ChristianMatch
 


Forum

gehoorzaamheid
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 12 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 10:39
 
Het valt me op dat discussies vaak ontstaan vanuit een verschil in het interpreteren van gehoorzaamheid. Wat voor de ene zonde is, is voor de ander totaal niet aan de orde.
Ik ben van mening dat ieder die christen is, toch het verlangen heeft om God te zoeken, te dienen en te gehoorzamen.
Wat je vaak ziet passeren in argumentatie dat er makkelijk wordt gezegd, het staat er dus... of het is zo.
Toen ik pas christen werd kreeg ik ook gelijk een hele hoop regels over me heen wat ik toen maar gelijk aannam als zijnde gehoorzaam zijn, want zij wisten het wel... maar was ik toen vooral gehoorzaam aan menselijke regels of aan de Here die ik wou dienen?
Graag zou ik vooral argumentatie willen lezen over dit onderwerp.
(geen verzen dat ik gehoorzaam moet zijn, want dat weet ik heus wel)

maar wat versta je onder gehoorzaamheid:
- de 10 geboden
- de geboden erbij vanuit bijvoorbeeld leviticus
- alle woorden die Paulus neerschreef
- De Heilige Geest die de wet in je hart geeft
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 10:46
 
XABIA794 schreef:
Het valt me op dat discussies vaak ontstaan vanuit een verschil in het interpreteren van gehoorzaamheid. Wat voor de ene zonde is, is voor de ander totaal niet aan de orde.
Ik ben van mening dat ieder die christen is, toch het verlangen heeft om God te zoeken, te dienen en te gehoorzamen.
Wat je vaak ziet passeren in argumentatie dat er makkelijk wordt gezegd, het staat er dus... of het is zo.
Toen ik pas christen werd kreeg ik ook gelijk een hele hoop regels over me heen wat ik toen maar gelijk aannam als zijnde gehoorzaam zijn, want zij wisten het wel... maar was ik toen vooral gehoorzaam aan menselijke regels of aan de Here die ik wou dienen?
Graag zou ik vooral argumentatie willen lezen over dit onderwerp.
(geen verzen dat ik gehoorzaam moet zijn, want dat weet ik heus wel)

maar wat versta je onder gehoorzaamheid:
- de 10 geboden
- de geboden erbij vanuit bijvoorbeeld leviticus
- alle woorden die Paulus neerschreef
- De Heilige Geest die de wet in je hart geeft

Ik heb misschien nog al een geschreven maar van de 3 kloostergeloftes die worden uitgesproken tijdens de plechtige professie is de gehoorzaam de moeilijkste van de drie. De andere 2, zuiverheid (celibaat), armoede zijn veel makkelijker na te volgen.

Onze wil, ons ego, ons levenscultuur, onze opvoeding en dergelijke meer staan de volledige overgave in de gehoorzaamheid wel eens in de weg. Gelukkig is er steeds die liefhebbende Vader die ons helpt. We hoeven niet bang te zijn om te mislukken en we hoeven zeker niet bang te zijn van een wraaknemende God. Zoals in bepaalde protestantse middens wordt verkondigd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 11:13
 
Gehoorzaamheid is heel moeilijk te omschrijven wanneer je dat wel of niet bent, gezien vanuit Bijbels perspectief. Dat en heel verschillend denkt over zaken doet wel blijken uit de gigantische hoeveelheid aan onderwerpen op het forum.
Gelukkig kunnen en moeten we de Bijbel gebruiken om te leren wat gehoorzaamheid aan God inhoud. Zoals al vermeld oa d e10 geboden ,maar God heeft ook andere zaken laten aangegeven hoe we met elkaar om moeten gaan. We weten allemaal dat we niet omraak kunne zondigen nu Jezus de straf gedragen heeft.

Omdat we de Bijbel niet geheel tekstueel uit ons hoofd kennen hebben we er ook een Helper bij gekregen, om te weten wanneer we goed of fout bezig zijn.
We kunne veel “goed” praten maar kunnen we ons zelf voor de spiegel in de ogen kijken, dan ons zelf afvragend, was ik goed bezig? We weten allemaal dat God dieper in ons hart kan kijken dan we zelf doen, maar de vraag was ik goed bezig in Gods ogen, weten dat je twijfelt, geeft aan dat je zoekend bent naar bevestiging en die kun je alleen van God krijgen.

God betrekken bij alles wat je doet als men bij bewust zijn is (de één werkt overdag de ander ’s nachts), is al men al heel eind op de goede weg. Mijn oudste zoon heef me geleerd, dat je de Vader ook voor gewone dagelijkse dingen mag betrekken, dus hem om hulp vragen (bijv zoek geraakte sleutels), maar dank Hem ook voor als iets goed gaat.

Ben ik nu een heilig boontje geworden , absoluut niet, maar het geeft me wel meer besef bij wat ik goed of fout doe.

Men is gehoorzaam (denk ik), als jij je zelf recht in de ogen kunt kijken (voor de spiegel) en daarbij bedenken dat je voor God staat en je zelf kunt verantwoorden voor wat je oprecht geprobeerd hebt om Hem gehoorzaam te zijn, ondanks de foutjes die je nog deed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 13:04
 
FRANKT627 schreef:
Ik heb misschien nog al een geschreven maar van de 3 kloostergeloftes die worden uitgesproken tijdens de plechtige professie is de gehoorzaam de moeilijkste van de drie. De andere 2, zuiverheid (celibaat), armoede zijn veel makkelijker na te volgen.

Onze wil, ons ego, ons levenscultuur, onze opvoeding en dergelijke meer staan de volledige overgave in de gehoorzaamheid wel eens in de weg. Gelukkig is er steeds die liefhebbende Vader die ons helpt. We hoeven niet bang te zijn om te mislukken en we hoeven zeker niet bang te zijn van een wraaknemende God. Zoals in bepaalde protestantse middens wordt verkondigd.

Wat je vermeld als zijnde kloostergeloftes (ken ik niet)
je zegt gehoorzaamheid is de moeilijkste van de drie... maar waaraan moet je dan gehoorzaam zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 13:13
 
[quote=PIETER619]
Gelukkig kunnen en moeten we de Bijbel gebruiken om te leren wat gehoorzaamheid aan God inhoud.
Zoals al vermeld oa d e10 geboden ,maar God heeft ook andere zaken laten aangegeven hoe we met elkaar om moeten gaan. We weten allemaal dat we niet omraak kunne zondigen nu Jezus de straf gedragen heeft.

Ik denk dat hier ook een spanningsveld zit wat we buiten de 10 geboden, andere zaken als zijnde wet gaan zien.
Inderdaad als ze betrekking hebben in de omgangsvorm naar anderen toe, zijn ze inderdaad goed om te bestuderen. God wenst immers vooral in de eerste plaats dat men Hem liefheeft, en de ander.
Ik meen vaak dat vele "wetten" men ook vooral kan interpreteren als zijnde goede raad voor een gezegende wandel.
Bijvoorbeeld de reinigingswetten zijn voor je gezondheid een hele verstandige manier om je daaraan te houden. Zo is in het verleden het volk Israël vaak meer bespaard gebleven aan bepaalde epidemieën
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 14:11
 
Gehoorzaamheid is de bron waar veel en misschien wel alles ''omdraait''.
Immers zijn we na de zondeval in de gebroken relatie met God terecht gekomen?

Ongehoorzaam aan God geweest.

Over de zin van DE HEILIGE GEEST DIE..... ,zijn naar mijns inziens
vele mooie dingen te zeggen.
Het is voor mij NIET onbelangrijk het niet over het ander geschrevene te hebben
maar graag wil ik vandaag of morgen eerst reageren op de HEILIGE GEEST DIE DE ....


Laatst aangepast door
HEIDE115
op maandag 25 juni 2012, 19:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 17:42
 
[quote=XABIA794]


Ben het helemaal met je eens.......en zo behoort de Bijbel ook gelezen te worden en niet naar de letter.......dan gaat het zo'n eigen leven leiden .....
Je ziet het hier op het forum ook wel eens gebeuren, mensen refereren aan dat ene woordje, die ene zin terwijl het vaak over het hele verhaal gaat....en dan wordt alleen maar dat ene woord zwart gedrukt naar voren gehaald van zie je wel je schrijft dit.........
Wat je bedoelt te zeggen wordt dan gemakshalve of door onwetendheid teniet gedaan.......misschien komen er daarom ook wel zoveel conflicten op het forum......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 25 juni 2012, 18:59
 
XABIA794 schreef:
Het valt me op dat discussies vaak ontstaan vanuit een verschil in het interpreteren van gehoorzaamheid. Wat voor de ene zonde is, is voor de ander totaal niet aan de orde.
Ik ben van mening dat ieder die christen is, toch het verlangen heeft om God te zoeken, te dienen en te gehoorzamen.
Wat je vaak ziet passeren in argumentatie dat er makkelijk wordt gezegd, het staat er dus... of het is zo.
Toen ik pas christen werd kreeg ik ook gelijk een hele hoop regels over me heen wat ik toen maar gelijk aannam als zijnde gehoorzaam zijn, want zij wisten het wel... maar was ik toen vooral gehoorzaam aan menselijke regels of aan de Here die ik wou dienen?
Graag zou ik vooral argumentatie willen lezen over dit onderwerp.
(geen verzen dat ik gehoorzaam moet zijn, want dat weet ik heus wel)

maar wat versta je onder gehoorzaamheid:
- de 10 geboden
- de geboden erbij vanuit bijvoorbeeld leviticus
- alle woorden die Paulus neerschreef
- De Heilige Geest die de wet in je hart geeft

Een mooi topic, en inderdaad niet zo simpel om daar even antwoord op te geven. Loop er de hele dag al over na te denken. Worden zoals Jezus zou ik er nog bij willen zetten, Zijn woorden bewaren en navolgen
Dit vond ik wel een mooie:
Gehoorzaamheid
Het Gehoor geven aan, dat wil zeggen je volledig richten op een boodschap. Christelijke gehoorzaamheid wil dus zeggen, dat je de voorrang geeft aan wat je geloof je ingeeft bij beslissingen in je leven.
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 10:51
 
opgemerkt in een toespraak gisteren (ging eigenlijk over evangelisatie)

Het ging over de wet, dat we de "goddeloze" moeten overtuigen van hun nood. (want ze denken dat het allemaal wel in orde is)
maar als je hen de 10 geboden voorlegt ze falen. ieder heeft wel eens gelogen of iets weg genomen of begeert ...
God als rechtvaardige Rechter heeft zelf de oplossing gegeven aan de hopeloze toestand van de mens door Jezus Christus aan het kruis.
Betaald voor onze zonde

De wet vooral dient (voor de goddelozen) om te overtuigen van je nood, dat je Jezus nodig hebt als redder en leidsman.
1 Tim 1


Laatst aangepast door
XABIA794
op dinsdag 26 juni 2012, 10:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 10:59
 
XABIA794 schreef:
opgemerkt in een toespraak gisteren (ging eigenlijk over evangelisatie)

Het ging over de wet, dat we de "goddeloze" moeten overtuigen van hun nood. (want ze denken dat het allemaal wel in orde is)
maar als je hen de 10 geboden voorlegt ze falen. ieder heeft wel eens gelogen of iets weg genomen of begeert ...
God als rechtvaardige Rechter heeft zelf de oplossing gegeven aan de hopeloze toestand van de mens door Jezus Christus aan het kruis.
Betaald voor onze zonde

De wet vooral dient (voor de goddelozen) om te overtuigen van je nood, dat je Jezus nodig hebt als redder en leidsman.
1 Tim 1




Maar kom je daar altijd mee weg Xabia.......? Als je zo strak naar de tien geboden wil leven ben je al een halve heilige toch? Is het niet meer bedoeld als richtlijn voor je leven? Die zuiverheid van leven halen we toch niet, daar zijn we mens voor toch?
Benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 26 juni 2012, 11:02
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 11:17
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar kom je daar altijd mee weg Xabia.......? Als je zo strak naar de tien geboden wil leven ben je al een halve heilige toch? Is het niet meer bedoeld als richtlijn voor je leven? Die zuiverheid van leven halen we toch niet, daar zijn we mens voor toch?
Benieuwd hoe je hier tegenaan kijkt.....

Dat bedoel ik toch met men vorige bijdrage
we kunnen die standaard niet halen uit onszelf...
Als het gaat om de wet voor de "goddeloze", is het om hen duidelijk te maken dat het eigenlijk niet oke is zonder Jezus.
(Ze doen het eigenlijk niet zo goed zoals ze menen, ze denken dat ze zo goed zijn, omdat er altijd anderen zijn die het slechter doen.)
Je kan de wet (de 10 geboden) niet zelf volbrengen. Je hebt Jezus nodig hiervoor

En voor de christen die Jezus heeft aangenomen als verlosser...
zijn de 10 geboden een richtlijn als toepassing in naastenliefde. (is mijn mening maar hé)

bijvoorbeeld overspel
Jezus zegt al dat Hij de wet niet heeft weg gedaan, in tegendeel, als je al kijkt naar een ander met verkeerde gedachte....
hierin lees ik, dat we ons wel vroom kunnen vinden als we het voor elkaar zouden krijgen om geen overspel te plegen (trots op onszelf dat we toch iets hebben kunnen volbrengen = wettisch)
maar God aanschouwt het hart, Hij weet in ons innerlijke wat we voelen en denken en "begeren".
Maar als we gevuld zijn met Zijn liefde en betrokken zijn met anderen, dat is een vrucht van de Heilige Geest (geen eigen verdienste) dan ga je automatisch Zijn "geboden" willen toepassen.
Je kan je als christen toch niet wensen een ander bewust schade toe te dienen.
Dus bij overspel gaat het dan om de pijn naar de partner toe, dat ernstiger is dan het gebod op zichzelf
(maar we zijn zwak en hebben Hem elke dag nodig)


Laatst aangepast door
XABIA794
op dinsdag 26 juni 2012, 11:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 11:37
 
HEIDE115 schreef:
Gehoorzaamheid is de bron waar veel en misschien wel alles ''omdraait''.
Immers zijn we na de zondeval in de gebroken relatie met God terecht gekomen?

Ongehoorzaam aan God geweest.

Over de zin van DE HEILIGE GEEST DIE..... ,zijn naar mijns inziens
vele mooie dingen te zeggen.
Het is voor mij NIET onbelangrijk het niet over het ander geschrevene te hebben
maar graag wil ik vandaag of morgen eerst reageren op de HEILIGE GEEST DIE DE ....


Dat is inderdaad een heel belangrijke factor in gehoorzaamheid...
er staat niet voor niets, Ik zal de wet in hun harten schrijven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 21:22
 
Ja..de Heilige Geest die de wet in je hart schrijft.

Van uit het paradijs is alles zo anders geworden,
Eigen wegen willen gaan,doen wat goed is in eigen ogen.
Maar.. in de stille eeuwigheid klonk het;
WANT ZIE IK KOM,OM U WIL TE DOEN

De Heere Jezus geboren,de menselijke natuur aangenomen
geleden..HET KRUIS.....EN VERZOENING VERWORVEN!

later;
De Heilige geest uitgestort..tongen van vuur.
Ja,voor velen waren ze vol zoete wijn's..maar nee,
U..jij.. kent de geschiedenis.

De Heilige Geest de wet in u,jou en mijn hart schrijven.
Ja,zonder de H. Geest..lopen we op een ''dood lopende weg''
Zonder de H. Geest..ga ik al aftastend mijn weg.

De wet in het hart geschreven
Wanneer de H.Geest onze ogen er voor opent.
Bemerken we dat we die Geest missen van nature,
Vandaar ook..IK zal mijn wet in u hart schrijven.

Die wet die heilig is en goed..zo de psalmdichter het uit zingt ergens.
En Romeinen 3:20;want door de wet is de kennis der zonde.

Maar alleen nog dit er over,er is meer te zeggen..maar ik beperk het..
De Heilige Geest leert ook vluchten tot de GROTE WET'S VOLBRENGER!
Jezus riep het uit..HET IS VOLBRACHT..in HEM de wet GEHEEL vervuld!
Jezus genoeg gedaan..aan Gods eis beantwoord.
God wil door Zijn Geest ons steeds verder leiden... ja het zacht gemoed..op een effen baan.


Laatst aangepast door
HEIDE115
op woensdag 27 juni 2012, 11:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA411





Berichten: 231

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 22:36
 
matteus 22 vers 37-40

Gij zult de here uw god liefhebben,met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.
het tweede,daaraan gelijk is; gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 00:18
 
PETRA411 schreef:
matteus 22 vers 37-40

Gij zult de here uw god liefhebben,met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.
het tweede,daaraan gelijk is; gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Valt me ineens op
EN de profeten...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 06:29
 
XABIA794 schreef:
Valt me ineens op
EN de profeten...

dat betekent dus: dat het een samenvatting (het belangrijkste)is, van alles wat staat in alle wetten en van alles wat de profeten geschreven hebben.

of (zo kan je het ook lezen): dat alle wetten die er geschreven zijn hun oorsprong vinden in het liefhebben van God boven alles en je naasten als jezelf.


Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 27 juni 2012, 06:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 10:59
 
JANS221 schreef:
dat betekent dus: dat het een samenvatting (het belangrijkste)is, van alles wat staat in alle wetten en van alles wat de profeten geschreven hebben.

of (zo kan je het ook lezen): dat alle wetten die er geschreven zijn hun oorsprong vinden in het liefhebben van God boven alles en je naasten als jezelf.

AMEN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 12:15
 
De 10 geboden ons gegeven.

Kunnen wij dan deze geboden houden?
Ook zij die door God Geest door dit leven mogen gaan?

Nee..want ook de ''heiligste'' kan hier op aarde niet geheel leven zo God van Hem of haar vraagt.
Wel dat er een begeren er naar is,om voortaan naar al Gods geboden te leven.

Maar waarom eist God toch die geboden dan te onderhouden?
Omdat wij ons hele leven begeren te strijden tegen het ongeloof..en zonde
en te worden zo God van ons vraagt.
Hem hierdoor ook blijven zoeken door zijn Geest,en meer en meer naar het evenbeeld Gods zouden worden..en straks met Hem samen verenigd zijn in heerlijkheid.

Deze woorden kwamen uit de Catechismus.


Ja.. ik wil dan nog in mijn eigen woorden er ook iets over zeggen,
de tien geboden dus..

In gedachte zag je als kind Mozes die berg afkomen..hij kwam van God vandaan..wat een gedachte.
Ook Mozes was een mens..en gooide een tafel van de 10 geboden de berg af.
Nam Mozes daar al niet de tafelen serieus..komt bij mij vraag nu meteen op?
Ja maar hier.. komt het ook zijn(mozes) mens zijn duidelijk naar boven.

De 10 geboden als richtsnoer in het leven
Een daarvan overtreden,zo hebben wij tegen alle geboden gezondigd
zegt God in zijn woord.
Hoe nodig is te bidden..leer mij o God van zaligheden
Mijn leven in Uw dienst te besteden.

Niemand gaat vrijuit..tenminste ik niet ..nee,
Ook ik menigmaal Zijn wet overtreden,doen wat ik wil
En toch bij momenten te mogen weten

Want onze God,is onze God
verder ben ik wat woorden kwijt...

En zal mij tot de dood toe geleiden,was de laaste regel.


Laatst aangepast door
HEIDE115
op woensdag 27 juni 2012, 12:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA411





Berichten: 231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 12:16
 
JANS221 schreef:
dat betekent dus: dat het een samenvatting (het belangrijkste)is, van alles wat staat in alle wetten en van alles wat de profeten geschreven hebben.

of (zo kan je het ook lezen): dat alle wetten die er geschreven zijn hun oorsprong vinden in het liefhebben van God boven alles en je naasten als jezelf.

daar zat ik dus ook al over te denken en zoals heide schrijft,gods geest schrijft de wetten in ons hart.
wanneer we gods geest in ons hebben, veranderen we ook, ons karakter verandert.(kort samen gevat)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 12:22
 
HEIDE115 schreef:
Want onze God,is onze God
verder ben ik wat woorden kwijt...

En zal mij tot de dood toe geleiden,was de laaste regel.

(Ps 48:14) want deze God is onze God eeuwiglijk en altoos; Hij zal ons geleiden tot den dood toe.

psalm 48:6 (berijming 1773)
Want deze God is onze God;
Hij is ons deel, ons zalig lot,
Door tijd noch eeuwigheid te scheiden;
Ter dood toe zal Hij ons geleiden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA411





Berichten: 231

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 12:26
 
JANS221 schreef:
dat betekent dus: dat het een samenvatting (het belangrijkste)is, van alles wat staat in alle wetten en van alles wat de profeten geschreven hebben.

of (zo kan je het ook lezen): dat alle wetten die er geschreven zijn hun oorsprong vinden in het liefhebben van God boven alles en je naasten als jezelf.

maar vraag me af en de profeten? er had ook en de profetieen kunnen staan. er staat profeten, misschien kunnen profeten alleen profeteren als ze heel dicht bij god staan , als ze hun naaste liefhebben als hun zelf.
want warom zou god iemand laten profeteren? om de mensen te helpen, wie heb je daarbij nodig? iemand die zich voor zijn naaste inzet.
gewoon wat gedachten die bij me op komen over dit onderwerp

en vandaar... laatst was ik in de kerk,was aan het bidden met een man en jee die manzei vanalles,jezus zegt tegen me dat jij...... bla bla bla, en was allemaal waar... ha ha en nog meer, de man ging over me profeteren en toen zei hij, dat jezus me de gave van profetie geeft, want jezus weet hoe ik tegen onrecht opkom en dat doet jezus ook.
ik en profeteren dacht ik verbaasd? enfin het zette metot denken, en nu denk ik in dat stukje en de profeten? rofetenkrijgen alleen de gave alszedie wet inhun hart hebben misschien?
en beweer hier niet dat ikeen profeet benhoor,ha ha,nee. die man zei me alleen dat ik die ging krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 12:30
 
WILLEM618 schreef:
(Ps 48:14) want deze God is onze God eeuwiglijk en altoos; Hij zal ons geleiden tot den dood toe.

psalm 48:6 (berijming 1773)
Want deze God is onze God;
Hij is ons deel, ons zalig lot,
Door tijd noch eeuwigheid te scheiden;
Ter dood toe zal Hij ons geleiden.

Dank je Willem

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NICOLETTE565





Berichten: 7

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 19:34
 
onze God is een heel liefdevolle God .en daarom heeft Hij oa ook veiligheids regels gesteld waarbinnen wij mogen leven.
ook merk in dat bijna iedereen zich verschuilt achter dingen als we zondigen nu eenmaal
of dat je trots zou zijn als je je wel er aan houdt !.
En WIJ leven in het tijdperk van de Heilig Geest IN ONS.met de Heilig Geest kun je wel volmaakt worden.
ben je er niet trots op maar besef je des te meer wat een genade, dat WAT GOD IN JE doet!!!
maar dat kan HIJ alleen als je Hem 100% de ruimte GEEFT.
het nt staat er vol van.
niet meer mijn ik ,maar Christus in mij.
door Hem zijn wij meer dan overwinnaar.
bedenkt de dingen die boven zijn ,niet die van beneden.
je als een kind overgeven in volle vertrouwen aan God onzen Vader.
bijvoorbeeld : als iemand je erg pijn doet.
hoe reageer je dan? zo van je doet me pijn ik zal eens wat flink boos terug reageren ? of besluit je o ja God wil dat ik altijd vriendelijk ben . om vriendelijk te zeggen dat het je pijn doet wat de ander zegt.

ook met geldzaken . stel je krijgt teveel geld terug en je bent net aan alle kanten geplunderd op financieel gebied: wat doe je ? zeg je niks en denk je ha, dat is meegenomen eindelijk een meevaller.
of denk je God wil dat ik eerlijk ben. dus ik zeg het aan de kassa juffrouw.

en dan kost het je soms een soort GEVOEL van zelfverlochening of offering.
maar dat is wel de bijbels weg.
maar dit alles zegt HIJ mijn last is light mijn juk is zacht.
WANT GOD WEET DAT ALS JE HEM GEHOORZAAM BLIJFt, EN HEM OM DE KRACHT ER VOOR VRAAGT. DAN KRIJG JE OOK ALLES WAT HIJ BELOOFT .
en Hij belooft heel veel.

ik ben ook in de leer bij Hem .maar ik heb nog nooit zoveel blijdschap gehad en wonderbare vrede en wonderbare draagkracht. dit is allemaal door HEM.
Onthoudt Goed alles wat HIj vraagd Geeft HIj er ook de kracht of Geest voor om het te doen.
en Hij is een GOEDE God ,hij wil alleen maar gezondheid vreugde vrede liefde ,voorspoed voor Zijn volgelingen;wij heten dan ook niet knechten meer ,maar ZIJN KINEREN!.
wat een wonder !!!! of niet dan?


Laatst aangepast door
NICOLETTE565
op woensdag 27 juni 2012, 19:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NICKY298





Berichten: 345

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 22:21
 
Ik geloof dat een ieder die hier zit op c m er ook zo over denkt,
en dit alles ook probeer uit te voeren.

Maar een ander jouw of mijn wil op te leggen werkt averechts

wij moeten het woord brengen , opdat een ieder het aannemen en er naar proberen te gaan leven.
Ik ga niet geloven dat iedereen dit 123 kan , hier is tijd voor nodig en geloof en volharding en dit gaat met vallen en opstaan.

en hoe meer je dwingt hoe minder mensen willen gaan geloven.

maar het goede proberen te gaan doen, hopen dat de mensen naar de kerk willen en dat ze gaan horen wat daar word gezegd.

iedereen is hier op zoek naar een relatie, of anders vriendschappen .
en niet op zoek naar sex
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: woensdag 27 juni 2012, 23:24
 
http://youtu.be/K_so5zVZTjI
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 28 juni 2012, 07:34
 
XABIA794 schreef:
http://youtu.be/K_so5zVZTjI

Als het nu nog niet duidelijk is!!!!
Eenvoudig maar begrijpelijk...en heel goed...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 28 juni 2012, 08:49
 
XABIA794 schreef:
Het valt me op dat discussies vaak ontstaan vanuit een verschil in het interpreteren van gehoorzaamheid. Wat voor de ene zonde is, is voor de ander totaal niet aan de orde.
Ik ben van mening dat ieder die christen is, toch het verlangen heeft om God te zoeken, te dienen en te gehoorzamen.
Wat je vaak ziet passeren in argumentatie dat er makkelijk wordt gezegd, het staat er dus... of het is zo.
Toen ik pas christen werd kreeg ik ook gelijk een hele hoop regels over me heen wat ik toen maar gelijk aannam als zijnde gehoorzaam zijn, want zij wisten het wel... maar was ik toen vooral gehoorzaam aan menselijke regels of aan de Here die ik wou dienen?
Graag zou ik vooral argumentatie willen lezen over dit onderwerp.
(geen verzen dat ik gehoorzaam moet zijn, want dat weet ik heus wel)

maar wat versta je onder gehoorzaamheid:
- de 10 geboden
- de geboden erbij vanuit bijvoorbeeld leviticus
- alle woorden die Paulus neerschreef
- De Heilige Geest die de wet in je hart geeft

10 geboden: 1. niet stelen, 2. niet liegen, 3. niet jaloers op dingen van een ander, 4. niet echtbreken, 5. geen afgoden dienen, 6. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen;
Dit gebod vind ik raar, in die zin er zijn mensen die in hun huis geen schilderij of een beeldje hebben van een dier ofzo. Maar dát mag wel, je mag er alleen niet voor buigen en dienen als het ware een afgod.
7. zondag heiligen als rustdag 8. God's naam niet ijdel gebruiken. 9. vader en moeder eren 10. niet doodslaan

Nou de 10 geboden dus, geboden en verboden in het nieuwe testament, want wij vallen onder de genade, het nieuwe testament.
Als je een ding van Leviticus doet, en meestal is dat iets vinden, in de vorm van de homofiele medemens veroordelen, zal je je aan alles moeten houden van Leviticus.

Ik doe even een willekeurig iets nemen uit Leviticus: 19 Wanneer een vrouw vloeit – namelijk de bloedvloeiing van haar lichaam heeft – dan zal zij zeven dagen in haar maandelijkse onreinheid blijven, en ieder die haar aanraakt, zal onrein zijn tot de avond. 20 Alles waarop zij in haar maandelijkse onreinheid ligt, zal onrein zijn, en alles waarop zij zit, zal onrein zijn. 21 Ieder die haar bed aanraakt, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. 22 Ieder die een of ander voorwerp, waarop zij gezeten heeft, aanraakt, zal zijn klederen wassen, zich in water baden en onrein zijn tot de avond. 23 Indien hij iets aanraakt, dat zich op het bed of op het voorwerp waarop zij gezeten heeft, bevindt, dan zal hij onrein zijn tot de avond. 24 Indien een man bij haar ligt, dan zal haar maandelijkse onreinheid op hem komen, en zeven dagen zal hij onrein zijn, en elk bed waarop hij ligt zal onrein zijn.

Nou ja, dit gebeurd dus ook niet.....en als je kijkt hoeveel geboden en verboden er staan in Leviticus.....pas als je die allemaal eerst doet, mag je oordelen over de homofiele medemens. Dan zal ik als ik ongesteld ben mijn toestenbord niet mogen aanraken....

Weet je wat ik denk, nou zolang men maar afgeeft over dat homo's zondig zijn, hoeft men niet naar zijn eigen te kijken, dat ie bijvoorbeeld elke dag, of nu en dan p. zit te kijken op het net, want ja, dan istie toch hetero-achtig bezig...

Niet iedereen, Flowerful denkt oprecht dat ze goed bezig is. Maar Flowerful, ook je eigen ergeren omdat men maar niet aaneemt wat je zegt, en zelfs boos op je wordt da's dus ook zonde...Ik zeg dit niet om je te zieken, ik was zelf precies zo als jij, sterker nog, ik zeí dezelfde dingen als jij.

Nou, om ff verder te gaan, en de Heilige Geest natuurlijk, da's de geest van God. Die brengt je bijbelteksten in herinnering, en die laat merken hoe die teksten zijn bedoeld.
De bijbel is door mensen geschreven, die beïnvloed waren door de Heilige Geest, en niet door God zelf geschreven, zoals mij werd voorgehouden toen ik pas gelovig was.
En het ergste was, toen ik gelovig werd zat ik in de jeugdgroep van die gemeente. de jeugd daar, keek overal doorheen, wist wat serieus is, en wat je met een korrel zout kan nemen, ook op bijbelstudies voor de jeugd. alleen ik, als bekeerde buitenstaander, nam alles bloedserieus en leefde derhalve als een robot.

Dus, als het door mensen geschreven is, weliswaar beinvloed door de Heilige Geest, dan worden er dus ook dingen geschreven die nu anders overkomen als ze bedoeld waren.

Daarom vind ik dit zo mooi: het hoogste gebod is heb jezelf zo lief als je naaste en God bovenal. En eerlijkheid vind ik belangrijk, en niet van ik hou me mond maar, want dan krijg ik gedoe, dan maar gedoe. Maar je kan ook in de liefde iets eerlijk zeggen hoor....

(ik wist nog in die jeugdgroep, als ze iemand niet mochten zeidden ze van: dat ze diegene lief hadden met de liefde van de Heer, dus niet uit hun eigen...dat soort geintjes..


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 28 juni 2012, 08:59
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: donderdag 28 juni 2012, 08:57
 
NICOLETTE565 schreef:
onze God is een heel liefdevolle God .en daarom heeft Hij oa ook veiligheids regels gesteld waarbinnen wij mogen leven.
ook merk in dat bijna iedereen zich verschuilt achter dingen als we zondigen nu eenmaal
of dat je trots zou zijn als je je wel er aan houdt !.
En WIJ leven in het tijdperk van de Heilig Geest IN ONS.met de Heilig Geest kun je wel volmaakt worden.
ben je er niet trots op maar besef je des te meer wat een genade, dat WAT GOD IN JE doet!!!
maar dat kan HIJ alleen als je Hem 100% de ruimte GEEFT.
het nt staat er vol van.
niet meer mijn ik ,maar Christus in mij.
door Hem zijn wij meer dan overwinnaar.
bedenkt de dingen die boven zijn ,niet die van beneden.
je als een kind overgeven in volle vertrouwen aan God onzen Vader.
bijvoorbeeld : als iemand je erg pijn doet.
hoe reageer je dan? zo van je doet me pijn ik zal eens wat flink boos terug reageren ? of besluit je o ja God wil dat ik altijd vriendelijk ben . om vriendelijk te zeggen dat het je pijn doet wat de ander zegt.

ook met geldzaken . stel je krijgt teveel geld terug en je bent net aan alle kanten geplunderd op financieel gebied: wat doe je ? zeg je niks en denk je ha, dat is meegenomen eindelijk een meevaller.
of denk je God wil dat ik eerlijk ben. dus ik zeg het aan de kassa juffrouw.

en dan kost het je soms een soort GEVOEL van zelfverlochening of offering.
maar dat is wel de bijbels weg.
maar dit alles zegt HIJ mijn last is light mijn juk is zacht.
WANT GOD WEET DAT ALS JE HEM GEHOORZAAM BLIJFt, EN HEM OM DE KRACHT ER VOOR VRAAGT. DAN KRIJG JE OOK ALLES WAT HIJ BELOOFT .
en Hij belooft heel veel.

ik ben ook in de leer bij Hem .maar ik heb nog nooit zoveel blijdschap gehad en wonderbare vrede en wonderbare draagkracht. dit is allemaal door HEM.
Onthoudt Goed alles wat HIj vraagd Geeft HIj er ook de kracht of Geest voor om het te doen.
en Hij is een GOEDE God ,hij wil alleen maar gezondheid vreugde vrede liefde ,voorspoed voor Zijn volgelingen;wij heten dan ook niet knechten meer ,maar ZIJN KINEREN!.
wat een wonder !!!! of niet dan?

Heel mooi stukje nicolette
kan ik me ook in terug vinden
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 28 juni 2012, 09:02
 
XABIA794 schreef:
Heel mooi stukje nicolette
kan ik me ook in terug vinden
Lachende smiley

Ik kan me ook heel goed vinden in het stukje van Nicolette! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XABIA794





Berichten: 634

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 juni 2012, 11:22
 
Wat me ook opvalt in andere topics is hoe we omgaan met "zonde" naar gemeente toe of naar God toe.
Onder het homotopic wordt bijvoorbeeld de vraag gesteld of ze als partners naar de "gemeente" kunnen gaan.
Kunnen samenwonenden dan op basis van hetzelfde "zonde"oordeel dan ook niet beter buiten blijven?
En dan bij het (geliefde) onderwerp, sex voor het huwelijk. Wie uit de gemeente is op de hoogte?

In ieder geval... God WEET alles, ook je kleinste verborgen gedachten en gevoelens. Wie is het dan waard om naar de gemeente te gaan?
Wiens hart is zuiver genoeg om in de gemeente plaats te vinden.

gehoorzaamheid is ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 12 Volgende
Pagina 1 van 12