ChristianMatch
 


Forum

Geweld tegen hulpverleners, wat kunnen we als christen doen?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 19:10
 
Je hoort er veel van in de media en sommigen hebben het misschien gezien, gehoord of meegemaakt.
Wat kan je doen als christen?
Willen jullie je ervaringen hier delen en erover uitwisselen met elkaar?
De bijgaande teaser wordt binnenkort gevolgd door de volledige clip.
Zet 'm zoveel mogelijk door als je wilt naar vrienden, bekenden, mensen die met jongeren werken, mensen met tieners etc

http://www.youtube.com/watch?v=cincw6jV8Ok.


De hele clip:
http://www.youtube.com/watch?v=g7gzgRViv5o


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 2 april 2011, 21:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 21:42
 
persoonlijk heb ik "gelukkig" nog maar enkel met mondelinge agressie te maken gehad,
een collega van mij is echter door een patiënt eens gekneveld geweest tijdens de nachtdienst, zodat die zich van medicatie kon voorzien,
een arts is eens beschoten geweest,

ja wat kun je als christen doen hiertegen?
elke dag als ik naar mijn werk rij bid ik de Heer om hulp, om Zijn leiding, zijn bijstand, Zijn bescherming, Zijn inzicht, Zijn genade om met mijn mensen te werken zoals Hij wil...........
ik bid voor mijn collega's en artsen, soms ook voor patiënten,
wat kan ik nog meer doen?
tenzij wanneer je je niet veilig voelt bellen naar de mannen van toezicht?

het enge vind ik gewoon dat de zware criminelen steeds vergezeld worden van twee agenten, hierbovenop nog vaak aan bed geketend, dan pas ondanks de bewaking kan de beangstige vraag bij mij opkomen wat hier zou gebeurd zijn.

Ik denk dat afdelingen zoals psychiatrie meer met geweld te maken hebben, denk maar aan verslaafden die medicatie willen bemachtigen,
of schizofrenen die de realiteit verloren hebben,
dan werk je daar maar op die momenten!

ik voel mij vaker minder op mijn gemak op terreinen van de campus 's avonds (parkeerterreinen) dan tussen de patiënten!
We hebben de gelegenheid tot vorming voor bedreigende situaties, die ik ook wel volgde,

maar of je hier als christen meer kan tegen doen dan als niet christen?
ik spreek hier wel vanuit mijn functie als verpleegkundige.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 21:52
 
zoals je reageert marylien, vind ik al opvallend dat je je als het ware wapent met het gebed, dat voelt aan als een schild, lijkt het en vooral de inspiratie door de Heilige Geest kan voorkomen dat er iets ernstigs gebeurt. Ik geloof zeker dat het zo kan werken. De mededogende levenshouding die we als christen aanleren kan ook deëscalerend werken, denk ik.
Een cursus hoe om te gaan met agressie op het werk kan zeker zinvol zijn waardoor je zelfvertrouwen door kennis wordt versterkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 22:05
 
MIEKE364 schreef:
zoals je reageert marylien, vind ik al opvallend dat je je als het ware wapent met het gebed, dat voelt aan als een schild, lijkt het en vooral de inspiratie door de Heilige Geest kan voorkomen dat er iets ernstigs gebeurt. Ik geloof zeker dat het zo kan werken.

Moet eerlijk zeggen dat het gebed een stukje "ik" ben,
bedoel alles wat ik doe,
waar ik blij voor ben,
waar ik bang voor ben,
waar ik wensen voor heb,
waar ik problemen mee heb,
hoe wanhopig of eenzaam zou ik zijn mocht ik dit alles niet met de Heer kon bespreken!

Voor jou is dit opvallend, voor mij is dit normaal.
Maar ik geloof toch ook wel dat de Heer mij beschermt, wil hiermee niet hoogmoedig overkomen, maar ik geloof hier gewoon in!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 22:22
 
MIEKE364 schreef:
Je hoort er veel van in de media en sommigen hebben het misschien gezien, gehoord of meegemaakt.
Wat kan je doen als christen?
Willen jullie je ervaringen hier delen en erover uitwisselen met elkaar?
De bijgaande teaser wordt binnenkort gevolgd door de volledige clip.
Zet 'm zoveel mogelijk door als je wilt.

http://www.youtube.com/watch?v=cincw6jV8Ok.


De hele clip:
http://www.youtube.com/watch?v=g7gzgRViv5o

Ik heb door mijn werk in de psychiatrie zowel met fysieke als verbale agressie te maken. Kan daar verder niet over in details treden, maar wel dat het er soms heftig aan toe gaat.

Het bidden zie ik als een machtig wapen en ben blij dat ik tot God mag bidden voor kracht, Zijn bescherming en enz. Ik voel mij wel beschermd. Dat betekend niet dat ik onodige risico's neem of overmoedig ben. Want het blijft een baan met veel risico's. Dat wil niet zeggen dat agressie, in wat voor vorm dan ook, getolereerd wordt. (uitzonderlijke situaties daargelaten)
Want werken in de gezondheidszorg betekend niet dat we betaald worden om ook maar de agressie op de koop toe te nemen.

Wat Marylien schrijft herken ik wel. Op een donker parkeerterrein buiten de kliniek ben ik ook meer op mijn hoede, want in de kliniek weet ik met wie ik te maken heb.

Ik denk niet dat een christen meer tegen agressie kan doen dan een niet christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 22:31
 
KATHY142 schreef:
Ik heb door mijn werk in de psychiatrie zowel met fysieke als verbale agressie te maken. Kan daar verder niet over in details treden, maar wel dat het er soms heftig aan toe gaat.

Het bidden zie ik als een machtig wapen en ben blij dat ik tot God mag bidden voor kracht, Zijn bescherming en enz. Ik voel mij wel beschermd. Dat betekend niet dat ik onodige risico's neem of overmoedig ben. Want het blijft een baan met veel risico's. Dat wil niet zeggen dat agressie, in wat voor vorm dan ook, getolereerd wordt. (uitzonderlijke situaties daargelaten)
Want werken in de gezondheidszorg betekend niet dat we betaald worden om ook maar de agressie op de koop toe te nemen.

Wat Marylien schrijft herken ik wel. Op een donker parkeerterrein buiten de kliniek ben ik ook meer op mijn hoede, want in de kliniek weet ik met wie ik te maken heb.

Ik denk niet dat een christen meer tegen agressie kan doen dan een niet christen.


Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg NIET betekent dat je agressie moet tolereren. Het hoort absoluut niet bij je werk. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 2 april 2011, 19:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KATHY142





Berichten: 80

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 april 2011, 23:28
 
MIEKE364 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg betekent dat je agressie moet tolereren. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen.

Mieke, begrijp ik je goed dat je eigenlijk bedoelt dat we agressie in de zorg juist niet moeten tolereren? En dat het niet tolereren van agressie maatschappijbreed gedragen moet worden?
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? Smiley die vol vragen zit


Laatst aangepast door
KATHY142
op vrijdag 1 april 2011, 23:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 19:32
 
KATHY142 schreef:
Mieke, begrijp ik je goed dat je eigenlijk bedoelt dat we agressie in de zorg juist niet moeten tolereren? En dat het niet tolereren van agressie maatschappijbreed gedragen moet worden?
Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen? Smiley die vol vragen zit



Verraste, verbaasde smiley Verlegen lachende smiley Was een beetje moe bij het plaatsen van deze reactie, sorry..... heb het inmiddels aangepast.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 2 april 2011, 19:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 20:25
 
MIEKE364 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat het werken in de zorg NIET betekent dat je agressie moet tolereren. Het hoort absoluut niet bij je werk. Heel goed en daar zou iedereen van overtuigd moeten zijn en deze opvatting mag maatschappijbreed worden gedragen.



Agressie hoef je nergens te accepteren, dat is echt een brug te ver.....of dit nu verbaal is of fysiek.........en of je nu in de zorg, onderwijs of waar dan ook werkt of gewoon bij AH loopt.....mensen worden steeds mondiger en dat is ook wel goed maar af en toe even een pas op de plaats zou ik zeggen...... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:05
 
WILLEMIJN232 schreef:
Agressie hoef je nergens te accepteren, dat is echt een brug te ver.....of dit nu verbaal is of fysiek.........en of je nu in de zorg, onderwijs of waar dan ook werkt of gewoon bij AH loopt.....mensen worden steeds mondiger en dat is ook wel goed maar af en toe even een pas op de plaats zou ik zeggen...... Engeltje smiley

Helemaal mee eens....en als christen kun je niet veel meer doen dan als niet-christen....als je direct wordt geconfronteerd met geweld kan er hoogstens een gebed door je heen schieten en verder zul je ter plekke zo adequaat mogelijk moeten handelen....en dat is soms/vaak reflexen werk..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAAIKE874





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 11:15
 
Ik ervaar dat agressie verbaal of fysiek soms wel bij het werk hoort !
Dan is wel of niet accepteren niet altijd de vraag die er gesteld moet worden sommige mensen zijn emotioneel nou eenmaal ontremd en hier kunnen ze soms niets aan doen.
Het hier tegen in gaan of verbieden heeft niet altijd zin proberen er zo goed mogelijk mee om gaan bereik je het meest mee.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 4 april 2011, 14:38
 
Hulpverleners werken natuurlijk niet alleen maar in de zorg ....

Ik heb jaren bij de vrijwillige brandweer gewerkt, en ook daar komt geweld tegen de hulpverlening voor.

Regelmatig moest er handelend opgetreden worden, door politie, tegen agressieve omstanders. Als je normaal met 2 man aan het blussen was, moest je dan met 4 man staan, 2 om te blussen en 2 om de stenen, bierflesjes of andere projectielen tegen te houden .... Boze smiley
Als christen kun je daar niets tegen doen, wel kun je, na de uitruk, praten vanuit je geloof tegen je collega's over de hoe jij er tegenaan kijkt. In elk geval geen oog om oog, tand om tand standpunt innemen ....
Zelf gaf ik vaak aan dat de oorzaak toch bij het ontbreken van normen en waarden ligt, meestal een gevolg van de opvoeding ...
Als christen kun je anders zijn door je anders op te stellen dan de niet christenen, doordat je leeft vanuit de Liefde van Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 23:22
 
CROSSROAD317 schreef:
Hulpverleners werken natuurlijk niet alleen maar in de zorg ....

Ik heb jaren bij de vrijwillige brandweer gewerkt, en ook daar komt geweld tegen de hulpverlening voor.

Regelmatig moest er handelend opgetreden worden, door politie, tegen agressieve omstanders. Als je normaal met 2 man aan het blussen was, moest je dan met 4 man staan, 2 om te blussen en 2 om de stenen, bierflesjes of andere projectielen tegen te houden .... Boze smiley
Als christen kun je daar niets tegen doen, wel kun je, na de uitruk, praten vanuit je geloof tegen je collega's over de hoe jij er tegenaan kijkt. In elk geval geen oog om oog, tand om tand standpunt innemen ....
Zelf gaf ik vaak aan dat de oorzaak toch bij het ontbreken van normen en waarden ligt, meestal een gevolg van de opvoeding ...
Als christen kun je anders zijn door je anders op te stellen dan de niet christenen, doordat je leeft vanuit de Liefde van Jezus.


Als christen kan je dan eigenlijk toch het verschil maken; niet oog om oog maar vergevend en zoekend naar oplossingen en daarvoor bidden en dat uitdragend geef je een voorbeeldgedrag. Daardoor doorbreek je de neergaande spiraal van geweld en ontkracht je geweld.
Met je eens dat de oorzaak merendeel verloedering is van normen- en waardenbesef bij de ouders en bij de kinderen.
Eigenlijk zou de hele samenleving opnieuw moeten leren wat kan en wat niet kan en dat sociale controle (op een gezonde manier) wel effect moet kunnen geven.
Een straaltje water tegen de agressieve omstanders zou van mij wel mogen Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:19
 
MIEKE364 schreef:
Als christen kan je dan eigenlijk toch het verschil maken; niet oog om oog maar vergevend en zoekend naar oplossingen en daarvoor bidden en dat uitdragend geef je een voorbeeldgedrag. Daardoor doorbreek je de neergaande spiraal van geweld en ontkracht je geweld.
Met je eens dat de oorzaak merendeel verloedering is van normen- en waardenbesef bij de ouders en bij de kinderen.
Eigenlijk zou de hele samenleving opnieuw moeten leren wat kan en wat niet kan en dat sociale controle (op een gezonde manier) wel effect moet kunnen geven.
Een straaltje water tegen de agressieve omstanders zou van mij wel mogen Coole smiley met zonnebril


Als het mij nou eerst eens zou lukken om tegen christenen "altijd" vergevend te zijn .... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 17:15
 
CROSSROAD317 schreef:
Als het mij nou eerst eens zou lukken om tegen christenen "altijd" vergevend te zijn .... Verlegen lachende smiley

Een loffelijk streven, Cross, helaas....we zijn niet perfect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1