ChristianMatch
 


Forum

Defenitie van goed en kwaad
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DANIEL934





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 13:37
 
Wat is de defenitie van goed en kwaad? Hoe kun je dat onder worden brengen? Wat denkt iedereen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 april 2011, 21:06
 
TJA, dit kan in vele afsplitsingen.

Je hebt goed, beter en best.

Soms doe je iets goed door het te doen, soms door het te laten.
En het begrip zonde (je doel missen) is ook een speciaal topic waard.
Je vraag is erg lastig om er antwoord op te geven zonder dat we binnen 10 reacties al op drie zijwegen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DANIEL934





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:02
 
Ik vind het een heel belangrijke en cruciale vraag. Bijvoorbeeld, als ik dat niet weet hoe kan ik dan doen wat God van me wil en me afkeren van wat Hij niet wil?
DAVID923 schreef:
TJA, dit kan in vele afsplitsingen.
...
Je vraag is erg lastig om er antwoord op te geven zonder dat we binnen 10 reacties al op drie zijwegen zijn.

Discussie moet niet per se een redetwist zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:37
 
DANIEL934 schreef:
Wat is de defenitie van goed en kwaad? Hoe kun je dat onder worden brengen? Wat denkt iedereen?


Zou er een sluitende definitie van goed en kwaad zijn??

Alles wat zonde is is kwaad, want het komt voort uit het kwade.

Wat is dan goed .... niets, want alles is door Genade??
Of alleen de werken van de Geest??

Elk mens heeft, door Adam en Eva, kennis van goed en kwaad: Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Als je, als christen, dicht bij God de Vader leeft, dan zul je ook beter goed en kwaad kunnen onderscheiden/herkennen. Omdat je in het Licht leeft, Jezus is het Licht der wereld, zul je de duisternis (het kwaad) opmerken.
Daarnaast geeft Efeziërs ons hulpmiddelen om het kwaad te kunnen opmerken en zelfs te kunnen weerstaan.
Efeziër 6:11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:51
 
CROSSROAD317 schreef:
Zou er een sluitende definitie van goed en kwaad zijn??

Alles wat zonde is is kwaad, want het komt voort uit het kwade.

Wat is dan goed .... niets, want alles is door Genade??
Of alleen de werken van de Geest??


Elk mens heeft, door Adam en Eva, kennis van goed en kwaad: Genesis 3:22 Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven.

Als je, als christen, dicht bij God de Vader leeft, dan zul je ook beter goed en kwaad kunnen onderscheiden/herkennen. Omdat je in het Licht leeft, Jezus is het Licht der wereld, zul je de duisternis (het kwaad) opmerken.
Daarnaast geeft Efeziërs ons hulpmiddelen om het kwaad te kunnen opmerken en zelfs te kunnen weerstaan.
Efeziër 6:11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel.

Is het niet zo dat je nu 2 dingen door elkaar haalt ? Knipoog smiley
Ik denk dat we juist door God te kennen kunnen weten wat goed is (en dus ook wat kwaad is)... (zie bijv. ook de 10 geboden)
Echter de rechtvaardiging is enkel uit genade, goedheid kunnen we als mens wel weten (en vervolgens doen), echter kunnen we ons er niet op beroepen omdat dat enkel genade is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 21:53
 
SUSANNAH475 schreef:
Is het niet zo dat je nu 2 dingen door elkaar haalt ? Knipoog smiley
Ik denk dat we juist door God te kennen kunnen weten wat goed is (en dus ook wat kwaad is)... (zie bijv. ook de 10 geboden)
Echter de rechtvaardiging is enkel uit genade, goedheid kunnen we als mens wel weten (en vervolgens doen), echter kunnen we ons er niet op beroepen omdat dat enkel genade is.


Volgens mij had ik de vraagtekens net zo goed weg kunnen laten. Twijfelende smiley

En 2 dingen door elkaar halen, hmm van wie heb ik dat al eerder gelezen Gefrustreerde smiley au


..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 13 april 2011, 21:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:03
 
CROSSROAD317 schreef:
Volgens mij had ik de vraagtekens net zo goed weg kunnen laten. Twijfelende smiley

En 2 dingen door elkaar halen, hmm van wie heb ik dat al eerder gelezen Gefrustreerde smiley au


..

da's waar... die vraagtekens maken het anders... wil idd. nog niet zeggen dat je ook zo denkt... Verlegen lachende smiley
En van die 2 dingen door elkaar halen, doel je dan naar gisteravond op de chatbox ? (idd. au) of ben ik nu blondt... Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:07
 
wat zei ik? al oftopic binnen 5 reacties. Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 00:07
 
DAVID923 schreef:
TJA, dit kan in vele afsplitsingen.

Je hebt goed, beter en best.

Soms doe je iets goed door het te doen, soms door het te laten.
En het begrip zonde (je doel missen) is ook een speciaal topic waard.
Je vraag is erg lastig om er antwoord op te geven zonder dat we binnen 10 reacties al op drie zijwegen zijn.


Dat klopt helemaal, je gaf al een voorzetje, GOED gezien David Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op donderdag 14 april 2011, 00:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENDUK927





Berichten: 217

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 02:14
 
snap ut niet ben ik dan ook geblondeert Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 14 april 2011, 13:11
 
Ontopic!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1