ChristianMatch
 


Forum

gescheiden...
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 13:48
 
als ik het goed begrijp heb ik anders het gevoel dat Pieter zijn huwelijk / scheiding probeert in te vullen naar wat Gods bedoeling er mee was en is... in een bepaalde fase lijkt me verbittering een logisch gevolg en daarmee gaat God ook aan de slag. Uiteindelijk starten we allen met een huwelijk in vertrouwen dat het voor altijd zal zijn. En bovendien is dat ook Gods wil als we het goed lezen. Maar loopt alles zoals het bedoeld is?
voor mij was het vers ook heel belangrijk
Wat God bij elkaar brengt kan/zal geen mens scheiden.
Het gaat hier niet om oordeel maar het verlangen om alles hier op aarde te zien vanuit Gods oogpunt.
De scheidbrief werd vooral gezien "omdat hun harten verhard waren"
dan kan ik alleen maar interpreteren dat we toch met ons hart duidelijk een weg hebben afgelegd in overweging in alle mogelijkheden met de Here?
Geen enkele scheiding is dezelfde, en of de mijne nu meer verantwoord zou zijn of niet, daar gaat het ook niet om... ik heb er 3 jaar alles aan gedaan (naar mijn kunnen en denken) om mijn huwelijk te redden. Omdat ik vond dat dat Gods wil en wens was, en daarboven ook voor mijnn kinderen. En op een gegeven moment had God een ander plan met ons allen.
Ik begrijp zo ook Pieter zijn verhaal. Hij laat naar men mening het in Gods hand, wat er ook zal gebeuren op zijn weg, ondanks de teleurstelling, die hij best mag hebben.
Je leest Gods Woord, je redeneert over Gods Woord en wil het doen zoals Hij het wil. Maar uiteindelijk is de weg die God voor ogen heeft de weg die Hij met je wil gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 13:52
 
PIETER619 schreef:
Ten eerste wie kan een scheidbrief afgeven en op grond waarvan?
Of ik een nieuwe relatie met iemand aan ga, is niet aan mij, maar aan wat mij gegeven wordt. Ik vraag God of Hij mijn leven wil leiden en dat wil geven wat werkelijk nodig is. Geeft Hij mij een andere vrouw op mijn pad dan zij het zo, heeft Hij andere bedoelingen dan is dat mij ook goed.



Als jij zo denkt over een eventuele nieuwe relatie, heb ik vooraf al diep meelijden met arme meissie dat met met jou opgezadeld wordt. Huilende smiley, smiley in tranen

Je zal maar de nieuwe partner worden van iemand die jou dan maar accepteerd omdat God haar op jouw pad heeft gezet... owja, en anders maar niet...

Ik heb toch altijd gedacht dat een vrouw een zelfstandig denkend wezen was die bemind en veroverd wil worden en niet een soort euh... speelpop die naar behoefte word uitgedeeld door Onze-Lieve-Heer. Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 14:09
 
PIETER649 schreef:
Als jij zo denkt over een eventuele nieuwe relatie, heb ik vooraf al diep meelijden met arme meissie dat met met jou opgezadeld wordt. Huilende smiley, smiley in tranen

Je zal maar de nieuwe partner worden van iemand die jou dan maar accepteerd omdat God haar op jouw pad heeft gezet... owja, en anders maar niet...

Ik heb toch altijd gedacht dat een vrouw een zelfstandig denkend wezen was die bemind en veroverd wil worden en niet een soort euh... speelpop die naar behoefte word uitgedeeld door Onze-Lieve-Heer. Boze smiley

sorry pieter... ik lees dat er echt niet in wat (andere) pieter bedoeld te zeggen. ik schreef net ook ongeveer hetzelfde gedacht.
Wat is er nu mis mee dat je je wilt laten leiden naar wat Gods weg is, of plan???
je neemt heus wel zelf initiatief... alleen al het feit dat je bijvoorbeeld op deze site komt.
Ik denk niet dat hij naar een pop zoekt die zelf niet kan denken Smiley die vol vragen zit hij wacht gewoon in wat God in zijn leven wil doen...
Ik wil ook wachten op wat God voor me heeft... want Hij alleen weet, wat en wie goed voor me is (of wie met me kan leven of niet kan leven)
en dat is niet uit hoogmoed maar net een les van afhankelijkheid
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 14:23
 
XABIA794 schreef:
sorry pieter... ik lees dat er echt niet in wat (andere) pieter bedoeld te zeggen. ik schreef net ook ongeveer hetzelfde gedacht.
Wat is er nu mis mee dat je je wilt laten leiden naar wat Gods weg is, of plan???
je neemt heus wel zelf initiatief... alleen al het feit dat je bijvoorbeeld op deze site komt.
Ik denk niet dat hij naar een pop zoekt die zelf niet kan denken Smiley die vol vragen zit hij wacht gewoon in wat God in zijn leven wil doen...
Ik wil ook wachten op wat God voor me heeft... want Hij alleen weet, wat en wie goed voor me is (of wie met me kan leven of niet kan leven)
en dat is niet uit hoogmoed maar net een les van afhankelijkheid



Ik geloof schijnbaar wat meer in de zelfbeschikking van de mens dan jij Xabia.
Daarnaast heb ik al teveel scheidingen gezien van mensen die overtuigd waren van Gods wil bij hun huwelijk.
En dan wil ik het geeneens hebben over diegenen die een minder sterk in de schoenen staande persoon manipuleren met het gegeven dat het Gods wil zou zijn...

En tja... dan mag ik wellicht wat cynisch overkomen, dat zij dan maar zo Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 14:41
 
PIETER649 schreef:
Ik geloof schijnbaar wat meer in de zelfbeschikking van de mens dan jij Xabia.
Daarnaast heb ik al teveel scheidingen gezien van mensen die overtuigd waren van Gods wil bij hun huwelijk.
En dan wil ik het geeneens hebben over diegenen die een minder sterk in de schoenen staande persoon manipuleren met het gegeven dat het Gods wil zou zijn...

En tja... dan mag ik wellicht wat cynisch overkomen, dat zij dan maar zo Lachende smiley

tja, daar wringt nu inderdaad het schoentje... Dat mensen vaak zeer snel tot beslissingen over gaan door verkeerd geinterpreteerde indrukken.
Daarin heb je gelijk, met alle gevolgen vandien.
Het meest ernstige is dan inderdaad dat er mensen zijn die God in manipulatie gebruiken om hun doel te bereiken Geschokte, onthutste smiley
Zelfbeschikking hoeft niet onder te doen aan de keuze die God goed voor je vind.
Ik mag nog altijd kiezen of ik er voor ga of niet...
Als ik sinds men scheiding had gedaan wat ik DACHT goed te vinden had ik nu waarschijnlijk alweer een scheiding achter de rug gehad Knipoog smiley
Net zo, als ik elke man had gehuwd, die ervan overtuigd was dat God me aan hem had gegeven. Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 15:25
 
XABIA794 schreef:
als ik het goed begrijp heb ik anders het gevoel dat Pieter zijn huwelijk / scheiding probeert in te vullen naar wat Gods bedoeling er mee was en is... in een bepaalde fase lijkt me verbittering een logisch gevolg en daarmee gaat God ook aan de slag. Uiteindelijk starten we allen met een huwelijk in vertrouwen dat het voor altijd zal zijn. En bovendien is dat ook Gods wil als we het goed lezen. Maar loopt alles zoals het bedoeld is?
voor mij was het vers ook heel belangrijk
Wat God bij elkaar brengt kan/zal geen mens scheiden.
Het gaat hier niet om oordeel maar het verlangen om alles hier op aarde te zien vanuit Gods oogpunt.
De scheidbrief werd vooral gezien "omdat hun harten verhard waren"
dan kan ik alleen maar interpreteren dat we toch met ons hart duidelijk een weg hebben afgelegd in overweging in alle mogelijkheden met de Here?
Geen enkele scheiding is dezelfde, en of de mijne nu meer verantwoord zou zijn of niet, daar gaat het ook niet om... ik heb er 3 jaar alles aan gedaan (naar mijn kunnen en denken) om mijn huwelijk te redden. Omdat ik vond dat dat Gods wil en wens was, en daarboven ook voor mijnn kinderen. En op een gegeven moment had God een ander plan met ons allen.
Ik begrijp zo ook Pieter zijn verhaal. Hij laat naar men mening het in Gods hand, wat er ook zal gebeuren op zijn weg, ondanks de teleurstelling, die hij best mag hebben.
Je leest Gods Woord, je redeneert over Gods Woord en wil het doen zoals Hij het wil. Maar uiteindelijk is de weg die God voor ogen heeft de weg die Hij met je wil gaan.


Het is ook in Gods hand dat hij zo ontzettend de oorzaak bij zijn ex-vrouw legt en haar publiekelijk aan de schandpaal nagelt? geloof je toch zelf niet.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SIMON253





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 15:39
 
Toe ik alle artikeltjes had gelezen van jullie kwam bij mij de behoefte om enigzins te reageren. Als ik het goed lees is iedere scheiding weer anders
Met kinderen in een scheiding is dat inderdaat dikwijls een groot probleem.Zelf was ik ruim 28 jr gelukkig getrouwd en 2 dochters toen mijn vrouw in 1994 aan longkanker overleed op nog geen 52 jarige leeftijd dat was een groot verlies.Door het alleen zijn waar ik moeilijk tegen kan, ben ik 6 jaar later weer hertrouwd. Dat huwelijk ging bijna 3 jr goed, en toen was bij haar de liefde over dat wordt tegenwoordig ook veel gezegd, ik hou niet meer van je. En nu komt bij mij de vraag SCHULD waar ook over gesproken werd, men zegt dan waar 2 kijven hebben er 2 SCHULD. Dat is beslist niet altijd het geval, ik durf dan ook met de hand op mijn hart te zeggen dat ik geen schuld had.
Waarom schrijven er maar enkele mannen hierover, en de meeste vrouwen, als man moet men zich niet te groot voelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 15:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Het is ook in Gods hand dat hij zo ontzettend de oorzaak bij zijn ex-vrouw legt en haar publiekelijk aan de schandpaal nagelt? geloof je toch zelf niet.....

waar zeg ik dat dan??
waarom scheidingen voorkomen, de hoe, de waarom, waardoor en ga zo maar door .... is menselijk !!!
alleen maar het feit dat je als christen een poging doet om hetgeen je overkomt en de omstandigheden in Gods hand te willen leggen, is al een hele stap...
Denk dat het nuttig is dat iemand zijn mening en gedacht hier ook eens kan deponeren zonder zelf aan de schandpaal genageld te worden Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 15:54
 
SIMON253 schreef:
Toe ik alle artikeltjes had gelezen van jullie kwam bij mij de behoefte om enigzins te reageren. Als ik het goed lees is iedere scheiding weer anders
Met kinderen in een scheiding is dat inderdaat dikwijls een groot probleem.Zelf was ik ruim 28 jr gelukkig getrouwd en 2 dochters toen mijn vrouw in 1994 aan longkanker overleed op nog geen 52 jarige leeftijd dat was een groot verlies.Door het alleen zijn waar ik moeilijk tegen kan, ben ik 6 jaar later weer hertrouwd. Dat huwelijk ging bijna 3 jr goed, en toen was bij haar de liefde over dat wordt tegenwoordig ook veel gezegd, ik hou niet meer van je. En nu komt bij mij de vraag SCHULD waar ook over gesproken werd, men zegt dan waar 2 kijven hebben er 2 SCHULD. Dat is beslist niet altijd het geval, ik durf dan ook met de hand op mijn hart te zeggen dat ik geen schuld had.
Waarom schrijven er maar enkele mannen hierover, en de meeste vrouwen, als man moet men zich niet te groot voelen.
Het ligt er toch maar helemaal aan wat ze bedoelt met de liefde is over? Heeft dat niks met je eigen gedrag te maken? Hoe komt het, was ze niet meer geïnteresseerd, of kon ze er gewoon niet meer tegen...Ook vind ik dit weer te gemakkelijk van je gezegd. Heel vaak is er wel een aanleiding waarom ze bepaalde dingen zegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 15:59
 
SIMON253 schreef:
Toe ik alle artikeltjes had gelezen van jullie kwam bij mij de behoefte om enigzins te reageren. Als ik het goed lees is iedere scheiding weer anders
Met kinderen in een scheiding is dat inderdaat dikwijls een groot probleem.Zelf was ik ruim 28 jr gelukkig getrouwd en 2 dochters toen mijn vrouw in 1994 aan longkanker overleed op nog geen 52 jarige leeftijd dat was een groot verlies.Door het alleen zijn waar ik moeilijk tegen kan, ben ik 6 jaar later weer hertrouwd. Dat huwelijk ging bijna 3 jr goed, en toen was bij haar de liefde over dat wordt tegenwoordig ook veel gezegd, ik hou niet meer van je. En nu komt bij mij de vraag SCHULD waar ook over gesproken werd, men zegt dan waar 2 kijven hebben er 2 SCHULD. Dat is beslist niet altijd het geval, ik durf dan ook met de hand op mijn hart te zeggen dat ik geen schuld had.
Waarom schrijven er maar enkele mannen hierover, en de meeste vrouwen, als man moet men zich niet te groot voelen.


Ik voel me, als man zijnde, niet te groot hoor Simon Lachende smiley
Eigenlijk zou ik hetzelfde verhaal als jij neer kunnen zetten over mijn eerste huwelijk. Ook mijn vrouw zei me dat ze niet meer van me hield, een andere vriend had en direct wilde scheiden.

Zoals jij het zegt Simon, zou ik ook kunnen zeggen schuldloos gescheiden te zijn, want zij brak het huwelijk en zij zette mij buiten de deur.

Ik denk echter Simon, dat we eerlijk moeten zijn, het einde van het huwelijk is niet als de wens tot scheiding uitgesproken is.
Het einde van een huwelijk begint geleidelijk als BEIDEN gedurende het huwelijk telkens een steekje laten vallen, vaak zelfs onopgemerkt.
Net zo lang en net zo veel totdat het voor 1 van de echtgenoten te veel is en die het voor gezien houd.
Vaak is het dan al te laat om de scheiding fatsoenlijk te regelen en respectvol uit elkaar te gaan.

In mijn geval was ik zeer blij dat zij mij eruit zette, de mooiste dag van mn leven eigenlijk!
Het feit dat jij er niet blij mee was, wil nog niet zeggen dat ook jij gedurende jouw huwelijk nooit een steekje hebt laten vallen.
Ik durf te wedden dat als jouw ex hier op forum een stukje zou schrijven, dat er opeens een heel ander verhaal zou staan, met een andere hoofdrol voor jou...

Wees nou ook es zo groot om dat toe te geven Simon Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SIMON253





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 16:13
 
PIETER649 schreef:
Ik voel me, als man zijnde, niet te groot hoor Simon Lachende smiley
Eigenlijk zou ik hetzelfde verhaal als jij neer kunnen zetten over mijn eerste huwelijk. Ook mijn vrouw zei me dat ze niet meer van me hield, een andere vriend had en direct wilde scheiden.

Zoals jij het zegt Simon, zou ik ook kunnen zeggen schuldloos gescheiden te zijn, want zij brak het huwelijk en zij zette mij buiten de deur.

Ik denk echter Simon, dat we eerlijk moeten zijn, het einde van het huwelijk is niet als de wens tot scheiding uitgesproken is.
Het einde van een huwelijk begint geleidelijk als BEIDEN gedurende het huwelijk telkens een steekje laten vallen, vaak zelfs onopgemerkt.
Net zo lang en net zo veel totdat het voor 1 van de echtgenoten te veel is en die het voor gezien houd.
Vaak is het dan al te laat om de scheiding fatsoenlijk te regelen en respectvol uit elkaar te gaan.

In mijn geval was ik zeer blij dat zij mij eruit zette, de mooiste dag van mn leven eigenlijk!
Het feit dat jij er niet blij mee was, wil nog niet zeggen dat ook jij gedurende jouw huwelijk nooit een steekje hebt laten vallen.
Ik durf te wedden dat als jouw ex hier op forum een stukje zou schrijven, dat er opeens een heel ander verhaal zou staan, met een andere hoofdrol voor jou...

Wees nou ook es zo groot om dat toe te geven Simon Lachende smiley

Nou Pieter je kan het geloven of niet, toch blijf ik hierbij.
Als zij s,middags thuis kwam, en dan nooit niets meer te hoeven doen wat wij hadden afgesproken, want ik was huisman geworden.
Bij thuikomst schonk ik koffie, en daarna pakte we een wijntje nee het was bij haar niet 1 wijntje maar ze bleef aan het schenken.
Het werd zo erg dat ze iedere dag dronken was, en dan begon ze mij alles voor de schenen te gooien, ik heb dit nog heel lang vol gehouden.
Totdat ze op een gegeven moment zei, val dood voor mijn voeten toen
was bij mij de maat vol, en ik zei wij kunnen beter uit elkaar gaan.
Ik was er kapot van Pieter, want ondanks alles hield ik van haar.
Haar eigen zusters die zeiden je bent te goed voor haar, en dat was het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 16:29
 
XABIA794 schreef:
waar zeg ik dat dan??
waarom scheidingen voorkomen, de hoe, de waarom, waardoor en ga zo maar door .... is menselijk !!!
alleen maar het feit dat je als christen een poging doet om hetgeen je overkomt en de omstandigheden in Gods hand te willen leggen, is al een hele stap...
Denk dat het nuttig is dat iemand zijn mening en gedacht hier ook eens kan deponeren zonder zelf aan de schandpaal genageld te worden Smiley die vol vragen zit


Je kan hier van alles deponeren en zeggen maar voel je dan ook niet gelijk zo aangevallen ...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 16:30
 
SIMON253 schreef:
Nou Pieter je kan het geloven of niet, toch blijf ik hierbij.
Als zij s,middags thuis kwam, en dan nooit niets meer te hoeven doen wat wij hadden afgesproken, want ik was huisman geworden.
Bij thuikomst schonk ik koffie, en daarna pakte we een wijntje nee het was bij haar niet 1 wijntje maar ze bleef aan het schenken.
Het werd zo erg dat ze iedere dag dronken was, en dan begon ze mij alles voor de schenen te gooien, ik heb dit nog heel lang vol gehouden.
Totdat ze op een gegeven moment zei, val dood voor mijn voeten toen
was bij mij de maat vol, en ik zei wij kunnen beter uit elkaar gaan.
Ik was er kapot van Pieter, want ondanks alles hield ik van haar.
Haar eigen zusters die zeiden je bent te goed voor haar, en dat was het.


Dus jij wilde eigenlijk scheiden begrijp ik uit je verhaal?
Maar zou het niet kunnen dat zij dronk omdat ze niet gelukkig was in haar relatie met jou? Of je dat nu leuk vind of niet, soms is dat gewoon zo......
Het lijkt nu een beetje of ik weer iemand zit te verdedigen maar het ligt nooit alleen maar aan één iemand en daarbij vind ik ook niet dat je al deze privé gegevens over je ex zomaar op een openbaar forum moet gaan zetten.....Dat getuigd niet van veel respect voor de ander........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 9 april 2012, 16:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 16:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je kan hier van alles deponeren en zeggen maar voel je dan ook niet gelijk zo aangevallen ...........

ik voel me niet aangevallen Smiley die vol vragen zit , ik bedoelde gewoon dat pieter zijn verhaal toch ook mogelijk mag deponeren zonder schandepaal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 16:40
 
XABIA794 schreef:
ik voel me niet aangevallen Smiley die vol vragen zit , ik bedoelde gewoon dat pieter zijn verhaal toch ook mogelijk mag deponeren zonder schandepaal


Hij mag het uiteraard vertellen maar dan kan je wel reacties verwachten en die krijgt hij dan ook.....en ik vind echt dat hij zijn ex-vrouw aan de schandpaal nagelt.....juist omdat hij zegt dat hij de scheiding niet wou.....dan hou je toch nog van iemand en dan praat je zo toch niet over iemand?
Zie in liefde naar elkaar om staat er in de Bijbel...in goede én in kwade dagen.......lastige zin blijkt wel als ik hier de verhalen lees....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 18:42
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hij mag het uiteraard vertellen maar dan kan je wel reacties verwachten en die krijgt hij dan ook.....en ik vind echt dat hij zijn ex-vrouw aan de schandpaal nagelt.....juist omdat hij zegt dat hij de scheiding niet wou.....dan hou je toch nog van iemand en dan praat je zo toch niet over iemand?
Zie in liefde naar elkaar om staat er in de Bijbel...in goede én in kwade dagen.......lastige zin blijkt wel als ik hier de verhalen lees....

Ik denk: je moet door alle stadia heen die een scheiding met zich meebrengt aan gevoelens en gedachten... daar de ruimte en lucht aan geven kan juist ook zorgen dat je een stukje afstand neemt van die emotie en gedachte en er es om heen kunt lopen, het kunt verkennen... Als je het ene niet doet kun je ook niet de volgende stap nemen in die tocht na de scheiding... en sla je toch een stukje over van het proces... Gerechtvaardigde woede en misschien ook niet-gerechtvaardigde woede, het hoort er allemaal bij en je komt er achter door er licht bij te laten, anders gaat het maar broeien...


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 9 april 2012, 18:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 18:43
 
Het is uiteraard logisch, wat je schrijft ..dat daarbij reacties volgen van de forumleden en soms ook niet altijd leuke reacties. We kunnen helaas nooit het verhaal horen van de ex-partner om een goed beeld te verkrijgen, maar is dat ook de bedoeling? ...zeker gezien in het kader dat het vanzelfsprekend is dat je verdedigd tegen wat je ooit werd aangedaan. Soms kan een verkeerde woordspeling een conclusie teweeg brengen bij een andere CM-lid ....aan de andere kant is het misschien verstandig om wat diplomatieker om te gaan en niet altijd de zwart/wit opstelling te gebruiken ...dit kan meer emotionele schade veroorzaken en daar zitten we toch niet op te wachten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SIMON253





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 19:42
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dus jij wilde eigenlijk scheiden begrijp ik uit je verhaal?
Maar zou het niet kunnen dat zij dronk omdat ze niet gelukkig was in haar relatie met jou? Of je dat nu leuk vind of niet, soms is dat gewoon zo......
Het lijkt nu een beetje of ik weer iemand zit te verdedigen maar het ligt nooit alleen maar aan één iemand en daarbij vind ik ook niet dat je al deze privé gegevens over je ex zomaar op een openbaar forum moet gaan zetten.....Dat getuigd niet van veel respect voor de ander........

Nee Willemijn, ik wilde niet scheiden maar toen dat tegen mij werd gezegd toen moest ik wel.
Dat ik dit hier plaats is mijn bedoeling dat niet de mannen allemaal schuldig zijn,wat zou jij doen als dat tegen jou werd gezegt??
Het lijkt er wel een beetje op ja, dat je iemand aan het verdedigen bent.Je weet niet hoeveel verdriet ik er van heb gehad, met haar zus heb ik altijd nog contact.
Als wij s,middags ruzie hadden en ik vroeg haar s,morgens waarom moet dat nu zo, dan wist zij niet meer wat ze had gezegt.
Sorry als jij denkt dat zij ergens op dronk, maar ik weet dat dat niet zo was.
Voor nu laat ik het maar rusten je wordt hier toch niet gauw in het gelijk gesteld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 19:57
 
JOL252 schreef:
Ik denk: je moet door alle stadia heen die een scheiding met zich meebrengt aan gevoelens en gedachten... daar de ruimte en lucht aan geven kan juist ook zorgen dat je een stukje afstand neemt van die emotie en gedachte en er es om heen kunt lopen, het kunt verkennen... Als je het ene niet doet kun je ook niet de volgende stap nemen in die tocht na de scheiding... en sla je toch een stukje over van het proces... Gerechtvaardigde woede en misschien ook niet-gerechtvaardigde woede, het hoort er allemaal bij en je komt er achter door er licht bij te laten, anders gaat het maar broeien...



Klopt, maar daarom hoeven wij niet met die woede mee te genieten.....het is een privé aangelegenheid en hou het bij jezelf als je er hier op het forum over schrijft......laat de ander heel in zijn/haar problemen....je kan het ook neutraler zeggen......
En een forum is niet de plaats om de woede en boosheid van je af te schrijven althans niet als je er geen commentaar op wilt hebben......een forum is voor de discussie he?
En bij iedere verbroken relatie heb je dit soort zaken....je boosheid, je verdriet.....je in de steek gelaten voelen.........en dat kan je prima delen want dat gaat erom hoe jij je voelt.....en niet wat de ander wel allemaal fout deed......en dat is waar het mij om gaat.......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 9 april 2012, 20:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:13
 
ANNETTE792 schreef:
Dat is jou versie van het verhaal, het verhaal zoals jij het beleefd hebt.
En zo heeft zij ook haar verhaal, een verhaal over dezelfde scheiding maar dan in haar beleving.

Als jij mijn verhaal over mn scheiding hoort, en het verhaal van mijn ex, dan heb je niet het idee dat dat over hetzelfde huwelijk en dezelfde scheiding gaat. Maar dat wil niet zeggen dat 1 van beiden gelijk heeft of ongelijk heeft, je hebt het beiden anders beleeft en als je je totaal niet in het verhaal van de ander herkent is dat voor mij een teken dat er dus iets goed mis zat in dat huwelijk.

Mijn ex schildert mij precies af zoals jij je ex-vrouw afschilderd, en als je enkel dat verhaal kent zou je je af gaan vragen wat voor vreselijk mens ik wel niet ben.
Als je mijn verhaal hoort vraag je je waarschijnlijk af waarom ik niet eerder vertrokken ben.
En de waarheid......die ligt waarschijnlijk ergens middenin, overschaduwd door onze persoonlijke beleving van het hele gebeuren.

Simpele vraag, als je beiden de kinderen een christelijke opvoeding geeft en daar beide ook achter staat, zelfs op eigen verzoek zij zich liet dopen terwijl ze als kind ook gedoopt was, dan alle normen en waarden achter je neerlegt en zelfs de kinderen niet wilt zien, is er iets goed mis. Zij was een schat van een vrouw en vooral moeder, wat zou jij voor je kinderen over hebben? Of ga je ook puur voor eigen ik? Dat deed zij dus. Nu komt weer meer van haar oude ik boven drijven en willen de kinderen ook weer naar haar toe gelukkig. Ik heb ze wel 4 x naar haar toe gestuurd waarvan de beide eerste keren de kids terug kwamen met ze wil niet luisteren naar ons dus het hoeft niet weer.

Het ging/gaat puur alleen, dat zij zich liet beïnvloeden door wat haar werd ingefluisterd door iemand die eigenbelang hoog in het vaandel heeft. Nu zij inziet dat er fouten zijn gemaakt komt haar moederhart ook weer boven drijven en kan er weer in goed fatsoen met elkaar gesproken worden. We hebben als gezin kerst gevierd, kids met aanhang en zij en ik als ouders.

Ik hoop dat de contacten gewoon goed blijven, nadat ze was opgestapt ben ik voor het belang van de kinderen gegaan. Als de knapen als ze thuis zijn een knuffel en kus willen, is dat voor mij meer waard dan alle goud van de wereld. Ik heb geprobeerd om te laten inzien dat ze een goede moeder en vrouw was, maar door verkeerde invloeden verkeerde keuzes maakte meer niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:23
 
PIETER649 schreef:
Als jij zo denkt over een eventuele nieuwe relatie, heb ik vooraf al diep meelijden met arme meissie dat met met jou opgezadeld wordt. Huilende smiley, smiley in tranen

Je zal maar de nieuwe partner worden van iemand die jou dan maar accepteerd omdat God haar op jouw pad heeft gezet... owja, en anders maar niet...

Ik heb toch altijd gedacht dat een vrouw een zelfstandig denkend wezen was die bemind en veroverd wil worden en niet een soort euh... speelpop die naar behoefte word uitgedeeld door Onze-Lieve-Heer. Boze smiley

Het zou goed zij dat je ten eerste begrijpend leerde lezen, dan kwam je er achter dat jij er bent om God te gehoorzamen en niet je eigen interpretaties van de Bijbel in je eigen voordeel zou laten uitpakken.

Ik heb haast altijd al mijn vrije beschikbare tijd die ik had gestoken in mijn gezin, dus niet beunen op zaterdag maar thuis zijn voor vrouw en kinderen. Mede door wat zich vroeger in haar jeugd heeft afgespeeld kon ik met moeite 1 x in de maand op avond naar zondagsschool vergadering.
later toen de kinderen groot waren zei ze weleens dat ik maar een hobby moest nemen. Ik heb op mijn manier geprobeerd om de liefde die God voorschrijft, uit te oefenen en het werd rijkelijk beloont door zowel vrouw als door de kinderen. Heb jij Jezus Liefde wel beantwoord?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:37
 
PIETER619 schreef:
Het ging/gaat puur alleen, dat zij zich liet beïnvloeden door wat haar werd ingefluisterd door iemand die eigenbelang hoog in het vaandel heeft.



En weer schrijf jij letterlijk wat mij verweten wordt.
Maar weet je, zelfs al zou het zou zijn dat je je laat beinvloeden door iemand, gebeurd dit niet als het huwelijk verder helemaal goed zou zitten.
Het huwelijk zat in jouw beleving goed, maar hoe zag zij dat in die tijd?

Wat als reden voor de scheiding wordt opgegeven, is vaak enkel de druppel die de emmer deed overlopen.
Als ik dat ga doen, ben ook ik schuldloos gescheiden, maar ik geloof niet in schuldloze scheidingen. Als een huwelijk strand heb je daar altijd, bewust of onbewust, een bijdrage aan geleverd.

En dan wil ik je nog 1 advies meegeven: je kunt nu goed met je ex door 1 deur, zo goed dat je samen met de kinderen kerst kunt vieren. (daar kan ik enkel maar jaloers op zijn)
Hou dat zo, en pas een beetje op wat je over haar op een openbaar forum zet, dit is ook leesbaar voor niet-leden en dus ook voor jou ex.


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op maandag 9 april 2012, 22:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:39
 
CHATULIEM619 schreef:
Je gaat er dus van uit, dat als iemand gescheiden is, hij/zij niet gevochten heeft voor zijn huwelijk. Wat weet je er eigenlijk van? Ik ken niemand die zomaar gaat scheiden, vaak is het een heel moeilijk proces. Echtscheiding is vaak een nederlaag voor de betrokkenen, niet een overwinning. Want uiteindelijk raak je meer kwijt, dan dat je ermee opschiet. Ik zou maar niet zo snel met veroordelingen komen als ik jou was. Ik heb nu al medelijden met je ex...
En wat betreft je opmerking over de Bijbel: dit is nu iets wat je in die cultuur moet zien. De scheidbrief was toen het middel van echtscheiding, dat kennen we nu niet meer. Daarvoor is de rechter gekomen.

Jij vind dat een rechter boven Gods woord/wet moet staan, op deze manier heeft het kerkelijk huwelijk dus geen enkel nut meer en is God maar bijzaak. Voor mij is God hoofdzaak, ook omdat Jezus niet kwam om de wet aankant te zetten maar om de wet in vervulling te doen gaan.

Er zijn meerderen hier op dit forum die voor zich zelf gaan, niet begrijpend dat ik een fantastisch gezin had en ik vecht voor mijn gezin maar het probeer zo te doen als God voorschrijft, wat is daar mis mee?

Als je commentaar wil leveren denk dan eens aan de kinderen bij scheidingen, want daar houdt men dus totaal geen rekening mee. Ach de kinderen nee hoor ik eerst en de rest is bijzaak, wat mij betreft in 1 woord waardeloze mentaliteit als men zo denkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:52
 
PIETER619 schreef:
Jij vind dat een rechter boven Gods woord/wet moet staan, op deze manier heeft het kerkelijk huwelijk dus geen enkel nut meer en is God maar bijzaak. Voor mij is God hoofdzaak, ook omdat Jezus niet kwam om de wet aankant te zetten maar om de wet in vervulling te doen gaan.

Er zijn meerderen hier op dit forum die voor zich zelf gaan, niet begrijpend dat ik een fantastisch gezin had en ik vecht voor mijn gezin maar het probeer zo te doen als God voorschrijft, wat is daar mis mee?

Als je commentaar wil leveren denk dan eens aan de kinderen bij scheidingen, want daar houdt men dus totaal geen rekening mee. Ach de kinderen nee hoor ik eerst en de rest is bijzaak, wat mij betreft in 1 woord waardeloze mentaliteit als men zo denkt.
Een echtscheiding kan niet buiten de rechter om, zo is de wet waar we ons aan hebben te houden. Je kunt die wet niet buitenspel zetten, en dat is hetgene wat je wil doen. Wat jij of ik belangrijker vinden is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Een kerkelijk huwelijk staat onder het wettige huwelijk, je mag ook pas voor de kerk trouwen als je eerst voor de wet getrouwd bent. Kerken kunnen geen echtscheiding uitspreken, dan kan alleen maar de rechter doen. En daar ben ik blij om, voordat je het weet komt de schuldvraag weer in het geding en die tijd zijn we gelukkig voorbij. Als iemand de schuld kreeg van de echtscheiding, kon de andere partij alles opeisen...

Tenslotte vind ik dat je weer ervan uit gaat dat men maar gemakkelijk gaat scheiden. Het tegengestelde is waar. Niemand wil echt scheiden. Waarom denk je dat er hier alleen maar mensen zitten die daar zo gemakkelijk over denken? En de kids blijven een zorg, juist ook in een scheiding.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 9 april 2012, 22:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 22:59
 
ANNETTE792 schreef:
En weer schrijf jij letterlijk wat mij verweten wordt.
Maar weet je, zelfs al zou het zou zijn dat je je laat beinvloeden door iemand, gebeurd dit niet als het huwelijk verder helemaal goed zou zitten.
Het huwelijk zat in jouw beleving goed, maar hoe zag zij dat in die tijd?

Wat als reden voor de scheiding wordt opgegeven, is vaak enkel de druppel die de emmer deed overlopen.
Als ik dat ga doen, ben ook ik schuldloos gescheiden, maar ik geloof niet in schuldloze scheidingen. Als een huwelijk strand heb je daar altijd, bewust of onbewust, een bijdrage aan geleverd.

En dan wil ik je nog 1 advies meegeven: je kunt nu goed met je ex door 1 deur, zo goed dat je samen met de kinderen kerst kunt vieren. (daar kan ik enkel maar jaloers op zijn)
Hou dat zo, en pas een beetje op wat je over haar op een openbaar forum zet, dit is ook leesbaar voor niet-leden en dus ook voor jou ex.

Dat klopt, 2 kijven 2 schuld en ik hoop dat ze het ook leest, niets mis mee. Ik heb van haar nog niet gehoord wat ik allemaal fout deed en zou dat wel graag willen weten. Dat we samen door de deur kunnen is puur omdat ze weer meer ingaat zien wat echte liefde inhoud, te beginnen met de moeder-kind verhouding. Ondanks dat ze elke keer verweet dat ik dit en dat deed en ook de kinderen bij haar weg hield, heb ik hun juist naar haar toe gestuurd, mede omdat ik van de kinderen houd en elke kind niet zonder moeder kan en vv.

Het meest jammere van alles is, dat zij onder geen beding meer met mij mocht praten nadat ze, naar onze beleving, even tussen uitging ivm drukte verhuizing en ik dacht dat ze weer op het punt stond om overspannen te raken, hetgeen al een paar keer eerder gebeurd was in haar leven.

Er doen zich bij haar nu weer nieuwe ontwikkelingen voor, die hopelijk een gunstige invloed op haar hebben en goed voor haar uitpakken, vooreerst tussen haar en de kids hoop ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 23:06
 
Als je commentaar wil leveren denk dan eens aan de kinderen bij scheidingen, want daar houdt men dus totaal geen rekening mee. Ach de kinderen nee hoor ik eerst en de rest is bijzaak, wat mij betreft in 1 woord waardeloze mentaliteit als men zo denkt.



Ik lever commentaar op je-en terecht denk ik.....én ik ga absoluut voor mijn kinderen, mijn kinderen en ik zijn één pakket.......en dat geldt ook als ze volwassen zijn en er situaties zijn waarin dat nodig is.....
Wat ik niet doe is met ze meehuilen maar ze hun eigen neus laten stoten omdat ze daar volwassen van zijn geworden en dat is in veel gevallen moeilijker dan meehuilen want je hart doet vaak wel zeer.... en zeker niets negatiefs of wat dan ook over hun vader zeggen, hier niet en tegen hun niet........
Dus hoe je nu aan zo'n ongenuanceerde opmerking komt?
Ik vind het een waardeloze mentaliteit om kerst met je ex-vrouw te vieren en dan dit plaatje van haar hier neer zetten........
En natuurlijk mag je je boosheid, verdriet en wat dan nog meer hier met ons delen......maar hou het bij jezelf......


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 9 april 2012, 23:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 23:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Een echtscheiding kan niet buiten de rechter om, zo is de wet waar we ons aan hebben te houden. Je kunt die wet niet buitenspel zetten, en dat is hetgene wat je wil doen. Wat jij of ik belangrijker vinden is eigenlijk helemaal niet belangrijk. Een kerkelijk huwelijk staat onder het wettige huwelijk, je mag ook pas voor de kerk trouwen als je eerst voor de wet getrouwd bent. Kerken kunnen geen echtscheiding uitspreken, dan kan alleen maar de rechter doen. En daar ben ik blij om, voordat je het weet komt de schuldvraag weer in het geding en die tijd zijn we gelukkig voorbij. Als iemand de schuld kreeg van de echtscheiding, kon de andere partij alles opeisen...

Tenslotte vind ik dat je weer ervan uit gaat dat men maar gemakkelijk gaat scheiden. Het tegengestelde is waar. Niemand wil echt scheiden. Waarom denk je dat er hier alleen maar mensen zitten die daar zo gemakkelijk over denken? En de kids blijven een zorg, juist ook in een scheiding.

Staat de wet bij jou dan boven God en wat Hij zoal bevolen heeft? Dus wat God samenvoegt ineen kerkelijk huwelijk, mag de rechter verbreken?
Of ga je niet een relatie aan met God en je partner aan als je in de kerk trouwt?

Omdat wij hier in Nederland vooral een zootje hebben gemaakt van het huwelijk en er ook nog eens van alles aan toevoegen om relaties op ander manieren wettig te maken, kunne we het kerkelijk huwelijk ook maar beter afschaffen, hoeven we ook niet meer te scheiden kunnen we gelijk opstappen als het even niet meer bevalt, gemak dient de mens.

Voor mij staat God boven alles en probeer ik wel om als goed christen te leven en heb ik op Goede Vrijdag Jezus gedankt voor wat Hij voor mij heeft gedaan en op Paasmorgen gedankt voor Zijn overwinning. Dankzij dat offer blijft God voor mij boven alles staan en kan geen rechter verbreken wat God samenvoegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 23:31
 
WILLEMIJN232 schreef:
Als je commentaar wil leveren denk dan eens aan de kinderen bij scheidingen, want daar houdt men dus totaal geen rekening mee. Ach de kinderen nee hoor ik eerst en de rest is bijzaak, wat mij betreft in 1 woord waardeloze mentaliteit als men zo denkt.



Ik lever commentaar op je-en terecht denk ik.....én ik ga absoluut voor mijn kinderen, mijn kinderen en ik zijn één pakket.......en dat geldt ook als ze volwassen zijn en er situaties zijn waarin dat nodig is.....
Wat ik niet doe is met ze meehuilen maar ze hun eigen neus laten stoten omdat ze daar volwassen van zijn geworden en dat is in veel gevallen moeilijker dan meehuilen want je hart doet vaak wel zeer.... en zeker niets negatiefs of wat dan ook over hun vader zeggen, hier niet en tegen hun niet........
Dus hoe je nu aan zo'n ongenuanceerde opmerking komt?
Ik vind het een waardeloze mentaliteit om kerst met je ex-vrouw te vieren en dan dit plaatje van haar hier neer zetten........
En natuurlijk mag je je boosheid, verdriet en wat dan nog meer hier met ons delen......maar hou het bij jezelf......

Jammer dat je niet altijd voor je kinderen op komt, laat ze hun neus maar stoten is dus niet waarschuwend bezig zijn. Eerst waarschuwen en dan is de keus aan hun, is een kind iets meegeven om over na te denken. Dit houd ook in dat ze dan beter bedacht zijn op negatieve gevolgen.

ik heb hier ook geprobeerd aan tegeven dat mijn ex alleen door verkeerde invloed verkeerde keuzes heeft gemaakt en dat doordat zij zich open ging stellen voor haar moederhart er een goede keus is gemaakt en kon daardoor de kinderen ook weer met haar in gesprek en zo kwam dus dat ze met de kerst hier kon zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 9 april 2012, 23:38
 
PIETER619 schreef:
Jammer dat je niet altijd voor je kinderen op komt, laat ze hun neus maar stoten is dus niet waarschuwend bezig zijn. Eerst waarschuwen en dan is de keus aan hun, is een kind iets meegeven om over na te denken. Dit houd ook in dat ze dan beter bedacht zijn op negatieve gevolgen.

ik heb hier ook geprobeerd aan tegeven dat mijn ex alleen door verkeerde invloed verkeerde keuzes heeft gemaakt en dat doordat zij zich open ging stellen voor haar moederhart er een goede keus is gemaakt en kon daardoor de kinderen ook weer met haar in gesprek en zo kwam dus dat ze met de kerst hier kon zijn.


Ik denk dat je niet helemaal begrepen hebt wat ik met je eigen neus stoten bedoel........maar mijn kinderen zijn volwassen dus ik denk dat ik al een paar fases verder ben......

Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 10 april 2012, 00:01
 
XABIA794 schreef:
als ik het goed begrijp heb ik anders het gevoel dat Pieter zijn huwelijk / scheiding probeert in te vullen naar wat Gods bedoeling er mee was en is... in een bepaalde fase lijkt me verbittering een logisch gevolg en daarmee gaat God ook aan de slag. Uiteindelijk starten we allen met een huwelijk in vertrouwen dat het voor altijd zal zijn. En bovendien is dat ook Gods wil als we het goed lezen. Maar loopt alles zoals het bedoeld is?
voor mij was het vers ook heel belangrijk
Wat God bij elkaar brengt kan/zal geen mens scheiden.
Het gaat hier niet om oordeel maar het verlangen om alles hier op aarde te zien vanuit Gods oogpunt.
De scheidbrief werd vooral gezien "omdat hun harten verhard waren"
dan kan ik alleen maar interpreteren dat we toch met ons hart duidelijk een weg hebben afgelegd in overweging in alle mogelijkheden met de Here?
Geen enkele scheiding is dezelfde, en of de mijne nu meer verantwoord zou zijn of niet, daar gaat het ook niet om... ik heb er 3 jaar alles aan gedaan (naar mijn kunnen en denken) om mijn huwelijk te redden. Omdat ik vond dat dat Gods wil en wens was, en daarboven ook voor mijnn kinderen. En op een gegeven moment had God een ander plan met ons allen.
Ik begrijp zo ook Pieter zijn verhaal. Hij laat naar men mening het in Gods hand, wat er ook zal gebeuren op zijn weg, ondanks de teleurstelling, die hij best mag hebben.
Je leest Gods Woord, je redeneert over Gods Woord en wil het doen zoals Hij het wil. Maar uiteindelijk is de weg die God voor ogen heeft de weg die Hij met je wil gaan.

AMEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6