ChristianMatch
 


Forum

variatie en hoe het vormgeven van gebed
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PAULUS636





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 14:18
 
Ik kreeg eens van iemand te horen
dat het belangrijk is om te variƫren in het gebed en
niet steeds dezelfde geloofsactiviteiten te bezoeken.
Ik kan mij er maar ten dele in vinden.
Ik ga bijv. graag elke week op zondag ochtend
naar de Latijnse Hoogmis in Utrecht.

Verder is mijn gebedstijd en
dan voolral de Lofprijzing bij mij altijd vrij gestructureerd.

Ik zing twee liederen van Lofprijzing,
daarna twee liederen van Aanbidding,
daarna een lied van Overgave aan God,
dan een lied tot de H. Geest,
de Bijbel openslaan en een Bijbeltekst lezen
dan spontane Voorbede en
afsluiten met zingen van het Onze Vader.

Ook probeer ik om variatie aan te brengen
in het bidden van de rozrenkrans.
Ook daarin houd ik vast aan een bepaalde structuur.
Maar gelukkig zijn de voorbede bij mij heel spontaan,
zowel tijdens de Lofprijzing als het rozenkrans bidden.

Ik bid altijd alvorens een Lofprijzimg te houden tot de H. Geest.
Ik bid dan dat Hij mij de liederen mag doen zien welke ik dan in de Lofprijzing kan gaan gebruiken. Dit doe ik door het liedboek steeds open te slaan en dan van de desbetreffende bladzijde een bepaald lied te kiezen.
Ik besef mij dat ik hierin mij wel meer laat leiden door de H. Geest en door God.


Hoe is dit voor jullie: Hebben jullie ook een vaste structuur in jullie gebedstijd?
Combineren jullie ook spontaan bidden met een vaste structuur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 15:38
 
Zolang je oprecht bid maakt het niet uit als je daar een structuur voor hebt, daar is helemaal niets mis mee. Zelf werk ik sinds kort ook met een lijst van gebedsonderwerpen, maar ik vul daar ook mijn eigen gebedsonderwerpen bij in. Wel begin ik mijn gebed altijd met een dankgebed en ik eindig meestal met het vragen van vergeving.

Het Onze Vader is trouwens een goed voorbeeld van hoe je je gebed zou kunnen inrichten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN388





Berichten: 2124

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 16:01
 
Bij onze PKN kerk (Gereformeerde Bond) doen we zo op zondagochtend en namiddag


Verloop van de eredienst:

Kerkenraad komt binnen

01. Mededelingen (o.a. collectedoelen) en welkom worden gedaan door een kerkenraadslid. Deze geeft ook de voorzang op. Na de voorzang is er gelegenheid tot stil gebed.
02. De dienst vangt aan met votum en groet door predikant
03. De gemeente zingt een psalm
04. Wetslezing (vm) of apostolicum (nm)
05. De gemeente zingt een psalm
06. Gebed
07. Schriftlezing
08. De gemeente zingt een psalm
09. Preek
10. De gemeente zingt een psalm
11. Dankgebed en voorbeden
12. Slotpsalm (De collecten worden gehouden tijdens het voorspel van de slotpsalm)
13. Zegen

Duurt ongeveer 1 uur en kwartier
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 21:57
 
Mede omdat ik graag zie dat er biddende gemeeenten komen, ben ik op zoek gegaan naar wat bidden werkelijk inhoud.

Bidden in communicerren met God, op wat voor manier dan ook.
Bidden op vaste tijden is heel goed omdat je dan sowieso bewust gaat bidden.
Bidden is ook als je bijvoorbeeld op je fiets of lopend door de natuur gaat en Gods pracht en praal ziet en Hem daar op dat moment (gewoon met ogen open) de eer er voor geeft, soms alleen al door er van te genieten, beseffend dat het Zijn werk is.

We hadden vrijdag, avond van gebed (nacht van gebed is geen mens voor te porren). Ik vind het jammer dat men op zo'n moment het laat afweten. Zo de Heer zegt het minste wat u voor hen doet (dat is in ons geval bidden) , heb u aan Mij gedaan.

Er zijn veel vooroordelen over bidden en dat i sook een reden waarom men niet komt denk ik. Ik had deze week iemand op bezoek, die kan ook niet "luid op"bidden in gezelschap. Ik zei tegen hem, als je op gebeds bijeenkomst komt, hoef je ook niet luid op te bidden, als je het aangeeft zal niemand je er op aanzien, en je kan het gebed van een ander je eigen laten worden door het tebeamen. hij en nog iemand waren wel op de nacht van gebed.

Zingen is 2 x bidden, er zijn pracht liederen die je met je hart zingt en zo ook al een gebed zijn.

Je mag zelfs bij d ekleinste zaken God er bij halen, zo van Heer help mij, als het even tegen zit (helpt beter als een GVD tje), maar vergeet Hem dan niet te danken als alles eens een keer meezit Knipoog smiley

Bidden kan dus op zo veel manieren dat ik hier er maar iets van neer heb gezet.

http://www.youtube.com/watch?v=lSryHRCTMso
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:05
 
PIETER619 schreef:
Mede omdat ik graag zie dat er biddende gemeeenten komen, ben ik op zoek gegaan naar wat bidden werkelijk inhoud.

Bidden in communicerren met God, op wat voor manier dan ook.
Bidden op vaste tijden is heel goed omdat je dan sowieso bewust gaat bidden.
Bidden is ook als je bijvoorbeeld op je fiets of lopend door de natuur gaat en Gods pracht en praal ziet en Hem daar op dat moment (gewoon met ogen open) de eer er voor geeft, soms alleen al door er van te genieten, beseffend dat het Zijn werk is.

We hadden vrijdag, avond van gebed (nacht van gebed is geen mens voor te porren). Ik vind het jammer dat men op zo'n moment het laat afweten. Zo de Heer zegt het minste wat u voor hen doet (dat is in ons geval bidden) , heb u aan Mij gedaan.

Er zijn veel vooroordelen over bidden en dat i sook een reden waarom men niet komt denk ik. Ik had deze week iemand op bezoek, die kan ook niet "luid op"bidden in gezelschap. Ik zei tegen hem, als je op gebeds bijeenkomst komt, hoef je ook niet luid op te bidden, als je het aangeeft zal niemand je er op aanzien, en je kan het gebed van een ander je eigen laten worden door het tebeamen. hij en nog iemand waren wel op de nacht van gebed.

Zingen is 2 x bidden, er zijn pracht liederen die je met je hart zingt en zo ook al een gebed zijn.

Je mag zelfs bij d ekleinste zaken God er bij halen, zo van Heer help mij, als het even tegen zit (helpt beter als een GVD tje), maar vergeet Hem dan niet te danken als alles eens een keer meezit Knipoog smiley

Bidden kan dus op zo veel manieren dat ik hier er maar iets van neer heb gezet.

http://www.youtube.com/watch?v=lSryHRCTMso



Wat bedoel je nu precies Pieter met de zin: je kan het gebed van een ander eigen worden door het tebeamen? Bedoel je dan dan het met een beamer op een scherm komt om het te lezen? Of schrijf ik nu iets heel doms?????
Pfff al die Engelse termen, ik heb er niets mee.....we kunnen geen zin meer gewoon in het Nederlands schrijven.....maar dat is off topic....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:18
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat bedoel je nu precies Pieter met de zin: je kan het gebed van een ander eigen worden door het tebeamen? Bedoel je dan dan het met een beamer op een scherm komt om het te lezen? Of schrijf ik nu iets heel doms?????
Pfff al die Engelse termen, ik heb er niets mee.....we kunnen geen zin meer gewoon in het Nederlands schrijven.....maar dat is off topic....

Het is geen Engels hoor, Willemijn, er hoort eigenlijk een streepje tussen: be-amen, door tijdens het gebed "amen" te zeggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:29
 
WILLEMIJN232 schreef:
Wat bedoel je nu precies Pieter met de zin: je kan het gebed van een ander eigen worden door het tebeamen? Bedoel je dan dan het met een beamer op een scherm komt om het te lezen? Of schrijf ik nu iets heel doms?????
Pfff al die Engelse termen, ik heb er niets mee.....we kunnen geen zin meer gewoon in het Nederlands schrijven.....maar dat is off topic....

Nee besilst niet, ik bedoel dat als iemand een gebed uitspreekt en je zegt er amen op (omdat je het er mee eens bent) het eigenlijk ook jou gebed word. Je bekracht zo ook het gebed van eeen ander, zo gaat het dan eigenlijk al dubbel op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:41
 
JOSINA022 schreef:
Het is geen Engels hoor, Willemijn, er hoort eigenlijk een streepje tussen: be-amen, door tijdens het gebed "amen" te zeggen.

klopt, bedankt voor de uitleg, steepje was ik vergeten


Laatst aangepast door
PIETER619
op zaterdag 2 juni 2012, 22:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:43
 
PIETER619 schreef:
klopt, bedankt voor de uitleg, steepje was ik vergeten


Nu snap ik het! Ik dacht al waar heeft hij het over.......wij hebben sinds kort in de kerk een beamer dus ik dacht gelijk daaraan......
Ik ben duidelijk niet evangelisch...... Knipoog smiley Engeltje smiley Grappige misverstanden krijg je zo!


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 2 juni 2012, 22:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:49
 
WILLEMIJN232 schreef:
Nu snap ik het! Ik dacht al waar heeft hij het over.......wij hebben sinds kort in de kerk een beamer dus ik dacht gelijk daaraan......
Ik ben duidelijk niet evangelisch...... Knipoog smiley Engeltje smiley Grappige misverstanden krijg je zo!

ja maar het zou eigenlijk wel kunnen , bijvoorbeeld gebedspunten op een beamer zetten voor of na een dienst, kan men het overschrijven en thuis voor bidden.

Bij ons draaien we voor de dienst een powerpoint met informatie daar staan du sook zieken bij waar men voor kan bidden bijvoorbeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARC212





Berichten: 112

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 juni 2012, 21:33
 
Ik bid eigenlijk zoals mijn gedachten het ingeeft. Wat er gebeurt is op een dag. En voor mensen bid ik en voor groepen mensen. En ik vraag ook altijd om vergeving en dank God. Ik bid eigenlijk meestal tot de Vader in Jezus'naam. Heb ook een Bijbels dagboek waar elke dag een gebed in staat dat kan ik dan niet uit mijn hoofd maar lees het op. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1