ChristianMatch
 


Forum

Kerkgeschiedenis
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:41
 
Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was.
Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten.
Het protestantse geloof was ontstaan doordat die mensen die het niet eens waren met het feit hoe de mensen volgens de katholieken moesten leven. Er waren dus twee groepen in Nederland. Als je nu nog een beetje in Nederland kijkt kun je nog iets van die tweedeling zien. In het zuiden zie je veel meer katholieke kerken en hoe verder je naar het noorden gaat, hoe meer protestantse kerken je tegenkomt.
Maar in deze tijd was het zo dat je wel moest uitkijken als je zei dat je katholiek was. In 1795 kregen de katholieken weer vrijheid van godsdienst. Ze mochten dus hun geloof weer in het openbaar belijden. We noemen deze jaren hiervoor de reformatie. De jaren hiervoor zaten ze veel in zogenaamde schuilkerken.
Je kon van de buitenkant niet zien dat het een kerk was, en de katholieken kwamen op bepaalde tijdstippen stiekem bij elkaar en luisterden dan naar hun pastor. Nu hoefde dat dus niet meer.Er kwamen nu katholieke scholen, katholieke ziekenhuizen, katholieke bibliotheken en ga zo maar door. Er was een echte tweedeling. De protestanten hadden hun eigen scholen, bibliotheken etc. En de katholieken hadden hun eigen scholen etc. We spreken dan van zuilen. Je had de katholieke zuil en je had de protestantse zuil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:47
 
ik heb toen ik klein was in brabant gewoon, in een klein dorpje....
er waren 2 kerken en 3 basisscholen.....je hoorde bij de ene kerk dan ging je ook naar de bijbehorende basisschool.....het maakte niet uit of de school waar je bij hoorde veraf was en dat de school om de hoek van het andere geloof was....er werd niet gemixed.
Tevens was er een soort pesterij tussen de beide basisschool kinderen. Als we elkaar tegen kwamen werd er altijd gescholden naar ekaar toe.
Dat vind/ vond ik het nadeel van het wonen in een klein dorpje waar de geloven strikt gescheiden waren.
Wij wijn verhuisd naar "de grote stad" waar het geloof een mindere sterke rol speelde in het dagelijkse leven waardoor de omgang met andere mensen en religies makkelijker werden.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 11:50
 
Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid.
Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie.
Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid.
Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar.
In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol.
Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven.
In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 12:35
 
MARISKA601 schreef:
Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was.
Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten.
Hier vergeet je een kerkelijke stroming die ook actief was en op momenten zelfs groter dan de calvinisten, nl. de anabaptisten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 13:53
 
In 1660 was de opstand die we de tachtigjarige oorlog noemen, al 12 jaar afgelopen. Een eeuw eerder lijkt me meer correct en er speelden naast religieuze zaken ook dingen een rol zoals een te hoge belasting en bestuursrecht. Het was echt niet alleen een kwestie van protestanten die door katholieken werden vervolgd. Het protestantisme sloeg maar matig aan, de meeste Nederlanders bleven katholiek maar ze moesten beide niet zoveel van het wrede bewind van de zetbazen van Philips II hebben. De rol van de belastingen die Philips wilde innen, was groter dan je mogelijk op de basisschool is bijgebracht. De wrede katholieken tegenover de zo principiële protestanten is erg eenzijdig als beeld. De Geuzen waren wrede rovers en moordenaars, al speelden ze een belangrijke rol.

Thomas, protestant.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 27 september 2011, 14:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 14:04
 
MARISKA601 schreef:
Een eerste begin van het protestantisme is te zien in de ideeën van de Engelsman John Wyclif, die in de 14e eeuw aan de eerste Engelse vertaling van de Bijbel begon en zich verzette tegen de macht en rijkdom van de rooms-katholieke Kerk. Ook de Tsjechische hoogleraar Jan Hus wees aan het begin van de 15e eeuw op de organisatie van de kerk en het gezag van de paus. Beiden wilden de kerk zuiveren van on-Bijbelse invloeden en terugbrengen naar haar Bijbelse oorsprong. Kenmerkend voor veel reformatoren (Wyclif, Hus, later ook Luther) is de morele verdediging van de vorst en lokale adel tegenover de paus en de geestelijkheid.
Een belangrijke omwenteling vond plaats in 1517 met de publicatie van de 95 stellingen van Luther. Hierin verzette hij zich met name tegen de handel in aflaten waarmee de rooms-katholieke Kerk zich bezighield, mede om de bouw van de Sint-Pieter in Rome te bekostigen. Rond dezelfde tijd bracht Zwingli in Zwitserland een soortgelijke beweging op gang. Hun ideeën verspreidden zich snel door Europa, geholpen door de in de 15e eeuw uitgevonden boekdrukkunst, en waren een belangrijke aanzet voor de Reformatie.
Bij de Rijksdag van Speyer (1526), waar de leiders van het Heilige Roomse Rijk bijeenkwamen, was besloten dat de vorstendommen die de Reformatie hadden doorgevoerd rechtszekerheid werd verschaft en dat alle vorstendommen een vrije geloofskeuze hadden. Toen dit besluit op de Rijksdag van Speyer van 1529 werd teruggedraaid, protesteerden de lutherse deelnemers. De 'protestanten' beriepen zich op de individuele geloofsvrijheid.
Enkele eeuwen waren de protestanten slachtoffer van politieke en religieuze vervolging in gebieden waar zij niet de overhand kregen. Waar dat wel het geval was, in het noorden en westen van Europa, werden de katholieken tot tweederangsburgers gereduceerd, al werden zij in het algemeen niet gedood louter op grond van hun geloofsovertuiging. Vanwege de vermenging van kerk en staat liepen godsdienstige en machtspolitieke kwesties altijd door elkaar.
In de 16e en 17e eeuw woedde er in West- en Centraal-Europa een reeks van oorlogen waarin de strijd tussen Rome en diverse soorten protestantisme een rol speelde, waaronder de hugenotenoorlogen in Frankrijk en de Dertigjarige Oorlog, in Duitsland. Ook in de Nederlandse Opstand, die zou uitlopen op de Tachtigjarige Oorlog, speelde de protestantse Reformatie een grote rol.
Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven.
In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen hiermee, dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 15:23
 
Is gewoon een stukje kerkgeschiedenis, niks meer en niks minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CAPRISON506





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 september 2011, 16:14
 
MARISKA601 schreef:
Een groot deel van Europa stond in de zestiende eeuw onder de macht van de Spaanse koning. rond de jaren 1660 begon de Nederlandse opstand tegen Spanje. Al snel was het zo dat het niet meer een oorlog tussen twee delen was. Maar een oorlog tussen twee geloven. Het ging nu tussen de protestanten en de katholieken. Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn en daar waren een aantal mensen het niet mee eens. Nadat de 'oorlog' over was.
Waren er in Nederland twee geloven te vinden. Het waren wel allebei christelijke geloven. Maar je had de katholieken en de gereformeerden, dus de protestanten.
Het protestantse geloof was ontstaan doordat die mensen die het niet eens waren met het feit hoe de mensen volgens de katholieken moesten leven. Er waren dus twee groepen in Nederland. Als je nu nog een beetje in Nederland kijkt kun je nog iets van die tweedeling zien. In het zuiden zie je veel meer katholieke kerken en hoe verder je naar het noorden gaat, hoe meer protestantse kerken je tegenkomt.
Maar in deze tijd was het zo dat je wel moest uitkijken als je zei dat je katholiek was. In 1795 kregen de katholieken weer vrijheid van godsdienst. Ze mochten dus hun geloof weer in het openbaar belijden. We noemen deze jaren hiervoor de reformatie. De jaren hiervoor zaten ze veel in zogenaamde schuilkerken.
Je kon van de buitenkant niet zien dat het een kerk was, en de katholieken kwamen op bepaalde tijdstippen stiekem bij elkaar en luisterden dan naar hun pastor. Nu hoefde dat dus niet meer.Er kwamen nu katholieke scholen, katholieke ziekenhuizen, katholieke bibliotheken en ga zo maar door. Er was een echte tweedeling. De protestanten hadden hun eigen scholen, bibliotheken etc. En de katholieken hadden hun eigen scholen etc. We spreken dan van zuilen. Je had de katholieke zuil en je had de protestantse zuil.

Rooms katholiek is ontstaan in Rome, zoals de titel al verklapt. Na de tijd van Jezus werden christenen vervolgt. Keizer Nero was hier erg fanatiek in, hij dompelde christenen in teer en zetten ze in zijn tuin en stak hem aan als een kaars (vandaar het woord romeinsekaars). Ook kon je, net als nu een voetbal wedstrijd bezoeken, daar een stadion bezoeken waar christenen voor de leeuwen werden gegooit voor vermaak. De nationale godsdienst was afgoderij net als in griekenland en egypte.

Maar na honderde jaren vervolging werd de groep christenen (het probleem) alleen maar groter. Constantijn zorgde voor wat verzoening. Zo werd er voortaan gezamelijk op een dag goden aanbid. Bijv op 25december (net als pasen etc) werd er een afgod geeerd, christenen werden dan verzogt op romeinse afgodfeestdagen dan christelijk feest te vieren. Zodat waarschijnlijk ze toch nog gezamelijk iets vierde.
Later dachten de romeinen "if we cant beat them join them" en is de katholieke kerk ontstaan. Mensen dachten dat de ellende voorbij was, maar eigenlijk begon die pas. Kerken introdiceerde, heilige maria (afgoden werden gekoppelt aan bijbelse figuren voor de vereering), biegten en dat een pastoor de zonden kon wegnemen, de paus en andere dingen. Mensen die de bijbel goed kende zagen dat dit niet bijbels was en gingen zich er tegen verzetten. Waardoor in de donkere eeuwen de bijbel verboden werd. Er waren wijnig mensen die nog illigaal een kopie hadden van de bijbel, en die was dan vaak in het latijns en dus moeilijk te lezen. Mensen die in die tijd dan aangetroffen werden als christen werden aan een paal gebonden met hun illigalen bijbel en in brand gezet of op een andere manier gruwelijk gemarteld.

Voor mij is rooms katholiek dus ook een vermengening van eeuwen oude afgoden en het chistendom (de voeten van klei en ijzer). Met onbijbelse ritueelen. Ik denk dat goed bedoelde gelovige die naar een katholieken kerk gaan dit niet bewust doen en/of weet van hebben. Maar mensen hoger in de pikorde in de kerk (iedereen is gelijk, weer iets onbijbels) weten hier vaak wel vanaf.

Een broeder die theologie studeerde omdat hij in een katholieke kerk wou gaan werken werd in zijn laatste (of voorlaatste studie jaar, ik moet er om liegen) geconfronteert met een leraar die Jezus ontkende en verkondigde dat God/Jezus niet een persoon is maar een universelen energie (occulte geloofs uiting). Die broeder heeft zijn spullen gepakt hem verteld over zijn onwaarheden en weggegaan en nooit meer terug gekomen. Hij kon in uniform door zijn kerk in zijn dorp lopen, en iedereen kon denken van kijk hem even. Maar hij gaat liever in gewonen kleren Gods werk doen (pshygopastoraat).

Ik ben zelf katholiek gedoopt, comunie gedaan en het vormsel niet (kreeg je geen kadotjes haha). Verder is heel nederland katholiek maar leven ze er niet na, eerder ongelovig, vandaar misschien de weinig interessen in de bijbelse waarheid erin. Ik ben later bekeerd tot christen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 08:51
 
De reformatie


De Reformatie (ook wel Hervorming genoemd) is een religieuze opleving in de 16e eeuw (volgens sommigen ook al in de 15e eeuw onder Johannes Hus). Eerdere aanzetten tot verandering waren er al voor de 15e eeuw, gezien onder andere de opkomst van de Moderne devotie van Geert Grote. Belangrijke vertegenwoordigers van de Reformatie waren Maarten Luther (Duitsland), Huldrych Zwingli (Zwitserland) en Johannes Calvijn (Frankrijk). Ze hadden de bedoeling om de katholieke Kerk van binnenuit te hervormen. Door de paus en andere leiders binnen de Rooms-katholieke Kerk werd de Reformatie echter afgewezen en bestreden, hierbij gesteund door Rooms-katholieke vorsten onder leiding van de jonge keizer Karel V. Hierdoor kwam het tot een breuk tussen de gereformeerden en de rooms-katholieken.
Ondanks het verzet groeide de aanhang van de hervormingsgezinden snel, onder meer dankzij de verbreiding van de boekdrukkunst; ook voedde de Reformatie de politieke tegenstellingen tussen Europese vorsten en edelen, met als gevolg verschillende godsdienstoorlogen en opstanden. De invloed van de Reformatie strekt(e) zich uit over vele landen en is tot op de dag van vandaag merkbaar in kerk en samenleving over een groot deel van de wereld. De zestiende-eeuwse Reformatie wordt door protestanten gezien als een grote en diep ingrijpende opwekking in de kerk.
Op het Concilie van Trente (1545-1563) werd 126 keer een vervloeking (Anathema sit) uitgesproken over de aanhangers van de Reformatie. Met dit concilie werd een contrareformatie ingezet, die zich onder meer richtte op verbetering van priesteropleidingen, herstel van misstanden, invloed op het onderwijs, geloofspropaganda en bestrijding van de protestantse 'ketterij'. Vooral de jezuïeten en de inquisitie waren actief in het bestrijden van de Reformatie.


Men neemt vaak aan dat de Reformatie met Maarten Luther begonnen is. Eigenlijk was zij al in de middeleeuwen begonnen. Aanleiding was dat de priesters dronken, gokten en dobbelden op kerkelijke feestdagen. Mensen als Geert Grote uit Deventer en Erasmus van Rotterdam waren daar bijzonder verontwaardigd over, de laatste schreef er een veel verspreid boek over: "Lof der zotheid". Erasmus en Grote hadden vooral kritiek op de geestelijkheid, niet op de Katholieke Kerk of het katholieke geloof zelf.
Luther verzette zich echter tegen het idee dat de mens zelf zijn redding moet bewerkstelligen. Hij greep terug op de teksten van de apostel Paulus, waarin deze uitlegt dat redding voortkomt uit de genade van God, niet uit werken van de mens. Luther verzette zich daarom sterk tegen de handel in aflaten. Het grootste verschil tussen Luther en Erasmus was dat Luther de leer van de vrije wil tot het goede afwees, terwijl Erasmus deze juist verdedigde.


Het nieuws over Luthers reformatorische ideeën verspreidde zich door de drukpers snel over de rest van Europa. In Engeland scheurde de Kerk zich onder Hendrik VIII af van Rome en werden de kloosters gesloten. In Denemarken slaagde Christiaan III er met de hulp van de Hanzesteden in om het Lutheranisme op te leggen aan Denemarken en Noorwegen. In Zweden benoemde koning Gustaaf I Wasa zichzelf tot hoofd van de Zweedse kerk en dwong zijn onderdanen om de Lutherse hervorming te aanvaarden. Ook Frankrijk, Schotland en Zwitserland waren ontvankelijk voor de nieuwe ideeën. De man die zich zou ontpoppen als de belangrijkste protestantse hervormer van Europa was een Fransman die luisterde naar de naam Calvijn.
Het calvinisme van Johannes Calvijn zorgde voor 'de tweede reformatorische golf', nadat aanhangers van het lutheranisme van Maarten Luther de eerste vervolgingen door de Rooms-katholieke Kerk hadden ondervonden.
De Gereformeerde Kerk in de Nederlanden kende een samenvatting van haar geloofsleer in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, opgesteld door Guido de Bres, in het jaar 1561. Voor het onderwijs in de kerken maakte men gebruik van de door Petrus Datheen vertaalde Heidelbergse Catechismus, opgesteld in 1563.


Als onderdeel van de beweging van de Reformatie ontstond in de zestiende eeuw de revolutionaire stroming van de Wederdopers. Zij werden, mede vanwege hun kritische houding ten opzichte van kerk en overheid, zwaar vervolgd, niet alleen van Rooms-Katholieke zijde, maar ook door hun mede-protestanten. In later tijd kregen zij de naam van Doopsgezinden. Een van hun leiders was de Fries Menno Simons; doopsgezinden werden naar hem wel Mennonieten genoemd.

In Nederland is er in de Gereformeerde Kerk in het begin van de zeventiende eeuw een strijd ontstaan over de leer van de predestinatie. Gomarus vertolkte het Calvinistische gevoelen, dat door Arminius werd aangevochten. Op de nationale synode van Dordrecht (1618-1619) werden de afwijkende standpunten streng veroordeeld, en de Remonstranten werden afgezet. Om de Calvinistische leer te verdedigen werden de Dordtse Leerregels (ook wel de Vijf Artikelen tegen de Remonstranten), opgesteld. Om de kerkelijke gemeenten in hun verband te bewaren en te regeren werd een Kerkenordening aangenomen, die de naam draagt van Dordtse Kerkorde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:03
 
We kunnen allemaal wel Wikipedia lezen, Mariska. Het heeft weinig zin om iedere keer zulke lappen tekst neer te zetten, zonder dat je duidelijk maakt wat je ermee wilt zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 11:19
 
Ik laat gewoon een stuk kerkgeschiedenis zien.
Niks meer en niks minder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 19:15
 
MARISKA601 schreef:
.......
Bij de Godsdienstvrede van Augsburg in 1555 en bij de Vrede van Westfalen in 1648 kwam het tot een territoriale afbakening, waarbij Duitse vorsten hun lutherse, calvinistische of katholieke geloof aan hun onderdanen konden voorschrijven.
In Frankrijk kende Hendrik IV in 1598 met het Edict van Nantes beperkte godsdienstvrijheid toe aan de hugenoten; dit edict werd in 1685 herroepen door Lodewijk XIV. Pas in de 19e eeuw zou individuele godsdienstvrijheid gemeengoed worden in West-Europa.


Wellicht leuke info om te weten:
Duitsland is een Bundesrepublik, ofwel, net als de VS samengesteld uit verschillende Bundeslanden.
Er zijn er die overwegend katholiek zijn, en er zijn er overwegend protestant.
Het kan dus zijn dat er in het ene Bundesland een algemene verplichte kerkelijke vrije dag is, terwijl dat in een ander Bundesland niet als vrije dag geldt.
De historische verdeling heeft dus nog steeds effect.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 21:05
 
Dis jij hebt gekozen voor das Bundesland met de meeste vrije dagen Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 21:43
 
MARIO216 schreef:
Dis jij hebt gekozen voor das Bundesland met de meeste vrije dagen Clown smiley


nooit bij stil gestaan van te voren... tis hier echt achterlijk met al die vrije dagen Woedende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 21:47
 
PIETER649 schreef:
nooit bij stil gestaan van te voren... tis hier echt achterlijk met al die vrije dagen Woedende smiley

Op 1 oktober is mijn jaar verlof afgelopen.
Dus maandag zou ik weer aan het werk moeten...maarja, nationale feestdag he Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 21:48
 
PIETER649 schreef:
nooit bij stil gestaan van te voren... tis hier echt achterlijk met al die vrije dagen Woedende smiley

Je hebt gelijk dat de Duitsers lui zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 28 september 2011, 21:59
 
HERMAN388 schreef:
Je hebt gelijk dat de Duitsers lui zijn Knipoog smiley


nope... ze werken minder dagen, maar ik ben blij met mn duitsertjes in de fabriek, gelukkig geen holanders met dr zeikmentaliteit!
gewoon hard werken und sonst gar nichts Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 november 2011, 23:46
 
MARISKA601 schreef:
Ik laat gewoon een stuk kerkgeschiedenis zien.
Niks meer en niks minder.

Als je dat doet, dan zul je ook erover moeten willen discussieeren, of forummen. Dat is ook de betekenis van forum.

MARISKA601 schreef:
Volgens de Spaanse koning moest iedereen katholiek zijn

Ook enig idee dan waarom Spanje iedereen Katholiek wilde hebben?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1