ChristianMatch
 


Forum

Grenzen
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:50
 
Toen ik zo een aantal onderwerpen las op het forum, moest ik automatisch aan een bijbelstudie denken die ik jaren geleden gehoord had. De spreker vergeleek het geloof met het autorijden de berg op. Als je veilig de berg op wil rijden, rijd je zo dicht mogelijk tegen de berg. Maar sommigen die houden van meer risico en gaan helemaal aan de buitenkant rijden, vlak langs het ravijn. Hij vergeleek de berg dan met God. Als je dichtbij God blijft, zit je het veiligst...

Wat ik merk aan sommige onderwerpen is, dat mensen zo graag de grenzen willen opzoeken. Is het goed om dit of dat te doen, terwijl ik bij mezelf denk: waarom zou je dat risico willen lopen. Stel je eens voor dat het fout is, dan heb je een probleem. Waarom rijd je eigenlijk zover mogelijk aan de kant van het ravijn??? Waarom zoeken zoveel christenen alleen maar de grenzen op, en waarom genieten ze niet van de liefde die God geeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Toen ik zo een aantal onderwerpen las op het forum, moest ik automatisch aan een bijbelstudie denken die ik jaren geleden gehoord had. De spreker vergeleek het geloof met het autorijden de berg op. Als je veilig de berg op wil rijden, rijd je zo dicht mogelijk tegen de berg. Maar sommigen die houden van meer risico en gaan helemaal aan de buitenkant rijden, vlak langs het ravijn. Hij vergeleek de berg dan met God. Als je dichtbij God blijft, zit je het veiligst...

Wat ik merk aan sommige onderwerpen is, dat mensen zo graag de grenzen willen opzoeken. Is het goed om dit of dat te doen, terwijl ik bij mezelf denk: waarom zou je dat risico willen lopen. Stel je eens voor dat het fout is, dan heb je een probleem. Waarom rijd je eigenlijk zover mogelijk aan de kant van het ravijn??? Waarom zoeken zoveel christenen alleen maar de grenzen op, en waarom genieten ze niet van de liefde die God geeft?


Maar Chatuliem, ik begijp niet zo heel goed wat je nu met grenzen wilt zeggen? Wat is de grens opzoeken binnen je geloof? Bedoel je nu over kerkmuren heen kijken?
Of dat je op yoga of christelijke meditatie zit? En het één sluit het ander toch niet uit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:54
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar Chatuliem, ik begijp niet zo heel goed wat je nu met grenzen wilt zeggen? Wat is de grens opzoeken binnen je geloof? Bedoel je nu over kerkmuren heen kijken?
Of dat je op yoga of christelijke meditatie zit? En het één sluit het ander toch niet uit?
grenzen over wat goed is en wat niet goed is. wat zonde is en wat nog net door de beugel kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:57
 
Voor de een is het soms heel duidelijk waar de grens ligt.
Een ander heeft soms nodig om de grens op te zoeken, om te zien waar die nou precies ligt.

En die grens ligt ook niet bij iedere persoon op dezelfde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:58
 
... onderzoekt alle dingen...

grenzen opzoeken is dus n bijbelse opdracht Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:58
 
CHATULIEM619 schreef:
grenzen over wat goed is en wat niet goed is. wat zonde is en wat nog net door de beugel kan.


Dat is nu net het lastige he? Wat jij zonde vind(ik noem yoga maar) vind ik absoluut geen zonde. Blijft toch altijd een persoonlijke invulling......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 21:59
 
PIETER649 schreef:
... onderzoekt alle dingen...

grenzen opzoeken is dus n bijbelse opdracht Lachende smiley
heerlijke inlegkunde weer he Pieter. Bovendien verkeerd geciteerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:05
 
CHATULIEM619 schreef:
heerlijke inlegkunde weer he Pieter. Bovendien verkeerd geciteerd.


sorry, ik zocht mn grens weer es op Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:23
 
PIETER649 schreef:
sorry, ik zocht mn grens weer es op Knipoog smiley



dit is een serieus topic..Pieter..en aangezien je toch al over de grens gegaan bent....weet jij echt wel waar of die ligt... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519





Berichten: 1146

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 22:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Toen ik zo een aantal onderwerpen las op het forum, moest ik automatisch aan een bijbelstudie denken die ik jaren geleden gehoord had. De spreker vergeleek het geloof met het autorijden de berg op. Als je veilig de berg op wil rijden, rijd je zo dicht mogelijk tegen de berg. Maar sommigen die houden van meer risico en gaan helemaal aan de buitenkant rijden, vlak langs het ravijn. Hij vergeleek de berg dan met God. Als je dichtbij God blijft, zit je het veiligst...

Wat ik merk aan sommige onderwerpen is, dat mensen zo graag de grenzen willen opzoeken. Is het goed om dit of dat te doen, terwijl ik bij mezelf denk: waarom zou je dat risico willen lopen. Stel je eens voor dat het fout is, dan heb je een probleem. Waarom rijd je eigenlijk zover mogelijk aan de kant van het ravijn??? Waarom zoeken zoveel christenen alleen maar de grenzen op, en waarom genieten ze niet van de liefde die God geeft?


Maar Chat...toen mijn vader vroeger dicht langs de bergwand reed, zo dichtbij dat we de Grimselpas...de Griezelpas zijn gaan noemen....hadden we wel een prachtig uitzicht...al was het .wat mijn vader deed ..niet goed..

Wj mensen zitten zo in elkaar dat we constant grenzen opzoeken..zoveel mogeljk ergens uithalen willen...Zoveel mogeljk genieten....en we verleggen onze grenzen ook telkens...het is de aard van het beestje..

Tegelijkertijd geloof ik dat we ook genieten van alles wat God ons geeft..
Kan dit samen gaan? volgens mij wel...


Laatst aangepast door
MARIAN519
op vrijdag 9 september 2011, 08:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 september 2011, 23:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Toen ik zo een aantal onderwerpen las op het forum, moest ik automatisch aan een bijbelstudie denken die ik jaren geleden gehoord had. De spreker vergeleek het geloof met het autorijden de berg op. Als je veilig de berg op wil rijden, rijd je zo dicht mogelijk tegen de berg. Maar sommigen die houden van meer risico en gaan helemaal aan de buitenkant rijden, vlak langs het ravijn. Hij vergeleek de berg dan met God. Als je dichtbij God blijft, zit je het veiligst...

Wat ik merk aan sommige onderwerpen is, dat mensen zo graag de grenzen willen opzoeken. Is het goed om dit of dat te doen, terwijl ik bij mezelf denk: waarom zou je dat risico willen lopen. Stel je eens voor dat het fout is, dan heb je een probleem. Waarom rijd je eigenlijk zover mogelijk aan de kant van het ravijn??? Waarom zoeken zoveel christenen alleen maar de grenzen op, en waarom genieten ze niet van de liefde die God geeft?

Volgens mij mag je wel degelijk risico,s nemen, en eigenlijk (moet) je dat ook wel doen. Lees dan maar eens die gelijkenis over de talenten.
Als je alleen de veilige weg neemt is het ook niet goed, en hoe je het ook went of keert, we zijn en blijven zondaren. Tot we de Genade mogen ontvangen. groet u Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:31
 
Wanneer zoek je de grens op?
Willemijn haalde yoga aan. Iets wat voor haar niet verkeerd is, en voor een ander zondig.
Ik denk dat het voor een mens zelf belangrijk is om te weten wat zondig is en wat niet.
Om dat te weten te komen is het soms nodig om de grenzen op te zoeken, en zoals Pieter al aangaf...om ze te onderzoeken.
Er zijn dingen waarvan je direct weet of het goed of slecht is, maar er zijn ook veel dingen waar je onvoldoende van weet, of steeds over twijfeld of ze zondig zijn, of juist niet.
Dit blijft voor ieder mens verschillend.
Daarom kan iets wat de ene mens doet uit volle overtuiging, voor de andere mens het opzoeken van de grenzen zijn.
Maar behalve dat er staad dat we alles moeten onderzoeken en het goede moeten behouden , staat er ook dat alles wat uit het geloof niet is, zonde is.
We moeten dus voor ons zelf kunnen geloven dat hetgeen wat we doen, wel goed is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
AREDCH633





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is nu net het lastige he? Wat jij zonde vind(ik noem yoga maar) vind ik absoluut geen zonde. Blijft toch altijd een persoonlijke invulling......



De wet geldt voor iedereen. Voorbeeld:
Stel je voor, je wilt springen van een hoog gebouw (zeg maar 20m) zegt de Nederlandse wet dat je dat niet mag doen en is verboden. Je zult de eerste instantie door de wet wel schuldig gaan voelen. Maar als er nu een andere regering komt en besluit om deze wet af te schaffen en de nw. wet klinkt dat je wel mag springen van deze hoge gebouw. Je wordt blij en voelt zich niet meer schuldig. Wat denk je, als je nu zou gaan springen, zul je dan nog heel blijven?

Wat ik wil zeggen is dat de natuurwet past zich niet aan onze gemaakte wetten. Wij moeten, als we echte christenen zijn, fijngevoelig worden wat wel goed is en wat niet. Want als je die niet hebt ook als je je niet schuldig zou voelen wat je doet en dat volgens God niet goed zou zijn je toch schade gaat lopen.

Groetjes Knipoog smiley


Laatst aangepast door
AREDCH633
op zondag 4 september 2011, 22:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zondag 4 september 2011, 22:55
 
Nederlandse Staat heeft kerkelijke grens afgeblazen of verbroken.
Verhouding tussen beiden gaat veel slechter dan 2 eeuwen terug.
We denken aan zondagrust, euthanasie, abortus, enz enz.
Christelijke politieke partijen proberen dat de regering op de goede spoor onder Gods Woord te bewaren.
Laaste jaren sluiten de deuren van de kerken en dan?
Waar ligt de grens.
We moeten toch zo blijven leven wat God wil.
Mijn vriend heeft 3 maanden geleden ontslag gekregen omdat hij weigert op zondag te werken. Hij houdt de grens vast vanuit de Bijbel.
Hij had goddeloze werkgever, de werkgever wist dat hij op zondag niet wllen werken vanwege geloofsovertuiging.
Door toenemende werkdruk moet hij ook zondag werken en toch........... Gefrustreerde smiley
Later heeft hij andere werkgever gevonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 16:27
 
HERMAN388 schreef:
Nederlandse Staat heeft kerkelijke grens afgeblazen of verbroken.
Verhouding tussen beiden gaat veel slechter dan 2 eeuwen terug.
We denken aan zondagrust, euthanasie, abortus, enz enz.
Christelijke politieke partijen proberen dat de regering op de goede spoor onder Gods Woord te bewaren.
Laaste jaren sluiten de deuren van de kerken en dan?
Waar ligt de grens.
We moeten toch zo blijven leven wat God wil.
Mijn vriend heeft 3 maanden geleden ontslag gekregen omdat hij weigert op zondag te werken. Hij houdt de grens vast vanuit de Bijbel.
Hij had goddeloze werkgever, de werkgever wist dat hij op zondag niet wllen werken vanwege geloofsovertuiging.
Door toenemende werkdruk moet hij ook zondag werken en toch........... Gefrustreerde smiley
Later heeft hij andere werkgever gevonden.



Dat er een strikte scheiding is tussen kerk en staat is in mijn ogen een goed iets.
Niemand gaat voor mij bepalen hoe en wat ik geloof en ik neem aan dat meer mensen zo denken.
Nu heb je commentaar op deze scheiding in Nederland, maar hoe blij zou jij worden als je als christen in Pakistan bijvoorbeeld zou leven?
Ik denk dat je dan zou snakken naar de scheiding tussen kerk en staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 5 september 2011, 22:35
 
JOLAN931 schreef:
Wanneer zoek je de grens op?
Willemijn haalde yoga aan. Iets wat voor haar niet verkeerd is, en voor een ander zondig.
Ik denk dat het voor een mens zelf belangrijk is om te weten wat zondig is en wat niet.
Om dat te weten te komen is het soms nodig om de grenzen op te zoeken, en zoals Pieter al aangaf...om ze te onderzoeken.
Er zijn dingen waarvan je direct weet of het goed of slecht is, maar er zijn ook veel dingen waar je onvoldoende van weet, of steeds over twijfeld of ze zondig zijn, of juist niet.
Dit blijft voor ieder mens verschillend.
Daarom kan iets wat de ene mens doet uit volle overtuiging, voor de andere mens het opzoeken van de grenzen zijn.
Maar behalve dat er staad dat we alles moeten onderzoeken en het goede moeten behouden , staat er ook dat alles wat uit het geloof niet is, zonde is.
We moeten dus voor ons zelf kunnen geloven dat hetgeen wat we doen, wel goed is.
Laat ik eerst weer eens over die tekst gaan schrijven, want die wordt echt behoorlijk misbruikt hier. Als Paulus het heeft over onderzoekt alles en behoudt het goede, heeft hij het uitsluitend over de uitingen van de Geest in die gemeente. Het is absoluut geen vrijbrief om je maar in allerlei vreemde theorieën te begeven. Als je een zin uit zn contekst haalt krijg je de meest vreemde kronkels, ik kan nog wel een aantal voorbeelden noemen...
Nu even ingaan op het onderwerp. Als je leeft met de Heer, weet je dat het het veiligste is om niet de grenzen op te zoeken. Want die grenzen zijn verleidingen die erop uit zijn ons af te houden van Hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 00:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Laat ik eerst weer eens over die tekst gaan schrijven, want die wordt echt behoorlijk misbruikt hier. Als Paulus het heeft over onderzoekt alles en behoudt het goede, heeft hij het uitsluitend over de uitingen van de Geest in die gemeente. Het is absoluut geen vrijbrief om je maar in allerlei vreemde theorieën te begeven. Als je een zin uit zn contekst haalt krijg je de meest vreemde kronkels, ik kan nog wel een aantal voorbeelden noemen...
Nu even ingaan op het onderwerp. Als je leeft met de Heer, weet je dat het het veiligste is om niet de grenzen op te zoeken. Want die grenzen zijn verleidingen die erop uit zijn ons af te houden van Hem.

Dat laatste klopt Chat, maar in dat geval moet je dus WETEN wat je/de grenzen zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 september 2011, 20:57
 
MARIAN519 schreef:
Maar Chat...toen mijn vader vroeger dicht langs de bergwand reed, zo dichtbij dat we de Grimselpas...de Griezelpas zijn gaan noemen....hadden we wel een prachtig uitzicht...al was het .wat mijn vader deed ..niet goed..

Wj mensen zitten zo in elkaar dat we constant grenzen opzoeken..zoveel mogeljk ergens uithalen willen...Zoveel mogeljk genieten....en we verleggen onze grenzen ook telkens...het is de aard van het beestje..

Tegelijkertijd geloof ik dat we ook genieten van alles wat God ons geeft..
Kan dit samen gaan? volgens mij wel...

is dit wat je bedoelt?

Ik ken die Grimselpas wel, in Zwitserland he? Je kan trouwens ook die bergen(pas) oplópen. heel smal eng paadje. Zeker als daar kleine kinderen meelopen, vind ik.

Quote:
Wj mensen zitten zo in elkaar dat we constant grenzen opzoeken..zoveel mogeljk ergens uithalen willen...
Ik weet niet of "wij mensen" zo in elkaar steken.

Je hébt wel mensen die constant, grenzen opzoeken en/of eroverheengaan. Juist óm zoveel mogelijk uit iemand te 'halen' loop je het risico op misbruik. Dan kan je niet over alle mensen praten.
Quote:
Zoveel mogeljk genieten....en we verleggen onze grenzen ook telkens...het is de aard van het beestje..

Je hebt ook mensen die juist binnen grenzen blijven, waar anderen overheen gaan.
En 'zoveel mogelijk genieten', dan kan mijns inziens ook alleen bínnen grenzen. En ook zijn er mensen die het buiten grenzen zoeken.

Quote:
en we verleggen onze grenzen ook telkens...het is de aard van het beestje..

Grenzen verleggen is wat anders denk ik. zo van meer discipline aan de dag leggen bijvoorbeeld.

Ik denk dat dingen voor iedereen anders zijn.

Je kan binnen grenzen blijven die de bijbel stelt. Of binnen grenzen wat normaal is. Of wat je normaal vind. dat kan verschillen. Wat de een normaal vindt kan de ander niet normaal vinden. Bijbelteksten, die kunnen ook verschillend worden geïnterpreteerd.

Quote:
Tegelijkertijd geloof ik dat we ook genieten van alles wat God ons geeft..Kan dit samen gaan? volgens mij wel...

Nee, constant grenzen opzoeken, en zoveel mogelijk genieten kán niet samengaan met wat God ons geeft.

Als iemand steeds je grenzen opzoekt, kan die je helemaal leeg zuigen, dan wordt 'het spel' niet eerlijk gespeeld, en heeft niets van doen met God.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 7 september 2011, 06:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 7 september 2011, 04:54
 
.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1