ChristianMatch
 


Forum

Met elkaar de bijbel door: Genesis
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 september 2012, 11:43
 
Hier is het leesrooster voor Genesis. Voel je vrij om mee te doen wanneer je wilt.

Op het forum kunnen we met elkaar van gedachten wisselen over het stuk dat we die dag hebben gelezen. Je kunt daarbij denken aan vragen zoals:

Wat doet het met je?
Wat zijn jouw gedachten bij dit bijbelgedeelte?
Heb je er ook iets van geleerd of roept het juist vragen op?
Kun je er iets mee in jouw leven en/of de praktijk van alledag?
Etc...

September
02.09 Genesis 1 en 2
03.09 Genesis 3 en 4
04.09 Genesis 5 en 6
05.09 Genesis 7 en 8
06.09 Genesis 9, 10, 11
07.09 Genesis 12 en 13
08.09 Genesis 14 en 15
09.09 Genesis 16 en 17
10.09 Genesis 18 en 19
11.09 Genesis 20 en 21
12.09 Genesis 22,
13.09 Genesis 23 en 24
14.09 Genesis 25
15.09 Genesis 26
16.09 Genesis 27
17.09 Genesis 28
18.09 Genesis 29
19.09 Genesis 30
20.09 Genesis 31
21.09 Genesis 32
22.09 Genesis 33
23.09 Genesis 34
24.09 Genesis 35
25.09 Genesis 36
26.09 Genesis 37
27.09 Genesis 38
28.09 Genesis 39
29.09 Genesis 40
30.09 Genesis 41

01.10 Genesis 42
02.10 Genesis 43
03.10 Genesis 44
04.10 Genesis 45
05.10 Genesis 46
06.10 Genesis 47
07.10 Genesis 48
08.10 Genesis 49
09.10 Genesis 50


Laatst aangepast door
CARMEN073
op donderdag 13 september 2012, 09:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 september 2012, 15:02
 
Zal proberen om mee te doen voor zover mogelijk. Misschien is het handig om wat vragen vooraf te formuleren om over na te denken?

Laatst aangepast door
MANNA420
op zaterdag 1 september 2012, 15:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 september 2012, 15:54
 
leuk idee carmen Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 september 2012, 16:01
 
MANNA420 schreef:
Zal proberen om mee te doen voor zover mogelijk. Misschien is het handig om wat vragen vooraf te formuleren om over na te denken?

Ik heb als leidraad een paar vragen in mijn openingspost gezet; maar er zijn er natuurlijk meer te bedenken. Maar hopelijk heb je wat aan bovenstaande.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 september 2012, 16:06
 
CARMEN073 schreef:
Ik heb als leidraad een paar vragen in mijn openingspost gezet; maar er zijn er natuurlijk meer te bedenken. Maar hopelijk heb je wat aan bovenstaande.

goeie vragen, ga dit topic met veel plezier volgen, kunnen we vast iets van leren van elkaars meningen daarover Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 09:39
 
Genesis 1 en 2

Laat ik dan maar de spits afbijten. Een van de dingen die mij als eerste opvalt is de 'dubbele' schepping van het licht. Ik ben geneigd om de eerste keer te interpreteren als de schepping van de aanwezigheid van het Goddelijk Licht. Het kennen van God en Zijn aanwezigheid. Door de beschrijving van de aarde als "woest en ledig en duisternis lag over de vloed" krijg ik de indruk dat Gods aanwezigheid voor die tijd op de aarde niet zo evident was (das wel inlegkunde).

Verder spreekt de orde in het scheppingsverhaal mij aan. God schept eerst de voorwaarden voordat Hij levende wezens maakt. Hij voorziet dus vooraf.

Voordat Hij ook maar iets in het leven roept op de aarde maakt Hij plaats voor de aanwezigheid van Zichzelf (het 1e licht). Daarna brengt Hij scheiding aan tussen wateren, hemel en droge: Hij maakt ruimte en creeert vervolgens de gewassen.

Voordat God mobiele wezens op de planeet zet en alles door elkaar heen gaat lopen Engeltje smiley brengt Hij structuur aan door het instellen van de hemellichten. (Vaste tijden, dagen en jaren, en we kennen ze inmiddels ook als middelen voor de navigatie.)

Voor mijzelf haal ik hieruit dat de aanwezigheid van God In je leven, het kennen van Hem, allerhoogste prioriteit heeft. In dit Licht krijgen alle andere zaken hun plek.

Verder zie ik, alle evolutietheorie ten spijt, dat de dieren naar hun eigen aard zijn geschapen en de mens naar Gods beeld.

God werkt (ook) in het verborgene; voordat Adam ook maar zijn ogen voor de 1e maal opsloeg was God al aan het werk geweest. Adam zag hier maar het 'topje' van. De gewassen die uitgesproten waren, zijn eerst in het verborgene (in de aarde) voorbereid: het begin hiervan, het groeiproces en de instelling van de natuurwetten vallen buiten zijn gezichtsveld. Geldt ook voor de schepping van Eva.
Voor mij is dit een bemoediging: ook als je niets van God ervaart, Hem niet aan het werk ziet, mag je erop vertrouwen dat Hij in het verborgene aan het werk is. Ten gunste van Zijn kinderen.

En nu moet ik weg; daar hebben jullie geluk mee anders gink nog ff door Clown smiley


Laatst aangepast door
CARMEN073
op zondag 2 september 2012, 09:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 09:47
 
gelezen, het hele stuk maakt indruk op me over gods kracht, die effe de sterren en van alles maakte, god blies de levensadem in zijn neus, in de neus van de mens, zo maakte hij de mens vol leven, alleen door met zijn adem in zijn neus te blazen. daarbij denkend hoe alles in elkaar zit wat god gemaakt heeft, denk je wauw wat kan god allemaal . het begint met de geest van god die over de wateren zweefde. en dan denk ik is dat de zelfde geest die wij kunnen ontvangen? de heilige geest? volgens mij wel. houd dat niet in dat we veel te min over ons zelfs denken als we die geest in ons hebben, we net zoals david, als we gods geest in ons hebben, met een steen een reus kunnen verslaan? johannes 14, 23 indien iemand mij lief heeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn vader zal hem liefhebben en wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. wauw... hier kan ik nog wel een hele lap tekst over schrijven...
Toen deed de here god een diepe slaap in de mens vallen, nu moet ik weer denken aan mensen die vallen in de geest, tijd op de grond liggen in een kerk alsof ze slapen.
En wij mensen zijn gemaakt naar gods gelijkenis. we lijken op hem, niet hetzelfde, anders , want we zijn niet als god, maar we lijken op hem, god lijkt dus op een mens. En wij vrouwen zijn gemaakt van een rib uit de man en daardoor kunnen we samen helemaal 1 zijn. ha ha benieuwd wat jullie allemaal over geneses 1 en 2 denken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 10:03
 
daar zeg je me wat carmen, die structuur die god maakte, is ongelooflijk hoe het allemaal in elkaar zit, en mooi gezegd, hoe god in het verborgen dingen doet, die we helemaal niet in de gaten hebben, nu moet ik weer denken aan god die zelfs bij houd hoeveel haren we hebben. nu moet ik weer aan mezelf denken, biddend ooit voor een huis in een hopeloze situatie, god heeft tot in de details een plek voor me gegeven, ideale speelruimte voor me kleuter, station dichtbij voor reizende pubers, winkels, stad ziekenhuis dichtbij, ideaal als je straatangst hebt , wat ik toen had om overal dichtbij te zitten. op 5 minuten afstand een gemeente, waarover god zo tot me spreekt, daar bij die gemeente , sluit je daarbij aan. en dicht bij het water, waar ik zoveel van hou.geen mensen aan de overkant die de hele dag in me huis kijken, waar ik me zo aan stoorde bij me vorige huis.etc. etc., en dan maak ik me soms zorgen, terwijl god als een vader voor me zorgt, tot in de details, iedere dag een engel bij mezet ofzo als ik gedoucht hebt, om me haren weer effe te tellen. enfin laat het topic over voor anderen...tot morgen, nieuwe stuk lezen. ha ha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 2 september 2012, 14:09
 
En nu moet ik weg; daar hebben jullie geluk mee anders gink nog ff door Clown smiley[/quote]

Nee jammer, bij jou kan ik boeiend doorlezen Knipoog smiley

Ja echt Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 09:55
 
Genesis 3 en 4

Voor mij is Genesis 3 nog steeds 1 van de meest raadselachtige bijbelboeken; het roept veel vragen op.

Beginnend bij het 1e vers: de slang als listigste dier. Zo bekijken wij de slang volgens mij allang niet meer. Kennelijk was de satan hier in een slang gevaren en de slang wordt gestraft.

De 1e verleiding. Gedeeltelijk sprak de slang de waarheid; de mens zou als God worden; kennende goed en kwaad. Dat is goed gelukt; ik zou soms wensen dat ik geen kennis meer had van wat het kwaad is. Soms hoor je dingen die op deze aardbol gebeuren waarvan je achteraf denkt; wist ik het maar niet. Ik vind niet dat we onze ogen voor het kwaad moeten sluiten, maar het kennen, het weten wat er gebeurt maakt allesbehalve gelukkig.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom Adam en Eva zich plots schaamden voor hun naaktheid; naakt lopen was (toen) toch geen zonde?

In vers 12 lijkt het een beetje alsof Adam indirect God de schuld geeft: de vrouw die Gij aan mijn zijde gesteld hebt. Heel herkenbaar helaas. Ik ben ook snel geneigd om God aan te klagen als dingen in mijn leven anders gaan dan gewenst. t Lost alleen niets op....

Vers 15 vind ik altijd ontroerend om te lezen vanwege de frase "... tussen uw zaad en haar zaad..." In de hele bijbel wordt altijd van het zaad van de man gesproken; nergens lees je ook maar dat de vrouw 'zaad' heeft. Ik maak hieruit op dat God op dit moment Zijn reddingsplan al van begin tot eind klaar heeft: "de maagd zal zwanger worden". Er komt geen man aan te pas.

Aan het einde van vers 16 vind ik de oorsprong van de onderdrukking van de vrouw die wereldwijd gemeengoed lijkt; de vloek door God zelf uitgesproken. Waarschijnlijk is er dan ook maar 1 manier om daarvan verlost te worden.

Vers 24; ik heb me vaak afgevraagd hoe lang die cherubs daar hebben gestaan en of ze daar soms nog staan. Alleen zien wij ze dan niet?

Genesis 4
Hoe kwamen Kain en Abel op het idee om offers aan God te brengen?

Vers 16; Als Kain bij de Heer weggaat en in een ander land ging wonen betekent dit dat in zijn oude land de Heer aanwezig was itt tot in zijn nieuwe woonplaats?

Vers 26b: wie gingen de naam des Heren aanroepen en waarom? En heeft God daarop geantwoord? Wat wordt er met deze zin bedoeld; waarom wordt het genoemd?


Laatst aangepast door
CARMEN073
op maandag 3 september 2012, 10:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 13:12
 
hey, heb eigenlijk weinig tijd, maar zal proberen te reageren hier en daar.
Ja idd het reddingplan had God gelijk al klaar, het plan was volgens God al klaar voor de fundering van de wereld. Jesus was geen plan b. oeps foutje...dan Jesus maar. nee, Hij is de kroon, zo kon eigenschappen als Heiligheid en rechtvaardigheid (straf op zonde) ook verheerlijkt worden, zie rom 9: 22. ik ben de gereformeerde kant opgegaan, theologisch gezien na een persoonlijke studie over deze dingen.
maar goed, ontopic:

Quote:
Ik begrijp eigenlijk niet waarom Adam en Eva zich plots schaamden voor hun naaktheid; naakt lopen was (toen) toch geen zonde?

quote Bijbel commentaar van de studieBijbel:


De slang suggereert alleen en geeft geen opdracht tot eten. De vrouw ziet dat de boom goed is, zoals God in hoofdstuk 1 zijn schepping als goed beschouwt, maar negeert het verbod om van die boom te eten. Vervolgens geeft de vrouw de vrucht aan haar man, die niet deelneemt aan het gesprek met de slang, maar er volgens het slot van vers 6 waarschijnlijk wel steeds bij was. Gedeelde zonde is dubbele zonde. God zelf ontbreekt in dit gedeelte; men heeft het wel over Hem, maar Hij wordt niet geraadpleegd.10
De slang heeft mogelijk met opzet de aanval geopend bij de vrouw; zij had het verbod uit de tweede hand, via haar man. Misschien kon de slang bij haar ook meer op het gevoel inwerken?11
De gevolgen blijven niet uit. De mens krijgt ineens grotere kennis: kennis van wat er werkelijk gebeurde, kennis van zichzelf en een gevoel van vervreemding als man en vrouw ten opzichte van elkaar (vs.7 ). De autonome kennis van zelfbeschikking (zie de toelichting bij Gen.2:9 ) brengt geen vreugde. Het besef van naaktheid behoeft nog geen ontwakend schuldgevoel te zijn, maar de onschuld van Gen.2:25 is verdwenen. De mensen verbergen zich ten opzichte van elkaar (door de vijgenbladeren12 ) en ten opzichte van God. De gevolgen zijn anders dan verwacht. De mensen zijn de meest negatieve ervaring rijker en daarmee oneindig veel armer geworden.
Adam en Eva kunnen in het paradijs vergeleken worden met jonge kinderen die in bepaalde opzichten onschuldig en naïef zijn. God zou de eerste mensen in de loop van de tijd op zijn wijze zeker hebben laten groeien in inzicht en kennis; op die manier zouden ze ‘volwassen’ worden. Nu zijn ze door het eten van de verboden vrucht ineens in een stadium van volwassenheid gekomen waarin ze nog niet passen: een grotere kennis van goed en kwaad. Ze hebben dit stadium bereikt door het kwade in plaats van het goede te doen. Tevens wordt door Gods oordeel de wereld om hen heen veranderd en zullen zij het kwade ook door bittere ervaringen leren kennen (zie ook vs.15-19 ).
Na de overtreding verschijnt God aan de mensen13 en laat zijn stem horen, maar zij verbergen zich achter het geboomte of de struiken (vs.8 ). Het geboomte was begeerlijk om te zien (Gen.2:9 ), maar dient nu tot een vergeefse schuilplaats. De zondaar wil zich verbergen en vreest God onder ogen te komen. In het NT wordt dat in zijn uiterste consequentie getoond in de uitroep ‘Bergen valt op ons, heuvelen bedekt ons’ (Luc.23:30 ). Gods wandelen (vs.8) wordt ook genoemd in relatie tot de tabernakel (Lev.26:12 ). De verschijning (‘theofanie’) is hier opeens vreeswekkend voor de mens, omdat God als rechter verantwoording vraagt. Er staat niet dat God in mensengedaante verscheen, hoewel het woord ‘wandelen’ in die richting kan wijzen.

*


verder is er onder christenen een verschil over hoe het sheppingsverhaal te lezen, letterlijk, in 6 dagen, creatonisme, of dat het een ander literair genre is, dus soort poezie. beiden partijen erkennen wel dat de opstanding van Jezus letterlijk moet worden gelezen, omdat dat genre een biografie is. het is dus een onderlinge familie discussie.

de twee kampen: http://creation.com/

http://biologos.org/

Ik zelf ben er nog niet uit, na mijn apologetiek studie is dit onderwerp aan de beurt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 18:52
 
CARMEN073 schreef:
Genesis 3 en 4

Voor mij is Genesis 3 nog steeds 1 van de meest raadselachtige bijbelboeken; het roept veel vragen op.

Beginnend bij het 1e vers: de slang als listigste dier. Zo bekijken wij de slang volgens mij allang niet meer. Kennelijk was de satan hier in een slang gevaren en de slang wordt gestraft.

De 1e verleiding. Gedeeltelijk sprak de slang de waarheid; de mens zou als God worden; kennende goed en kwaad. Dat is goed gelukt; ik zou soms wensen dat ik geen kennis meer had van wat het kwaad is. Soms hoor je dingen die op deze aardbol gebeuren waarvan je achteraf denkt; wist ik het maar niet. Ik vind niet dat we onze ogen voor het kwaad moeten sluiten, maar het kennen, het weten wat er gebeurt maakt allesbehalve gelukkig.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom Adam en Eva zich plots schaamden voor hun naaktheid; naakt lopen was (toen) toch geen zonde?

In vers 12 lijkt het een beetje alsof Adam indirect God de schuld geeft: de vrouw die Gij aan mijn zijde gesteld hebt. Heel herkenbaar helaas. Ik ben ook snel geneigd om God aan te klagen als dingen in mijn leven anders gaan dan gewenst. t Lost alleen niets op....

Vers 15 vind ik altijd ontroerend om te lezen vanwege de frase "... tussen uw zaad en haar zaad..." In de hele bijbel wordt altijd van het zaad van de man gesproken; nergens lees je ook maar dat de vrouw 'zaad' heeft. Ik maak hieruit op dat God op dit moment Zijn reddingsplan al van begin tot eind klaar heeft: "de maagd zal zwanger worden". Er komt geen man aan te pas.

Aan het einde van vers 16 vind ik de oorsprong van de onderdrukking van de vrouw die wereldwijd gemeengoed lijkt; de vloek door God zelf uitgesproken. Waarschijnlijk is er dan ook maar 1 manier om daarvan verlost te worden.

Vers 24; ik heb me vaak afgevraagd hoe lang die cherubs daar hebben gestaan en of ze daar soms nog staan. Alleen zien wij ze dan niet?

Genesis 4
Hoe kwamen Kain en Abel op het idee om offers aan God te brengen?

Vers 16; Als Kain bij de Heer weggaat en in een ander land ging wonen betekent dit dat in zijn oude land de Heer aanwezig was itt tot in zijn nieuwe woonplaats?

Vers 26b: wie gingen de naam des Heren aanroepen en waarom? En heeft God daarop geantwoord? Wat wordt er met deze zin bedoeld; waarom wordt het genoemd?


Wat mij altijd bij blijft van Gen 3. God doode als eerste een dier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 19:07
 
DJAB697 schreef:
De autonome kennis van zelfbeschikking (zie de toelichting bij Gen.2:9 ) brengt geen vreugde.

Djab; kun je dit wat toelichten? Hoe komt men tot deze gedachtengang?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 september 2012, 11:13
 
Genesis 5 en 6

In Genesis 5 wordt de mens nog >900 jaar en verwekt zonen en dochteren. Ik vraag me daarbij wel af hoeveel zonen en dochteren iemand in zoveel tijd verwekt; dan gaat het vermenigvuldigen idd snel. En ik vraag me af of Adam (en zijn zonen) meer dan 1 vrouw had of dat Eva al die (tientallen) kids zelf op de wereld heeft gezet?

De vermelding van Henoch beperkt zich tot 4 versen; toch behoort hij tot de meest bekende figuren uit de bijbel vanwege het feit dat hij wandelde met God. Wat aangeeft dat dit een verlangen is van veel mensen.

Ik zie de uitspraak van Lamech over Noach als profetisch; profeteren is dus iets van 'alle tijden'.

Noach begon wel een beetje laat aan kinderen; 500 jaar (Dusz mannen.... ) Lachende smiley

Het begin van Genesis 6 kan ik eigenlijk heel weinig mee. Ik dacht altijd dat het duivelen (gevallen engelen dus) waren die zich met de mens vermengden. Omdat dit tegenwoordig ook nog gebeurt. Maar dit is volgens mij onvruchtbaar en dat klopt dan niet. Misschien heeft iemand hier een ander idee over? Wellicht dat de grondtekst hier wat meer betekenis aan geeft?

Er staat dat in de tijd van Noach de aarde verdorven was en vol geweldenarij. Dit terwijl de geschiedenis (in retrospectief) nog betrekkelijk jong was. Kennelijk heeft zonde niet zoveel tijd nodig om door te werken en de boel te verzieken. Ook de geschiedenis van Kain en Abel lijkt dit te demonstreren; het doodslaan van je eigen broer is geen kleinigheid.

We staan er misschien wel te weinig bij stil dat God erg veel verdriet had om wat er op de aarde gebeurde. Zo erg dat Hij er toen een einde aan maakte door de boel onder water te zetten. Hij heeft beloofd dit niet weer te doen. Maar we mogen er denk ik wel van uitgaan dat Hij ook nu en nog steeds erg veel verdriet heeft over alle narigheid op de wereld.

De ark ja... Ik heb de ark in Dordrecht gezien en hoewel ik hem mooi vond lijkt hij denk ik toch niet echt op de ark van Noach. Noach zal ongetwijfeld geen geschaafde planken hebben gebruikt. t Zou zo leuk zijn als de echte ark nogges teruggevonden werd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJAB697





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 september 2012, 13:04
 
CARMEN073 schreef:
Djab; kun je dit wat toelichten? Hoe komt men tot deze gedachtengang?

Omdat we door God gemaakt zijn voor Hem.
Dus als we het zelf doen zonder God, of als er door de zonde (val) een breuk is. dan is het net alsof je diesel in een benzine auto doet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 september 2012, 14:01
 
DJAB697 schreef:
Omdat we door God gemaakt zijn voor Hem.
Dus als we het zelf doen zonder God, of als er door de zonde (val) een breuk is. dan is het net alsof je diesel in een benzine auto doet.

Ok k snappum. Thanx!


Niet die vergelijking met diesel daar ben ik niet technisch genoeg voor hoor Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: woensdag 5 september 2012, 11:21
 
Genesis 7 en 8

Noach nam uiteindelijk 7 paar reine dieren mee en 1 paar onreine dieren. Ik vraag mij af waarom hij meer reine dieren mee nam; om op te eten of om later te kunnen offeren? Of omdat die in grotere aantallen op de aarde vertegenwoordigd zouden moeten zijn?

Heel interessant vind ik ook de vraag of de dieren tijdens de bootreis elkaar (en Noach) naar het leven hebben gestaan. Ooit heb ik hier tijdens een kinderdienst een heel gezellig paradijselijk verhaal aan gewijd. Maar ik twijfel daar toch wel aan. Noach was vast ook mans genoeg om voorbereidingen tegen roofdierengedrag te treffen. Aan de andere kant waren de dieren kennelijk wel zo ‘tam’ dat ze naar hem toekwamen. Wonderlijk verhaal: een grote dierentuin. Ik zou best zoiets een keer willen meemaken. Benieuwd ook of er tijdens de reis nog dieren zijn bijgeboren. Wellicht hebben ze er dan toch af en toe eentje opgepeuzeld; anders werd het wel heel erg vol Lachende smiley

De prijsvraag luidt nog steeds: hoe lang hebben Noach en de zijnen in de ark gezeten?

Genesis 8
Ik vind het lastig om me voor te stellen dat God geniet van de reuk van brandoffers. Toch komt dat vaker in de bijbel voor. Staat denk ik een beetje ver van me af.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 5 september 2012, 16:35
 
Antwoord op de vraag..... 1 jaar en 10 dagen.....
Sommigen zeggen ...nog 7 dagen erbij....
Ik heb er net overgelezen...en dat was erg interessant....
(Gek he...dat je sommige dingen niet eens wist!!!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: woensdag 5 september 2012, 18:08
 
ZEELAND736 schreef:
Antwoord op de vraag..... 1 jaar en 10 dagen.....
Sommigen zeggen ...nog 7 dagen erbij....
Ik heb er net overgelezen...en dat was erg interessant....
(Gek he...dat je sommige dingen niet eens wist!!!)

Je hebt de hoofdprijsz! Kussende smiley Kussende smiley

Een geheel verzorgde cruise met een partner naar keuze! Clown smiley

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 5 september 2012, 18:32
 
Kijk...die cruise heb ik...wordt nog even uitzoeken wie ik meeneem... Knipoog smiley Knipoog smiley


Dat er meer reine als onreine dieren meegingen...was toch..dat wanneer de dieren de ark weer verlieten...er offers gebracht zouden worden...dus moesten er wel meer reine als onreine dieren zijn...
Immers niets leefde er dan meer op de aarde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: donderdag 6 september 2012, 12:11
 
Genesis 9, 10 en 11

Hier zegt God al dat Noach geen vlees met zijn ziel, zijn bloed mag eten. Dit lijkt me toch wel een universeel gebod aangezien dit later niet alleen aan de Israelieten wordt opgedragen, maar ook nog eens in het NT aan de gelovigen uit de heidenen.

Ik zie in de regenboog een mooie symboliek naar Jezus; of het ook zo bedoeld is weet ik niet. Maar het gegeven dat de kleuren van de regenboog zichtbaar worden door de breking van het licht in het water doet mij denken aan het Licht dat gebroken werd voor ons aan het kruis. Daarom is er voor ons hoop en leven. In alle kleuren van de regenboog.

Noach spreekt een vloek uit over zijn zoon Cham zo erg vond hij het dat Cham zijn schande doorvertelde en niet bedekte. Hier kan ik wel een link naar mijn eigen leven leggen. Want hoe vaak krijgen wij geen negatieve informatie in handen over andere mensen? En dan hoeven we nog niet eens te roddelen, maar het doorvertellen op zich is meestal minder nuttig en liefdevol dan het ‘bedekken’ van de zonde van een ander. Een wijze les wel denk ik.

Genesis 10
Hier wordt melding gemaakt van de bouw van de 1e grote steden en van de 1e grote heerser op aarde: Nimrod. Deze staat in de geschiedenis vooral bekend als wreed, goddeloos en tiranniek. Met de bouw van Babel en andere versterkte steden werd ook het fundament voor de afgodendienst gelegd. Een veelgodendom met aan het hoofd verscheidene zonnegoden. Dat de zon zo’n belangrijke plaats innam en inneemt in afgodische rituelen associeer ik met het feit dat de satan (die heel graag aanbeden wil worden) in de bijbel de naam ‘lichtdrager’ meekrijgt. De oorspronkelijk zonnegoden in het Babylonische rijk kregen ook allemaal eigenschappen toebedeeld die aan God toebehoren. De satan wil Gods plaats innemen en zelf God zijn en Zijn Licht imiteren.

Genesis 11
Apart om te zien dat de mens toen ook al bezig was met het 'bijelkaar houden' van het menselijke ras rond 1 autoriteit. Dat is nog niet veranderd; ondanks het feit dat er hier nu wat meer mensen op deze bol rondhuppelen is men hard bezig iedereen controleerbaar onder 1 autoriteit onder te brengen.
Gods ingrijpen d.m.v. taalverwarring vind ik heel inventief. Zou ik zelf niet bedacht hebben.

Milka?! Kwijlende smiley


Laatst aangepast door
CARMEN073
op donderdag 6 september 2012, 12:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 6 september 2012, 16:59
 
Mooie bijdragen Carmen!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 6 september 2012, 17:19
 
CARMEN073 schreef:
Genesis 9, 10 en 11

Hier zegt God al dat Noach geen vlees met zijn ziel, zijn bloed mag eten. Dit lijkt me toch wel een universeel gebod aangezien dit later niet alleen aan de Israelieten wordt opgedragen, maar ook nog eens in het NT aan de gelovigen uit de heidenen.

Ik zie in de regenboog een mooie symboliek naar Jezus; of het ook zo bedoeld is weet ik niet. Maar het gegeven dat de kleuren van de regenboog zichtbaar worden door de breking van het licht in het water doet mij denken aan het Licht dat gebroken werd voor ons aan het kruis. Daarom is er voor ons hoop en leven. In alle kleuren van de regenboog.

Noach spreekt een vloek uit over zijn zoon Cham zo erg vond hij het dat Cham zijn schande doorvertelde en niet bedekte. Hier kan ik wel een link naar mijn eigen leven leggen. Want hoe vaak krijgen wij geen negatieve informatie in handen over andere mensen? En dan hoeven we nog niet eens te roddelen, maar het doorvertellen op zich is meestal minder nuttig en liefdevol dan het ‘bedekken’ van de zonde van een ander. Een wijze les wel denk ik.

Genesis 10
Hier wordt melding gemaakt van de bouw van de 1e grote steden en van de 1e grote heerser op aarde: Nimrod. Deze staat in de geschiedenis vooral bekend als wreed, goddeloos en tiranniek. Met de bouw van Babel en andere versterkte steden werd ook het fundament voor de afgodendienst gelegd. Een veelgodendom met aan het hoofd verscheidene zonnegoden. Dat de zon zo’n belangrijke plaats innam en inneemt in afgodische rituelen associeer ik met het feit dat de satan (die heel graag aanbeden wil worden) in de bijbel de naam ‘lichtdrager’ meekrijgt. De oorspronkelijk zonnegoden in het Babylonische rijk kregen ook allemaal eigenschappen toebedeeld die aan God toebehoren. De satan wil Gods plaats innemen en zelf God zijn en Zijn Licht imiteren.

Genesis 11
Apart om te zien dat de mens toen ook al bezig was met het 'bijelkaar houden' van het menselijke ras rond 1 autoriteit. Dat is nog niet veranderd; ondanks het feit dat er hier nu wat meer mensen op deze bol rondhuppelen is men hard bezig iedereen controleerbaar onder 1 autoriteit onder te brengen.
Gods ingrijpen d.m.v. taalverwarring vind ik heel inventief. Zou ik zelf niet bedacht hebben.

Milka?! Kwijlende smiley
Het is dus wel duidelijk waar die zonnegroet vandaan komt: uit de afgodendienst van Babel...Nimrod werd Zonnegod genoemd en later kreeg hij de naam Baäl.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 00:16
 
ZEELAND736 schreef:
Mooie bijdragen Carmen!!!

Thanx Zeeland!


k Hoop wel dat er ook nog mooie bijdragen van anderen bij gaan komen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 september 2012, 10:28
 
Genesis 12
Hier wordt Abram door God geroepen om te gaan naar een land dat God hem zal wijzen. Het wonderlijke vind ik dat Terach al eerder op weg was gegaan naar het land Kanaan; hetzelfde land dat God Abram belooft. Mogelijk heeft God Terach eerst geroepen en is de roeping van Abram daar het vervolg op?

In vers 2 geeft God Abram een belofte. Met een vluchtige analyse zie ik hierin 7 onderdelen:
1. God gaat Abram tot een groot volk maken;
2. God gaat Abram zegenen;
3. God gaat zijn naam groot maken;
4. Abram zal tot een zegen zijn;
5. God zal zegenen wie Abram zegenen;
6. God zal vervloeken wie Abram vervloekt;
7. met Abram zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.

Het is denk ik wel duidelijk dat de punten 1 t/m 4 in vervulling zijn gegaan. Hetzelfde geldt voor punt 7: door de komst van Jezus Christus zijn alle geslachten op de aardbodem gezegend. Omdat deze punten zonder voorbehoud zijn uitgekomen en God Zijn woord houdt, denk ik dat de punten 5 en 6 ook onverminderd nog steeds van toepassing zijn. Zou raar zijn als dat niet zo was.

Bijzonder dat ook Abram God offers brengt en altaren voor Hem bouwt. Kennelijk was dat in die tijd gebruikelijk.

Die Farao was niet krenterig; hij gaf Abram veel geschenken omwille van Sarai. Wat mij steeds verbaasd in de verhalen die zich in de oudtijd afspelen is het godsbesef van deze mensen. Farao aanbad denk ik hele andere goden dan de God van Abram. Toch besefte hij wat de oorzaak van de plaag was en hoe hij hiermee moest omgaan.

Genesis 13

Mooi om te lezen hoe God Abram tegemoet komt nadat Abram zeer flexibel en toegeeflijk met Lot heeft gehandeld. God benadrukt nogmaals dat Hij Abram en zijn nageslacht het hele land gaat geven. Bemoedigend om ook in je eigen leven zo’n houding te hebben t.o.v. de dingen die God je heeft beloofd.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op vrijdag 7 september 2012, 10:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 12 september 2012, 21:10
 
Pfff vandaag genesis 22,23 en 24 veel te veel hoor. Ik lees alleen 22.
Een overbekend verhaal waarbij ik de (mij altijd uitgelegde) geestelijke betekenis wel kan dromen.
Maar de laatste tijd roept dit verhaal steeds meer vragen op;
God praat tegen Abraham hoe? Hardop? of hoort Abraham dit in zijn binnenste(zo hoor ik Gods stem wel eens)? God vraagt Abraham om zijn zoon aan Hem te offeren op een nog later te noemen berg.
En Abraham gaat! Ongelooflijk! Uit de Hebreeënbrief weten we dat Abraham er over nagedacht heeft dat God Izaäk weer uit de dood op kon wekken.
Heeft hij er met Sara over gesproken? Zo ja waarom hing ze dan niet aan zijn benen om hem tegen te houden,
Over Izaäk lezen we al helemaal weinig. Hij zegt niets moet zelf het hout dragen en vraagt zich wel af waar het offerlam is. Maar neemt genoegen met het antwoord van zijn vader. Wat zou hij gedacht hebben toen zijn vader hem op het altaar vastbond en het mes boven zijn hoofd hief. Vreselijk toch. Kon hij zijn vader begrijpen kon hij hem vergeven. wij weten dat dit heel goed af loopt maar dat wisten zij nog niet.
Dit verhaal is toch een beetje een gruwelverhaal, het staat ver van mij af ik zou dit nooit doen. Maar oke ik leef ook niet in de tijd dat er kinderen worden geofferd. God verbind in elk geval Zijn zegen hier weer aan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: donderdag 13 september 2012, 09:25
 
ROELANDE345 schreef:
Pfff vandaag genesis 22,23 en 24 veel te veel hoor. Ik lees alleen 22.
Een overbekend verhaal waarbij ik de (mij altijd uitgelegde) geestelijke betekenis wel kan dromen.
Maar de laatste tijd roept dit verhaal steeds meer vragen op;
God praat tegen Abraham hoe? Hardop? of hoort Abraham dit in zijn binnenste(zo hoor ik Gods stem wel eens)? God vraagt Abraham om zijn zoon aan Hem te offeren op een nog later te noemen berg.
En Abraham gaat! Ongelooflijk! Uit de Hebreeënbrief weten we dat Abraham er over nagedacht heeft dat God Izaäk weer uit de dood op kon wekken.
Heeft hij er met Sara over gesproken? Zo ja waarom hing ze dan niet aan zijn benen om hem tegen te houden,
Over Izaäk lezen we al helemaal weinig. Hij zegt niets moet zelf het hout dragen en vraagt zich wel af waar het offerlam is. Maar neemt genoegen met het antwoord van zijn vader. Wat zou hij gedacht hebben toen zijn vader hem op het altaar vastbond en het mes boven zijn hoofd hief. Vreselijk toch. Kon hij zijn vader begrijpen kon hij hem vergeven. wij weten dat dit heel goed af loopt maar dat wisten zij nog niet.
Dit verhaal is toch een beetje een gruwelverhaal, het staat ver van mij af ik zou dit nooit doen. Maar oke ik leef ook niet in de tijd dat er kinderen worden geofferd. God verbind in elk geval Zijn zegen hier weer aan

Yesz... heb je helemaal gelijk aan. t Zijn lange lappen; ik heb het leesrooster aangepast.

Heel herkenbaar wat je schrijft, ik heb mezelf dezelfde vragen gesteld. Hoe kun je je vader nog vertrouwen na zoiets? t Waren hele andere tijden; daarin kunnen wij ons kennelijk niet meer verplaatsen.

Wel zag ik laatst de film over het leven van Mozes waarin hierin aandacht wordt geschonken. Mozes leert in deze film zijn zoons dat je God een offer brengt om Hem te vertellen dat Hij belangrijker in je leven is dan al je bezittingen. Dan alles wat Hij je schenkt. Daarna zit er een stijgende lijn in: je offert niet zomaar iets want dan zou het offer weinig waarde hebben. Nee, je offert iets waaraan je gehecht bent. Uiteindelijk offeren zowel Ismaël als Izak hun troetellam; een lam waaraan ze verknocht zijn en dat ze als huisdier vertroetelen. Het offeren van Izak vindt dan plaats in het verlengde van deze gedachtengang.

Of het echt zo gegaan is weten we natuurlijk niet, maar er zit wel een hele diepe les in denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: donderdag 13 september 2012, 09:34
 
Genesis 23 en 24

Genesis 24
We lezen er mss wel vaak een beetje overheen, maar wat Rebecca deed was niet niks. Een kameel kan 100 liter water per 10 minuten drinken. De knecht van Abraham had er 10 meegenomen, dat is dan 1000 liter water minimaal. Sterke vrouw! Lachende smiley

Wat ik mooi vind aan dit hoofdstuk is dat het plaatsvindt bij de waterbron. In de bijbel gebeuren veel mooie dingen bij de waterbron; logisch natuurlijk als je je in de woestijn bevindt. Maar (ik houd nu eenmaal van beeldspraak); je kunt dit ook doortrekken naar ons leven. Zonder God leven wij in een geestelijke woestijn. De mooie en nieuwe dingen in ons leven vinden plaats als wij bij de Bron komen. En als wij het van Hem verwachten natuurlijk; Abrahams knecht wist bij Wie hij zijn verzoek moest neerleggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 11:38
 
Genesis 25

Wat Abraham doet zou in onze huidige cultuur vast als heel onrechtvaardig worden beschouwd. Nadat Sara gestorven is neemt hij Ketura tot vrouw, maar daarnaast, als ik het goed begrijp ook nog een aantal bijvrouwen. Alle zonen die hij verwekt zend hij met geschenken weg.

Het valt me op dat Izak en Ismaël samen Abraham begraven. Kennelijk hadden ze nog wel contact met elkaar en mss toch ook wel een goede verstandhouding. De andere zonen worden nergens meer genoemd.

Apart dat er in de bijbel zoveel vrouwen in de lijn naar Jezus in 1e instantie onvruchtbaar zijn. Weet niet of hier een speciale bedoeling mee is?

Jacob was de 1e huisman; is dus niets nieuws onder de zon Lachende smiley


Laatst aangepast door
CARMEN073
op vrijdag 14 september 2012, 11:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 08:20
 
CARMEN073 schreef:
Genesis 25

Wat Abraham doet zou in onze huidige cultuur vast als heel onrechtvaardig worden beschouwd. Nadat Sara gestorven is neemt hij Ketura tot vrouw, maar daarnaast, als ik het goed begrijp ook nog een aantal bijvrouwen. Alle zonen die hij verwekt zend hij met geschenken weg.

Het valt me op dat Izak en Ismaël samen Abraham begraven. Kennelijk hadden ze nog wel contact met elkaar en mss toch ook wel een goede verstandhouding. De andere zonen worden nergens meer genoemd.

Apart dat er in de bijbel zoveel vrouwen in de lijn naar Jezus in 1e instantie onvruchtbaar zijn. Weet niet of hier een speciale bedoeling mee is?

Jacob was de 1e huisman; is dus niets nieuws onder de zon Lachende smiley

Daarom zoeken de dames nu nog de ware Jakob Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2