ChristianMatch
 


Forum

Vermaning?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 01:00
 
Het is een ouderwets woord vermaning, voor wie een wat gebruikelijker Nederlands gewend is: een goed advies, een reprimande of een wijze maar dwingende raad.

Anyways, ik zat dus met iemand te praten op MSN en diegene vertelde dat ze een nieuwe vriend had. Allemaal leuk en aardig blablabla. Maar de beste man is niet gelovig. Toen ik zei dat ze beter niet met deze jongen verder kon gaan op grond van 2 Korinthe 6 zei ze dat ik me niet met haar liefdesleven moest bemoeien. Jammer, maar ik deed het uit liefde en niet om haar te pesten en ook niet uit jaloezie.

Maar ja hoe denken jullie over een vermaning? Het is toch een onderdeel van het christelijk leven met elkaar vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 07:27
 
MANNA420 schreef:
Het is een ouderwets woord vermaning, voor wie een wat gebruikelijker Nederlands gewend is: een goed advies, een reprimande of een wijze maar dwingende raad.

Anyways, ik zat dus met iemand te praten op MSN en diegene vertelde dat ze een nieuwe vriend had. Allemaal leuk en aardig blablabla. Maar de beste man is niet gelovig. Toen ik zei dat ze beter niet met deze jongen verder kon gaan op grond van 2 Korinthe 6 zei ze dat ik me niet met haar liefdesleven moest bemoeien. Jammer, maar ik deed het uit liefde en niet om haar te pesten en ook niet uit jaloezie.

Maar ja hoe denken jullie over een vermaning? Het is toch een onderdeel van het christelijk leven met elkaar vind ik.


Vermaning.. zucht, inderdaad ouderwets woord. Ik denk dat iemand voor jouw "wijze maar dwingende raad cq advies" wel open moet staan. Allereerst: heeft de persoon om jouw advies gevraagd en zit ze er op te wachten? In welke relatie/verhouding sta je tot die ander oftewel: heb je credits? Daarnaast is MSN wel een vorm van communicatie maar een gesprek live lijkt me beter dan achter je schermpje naar de ander achter haar/zijn schermpje "een dwingende raad" te geven. Ik denk dat je dan ook veel eerder aan kunt voelen of het beter is om je advies in te slikken.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 22 mei 2012, 08:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 08:39
 
MANNA420 schreef:
Het is een ouderwets woord vermaning, voor wie een wat gebruikelijker Nederlands gewend is: een goed advies, een reprimande of een wijze maar dwingende raad.

Anyways, ik zat dus met iemand te praten op MSN en diegene vertelde dat ze een nieuwe vriend had. Allemaal leuk en aardig blablabla. Maar de beste man is niet gelovig. Toen ik zei dat ze beter niet met deze jongen verder kon gaan op grond van 2 Korinthe 6 zei ze dat ik me niet met haar liefdesleven moest bemoeien. Jammer, maar ik deed het uit liefde en niet om haar te pesten en ook niet uit jaloezie.

Maar ja hoe denken jullie over een vermaning? Het is toch een onderdeel van het christelijk leven met elkaar vind ik.

van wat ik van het geven van "goede raad" (aan de hand van de Bijbel) begrepen heb, is dat je je naaste moet liefhebben (als jezelf) en dat die persoon dat ook weet. (anders is het wetties).

niet iedereen staat open voor goede raad.
als je het gegeven hebt en de aangesproken persoon wil niet luisteren, kan je het nog proberen met iemand erbij. maar al met al blijft het wel de verantwoordelijkheid van de persoon zelf.
hoe goed je het ook bedoeld.

jij ziet de waarde van de raad in 2 cor. 6, degene die je daarmee aanspoort mogelijk niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 10:34
 
ja ik denk dat je door zo direct via en Bijbeltekst tegen deze persoon te zeggen dat ze verkeerd bezig is, je de deur dicht gooit voor een verder gesprek. Misschien had je op een later moment een genuanceerder advies kunnen geven .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 11:01
 
JOL252 schreef:
Vermaning.. zucht, inderdaad ouderwets woord. Ik denk dat iemand voor jouw "wijze maar dwingende raad cq advies" wel open moet staan. Allereerst: heeft de persoon om jouw advies gevraagd en zit ze er op te wachten? In welke relatie/verhouding sta je tot die ander oftewel: heb je credits? Daarnaast is MSN wel een vorm van communicatie maar een gesprek live lijkt me beter dan achter je schermpje naar de ander achter haar/zijn schermpje "een dwingende raad" te geven. Ik denk dat je dan ook veel eerder aan kunt voelen of het beter is om je advies in te slikken.

Inderdaad zo..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 11:27
 
Wat je aanbreekt is idd iets wat veel gebeurd
Vermaningen zijn in de goede zin ook zeker op zijn plek.

Als eerste..Bij God staat niets in de weg bij iemand in het hart te werken.

De hier niet gelovige kan..vooral we deze persoon niet kennen..met zijn achtergrond wel van God af weten..en vragen hebben over dood en eeuwigheid..niet niks wanneer dit zo is.

De persoon die jij hier wilde of hebt vermaand,kon dit als een aanval zien
op haar innige verhouding met deze persoon..(nieuw in haar leven).
En kent daardoor ook de ongelovige denk ik ook veel meer als jij..
en zij.. geeft de niet gelovige ruimte..om hem te laten zien wie God voor haar betekend in haar leven..

Zo zie je dat ik of jij en wij moeten leren geduld te hebben..met die ander
die op onze weg geplaatst wordt..

Iets anders kan zijn..dat je haar echt wilt bewaren voor dingen die jij zelf ook al hebt meegemaakt..of om je heen hebt zien gebeuren.
Dan is het de liefde die in de vermaning duidelijk gevoeld zal moeten worden.

En niet alleen een wijse met de vinger.

Er valt meer over te zeggen..
Maar nog even dit..als we met die ander niet over God meer kunnen praten..Ga dan met die persoon tot God.


p.s sommige fouten woorden zijn bewust gemaakt Knipoog smiley


Laatst aangepast door
HEIDE115
op dinsdag 22 mei 2012, 20:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 19:06
 
HEIDE115 schreef:
Wat je aanbreekt is idd iets wat veel gebeurd
Vermaningen zijn in de goede zin ook zeker op zijn plek.

Als eerste..Bij God staat niets in de weg bij iemand in het hart te werken.

De hier niet gelovige kan..vooral we deze persoon niet kennen..met zijn achtergrond wel van God af weten..en vragen hebben over dood en eeuwigheid..niet niks wanneer dit zo is.

De persoon die jij hier wilde of hebt vermaand,kon dit als een aanval zien
op haar innige verhouding met deze persoon..(nieuw in haar leven).
En kent daardoor ook de ongelovige denk ik ook veel meer als jij..
en zij.. geeft de niet gelovige ruimte..om hem te laten zien wie God voor haar betekend in haar leven..





Zo zie je dat ik of jij en wij moeten leren geduld te hebben..met die ander
die op onze weg geplaatst wordt..

Iets anders kan zijn..dat je haar echt wilt bewaren voor dingen die jij zelf ook al hebt meegemaakt..of om je heen hebt zien gebeuren.
Dan is het de liefde die in de vermaning duidelijk gevoelt zal moeten worden.

En niet alleen een wijse met de vinger.

Er valt meer over te zeggen..
Maar nog even dit..als we met die ander niet over God meer kunnen praten..Ga dan met die persoon tot God.


p.s sommige fouten woorden zijn bewust gemaakt Knipoog smiley

Weet je Heide, ik krijg hier regelmatig mailtjes met 'vermaningen'om het feit dat ik op yoga zit......En niet altijd de vriendelijkste mailtjes.....
Nu is het echter nog altijd zo dat ik heel goed zelf die keuze kan maken wat ik wel of niet doe daar hoeft een ander mij niet om te 'vermanen'
De toonzetting van de mailtjes is dat de duivel me toch wel op de hielen zit....Maar...het is de mening van een ander die dat aan mij probeert op te dringen omdat in de ogen van diegene de verkeerde weg is....
Maar wie ben jij om dat te zeggen? Ik vind het altijd nogal een brutaliteit.....Je kan er met me over discussiƫren en de messen slijpen, helemaal goed....maar om een ander te veroordelen en over duivel en satanistische praktijken te spreken terwijl iemand het vaak alleen van horen zeggen heeft? Ik vind het een brug te ver....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 22 mei 2012, 19:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 mei 2012, 19:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weet je Heide, ik krijg hier regelmatig mailtjes met 'vermaningen'om het feit dat ik op yoga zit......En niet altijd de vriendelijkste mailtjes.....
Nu is het echter nog altijd zo dat ik heel goed zelf die keuze kan maken wat ik wel of niet doe daar hoeft een ander mij niet om te 'vermanen'
De toonzetting van de mailtjes is dat de duivel me toch wel op de hielen zit....Maar...het is de mening van een ander die dat aan mij probeert op te dringen omdat in de ogen van diegene de verkeerde weg is....
Maar wie ben jij om dat te zeggen? Ik vind het altijd nogal een brutaliteit.....Je kan er met me over discussiƫren en de messen slijpen, helemaal goed....maar om een ander te veroordelen en over duivel en satanistische praktijken te spreken terwijl iemand het vaak alleen van horen zeggen heeft? Ik vind het een brug te ver....


Het ligt niet in mijn bedoeling hier strijd over te gaan voeren..
Maar dat zal je inmiddels een beetje duidelijk zijn.
Ook wil ik op passen hier teveel over te gaan zeggen.
Ik schilder liever een portret op doek,dan dat ik woorden moet schilderen.

Maar goed..

Ook ik vindt yoga zelf wel een punt waar over nagedacht moet worden dit
bijvoorbeeld in een profiel als ook op cm neer te zetten..dit omdat je wel kan aan voelen dat het in de(onze) chr.kringen vaak in strijd staat met.. ff voorzichtig.. bepaalde ''gewoontes'' van het wel en niet doen van dingen..
Ook al kunnen ook bepaalde ''gewoontes'' door de mensen zelf verzonnen of aangeleerd en door gegeven zijn.
Maar voor velen zal ik hiermee niet direct iets nieuws zeggen.


Natuurlijk zal iemand die jou profiel bekijkt..
En ontdekt dat je aan yoga doet..zelf wel zich daardoor aangetrokken voelen of niet.
En wanneer niet..dan lijkt het mij idd wel verstandig wanneer iemand dan toch iets kwijt wilt daarover(het doen aan yoga dus) jou uit liefde te vragen waarom jij je er wel mee bezig houdt..zodat jij kan uit leggen wat jij wel bij yoga ontdekt..een gewoon gesprek dus lijkt mij?

Een niet alleen wijse met die vinger dus.

Nu..wanneer ik zelf nog iets naar jou persoonlijk wilt zeggen.
Is het dat..dat ik in een hele moeilijke fase een paar jaar terug..yoga hebt leren kennen..en kan zeggen dat de ontspanning daarvan goed is dit te ervaren.(in die fase)
Maar toch inmiddels verder gegaan met fitness.

Tip:Deel als dit mogelijk niet te snel je dingen zomaar overal te pas en te onpas..vooral wanneer dit stukje in ''jou'' leven zo belangrijk is.
Neem vooral.. wanneer het over of om ontspanning gaat de tijd om dit naar buiten te brengen(of gewoon helemaal niet)
Dit is geen egoisme..sommige zullen dit begrijpen.

En,alles mag je doen zeg ik wel is..wanneer je het eerst met God hebt kunnen delen..niet altijd gemakkelijk..maar wel de weg.

Ik hebt geprobeerd er iets over te zeggen.


Laatst aangepast door
HEIDE115
op dinsdag 22 mei 2012, 21:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1