ChristianMatch
 


Forum

Wat zou Jezus doen
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
MATTHI636





Berichten: 29

BerichtGeplaatst: donderdag 14 januari 2010, 12:40
 
In het geval van een overspelige vrouw (johannes8vers1tot11) komen de farizeeen en schriftgeleerden naar Jezus en hebben een vrouw op heterdaad op overspel betrapt. En ze vertellen dat in de wet van mozes staat dat zo iemand moet worden gestenigd en ze vragen hem wat hij er van zegt. Beslist dat ze dachten aan ((leviticus20v10 En een man, die echtbreuk pleegt met iemands vrouw, echtbreuk pleegt met de vrouw van zijn naaste, zal zeker ter dood gebracht worden; zowel de overspeler als de overspeelster.)) En dan zegt Jezus : "wie van u zonder zonde is, laat die als eerste een steen op haar werpen". De enigste die kon zeggen dat hij zonder zonde is, is Jezus zelf en hij heeft geen steen geworpen. We moeten hierbij bedenken dat voor God een zonde erger is dan ik misschien wel alle zonden in de wereld vind. Dan gaan alle personen die om haar heen staan weg van haar, totdat Jezus alleen met haar is. Jezus zegt tegen haar :"waar zijn ze heeft niemand u veroordeeld" vrouw:"niemand" Dan zegt Jezus:"ik veroordeel u ook niet; ga heen, zondig voortaan niet meer". Hier zien we wat het doel van Jezus is, hij is gekomen om het oordeel weg te nemen. Deze wereld is al veroordeeld ((romeinen3vers23 Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods,)) de apostel paulus zegt dit over de wet (romeinen4v15 De wet immers bewerkt toorn; waar echter geen wet is, is ook geen overtreding) dat betekend dat op ons allen zoals we waren het oordeel van God is, daarom zei Jezus ook laat hij die zonder, zonde is de eerste steen werpen. De enigste mens die niet onder het oordeel stond is Jezus zelf ((romeinen3vers19 Nu weten wij, dat de wet, bij al wat zij zegt, tot hén spreekt, die onder de wet zijn, opdat alle mond gestopt en de gehele wereld strafwaardig worde voor God,)) die onder de wet staan, staan dus ook onder het oordeel ervan. En dan staat hier ((romeinen3vers28 Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, zonder werken der wet.))
Dat is precies de manier hoe goed werkt, door het geloof in Jezus word iemand niet meer veroordeeld. Dat betekend dat degene die Jezus negeren zichzelf veroordelen maar degene die in hem gelooft, wordt geen oordeel uitgesproken. Maar hij wil ook niet dat de situatie zo blijft, pas als de veroordeling is weggenomen, kan God je helpen de zonde de rug toe te keren. Jezus zei immers tegen haar " ga heen, zondig voortaan niet meer". De vraag die ik me stel bij wat zou Jezus doen is, mag je een broeder/zuster aanspreken op de zonden, antwoord is denk ik ja.((galaten6vers1 Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen. 2 Verdraagt elkanders moeilijkheden; zó zult gij de wet van Christus vervullen.)) als een broeder/zuster in een overtreding valt mag je hem erop aanspreken in zachtmoedigheid, de reden is omdat het jou zelf ook weleens kan gebeuren. Wat ik me meer afvroeg is hoe breng ik de naastenliefde in de praktijk, zonder water bij de wijn te doen. Zonde is zonde maar hoe ging Jezus ermee om ((matteus9vers13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.)) Jezus zegt het wel vaker tegen de farizeen, ga heen en leert barmhartigheid. Als je zelf weet dat het puur genade is dat God je heeft gegeven, kun je ook barmhartig naar anderen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 08:52
 
Ik snap je stukje helemaal hoor Knipoog smiley

Zat alleen te denken; WWJD?...
Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven...
Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen?
Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken?
Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer!
Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:32
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik snap je stukje helemaal hoor Knipoog smiley

Zat alleen te denken; WWJD?...
Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven...
Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen?
Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken?
Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer!
Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen?

Volgens mij is het geen berisping, maar een zeer goede raad. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 07:43
 
SOLAFIDE630 schreef:
Volgens mij is het geen berisping, maar een zeer goede raad. Lachende smiley

Alleen was dat niet het punt van de vraag Knipoog smiley

Jammer dat niemand hier verder op in gaat, het was namelijk een heel serieuze vraag....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 08:04
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik snap je stukje helemaal hoor Knipoog smiley

Zat alleen te denken; WWJD?...
Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven...
Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen?
Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken?
Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer!
Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen?


Vergeven impliceeert volgens mij dat de schuld is afgedaan. Maar vergeten is een heel ander verhaal. Ik kan mensen en soms mezelf vergeven. Maar vergeten en de pijn of andere gevoelens die er bij komen kijken, raak je minder makkelijk kwijt. Daar is een heel ander proces van verwerking en heling bij nodig.

Nu de vraag of je hem/haar weg mag sturen. Als hij/zij niet tot inkeer komt en blijft volharden in het kwaad, de zonde of het gedrag dat jou pijn doet, dan is voor jou de situatie onleefbaar. Hij/zij doet jou dan -tegen beter weten in- telkens pijn. Het is dan, denk ik, niet meer dan logisch om te breken met je partner. Een ander verhaal wordt het als hij/zij wel tot inkeer komt en zijn/haar leven wil beteren. Maar ook dan heeft het (veel) tijd nodig om het geschokte vertrouwen te herstellen.

Dus: bij volharden in de ontrouw heb je bijna geen andere optie dan je partner te verlaten. Dat is niemand gegeven, denk ik, om dat vol te houden.
Maar als de ander zijn gedrag en zijn/haar hart verandert, dan heb je misschien nog een kans om er samen uit te komen. Maar dat is een lang en pijnlijk proces.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 10:20
 
TESSYBEAR731 schreef:
Alleen was dat niet het punt van de vraag Knipoog smiley

Jammer dat niemand hier verder op in gaat, het was namelijk een heel serieuze vraag....

Denk dat de reactie van Solafide ook als serieus beschouwd kan worden. Want ja, jouw interpretatie van de opmerking ivm het heenzenden en oproepen het leven te beteren is in mijn ogen een zeer goede. Dit betekent niet dat te allen tijde gekozen moet worden voor het maar heenzenden. Het is wel van belang om eerst de mogelijkheden van herstel serieus met elkaar te bekijken. Maar als de pijn die geschied is dusdanig is dat het echt tussen beiden in blijft zitten, dan is er mijns inziens wel ruimte om de door jou genoemde raad te geven! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: maandag 25 januari 2010, 21:19
 
TESSYBEAR731 schreef:
Alleen was dat niet het punt van de vraag

Jammer dat niemand hier verder op in gaat, het was namelijk een heel serieuze vraag....

Sorrij Tessybear voor mijn late reageren.
Het is een moeilijke en persoonlijke kwestie. Kun jij dit vergeven en er verder mee leven. Of blijf dit ten alle tijden in je gedachte spelen.
Het is zo`n diepe afwijzing van jou als vrouwzijn. Dan kan je beter en klap krijgen bijv dan dit. Een klap is ook afschuwelijk maar dat is de buitenkant en dit overspel is de binnenkant. Dat gaat veel dieper.
Om het weer echt goed te krijgen heeft met vertrouwen te maken. Hij zal zichzelf moeten bewijzen of hij weer betrouwbaar is. Hij zal moeten dielen met jou vragen en bereid moeten zijn verantwoording voor zijn handelen af te leggen. Ook dat hij zelf zal moeten inzien hoe gekwetst en pijn hij jou daarmee heeft gedaan. Er voor laten bidden zou ik zeker doen.
En samen er voor kiezen om door te gaan met de relatie.
Ik wens je veel kracht , wijsheid en sterkte toe in dit alles, Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 3 februari 2010, 19:18
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik snap je stukje helemaal hoor Knipoog smiley

Zat alleen te denken; WWJD?...
Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging.
En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven...
Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen?
Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken?
Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer!
Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen?


Ik zal er serieus op ingaan, Tessy. Gelukkig spreek ik niet uit eigen ervaring. Ik zou zeker niet aanraden bijbelteksten uit de context te halen, dat wordt hier veelvuldig gedaan en daarmee wordt het Woord misbruikt.
Zeker als het ook nog wordt misbruikt om goede mensen mee af te serveren, smakeloos en respectloos, ten aanzien van het Woord en je medemens.
In zo'n geval zou ik me vasthouden aan wat het eerste gebod is: Gij zult Uw God liefhebben, met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en het tweede daaraan gelijk is, heb uw naaste lief gelijk uzelf.
Als je nog van de ontrouwe echtgenoot houdt zou ik proberen het uit te praten met elkaar en vooral heel goed naar elkaar te luisteren.
Er is hoop, geloof en liefde en daarvan is het laatste het belangrijkst. Als je het kunt opbrengen hem te vergeven (en dat kan een langdurig proces zijn) en samen met een schone lei te beginnen hebben beiden alles gewonnen. Als de liefde er niet meer is en je kunt het samen niet meer oppakken dan lijkt het mij onmogelijk nog met elkaar te leven, maar je zou zde stellen de kost moeten geven die wel verder gaan met elkaar, inclusief mokken, verwijten, ruziemaken en elkaar het leven zuur maken.
Dat is voor mij geen optie. Zoals ik er nu tegenaan kijk: er samen voor gaan, de diepte in, goed naar elkaar luisteren, geen verwijten, maar in een opbouwende, liefdevolle, respectvolle relatie verder gaan met elkaar. Moeilijk maar als het kan alleszins de moeite waard lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 3 februari 2010, 19:25
 
MIEKE364 schreef:
Ik zal er serieus op ingaan, Tessy. Gelukkig spreek ik niet uit eigen ervaring. Ik zou zeker niet aanraden bijbelteksten uit de context te halen, dat wordt hier veelvuldig gedaan en daarmee wordt het Woord misbruikt.
Zeker als het ook nog wordt misbruikt om goede mensen mee af te serveren, smakeloos en respectloos, ten aanzien van het Woord en je medemens.
In zo'n geval zou ik me vasthouden aan wat het eerste gebod is: Gij zult Uw God liefhebben, met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en het tweede daaraan gelijk is, heb uw naaste lief gelijk uzelf.
Als je nog van de ontrouwe echtgenoot houdt zou ik proberen het uit te praten met elkaar en vooral heel goed naar elkaar te luisteren.
Er is hoop, geloof en liefde en daarvan is het laatste het belangrijkst. Als je het kunt opbrengen hem te vergeven (en dat kan een langdurig proces zijn) en samen met een schone lei te beginnen hebben beiden alles gewonnen. Als de liefde er niet meer is en je kunt het samen niet meer oppakken dan lijkt het mij onmogelijk nog met elkaar te leven, maar je zou zde stellen de kost moeten geven die wel verder gaan met elkaar, inclusief mokken, verwijten, ruziemaken en elkaar het leven zuur maken.
Dat is voor mij geen optie. Zoals ik er nu tegenaan kijk: er samen voor gaan, de diepte in, goed naar elkaar luisteren, geen verwijten, maar in een opbouwende, liefdevolle, respectvolle relatie verder gaan met elkaar. Moeilijk maar als het kan alleszins de moeite waard lijkt me.




Wijze woorden Mieke Lachende smiley
Jammer alleen dat Tess geen lid meer is hier Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1