ChristianMatch
 


Forum

Invloed van je opvoeding op de rest van je leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar Visser, christen zijn hangt toch niet af van wat je op zondag doet?
Ik ga rustig op zondag uit eten en heb daar absoluut geen schuldgevoel over. Het geloof gaat niet alleen om die uiterlijkheden, wat je wel of niet mag........maar ook om een stuk innerllijke beleving en een goede uitstraling zodat je kan denken: zou het een christen zijn?


Dus jij vindt dat wat een christen doordeweeks doet, zondags ook mag doen?
Ben ik het niet mee eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:37
 
MARIO216 schreef:
Maar ik ga liever niet op zondag uiteten gewoon uit principe. Het is niet noodzakelijk.

Maar van welke dagen moet een restaurant het hebben? Van de vrijdag, zaterdag én de zondag.
Maandag? Dan is het bij de meeste restaurants rustdag. Oftewel....gesloten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:37
 
VISSER278 schreef:
Dus jij vindt dat wat een christen doordeweeks doet, zondags ook mag doen?
Ben ik het niet mee eens.


Ik ga op zondag niet mijn lampen ophangen als het niet nodig is......maar dat is heel wat anders....
We leven nu eenmaal in een 24uurs maatschappij en ligt het nu alleen aan die uiterlijkheden van niet uit eten gaan of werken op zondag?
In de meeste banen heb je de mogelijkheid, indien mogelijk, om naar de kerk te gaan, dat is toch al heel wat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:38
 
VISSER278 schreef:
Dus jij vindt dat wat een christen doordeweeks doet, zondags ook mag doen?
Ben ik het niet mee eens.
Ik denk dat als je echt wilt leven zoals Gods Woord het voorschrijft, je dan ook de sabbath moet gaan houden. Die zondag wordt nergens in de bijbel voorgeschreven. Die zondagsheiliging is door de kerken ingevoerd en ingevuld.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 13 september 2011, 21:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Refo is gewoon een afkorting van reformatorisch. Absoluut geen scheldwoord.

misschien is het beter om 'refo' voor 'gereformeerde gezindte' te laten staan. ik voel me namelijk geen 'refo' in die zin van het woord. ik ben door mijn kerkelijke achtergrond wèl reformatorisch (hoe raar mij dat ook in de oren klinkt)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:44
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat als je echt wilt leven zoals Gods Woord het voorschrijft, je dan ook de sabbath moet gaan houden. Die zondag wordt nergens in de bijbel voorgeschreven. Die zondagsheiliging is door de kerken ingevoerd en ingevuld.


Ben ik helemaal met je eens Chat, maar die discussie is al vaker ter sprake geweest op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:46
 
Een werkgever is verplicht zijn werknemers minimaal 1x per week naar de kerk te laten gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:48
 
Ik zie het woord refo ook niet als aanvallend, en ik vind ook niet dat we elkaar op onze kerkelijke of niet kerkelijke achtergrond moeten aanvallen.
Gisteravond laat was daarover nog een gesprek in de chatbox. Het is juist zo mooi als je met zoveel verschillend denkende mensen, toch allemaal in een dezelfde God geloofd. Dat is de basis van alle gesprekken, en dat maakt de onderlinge discussies ook zo boeiend. Wat zou er aan een discussie zijn als we allemaal hetzelfde dachten? Niets toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:48
 
GRIFFIN748 schreef:
misschien is het beter om 'refo' voor 'gereformeerde gezindte' te laten staan. ik voel me namelijk geen 'refo' in die zin van het woord. ik ben door mijn kerkelijke achtergrond wèl reformatorisch (hoe raar mij dat ook in de oren klinkt)
Kijk Griff, dan leg je al een andere lading in het woord refo dan dat de bedoeling is. We leven in een tijd van afkortingen en daarom is de afkorting refo waardenvrij in mijn ogen. Ik ben gewoon te lui om iedere keer het woord reformatorisch te moeten opschrijven. Reformatorisch reformatorisch, man wat een lang woord zeg...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:49
 
JOLAN931 schreef:
Ik zie het woord refo ook niet als aanvallend, en ik vind ook niet dat we elkaar op onze kerkelijke of niet kerkelijke achtergrond moeten aanvallen.
Gisteravond laat was daarover nog een gesprek in de chatbox. Het is juist zo mooi als je met zoveel verschillend denkende mensen, toch allemaal in een dezelfde God geloofd. Dat is de basis van alle gesprekken, en dat maakt de onderlinge discussies ook zo boeiend. Wat zou er aan een discussie zijn als we allemaal hetzelfde dachten? Niets toch?
Het was toch leuk om zo samen ff in de bijbel uit te zoeken wat een woord betekende, ik heb er van genoten tenminste...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:49
 
Zo kan je opvoeding van huis uit zijn: op zondag gaan we niet uit eten.
Je geeft die mensen zelf niet de kans die voor je werken naar de kerk te gaan.



Maar het vreemde vind ik nog altijd dat er plaatsen zijn waar geen koopzondag mag zijn, maar de kroegen zijn wel vanaf ca 12 uur smiddags open.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:50
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk Griff, dan leg je al een andere lading in het woord refo dan dat de bedoeling is. We leven in een tijd van afkortingen en daarom is de afkorting refo waardenvrij in mijn ogen. Ik ben gewoon te lui om iedere keer het woord reformatorisch te moeten opschrijven. Reformatorisch reformatorisch, man wat een lang woord zeg...

T scheeld maar 3 letters met evangelisch hoor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 22:19
 
ANNETTE792 schreef:
T scheeld maar 3 letters met evangelisch hoor Knipoog smiley
nou heb je daar dan een goede afkorting voor? ev. of evang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RINRIN585





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 22:52
 
om even terug te komen op het topic>
Je kan niet uitsluiten dat de opvoeding de je heb gehad in een zekere zin invloed heb op je verdere leven.
Maar op een moment in je leven kom je op het punt om je eigen keuzen te maken . En dan kan je er over nadenken of dat wat jij heb meegemaakt wel zo prettig vond en of dat je dat zelf ook zo ga doen.
Mijn moeder zei vroeger o.a. "moet je niet doen je hou het toch niet vol "
of ...."moet je niet doen want dat kan je toch niet ..
Heeft dat invloed gehad op mijn leven ?
Ja ik denk wel. Maar een ding het is iets wat ik nooit tegen mijn kinderen heb gezegd .. Ik zei altijd probeer het maar als het niet lukt heb je het wel geprobeerd,
Later zouden mijn kinderen het misschien wel anders doen omdat zij het op hun manier hebben ervaren.
Een nichtje van mij is bij haar thuis geestelijke vlak zeer negatief opgevoed (en dat is voorzichtig uitgedrukt)
Nu is ze een volwassen vrouw met 2 mooike kindjes en dat wat zij heeft gemist en wat niet goed was doet zij heel bewust beter bij haar kinderen.

Het verleden, zeker in de ernstige dingen zoals mishandeling en jullie weten zelf de rest wel ,mag je nooit als een excuus gebuiken om het zelf ook te doen
Ik vind het ook geen excuus als deze personen merken dat ze ook zo in elkaar zitten .. en je kan mij niet vertellen dat je niet weet wat je doe.. moeten dan hulp gaan zoeken.
Iets wat in ons land in ruime overloed aanwezig is.

En als ouders kunnen wij onze kinderen alleen voor gaan in ons geloof en ze aanbieden en vertellen hoe jij er over denkt. En of dat je bed nu in de evenangelische, katholiek of gereoformeerd gezin staat dat maakt niet uit,
jij geef mee waar jij voor staat.
En ja ik zou mijn zoon die opleiding mooi laten afmaken en hem laten ondekken hoe de wereld in elkaar zit. En alle diengen bespreekbaar houden .
Als hij klaar is met zijn opleidng zal hij zijn weg vinden en zijn mening kunnen vormen Hij ondekt vroeg of laat wat onze Hemelse vader dan voor hem in petto heeft,
De Christenen die een artsen opleiding doen zullen ook zeker in hun opleiding dingen tegen komen die ze later in hun praktijk anders zullen doen juist omdat zij Christen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 23:29
 
ANNETTE050 schreef:
Alle gereformeerde afsplitsingen zijn toch afscheidingen van de gereformeerde kerk?
Deze is toch op gang gekomen door discussies over de status van de synode?

Nee hoor, Annette. De discussie over de status van de synode en met name over het al dan niet toepassen van art.31 binnen de Gereformeerde kerken, leidde in 1944 tot de afsplitsing van de Gereformeerde kerken vrijgemaakt, die later ook weer een afscheiding kregen en wat nu de Nederlands Gereformeerde kerken heet. De gereformeerde kerken zijn ontstaan uit een groep dolerenden in de hervormde kerk, die samen met een groot deel van de toenmalige aanhangers van de Afscheiding in 1839 de Gereformeerde kerken in Nederland vormden. Dan hebben we het over ongeveer 1890. Een ander deel ging niet mee en vormden de Chr Geref kerken van nu. Allen zijn oorspronkelijk wel afsplitsingen van de Hervormde Kerk, toen nog staatskerk. En dan hebben we het nog niet eens over de Gereformeerde gemeenten, want dat is nog weer een apart hoofdstuk.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 13 september 2011, 23:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 08:41
 
CHATULIEM619 schreef:
nou heb je daar dan een goede afkorting voor? ev. of evang.

de efo's............. Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 10:13
 
VISSER278 schreef:
Dus jij vindt dat wat een christen doordeweeks doet, zondags ook mag doen?
Ben ik het niet mee eens.

Visser, ik zou je nu kunnen vragen waarom je het niet eens bent om op zondag iets te doen wat je in de week wel doet. Zoals uit eten gaan of lampen ophangen of gelijk wat.
Wat mag je dan wel doen volgens jou op zondag? Op het internet bezig zijn? Of gaan vissen? Misschien een BBQ bij iemand? De voorbeelden die ik net opnoemde zijn toch ontspanningsmomenten?
Zo is gaan eten in een restaurant ook een moment van ontspanning. Misschien werd je wel uitgenodigd omwille van een verjaardag of wat dan ook. Misschien heb je wel een afspraakje met iemand van de sites die iets wil gaan drinken. Hoe consequent ben je in je doen en laten? Of durf je ook wel eens een uitzondering maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 13:49
 
HANNAH810 schreef:
de efo's............. Engeltje smiley


Lol,

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 14:08
 
HANNAH810 schreef:
de efo's............. Engeltje smiley

....eva's dan nog ...heh... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 14:11
 
de 'sekto's'

Slapende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PELICAN987





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:40
 
Hallo Renate,
Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen ervaringen in het leven, maar ik kan me heel goed in je vraag vinden. Ik ben er van overtuigd dat je opvoeding, maar ook de mensen in je naaste omgeving, je vormen tot de persoon die je bent. Dat mensen zich daar achter verschuilen vind ik bijzonder. Dat zou dan betekenen, dat je zelf geen invloed hebt op de beslissingen die je moet nemen, maar nog steeds afhankelijk bent van degenen die je hebben opgevoed. Ik ben er van overtuigd dat je jezelf kunt ontwikkelen en daardoor jezelf ook kunt veranderen. Hoewel uit eigen ervaring het niet makkelijk is als je je opvoeding van 30 jaar een andere wending wilt geven. Het vergt veel eigen inzicht en motivatie waarom je je leven anders zou willen indelen als je gewend bent om te doen.
Dus excuses als, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed. Betekend voor mij iemand die zijn meestal volwassen leven nog steeds verschuilt achter zijn opvoeders en blijkbaar zelf geen mening heeft gevormd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:48
 
SHANITA130 schreef:
de 'sekto's'

Slapende smiley
Kijk dat is dus wel een belediging, bovendien is het ook nog fout. De evangelische kerk is de grootste niet katholieke kerk van de wereld. Getalsmatig zou je de refo's veel gemakkelijker van sektarisme kunnen betichten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 15:53
 
CHATULIEM619 schreef:
Kijk dat is dus wel een belediging, bovendien is het ook nog fout. De evangelische kerk is de grootste niet katholieke kerk van de wereld. Getalsmatig zou je de refo's veel gemakkelijker van sektarisme kunnen betichten...

ik schrok ook van het bericht waar je op reageert, chatuliem, maar laten we maar niet persoonlijk gaan worden, oke?
met dat je de groeperingen refo's en efo's noemt, lijken ze ook tegenover elkaar te staan; maar zowel jij als ik weten, dat er van beide groeperingen naast elkaar voor onze Vader in de hemel zullen staan, om samen God te eren, loven en danken, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 19:36
 
Van de ongeveer tweeduizend miljoen christenen is de meerderheid Rooms-Katholiek. In Noord-West Europa was de hervorming voor het merendeel Luthers en in Nederland en Schotland, naast een klein deel van Duitsland calvinistisch. Bevindelijke calvinisten vormen nog geen twee miljoen van de christenen op aarde. En dat is inclusief Schotland en Amerika. De evangelische beweging is echt veel groter en de Hervorming zoals die nu in Zuid-Amerika plaatsvindt is niet een overgang van de Rooms-Katholieke naar het protestantisme maar van de RK-kerk naar de evangelische beweging. Als de reformatorische christenen één procent van het totaal zouden vormen dan zouden dat er twintig miljoen moeten zijn. Dat is in de verste verte niet het geval. De evangelische beweging is veel en veel groter. De groei van het Christendom in de derde wereld komt daar ook vandaan. Een beweging die zo groot is, kun je ook geen sekte noemen. In Nederland kun je ongeveer tweehonderdduizend christenen als bevindelijk beschouwen en met de groepen die er tegen aan schuren kom je niet op een half miljoen. Kijk naar de aanhang van de SGP, ongeveer anderhalf procent van de hele bevolking. Een sekte heeft een negatieve klank en die aanduiding vind ik ook niet terecht.

Op de totale hoeveelheid christenen zijn de reformatorische kerken erg klein, meer dan 99 procent van de christelijke kerken is dus niet reformatorisch en ze zijn daarmee dus ook niet de norm voor anderen. Het Calvinisme is in Nederland het meest aangeslagen, ook vanwege de opvatting over de overheid overigens, en verder naast Schotland vooral in gebieden te vinden waar Nederlandse en Noord-Duitse emigranten gingen wonen.



Thomas, is het verder met de strekking van de slotopmerking van Hannah eens.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 14 september 2011, 20:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 19:47
 
SHANITA130 schreef:
de 'sekto's'

Slapende smiley

Vind dit dus echt niet kunnen!
Bij welke kerk je ook hoort laten we elkaar respecteren hierin!
Refo's en eva's klinken een stuk netter!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 19:57
 
CHATULIEM619 schreef:
nou heb je daar dan een goede afkorting voor? ev. of evang.

Ik stem voor: 'Eva's en de mannelijke variant: Evan's? Knipoog smiley


Laatst aangepast door
COOTJE711
op woensdag 14 september 2011, 19:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 20:00
 
COOTJE711 schreef:
Ik stem voor: 'Eva's en de mannelijke variant: Evan's? Knipoog smiley

Waar staat A'dam dan voor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
COOTJE711





Berichten: 1766

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 20:02
 
MARIO216 schreef:
Waar staat A'dam dan voor Knipoog smiley

Amsterdam? Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 20:14
 
We gaan weer offtopic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 14 september 2011, 20:19
 
Soms zijn kleine riten en gebruiken al kenmerkend voor je leven. Zo eet ik op vrijdag avond geen warm en de zaterdag is voor mij gewoon een brooddag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3