs de goede werken die wij doen als dankbaarheid voor ontvangen genade.

Jezus heeft het niet gezegd om ons angstig te maken, maar Hij wilde de mens niet in onzekerheid laten over de consequentie van ongeloof.

Bovendien is mijn persoonlijke gevoel geen maatstaf voor geloof maar Gods eigen Woord geinspireerd door de HG. Daarin staan geen fouten.
God heeft ons geopenbaard dat er een hel is en dat dit de eeuwige bestemming is van de ongelovigen.

Ik zeg niet dat je hiermee moet beginnen, maar deze gedeeltes overslaan is net zo goed een halve waarheid en dus een hele leugen.

Het probleem is dat de mens niet zo graag dingen wil horen die Hij niet prettig vind. Het streelt ons vlees niet maar het doet pijn en knaagt aan ons geweten.

Veel makkelijker is daarom om iedereen maar te vertellen dat God liefde is. Dat is tenminste een aantrekkelijke boodschap. Maar Paulus zelf heeft al gezegd dat de boodschap van verlossing door Jezus bloed de joden een ergernis is en de grieken een dwaasheid. ZIjn de mensen nu anders?

Wat moet je met Jezus als je niet ervaren hebt dat je schuldig bent aan het overtreden van Gods geboden en dat daarop de doodstraf staat?
Ik leg hierin geen maat op over in welke mate wij onze zondigheid ervaren.

Maar met christenen die alleen God is liefde bazuinen kan ik gewoon niet zo heel veel.

Begrijp me goed: ik val hier beslist niet iemand persoonlijk aan, laat dat duidelijk zijn.

Maar het is wet en evangelie en hel en hemel. Dan is er bijbels evenwicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:15
 
Jan je verwoordt PRECIES mijn gedachten. amen! en respect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:28
 
JAN786 schreef:
Wat mijn persoonlijke gevoel is?

God is groot en ik begrijp Hem niet.
Ik moet dagelijks ervaren zondig te zijn. Ik ervaar nog elke dag dat als God mij geen genade schenkt ik net zo goddeloos ben als de rest van deze wereld. Dat het heel redelijk van God zou zijn om mij voorbij te gaan. Om mij geen genade te schenken. Maar om een reden die ik niet begrijpen kan heeft God mij uitverkoren en mij bekering en geloof schonken. Mij al mijn misdaden vergeven en alle aanklachten tegen mij uitgewist. Mij aangenomen in Zijn huisgezin. En ondanks deze wonderlijke genade die mij ten deel gevallen is, want ik kan het niet anders zien, blijf ik worstelen met de zonde die nog tegen mijn wil in mij achter gebleven is. En hoe meer ik die zonde zie, hoe meer ik Gods genade ga ervaren en bewonderen.

Terug naar het topic:
Er is niemand die meer over de hel heeft gesproken dan Jezus zelf.
Een eeuwigdurende hel is realiteit. Waarom? om ons te laten zien hoe erg onze opstand was in het paradijs. God hebben we van Zijn eer berooft.
Is het dan geen wonder dat Jezus zichzelf als offer aanbood aan God om deze zonden te vergeven en ons te redden?

Wij hebben Gods niets meer te bieden. God wordt er zelfs niet beter van als Hij ons genade bewijst. Dat is misschien wel de meest onbegrijpelijke eigenschap van God. Zelfs de goede werken die wij doen als dankbaarheid voor ontvangen genade.

Jezus heeft het niet gezegd om ons angstig te maken, maar Hij wilde de mens niet in onzekerheid laten over de consequentie van ongeloof.

Bovendien is mijn persoonlijke gevoel geen maatstaf voor geloof maar Gods eigen Woord geinspireerd door de HG. Daarin staan geen fouten.
God heeft ons geopenbaard dat er een hel is en dat dit de eeuwige bestemming is van de ongelovigen.

Ik zeg niet dat je hiermee moet beginnen, maar deze gedeeltes overslaan is net zo goed een halve waarheid en dus een hele leugen.

Het probleem is dat de mens niet zo graag dingen wil horen die Hij niet prettig vind. Het streelt ons vlees niet maar het doet pijn en knaagt aan ons geweten.

Veel makkelijker is daarom om iedereen maar te vertellen dat God liefde is. Dat is tenminste een aantrekkelijke boodschap. Maar Paulus zelf heeft al gezegd dat de boodschap van verlossing door Jezus bloed de joden een ergernis is en de grieken een dwaasheid. ZIjn de mensen nu anders?

Wat moet je met Jezus als je niet ervaren hebt dat je schuldig bent aan het overtreden van Gods geboden en dat daarop de doodstraf staat?
Ik leg hierin geen maat op over in welke mate wij onze zondigheid ervaren.

Maar met christenen die alleen God is liefde bazuinen kan ik gewoon niet zo heel veel.

Begrijp me goed: ik val hier beslist niet iemand persoonlijk aan, laat dat duidelijk zijn.

Maar het is wet en evangelie en hel en hemel. Dan is er bijbels evenwicht.

Het is goed dat er een Bijbels evenwicht is en dat je dat aangeeft, al lijkt je eerdere reactie mij een duidelijk voorbeeld van de chantage waarop Chat doelde.
Het is allemaal wel begonnen met Gods liefde; "want alzo lief heeft God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft."
Jezus heeft zelf gezegd, verkondigt de blijde boodschap aan alle schepselen...hier zei HIj niets van het verkondigen van de hel, omdat het belangrijkste altijd eerst de liefde is en die altijd vooraan hoort te staan..vanuit de liefde is namelijk de schepping geboren en vanuit de liefde gaf God Zijn Zoon en vanuit de liefde gehoorzaamde Jezus Zijn Vader..
Als in het vertellen van het Evangelie direct met de liefde verwezen wordt naar de hel, lijkt het mij inderdaad chantage toe en God wil dat wij een vrij e keuze hebben en vanuit de liefde voor Hem kiezen.
Dus geen angst geloof omdat de hel erachter staat, maar liefde omdat God erachter, ervoor, erboven en eronder staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:50
 
MARIAN519 schreef:
Het is goed dat er een Bijbels evenwicht is en dat je dat aangeeft, al lijkt je eerdere reactie mij een duidelijk voorbeeld van de chantage waarop Chat doelde.
Het is allemaal wel begonnen met Gods liefde; "want alzo lief heeft God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft."
Jezus heeft zelf gezegd, verkondigt de blijde boodschap aan alle schepselen...hier zei HIj niets van het verkondigen van de hel, omdat het belangrijkste altijd eerst de liefde is en die altijd vooraan hoort te staan..vanuit de liefde is namelijk de schepping geboren en vanuit de liefde gaf God Zijn Zoon en vanuit de liefde gehoorzaamde Jezus Zijn Vader..
Als in het vertellen van het Evangelie direct met de liefde verwezen wordt naar de hel, lijkt het mij inderdaad chantage toe en God wil dat wij een vrij e keuze hebben en vanuit de liefde voor Hem kiezen.
Dus geen angst geloof omdat de hel erachter staat, maar liefde omdat God erachter, ervoor, erboven en eronder staat.

Marian,

Hoe denk jij over de zondeval?
Wij waren goed geschapen maar daarna?
Wat is de consequentie van onze opstand tegen God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:59
 
JAN786 schreef:
Marian,

Hoe denk jij over de zondeval?
Wij waren goed geschapen maar daarna?
Wat is de consequentie van onze opstand tegen God?

De zondeval was het ongehoorzaam zijn aan God en Zijn zorgende liefde ( net zoals we nu nog vaak doen. )
De straf hierop volgens de Bijbel is de verbanning uit het paradijs, de eeuwige vreugde bij God te zijn, en die is ongedaan gemaakt doordat God ons zo lief had, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft om voor ons te lijden en te sterven, zodat wij weer toegang hebben gekregen tot dat paradijs.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:08
 
MARIAN519 schreef:
De zondeval was het ongehoorzaam zijn aan God en Zijn zorgende liefde ( net zoals we nu nog vaak doen. )
De straf hierop volgens de Bijbel is de verbanning uit het paradijs, de eeuwige vreugde bij God te zijn, en die is ongedaan gemaakt doordat God ons zo lief had, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft om voor ons te lijden en te sterven, zodat wij weer toegang hebben gekregen tot dat paradijs.

God straf was de dood!
Zo serieus nam Hij de zonde.

Marian komen mensen tot geloof zonder dat zij persoonlijk ervaren hebben dat zij met hun zonden ook de dood verdient hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:19
 
JAN786 schreef:
God straf was de dood!
Zo serieus nam Hij de zonde.

Marian komen mensen tot geloof zonder dat zij persoonlijk ervaren hebben dat zij met hun zonden ook de dood verdient hebben?

Ook al ben ik Marian niet,
ik denk als mensen tot geloof komen, dat het besef dat Jezus voor hun zonden gestorven is zo intens en diep inwerkt dat ze ze zich enorm schuldig moeten voelen, dus ja ik denk dat ze op die manier ervaren hebben dat zij ook de dood verdienden. Maar dat onze dankbaarheid naar God en de Heer Jezus altijd tekort zal schieten om wat Hij voor ons gedaan heeft, ik geloof ook dat iemand die tot geloof gekomen is dit heel goed beseft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN786





Berichten: 69

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:25
 
Mattheus 25:41 ev.

41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Wat is nu het probleem als we deze realiteit aan mensen verkondigen en daarbij vertellen dat jezus gekomen is om ons van deze eeuwige straf te verlossen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:26
 
JAN786 schreef:
God straf was de dood!
Zo serieus nam Hij de zonde.

Marian komen mensen tot geloof zonder dat zij persoonlijk ervaren hebben dat zij met hun zonden ook de dood verdient hebben?

16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens.
18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten.
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is.
21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan.
22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.

Dit was Gods straf, zoals in de Bijbel staat.
Ik weet dat het de dood is voor ons, omdat het zijn zonder God in dit leven altijd een dood leven is, het is namelijk God Die leven geeft en als je daarin niet gelooft is er geen echt volledig leven.

Mensen komen tot geloof als ze geloven in Jezus, de Zoon van God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 4 van 7