ChristianMatch
 


Forum

Identiteit
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 10:11
 
Ik ben een boek aan het lezen over identiteit van dr. Henry Cloud "4 stappen naar een sterke identiteit"

Boek gaat over hechting, grenzen en individuatie, inzicht in goed en kwaad en verantwoordelijkheid nemen.

Goed boek waarin je (ik tenminste) beter inzicht krijgt in hoe je identiteit gevormd wordt of althans hoort te worden. En in wat er allemaal fout kan gaan. Verder bevat het handreikingen hoe je zelf zaken die niet goed zijn gegaan alsnog kunt oppakken. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling als persoon e.d.

Het is een christelijk boek en het benadert de zaak ook vanuit christelijk oogpunt met Jezus als voorbeeld.

In diverse christelijke kringen hoor ik vaak de uitdrukking: "Je identiteit ligt in Christus". Dit lees ik in bovengenoemd boek niet terug en ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen.

Ik vind het een vage term en ik vraag me af wat men er mee bedoelt. Hoe breng je dit in praktijk?
Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je je "identiteit in Christus moet vinden"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 10:50
 
CARMEN073 schreef:
Ik ben een boek aan het lezen over identiteit van dr. Henry Cloud "4 stappen naar een sterke identiteit"

Boek gaat over hechting, grenzen en individuatie, inzicht in goed en kwaad en verantwoordelijkheid nemen.

Goed boek waarin je (ik tenminste) beter inzicht krijgt in hoe je identiteit gevormd wordt of althans hoort te worden. En in wat er allemaal fout kan gaan. Verder bevat het handreikingen hoe je zelf zaken die niet goed zijn gegaan alsnog kunt oppakken. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling als persoon e.d.

Het is een christelijk boek en het benadert de zaak ook vanuit christelijk oogpunt met Jezus als voorbeeld.

In diverse christelijke kringen hoor ik vaak de uitdrukking: "Je identiteit ligt in Christus". Dit lees ik in bovengenoemd boek niet terug en ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen.

Ik vind het een vage term en ik vraag me af wat men er mee bedoelt. Hoe breng je dit in praktijk?
Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je je "identiteit in Christus moet vinden"?

Je indetiteit ligt in Christus, ja ik ken die 'term'. Best wel vaak gehoord.

Ik kan mij hier best wel wat bij voorstellen.

Ik denk dat het zó bedoelt wordt, bijvoorbeeld, maar ja kan het op alles toepassen.

Nou kijk, zou dit een werelds forum zijn, ja, dan zou er hier bijna niet over het geloof worden geschreven of over dingen die ermee te maken hebben.
Men zou dan over wereldse dingen praten, ook wel interessante zaken hoor, zo bedoel ik het niet natuurlijk.
En er zou een ongelijk kunnen optreden, de een heeft gestudeerd en zit maatschappelijk wel hoog op de ladder.
Een ander heeft zijn school door omstandigheden niet afgemaakt, meestal waren dat geen fijne omstandigheden, en zit daarom met ernstige psychische schade in de Wao.
Weer een ander heeft geen opleilding afgemaakt omdat hij meteen wou werken en geld verdienen, of omdat zij al heel vroeg ging trouwen en kinderen kreeg.

Zo zijn er in de wereld heel veel Verschillen tussen mensen en mat name wat je 'doet' daar ligt ook je indentiteit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 11:49
 
vind niet dat daar je indentiteit in ligt, in wat je doet.
wie ben jij?
jij zelf? niet het beroep wat je uitoefent of zo, maar echt jezelf.
ik heb geen huisvrouw als indentiteit om dat ik dat ook ben, ik ben petra met mijn eigen unieke petra indentiteit, die op dit moment huisvrouw ook is.
en heb geen hoge opleiding gedaan, zat liever destijds in de kroeg...
maar is dat mijn indentiteit dat ik een gewone opleiding heb gehad? nee want ik ben best intelligent, wat vaak verbazend andere mensen om me heen zeggen omdat ik alleen leao heb gedaan.
dus wie ben jij? niet de uiterlijke maatschapelijke omstandigheden, nee echt jezelf.......
een vraag die iemand ooit aan me stelde, en jaar later kwam ik de man tegen en zei hem, weet je nog die vraag? ben er nog steeds over aan het nadenken.... ha ha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 12:50
 
Maar op de vraag van de topic starter, ikvind me indentiteit uit me oorsprong, me indentiteit, ben ik,zoals god me gemaakt heeft.
uniek ,wetende dat me indentiteit bij god is. hij van me houd aanvaard zonder voorwaarden en dat doet me goed ommezelf te kunnen zijn.
indentiteit is wat anders weer als karakter, karakter word voor een deel gevormd door me denkpatronen,opvoeding etc... denkpatronen die soms ook verkeerd kunnen worden gevormd door traumatische ervaringen. Daar kan je op een dag achter komen dat je verkeerde denk patronen hebt gevormd, die je gedrag,karakter bepalen. wanneer je je indentiteit vind,jezelf is het makkelijker om gedrag gevormd door denkpatronen weer te veranderen.
en wat is me indentiteit? ha ha gewoon mezelf, vrij van denkpatronen, opvoeding, voorbeelden van mensen die je zeggen zo moet je zjn(wat ouders, leraren doen in je kindertijd) en of ik nou huisvrouw ben, ooit cassaiere, ooit merchandising verkoopster bij popband, ooit achter de bar, in patatzaak werkend, of ooit op kantoor op een camping, me indentiteit blijft hetzelfde.
misschien beetje moeilijk verwoord, ben benieuwd hoe anderen tegen hun indentiteit aankijken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DIANA556





Berichten: 68

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 13:01
 
[quote=CARMEN073In diverse christelijke kringen hoor ik vaak de uitdrukking: "Je identiteit ligt in Christus". Dit lees ik in bovengenoemd boek niet terug en ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen.

Ik vind het een vage term en ik vraag me af wat men er mee bedoelt. Hoe breng je dit in praktijk?
Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je je "identiteit in Christus moet vinden"?[/quote]



Je identiteit in Christus hebben, betekent dat je wedergeboren bent in Christus. Zijn Heilige Geest werkt dan door je heen. Je hebt dan een nieuw hart gekregen en mensen zullen zien en ervaren dat je veranderd bent, je gaat dan strijden tegen je zonden. Het betekent echter niet, dat je zondenvrij zult zijn


Laatst aangepast door
DIANA556
op vrijdag 27 juli 2012, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 13:45
 
DIANA556 schreef:


Je identiteit in Christus hebben, betekent dat je wedergeboren bent in Christus. Zijn Heilige Geest werkt dan door je heen. Je hebt dan een nieuw hart gekregen en mensen zullen zien en ervaren dat je veranderd bent, je gaat dan strijden tegen je zonden. Het betekent echter niet, dat je zondenvrij zult zijn

Oke dan bedoelt men met 'identiteit' in Christus dus je nieuwe mens? Je wedergeboren ik.

Maar waarom moet je die dan vinden? Of zoeken? Dat begrijp ik dan niet helemaal. Als je bent wedergeboren dan heb je die nieuwe identiteit dan toch gewoon?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 15:01
 
CARMEN073 schreef:
Oke dan bedoelt men met 'identiteit' in Christus dus je nieuwe mens? Je wedergeboren ik.

Maar waarom moet je die dan vinden? Of zoeken? Dat begrijp ik dan niet helemaal. Als je bent wedergeboren dan heb je die nieuwe identiteit dan toch gewoon?

jemoet je denken vernieuwen,mensen bouwen soms verkeerde denkpatronen op en dat beinvloed jegedrag negatief, zo zie ik het
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 15:04
 
PETRA944 schreef:
jemoet je denken vernieuwen,mensen bouwen soms verkeerde denkpatronen op en dat beinvloed je gedrag negatief, zo zie ik het

en dan ben je vrij, wanneer jedenken ook vernieuwd is, je kan wel herboren worden, maar ook je denken moet je vernieuwen dat je niet terug valt in oude gedragspatronen. zoiets ongeveer, kort uitgelegd


Laatst aangepast door
PETRA944
op vrijdag 27 juli 2012, 15:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 17:58
 
Hai Petra Lachende smiley

vind niet dat daar je identiteit in ligt, in wat je doet.

Ik eingelijk ook niet hoor, ik bedoelde eigenlijk met mijn reaktie op Carmen wat men bedoelt met dat je indentiteit in Christus ligtwie ben jij?
jij zelf? niet het beroep wat je uitoefent of zo, maar echt jezelf.
ik heb geen huisvrouw als indentiteit om dat ik dat ook ben, ik ben petra met mijn eigen unieke petra indentiteit, die op dit moment huisvrouw ook is.
Ja, zo denk ik er ook over, gewoon wie je bent, en dat je identiteit in Christus ligt, ik denk dat daarmee wordt bedoelt dat je gelooft cq christelijk bent, en dat ondescheid je van niet-christenen op veel belangrijke vlakken. bijvoorbeeld een niet gelovige kan denken dat er na de dood niets meer is, zo ben ik opgegroeid...en sinds ik geloof weet ik zeker dat de Hemel bestaat, en dat ik eeuwig leven heb, ómdat ik geloof.
En zo zijn er nog veel meer verschillen, dit was een voorbeeld.

Ik ging op de vraag van Carmen in, maar ja ik had wat haast, en ik dacht dat ze schreef: Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je "identiteit in Christus ís"?, in plaats daarvan schreef Carmen:
Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je je "identiteit in Christus moet vinden"?

Ja, dat is even wat anders, in het eerste geval zegt men dat het zo ís; je identiteit ís in Christus, en wat Carmen schreef was dat mensen roepen dat je je indentiteit in Christus moet vínden....dus dat kan inhouden dat het nog niet zo is....Ja, en nu ik daarover nadenk vind ik dat raar....
Dan denk ik van, hoé vinden, als je christen bent, dan héb je dat al gevonden..
Ja, oke, je kan groeien in het geloof, dat is wat anders.
Maar ik denk, zodra je christen bent ligt je identiteit in Christus.

Je spreekt van identiteit als mensen zich met bepaalde kenmerken gaan identificeren. Mensen gaan zich identificeren met bepaalde kenmerken, niet alleen door dingen te benoemen die bij hen 'horen', maar ook door dingen te benoemen die typisch bij anderen horen.

Dus als je identiteit in Chrisus ligt, ja, dan heb je bepaalde kenmerken, die een niet christen niet hoeft te hebben, of in zijn geheel niet heeft.

en heb geen hoge opleiding gedaan, zat liever destijds in de kroeg...
maar is dat mijn indentiteit dat ik een gewone opleiding heb gehad? nee want ik ben best intelligent, wat vaak verbazend andere mensen om me heen zeggen omdat ik alleen leao heb gedaan.
dus wie ben jij? niet de uiterlijke maatschapelijke omstandigheden, nee echt jezelf.......
een vraag die iemand ooit aan me stelde, en jaar later kwam ik de man tegen en zei hem, weet je nog die vraag? ben er nog steeds over aan het nadenken.... ha ha

Ja, inderdaad, ik weet het ook nog van enkele jaren geleden...(Ja, iemand legde mij eens uit dat je beter van enkele jaren geleden kan spreken, als je 20 jaar geleden ofzo bedoelt, anders klinkt dat zooo lang.)
In ieder geval, ik kan mij nog heel goed herinneren dat dat best wel heel gezellig was in zo'n cafeetje waar je elke keer weer dezelfde mensen tegenkomt.
Hoge opleiding zegt ook niets hoor, vind ik, heeft niets met je IQ te maken.
Ik hou er niet van als mensen denken en ook laten merken dat ze zichzelf heel wat vinden omdat ze hoge opleidingen hebben gedaan...En mensen die zich verheven boven anderen voelen omdat ze nu eenmaal toevallig erg veel hebben gestudeerd.
Het had ook andersom kunnen zijn....


Ja, 'wie ben je écht zelf', dat vind ik ook een hele belangrijke vraag..
Dat is ook belangrijk om die vraag in ieder geval voor jezelf (ten dele) te kunnen beantwoorden, vind ik.
En ja, als je christen bent, dan ligt je identiteit in je christen zijn. En voor mij houdt dát weer in, dat ik steeds meer mezelf kan worden, zoals God het bedoelt heeft. Met andere woorden dat ik steeds meer mijn echte zelf word..Omdat God mij helemaal kent..en doorgrondt.
Ja, dus ik vind dat mensen vaak roepen, dat je je identiteit in Christus móet vinden een beetje vreemd...zo van het 'moet',
Ik denk eerder dat als je christen bent dat je identiteit al in Christus ís, en dat je dat niet eerst moet vínden..
Ik denk zelf eerder dat iemand dat dan ook wíl als hij gelooft.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 27 juli 2012, 18:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 27 juli 2012, 19:09
 
CARMEN073 schreef:
Ik ben een boek aan het lezen over identiteit van dr. Henry Cloud "4 stappen naar een sterke identiteit"

Boek gaat over hechting, grenzen en individuatie, inzicht in goed en kwaad en verantwoordelijkheid nemen.

Goed boek waarin je (ik tenminste) beter inzicht krijgt in hoe je identiteit gevormd wordt of althans hoort te worden. En in wat er allemaal fout kan gaan. Verder bevat het handreikingen hoe je zelf zaken die niet goed zijn gegaan alsnog kunt oppakken. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen ontwikkeling als persoon e.d.

Het is een christelijk boek en het benadert de zaak ook vanuit christelijk oogpunt met Jezus als voorbeeld.

In diverse christelijke kringen hoor ik vaak de uitdrukking: "Je identiteit ligt in Christus". Dit lees ik in bovengenoemd boek niet terug en ik kan me er nog steeds niets bij voorstellen.

Ik vind het een vage term en ik vraag me af wat men er mee bedoelt. Hoe breng je dit in praktijk?
Wat bedoelen mensen als ze roepen dat je je "identiteit in Christus moet vinden"?

Carmen als ik dit leest..zie ik dat je met het boek geen moeite hebt
en met de vage term wel..dat kan.

Zelf denk ik hier,dat de dingen die voor jou in het boek weergegeven voor jou helderheid geboden heeft.
En het daarom misschien ook aanprijst..begrijpelijk ook.

Over de vage term je identiteit in Christus vinden..heb ik zelf nooit eerder gehoord..in ieder geval niet met deze bewoording.

De wedergeboorte geschied een keer.
maar de dagelijkse bekering doet steeds op het werk van Christus Jezus zien.
Hiermee zeg ik tegelijkertijd,dat het nieuwe leven in de mens in Christus geborgen ligt..en onderhouden wordt.

Men is niet meer van zichzelf..
Overgeplant vanuit de wortel,geplant in Christus Jezus.
Identiteit of als je het anders wilt noemen..geborgen zijn en HET LEVEN daaruit.


Laatst aangepast door
HEIDE115
op zaterdag 28 juli 2012, 08:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 12:34
 
HEIDE115 schreef:
Carmen als ik dit leest..zie ik dat je met het boek geen moeite hebt
en met de vage term wel..dat kan.

Zelf denk ik hier,dat de dingen die voor jou in het boek weergegeven voor jou helderheid geboden heeft.
En het daarom misschien ook aanprijst..begrijpelijk ook.

Over de vage term je identiteit in Christus vinden..heb ik zelf nooit eerder gehoord..in ieder geval niet met deze bewoording.

De wedergeboorte geschied een keer.
maar de dagelijkse bekering doet steeds op het werk van Christus Jezus zien.
Hiermee zeg ik tegelijkertijd,dat het nieuwe leven in de mens in Christus geborgen ligt..en onderhouden wordt.

Men is niet meer van zichzelf..
Overgeplant vanuit de wortel,geplant in Christus Jezus.
Identiteit of als je het anders wilt noemen..geborgen zijn en HET LEVEN daaruit.

Identiteit in Christus word aangegeven als je uit Christus geboren bent.
Word gebruikt om aan te geven dat je net zo gaat leven als Christus, gaat denken als Christus, kortom, dat je net als Christus bent, en in het leven staat. En hierin word verwezen naar het één zijn IN HEM.
Ik vind die term niet helemaal kloppen, omdat ieder mens gemaakt is zoals hij/zij gemaakt is. Ieder mens heeft dus een door God gegeven identitiet. En die is uniek. Ik ben uit mijn moeder geboren, maar heb wel een eigen identiteit, ook al zal ik dan mogelijk in dingen op haar lijken.

In mijn beleving heeft God een mens geschapen, met kwaliteiten en gebreken. En die worden na de wedergeboorte niet anders. Ook al heet het UIT GOD GEBOREN, dan nog, een mens blijft die mens in eigenschappen die die mens die mens maakt.

Dat is ook duidelijk waar te nemen in de evangeliën. Lucas, een medicijnmeester, schreef totaal anders dan Mattheus, een tollenaar. En Petrus met zijn opvliegende karakter reageert anders dan een zachte Johannes. Identiteit, ofwel persoonlijkheid, is dus niet gerelateerd in mijn beleving aan wedergeboorte. Wel is het zo dat hoe je met je eigen identiteit omgaat, met wie je je spiegeld, anders na de wedergeboorte.

In mijn beleving is dat anders dan leven uit.....

Leven uit is daar HET LEVEN uit halen, net als de bladeren de sappen krijgen uit de stam. Maar ook in dat voorbeeld, de bladeren gaan er niet het zelfde uitzien als de stam, en hebben ook niet de zelfde eigenschappen als de stam.


Laatst aangepast door
WILLEM618
op woensdag 1 augustus 2012, 12:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 13:12
 
WILLEM618 schreef:
Identiteit in Christus word aangegeven als je uit Christus geboren bent.
Word gebruikt om aan te geven dat je net zo gaat leven als Christus, gaat denken als Christus, kortom, dat je net als Christus bent, en in het leven staat. En hierin word verwezen naar het één zijn IN HEM.
Ik vind die term niet helemaal kloppen, omdat ieder mens gemaakt is zoals hij/zij gemaakt is. Ieder mens heeft dus een door God gegeven identitiet. En die is uniek. Ik ben uit mijn moeder geboren, maar heb wel een eigen identiteit, ook al zal ik dan mogelijk in dingen op haar lijken.

In mijn beleving heeft God een mens geschapen, met kwaliteiten en gebreken. En die worden na de wedergeboorte niet anders. Ook al heet het UIT GOD GEBOREN, dan nog, een mens blijft die mens in eigenschappen die die mens die mens maakt.

Dat is ook duidelijk waar te nemen in de evangeliën. Lucas, een medicijnmeester, schreef totaal anders dan Mattheus, een tollenaar. En Petrus met zijn opvliegende karakter reageert anders dan een zachte Johannes. Identiteit, ofwel persoonlijkheid, is dus niet gerelateerd in mijn beleving aan wedergeboorte. Wel is het zo dat hoe je met je eigen identiteit omgaat, met wie je je spiegeld, anders na de wedergeboorte.

In mijn beleving is dat anders dan leven uit.....

Leven uit is daar HET LEVEN uit halen, net als de bladeren de sappen krijgen uit de stam. Maar ook in dat voorbeeld, de bladeren gaan er niet het zelfde uitzien als de stam, en hebben ook niet de zelfde eigenschappen als de stam.
Wat betekent wedergeboorte eigenlijk voor jou? En waartoe dient het? Is het een abstract gegeven dat je enkel moet geloven, of is het iets concreets waardoor je leven concreet verandert?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 15:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat betekent wedergeboorte eigenlijk voor jou? En waartoe dient het? Is het een abstract gegeven dat je enkel moet geloven, of is het iets concreets waardoor je leven concreet verandert?

Is een geloven, dat God gegeven heeft dat ik voor Zijn rekening leven mag, de zonden zijn vergeven en er voldaan is aan het kruis.
Is dat concreet? Ja, is zodaning concreet, dat het geen misschien is. En word ook bevestigd, soms dagelijks, als Hij spreekt uit Zijn Woord, of waar dan ook door. God is hierin niet iets voor te schrijven.
En het is gebasseerd op het geloof, ziende op Hem.

Begrijp echter niet wat deze vraag te maken heeft met het voorgaande? Misschien kan je dat verduidelijken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 19:14
 
CARMEN073 schreef:
Oke dan bedoelt men met 'identiteit' in Christus dus je nieuwe mens? Je wedergeboren ik.

Maar waarom moet je die dan vinden? Of zoeken? Dat begrijp ik dan niet helemaal. Als je bent wedergeboren dan heb je die nieuwe identiteit dan toch gewoon?

carmen;
Als je bent wedergeboren (tot het geloof gekomen dat de Heere Jezus ook voor jou is gestorven) dan ligt inderdaad je identiteit IN Christus.

zoals ik het zie, volgt daarná het proces jezelf te leren zien door de ogen van Christus, met de waarde-oordelen die bij een leven met Hem horen. In die zin ben ik het dus niet helemaal met willem eens die schrijft dat je dan exact als de Heere Jezus zou (willen) gaan leven.

ik zie het meer zo dat je dezelfde persoonlijkheid blijft qua karakter eigenschappen, maar.................je basis, je werkelijke persoonlijkheid, je diepere IK ligt verankerd en veilig in Hem. Dit versterkt je basis gevoel en het besef "er te mogen zijn, en jezelf te mogen zijn".
Mijn ervaring is dat je hierdoor een stabieler, sterker, evenwichtiger en doelgerichter persoon wordt. (of dit voor ieder mens op zou gaan durf ik overigens niet te stellen, ik geef alleen aan dat dit mijn persoonlijke ervaring is.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 19:43
 
Wat mij meteen te binnen schoot bij dit topic was het verhaal in de bijbel van de discipelen (of anderen? weet het even niet precies) die proberen een boze geest uit te drijven. Dan zeggen ze zoiets als:"In naam van Jezus, boze geest ga weg"! Maar de boze Geest antwoord:"Jezus ken ik, Paulus ook, maar WIE BEN JIJ? Vervolgens worden ze door de boze geest belaagd en komen er niet zonder kleerscheuren vanaf. Als ik even verder mag filosoferen ondanks kol.2:8, betekend dit voor mij dat een sterke identiteit, dat je echt iemand bent zeg maar, en er durft te staan zonder twijfel, iets heel belangrijks is om in je leven te hebben. Je kunt wel je identiteit in Christus hebben, maar je moet jezelf niet verliezen in Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 19:50
 
WILLEM618 schreef:
Is een geloven, dat God gegeven heeft dat ik voor Zijn rekening leven mag, de zonden zijn vergeven en er voldaan is aan het kruis.
Is dat concreet? Ja, is zodaning concreet, dat het geen misschien is. En word ook bevestigd, soms dagelijks, als Hij spreekt uit Zijn Woord, of waar dan ook door. God is hierin niet iets voor te schrijven.
En het is gebasseerd op het geloof, ziende op Hem.

Begrijp echter niet wat deze vraag te maken heeft met het voorgaande? Misschien kan je dat verduidelijken?
Mijn vraag was gericht op je volgende opmerking:
Quote:
In mijn beleving heeft God een mens geschapen, met kwaliteiten en gebreken. En die worden na de wedergeboorte niet anders. Ook al heet het UIT GOD GEBOREN, dan nog, een mens blijft die mens in eigenschappen die die mens die mens maakt.
Wat verandert bij de wedergeboorte volgens jou wel dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 20:02
 
HANNAH810 schreef:
carmen;
Als je bent wedergeboren (tot het geloof gekomen dat de Heere Jezus ook voor jou is gestorven) dan ligt inderdaad je identiteit IN Christus.

zoals ik het zie, volgt daarná het proces jezelf te leren zien door de ogen van Christus, met de waarde-oordelen die bij een leven met Hem horen. In die zin ben ik het dus niet helemaal met willem eens die schrijft dat je dan exact als de Heere Jezus zou (willen) gaan leven.

ik zie het meer zo dat je dezelfde persoonlijkheid blijft qua karakter eigenschappen, maar.................je basis, je werkelijke persoonlijkheid, je diepere IK ligt verankerd en veilig in Hem. Dit versterkt je basis gevoel en het besef "er te mogen zijn, en jezelf te mogen zijn".
Mijn ervaring is dat je hierdoor een stabieler, sterker, evenwichtiger en doelgerichter persoon wordt. (of dit voor ieder mens op zou gaan durf ik overigens niet te stellen, ik geef alleen aan dat dit mijn persoonlijke ervaring is.)

mooi geschreven hannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: woensdag 1 augustus 2012, 22:21
 
ROLF230 schreef:
Als ik even verder mag filosoferen ondanks kol.2:8, betekend dit voor mij dat een sterke identiteit; dat je echt iemand bent zeg maar, en er durft te staan zonder twijfel, iets heel belangrijks is om in je leven te hebben. Je kunt wel je identiteit in Christus hebben, maar je moet jezelf niet verliezen in Christus.

is dat mogelijk dan, rolf; IN Christus zijn, en jezelf niet in/aan Hem verliezen? Geschokte, onthutste smiley
volgens mijn mening geef je jezelf totaal; je hart, ziel, lichaam, tijd, wensen, levensinvulling, whatever!!

Hij gaf zich voor jou over; en jij geeft jezelf aan Hem over.
jezelf weggeven/aan Hem overgeven houd volgens mij in niet meer van Jezelf, maar Zijn eigendom te zijn. dit klinkt misschien wat dramatisch, maar voelt super veilig en geborgen, omdat Hij weet wat goed is voor je.

ik ben dus juist van mening dat je je WEL totaal in/aan Hem verliest wanneer je je leven in Zijn handen legt (en toch jezelf blijft).


Laatst aangepast door
HANNAH810
op woensdag 1 augustus 2012, 22:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 13:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Mijn vraag was gericht op je volgende opmerking:
Wat verandert bij de wedergeboorte volgens jou wel dan?

De bron waaruit je leeft.
Je wil hierin wat God wil, ook al komt je eigen ik daar nog zo tegen in opstand, je gaat dingen van God lief krijgen, je gaat anders met je medemens om, je gaat je leven inrichten naar de wil van God, en wat het mooiste is, maar ook vaak het moeilijkste, je gaat je leven niet meer leven vanuit jezelf, maar vanuit wat God je geeft. Heel afhankelijk, vaak moet je wachten op Gods tijd (het moeilijkste wat er is vind ik), maar toch, je weet je veilig in Hem. Omdat Hij je nooit alleen laat, hoe donker het ook mag zijn, diep in je weet je dat Hij er is, altijd, overal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 13:59
 
WILLEM618 schreef:
De bron waaruit je leeft.
Je wil hierin wat God wil, ook al komt je eigen ik daar nog zo tegen in opstand, je gaat dingen van God lief krijgen, je gaat anders met je medemens om, je gaat je leven inrichten naar de wil van God, en wat het mooiste is, maar ook vaak het moeilijkste, je gaat je leven niet meer leven vanuit jezelf, maar vanuit wat God je geeft. Heel afhankelijk, vaak moet je wachten op Gods tijd (het moeilijkste wat er is vind ik), maar toch, je weet je veilig in Hem. Omdat Hij je nooit alleen laat, hoe donker het ook mag zijn, diep in je weet je dat Hij er is, altijd, overal.

Hai Willem,

Ja, ik heb het juist andersom, ik vind het juist het makkelijkste wat er is, je leven inrichten naar Gods wil.
Misschien omdat ik ruim 20 jaar gelovig ben?

Groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEM618





Berichten: 294

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 14:03
 
SHANITA130 schreef:
Hai Willem,

Ja, ik heb het juist andersom, ik vind het juist het makkelijkste wat er is, je leven inrichten naar Gods wil.
Misschien omdat ik ruim 20 jaar gelovig ben?

Groetjes!

Ha Shanita,

Als je alles kan loslaten wat je zelf zo graag zou willen, dan zal het best makkelijk zijn.
Toen ik een hartinfarct kreeg, en op weg naar het ziekenhuis, toen kon ik alles loslaten, toen was het makkelijk ja. En het was ook goed, wat er ook zou gebeuren. Maar zo bleef het niet. Er zijn best momenten dat ik wel is mopper hoor. Dat het allemaal zo lang moet duren, dat als ik geloof krijg dat er iets gaat gebeuren, het eerst zover moet komen dat iedereen om me heen in de stress schiet omdat het noodzakelijke uitblijft. Dan is het echt niet makkelijk, om maar te volgen, om je afhankelijk op te moeten stellen. Maar dit is mijn ervaring he, dat wil niet zeggen dat dat een voorwaarde is dat het zo loopt

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:34
 
Hai Hannah,

Als je het op die manier zegt kan ik er wel in meegaan.

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:39
 
moeiilijk je leven inrichten na gods wil.voor mij persoonlijk is dat soms een heel gevecht.
en ik weet god heeft het beste met me voor, zijn geboden zijn er om ons ook te beschermen. en dan de vraag, wat wil god eigenlijk hoe ik verder ga in mijn leven? met die vraag zit ik al lang,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 16:18
 
PETRA944 schreef:
moeiilijk je leven inrichten na gods wil.voor mij persoonlijk is dat soms een heel gevecht.
en ik weet god heeft het beste met me voor, zijn geboden zijn er om ons ook te beschermen. en dan de vraag, wat wil god eigenlijk hoe ik verder ga in mijn leven? met die vraag zit ik al lang,

God verteld niet van tevoren hoe ons leven zal verlopen....
Dat is nu juist dat vertrouwen wat we moeten hebben....

Leer mij volgen...zonder vragen...
Vader...wat Gij doet is goed!!!

(of ik zo ben...zo denk...nee...want ook ik ben een doe-het-zelver vaak...)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 18:22
 
ZEELAND736 schreef:
God verteld niet van tevoren hoe ons leven zal verlopen....
Dat is nu juist dat vertrouwen wat we moeten hebben....

Leer mij volgen...zonder vragen...
Vader...wat Gij doet is goed!!!

(of ik zo ben...zo denk...nee...want ook ik ben een doe-het-zelver vaak...)

Ik lees dat hier vaker : ``leer mij volgen zonder vragen``, maar waar staat dat in de bijbel, dat we dat zo moeten doen? Volgens mij lees ik bv. in de Psalmen juist iets heel anders! Mensen die wel vol vragen zitten en dat ook hardop durven te zeggen! Volgens mij niets mis mee......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 19:21
 
JANS221 schreef:
Ik lees dat hier vaker : ``leer mij volgen zonder vragen``, maar waar staat dat in de bijbel, dat we dat zo moeten doen? Volgens mij lees ik bv. in de Psalmen juist iets heel anders! Mensen die wel vol vragen zitten en dat ook hardop durven te zeggen! Volgens mij niets mis mee......


Het komt uit het lied: Wat de toekomst brengen moge. Een populair lied maar strikt genomen is een gezang niet gezaghebbend als je puur vanuit bijbels perspectief denkt.
Leer mij volgen zonder vragen staat lettelijk dus nergens. Het is een lied dat vertrouwen uitdrukt. Niet iedereen zal zich (meer) in deze geloofsbeleving kunnen herkennen maar ondanks dat zingen mensen het graag, ik ook eigenlijk.Maar of het wel zo bijbels is daar stel je terecht vragen bij.


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 2 augustus 2012, 19:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 19:55
 
THOMAS968 schreef:
Het komt uit het lied: Wat de toekomst brengen moge. Een populair lied maar strikt genomen is een gezang niet gezaghebbend als je puur vanuit bijbels perspectief denkt.
Leer mij volgen zonder vragen staat lettelijk dus nergens. Het is een lied dat vertrouwen uitdrukt. Niet iedereen zal zich (meer) in deze geloofsbeleving kunnen herkennen maar ondanks dat zingen mensen het graag, ik ook eigenlijk.Maar of het wel zo bijbels is daar stel je terecht vragen bij.


Thomas

Ik weet dat het uit het lied: wat de toekomst brenge moge komt. En ik vind het zelf ook een mooi lied, het drukt inderdaad vertrouwen uit. Mij ging het er eigenlijk meer om dat er vaak gezegd wordt dat je geen vragen aan God mag stellen, terwijl ik vooral in de psalmen wat anders lees. Daar lees ik vaak aan het begin van een psalm het waarom, maar inderdaad ook aan het eind van de psalm : maar...op u vertrouw ik, o Heer!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 20:09
 
JANS221 schreef:
Ik weet dat het uit het lied: wat de toekomst brenge moge komt. En ik vind het zelf ook een mooi lied, het drukt inderdaad vertrouwen uit. Mij ging het er eigenlijk meer om dat er vaak gezegd wordt dat je geen vragen aan God mag stellen, terwijl ik vooral in de psalmen wat anders lees. Daar lees ik vaak aan het begin van een psalm het waarom, maar inderdaad ook aan het eind van de psalm : maar...op u vertrouw ik, o Heer!

Het zou een rare boel worden als we een Nieuw Verbond sluiten met God door Hem aan te nemen en we geen vragen zouden mogen stellen. Er zijn groepen gelovigen die vooral de grootheid van God en de eigen niietigheid willen benadrukken. In sommige kerken is dat cultuur en ziet men dat als een vorm van vroomheid. Ten onrechte want het leidt alleen maar tot passiviteit. Daarmee realiseer je Gods wil op Aarde echt niet. Je kietelt hooguit een gevoel van eigen vroomheid.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 2 augustus 2012, 21:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 20:14
 
THOMAS968 schreef:
Het zou een rare boel worden als we een Nieuw Verbond sluiten met God door Hem aan te nemen en we geen vragen zouden mogen stellen. Er zijn groepen gelovigen die vooral de grootheid van God en de eigen niietigheid willen benadrukken. In sommige kerken is dat cultuur en ziet men dat als een vorm van vroomheid. Ten onrechte want het leidt alleen maar tot passiviteit. Daarmee realiseer je Gods wil op aarde echt niet. Je kietelt hooguit een gevoel van eigen vroomheid.

Thomas

Ja inderdaad. En daarom stelde ik dus die vraag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 16:53
 
JANS221 schreef:
Ik weet dat het uit het lied: wat de toekomst brenge moge komt. En ik vind het zelf ook een mooi lied, het drukt inderdaad vertrouwen uit. Mij ging het er eigenlijk meer om dat er vaak gezegd wordt dat je geen vragen aan God mag stellen, terwijl ik vooral in de psalmen wat anders lees. Daar lees ik vaak aan het begin van een psalm het waarom, maar inderdaad ook aan het eind van de psalm : maar...op u vertrouw ik, o Heer!


Als je de geschiedenis van het lied kent kijk je er weer veel anders tegenaan.
Jacqueline vd Waals heeft dat lied geschreven toen zij hoorde dat zij een oogziekte had en langzamerhand blind zou worden.....en toen heeft zij dit lied geschreven......ik weet niet of er vertrouwen mee bedoeld is....misschien wel hoop?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2