ChristianMatch
 


Forum

gehoorzaamheid
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 21:10
 
Ik heb het gevoel dat we ergens wel overeenkomsten hebben, maar de kern voor dit topic had ik graag over wat je letterlijk verstaat onder het woord gehoorzaamheid.
[quote=XABIA794]

Gehoorzaamheid versta ik doen en leven naar, in mijn geval, wat Gods Woord aangeeft. Of bevelen van mn vader opvolgen of doen. Het respecteren en gehoor geven aan mn vaders zeggen of Gods Woord. Bereid te doen wat van me gevraagd wordt. toewijding, getrouwheid,etc etc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 21:19
 
Gehoorzaamheid is leven in overgave volgens Zijn woord, geboden, in navolging van Christus. Maria, is hier ook een mooi voorbeeld van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 21:31
 
joh3:33-36>Wie zijn getuigenis wel aanvaardt, bevestigt daarmee dat God betrouwbaar is. 34 Hij die door God gezonden is, spreekt de woorden van God, en God schenkt de Geest in overvloed. 35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle macht aan hem overgedragen. 36 Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen (dit betreft christenen) zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’

Waarop interpreteer je dat dit om christenen gaat?
Allereerst schreef Joh naar het volk Israël toen. En de oproep was tot bekering. Ofwel kies je voor Jezus de Messias, ofwel (ongehoorzaam) kies je niet om een volgeling van Jezus te zijn.
Het begin va dit vers spreekt voor zich... Wie Zijn getuigenis wel aanvaardt.
[quote=XABIA794]

ook, mee eens, heeft ook te maken met zijn getuigenis wel of niet aanvaarden maar de zin "wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten." vertelt mij ook dat er christenen zijn die hem niet gehoorzamen of doen wat God van ons vraagt. Men kan de Zoon niet gehoorzamen als men hem kent of hebt gekend maar ook als men Hem niet kent.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 21:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 21:39
 
Liegen en bedriegen zijn natuurlijk gegeven uit de 10 geboden.
Naar naastenliefde ook zondig om te doen... duidelijk
Als je dat bedoeld uit je oude levenswandel dan kan ik hier in mee gaan.
ik had het "voor" mijn bekering zelfs. In mijn zoekperiode kreeg ik het al moeilijk met het vloeken. (In Belgie lijkt vloeken een 2de natuur bij mensen in hun dagelijkse spreken. In alle lagen van de bevolking. Zelfs in tv series komt het voor alsof het stopwoorden zijn.)
Ik ben wel van overtuigd dat de Geest me hierop al attent begon te maken, en ik daardoor pas besefte dat ik toen vloekte.
De Geest maakt je duidelijk wat goed en kwaad is en helpt je met die gewoonte af te leren.
[quote=XABIA794][color=8B0000]

Bij mij kwam het door het Woord. Ik wist wat er in het Woord stond. Zo zie je maar weer God heeft niet 1 manier van spreken. Bij jouw kwam het door zijn Geest en bij mij door Zijn Woord. vloeken, werken van het vlees, één van de eerste dingen die ik heb afgeleerd en overwonnen toen ik tot bekering kwam.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 21:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 21:49
 
Gehoorzaamheid kan pas echt beleefd worden,wanneer ik ook weet wat ongehoorzaam te zijn is.
Ik kan en wil ook niet gehoorzaam zijn.
Ik ben er niet mee geboren

ook in het leven van alle dag,moet gehoorzamen geleerd worden.

hoewel God van mij eisen kan,om naar al Zijn geboden te leven.
Zo weet Hij ook ,dat ik een overtreder bent.
doende de wil der gedachten

het wordt anders wanneer God met Zijn Geest in het hart komt
er komt het verlangen,om naar al Gods geboden te leven
Dat wordt tot smart,dit niet te kunnen volbrengen.

Zelfs de aller heiligste hebben een klein beginsel ervan te gehoorzamen.
Is God dan niet machtig mij te doen gehoorzamen?
Ja zeker..maar..opdat wij ons niet zouden gaan verheffen
laat God ons telkens weer zien,Hem iedere dag nodig te hebben
opdat de oude mens hoe langer hoe meer gedood wordt.


Laatst aangepast door
HEIDE115
op dinsdag 3 juli 2012, 21:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 22:06
 
[quote=FLOWERFUL304](Zoals ik al eerder schreef en je hebt kunnen lezen wat Paulus zegt, het staat geschreven geeft Hij de HG aan wie hem gehoorzaam zullen zijn en Hij weet precies wie dat zullen zijn. ps139, dus staat ook vast wie de HG ontvangen. )

Psalm 139, een bijzondere psalm.
De Heere weet alles. U doorgrondt en kent mij...
Deze psalm citeer je voor het ontvangen van de HG door gehoorzaamheid?
Een psalm die David schreef om duidelijk te maken dat God alles weet. Hierin staan geen voorwaarden om de Geest te ontvangen. Maar gewoon één van de mooiste psalmen om aan te geven dat God ALLES weet en stuurt. En ja, Hij weet wie Zijn kinderen zijn. (Maar over prédestinatie is het laatste woord nog niet gesproken.)
Hier rijst me ineens de vraag op of Zijn kinderen, waarvan Hij al weet wie ze zijn, al voor ze gevormd zijn, of zij al Heilige Geest hebben ontvangen... daar heb je dus ergens wel een punt, maar dan is de vraag of je dat vanuit gehoorzaamheid ontvangt of doordat je een kind van Hem bent


terwijl juist de Heilige Geest overtuigt van goed en kwaad. (idd de HG getuigt van goed en kwaad maar dat ook door het kennen van zijn Woord. En dan denk ik aan"door gebrek aan kennis gaat het volk verloren. Welke kennis? als je het mij vraagt is dat de kennis van zijn Woord. Want in zijn Woord geeft God ook aan wat goed en kwaad is. En het is de HG die zijn Woord in onze gedachten brengt waar nodig. Wijsheid Gods komt door het lezen van zijn Woord en een wandel in gehoorzaamheid Gods. Ze gaan hand in hand, als je het mij vraagt.

joh 14:23-26> Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft, 25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. )


Deze is echt een mooie...
Liefhebben is een werkwoord, maar omdat we als mens eigenlijk ikgericht zijn, is ons liefhebben ook vanuit afhankelijkheid van God. Door Zijn liefde ervaren we dat we Hem willen gehoorzamen vanuit liefde en niet vanuit het presteren van een wet.
Ik lees dit dan ook vooral als mededeling. Voor wie zich niet naar God hebben gekeerd, kennen Zijn liefdeJniet, en nemen jezus ook niet aan als Verlosser. Kortom, geen oprecht geloof.
De Trooster brengt je alles binnen wat Ik u gezegd hebt...
Wat bracht Jezus als boodschap... zoals de bergrede is naastenliefde, de wet toegepast in naastenliefde
Ik weet, ik val in herhaling, maar dit is voor mij steeds de kern van gehoorzaamheid omwille van Zijn Koninkrijk.


Doordat de geest je daarin overtuigt kan je wel gehoorzaam zijn naar Zijn wil, omdat je dan ook Zijn wil verstaat. juist en om zijn wil te verstaan is het ook nodig om zijn Woord te kennen. HG en Gods Woord gaan samen of/en gehoor geeft aan zijn stem. God heeft niet 1 manier van spreken. We hebben alles te toetsen aan zijn Woord zoals Paulus zegt in 1tes5:21

Inderdaad, Zijn Woord is gegeven om te gebruiken om alles te toetsen wat op je komt.
De wet ook om te laten zien dat je als mens hopeloos bent, omdat je de "wet" niet kan volbrengen. Opdat je tot besef zou komen dat je Jezus nodig hebt als losprijs die je zelf niet kan lossen...
Prachtig gewoon, zo'n Genade...


God weet wel wie Zijn kinderen zijn, en die hebben de Heilige Geest,Mee eens. maar niet onder voorwaarde. De voorwaarde is dat je in Hem blijft, zie john 15. Als je het mij vraagt heeft de hele bijbel voorwaarden. Het is net als auto rijden. Als men zich niet aan de verkeerregels houdt maakt men ongelukken waaraan men zelfs dood kan gaan. Zo ook met de bijbel, als je het mij vraagt.

Nogmaals vraag ik jou waaraan je verder dan je gehoorzaamheid toetst Nogmaals, aan het Woord van God toets ik mijn gehoorzaamheid. En wat paulus allemaal verteld zijn normen, waarden en geestelijke principes die nog steeds van kracht en van toepassing zijn, als je het mij vraagt.

Daar ligt ook een stuk de spanning van meningsverschillen die hier soms oprijzen... Waarden en normen worden je mee gegeven, soms zijn teksten ook gewoon een bevestiging van wat er bijvoorbeeld komen zal, of wat bijvoorbeeld een gevolg is van de zondeval, een opmerking in welke situatie we zijn... we leren uit ondervinding ook vaak veel meer dan uit een gewone tekst, waar we meestal alle kanten mee uit kunnen gaan.
Gods Woord geeft wijsheid en door Zijn Geest kan je alleen de geheimenissen ontdekken en kennen.


Laatst aangepast door
XABIA794
op dinsdag 3 juli 2012, 22:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 22:17
 
Bij mij kwam het door het Woord. Ik wist wat er in het Woord stond. Zo zie je maar weer God heeft niet 1 manier van spreken. Bij jouw kwam het door zijn Geest en bij mij door Zijn Woord. vloeken, werken van het vlees, één van de eerste dingen die ik heb afgeleerd en overwonnen toen ik tot bekering kwam.
[quote=FLOWERFUL304]

Inderdaad, het mooie is dat God met ieder uniek aan het werk gaat, naargelang ieders identiteit en uniek zijn.
Dat maakt Zijn Woord juist bijzonder, dat dit toepasselijk is op ieder naar zijn omstandigheden.
alleen al in welk land je leeft, kan het verschil uitmaken.
Hier is de bijbel geen boek dat je zomaar op de hoek van de straat kan tegen komen. Misschien zijn wij Belgen nog meer afhankelijk van de Heilige Geest in de eerste instantie...
God was bij mij al aan het werk, al voor mijn "bekering"
bij het vloeken heb ik niet het gevoel dat ik dat zelf overwonnen heb, eerlijk vind ik zelfs dat ik het niet zelf heb afgeleerd, het kwam gewoon...
Dan kunnen we weer de vraag stellen, of men dan al de Heilige Geest kan hebben Lachende smiley


Laatst aangepast door
XABIA794
op dinsdag 3 juli 2012, 22:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 22:48
 
Inderdaad, het mooie is dat God met ieder uniek aan het werk gaat, naargelang ieders identiteit en uniek zijn.
Dat maakt Zijn Woord juist bijzonder, dat dit toepasselijk is op ieder naar zijn omstandigheden.
alleen al in welk land je leeft, kan het verschil uitmaken.
Hier is de bijbel geen boek dat je zomaar op de hoek van de straat kan tegen komen. Misschien zijn wij Belgen nog meer afhankelijk van de Heilige Geest in de eerste instantie...
God was bij mij al aan het werk, al voor mijn "bekering" Klopt, is hoe die werkt bij iedereen.
bij het vloeken heb ik niet het gevoel dat ik dat zelf overwonnen heb, eerlijk vind ik zelfs dat ik het niet zelf heb afgeleerd, het kwam gewoon..
Grapig hé, bij mij was het bewust stoppen om het te doen. Ik ging er op letten om het niet te doen. Mezelf dus trainen, oefenen. Dus ook hier werkt het anders bij een ieder.
Dan kunnen we weer de vraag stellen, of men dan al de Heilige Geest kan hebben Voor de bekering niet zo ik in de bijbel kan nagaan.
[quote=XABIA794]


Voor mn bekering was God bij me
Na mn bekering kwam God in me en is die bij me.
En tijdens de dienst komt hij op me, is die bij me en in me.
Het is een mysterie


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 22:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 23:18
 
[quote=FLOWERFUL304](Zoals ik al eerder schreef en je hebt kunnen lezen wat Paulus zegt, het staat geschreven geeft Hij de HG aan wie hem gehoorzaam zullen zijn en Hij weet precies wie dat zullen zijn. ps139, dus staat ook vast wie de HG ontvangen. )

Psalm 139, een bijzondere psalm.
De Heere weet alles. U doorgrondt en kent mij...
Deze psalm citeer je voor het ontvangen van de HG door gehoorzaamheid?
Een psalm die David schreef om duidelijk te maken dat God alles weet. Hierin staan geen voorwaarden om de Geest te ontvangen. Maar gewoon één van de mooiste psalmen om aan te geven dat God ALLES weet en stuurt. En ja, Hij weet wie Zijn kinderen zijn. (Maar over prédestinatie is het laatste woord nog niet gesproken.)
Hier rijst me ineens de vraag op of Zijn kinderen, waarvan Hij al weet wie ze zijn, al voor ze gevormd zijn, of zij al Heilige Geest hebben ontvangen... daar heb je dus ergens wel een punt, maar dan is de vraag of je dat vanuit gehoorzaamheid ontvangt of doordat je een kind van Hem bent
[quote=XABIA794]


We zijn allen Gods creatie maar een kind van God wordt men als men geboren wordt uit de baarmoeder Gods = de wedergeboorte= geboren worden uit Gods Geest=de doop in de HG=de HG in je komt wonen= de Geest van Jezus Christus ontvangen.

rom8:9>Gij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 23:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 23:47
 
Psalm 139, een bijzondere psalm.
De Heere weet alles. U doorgrondt en kent mij...
Deze psalm citeer je voor het ontvangen van de HG door gehoorzaamheid?
Een psalm die David schreef om duidelijk te maken dat God alles weet. Hierin staan geen voorwaarden om de Geest te ontvangen. Maar gewoon één van de mooiste psalmen om aan te geven dat God ALLES weet en stuurt. En ja, Hij weet wie Zijn kinderen zijn. (Maar over prédestinatie is het laatste woord nog niet gesproken.)
Hier rijst me ineens de vraag op of Zijn kinderen, waarvan Hij al weet wie ze zijn, al voor ze gevormd zijn, of zij al Heilige Geest hebben ontvangen... daar heb je dus ergens wel een punt, maar dan is de vraag of je dat vanuit gehoorzaamheid ontvangt of doordat je een kind van Hem bent
[quote=XABIA794]


Nee, ik bedoel aan te geven met ps 139 dat God alles al weet van te voren, welke beslissing we zullen nemen, alles staat al vast afhankelijk van de beslissing die we nemen. Hij houdt met alles rekening. Zoals je zelf ook zegt hierboven.

ps139: 1-4+16>1HERE, Gij doorgrondt en kent mij; 2 Gij kent mijn zitten en mijn opstaan, Gij verstaat van verre mijn gedachten;3 Gij onderzoekt mijn gaan en mijn liggen, met al mijn wegen zijt Gij vertrouwd. 4 Want er is geen woord op mijn tong, of, zie, HERE, Gij kent het volkomen; +16 uw ogen zagen mijn vormeloos begin; in uw boek waren zij alle opgeschreven, de dagen, die geformeerd zouden worden,toen nog geen daarvan bestond.


Laatst aangepast door
FLOWERFUL304
op dinsdag 3 juli 2012, 23:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FLOWERFUL304





Berichten: 205

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 juli 2012, 23:52
 
Daar ligt ook een stuk de spanning van meningsverschillen die hier soms oprijzen... Waarden en normen worden je mee gegeven, soms zijn teksten ook gewoon een bevestiging van wat er bijvoorbeeld komen zal, of wat bijvoorbeeld een gevolg is van de zondeval, een opmerking in welke situatie we zijn... we leren uit ondervinding ook vaak veel meer dan uit een gewone tekst, waar we meestal alle kanten mee uit kunnen gaan.
Gods Woord geeft wijsheid en door Zijn Geest kan je alleen de geheimenissen ontdekken en kennen.

[quote=XABIA794]


Wat ik altijd zeg"wie niet wil horen zal voelen". M.a.w. als we het niet op de makkelijke manier willen leren dan zullen we het op de harde manier leren. wat je zegt door ondervinding.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:02
 
[quote=FLOWERFUL304]"Wat ik altijd zeg"wie niet wil horen zal voelen". M.a.w. als we het niet op de makkelijke manier willen leren dan zullen we het op de harde manier leren. wat je zegt door ondervinding."

Nu ben ik wel benieuwd hoe jij die "harde manier van leren" ziet?


Laatst aangepast door
JOSINA022
op woensdag 4 juli 2012, 00:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:14
 
[quote=JOSINA022]


de zweep erover??? Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:15
 
[quote=TINK100]

Auw Boze smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:16
 
[quote=JOSINA022]hangt ervan welke zweep..... Smiley met dichtgeplakte mond Smiley met dichtgeplakte mond



sorry beetje humor....


Laatst aangepast door
TINK100
op woensdag 4 juli 2012, 00:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:19
 
[quote=TINK100]

Haha, mag best ff tussendoor hoor Lachende smiley

Nu maar weer ontopic dan?

Weer terug dus naar de vraag die ik Flower stelde: hoe zij jij die harde manier van leren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:22
 
[quote=JOSINA022]


God straft zijn kinderen zoals een vader liefdevol zijn kinderen straft...maar is dat de harde manier??? denk het niet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:25
 
[quote=TINK100]

de harde manier is denk ik gewoon leren van je fouten. wat de mens zaait zal hij oogsten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:26
 
[quote=TINK100]

Dat denk ik ook, ja.

Maar ik weet ook dat er mensen zijn die de mening zijn toegedaan dat God ook op een harde manier, bv dmv ziekte, straft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:28
 
[quote=JOSINA022]


vind ik heel moeilijk om te accepteren....er is ook de duivel...die loopt hier ook rond...zeggen dat alle ziektes en dood van God komen is niet eerlijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:28
 
[quote=JOSINA022]

nee dat geloof ik niet voor Zijn kinderen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:30
 
[quote=TINK100]

Helemaal eens!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:30
 
[quote=ROELANDE345]

Idd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 00:53
 
[quote=TINK100]

Idd HIJ straft ons,maar naar onze zonden niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 01:00
 
Naar mijn mening leven we in een tijd van genade...
Als God straft met ziekte bijvoorbeeld... zou dan niet iedereen ziek zijn.
Ik geloof eerder dat ziekte voortkomt vanuit de zondeval is, maar ook door keuzes die we in ons leven maken.
God laat wel dingen toe om ons daaruit te laten leren. Ziekte kan net een middel zijn tot nederigheid en afhankelijkheid. Genezing is daarom niet het hoogste doel. Of een meter voor gehoorzaamheid.

Daarom ook weer naar de vraag van gehoorzaamheid. Vele items uit Gods Woord zijn vooral goede raad en goed advies, opdat het je goed gaat.
Vele dingen zijn zelfs niet neergeschreven als letterlijk in het Woord, doch, Zijn woord maakt ons vooral duidelijker wie God in Wezen is.
Hij weet wat goed voor me is, en waaruit ik een les kan leren opdat men zegen kan ontvangen in bepaalde opzichten.
Zegen missen kan al als straf overkomen... Misschien is dit wel een ander topic waard. Krijg je alleen zegen door gehoorzaam te zijn Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 01:06
 
Ik denk meteen aan kain en Abel

Zelf heb ik me veel afgevraagd over verschillende geschiedenissen
denk ons niet voor niets voor gehouden..


Laatst aangepast door
HEIDE115
op woensdag 4 juli 2012, 01:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968





Berichten: 757

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 06:09
 
[quote=FLOWERFUL304][quote=FLOWERFUL304](Zoals ik al eerder schreef en je hebt kunnen lezen wat Paulus zegt, het staat geschreven geeft Hij de HG aan wie hem gehoorzaam zullen zijn en Hij weet precies wie dat zullen zijn. ps139, dus staat ook vast wie de HG ontvangen. )

Psalm 139, een bijzondere psalm.
De Heere weet alles. U doorgrondt en kent mij...
Deze psalm citeer je voor het ontvangen van de HG door gehoorzaamheid?
Een psalm die David schreef om duidelijk te maken dat God alles weet. Hierin staan geen voorwaarden om de Geest te ontvangen. Maar gewoon één van de mooiste psalmen om aan te geven dat God ALLES weet en stuurt. En ja, Hij weet wie Zijn kinderen zijn. (Maar over prédestinatie is het laatste woord nog niet gesproken.)
Hier rijst me ineens de vraag op of Zijn kinderen, waarvan Hij al weet wie ze zijn, al voor ze gevormd zijn, of zij al Heilige Geest hebben ontvangen... daar heb je dus ergens wel een punt, maar dan is de vraag of je dat vanuit gehoorzaamheid ontvangt of doordat je een kind van Hem bent


Is een waar woord Flowerful. Hierover spreekt de Heer Jezus in Johannes 3:3 "Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien" en vers 5 "... tenzij hij geboren wordt uit water en geest".
Engeltje smiley


Laatst aangepast door
HERMAN968
op woensdag 4 juli 2012, 06:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 06:29
 
XABIA794 schreef:
Naar mijn mening leven we in een tijd van genade...
Als God straft met ziekte bijvoorbeeld... zou dan niet iedereen ziek zijn.
Ik geloof eerder dat ziekte voortkomt vanuit de zondeval is, maar ook door keuzes die we in ons leven maken.
God laat wel dingen toe om ons daaruit te laten leren. Ziekte kan net een middel zijn tot nederigheid en afhankelijkheid. Genezing is daarom niet het hoogste doel. Of een meter voor gehoorzaamheid.

Daarom ook weer naar de vraag van gehoorzaamheid. Vele items uit Gods Woord zijn vooral goede raad en goed advies, opdat het je goed gaat.
Vele dingen zijn zelfs niet neergeschreven als letterlijk in het Woord, doch, Zijn woord maakt ons vooral duidelijker wie God in Wezen is.
Hij weet wat goed voor me is, en waaruit ik een les kan leren opdat men zegen kan ontvangen in bepaalde opzichten.
Zegen missen kan al als straf overkomen... Misschien is dit wel een ander topic waard. Krijg je alleen zegen door gehoorzaam te zijn Knipoog smiley


Doet me denken aan onverdiend, genade... 100 procent...
Dit is er ook: matth.5 Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 06:57
 
[quote=JOSINA022] Nu ben ik wel benieuwd hoe jij die "harde manier van leren" ziet?


Wie zegt dat God straft?
Wie heeft al eens een straf van God gezien?
Heeft Jezus ons niet geleerd hoe dikwijls wij moeten vergeven?
Zou de Vader ons niet dikwijls vergeven indien we wat fout deden?
Zou Hij dan zaken niet doen die Hij ons wel laat doen?
Bestaat er wel een straf van God?
Of is het bangmakerij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSINA022





Berichten: 3599

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 07:56
 
XABIA794 schreef:
Naar mijn mening leven we in een tijd van genade...
Als God straft met ziekte bijvoorbeeld... zou dan niet iedereen ziek zijn.
Ik geloof eerder dat ziekte voortkomt vanuit de zondeval is, maar ook door keuzes die we in ons leven maken.
God laat wel dingen toe om ons daaruit te laten leren. Ziekte kan net een middel zijn tot nederigheid en afhankelijkheid. Genezing is daarom niet het hoogste doel. Of een meter voor gehoorzaamheid.

Daarom ook weer naar de vraag van gehoorzaamheid. Vele items uit Gods Woord zijn vooral goede raad en goed advies, opdat het je goed gaat.
Vele dingen zijn zelfs niet neergeschreven als letterlijk in het Woord, doch, Zijn woord maakt ons vooral duidelijker wie God in Wezen is.
Hij weet wat goed voor me is, en waaruit ik een les kan leren opdat men zegen kan ontvangen in bepaalde opzichten.
Zegen missen kan al als straf overkomen... Misschien is dit wel een ander topic waard. Krijg je alleen zegen door gehoorzaam te zijn Knipoog smiley

Maa gezegd, Xabia!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 12 Volgende
Pagina 4 van 12