ChristianMatch
 


Forum

verkoop wat je hebt, en volg MIJ (de rijke jongeling)
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 23:15
 
manna begon in een ander topic over de rijke jongeling, en ik wil dat bericht hier nogmaals herhalen...................;

MANNA420 schreef:
Precies. De rijke jongeling leefde ook keurig de geboden na, maar het ontbrak hem aan één ding en dat was overgave aan Jezus. Je zou die rijkdom kunnen vertalen met zijn eigen verworven gerechtigheid.

Paulus zegt het ook in een van zijn brieven. Hij zou alles wel willen verliezen om Christus te winnen.

HANNAH810 schreef:
mooi voorbeeld dat je noemt, manna!
reken maar dat die rijke jongeling enorme moeite heeft gedaan om te kunnen zeggen;

zie; al deze geboden heb ik gehouden, zelfs van mijn jeugd af aan; wat ontbreekt me nog?

confronterend antwoordt Jezus dan;
verkoop alles wat je hebt......en VOLG MIJ!!

heb je zo goed je best gedaan; elke dag van je leven, om te leven zo Hij van je vraagt; jezelf genoegens ontzegt; je ingezet van je tenen tot het puntje van je hoofdhaar, en het is je nog best redelijk gelukt ook, als je het zeggen mag....................en dan zegt Jezus; volg Mij??? Geschokte, onthutste smiley

je zou toch verdrietig van Hem weglopen?
hoe kán Hij!!







WILLEM618 schreef:
De enige plaats, waarbij Jezus voorwaarden stelt aan de zaligheid.

ik ben het niet met je eens, willem;
de enige voorwaarde is overgave; Jezus onvoorwaardelijk te volgen, no mather what. dat de jongeling het zo getroffen heeft (met zichzelf) en vanaf zijn jeugd al zo vreselijk goed zijn best heeft gedaan de hemel te verdienen, is alleen een barriere, die Jezus aanwijst.


WILLEM618 schreef:
Iemand die alles zelf kon, en eigenlijk niet iets kon vinden wat er nog aan ontbrak. En dus gaf Jezus aan, waar zijn hart lag, in zijn goede werken, en in zijn bezittingen. Hij had jezus ook niet nodig, maar zocht alleen bevestiging. Om ook daar wat mee te zijn. Maar een Jezus die zijn verlosser was, had hij niet nodig. Maar Jezus gaf hem aan, dat hij alleen maar alles hoefde te verkopen wat hij had, en hij zou een schat hebben in de hemel. Maar dat was net effe te veel, DAT was zijn alles. En dat is nu net wat Jezus vraagt, ons hart.

ook dat ben ik met je oneens;
van huis uit ken ik je manier van denken, maar het is écht onbijbels; en ten diepste een voorwaardelijk geloof, om maar even een bevindelijke term te lanceren.
hij hoefde alleen maar........................?
hij hoefde NIETS

het IS volbracht.

overgave; Jezus volgen; dat is voldoende.
en de eerste stap die de Heere Jezus zet is het wegruimen van overtollige ballast; zijn rijkdom en zijn "wat-bén-ik-toch-vreselijk-goed-bezig-gevoel".

of je nu je bevestiging zoekt in "hoe goed je bezig bent je behoeften te ontkennen" of door "je (vrome) ego overeind te houden"; het is gewoon overtollige ballast, die je in de weg staat de Heere Jezus te volgen.
nogmaals; ik zie het "verkopen van alles wat hij heeft", als eerste stap van het volgen van Jezus; een eerste opdracht / aanwijzing.

en inderdaad; als die ballast ruimte heeft in je hart, kun je Hem niet met je gehele hart volgen, denk ik.


WILLEM618 schreef:
Daarbij staat echter wel, dat Jezus hem wel beminde. En dat is niet genoeg, maar zegt wel iets over hoe de jongeling er mee bezig was. En daarmee, dat we niet neer hoeven te kijken op iemand die er zoveel voor over heeft. Maar het blijft onvoldoende, in de ogen van God dan.

en het laaste schepje er boven op........... Knipoog smiley
de Liefde van Jezus was wel genoeg; ruim voldoende zelfs!!
God wil dat alle mensen tot bekering komen staat er in de bijbel.
Zijn liefde is groter, willem;
al was de jongeling nergens mee bezig, dan nóg had de Heere Jezus hem lief.
Gods liefde is namelijk ONVOORWAARDELIJK.
geen als.................ik dit
als.........................ik dat
als..........................en dan...........!!

nee, het is eenvoudig-weg rusten op het volbrachte werk van de Heere Jezus, om het maar even in reformatorische woorden te vangen.
en dat is het kanaal, waardoor God ons zalig kan maken; het geloof. het vertrouwen op Zijn Woord, dat waar is, omdat Hij het heeft gezegd;
stoppen met DOEN, ALS en JA MAAR.....(EEEERST zal een mens toch moeten voelen.........)
rusten is NIETS DOEN, alleen zeggen; dank U wel, Heere Jezus!!


Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 5 juni 2012, 23:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 23:38
 
[quote=HANNAH810]manna begon in een ander topic over de rijke jongeling, en ik wil dat bericht hier nogmaals herhalen...................;




[/color]

adam mocht ook rusten de dag nadat hij geschapen was, maar daarna moest hij toch echt aan het werk. hij mocht alle dieren namen geven.
God zegt tegen minstens 9 verschillende mensen op 9 verschillende plaatsen om verschillende redenen, dat mensen op moesten staan en iets moesten gaan doen.
je kunt genade niet verdienen, daar kan en hoef je niets voor te doen. dat is zo. maar dat wil niet zeggen dat we maar altijd maar niets hoeven te doen.

er staat duidelijk in de bijbel dat de Heer de jongeling lief kreeg. en dingen staan niet zomaar in de bijbel. ze staan er met een reden.
de jongeling had zijn best gedaan de wetten van mozes te volgen. dat was in zijn tijd noodzakelijk. want hij leefde nog onder het oude verbond.
maar hij zat ook vast aan zijn geld. de Heer zag dat en benoemde dat.
de jongen kon alles doen wat er geboden werd maar hij kon niet zonder zijn wereldse (tijdelijke) rijkdom.

in ons verband zou je kunnen zeggen dat de jongeling alles op eigen kracht deed (probeerde te doen). en toen er aan hem overgave gevraagd werd kon hij dat niet.


Laatst aangepast door
TINEKE986
op dinsdag 5 juni 2012, 23:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 23:48
 
TINEKE986 schreef:
adam mocht ook rusten de dag nadat hij geschapen was, maar daarna moest hij toch echt aan het werk. hij mocht alle dieren namen geven.
God zegt tegen minstens 9 verschillende mensen op 9 verschillende plaatsen om verschillende redenen, dat mensen op moesten staan en iets moesten gaan doen.
je kunt genade niet verdienen, daar kan en hoef je niets voor te doen. dat is zo. maar dat wil niet zeggen dat we maar altijd maar niets hoeven te doen.

er staat duidelijk in de bijbel dat de Heer de jongeling lief kreeg. en dingen staan niet zomaar in de bijbel. ze staan er met een reden.
de jongeling had zijn best gedaan de wetten van mozes te volgen. dat was in zijn tijd noodzakelijk. want hij leefde nog onder het oude verbond.
maar hij zat ook vast aan zijn geld. de Heer zag dat en benoemde dat.
de jongen kon alles doen wat er geboden werd maar hij kon niet zonder zijn wereldse (tijdelijke) rijkdom.

in ons verband zou je kunnen zeggen dat de jongeling alles op eigen kracht deed (probeerde te doen). en toen er aan hem overgave gevraagd werd kon hij dat niet.


dat is toch wat ik probeer te zeggen, tineke; of mis ik je bedoeling misschien?

eerst overgave; dan volgen, stap voor stap, aanwijzing voor aanwijzing, opdracht na opdracht.............


(overigens denk ik niet in oude en nieuwe verbond, alleen in werk- en genade verbond)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 00:54
 
HANNAH810 schreef:
manna begon in een ander topic over de rijke jongeling, en ik wil dat bericht hier nogmaals herhalen...................;
ik ben het niet met je eens, willem;
de enige voorwaarde is overgave; Jezus onvoorwaardelijk te volgen, no mather what. dat de jongeling het zo getroffen heeft (met zichzelf) en vanaf zijn jeugd al zo vreselijk goed zijn best heeft gedaan de hemel te verdienen, is alleen een barriere, die Jezus aanwijst.


Er staat duidelijk in dit gedeelte een voorwaarde, hij kreeg de opdracht alles te verkopen, en dan pas ...
Dit staat er niet voor niets, en heb tijden gezocht naar voorwaarden in heel de wandel van Jezus op aarde, maar er staat er geen, dan hier. Ben het met heel je omschrijving eens, maar niet in dit verband. Hier word duidelijk aangegeven, dat hij nog maar één ding had wat hem ontbrak. En dat was niet dat hij zo zijn best had gedaan, dat was een rede dat Jezus hem beminde. En meteen daarover heen kreeg hij een belofte, dat als hij alles verkocht, en geef het aan de armen (voorwaarde), dat hij een schat zou hebben in de hemel. (belofte)
En daar overheen de volgelingen opdracht van Christus: En kom daarna terug, en neem je kruis op en volg mij.

Dus: niet zijn goede werken waren een barrière, maar zijn hart zat in zijn rijkdom. En de jongeling had iemand gevonden, die blijkbaar nog beter leefde dan hij al deed, daarom begint hij ook met: Goede meester. En toen de vraag: wat doende ZAL ik het eeuwige leven hebben? Hij wilde weten wat er nog aan hem ontbrak. En in die toonzetting komt Jezus wel degelijk met een voorwaarde. Hij vroeg wat hij nu eigenlijk nog kon doen, En dat antwoord kreeg hij, was alleen niet echt om blij van te worden.


ook dat ben ik met je oneens;
van huis uit ken ik je manier van denken, maar het is écht onbijbels; en ten diepste een voorwaardelijk geloof, om maar even een bevindelijke term te lanceren.

In de situatie, dat wij naar God gaan, en God niet zien als God, maar als goed mens, zijn er wel degelijk voorwaarden, waar wij nooit en te nimmer aan kunnen voldoen. Dat heeft niets te maken met een voorwaardelijk geloof, maar met die zelfde manier van denken die ik ook ken. Met aan allerlei regels en wetten voldoen, heimelijk te denken dat je aan alle geboden van God voldoet, en wat ontbreekt er eigenlijk aan? Alleen God moet de rest effe doen. Lekker "ootmoedig" doen en gelijk je beter voelen dan de rest van de wereld. HET IS VOLBRACHT speeld in dat verband helemaal geen enkele betekenis. Is het zelfde als hier zou staan: trek je donkere kleren is uit, met rokken tot je schoenen, en trek is een mooie broek aan, en ga naar de kerk, en geloof dat Ik je nu aantrekkelijker vind dan eerst, en neem nu je ballast maar op, en volg Mij nu is. Lanceer dit gedeelte in die zelfde denk wereld, en ze verklaren je meteen helrijp.

hij hoefde alleen maar........................? Ja, hij moest alleen maar één ding te doen. Niet onbijbels, maar bijbels. Alleen moest hij er achter komen dat dit een onmogelijk iets voor hem was. En Jezus zijn discipelen aankijkende, zei, hoe bezwaarlijk zullen zij die hebben, het koninkrijk Gods ingaan. Zo lang wij kunnen, zolang wij moeten voldoen aan, dan word het vanzelf onmogelijk. Daarna volgt ook de menselijk onmogelijkheid, die alleen mogelijk is bij God.
hij hoefde NIETS dat was een paar versen verder pas. De discipelen waren ook al verbaast dat Jezus het zei. maar Jezus gaf als reactie: zeide tot hen: Kinderen! Hoe zwaar is het, dat degenen, die op het goed hun betrouwen zetten, in het Koninkrijk Gods ingaan!
(En voor goed lees ik dan ook: goed leven, strak aan menselijke eisen voldoen, enz.)

het IS volbracht. DAT is DE mogelijkheid BIJ God.

overgave; Jezus volgen; dat is voldoende.
en de eerste stap die de Heere Jezus zet is het wegruimen van overtollige ballast; zijn rijkdom en zijn "wat-bén-ik-toch-vreselijk-goed-bezig-gevoel".

of je nu je bevestiging zoekt in "hoe goed je bezig bent je behoeften te ontkennen" of door "je (vrome) ego overeind te houden"; het is gewoon overtollige ballast, die je in de weg staat de Heere Jezus te volgen.
nogmaals; ik zie het "verkopen van alles wat hij heeft", als eerste stap van het volgen van Jezus; een eerste opdracht / aanwijzing.

en inderdaad; als die ballast ruimte heeft in je hart, kun je Hem niet met je gehele hart volgen, denk ik. [/color] Dan is die behoefte er ook niet, denk ik

en het laaste schepje er boven op........... Knipoog smiley
de Liefde van Jezus was wel genoeg; ruim voldoende zelfs!!
God wil dat alle mensen tot bekering komen staat er in de bijbel.
Zijn liefde is groter, willem;
Jezus gaf vanuit Zijn liefde, antwoord. maar geloof alleen niet dat de jongeling die liefde gevoeld heeft, Jezus' hem beminnende ogen gezien heeft. De jongeling zag geen Jezus, maar een goede meester. Had Jezus hem niet lief gehad, dan had Hij hem geen antwoord gegeven. En ja, die LIEFDE is oneindig groot, maar iedereen die het zelf wil en kan, ziet en voelt die liefde niet, en loopt (verdrietig) weg
al was de jongeling nergens mee bezig, dan nóg had de Heere Jezus hem lief. Helemaal waar
Gods liefde is namelijk ONVOORWAARDELIJK.
geen als.................ik dit
als.........................ik dat
als..........................en dan...........!!

nee, het is eenvoudig-weg rusten op het volbrachte werk van de Heere Jezus, om het maar even in reformatorische woorden te vangen.
en dat is het kanaal, waardoor God ons zalig kan maken; het geloof. het vertrouwen op Zijn Woord, dat waar is, omdat Hij het heeft gezegd;
stoppen met DOEN, ALS en JA MAAR.....(EEEERST zal een mens toch moeten voelen.........)
rusten is NIETS DOEN, alleen zeggen; dank U wel, Heere Jezus!![/color]


Laatst aangepast door
WILLEM618
op woensdag 6 juni 2012, 01:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 09:53
 
Ben je bereid om alles op te geven om Jezus te volgen, Alles op te offeren voor Hem?

Abraham werd op de proef gesteld en slaagde met vlag en wimpel, puur op vertouwen wat hij had in God. Er zit in dat verhaal een paar wijze lessen.
Wllen wij zelfs onze kinderen (het meest kostbaarste) opofferen voor God?

God vraagt geen onmogelijke dingen, maar wel de bereidheid, pas dan kan Hij vol op gaan zegenen, gelijk Hij wil.

Er zijn wel christenen die zeer rijk zijn, maar hun last is vele malen groter dan die van ons. Zo is er iemand die loopt in Armanie pakken, omdat zijn cliënten dat vragen. Hij heeft succes met zijn bedrijf, wil het wel verkopen, maar dan is alles wat hij weggeeft eenmalig, nu kan (en doet hij ook) hij veel meer goed doen voor hen di edat nodig hebben elk jaar weer opnieuw.


Christen zijn is moeilijk, maar we hebben gelukkig Hulp, daarom is het voor mij een feest om christen te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 10:35
 
PIETER619 schreef:
Ben je bereid om alles op te geven om Jezus te volgen, Alles op te offeren voor Hem?

Abraham werd op de proef gesteld en slaagde met vlag en wimpel, puur op vertouwen wat hij had in God. Er zit in dat verhaal een paar wijze lessen.
Wllen wij zelfs onze kinderen (het meest kostbaarste) opofferen voor God?

God vraagt geen onmogelijke dingen, maar wel de bereidheid, pas dan kan Hij vol op gaan zegenen, gelijk Hij wil.

Er zijn wel christenen die zeer rijk zijn, maar hun last is vele malen groter dan die van ons. Zo is er iemand die loopt in Armanie pakken, omdat zijn cliënten dat vragen. Hij heeft succes met zijn bedrijf, wil het wel verkopen, maar dan is alles wat hij weggeeft eenmalig, nu kan (en doet hij ook) hij veel meer goed doen voor hen di edat nodig hebben elk jaar weer opnieuw.


Christen zijn is moeilijk, maar we hebben gelukkig Hulp, daarom is het voor mij een feest om christen te zijn.

De bereidheid van mensen is niet zo groot, als je het mij vraagt. Alles overgeven en in geloof en vertrouwen leven, is in alles afzien van eigen kunnen. HET IS VOLBRACHT, betekend ook, dat er niets van ons bij hoeft, maar ook niet bij kan.
En dat Abraham slaagde, was niet het opofferen van zijn kind, maar van zijn eeuwig leven. Izak was zijn kind, waaruit de Heere Jezus geboren moest worden. Dat offerde hij op. En die vraag lijkt toch bijhoorlijk onmogelijk, lijkt mij. Zit je 20 jaar te wachten op de uitvoering van een belofte van God, en vervolgens mag je die belofte gaan offeren. En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos. Maar ik kan niet zeggen dat het altijd een feestje is. Toen David gezalft was tot koning over Israël, toen moest hij vluchten. Was dat altijd een feest? Toen hij zei "David nu zeide in zijn hart: Nu zal ik een der dagen door sauls hand omkomen (Sam 27:1)". En later, toen hij op de vlucht was voor zijn eigen zoon? En heel het boek Job is een opeenvolging van onmogelijkheden. Toen job op de ashoop zal, zal hij echt niet hebben geroepen dat het een feestje was. Maar wel is waar, dat het soms uitzichtloos kan lijken, het is nooit hopeloos. Maar dat is niet omdat het om Abraham, David, of Job ging, maar omdat God zelf zorgt dat Zijn werk door gaat. Hij gaf geloof, en dan kan je alles hebben, omdat Hij het heeft gedaan.
HET IS VOLBRACHT, dat is het enige wat teld. Maar onze ogen zijn niet altijd zo groot dat we dat zien, maar als God Zijn Geest zend, DE TROOSTER, dan is het wel een uitzien naar dat feest, wat niet in dit leven werkelijkheid word, maar na dit leven.

Van wie veel gegeven is, zal veel geëist worden. Rijken zijn er, de Bijbel staat er ook vol mee, en geloof ook, dat als God voorspoed geeft, dat rijkdom ook een zegen is. Maar ook een verantwoording. Maar voor zowel rijkdom als voor armoede geld, dat het wel een verleiding is. spreuken 30: 8-9:
armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de Heere? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Ik denk dat alles, waarin we niet zien op God, maar ons hart er op zetten, ons van God afhoud. Maar geeft ons God geloof, dan is het goed wat God doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 10:50
 
WILLEM618 schreef:
De bereidheid van mensen is niet zo groot, als je het mij vraagt. Alles overgeven en in geloof en vertrouwen leven, is in alles afzien van eigen kunnen. HET IS VOLBRACHT, betekend ook, dat er niets van ons bij hoeft, maar ook niet bij kan.
En dat Abraham slaagde, was niet het opofferen van zijn kind, maar van zijn eeuwig leven. Izak was zijn kind, waaruit de Heere Jezus geboren moest worden. Dat offerde hij op. En die vraag lijkt toch bijhoorlijk onmogelijk, lijkt mij. Zit je 20 jaar te wachten op de uitvoering van een belofte van God, en vervolgens mag je die belofte gaan offeren. En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos. Maar ik kan niet zeggen dat het altijd een feestje is. Toen David gezalft was tot koning over Israël, toen moest hij vluchten. Was dat altijd een feest? Toen hij zei "David nu zeide in zijn hart: Nu zal ik een der dagen door sauls hand omkomen (Sam 27:1)". En later, toen hij op de vlucht was voor zijn eigen zoon? En heel het boek Job is een opeenvolging van onmogelijkheden. Toen job op de ashoop zal, zal hij echt niet hebben geroepen dat het een feestje was. Maar wel is waar, dat het soms uitzichtloos kan lijken, het is nooit hopeloos. Maar dat is niet omdat het om Abraham, David, of Job ging, maar omdat God zelf zorgt dat Zijn werk door gaat. Hij gaf geloof, en dan kan je alles hebben, omdat Hij het heeft gedaan.
HET IS VOLBRACHT, dat is het enige wat teld. Maar onze ogen zijn niet altijd zo groot dat we dat zien, maar als God Zijn Geest zend, DE TROOSTER, dan is het wel een uitzien naar dat feest, wat niet in dit leven werkelijkheid word, maar na dit leven.

Van wie veel gegeven is, zal veel geëist worden. Rijken zijn er, de Bijbel staat er ook vol mee, en geloof ook, dat als God voorspoed geeft, dat rijkdom ook een zegen is. Maar ook een verantwoording. Maar voor zowel rijkdom als voor armoede geld, dat het wel een verleiding is. spreuken 30: 8-9:
armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de Heere? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Ik denk dat alles, waarin we niet zien op God, maar ons hart er op zetten, ons van God afhoud. Maar geeft ons God geloof, dan is het goed wat God doet.

PRACHTIG!AMEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juni 2012, 01:00
 
En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos.
Dus is ons geloof gegeven door God, waarom geeft hij dan niet iedereen het geloof?

Wat dat feestje betreft is meer bedoelt op wat ons te wachten staat, maar er word door vervolgde christenen uit Noord Korea gevraagd om vooral te bidden voor hen die hun alle kwaad aandoen, opdat zij ook God mogen leren kennen en hun hart er voor open zetten. Zelfs vervolgde christenen kunnen blij zijn met wat God hun geeft


Laatst aangepast door
PIETER619
op woensdag 13 juni 2012, 12:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINEKE986





Berichten: 123

BerichtGeplaatst: donderdag 7 juni 2012, 10:13
 
HANNAH810 schreef:
dat is toch wat ik probeer te zeggen, tineke; of mis ik je bedoeling misschien?

eerst overgave; dan volgen, stap voor stap, aanwijzing voor aanwijzing, opdracht na opdracht.............


(overigens denk ik niet in oude en nieuwe verbond, alleen in werk- en genade verbond)

ik heb je stukje nog eens goed doorgelezen en kom idd tot de conclusie dat je hetzelfde bedoelde als wat ik zei.
het moest even indalen. Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 13 juni 2012, 10:51
 
WILLEM618 schreef:
De bereidheid van mensen is niet zo groot, als je het mij vraagt. Alles overgeven en in geloof en vertrouwen leven, is in alles afzien van eigen kunnen. HET IS VOLBRACHT, betekend ook, dat er niets van ons bij hoeft, maar ook niet bij kan.
En dat Abraham slaagde, was niet het opofferen van zijn kind, maar van zijn eeuwig leven. Izak was zijn kind, waaruit de Heere Jezus geboren moest worden. Dat offerde hij op. En die vraag lijkt toch bijhoorlijk onmogelijk, lijkt mij. Zit je 20 jaar te wachten op de uitvoering van een belofte van God, en vervolgens mag je die belofte gaan offeren. En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos. Maar ik kan niet zeggen dat het altijd een feestje is. Toen David gezalft was tot koning over Israël, toen moest hij vluchten. Was dat altijd een feest? Toen hij zei "David nu zeide in zijn hart: Nu zal ik een der dagen door sauls hand omkomen (Sam 27:1)". En later, toen hij op de vlucht was voor zijn eigen zoon? En heel het boek Job is een opeenvolging van onmogelijkheden. Toen job op de ashoop zal, zal hij echt niet hebben geroepen dat het een feestje was. Maar wel is waar, dat het soms uitzichtloos kan lijken, het is nooit hopeloos. Maar dat is niet omdat het om Abraham, David, of Job ging, maar omdat God zelf zorgt dat Zijn werk door gaat. Hij gaf geloof, en dan kan je alles hebben, omdat Hij het heeft gedaan.
HET IS VOLBRACHT, dat is het enige wat teld. Maar onze ogen zijn niet altijd zo groot dat we dat zien, maar als God Zijn Geest zend, DE TROOSTER, dan is het wel een uitzien naar dat feest, wat niet in dit leven werkelijkheid word, maar na dit leven.

Van wie veel gegeven is, zal veel geëist worden. Rijken zijn er, de Bijbel staat er ook vol mee, en geloof ook, dat als God voorspoed geeft, dat rijkdom ook een zegen is. Maar ook een verantwoording. Maar voor zowel rijkdom als voor armoede geld, dat het wel een verleiding is. spreuken 30: 8-9:
armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de Heere? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Ik denk dat alles, waarin we niet zien op God, maar ons hart er op zetten, ons van God afhoud. Maar geeft ons God geloof, dan is het goed wat God doet.

Ik heb ook een keer een preek gehoord die ging over wat je schrijft.

Dat zowel rijkdom als armoede verleidingen met zich meebrengt.

Rijkdom, daar is de verleiding, dat men op zijn bezit en geld gaat vertrouwen.
En armoede daar is de verleiding, dat men gaat stelen.
Was een Gereformeerd Vrijgemaakte preek Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 juni 2012, 21:42
 
PIETER619 schreef:
En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos.
Dus is ons geloof gegeven door God, waarom geeft hij dan niet iedereen het geloof?

Wat dat feestje betreft is meer bedoelt op wat ons te wachten staat, maar er word door vervolgde christenen uit Noord Korea gevraagd om vooral te bidden voor hen die hun alle kwaad aandoen, opdat zij ook God mogen leren kennen en hun hart er voor open zetten. Zelfs vervolgde christenen kunnen blij zijn met wat God hun geeft

God geeft ieder het geloof, en geeft daarbij ook ieder de keus dit geloof te aanvaarden, en geeft daarnaast ook nog eens de Heilige Geest om ieder te helpen die keus te maken voor of tegen God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 20 juni 2012, 08:59
 
HARALD940 schreef:
God geeft ieder het geloof, en geeft daarbij ook ieder de keus dit geloof te aanvaarden, en geeft daarnaast ook nog eens de Heilige Geest om ieder te helpen die keus te maken voor of tegen God.

Ben het hierin niet met je eens, Harald. Als God geloof geeft, dan heb je geloof. Want Hij spreekt als machthebbende, niet als schriftgeleerde.
Dat de Heilige Geest je helpt om een keus te maken tegen God, kan mijns inziens niet. Dan zou voor God hetzelde gelden, als wat Jezus tegen de farizeën zei: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD940





Berichten: 428

BerichtGeplaatst: woensdag 20 juni 2012, 22:31
 
WILLEM618 schreef:
Ben het hierin niet met je eens, Harald. Als God geloof geeft, dan heb je geloof. Want Hij spreekt als machthebbende, niet als schriftgeleerde.

Geven als in een kado dat je krijgt, je krijgt het, het is dan wel aan jou als ontvanger om ook het kado uit te pakken en ermee aan de gang te gaan, of niet.
Ef 2:8: Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God

WILLEM618 schreef:
Dat de Heilige Geest je helpt om een keus te maken tegen God, kan mijns inziens niet. Dan zou voor God hetzelde gelden, als wat Jezus tegen de farizeën zei: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.

Dat heb ik inderdaad verkeert neer gezet, de Heilige geest helpt je om voor God te kiezen, en inderdaad niet tegen hem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: donderdag 19 juli 2012, 01:06
 
WILLEM618 schreef:
De bereidheid van mensen is niet zo groot, als je het mij vraagt. Alles overgeven en in geloof en vertrouwen leven, is in alles afzien van eigen kunnen. HET IS VOLBRACHT, betekend ook, dat er niets van ons bij hoeft, maar ook niet bij kan.
En dat Abraham slaagde, was niet het opofferen van zijn kind, maar van zijn eeuwig leven. Izak was zijn kind, waaruit de Heere Jezus geboren moest worden. Dat offerde hij op. En die vraag lijkt toch bijhoorlijk onmogelijk, lijkt mij. Zit je 20 jaar te wachten op de uitvoering van een belofte van God, en vervolgens mag je die belofte gaan offeren. En niet Abraham slaagde, maar God die dat geloof in hem gegeven had. En in dat vertrouwen, dan is het leven nooit hulpeloos. Maar ik kan niet zeggen dat het altijd een feestje is. Toen David gezalft was tot koning over Israël, toen moest hij vluchten. Was dat altijd een feest? Toen hij zei "David nu zeide in zijn hart: Nu zal ik een der dagen door sauls hand omkomen (Sam 27:1)". En later, toen hij op de vlucht was voor zijn eigen zoon? En heel het boek Job is een opeenvolging van onmogelijkheden. Toen job op de ashoop zal, zal hij echt niet hebben geroepen dat het een feestje was. Maar wel is waar, dat het soms uitzichtloos kan lijken, het is nooit hopeloos. Maar dat is niet omdat het om Abraham, David, of Job ging, maar omdat God zelf zorgt dat Zijn werk door gaat. Hij gaf geloof, en dan kan je alles hebben, omdat Hij het heeft gedaan.
HET IS VOLBRACHT, dat is het enige wat teld. Maar onze ogen zijn niet altijd zo groot dat we dat zien, maar als God Zijn Geest zend, DE TROOSTER, dan is het wel een uitzien naar dat feest, wat niet in dit leven werkelijkheid word, maar na dit leven.

Van wie veel gegeven is, zal veel geëist worden. Rijken zijn er, de Bijbel staat er ook vol mee, en geloof ook, dat als God voorspoed geeft, dat rijkdom ook een zegen is. Maar ook een verantwoording. Maar voor zowel rijkdom als voor armoede geld, dat het wel een verleiding is. spreuken 30: 8-9:
armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de Heere? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste.
Ik denk dat alles, waarin we niet zien op God, maar ons hart er op zetten, ons van God afhoud. Maar geeft ons God geloof, dan is het goed wat God doet.

mooi..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1