ChristianMatch
 


Forum

Invloed van je opvoeding op de rest van je leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 13:39
 
Ik vraag me steeds vaker af, door de gesprekken die ik hier met andere leden heb, hoe groot de invloed van je opvoeding is op de rest van je leven.
Ik hoor regelmatig geluiden van: ja, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed.
Zelf vind ik dat je weldegelijk invloed hebt op de dingen van nu, als je in je opvoeding bepaalde dingen hebt aangeleerd kun je ze afleren. Of juist dingen die je gemist hebt in je opvoeding, kun je je eigen maken.

Mijn vragen zijn dan ook:
Hoe ervaren jullie dat? Heb je zelf geen invloed op hoe je met dingen nu omgaat?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 14:18
 
"Daar kan ik niks aan doen" dat is mooi makkelijk. je bent natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt en het gedrag wat je daarbij laat zien. natuurlijk je bent zoals je bent en opvoeding heeft mede je leven gekleurd. daar zullen prettige dingen bijhoren en minder prettige of zelfs nare ervaringen. Mogelijk is dat je daarin vastloopt, maar ook heel goed mogelijk is dat je met je opvoeding een fijne stevige basis hebt gekregen waarop je je leven verder kan bouwen.
Hoe dan ook, opvoeding bepaald mede wie je nu bent en heeft bewust of onbewust invloed op je handel en wandel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 14:36
 
MIEK114 schreef:
"Daar kan ik niks aan doen" dat is mooi makkelijk. je bent natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor de keuzes die je maakt en het gedrag wat je daarbij laat zien. natuurlijk je bent zoals je bent en opvoeding heeft mede je leven gekleurd. daar zullen prettige dingen bijhoren en minder prettige of zelfs nare ervaringen. Mogelijk is dat je daarin vastloopt, maar ook heel goed mogelijk is dat je met je opvoeding een fijne stevige basis hebt gekregen waarop je je leven verder kan bouwen.
Hoe dan ook, opvoeding bepaald mede wie je nu bent en heeft bewust of onbewust invloed op je handel en wandel.

Ik ben het met je eens, Miek.

Je opvoeding heeft zeker invloed, maar jijzelf kunt voor een groot gedeelte bepalen in hoeverre je die invloed laat doorwegen in je leven nu.

En idd...de keuzes die je maakt en het gedrag daarbij ben je zelf verantwoordelijk voor!

Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor hoe ik opgevoed ben en probeer daar vooral de goede, fijne en sterke punten eruit te halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 14:42
 
Opvoeding en verloop van je leven bepalen wel hoe jij de wereld ziet.
Het kan er voor zorgen dat je verblind word voor bepaalde zaken.
Echter zal je in je leven zoveel dingen mee gaan maken waardoor je zelf zult gaan moeten nadenken over zaken.
En dan ontwikkel je steeds meer je eigen mening (hopelijk).
Ook vrienden en werk en partners zullen weer andere kijk op zaken hebben dan je mee hebt gekregen in opvoeding en zullen van invloed zijn op jouw kijk op zaken.
Je echter met alles verschuilen achter wat je opvoeding je heeft meegegeven zegt iets over zelfstandigheid die je hebt en mate van levenservaring en cognitieve vermogens.
Houd niet in dat het evengoed een hele grote invloed blijft op jouw manier van omgaan met situaties en mensen

Willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 15:25
 
RENATE619 schreef:
Ik vraag me steeds vaker af, door de gesprekken die ik hier met andere leden heb, hoe groot de invloed van je opvoeding is op de rest van je leven.
Ik hoor regelmatig geluiden van: ja, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed.
Zelf vind ik dat je weldegelijk invloed hebt op de dingen van nu, als je in je opvoeding bepaalde dingen hebt aangeleerd kun je ze afleren. Of juist dingen die je gemist hebt in je opvoeding, kun je je eigen maken.

Mijn vragen zijn dan ook:
Hoe ervaren jullie dat? Heb je zelf geen invloed op hoe je met dingen nu omgaat?

Quote:
Ik hoor regelmatig geluiden van: ja, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed.

Ja, dat vind ik nu echt onder andere een voorbeeld van zelf geen verantwoording nemen: Zo ben ik opgevoed.....

Komt mij bekend voor...

Zo van kan ik niets aan doen want zo ben ik opgevoed (en dat moet jij maar pikken)


Laatst aangepast door
SHANITA130
op maandag 12 september 2011, 15:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 15:48
 
RENATE619 schreef:
Ik vraag me steeds vaker af, door de gesprekken die ik hier met andere leden heb, hoe groot de invloed van je opvoeding is op de rest van je leven.
Ik hoor regelmatig geluiden van: ja, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed.
Zelf vind ik dat je weldegelijk invloed hebt op de dingen van nu, als je in je opvoeding bepaalde dingen hebt aangeleerd kun je ze afleren. Of juist dingen die je gemist hebt in je opvoeding, kun je je eigen maken.

Mijn vragen zijn dan ook:
Hoe ervaren jullie dat? Heb je zelf geen invloed op hoe je met dingen nu omgaat?

Je hebt zelf wel invloed op hoe je met dingen omgaat.

Je (iemand) kan het wel moeilijker hebben als tie een K@# opvoeding heeft gehad. Dat wil dan nog niet zeggen dat zo iemand het voor anderen dan ook maar erg moeilijk moet maken.(narcisme?)

Het had ook andersom kunnen zijn, de rollen omgedraaid....
Dan kan je (iemand) de betrekkelijkheid van dingen zien als je zo denkt..

Er zijn mensen die bijna altijd lopen te zeiken dat anderen meer of veel geld hebben. Anderen zijn dan bijvoorbeeld buren, of bekende Nederlanders cq tv-persoonlijkheden.
Daar irriteer ik mij aan. Want dan denk van van wat zou jij(zoiemand die loopt te zeiken) doen als het andersom was????

Zou jij (zoiemand) dan ook zeggen van ik heb zóveel geld laat ik dat maar eens elke maand gaan verdelen onder een paar minima en zelf ook op een minimum niveau leven?????

Natuurlijk niet. Ik ken iemand die is de baas(directeur) van zijn eigen bedrijf. die man werkt elke dag van half 7 's ochtends tot één uur 's nachts. Vaak ook in het weekend....

Dan hoor ik van een vrouw van een werknemer die zit te klagen dat de baas in een bmw rijdt.....
Twijfelende smiley

Ja, mág die man misschien, háár man is elke avond om 5 uur thuis, en heeft verder niets aan zijn hoofd, tot de volgende ochtend half 8....

De baas moet elke maand weer kijken waar die het geld vandaan haalt om het salaris zijn werknemers van te betalen...
En zorgen dat er überhaupt genoeg werk is, dus werk zien binnen te halen.

Dan kan hij moeilijk in een 2de hands lelijke eend naar eventuele klanten toe....ze zien hem al aankomen.
Zoiemand moet representatief zijn voor de klanten.

Ja, dit schoot mij even te binnen. Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen zaken. En de een heeft het nu eenmaal makkelijker dan de ander. Maar je kan niets op opvoeding, ofzo afschuiven. alleen naar de daartoe verantwoordelijke personen. zoals ouders.

En tuurlijk heb je (ik) zelf invloed hoe je met dingen omgaat. en mag je nooit de verantwoording voor je dingen ontlopen. Of anderen een vals schuldgevoel aanpraten.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 20:08
 
RENATE619 schreef:
Ik vraag me steeds vaker af, door de gesprekken die ik hier met andere leden heb, hoe groot de invloed van je opvoeding is op de rest van je leven.
Ik hoor regelmatig geluiden van: ja, daar kan ik niets aan doen, zo ben ik opgevoed.
Zelf vind ik dat je weldegelijk invloed hebt op de dingen van nu, als je in je opvoeding bepaalde dingen hebt aangeleerd kun je ze afleren. Of juist dingen die je gemist hebt in je opvoeding, kun je je eigen maken.

Mijn vragen zijn dan ook:
Hoe ervaren jullie dat? Heb je zelf geen invloed op hoe je met dingen nu omgaat?


Mijn eerste reactie is eigenlijk een tegenvraag.
Hoe ga je om met dingen die je kinderen doen waar je zélf niet achter staat?
Ik noem een voorbeeld uit m'n eigen situatie. M'n zoon is bezig met de koksopleiding. Deze opleiding bestaat uit 4 dagen werken , 1 dag naar school per week.
Omdat het veel werken is wanneer anderen vrij zijn ( avonden en weekenden ) gebeurt het ook regelmatig dat er zondagsarbeid bij komt kijken. In mijn ogen is dit geen werken van barmhartigheid, ik sta er dus niet achter.
Zelf heeft hij er ook wel wat moeite mee maar weigert hij om zondags te werken , dan komt hij nergens aan de bak en kan hij dus niet zijn opleiding verder afmaken.
Op z'n school hebben ze er wel begrip voor maar een oplossing kunnen ze hem niet geven.
Ze hebben hem voorgesteld om in een instelling, verpleeghuis , te solliciteren maar daar heeft hij een keer stage gelopen maar dat vond hij niks.
Wil perse de vakkennis opdoen in een restaurant.

Hoe hiermee om te gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 20:19
 
VISSER278 schreef:
Mijn eerste reactie is eigenlijk een tegenvraag.
Hoe ga je om met dingen die je kinderen doen waar je zélf niet achter staat?
Ik noem een voorbeeld uit m'n eigen situatie. M'n zoon is bezig met de koksopleiding. Deze opleiding bestaat uit 4 dagen werken , 1 dag naar school per week.
Omdat het veel werken is wanneer anderen vrij zijn ( avonden en weekenden ) gebeurt het ook regelmatig dat er zondagsarbeid bij komt kijken. In mijn ogen is dit geen werken van barmhartigheid, ik sta er dus niet achter.
Zelf heeft hij er ook wel wat moeite mee maar weigert hij om zondags te werken , dan komt hij nergens aan de bak en kan hij dus niet zijn opleiding verder afmaken.
Op z'n school hebben ze er wel begrip voor maar een oplossing kunnen ze hem niet geven.
Ze hebben hem voorgesteld om in een instelling, verpleeghuis , te solliciteren maar daar heeft hij een keer stage gelopen maar dat vond hij niks.
Wil perse de vakkennis opdoen in een restaurant.

Hoe hiermee om te gaan?


Dan heb ik voor jou ook meteen een tegenvraag:

Je weet toch als je aan zo'n opleiding begint, dat werken op zondag erbij gaat horen?

Ik denk dat er voor hem 2 mogelijkheden zijn: of accepteren dat het erbij hoort met dit beroep, of een andere opleiding gaan volgen.

En hoe je daar als ouder mee om moet gaan...dat vind ik een moeilijke vraag. gelukkig heb ik nog een paar jaartjes tijd voor mijn kinderen met dit soort probleempjes komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 20:34
 
ANNETTE792 schreef:
Dan heb ik voor jou ook meteen een tegenvraag:

Je weet toch als je aan zo'n opleiding begint, dat werken op zondag erbij gaat horen?

Ik denk dat er voor hem 2 mogelijkheden zijn: of accepteren dat het erbij hoort met dit beroep, of een andere opleiding gaan volgen.

En hoe je daar als ouder mee om moet gaan...dat vind ik een moeilijke vraag. gelukkig heb ik nog een paar jaartjes tijd voor mijn kinderen met dit soort probleempjes komen.


Inderdaad, dat wist ik , dat wist hij.
Maar kón ik het hem verbieden om die opleiding te gaan doen?
Dat is hetgeen waar het om draait. Ik vond van niet.
Van jongsaf aan zat het in hem. Toen ie 5, 6 jaar was wilde hij al kok worden. De zandbak lag altijd vol met oude pannen.
bij het koken stond hij er altijd met zijn neus bovenop.
Dus om hem te verbieden die opleiding te gaan doen ?
Nee, het was haast vanzelfsprekend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 20:57
 
VISSER278 schreef:
Inderdaad, dat wist ik , dat wist hij.
Maar kón ik het hem verbieden om die opleiding te gaan doen?
Dat is hetgeen waar het om draait. Ik vond van niet.
Van jongsaf aan zat het in hem. Toen ie 5, 6 jaar was wilde hij al kok worden. De zandbak lag altijd vol met oude pannen.
bij het koken stond hij er altijd met zijn neus bovenop.
Dus om hem te verbieden die opleiding te gaan doen ?
Nee, het was haast vanzelfsprekend.


Op een bepaalde leeftijd moeten ze zelf keuzes gaan maken voor hun verdere leven, en als ze daar vol voor gaan, kun je ze enkel maar steunen denk ik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619





Berichten: 71

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 23:05
 
VISSER278 schreef:
Mijn eerste reactie is eigenlijk een tegenvraag.
Hoe ga je om met dingen die je kinderen doen waar je zélf niet achter staat?
Ik noem een voorbeeld uit m'n eigen situatie. M'n zoon is bezig met de koksopleiding. Deze opleiding bestaat uit 4 dagen werken , 1 dag naar school per week.
Omdat het veel werken is wanneer anderen vrij zijn ( avonden en weekenden ) gebeurt het ook regelmatig dat er zondagsarbeid bij komt kijken. In mijn ogen is dit geen werken van barmhartigheid, ik sta er dus niet achter.
Zelf heeft hij er ook wel wat moeite mee maar weigert hij om zondags te werken , dan komt hij nergens aan de bak en kan hij dus niet zijn opleiding verder afmaken.
Op z'n school hebben ze er wel begrip voor maar een oplossing kunnen ze hem niet geven.
Ze hebben hem voorgesteld om in een instelling, verpleeghuis , te solliciteren maar daar heeft hij een keer stage gelopen maar dat vond hij niks.
Wil perse de vakkennis opdoen in een restaurant.

Hoe hiermee om te gaan?

Ik heb zelf middelbare hotelschool gedaan voor ik de verpleging in ging. Ook ik kreeg regelmatig te horen dat het geen passende studie is voor een christen, gezien de zondagen die gewerkt worden.
Gelukkig ben ik uiteindelijk verpleegkundige geworden en mag ik nu legaal op zondag werken.
Toch vind ik bepaalde dingen wat hypocriet. Ik noem eens een voorbeeld. De meeste christenen die op vakantie gaan willen ook op zondag in hun hotel een maaltijd nuttigen. Wie mag die dan bereiden? Als de stroom uitvalt door een storing, moet er ook een monteur komen, toch?

Het blijft in mijn ogen grijs gebied. Ik denk dat je als kok er niet onderuit komt om op een topdag als de zondag te moeten werken.

Het is dus een keuze aan jou zoon, waarbij je hem, denk ik alleen kunt begeleiden in de keuze die hij heeft, voor en nadelen helder maken voor hem. Maar uiteindelijk moet hij zelf die keuze maken. Op die manier kan hij er ook beter in berusten, lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 12 september 2011, 23:29
 
RENATE619 schreef:
Ik heb zelf middelbare hotelschool gedaan voor ik de verpleging in ging. Ook ik kreeg regelmatig te horen dat het geen passende studie is voor een christen, gezien de zondagen die gewerkt worden.
Gelukkig ben ik uiteindelijk verpleegkundige geworden en mag ik nu legaal op zondag werken.
Toch vind ik bepaalde dingen wat hypocriet. Ik noem eens een voorbeeld. De meeste christenen die op vakantie gaan willen ook op zondag in hun hotel een maaltijd nuttigen. Wie mag die dan bereiden? Als de stroom uitvalt door een storing, moet er ook een monteur komen, toch?

Het blijft in mijn ogen grijs gebied. Ik denk dat je als kok er niet onderuit komt om op een topdag als de zondag te moeten werken.

Het is dus een keuze aan jou zoon, waarbij je hem, denk ik alleen kunt begeleiden in de keuze die hij heeft, voor en nadelen helder maken voor hem. Maar uiteindelijk moet hij zelf die keuze maken. Op die manier kan hij er ook beter in berusten, lijkt me.

Het is goed de zondag als rustdag te houden maar niet iedere christen houdt de refo-gewoontes op dit punt aan. Ik ook niet. Als je consequent bent, zou je dan stroom, gas en waterleiding moeten afsluiten en geen eten moeten bereiden. Daarnaast kun je ook niet op de weg rijden, die infrastructuur wordt door mensen onderhouden. Te gek voor woorden. Ik vind het prima als behoudende christenen zo willen leven maar de opvattingen binnen de bevindelijkheid vormen niet de norm voor de christenen op deze aarde. Deze groep vormt aanmerkelijk minder dan een procent van de twee miljard christenen die er zijn. Bevindelijken zijn zeker christenen maar moeten hun eigen norm niet als maatstaf stellen voor de hele christelijke wereld. Het is echt niet nodig om refo te worden, of hun leef- en denkgewoontes over te nemen om een goede christen te zijn.

Thomas.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 12 september 2011, 23:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 00:41
 
Ik denk dat je opvoeding wel degelijk je leven bepaald. In iedergeval een deel daarvan. Je denkwijze heb je in beginsel uit je opvoeding meegekregen, en ook al ben je als volwassene in staat om andere keuzes te maken, vaak blijft het moeilijk om dan los te laten waar je mee opgevoed bent. Tenzij je duidelijke bewijzen voor jezelf hebt (of denkt te hebben) dat de opvoeding die je ouders je gaven niet klopt.
Andere keuzes maken als je opvoeders is makkelijker als je het altijd al niet met ze eens was.

@ Visser. Het is helemaal begrijpelijk dat je je zoon een studierichting hebt laten volgen waar zijn hart lag. Ook begrijp ik het dat je er moeite mee hebt dat daar de zondagen mee gemoeid zijn, maar het is niet goed als christenen zich van heel gewone beroepen afzijdig houden, want al zijn we niet van de wereld, we zitten er wel middenin. En misschien in tegenstelling tot velen hier denk ik, dat als hij echt niet op die dag werken wil, en dat voor God neerlegd, dat er ook voor hem een leuke baan komt waarbij dat niet nodig is.

@ Thomas. Het valt me op dat je het zovaak over Refo's hebt waar je het overduidelijk niet mee eens bent. Dat hoeft ook helemaal niet, maar ik wil je zeggen dat ik met alle plezier een refo ben, en me niet vaak herken in de dingen die je zegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 14:37
 
Wat ik nú mis?
Nespresso, zon, zee en strand...................................what else.... Smiley die vol vragen zit Huilende smiley, smiley in tranen


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 13 september 2011, 14:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 14:45
 
ANNETTE050 schreef:
Wat ik nú mis?
Nespresso, zon, zee en strand...................................what else.... Smiley die vol vragen zit Huilende smiley, smiley in tranen

een m Smiley met dichtgeplakte mond nee laat maar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 15:09
 
Ik denk dat het belang van opvoeding altijd groter is dan je denkt. Mensen worden gevormd door de aanleg, waar je niks aan verandert en door de omgeving. Dat de omgeving waarin je opgroeit cruciaal is, valt haast niet te ontkennen. Veel mensen hier zullen gelovig zijn, domweg omdat je zo bent opgevoed. Maar verder kennen we allemaal de zegeningen van een stabiel en warm nest met duidelijke regels. We weten ook hoezeer het mis kan gaan door een breed scala aan oorzaken. Zelfs lichte emotionele verwaarlozing slaat al diepe wonden. Ook als we op een leeftijd komen dat we zelf onze beslissingen denken te nemen, speelt het referentiekader dat je door je ouders is meegegeven een grote rol. Opvoeding is vaker bepalend dan we denken, al is ons de vrije keuze gegeven. Mensen die kinderen opvoeden hebben de grootst mogelijke verantwoordelijkheid, kunnen veel verknoeien maar ook een enorme bijdrage leveren aan het vormen van evenwichtige en gelukkige mensen die in staat zijn zelf verantwoordelijkheid te nemen voor de keuzes die ze maken.

Thomas, merkt nog steeds dingen van zijn opvoeding.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 13 september 2011, 15:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 18:41
 
Ik denk dat je als je volwassen bent vaak pas goed merkt wat je opvoeding voor rol speelt in de rest van je leven.
Ik kan me de opmerking van Visser goed voorstelllen dat je er moeite mee heb wat je zoon doet, maar net wat een ander zei misschien is dit Gods weg in zijn leven en mag hij op zondag een stukje geloofuitdragen!
Ook ik ben opgegroeid dat alleen de hulpverlenende beroepen op zondag mogen werken en ja wat valt er onder hulpverlenend.

Ook ik ben dan idd blij in de zorg te zitten en legaal op zondag temogen werken.
En dat refo vind ik ook steeds erg aanvallend klinken ik ben een refo en ben daar tot op de dag van vandaag blij mee, maar jammer dat dat steeds wordt angehaald wij "refo's" hebben het toch ook niet steeds over die hallelujah mensen of iets in die trant?
Laten we elkaar respecteren in ons geloof, bij welke gemeente we ook behoren we geloven in een en dezelfde God!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 18:47
 
misschien is het ook hoe je gevoelswaarde bij bepaalde woorden is;
ik ben ook refo, maar zie het alleen als een aanduiding......niets meer, niets minder......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 18:58
 
ook (of misschien wel 'zelfs') ik ben 'refo(rmatorisch)'. want tenslotte: zonder reformator (Maarten Luther) geen reformatie, he.

van huis-uit ben ik Evangelisch-Luthers opgevoed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 19:37
 
HANNAH810 schreef:
misschien is het ook hoe je gevoelswaarde bij bepaalde woorden is;
ik ben ook refo, maar zie het alleen als een aanduiding......niets meer, niets minder......


Ik val zeker opvattingen, denkwijzes en gewoontes aan, maar geen mensen die in deze categorie vallen. Ik kan er wat slecht tegen als reformatorische opvattingen als de enige echt christelijke worden gezien. Overigens kom ik uit redelijk orthodoxe kring met een wat behoudende ouderling als vader die geleidelijk aan gedwongen werd een antwoord op de nieuwe vragen uit zijn tijd te vinden. Dat houdt me in feite nog steeds bezig. Je kunt wel heel veel dingen mooi roepen en ze kloppen nog ook maar het moet in de praktijk ook werken. En @Jolan als je je niet aangesproken voelt, dan is dat alleen maar goed, dan val je niet in de categorie waar ik vraagtekens bij heb. Ik val echter zelden mensen aan, wel standpunten - maar dat zijn twee dingen. De vervuiling van het forum kwam door groepen mensen die persoonlijk aanvielen en dan liefst met veel tegelijk en op één persoon. Dat is erger dan dat ik inzichten bestrijd.
Hannah is refo, ik vind mezelf dat niet maar we hebben altijd heel fatsoenlijk gediscussieerd in het verleden. Vergeet niet dat veel reacties uit de bevindelijke hoek vaak niet erg respectvol naar andersdenkenden zijn en waren.

Thomas, is gereformeerd synodaal ook refo?


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 13 september 2011, 19:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 19:48
 
THOMAS968 schreef:
Thomas, is gereformeerd synodaal ook refo?

gereformeerd-synodaal komt uit de hervormde kerk, dus ook gij, Thomas...

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 19:57
 
GRIFFIN748 schreef:
gereformeerd-synodaal komt uit de hervormde kerk, dus ook gij, Thomas...

Clown smiley

Ook gij Thomas?

Brutus, wat doe je me aan....Gefrustreerde smiley

Thomas, Caesar is ook niet alles, Brutus!


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 13 september 2011, 20:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 20:08
 
GRIFFIN748 schreef:
gereformeerd-synodaal komt uit de hervormde kerk, dus ook gij, Thomas...

Clown smiley
Refo is de afkorting van reformatorisch. Volgens mij hoort PKN (ger. syn.) daar niet bij. Ik zit meer te denken aan Ned. Ger., Ger. vrijgemaakt, etc. Men is zeer rechtzinnig in de leer, in tegenstelling tot de PKN, waar ook vrijzinnige kerken bij horen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 20:19
 
CHATULIEM619 schreef:
Refo is de afkorting van reformatorisch. Volgens mij hoort PKN (ger. syn.) daar niet bij. Ik zit meer te denken aan Ned. Ger., Ger. vrijgemaakt, etc. Men is zeer rechtzinnig in de leer, in tegenstelling tot de PKN, waar ook vrijzinnige kerken bij horen...

Alle gereformeerde afsplitsingen zijn toch afscheidingen van de gereformeerde kerk?
Deze is toch op gang gekomen door discussies over de status van de synode?


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 13 september 2011, 20:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 20:24
 
CHATULIEM619 schreef:
Refo is de afkorting van reformatorisch. Volgens mij hoort PKN (ger. syn.) daar niet bij. Ik zit meer te denken aan Ned. Ger., Ger. vrijgemaakt, etc. Men is zeer rechtzinnig in de leer, in tegenstelling tot de PKN, waar ook vrijzinnige kerken bij horen...

Het is ook zo mijn beleving maar de vrijzinnigheid in de PKN is maar een kleine groep hoor. Verder kun je de bond wel voor een groot deel als refo zien. In een recent onderzoek onder PKN-leden vond de helft de PKN te vrijzinnig en de andere helft vond de PKN te orthodox. Merkwaardig was dat met name de ex-gereformeerden zich als PKN-er beschouwden. Het geeft al met al aan dat de term PKN niet zoveel zegt. De bond en de confessionelen zijn toch doorgaans echt wel rechtzinnig in de leer en veel midden-orthodoxen en ex-synodalen in de praktijk ook, zij het dat daar meer variatie en ruimte is.

Thomas, gereformeerd opgevoed en dan zijn we weer on topic, oeps.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 13 september 2011, 20:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 20:39
 
we gaan weer heerlijk off topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:00
 
ERIKA129 schreef:
Ik denk dat je als je volwassen bent vaak pas goed merkt wat je opvoeding voor rol speelt in de rest van je leven.
Ik kan me de opmerking van Visser goed voorstelllen dat je er moeite mee heb wat je zoon doet, maar net wat een ander zei misschien is dit Gods weg in zijn leven en mag hij op zondag een stukje geloofuitdragen!
Ook ik ben opgegroeid dat alleen de hulpverlenende beroepen op zondag mogen werken en ja wat valt er onder hulpverlenend.

Ook ik ben dan idd blij in de zorg te zitten en legaal op zondag temogen werken.
En dat refo vind ik ook steeds erg aanvallend klinken ik ben een refo en ben daar tot op de dag van vandaag blij mee, maar jammer dat dat steeds wordt angehaald wij "refo's" hebben het toch ook niet steeds over die hallelujah mensen of iets in die trant?
Laten we elkaar respecteren in ons geloof, bij welke gemeente we ook behoren we geloven in een en dezelfde God!



Refo is toch een algemeen woord waarin je aanduid dat iemand van een strenge kerk is. Is toch helemaal niet aanvallend? Ik zeg dat ook rustig tegen collega's hoor.....
Moet zeggen dat ik al die occulte verhalen over yoga meer aanvallend vind........
En met je laatste regel ben ik het helemaal eens, maar ik denk dat refo's dan ook wat minder gauw moeten oordelen over de wat andersdenkende christenen....Als ik het hier eens zo op cm lees, je mag geen boedha in je tuin, yoga is occult, vergeving moet je schenken, 9/11 hoef je niet te herdenken en er zeker geen verhaal van op het forum te zetten en ga zo maar door.....Maar als je het woord refo laat vallen......oei.....dan is het aanvallen.......pfff


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 13 september 2011, 21:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:03
 
ERIKA129 schreef:
Ik denk dat je als je volwassen bent vaak pas goed merkt wat je opvoeding voor rol speelt in de rest van je leven.
Ik kan me de opmerking van Visser goed voorstelllen dat je er moeite mee heb wat je zoon doet, maar net wat een ander zei misschien is dit Gods weg in zijn leven en mag hij op zondag een stukje geloofuitdragen!
Ook ik ben opgegroeid dat alleen de hulpverlenende beroepen op zondag mogen werken en ja wat valt er onder hulpverlenend.

Ook ik ben dan idd blij in de zorg te zitten en legaal op zondag temogen werken.
En dat refo vind ik ook steeds erg aanvallend klinken ik ben een refo en ben daar tot op de dag van vandaag blij mee, maar jammer dat dat steeds wordt angehaald wij "refo's" hebben het toch ook niet steeds over die hallelujah mensen of iets in die trant?
Laten we elkaar respecteren in ons geloof, bij welke gemeente we ook behoren we geloven in een en dezelfde God!
Refo is gewoon een afkorting van reformatorisch. Absoluut geen scheldwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:21
 
VISSER278 schreef:
Mijn eerste reactie is eigenlijk een tegenvraag.
Hoe ga je om met dingen die je kinderen doen waar je zélf niet achter staat?
Ik noem een voorbeeld uit m'n eigen situatie. M'n zoon is bezig met de koksopleiding. Deze opleiding bestaat uit 4 dagen werken , 1 dag naar school per week.
Omdat het veel werken is wanneer anderen vrij zijn ( avonden en weekenden ) gebeurt het ook regelmatig dat er zondagsarbeid bij komt kijken. In mijn ogen is dit geen werken van barmhartigheid, ik sta er dus niet achter.
Zelf heeft hij er ook wel wat moeite mee maar weigert hij om zondags te werken , dan komt hij nergens aan de bak en kan hij dus niet zijn opleiding verder afmaken.
Op z'n school hebben ze er wel begrip voor maar een oplossing kunnen ze hem niet geven.
Ze hebben hem voorgesteld om in een instelling, verpleeghuis , te solliciteren maar daar heeft hij een keer stage gelopen maar dat vond hij niks.
Wil perse de vakkennis opdoen in een restaurant.

Hoe hiermee om te gaan?


Maar Visser, christen zijn hangt toch niet af van wat je op zondag doet?
Ik ga rustig op zondag uit eten en heb daar absoluut geen schuldgevoel over. Het geloof gaat niet alleen om die uiterlijkheden, wat je wel of niet mag........maar ook om een stuk innerllijke beleving en een goede uitstraling zodat je kan denken: zou het een christen zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 september 2011, 21:27
 
Maar ik ga liever niet op zondag uiteten gewoon uit principe. Het is niet noodzakelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3