ChristianMatch
 


Forum

Romeinen 6: 14 versus 17
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 14:57
 
Beste mensen,

Deze twee versen lijken elkaar aan te vullen. Toch word in vers 17 teruggeblikt naar het leven van vóór de bekering van een mens. Mag ik misschien eens vragen hoe jij hier tegen aan kijkt? Met andere woorden: kan jij iets vertellen over jouw verlossing uit de slavernij van de zonde?

Beun


Laatst aangepast door
BEUN656
op vrijdag 18 mei 2012, 14:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 17:10
 
BEUN656 schreef:
Beste mensen,

Deze twee versen lijken elkaar aan te vullen. Toch word in vers 17 teruggeblikt naar het leven van vóór de bekering van een mens. Mag ik misschien eens vragen hoe jij hier tegen aan kijkt? Met andere woorden: kan jij iets vertellen over jouw verlossing uit de slavernij van de zonde?

Beun


deze brief wordt geschreven aan de mensen in Rome. vers 17 is voor hun bedoeld als je het letterlijk leest. de mensen aan wie de brief gericht is leven op dat moment in gehoorzaamheid.

leven onder de genade en niet onder de wet doe je als je met Christus gestorven bent en weer opgestaan (waar de waterdoop symbool voor staat).
dan ben je dood voor de wet Rom.7:1. en omdat je onder de heerschappij van Christus leeft, leef je onder de genade. Gods genade wel te verstaan. gegeven door het offer wat onze Heer bracht door alles te aanvaarden en te verdragen wat er voor en tijdens de kruizinging heeft plaats gevonden. Zijn genade. zo oneindig groot.

dat betekend tevens onze verlossing van de slavernij van de zonde. tenminste als je de Heer hebt aangenomen als jouw verlosser.


Laatst aangepast door
TINEKE986
op vrijdag 18 mei 2012, 17:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 mei 2012, 23:30
 
TINEKE986 schreef:
deze brief wordt geschreven aan de mensen in Rome. vers 17 is voor hun bedoeld als je het letterlijk leest. de mensen aan wie de brief gericht is leven op dat moment in gehoorzaamheid.

leven onder de genade en niet onder de wet doe je als je met Christus gestorven bent en weer opgestaan (waar de waterdoop symbool voor staat).
dan ben je dood voor de wet Rom.7:1. en omdat je onder de heerschappij van Christus leeft, leef je onder de genade. Gods genade wel te verstaan. gegeven door het offer wat onze Heer bracht door alles te aanvaarden en te verdragen wat er voor en tijdens de kruizinging heeft plaats gevonden. Zijn genade. zo oneindig groot.

dat betekend tevens onze verlossing van de slavernij van de zonde. tenminste als je de Heer hebt aangenomen als jouw verlosser.

Tineke, wat fijn dat je reageert meid... Knipoog smiley Blijkbaar was voor jou de discussie die we ooit begonnen ook nog niet afgerond. Kortom: twee zielen, één gedachte... Tot zover dan... Verder wil ik toch nog een aantal dingetjes opmerken over jouw commentaar...

Om te beginnen met de eerste twee regels: blijkbaar denk jij dus dat die Romeinen-brief niet voor ons geld. Mijn vraag is dan: wat moeten wij dan met de Bijbel zonder die Romeinen-brief? Beetje jammer Tineke...

Dan de volgende twee regels: hoe kan je nou dood zijn als je opstaat? Als je in Christus opgestaan bent, dan leef je toch? Tenminste, dat word mij elke zondag verteld. En ik geloof dat ik er niet naast zit. En wat Romeinen 7:1 zelf betreft: ook na onze bekering blijft de zonde aan ons kleven. Dus, wat Paulus daar schrijft is correct. Alleen onze menselijke interpretatie rammelt nog wel eens... Maar inderdaad: als we onder de heerschappij van Christus leven dan leven we inderdaad onder de genade. En verder: die kruisdood is inderdaad het grote bewijs van Gods genade voor een zondig mens die zich bekeert.

Tenslotte nog even de laatste 2 regels: beetje jammer dat je hier ook dingen overslaat. Want, hoe zullen wij ooit tot die aanname komen zonder het inleven en belijden van onze schuld? Maar als wij inderdaad tot die hartelijke overgave zijn gekomen (gewerkt door de Heilige Geest) dan komt God met Zijn liefde over en mogen we Hem aannemen. Mee eens...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 18:02
 
BEUN656 schreef:
Tineke, wat fijn dat je reageert meid... Knipoog smiley Blijkbaar was voor jou de discussie die we ooit begonnen ook nog niet afgerond. Kortom: twee zielen, één gedachte... Tot zover dan... Verder wil ik toch nog een aantal dingetjes opmerken over jouw commentaar...

Om te beginnen met de eerste twee regels: blijkbaar denk jij dus dat die Romeinen-brief niet voor ons geld. Mijn vraag is dan: wat moeten wij dan met de Bijbel zonder die Romeinen-brief? Beetje jammer Tineke...

Dan de volgende twee regels: hoe kan je nou dood zijn als je opstaat? Als je in Christus opgestaan bent, dan leef je toch? Tenminste, dat word mij elke zondag verteld. En ik geloof dat ik er niet naast zit. En wat Romeinen 7:1 zelf betreft: ook na onze bekering blijft de zonde aan ons kleven. Dus, wat Paulus daar schrijft is correct. Alleen onze menselijke interpretatie rammelt nog wel eens... Maar inderdaad: als we onder de heerschappij van Christus leven dan leven we inderdaad onder de genade. En verder: die kruisdood is inderdaad het grote bewijs van Gods genade voor een zondig mens die zich bekeert.

Tenslotte nog even de laatste 2 regels: beetje jammer dat je hier ook dingen overslaat. Want, hoe zullen wij ooit tot die aanname komen zonder het inleven en belijden van onze schuld? Maar als wij inderdaad tot die hartelijke overgave zijn gekomen (gewerkt door de Heilige Geest) dan komt God met Zijn liefde over en mogen we Hem aannemen. Mee eens...


en de Heer vroeg aan de blinde. zie je iets? de blinde antwoordde. ik zie mensen als bomen wandelen.

ik kan hier natuurlijk heel veel op zeggen, maar dat wil ik niet. dus zeg ik jouw, wees gezegend Beun.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 19:13
 
TINEKE986 schreef:
en de Heer vroeg aan de blinde. zie je iets? de blinde antwoordde. ik zie mensen als bomen wandelen.

Ja, terechte opmerking. Helemaal mee eens. Want als wij gaan beseffen dat we geestelijk blind zijn gaan we ook onze zonden inzien, inleven en belijden. Als we dan verlost worden uit die misère dan word het ook een groot wonder en is de vreugde eindeloos. Zoals ik dus ooit zei: het moet dwars door de ellende heen! Een mens moet op de knieën worden gebracht wil het goed komen tussen God en hem/haar. Vandaar dus ook dat de Heilige Geest het hart van een mens zou moeten bewerken wil hij/zij uit de slavernij van de zonden komen in het eeuwige Licht, ofwel de genade van Christus. En zo is het verhaal toch weer rond...?


Laatst aangepast door
BEUN656
op zaterdag 19 mei 2012, 19:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 20:17
 
BEUN656 schreef:
Tineke, wat fijn dat je reageert meid... Blijkbaar was voor jou de discussie die we ooit begonnen ook nog niet afgerond. Kortom: twee zielen, één gedachte... Tot zover dan... Verder wil ik toch nog een aantal dingetjes opmerken over jouw commentaar...

Om te beginnen met de eerste twee regels: blijkbaar denk jij dus dat die Romeinen-brief niet voor ons geld. Mijn vraag is dan: wat moeten wij dan met de Bijbel zonder die Romeinen-brief? Beetje jammer Tineke...

Dan de volgende twee regels: hoe kan je nou dood zijn als je opstaat? Als je in Christus opgestaan bent, dan leef je toch? Tenminste, dat word mij elke zondag verteld. En ik geloof dat ik er niet naast zit. En wat Romeinen 7:1 zelf betreft: ook na onze bekering blijft de zonde aan ons kleven. Dus, wat Paulus daar schrijft is correct. Alleen onze menselijke interpretatie rammelt nog wel eens... Maar inderdaad: als we onder de heerschappij van Christus leven dan leven we inderdaad onder de genade. En verder: die kruisdood is inderdaad het grote bewijs van Gods genade voor een zondig mens die zich bekeert.

Tenslotte nog even de laatste 2 regels: beetje jammer dat je hier ook dingen overslaat. Want, hoe zullen wij ooit tot die aanname komen zonder het inleven en belijden van onze schuld? Maar als wij inderdaad tot die hartelijke overgave zijn gekomen (gewerkt door de Heilige Geest) dan komt God met Zijn liefde over en mogen we Hem aannemen. Mee eens...


______________________________________________________________


Ja, terechte opmerking. Helemaal mee eens. Want als wij gaan beseffen dat we geestelijk blind zijn gaan we ook onze zonden inzien, inleven en belijden. Als we dan verlost worden uit die misère dan word het ook een groot wonder en is de vreugde eindeloos. Zoals ik dus ooit zei: het moet dwars door de ellende heen! Een mens moet op de knieën worden gebracht wil het goed komen tussen God en hem/haar. Vandaar dus ook dat de Heilige Geest het hart van een mens zou moeten bewerken wil hij/zij uit de slavernij van de zonden komen in het eeuwige Licht, ofwel de genade van Christus. En zo is het verhaal toch weer rond...?


ik neem even de vrijheid om twee van je bijdrage's te combineren.


ik durf te betwijfelen of je menselijke intepretatie wel juist is, beun;

je schrijft dat "het dwars door de ellende heen moet" en "iemand niet tot het aannemen van de Heere Jezus kan komen zonder het beleven en belijden van schuld".
zo heb ik de dogma's van huis uit ook meegekregen, maar wat ik me dan afvraag is waarom ik deze dingen bij Henoch en Lydia (om maar even twee voorbeelden te noemen) niet kan terugvinden?

en dan nog iets anders;
als de stokbewaarder vraagt "wat moet ik doen om zalig te worden?". krijgt hij niet de opdracht om "dwars door zijn ellende heen te gaan", "op zijn knieen te gaan", of "zijn zonden te gaan beleven of belijden".........nee; paulus zegt eenvoudig; geloof in de Heere Jezus Christus en gij ZULT zalig worden.
ik vind het nu juist zo bevrijdend dat we geen "voorwaardelijk geloof" hoeven te hebben, maar eenvoudigweg al ons vertrouwen op Hem hoeven stellen.
we hoeven NIETS...........want het is al VOLBRACHT.
we hoeven zelfs geen vromigheid op te brengen.

en wat schuld besef betreft..........
á Brakel schrijft in zijn "redelijke godsdienst" dat een schuldbesef groot genoeg is wanneer het ons aan de voeten van de Heere Jezus brengt.
zelf durf ik dus zo vrij te zijn, te zeggen dat ik zelfs dat schuldbesef niet bij elke gelovige in de bijbel tegenkom.

ik denk dat jouw visie ook moeilijk te rijmen is met markus 10 vers 13
"EEN IEDER die de Naam des HEEREN zal aanroepen ZAL zaligworden".


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 19 mei 2012, 20:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 20:39
 
HANNAH810 schreef:
ik neem even de vrijheid om twee van je bijdrage's te combineren.


ik durf te betwijfelen of je menselijke intepretatie wel juist is, beun;

je schrijft dat "het dwars door de ellende heen moet" en "iemand niet tot het aannemen van de Heere Jezus kan komen zonder het beleven en belijden van schuld".
zo heb ik de dogma's van huis uit ook meegekregen, maar wat ik me dan afvraag is waarom ik deze dingen bij Henoch en Lydia (om maar even twee voorbeelden te noemen) niet kan terugvinden?

en dan nog iets anders;
als de stokbewaarder vraagt "wat moet ik doen om zalig te worden?". krijgt hij niet de opdracht om "dwars door zijn ellende heen te gaan", "op zijn knieen te gaan", of "zijn zonden te gaan beleven of belijden".........nee; paulus zegt eenvoudig; geloof in de Heere Jezus Christus en gij ZULT zalig worden.
ik vind het nu juist zo bevrijdend dat we geen "voorwaardelijk geloof" hoeven te hebben, maar eenvoudigweg al ons vertrouwen op Hem hoeven stellen.
we hoeven NIETS...........want het is al VOLBRACHT.
we hoeven zelfs geen vromigheid op te brengen.

en wat schuld besef betreft..........
á Brakel schrijft in zijn "redelijke godsdienst" dat een schuldbesef groot genoeg is wanneer het ons aan de voeten van de Heere Jezus brengt.
zelf durf ik dus zo vrij te zijn, te zeggen dat ik zelfs dat schuldbesef niet bij elke gelovige in de bijbel tegenkom.

ik denk dat jouw visie ook moeilijk te rijmen is met markus 10 vers 13
"EEN IEDER die de Naam des HEEREN zal aanroepen ZAL zaligworden".

Kijk eens aan... Een nieuweling in deze toch wel enigszins vastgeroeste discussie... Fijn! Maar om te beginnen met de mensen die jij zo even noemt denk ik dat bij hen de Heilige Geest in hun hart heeft gewerkt. En natuurlijk krijgt niet iedereen dezelfde bekering. Verder wil ik wel benadrukken dat die ellende zeker geen voorwaarde is voor onze bekering. Maar ik denk dat we, voordat we tot die hartelijke overgave komen, wel onze zonden gevoeld hebben en beleden. Want, ff intermenselijk: ik kan me namelijk indenken dat jij eerst excuses van iemand verlangt die iets fout bij jou gedaan heeft, voordat jij die persoon vergeeft. Zoveel te meer dus als je die lijn verticaal gaat trekken. En dat we niks hoeven klopt. Sterker nog: we willen niet en dus kunnen we niet. En dat is nou juist onze diepe ellende! Paulus is daarover ook heel duidelijk in Romeinen 7:19-24:
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Wat á Brakel betreft: die heeft gewoon gelijk. Jouw commentaar daarop zijn jouw woorden en die moet je nog maar eens goed onderzoeken. Want nogmaals: ons schuldbesef is geen pleitgrond voor onze bekering maar het zal wel zover moeten komen dat we onze schuld gaan inzien en belijden. Als laatste nog even de citaten van Paulus die jij aanhaalde: je hebt helemaal gelijk! Die blijven wat mij betreft ook staan. Want God zal geen bidder laten staan!


Laatst aangepast door
BEUN656
op zaterdag 19 mei 2012, 21:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 21:19
 
BEUN656 schreef:
om te beginnen met de mensen die jij zo even noemt denk ik dat bij hen de Heilige Geest in hun hart heeft gewerkt. En natuurlijk krijgt niet iedereen dezelfde bekering.

jij denkt.................oke, ieder mens heeft recht op een eigen intepretatie.
maar mijn vraag aan je was meer; waar vind je "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?
het antwoord op die vraag heb ik nog niet gelezen, of lees ik er overheen?


Verder wil ik wel benadrukken dat die ellende zeker geen voorwaarde is voor onze bekering. Maar ik denk dat we, voordat we tot die hartelijke overgave komen, wel onze zonden gevoeld hebben en beleden.

ik heb de indruk dat je jezelf in beide vet gedrukte stukjes tegenspreekt, beun; tenzij ik je woorden anders lees dan jij ze bedoelt hebt. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
kun je je verduidelijken?



Want, ff intermenselijk: ik kan me namelijk indenken dat jij eerst excuses van iemand verlangt die iets fout bij jou gedaan heeft, voordat jij die persoon vergeeft.


Zoveel te meer dus als je die lijn verticaal gaat trekken. En dat we niks hoeven klopt. Sterker nog: we willen niet en dus kunnen we niet. En dat is nou juist onze diepe ellende! Paulus is daarover ook heel duidelijk in Romeinen 7:19-24:

WE kunnen niet en willen niet; wie zijn WE?

Wat á Brakel betreft: die heeft gewoon gelijk. Jouw commentaar daarop zijn jouw woorden en die moet je nog maar eens goed onderzoeken. Want nogmaals: ons schuldbesef is geen pleitgrond voor onze bekering maar het zal wel zover moeten komen dat we onze schuld gaan inzien en belijden. Als laatste nog even de citaten van Paulus die jij aanhaalde: je hebt helemaal gelijk! Die blijven wat mij betreft ook staan. Want God zal geen bidder laten staan.



in de eerste alinea las ik nog dat je schreef dat "ellende" geen voowaarde was............. Verraste, verbaasde smiley
!



overigens; ik ben geen nieuwkomer in deze discussie hoor; ik heb deze discussie alleen inmiddels al zo vaak gevoerd............ Lachende smiley met blinkend witte tanden
de tijd ontbreekt me zo vaak om opnieuw de (hele) discussie aan te gaan.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 19 mei 2012, 21:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 21:33
 
BEUN656 schreef:
Ja, terechte opmerking. Helemaal mee eens.
Want als wij gaan beseffen dat we geestelijk blind zijn gaan we ook onze zonden inzien, inleven en belijden. Als we dan verlost worden uit die misère dan word het ook een groot wonder en is de vreugde eindeloos. Zoals ik dus ooit zei: het moet dwars door de ellende heen! Een mens moet op de knieën worden gebracht wil het goed komen tussen God en hem/haar. Vandaar dus ook dat de Heilige Geest het hart van een mens zou moeten bewerken wil hij/zij uit de slavernij van de zonden komen in het eeuwige Licht, ofwel de genade van Christus. En zo is het verhaal toch weer rond...?

hm. wel grappig dat je het met mijn opmerking eens bent omdat ik er iets heel anders mee bedoelde dan jij er uit haalt.
en dat is vind ik kenmerkend van de Bijbel en wat een Bijbelstudie over 1 hoofdstuk zo boeiend kan maken.

Ik denk dat ik begrijp wat je zeggen wil maar heb toch een kanttekening bij het beseffen over geestelijke blindheid.
dat besef heb je namelijk niet totdat God besluit die bedekking weg te halen. (geldt ook voor je gehoor).
en als je dan gaat zien, kan dat wel eens heel erg schrikken zijn ja.

en als je dan door "de ellende" heen bent en je ondergedompelt wordt in de vreugde-olie........

dan weet je dat je waarlijk vrij gemaakt bent. en wat het offer van de Heer (en God onze Vader) voor waarde is voor ons mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 21:40
 
HANNAH810 schreef:
overigens; ik ben geen nieuwkomer in deze discussie hoor; ik heb deze discussie alleen inmiddels al zo vaak gevoerd............ Lachende smiley met blinkend witte tanden
de tijd ontbreekt me zo vaak om opnieuw de (hele) discussie aan te gaan.

van Henoch weet ik het niet, want daar staat niet zo veel over in de Bijbel, (hij wandelde echter met God, dus lijkt mij dat hij alles met Hem besprak). maar de anderen hebben volgens de Joodse tradities de offers bij de tempel.

zo was er de grote verzoendag waarop 2 bokken kwamen. de ene werd geofferd en de ander kreeg de zonden van het volk op zich geladen en de woestijn ingestuurd.

dus was er wel schuldbelijdenis en vergeving van zonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 21:46
 
BEUN656 schreef:
Kijk eens aan... Een nieuweling in deze toch wel enigszins vastgeroeste discussie... Fijn! Maar om te beginnen met de mensen die jij zo even noemt denk ik dat bij hen de Heilige Geest in hun hart heeft gewerkt. En natuurlijk krijgt niet iedereen dezelfde bekering. Verder wil ik wel benadrukken dat die ellende zeker geen voorwaarde is voor onze bekering. Maar ik denk dat we, voordat we tot die hartelijke overgave komen, wel onze zonden gevoeld hebben en beleden. Want, ff intermenselijk: ik kan me namelijk indenken dat jij eerst excuses van iemand verlangt die iets fout bij jou gedaan heeft, voordat jij die persoon vergeeft.

zou het niet veel fijner zijn als we hierin ook het voorbeeld van de Heer zouden volgen en de ander vergeven voordat ze om vergeving komen vragen?
Stefanus deed dat ook trouwens, en hij was volledig menselijk.


Zoveel te meer dus als je die lijn verticaal gaat trekken. En dat we niks hoeven klopt. Sterker nog: we willen niet en dus kunnen we niet. En dat is nou juist onze diepe ellende! Paulus is daarover ook heel duidelijk in Romeinen 7:19-24:
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

Wat á Brakel betreft: die heeft gewoon gelijk. Jouw commentaar daarop zijn jouw woorden en die moet je nog maar eens goed onderzoeken. Want nogmaals: ons schuldbesef is geen pleitgrond voor onze bekering maar het zal wel zover moeten komen dat we onze schuld gaan inzien en belijden. Als laatste nog even de citaten van Paulus die jij aanhaalde: je hebt helemaal gelijk! Die blijven wat mij betreft ook staan. Want God zal geen bidder laten staan!


Laatst aangepast door
TINEKE986
op zaterdag 19 mei 2012, 21:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 mei 2012, 23:33
 
TINEKE986 schreef:

Ok, je hebt een punt. Alleen, ik zei nog: ik kan me het voorstellen als... Bovendien zei ik dat om aan te geven dat God de mens niet zomaar vergeeft omdat Hij niks met de zonde te maken wil hebben. God vertoornt zich over de zonden en wil dat de mens tot inkeer komt en zijn schuld belijd. Trouwens, als je geen schuld voelt, hoe wil je anders om vergeving vragen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 00:18
 
Ons behoud is d eerkenning van Jezus en wat Hij hier heeft gedaan en waarom Hij het heeft gedaan. In Lucas staat dat de ene gekruisigde tegen Jezus zegt: "Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn." Hieruit kan men opmaken dat de erkenning het belangrijkste is.

Desalniettemin kunnen wij door onze belijdenis, en dat kan het niet zonder in te zien dat we fout zijn geweest (gelijk die ene mede gekruisigde), ons laten dopen als symbool voor het afleggen oude leven en een nieuw hemels lichaam mogen berven.

Voor de één is de doop afwassing van zonden en voor de ander met Hem begraven zijn en weer opgestaan en zo het eeuwig leven te mogen beërven. Beide manieren zijn reinigingsrituelen, welke Jezus ons heeft/is voorge(d)(g)aan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 00:19
 
jij denkt.................oke, ieder mens heeft recht op een eigen intepretatie.
maar mijn vraag aan je was meer; waar vind je "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?
het antwoord op die vraag heb ik nog niet gelezen, of lees ik er overheen?


Dat denken is inderdaad wel redelijk zwak uitgedrukt. Ik weet eigenlijk gewoon zeker. De Heilige Geest werkt dat besef in je.

ik heb de indruk dat je jezelf in beide vet gedrukte stukjes tegenspreekt, beun; tenzij ik je woorden anders lees dan jij ze bedoelt hebt. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
kun je je verduidelijken?


Nou, heel simpel: zonder schuldbelijdenis geen bekering!

WE kunnen niet en willen niet; wie zijn WE?

Ook heel simpel: WE dat zijn wij, de mensheid dus.

in de eerste alinea las ik nog dat je schreef dat "ellende" geen voowaarde was............. Verraste, verbaasde smiley
!


Nog een keer: zonder schuldbesef en belijdenis geen bekering. Zonder dat zie je ook niet dat je zondig bent en zul je dus ook niet gaan geloven en heb je Christus ook niet nodig. Zo simpel ligt het in feite. Als je wat mist ga je het zoeken en ga je je ook afvragen waarom je het niet vind.

Wat me overigens opvalt is dat jij in je commentaar de verzen die ik aanhaalde skipt. Want daar zit nou juist de kern van dat schuldbesef in. Maar weet je, en dan spreek ik ook voor mezelf hoor... Het kopje "schuldbesef" ligt ons zondige mensen niet zo... Toch...?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 00:28
 
[quote=PIETER619]Ons behoud is d eerkenning van Jezus en wat Hij hier heeft gedaan en waarom Hij het heeft gedaan. In Lucas staat dat de ene gekruisigde tegen Jezus zegt: "Wij hebben onze straf verdiend en worden beloond naar onze daden. Maar die man heeft niets onwettigs gedaan.’ 42 En hij zei: ‘Jezus, denk aan mij wanneer u in uw koninkrijk komt.’ 43 Jezus antwoordde: ‘Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn." Hieruit kan men opmaken dat de erkenning het belangrijkste is.

Dat is inderdaad de andere kant van deze medaillle. Maar mijn vraag is nu: wie is uit zichzelf in staat om Christus te erkennen? Niemand! Omdat we ook niet willen. En juist dat willen moet worden gewerkt door de Heilige Geest. Eerder zullen wij niet tot die erkenning komen. We gaan dan ook beseffen dat we dik in het krijt staan bij God en dat zullen we moeten inleven en belijden.


Laatst aangepast door
BEUN656
op zondag 20 mei 2012, 00:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 00:47
 
BEUN656 schreef:
jij denkt.................oke, ieder mens heeft recht op een eigen intepretatie.
maar mijn vraag aan je was meer; waar vind je "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?het antwoord op die vraag heb ik nog niet gelezen, of lees ik er overheen?


Dat denken is inderdaad wel redelijk zwak uitgedrukt. Ik weet eigenlijk gewoon zeker. De Heilige Geest werkt dat besef in je.

ik heb de indruk dat je jezelf in beide vet gedrukte stukjes tegenspreekt, beun; tenzij ik je woorden anders lees dan jij ze bedoelt hebt. dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
kun je je verduidelijken?


Nou, heel simpel: zonder schuldbelijdenis geen bekering!

WE kunnen niet en willen niet; wie zijn WE?

Ook heel simpel: WE dat zijn wij, de mensheid dus.

in de eerste alinea las ik nog dat je schreef dat "ellende" geen voowaarde was............. ! Verraste, verbaasde smiley

Nog een keer: zonder schuldbesef en belijdenis geen bekering. Zonder dat zie je ook niet dat je zondig bent en zul je dus ook niet gaan geloven en heb je Christus ook niet nodig. Zo simpel ligt het in feite. Als je wat mist ga je het zoeken en ga je je ook afvragen waarom je het niet vind.

Wat me overigens opvalt is dat jij in je commentaar de verzen die ik aanhaalde skipt. Want daar zit nou juist de kern van dat schuldbesef in. Maar weet je, en dan spreek ik ook voor mezelf hoor... Het kopje "schuldbesef" ligt ons zondige mensen niet zo... Toch...?

derde poging, beun;
waar vind je het "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?
je zegt zeker te weten dat er (nogal simpel??) zonder schuldbesef geen bekering mogelijk is; maar dan zou je dus ook bij alle bekeringen in de bijbel die voorwaarde terug moeten kunnen vinden, nietwaar?
ik kan bij Henoch, Lydia en de stokbewaarder geen schuldbesef of schuldbelijdenis terugvinden.

als je zegt; nogal simpel; zonder schuldbesef geen bekering is dat schuldbesef immers een VOORWAARDE tot bekering?

je neemt ten onrechte aan dat ik een aangehaald stukje uit de romeinenbrief skip; ik heb het bijbelgedeelte echter laten staan, (maar niet de hele lap tekst,) om het lezen van het forum wat overzichtelijk te maken.
de meeste mensen die het forum lezen zijn denk ik intelligent genoeg je bijdrage terug te vinden, of een stukje in de bijbel te kunnen opzoeken.
overigens; je gaat er zomaar van uit dat het woord "schuldbesef" mij en anderen niet zou liggen? dat lijkt me geen basis voor een discussie; maar opnieuw een uit de lucht gegrepen aanname.

je opmerking over WE willen en kunnen niet laat ik even liggen, wie weet kom ik daar later nog op terug, al ik zou daar nog wel verder op in willen gaan.
het lijkt me dat de discussie te breed dreigt te worden, aangezien ik nog op een antwoord wacht op de eerste vraag.

@ tineke
- van Henoch staat er dat hij een zoon kreeg, en nog een aantal jaren met God wandelde.
- van Lydia staat er eenvoudigweg, dat onder de toespraak van Paulus haar hart werd geopend.
- van de stokbewaarder staat er niet dat hij enig schuldbesef had, al is het wel zo dat je in die tijd met je leven borg stond voor de gevangenen die aan je zorgen waren toevertrouwd; als de gevangenis leeg was geweest, had hem dat zijn leven dus gekost.
ik denk dat hij dus wel erg onder de indruk was van hoe de situatie in dit geval verliep; "wij zijn allen hier" zal in die zin wel een indrukwekkend moment voor hem zijn geweest!!
- Henoch leefde vóór de offerdiensten waren ingesteld, en Lydia en de stokbewaarder waren geen joden, maar mensen die Paulus op zijn zendingsreis tegenkwam. Ik zie dan ook niet direct een link met de offerdienst die je in de discussie betrekt.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zondag 20 mei 2012, 00:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 01:10
 
HIJ zoekt het verlorene!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 01:24
 
HANNAH810 schreef:
derde poging, beun;waar vind je het "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?

Het staat er inderdaad niet letterlijk. Maar ik ga er vanuit dat het weldegelijk gebeurt is.

je zegt zeker te weten dat er (nogal simpel??) zonder schuldbesef geen bekering mogelijk is; maar dan zou je dus ook bij alle bekeringen in de bijbel die voorwaarde terug moeten kunnen vinden, nietwaar?
ik kan bij Henoch, Lydia en de stokbewaarder geen schuldbesef of schuldbelijdenis terugvinden.

Nou, weet je... Lees jij de gelijkenis van de verloren zoon nog maar eens goed.

als je zegt; nogal simpel; zonder schuldbesef geen bekering is dat schuldbesef immers een VOORWAARDE tot bekering?

Voorwaarde is misschien wat sterk uitgedrukt. Wat ik wel heel zeker weet is dat het er zeker van komt bij een echte bekering. De Heilige Geest zelf werkt dat berouw namelijk. Een ieder onderzoeke zichzelf daarin...

je neemt ten onrechte aan dat ik een aangehaald stukje uit de romeinenbrief skip; ik heb het bijbelgedeelte echter laten staan, (maar niet de hele lap tekst,) om het lezen van het forum wat overzichtelijk te maken.
de meeste mensen die het forum lezen zijn denk ik intelligent genoeg je bijdrage terug te vinden, of een stukje in de bijbel te kunnen opzoeken.
overigens; je gaat er zomaar van uit dat het woord "schuldbesef" mij en anderen niet zou liggen? dat lijkt me geen basis voor een discussie; maar opnieuw een uit de lucht gegrepen aanname.

Klopt. Het woord schuldbesef vinden we maar niks. Want dan moeten we gaan erkennen dat we zondig zijn. Dat we God zijn afgevallen, dat we dus de hel verdient hebben. En dat gaat ons mensen te ver. Of geloof jij soms niet in de erfzonde?

je opmerking over WE willen en kunnen niet laat ik even liggen, wie weet kom ik daar later nog op terug, al ik zou daar nog wel verder op in willen gaan.
het lijkt me dat de discussie te breed dreigt te worden, aangezien ik nog op een antwoord wacht op de eerste vraag.

Goed, dan zal ik alvast even mijn antwoord geven op je opmerking over het niet willen en niet kunnen. Dat is Bijbelse taal en ons gedrag is het bewijs. Anders hadden we ons allang bekeert, toch...? Domme mensen die we zijn... Dus nogmaals: we willen en dus kunnen we niet. Daar hebben we God voor nodig. Als we dat gemis al voelen overigens... Want daar zal het in de eerst plaats mee moeten beginnen. De rest volgt later wel. En ook dat gemis word gewerkt door de Heilige Geest. En dus blijft mijn opmerking over WE ook staan.

@ tineke
- van Henoch staat er dat hij een zoon kreeg, en nog een aantal jaren met God wandelde.
- van Lydia staat er eenvoudigweg, dat onder de toespraak van Paulus haar hart werd geopend.
- van de stokbewaarder staat er niet dat hij enig schuldbesef had, al is het wel zo dat je in die tijd met je leven borg stond voor de gevangenen die aan je zorgen waren toevertrouwd; als de gevangenis leeg was geweest, had hem dat zijn leven dus gekost.
ik denk dat hij dus wel erg onder de indruk was van hoe de situatie in dit geval verliep; "wij zijn allen hier" zal in die zin wel een indrukwekkend moment voor hem zijn geweest!!
- Henoch leefde vóór de offerdiensten waren ingesteld, en Lydia en de stokbewaarder waren geen joden, maar mensen die Paulus op zijn zendingsreis tegenkwam. Ik zie dan ook niet direct een link met de offerdienst die je in de discussie betrekt.


Laatst aangepast door
BEUN656
op zondag 20 mei 2012, 01:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 01:32
 
Het valt me overigens op hoeveel moeite ik moet doen om de Bijbelse waarheid te verdedigen ten overstaan van Christenen. Ze zeggen ook niet voor niks: het is een Christelijk karwei om een heiden te bekeren maar ook een heidens karwei om een Christen te bekeren... Dat zegt volgens mij al genoeg... Niet dat ik iemand kan bekeren ofzo hoor! Laat dat duidelijk zijn! En nee, ik pretendeer ook niet de waarheid in pacht te hebben! Ik probeer hem slechts te verdedigen!

Laatst aangepast door
BEUN656
op zondag 20 mei 2012, 01:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 01:41
 
HEIDE115 schreef:
HIJ zoekt het verlorene!

Zonder meer mee eens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 05:54
 
BEUN656 schreef:
Het valt me overigens op hoeveel moeite ik moet doen om de Bijbelse waarheid te verdedigen ten overstaan van Christenen. Ze zeggen ook niet voor niks: het is een Christelijk karwei om een heiden te bekeren maar ook een heidens karwei om een Christen te bekeren... Dat zegt volgens mij al genoeg... Niet dat ik iemand kan bekeren ofzo hoor! Laat dat duidelijk zijn! En nee, ik pretendeer ook niet de waarheid in pacht te hebben! Ik probeer hem slechts te verdedigen!

Beste Beun,
Dank voor je ondewerp dat je aansnijdt. Doch heb ik reeds hierop een antwoord gegeven op een ander forum, kijk ff op footprints.

Ik wel we ff reactie geven op hetgeen je boven schrijft. Ook al is dat in de rand van het thema (maar we vangen de appel als hij valt, anderen -en die zijn er ook- doen dé appel vallen Knipoog smiley )

Je schrijft dat je de bijbelse waarhied wil verdedigen. Verdedigen is één, en soms moet dat. De Bijbelse waarheid uitleven in onderling contact daar is het -volgens mij- waar het om te doen is. Jezus deed dat! Farizeërs en schriftgeleerden hadden ook altijd de wijsheid in pacht, steeds op zoek naar een stok achter de deur voor ja en alleman. Echt niet aan mij besteed hoe goed ook bedoeld. Overtuig mensen met je daden die voorvloeien uit de vruchten van de Geest: de vrede die je uitstraalt, de zachtmoedigheid in je woordgebruik en reacties, het veel kunnen dragen ook al wordt je ten onrechte aangevallen of beschuldigd, ootmoed om andere bij te staan en te steuen, je zelfbeheersig (ook op de site), ... kortom het wandelen met Christus. Op Hem meer en meer gaan gelijken.
Dit laatst wens ik je toe! Allemaal. Durf dit aan te gaan en je zult de vruchten overvloedig pukken. Zeker wete.
En als ik dat al mag doen, weet ik dat dit niet uit eigen kracht is, maar pure genade. Iets wat ik krijg, zomaar, wat ik niet verdien.

Fijne dag verder,
Herman Knipoog smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op zondag 20 mei 2012, 07:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 07:13
 
BEUN656 schreef:
Beste mensen,

Deze twee versen lijken elkaar aan te vullen. Toch word in vers 17 teruggeblikt naar het leven van vóór de bekering van een mens. Mag ik misschien eens vragen hoe jij hier tegen aan kijkt? Met andere woorden: kan jij iets vertellen over jouw verlossing uit de slavernij van de zonde?

Beun

Op blz. 142 in het boek Geloof, zekerheid , groei, bouwstenen voor geloof van Willem K. Ouweneel (uitgave Medema) vinden we nog een interessante denkpiste over het thema.
Velen die tot bekering zijn gekomen, hebben het idee dat het er nu alleen maar om gaat de “wet te doen uit dankbaarheid” en straks naar de hemel te gaan. Maar Gods doel van onze verkiezing én heiligmaking is dat Christus in ons gestalte krijgt (vgl. Gal 4:19) en dat wij, die “de heerlijkheid van de Heer aanschouwen, naar hetzelfde beeld veranderd worden van heerlijkheid tot heerlijkheid (2 Kor 3:18). Let wel: dat gebeurt niet pas in de hemel, maar juist hier op aarde. Het doel van onze heiligmaking is niet de doding van de zonde in ons –dat kan helemaal niet- maar het tentoonspreiden van de karaktertrekken van Christus. Dàt is de essentie van de nieuwe mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het beeld van Hem die hem geschapen heeft. Daarin is niet Griek en Jood, besnijdenis en onbesnedenheid, barbaar, Scyth, slaaf, vrije; maar Christus is alles en in allen (Kol 3:10,11).


Laatst aangepast door
HERMAN968
op zondag 20 mei 2012, 07:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 08:41
 
HERMAN968 schreef:
Beste Beun,
Dank voor je ondewerp dat je aansnijdt. Doch heb ik reeds hierop een antwoord gegeven op een ander forum, kijk ff op footprints.

Ik wel we ff reactie geven op hetgeen je boven schrijft. Ook al is dat in de rand van het thema (maar we vangen de appel als hij valt, anderen -en die zijn er ook- doen dé appel vallen Knipoog smiley )

Je schrijft dat je de bijbelse waarhied wil verdedigen. Verdedigen is één, en soms moet dat. De Bijbelse waarheid uitleven in onderling contact daar is het -volgens mij- waar het om te doen is. Jezus deed dat! Farizeërs en schriftgeleerden hadden ook altijd de wijsheid in pacht, steeds op zoek naar een stok achter de deur voor ja en alleman. Echt niet aan mij besteed hoe goed ook bedoeld. Overtuig mensen met je daden die voorvloeien uit de vruchten van de Geest: de vrede die je uitstraalt, de zachtmoedigheid in je woordgebruik en reacties, het veel kunnen dragen ook al wordt je ten onrechte aangevallen of beschuldigd, ootmoed om andere bij te staan en te steuen, je zelfbeheersig (ook op de site), ... kortom het wandelen met Christus. Op Hem meer en meer gaan gelijken.
Dit laatst wens ik je toe! Allemaal. Durf dit aan te gaan en je zult de vruchten overvloedig pukken. Zeker wete.
En als ik dat al mag doen, weet ik dat dit niet uit eigen kracht is, maar pure genade. Iets wat ik krijg, zomaar, wat ik niet verdien.

Fijne dag verder,
Herman Knipoog smiley Lachende smiley

Voor dit commentaar zwicht ik... Je hebt ontegenzeggelijk gelijk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 09:14
 
Als ik alles zo nog even overlees...
als het aan mijn schuldbesef had moeten liggen dan had ik het kunnen schudden. En overigens.. dan hangt het alweer van mij af en in hoeverre ik wel of niet mijn zonde en schuld ervaar. Zoals Heide al opmerkt: HIJ zoekt het verlorene. Goddank, blèrend in de struiken en Hij komt me zoeken, pfoeh wat een opluchting want die doornen zijn de gevolgen van het weglopen en wist dat schaap veel..

Vergeving... schuldbesef.. ja.. maar nog niet eens cruciaal weet je..
al zal ik nu voor sommigen vloeken in de kerk Verraste, verbaasde smiley .
Het gaat er volgens mij allereerst om dat wij gaan zien hoe wij gescheiden leven van God en Hij een vacuüm heeft als wij niet erkennen wat Hij voor ons deed door te sterven voor ons. Hoe meer wij Hem gaan kennen hoe meer wij zullen zien hoe zuiver en licht Hij is.. en in dat licht dat veilig en niet veroordelend is zullen we als vanzelf alle troep en doel missen graag voor Hem afleggen. Niet in voortdurend zondebesef, want hoe zouden we dan nog een beetje kunnen leven? Spijt en schuldbesef een voorwaarde? In veel gevallen komt die spijt vanzelf, Hij overtuigd me daar wel van als dat nodig is. Ik durf de mensen niet de kost te geven die tevergeefs hun zonde proberen te beseffen uit angst voor de gevolgen. God is Genade. Genade is een glimlach, geen grimlach.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 20 mei 2012, 09:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 09:47
 
DE DROEFHEID NAAR GOD ,WERKT EEN ONBEROUWELIJKE BEKERING...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 12:07
 
BEUN656 schreef:
Het valt me overigens op hoeveel moeite ik moet doen om de Bijbelse waarheid te verdedigen ten overstaan van Christenen. Ze zeggen ook niet voor niks: het is een Christelijk karwei om een heiden te bekeren maar ook een heidens karwei om een Christen te bekeren... Dat zegt volgens mij al genoeg... Niet dat ik iemand kan bekeren ofzo hoor! Laat dat duidelijk zijn! En nee, ik pretendeer ook niet de waarheid in pacht te hebben! Ik probeer hem slechts te verdedigen!

ik vraag je niet de Waarheid te verdedigen, beun; ik vraag slechts hoe je JOUW waarheid kunt onderbouwen.
je lijkt te redeneren vanuit dogma's, en die dogma's tegen het Licht houden kan nooit kwaad, toch?
en als je mij als christen wilt bekeren, ben je te laat; dat heeft God zelf namelijk al gedaan...........(MET schuldbesef).
anderen heeft Hij door Zijn Liefde getrokken, ZONDER schuldbesef.

op je andere bijdrage hoop ik later nog in te gaan.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zondag 20 mei 2012, 12:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 12:48
 
derde poging, beun;waar vind je het "besef van schuld", en "belijden van schuld" terug bij Henoch, Lydia, en de stokbewaarder?

beun schreef;
Het staat er inderdaad niet letterlijk. Maar ik ga er vanuit dat het weldegelijk gebeurt is.

mijn antwoord; Je kunt dus niet stellen dat alle bijbelse personen door schuldbesef en schuldbelijdenis tot Hem worden geleid, beun; dat is duidelijk denk ik, en dus is jouw aanname niet onderbouwd.
(overigens staat er in de bijbel; "Wat wilt gij? Zal ik met de roede tot u komen, of in liefde en in den geest der zachtmoedigheid?")


_____________________________________________________________

je zegt zeker te weten dat er (nogal simpel??) zonder schuldbesef geen bekering mogelijk is; maar dan zou je dus ook bij alle bekeringen in de bijbel die voorwaarde terug moeten kunnen vinden, nietwaar?
ik kan bij Henoch, Lydia en de stokbewaarder geen schuldbesef of schuldbelijdenis terugvinden.

beun schreef;
Nou, weet je... Lees jij de gelijkenis van de verloren zoon nog maar eens goed.

mijn antwoord;
de verloren zoon verlangde terug naar de situatie die hij al kende van bij zijn vader en die gelijkenis ken ik.

(je antwoord komt wat betuttelend over op me, en ik zou graag op gelijkwaardig nivo discuseren.)

____________________________________________________________

als je zegt; "nogal simpel; zonder schuldbesef geen bekering" is dat schuldbesef immers een VOORWAARDE tot bekering?

beun schreef;
Voorwaarde is misschien wat sterk uitgedrukt. Wat ik wel heel zeker weet is dat het er zeker van komt bij een echte bekering. De Heilige Geest zelf werkt dat berouw namelijk. Een ieder onderzoeke zichzelf daarin...

mijn antwoord;
ik mag dus aannemen dat Henoch, Lydia, de stokbewaarder, de moorman en anderen volgens jouw redenatie niet "echt bekeerd" zijn? dat vind ik nogal een stelling, beun! Verraste, verbaasde smiley
___________________________________________________________
je gaat er zomaar van uit dat het woord "schuldbesef" mij en anderen niet zou liggen? dat lijkt me geen basis voor een discussie; maar opnieuw een uit de lucht gegrepen aanname.

beun schreef;
Klopt. Het woord schuldbesef vinden we maar niks. Want dan moeten we gaan erkennen dat we zondig zijn. Dat we God zijn afgevallen, dat we dus de hel verdient hebben. En dat gaat ons mensen te ver. Of geloof jij soms niet in de erfzonde?

mijn antwoord;
ik behoor dan volgens jouw normen niet tot de mensheid........... Engeltje smiley


_________________________________________________________

je opmerking over WE willen en kunnen niet laat ik even liggen, wie weet kom ik daar later nog op terug, al ik zou daar nog wel verder op in willen gaan.

beun schrijft;
Goed, dan zal ik alvast even mijn antwoord geven op je opmerking over het niet willen en niet kunnen. Dat is Bijbelse taal en ons gedrag is het bewijs. Anders hadden we ons allang bekeert, toch...? Domme mensen die we zijn... Dus nogmaals: we willen en dus kunnen we niet. Daar hebben we God voor nodig. Als we dat gemis al voelen overigens... Want daar zal het in de eerst plaats mee moeten beginnen. De rest volgt later wel. En ook dat gemis word gewerkt door de Heilige Geest. En dus blijft mijn opmerking over WE ook staan.


mijn antwoord; heb je het wel eens geprobeerd, beun, om je tot God te (be-)keren?
ik weet namelijk zeker, dat wanneer je antwoord JA is, God je niet in de kou heeft laten staan!
"Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft."

ik kan jouw mening waar het mee zou moeten beginnen niet terugvinden in de bijbel; ik lees nergens; "dit is mijn gebod; dat gij uw schuld komt te gevoelen....." ik lees wel in psalm twee een gebod de Zoon te kussen, zodat je niet verloren hoeft te gaan.

jij schrijft; je gemis voelen, daar zal het mee moeten beginnen, de rest volgt later wel.
ik lees in de bijbel; "bekeert u" (en de rest volgt later wel............denk ik?)
ik laat het maar aan God over hoe hij mensen tot Zich leid; ik denk dat God daar Expert in is!


_______________________________________________________

@ tineke
- van Henoch staat er dat hij een zoon kreeg, en nog een aantal jaren met God wandelde.
- van Lydia staat er eenvoudigweg, dat onder de toespraak van Paulus haar hart werd geopend.
- van de stokbewaarder staat er niet dat hij enig schuldbesef had, al is het wel zo dat je in die tijd met je leven borg stond voor de gevangenen die aan je zorgen waren toevertrouwd; als de gevangenis leeg was geweest, had hem dat zijn leven dus gekost.
ik denk dat hij dus wel erg onder de indruk was van hoe de situatie in dit geval verliep; "wij zijn allen hier" zal in die zin wel een indrukwekkend moment voor hem zijn geweest!!
- Henoch leefde vóór de offerdiensten waren ingesteld, en Lydia en de stokbewaarder waren geen joden, maar mensen die Paulus op zijn zendingsreis tegenkwam. Ik zie dan ook niet direct een link met de offerdienst die je in de discussie betrekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEUN656





Berichten: 494

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 13:04
 
DJES101 schreef:
DE DROEFHEID NAAR GOD ,WERKT EEN ONBEROUWELIJKE BEKERING...

Precies, daar zal het op aan moeten komen... Heel goed!


Laatst aangepast door
BEUN656
op zondag 20 mei 2012, 13:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 13:16
 
BEUN656 schreef:
Precies, daar zal het op aan moeten komen... Heel goed!


Droefheid naar God... multi interpretabel. Heimwee naar God, Hij alleen kan de leegte in mij vullen... ook lees ik in de context 2 Corinthe 7 waar blijkbaar iets was voorgevallen. Ik geloof zeker dat zondebesef bekering uitwerkt, begrijp me goed. Toch is genade VRIJ en is het eerste wat Hij van mij vraagt "opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven heeft". De zonde en het besef voorop zetten vóór de weg vrij is naar God is genade roven. HIJ maakte de weg vrij en ik mag het aannemen als groot cadeau. Dan volgt de weg van relatie hebben met Hem en Hem leren kennen. Zo was het voor mij in ieder geval.


Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 20 mei 2012, 13:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 20 mei 2012, 13:26
 
JOL252 schreef:
Droefheid naar God... multi interpretabel. Heimwee naar God, Hij alleen kan de leegte in mij vullen... ook lees ik in de context 2 Corinthe 7 waar blijkbaar iets was voorgevallen. Ik geloof zeker dat zondebesef bekering uitwerkt, begrijp me goed. Toch is genade VRIJ en is het eerste wat Hij van mij vraagt "opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga maar eeuwig leven heeft". De zonde en het besef voorop zetten vóór de weg vrij is naar God is genade roven. HIJ maakte de weg vrij en ik mag het aannemen als groot cadeau. Dan volgt de weg van relatie hebben met Hem en Hem leren kennen. Zo was het voor mij in ieder geval.

vanuit de reformatorische hoek hoor je vaak over een "toeleidende weg tot Christus"
ik vraag me dan af, he;
als Jezus Christus zegt dat hij de Weg is, lijkt het mij niet logisch, dat er een weg is voor de Weg.
een toeleidende weg tot de Weg? hmm.......... Geschokte, onthutste smiley
ik ben er van overtuigd dat de Weg begint waar je als mens NU staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2