ChristianMatch
 


Forum

Erfzonde
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 17 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:16
 
Erfzonde, waar staat dat in de Bijbel? God heeft een oplossing voor elk probleem, ook voor de zonde. Hij is een rechtvaardig God, een Vader die van alle mensen houdt. Zo is God. Dit is wat Hij zelf zegt:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jeremia 29:11


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 10:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:32
 
Het woord erfzonde komt in de hele Bijbel niet voor. Maar dat wil dan niet zeggen dat het onderwerp niet onder een andere woordvorm in de Bijbel zou kunnen voorkomen.

Erfzonde
= erven, iets wordt je eigendom
= zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden

De eerste zonde.
De mens was in het paradijs zonder zonde en hij had zelfs geen kennis of besef van het kwade. Hij maakte zich nergens schuldig aan. De mens was een onbeschreven blad. God gaf de mens een gebod met een duidelijke sanctie. Het eten van de boom van kennis van goed en kwaad heeft als absoluut gevolg, dat de dood erop volgt. Het loon van de zonde, tegen Gods wil ingaan, is de dood.
De satan, die al zonde gedaan had, heeft met de hulp van een slang de fantasie van de mens geprikkeld om gelijk aan God te zijn. Dat wat satan zo graag zelf wilde, gelijk aan God zijn, projecteerde hij op de nieuwe mens.


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 10:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:34
 
MOMO697 schreef:
Erfzonde, waar staat dat in de Bijbel? God heeft een oplossing voor elk probleem, ook voor de zonde. Hij is een rechtvaardig God, een Vader die van alle mensen houdt. Zo is God. Dit is wat Hij zelf zegt:
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. Jeremia 29:11

God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17)
Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)

In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17)
Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God, want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.
God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag.
Dat is de verklaring van de erfzonde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 10:50
 
JOLAN931 schreef:
God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17)
Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)

In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17)
Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God, want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.
God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag.
Dat is de verklaring van de erfzonde
Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde???


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 2 november 2011, 10:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:01
 
Heeft de mens zelf dan wel schuld, is de duivel er dan niet de oorzaak van dat de mens zondigde?
De verleiding kwam van satan. Het overtreden van Gods gebod kwam van de mens.
De zonde ligt niet in de verleiding maar de zonde ligt in het persoonlijk overtreden van het gebod van God.

Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort.
Jak. 1:14-15


God is de enige die met het verschil tussen goed en kwaad kan omgaan. De mens kan keuzes maken, is dus een wezen met verstand dat in staat is om morele overwegingen te maken.
God laat Zich door niets of niemand verleiden. God blijft dezelfde, altijd.

Want God stelt niemand aan verleiding bloot, zoals Hij zelf ook niet door iets slechts in verleiding kan worden gebracht.
Jak. 1:13b


Door het negeren van Gods gebod, het niet eerbiedigen van de grens die God gesteld heeft, stelt de mens zich op 1 lijn met God; rebellie.

Integendeel, God weet dat jullie de ogen zullen opengaan zodra je daarvan eet, dat juliie dan als goden (als God) zullen zijn en kennis zullen hebben van goed en kwaad.
Gen. 3:4


Adam en Eva hebben God niet op Zijn Woord geloofd. Dat duidt op eigen-wijs-heid en dat is hoogmoed.
Zonde heeft meerdere aspecten:
* ongeloof
* ongehoorzaamheid
* wantrouwen
* eigenwijsheid
* hoogmoed
* liefdeloosheid

Zonde is een actieve daad tegen datgene wat God zegt en wil. Adam en Eva hadden 'nee' kunnen zeggen tegen de verleiding en Gods hulp kunnen inroepen. Zij kenden God persoonlijk, zagen Hem en spraken met Hem. God had hen gewaarschuwd, ze kenden de gevolgen=de dood.

Handel je goed, dan kun je toch iedereen recht in de ogen kijken? Handel je slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in haar greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.
Gen. 4:7


Als Adam en Eva zich direct gericht hadden op Zijn Woord en Hem geloofd hadden op Zijn Woord, dan zou de verleiding, samen met de verleider direct verslagen zijn geweest.

Jezus werd ook verleid. Hij is gekomen als enige herkansing voor de mens. Jezus ging door dezelfde beproeving als Adam en Eva.
Op dezelfde manier als in het paradijs ging de verleiding ook hier over macht. In tegenstelling tot Adam en Eva plaatst Jezus tegenover al die verleidingen het Woord van God.

Er staat geschreven ...
Matt. 4:4,7,10


Er is maar 1 mogelijkheid om verleidingen tegemoet te treden en dat is door het Woord van God recht tegenover de verleiding te plaatsen. Zoals Jezus dit ook deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:07
 
CHATULIEM619 schreef:
Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde???

Niet zo snel Chat, daar kom ik vanzelf terecht Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:17
 
JOLAN931 schreef:
God zei tegen Adam.... De dag dat je daarvan eet(die boom) zul je de dood sterven, ( Genesis 2:17)
Toen hij toch at verjoeg God hem en Eva uit het paradijs zodat ze niet meer konden eten van de Boom des Levens, zodat ze niet alsnog zomaar het eeuwige leven kregen en dus de erfzonde weer uitgewist werd ( Genesis 3:22-24)

In de eerste hoofdstukken van de Bijbel zie je dat Adam geschapen was naar het beeld van God,( genesis 1:27 en Genesis 5:1)maar toen Adam van de vrucht at, vervloekte God de aarde om Adams daad(Genesis 3:17)
Toen Adam een zoon kreeg staat daar duidelijk dat zijn zoon het beeld van Adam droeg,( Genesis 5:3) en niet het beeld van God,

want dat was Adam door het eten van de vrucht kwijt geraakt.

zeg je hier dat Adam niet langer het beeld van God was? (zijn wij niet allen geschapen naar Gods beeld?) zou je dat kunnen onderbouwen vanuit Gods Woord?

God is zonder zonden, maar Adam was een zondig mens geworden, en als de kinderen het (zondige) beeld van Adam droegen dan droegen zijn kleinkinderen dat ook....en ga zo maar door tot aan vandaag.
Zie hieronder
Dat is de verklaring van de erfzonde

Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt;
Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set


Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat.

De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet.


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 12:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Maar waar staat het letterlijk? En waar staat de verplichting het kind te reinigen van erfzonde???

Waarom is de Heere Jezus dan gekomen?

Wat zegt God na de val in het paradijs Zijn moederbelofte?

Zie Genesis 3:15

En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,

en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht (Jezus);

Dat( Jezus) zal u de kop vermorzelen,

en u zult Het (Jezus) de hiel vermorzelen.

Adam is het hoofd van werkverbond, hij mag alles doen van God voor de val.
Na de val is de erfzonde gekomen en verspreidt naar alle mensen tot nu toe.

Maar Christus is het hoofd van genadeverbond. Hij laat mensen reinigen van hun zonde door Zijn dierbaar bloed door het geloof, dat Hij gehangen werd op het vloekhout van Golgotha.
Bij avondmaalformulier zegt deze woorden: Ik (Jezus) voor u daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:27
 
@ Jolan
Staat voor jou de kennis van goed en kwaad dan gelijk aan erfzonde?


@ Herman
Waarom is de Heere Jezus dan gekomen?

Om Gods oorspronkelijke plan te herstellen. Om de macht van satan te verbreken. Om de mensen te verlossen van Gods oordeel.


Laatst aangepast door
MOMO697
op woensdag 2 november 2011, 11:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:32
 
Definieer eerst wat erfzonde is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:40
 
MARISKA601 schreef:
Definieer eerst wat erfzonde is.

Voor wie bedoel je dit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 11:53
 
Voor degenen die aan deze discussie (willen) meedoen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:13
 
MARISKA601 schreef:
Definieer eerst wat erfzonde is.

Erfzonde
= erven, iets wordt je eigendom
= zonde, wetteloosheid, ontkennen van God en Zijn geboden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MOMO697





Berichten: 772

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 12:19
 
MOMO697 schreef:
Ik ga ff de bijbelteksten die je aanhaalt hier plaatsen.

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad; nu dan, laat hij zijn hand niet uitstrekken en ook van de boom des levens nemen en eten, zodat hij in eeuwigheid zou leven. 23 Toen zond de HERE God hem weg uit de hof van Eden om de aardbodem te bewerken, waaruit hij genomen was. 24 En Hij verdreef de mens en Hij stelde ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een flikkerend zwaard, dat zich heen en weer wendde, om de weg tot de boom des levens te bewaken.
En God schiep de mens naar zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen
En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt;
Ten dage, dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis Gods; 2 man en vrouw schiep Hij hen, en Hij zegende hen en noemde hen „mens” ten dage, dat zij geschapen werden. 3 Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set


Dat Adam een zoon naar zijn gelijkenis verwekte, zegt niks over erfzonde. Wel over de kennis van goed en kwaad. Dat erfde Set van zijn vader. Adam had die kennis niet van God gekregen. Die kennis staat niet gelijk aan erfzonde. Geen mens is in staat om met die kennis om te gaan. Alleen God kan dat. Daarom zondigen wij. De veroordeling die het gevolg was van het zondigen van Adam hebben wij geerfd. Niet de zonde die Adam deed. Wel de gevolgen daarvan. Jezus heeft die veroordeling van ons overgenomen en aan het kruis genageld. Daardoor zijn wij vrijgekocht.

De aarde werd vervloekt, de mens zelf niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 13:08
 
Is de dood de bezoldiging van de zonde?

Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Moet je dit ook lezen dat de erfzonde voortgezet na Adam en Eva


Ook de erfzonde in 2011 blijft door tot de wederkomst van Christus.

Romeimen 5 zegt dat heel duidelijk over

Vergelijking van Christus met Adam

12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.

18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.


Laatst aangepast door
HERMAN388
op woensdag 2 november 2011, 13:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 13:19
 
HERMAN388 schreef:
Is de dood de bezoldiging van de zonde?

Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.

6 Toen berouwde het den HEERE, dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

7 En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.

Moet je dit ook lezen dat de erfzonde voortgezet na Adam en Eva


Ook de erfzonde in 2011 blijft door tot de wederkomst van Christus.

Romeimen 5 zegt dat heel duidelijk over

Vergelijking van Christus met Adam

12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.

18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
Lees dan dit eens:
Ez 18 schreef:
Maar,” vragen jullie, “waarom hoeft de zoon niet te boeten voor de schuld van zijn vader?” Die zoon is mij trouw geweest en heeft het goede gedaan, hij heeft zich aan al mijn geboden gehouden en ze nageleefd, dus zal hij zeker in leven blijven! 20 Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon; wie rechtvaardig is wordt als een rechtvaardige behandeld, en een slecht mens wordt voor zijn slechte daden gestraft
Ik geloof niet dat God ons als baby veroordeelt. En als je over erfzonde praat, praat je ook over baby's die niks verkeerds gedaan hebben. Zoals ik al in eerdere bijdragen heb aangegeven houdt God een kind niet verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
We worden allemaal geboren met een zondige natuur, maar het is onze verantwoordelijkheid wat we ermee doen. De term zonde is misplaatst, omdat het kinderen in een schuldenbankje duwt....


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 2 november 2011, 13:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 15:46
 
Wat zegt David in Psalm 51?

7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving.
(7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.)


David is een man naar Gods hart.
Ook had hij erfzonde, en zijn zoon Salamo heeft ook gezondigd en gaat maar door naar volgende generaties tot het einde van ons bestaan.
We kunnen onze zonde niet opzij zetten of weggeven naar ander persoon.
Als je een kind van God bent dan blijf je toch in de zonde, omdat wij de dood hebben verdiend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 16:20
 
HERMAN388 schreef:
Wat zegt David in Psalm 51?

7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving.
(7 Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.)


David is een man naar Gods hart.
Ook had hij erfzonde, en zijn zoon Salamo heeft ook gezondigd en gaat maar door naar volgende generaties tot het einde van ons bestaan.
We kunnen onze zonde niet opzij zetten of weggeven naar ander persoon.
Als je een kind van God bent dan blijf je toch in de zonde, omdat wij de dood hebben verdiend.
Het is moeilijk om vanuit een hartekreet van David meteen een theologie op te bouwen. En ik geloof ook niet, dat je dit zo letterlijk moet opvatten. Het is meer een gekreun van alles wat hij fout had gedaan.
Het staat ook lijnrecht tegenover andere teksten, die juist zeggen, dat je niet verantwoordelijk bent voor de daden van je ouders.
En reinigen van onbegane zonden is volstrekt overbodig.

Iedereen is voor zijn eigen daden verantwoordelijk. Let wel: daden...en dat gaat zelfs zo ver, dat joodse theologen daarom ook moeite hebben, met het feit, dat Jezus alle zonden voor ons heeft overgenomen. Het is niet bestaanbaar, dat ze zouden denken dat een kind voordat het kon spreken al gezondigd had. Waarom leggen wij dat wel in teksten van het OT?

Tenslotte nog dit, als jullie ritueel ons zou afhelpen van onze zondige natuur, zou ik als eerste iedereen aanraden hun kinderen dat ritueel te laten ondergaan...


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 2 november 2011, 16:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 17:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is moeilijk om vanuit een hartekreet van David meteen een theologie op te bouwen. En ik geloof ook niet, dat je dit zo letterlijk moet opvatten. Het is meer een gekreun van alles wat hij fout had gedaan.
Het staat ook lijnrecht tegenover andere teksten, die juist zeggen, dat je niet verantwoordelijk bent voor de daden van je ouders.
En reinigen van onbegane zonden is volstrekt overbodig.

Iedereen is voor zijn eigen daden verantwoordelijk. Let wel: daden...en dat gaat zelfs zo ver, dat joodse theologen daarom ook moeite hebben, met het feit, dat Jezus alle zonden voor ons heeft overgenomen. Het is niet bestaanbaar, dat ze zouden denken dat een kind voordat het kon spreken al gezondigd had. Waarom leggen wij dat wel in teksten van het OT?

Tenslotte nog dit, als jullie ritueel ons zou afhelpen van onze zondige natuur, zou ik als eerste iedereen aanraden hun kinderen dat ritueel te laten ondergaan...


Welk ritueel?
Zou je ajb willen stoppen met bepaalde dingen in het belachelijke te zetten?


Laatst aangepast door
MARISKA601
op woensdag 2 november 2011, 17:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 18:02
 
MARISKA601 schreef:
Welk ritueel?
Zou je ajb willen stoppen met bepaalde dingen in het belachelijke te zetten?
Het is niet belachelijk wat ik zeg. Ik maak gewoon opmerkingen zoals ik er naar kijk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 20:15
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is moeilijk om vanuit een hartekreet van David meteen een theologie op te bouwen. En ik geloof ook niet, dat je dit zo letterlijk moet opvatten. Het is meer een gekreun van alles wat hij fout had gedaan.
Het staat ook lijnrecht tegenover andere teksten, die juist zeggen, dat je niet verantwoordelijk bent voor de daden van je ouders.
En reinigen van onbegane zonden is volstrekt overbodig.

Iedereen is voor zijn eigen daden verantwoordelijk. Let wel: daden...en dat gaat zelfs zo ver, dat joodse theologen daarom ook moeite hebben, met het feit, dat Jezus alle zonden voor ons heeft overgenomen. Het is niet bestaanbaar, dat ze zouden denken dat een kind voordat het kon spreken al gezondigd had. Waarom leggen wij dat wel in teksten van het OT?

Tenslotte nog dit, als jullie ritueel ons zou afhelpen van onze zondige natuur, zou ik als eerste iedereen aanraden hun kinderen dat ritueel te laten ondergaan...



Om met jouw tenslotte te beginnen: haal nou es aub dat achterlijke idee van je uit je hoofd dat de kinderdoop een tovermiddel is tegen zonde.
Alleen het bloed van Jezus wast de zonde weg.
Dus niet een besprenkeling met water, en ook geen onderdompeling op oudere leeftijd.
Sterker nog, al ga je een half uur op je kop, kompleet onder water, in de rivier de Jordaan staan, zitten al je zonden nog aan je euh.. achterste vastgeroest!!


Nou weet ik dat jullie evangelischen het oude testament vooral als een hinderlijk aanhangsel van de bijbel zien, maar er staat wel degelijk dat de gevolgen van zonden tot in het zoveelste geslacht zullen gelden.

Mede gezien dat jullie ook nog es dat rare ritueel hebben om mensen "vrij te bidden" van zonde van het voorgeslacht, snap ik jouw reactie al helemaal niet Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 20:33
 
PIETER649 schreef:
Om met jouw tenslotte te beginnen: haal nou es aub dat achterlijke idee van je uit je hoofd dat de kinderdoop een tovermiddel is tegen zonde.
Alleen het bloed van Jezus wast de zonde weg.
Dus niet een besprenkeling met water, en ook geen onderdompeling op oudere leeftijd.
Sterker nog, al ga je een half uur op je kop, kompleet onder water, in de rivier de Jordaan staan, zitten al je zonden nog aan je euh.. achterste vastgeroest!!


Nou weet ik dat jullie evangelischen het oude testament vooral als een hinderlijk aanhangsel van de bijbel zien, maar er staat wel degelijk dat de gevolgen van zonden tot in het zoveelste geslacht zullen gelden.

Mede gezien dat jullie ook nog es dat rare ritueel hebben om mensen "vrij te bidden" van zonde van het voorgeslacht, snap ik jouw reactie al helemaal niet Gefrustreerde smiley



AMEN.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 20:40
 
MARISKA601 schreef:
AMEN.
Bis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 2 november 2011, 20:47
 
PIETER649 schreef:
Om met jouw tenslotte te beginnen: haal nou es aub dat achterlijke idee van je uit je hoofd dat de kinderdoop een tovermiddel is tegen zonde.
Alleen het bloed van Jezus wast de zonde weg.
Dus niet een besprenkeling met water, en ook geen onderdompeling op oudere leeftijd.
Sterker nog, al ga je een half uur op je kop, kompleet onder water, in de rivier de Jordaan staan, zitten al je zonden nog aan je euh.. achterste vastgeroest!!


Nou weet ik dat jullie evangelischen het oude testament vooral als een hinderlijk aanhangsel van de bijbel zien, maar er staat wel degelijk dat de gevolgen van zonden tot in het zoveelste geslacht zullen gelden.

Mede gezien dat jullie ook nog es dat rare ritueel hebben om mensen "vrij te bidden" van zonde van het voorgeslacht, snap ik jouw reactie al helemaal niet Gefrustreerde smiley
Met de volwassendoop pretenderen we niet zoveel. En daar zit denk ik het verschil. En je kunt wel wijzen op die teksten, dat de gevolgen van zonden tot in het zoveelste geslacht zou doorwerken, er staat niet dat men tot en met dat zoveelste geslacht er schuldig aan is. En met het erkennen van erfzonde erken je toch schuld, en daar zit het verschil.
En idd, in sommige gemeentes is het de gewoonte het voorgeslacht te doorbreken, ik zelf heb dat ook altijd als grote onzin gezien...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:13
 
MARISKA601 schreef:
AMEN.
Vind je dit nu eigenlijk wel kunnen? Amen kun je zeggen over belangrijke geestelijke onderwerpen, maar niet over zulke bijdragen. Eigenlijk vind ik dit spotten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:25
 
CHATULIEM619 schreef:
Vind je dit nu eigenlijk wel kunnen? Amen kun je zeggen over belangrijke geestelijke onderwerpen, maar niet over zulke bijdragen. Eigenlijk vind ik dit spotten.



Gaan we nu struikelen over het woordje amen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:36
 
CHATULIEM619 schreef:
Vind je dit nu eigenlijk wel kunnen? Amen kun je zeggen over belangrijke geestelijke onderwerpen, maar niet over zulke bijdragen. Eigenlijk vind ik dit spotten.

Amen zeg je als bekrachtiging van het voorgaande,het wordt ook in het dagelijks leven gebruikt en is geen heilig woord dat hier misbruikt wordt.
Ik vind persoonlijk het "hallelujah!" en "God zegen je" dat lukraak geroepen wordt een grotere ergernis........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:56
 
Ezechiël 18:10-20. Vers 20 luidt: "Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon; wie rechtvaardig is wordt als een rechtvaardige behandeld, en een slecht mens wordt voor zijn slechte daden gestraft."


Ik weet dat er een leer is die luid als volgt:

Als iemand een zonde gedaan heeft , en er geen vergeving om heeft gevraagd, dan zal de straf daarop over zijn kinderen en diens kinderen
komen.
Dus iemand kan gestraft worden om wat zijn overgrootouders gedaan hebben.

Deze bijbeltekst laat duidelijk zien, dat een ieder zelf verandwoordelijk is voor zijn daden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 09:58
 
LEANNE226 schreef:
Amen zeg je als bekrachtiging van het voorgaande,het wordt ook in het dagelijks leven gebruikt en is geen heilig woord dat hier misbruikt wordt.
Ik vind persoonlijk het "hallelujah!" en "God zegen je" dat lukraak geroepen wordt een grotere ergernis........

Ben het met je eens, Leanne.

En het woord "be-amen", afgeleid van het woord "amen" staat ook gewoon in het groene boekje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 3 november 2011, 10:06
 
MARISKA601 schreef:
Gaan we nu struikelen over het woordje amen?
Ja, idd Mariska. Omdat het niet gepast is in mijn ogen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 17 Volgende
Pagina 1 van 17