ChristianMatch
 


Forum

liefde en waarheid
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 11:24
 
CHATULIEM619 schreef:
Ga jij nu maar naar een ander topic toe, want je bent zoals gebruikelijk weer volledig off topic...veel plezier!!!
dit stuk chat van je vind ik weer zo onchristelijk, laat shanita ruimte hebben voor haar schrijven, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ook haar denken en gevoel is belangrijk en dan schrijf je verder over corrie ten boom en een kampbeul vergeven.....zo moeten we allemaal nog heel wat leren als cristen, zelfs voorgangers dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 11:32
 
PETRA944 schreef:
moeilijk onderwerp willemijn en goede vraag. Vergeven maar wil niet zeggen dat je het goed keurt en geen consekwenties voor je daden moet ervaren. ooit las ik over een cristen die gevraagd was destijds pastoraal de nazis te begeleiden bij het gerecht van neurenberg, zo heette dat toch. de man had zelf zijn zoon verloren door ze in een kamp. Hij heeft het gedaan en veel er van kwamen tot god, hadden oprecht spijt en namen jezus aan voor dat ze geëxecuteerd werden. En dat zet je tot denken. hoe iemand er aan toe is die zulke daden doet, ik wil het noggeneens niet begrijpen, maar ik persoonlijk denk dat je dan wel ergens heel diep in het duister leeft. gaat dat langzaam, bouwt de tegenstander een spinnen web om die mensen heen, zodat ze steeds dieper zakken? Zijn die mensen gelukkig??? nee . maakt god verschil tussen zondaren? volgens mij niet. Laat god maar over die mensen oordelen en ondertussen, hier op aarde, vergeven maar wel de consequenties van daden ook wel degelijk doen en niet vervroegd vrij en in klooster vind ik.ik persoonlijk denk als je zo gek bent, zulk soort dingen doet je zelf in een levende hel leeft. en de mens... trapt gauw in vallen, kijk maar bv na soldaten, in bv afrika, of destijds bosniee, drank er bij en voor je het weet gebeuren er gruwelijke dingen., dan kan ik niet anders denken dat ze diep in het duister zijn gestrikt geraakt, ook voor hun is jezus gekomen om hun te redden. moeilijk he in de praktijk.....ik denk dat het langzaam bij zulke mensen gaat, beetje voor beetje worden grenzen verlegd tot dat ze total gestoord zijn in hun doen. En ergens is er een punt geweest van eigen keuze toch, verkeerde keuze gemaakt en tot je nek toe in een beerput. en sommigen hebben geen spijt, geen geweten lijkt het wel....toch geeft jezus de opdracht, heb u vijanden lief en vergeef ze, zegen voor hun. is me ot nu toe gelukt, maar als iemand mijn kind zoiets doet??????? toch lees je best veel over oorlogsslachtoffers die kunnen vergeven. misschien geeft jezus ons die opdracht om ons zelf te helen, dat we niet vast blijven zitten in haat en wrok, wat vernietigend voor je geest en lichaam is? k denk dat als god hun oordeelt, in het hart ziet, het warom, zijn oordeel rechtvaardig is.degene die veroordeelt worden ook terecht worden veroordeelt, en hun straf heftig word. en soms denk ik bij bepaalde mensen, blij dat god ook nog een keer over hun oordeelt, zijn oordeel zal rechtvaardig zijn, iets wat op de aarde ontbreekt, en hij zal recht in het hart van mensen kijken, dus de ene kampbeul misschien vergeven en de andere niet. vergis je niet zon kampbeul vaak getraind is, opgevoed met andere levens normen, ik zou er niet over durven oordelen. petra die dit onderwerp ook moeilijk vind kan je bv. iemand die een geestes ziekte heeft en gruwelijke dingen doet echt veroordelen? of en kind soldaat die gruwelijke dingen doet, maar vanaf zijn 4 de levensjaar zo is getraind? hoe zou ik zijn als ik zo was gevormd, ben blij ik niet zo ben, lijkt me heel erg. en hoe was de vrouw van detrux, zwak van geest? dat ze niet voor de kinderen opkwam, al helemaal gestoord gemaakt, gevoel buitengesloten na zoveel jaren leven met zo,n griezel???? ik snap het ook niet hoor, ik had denk ik die kinderen gered en me zelf een kogel door me kop geschoten als ik bang voor hem was, tenminste dat hoop ik, als ik in haar positie had gezeten, ikzelf vind het onrechtvaardig ze nu in een klooster zit...ben blij god later ook nog een keer over haar oordeelt.


Weet je wat ik allemaal zo lastig vind hierin? Wat moet je geloven? De één zegt dat zij een doortrapte vrouw is en heel bewust zich bekeerd heeft tot het katholicisme om uit het gevang te komen en dat al die meewarige blikken van haar in de rechtbank heel doelbewust zo meewarig zijn en waren.....Aan de andere kant kan het natuurlijk ook puur en echt zijn....ik weet het niet.....Volgens mij was het verstandiger geweest om haar de volledige dertig jaar uit te laten zitten en dan naar het klooster maar ja, de wetgeving zit wat anders in elkaar en zij had het recht(wettelijk gezien) op vervroegde vrijlating door goed gedrag......
Haar zoon zegt op zijn beurt, zij is voor ons een goede moeder geweest en heeft haar straf gehad, het moet nu klaar zijn.....Ik vind het een dilemma......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 11:52
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weet je wat ik allemaal zo lastig vind hierin? Wat moet je geloven? De één zegt dat zij een doortrapte vrouw is en heel bewust zich bekeerd heeft tot het katholicisme om uit het gevang te komen en dat al die meewarige blikken van haar in de rechtbank heel doelbewust zo meewarig zijn en waren.....Aan de andere kant kan het natuurlijk ook puur en echt zijn....ik weet het niet.....Volgens mij was het verstandiger geweest om haar de volledige dertig jaar uit te laten zitten en dan naar het klooster maar ja, de wetgeving zit wat anders in elkaar en zij had het recht(wettelijk gezien) op vervroegde vrijlating door goed gedrag......
Haar zoon zegt op zijn beurt, zij is voor ons een goede moeder geweest en heeft haar straf gehad, het moet nu klaar zijn.....Ik vind het een dilemma......

ik zelf vind ook al is het oprecht de straf gewoon uitzitten, ook dan de gevolgen aanvaarden van je daden. dan lees je de bijbel maar in de gevangenis. als of je daar al niet dankbaar genoeg voor moet zijn voor gods genade.
is een kenmerk van pedofielen en meerdere daders van sexueel misbruik,zelfs met geweld erbij. straf, spijt, wegens goed gedrag, vervroegde vrijlating, want ze kunnen zich perfect gedragen ind e cel en dan eenmaal buiten gaan ze weer verder tot ze weer worden gepakt. als je oprecht spijt hebt, zal je dan niet de gevolgen alleen al aanvaarden tegenover de ouders van slachtoffers? of ben je dan egoistisch bezig? dat vond ik mooi van het geen die pastoraal begeleider schreef over het proces in neurenberg, de daders hadden oprecht spijt, maar aanvaarden ook gewoon hun excitatie, dan kom je echt oprecht over vind ik. want wat was haar excuus? als ze dan zo zwak was om voor ze op tekomen, stop haar dan 30 jaar in een inrichting, niet in een klooster, ik kan me er ook boos om maken, vind het onrechtvaardig, maar misschien zie ik het verkeerd en ben echt blij dat god oordeelt ooit. wat genoeg straf, het zouden je kinderen maar zijn geweest, ze heeft gewoon die keuze gemaakt om ze niet te helpen, dus fout
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 13:31
 
WILLEMIJN232 schreef:
Weet je wat ik allemaal zo lastig vind hierin? Wat moet je geloven? De één zegt dat zij een doortrapte vrouw is en heel bewust zich bekeerd heeft tot het katholicisme om uit het gevang te komen en dat al die meewarige blikken van haar in de rechtbank heel doelbewust zo meewarig zijn en waren.....Aan de andere kant kan het natuurlijk ook puur en echt zijn....ik weet het niet.....Volgens mij was het verstandiger geweest om haar de volledige dertig jaar uit te laten zitten en dan naar het klooster maar ja, de wetgeving zit wat anders in elkaar en zij had het recht(wettelijk gezien) op vervroegde vrijlating door goed gedrag......
Haar zoon zegt op zijn beurt, zij is voor ons een goede moeder geweest en heeft haar straf gehad, het moet nu klaar zijn.....Ik vind het een dilemma......

Een dilemma is het zeker... en dit is dan een extreem voorbeeld en uitgebreid in de media geweest maar velen zijn met haar. Hoe beoordeel je iemands oprechtheid en motivaties voor schijnbaar/blijkbaar (ver)beter(d) gedrag? Hier in Nederland hebben we bijvoorbeeld speciale penitentiaire programma's waarin er stap voor stap meer vrijheden worden gegeven en geleidelijk iemand weer de maatschappij binnenkomt. Dat programma start wanneer iemand gemotiveerd overkomt en blijk geeft van goed gedrag en inzicht in zichzelf en in delictgedrag. Ik dacht dat in België het niet zo geregeld is als hier dus kan ik me voorstellen dat er gekozen is voor de stap richting het klooster. Ik hoop dat als het inderdaad zo is als Petra beschrijft; dat er ws een onzekere vrouw in haar schuilt die zich heeft laten beïnvloeden (wat niet haar verantwoordelijkheid wegneemt) ze een goede begeleiding krijgt om herhaling te voorkomen en ze een ontwikkeling zal doormaken tot een zelfbewuste vrouw. Ik geloof in nieuwe kansen met goede begeleiding tot een menswaardig bestaan. Daarin zit dan ook gelijk een risico.. maar hoe leer je mensen die de fout in zijn gegaan het anders...


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 3 september 2012, 13:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 13:49
 
PETRA944 schreef:
ik zelf vind ook al is het oprecht de straf gewoon uitzitten, ook dan de gevolgen aanvaarden van je daden. dan lees je de bijbel maar in de gevangenis. als of je daar al niet dankbaar genoeg voor moet zijn voor gods genade.
is een kenmerk van pedofielen en meerdere daders van sexueel misbruik,zelfs met geweld erbij. straf, spijt, wegens goed gedrag, vervroegde vrijlating, want ze kunnen zich perfect gedragen ind e cel en dan eenmaal buiten gaan ze weer verder tot ze weer worden gepakt. als je oprecht spijt hebt, zal je dan niet de gevolgen alleen al aanvaarden tegenover de ouders van slachtoffers? of ben je dan egoistisch bezig? dat vond ik mooi van het geen die pastoraal begeleider schreef over het proces in neurenberg, de daders hadden oprecht spijt, maar aanvaarden ook gewoon hun excitatie, dan kom je echt oprecht over vind ik. want wat was haar excuus? als ze dan zo zwak was om voor ze op tekomen, stop haar dan 30 jaar in een inrichting, niet in een klooster, ik kan me er ook boos om maken, vind het onrechtvaardig, maar misschien zie ik het verkeerd en ben echt blij dat god oordeelt ooit. wat genoeg straf, het zouden je kinderen maar zijn geweest, ze heeft gewoon die keuze gemaakt om ze niet te helpen, dus fout


Kan het ook niet zijn "en-en"? In Nederland hebben we nu eenmaal mogelijkheden en ook voor zedendelinquenten. Sowieso gaat er al 1/3 van de brutostraf af en kom je bij goed gedrag in aanmerking voor meer vrijheden voordat je vrij komt.
Inderdaad is het een teken van inzicht en spijt (wat je oprechtheid kunt noemen) als iemand zijn of haar straf aanvaardt en uitzit. Maar wat mij betreft is dat ook als iemand behandeling aanvaardt, vrijheden krijgt en binnen die vrijheden kan bewijzen dat men echt kan veranderen en weet waar de valkuilen zitten (die men dan ook vermijdt als dit aanleiding kan geven tot terugval in delict).

p.s. iemand 30 jaar "wegbergen" veranderd iemand niet, dat is een feit, mensen worden soms alleen maar harder en leren binnen de gevangenismuren nog even kneepjes van een bepaald boevenvak. Het geeft de maatschappij wél een gevoel van gerechtigheid; iemand boet voor gepleegd onrecht en dat moet ook. Maar het heeft geen enkele zin als als er niet gewerkt wordt aan de achtergronden van iemands daden en aan een herstel. Wat gebeurt er als dat achterwege blijft en iemand komt (stel na 30 jaar) buiten en er is geen vangnet binnen de veroordelende maatschappij?


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 3 september 2012, 14:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 14:02
 
Ik zal me d'r ook ff mee bemoeien Knipoog smiley

Corry ten Boom kon die beul van dat kamp vergeven, omdat die man, ergens in een dienst, voor haar op zijn knieen zat te huilen en vergeving te vragen.

Even niet om te bagatelisseren wat De Familie ten Boom heeft meegemaakt.....maar als iemand zo voor je staat is vergeven wel ff een stuk gemakklelijker dan als iemand galshard ontkend....

Zo ff me gedachten erover....

Fijne Dag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 14:18
 
SHANITA130 schreef:
Ik zal me d'r ook ff mee bemoeien Knipoog smiley

Corry ten Boom kon die beul van dat kamp vergeven, omdat die man, ergens in een dienst, voor haar op zijn knieen zat te huilen en vergeving te vragen.

Even niet om te bagatelisseren wat De Familie ten Boom heeft meegemaakt.....maar als iemand zo voor je staat is vergeven wel ff een stuk gemakklelijker dan als iemand galshard ontkend....

Zo ff me gedachten erover....

Fijne Dag!

Geen idee of dit zo voor Corrie was.
Als iemand tot vergeving komt hoeft dat nog niet eens gekoppeld te zijn aan wat de dader aan inzicht heeft... (al kan het wel mee helpen en erkenning aan je geven :))
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 14:54
 
JOL252 schreef:
Geen idee of dit zo voor Corrie was.
Als iemand tot vergeving komt hoeft dat nog niet eens gekoppeld te zijn aan wat de dader aan inzicht heeft... (al kan het wel mee helpen en erkenning aan je geven :))

Ja, ik had dat zowel gehoord als zelf gelezen.

Er was sprake dat die beul op zijn knieeen huilend vergeving vroeg....

Dan is het mi makkelijker, als iemand die de hele boel ontkend, je belachelijk maakt....en daarin ook anderen meetrekt...broer, zelfs moeder...zie ook films, sites over narcistische persoonlijkheidsstoornis...

Want dan is er geen spake van waarheid en eerlijkheid....en da's een voorwaarde voor vergeving, God vergeeft mij ook niet als ik dingen ontken...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 15:33
 
PETRA944 schreef:
dit stuk chat van je vind ik weer zo onchristelijk, laat shanita ruimte hebben voor haar schrijven, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ook haar denken en gevoel is belangrijk en dan schrijf je verder over corrie ten boom en een kampbeul vergeven.....zo moeten we allemaal nog heel wat leren als cristen, zelfs voorgangers dus.

Hai Petra!

Heel tof dat je voor me opkomt.

Ben het met je eens.

Alleen, het verschil tussen Chat en Herman Lichtblauw is, Chat speelt open kaart.

Herman Lichtblauw schreef mails waarin die hele andere dingen zei dan op het forum, bijvoorbeeld...

En ja, ik zeg niet altijd even leuke dingen maar ja, die zijn, mijn waarheid, mening, ik denk dat en vind dat.

En ja, misschien niet leuk wat ik schrijf voor sommigen, wat Chat zei ook niet leuk, maar hij speelt open kaart, en niet heimelijk mailtjes met hele andere dingen schrijven, strijd met open vizier zeg maar.

Fijne Dag! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 15:37
 
SHANITA130 schreef:
Ja, ik had dat zowel gehoord als zelf gelezen.

Er was sprake dat die beul op zijn knieeen huilend vergeving vroeg....

Dan is het mi makkelijker, als iemand die de hele boel ontkend, je belachelijk maakt....en daarin ook anderen meetrekt...broer, zelfs moeder...zie ook films, sites over narcistische persoonlijkheidsstoornis...

Want dan is er geen spake van waarheid en eerlijkheid....en da's een voorwaarde voor vergeving, God vergeeft mij ook niet als ik dingen ontken...


Volgens mij ligt de vergeving al kant en klaar (niet lichtvaardig bedoelt). Maar erkenning van de persoon is nodig om die vergeving ook te ontvangen en de deur te openen naar de verzoening die God voor een ieder klaar heeft gelegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 15:40
 
SHANITA130 schreef:
Ja, ik had dat zowel gehoord als zelf gelezen.

Er was sprake dat die beul op zijn knieeen huilend vergeving vroeg....

Dan is het mi makkelijker, als iemand die de hele boel ontkend, je belachelijk maakt....en daarin ook anderen meetrekt...broer, zelfs moeder...zie ook films, sites over narcistische persoonlijkheidsstoornis...

Want dan is er geen spake van waarheid en eerlijkheid....en da's een voorwaarde voor vergeving, God vergeeft mij ook niet als ik dingen ontken...

Ik begrijp jouw punt. Het is inderdaad een heel lastige klus als iemand doorgaat in feite met waar hij mee bezig was. De ander in diskrediet brengen, het buiten zichzelf leggen en geen verantwoording nemen. Dat maakt het een boel lastiger om te verwerken en los te laten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 16:18
 
JOL252 schreef:
Ik begrijp jouw punt. Het is inderdaad een heel lastige klus als iemand doorgaat in feite met waar hij mee bezig was. De ander in diskrediet brengen, het buiten zichzelf leggen en geen verantwoording nemen. Dat maakt het een boel lastiger om te verwerken en los te laten.

In zo'n geval helpt het denk ik wel als je gaat beseffen hoe 'ziek' iemand feitelijk is. Daarnaast weet je dat God alles ziet en dat niemand ongestraft blijft die niet Jezus als Verlosser heeft aanvaard.
En je wilt niet graag in de schoenen staan van iemand die zonder vergeving door Jezus uiteindelijk voor Zijn rechterstoel komt te staan.

Ik ken criminelen die trots, hard en onverschillig zijn. Maar ik zie aan deze mensen hoe diep ongelukkig ze van binnen zijn. Echt geluk kennen ze niet. Ze zijn dood van binnen. Ik heb medelijden met ze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 17:01
 
In deze discussie lopen twee dingen door elkaar. Ten eerste wat zou jij doen als je mocht beslissen of deze vrouw vrij kwam. En eerlijk gezegd ben ik geen rechter. Wel vind ik het een goed teken, dat het rechtssysteem van België toch haar menselijke kant laat zien. En daar schuilt denk ik ook het geheim van barmhartigheid. Stel je voor dat je een zoon hebt, die zijn geld opeist waardoor je je boerderij voor de helft moet verkopen. En die zoon gaat het geld helemaal verbrassen. Wat zou jij doen als hij met hangende pootjes thuiskomt? Zou je blij zijn dat hij er weer was of zou je zeggen; bekijk het jongen, je hebt je kans gehad.
Sommige christenen gedragen zich ook als rechters. En hebben wij in ons land rechters die de wet interpreteren, zij passen de wet rigoureus toe zonder dat de menselijke maatstaf te nemen.
Dit lees ik ook in verschillende bijdrages terug. Petra springt eruit, doordat zij zich er probeert voor te stellen hoe deze vrouw tot deze daden gedwongen werd.
Ze hebben eens een proef gedaan met mensen die alle macht kregen over anderen. Een week lang mochten ze ze bevelen en ze moesten gehoorzamen. Aan het einde van de week waren ze veranderd in beulen, te vergelijken met kampbeulen in Mauthausen. (Dit zijn de ergste kampbeulen geweest, drie verhalen: het kamp was een steengroeve. En van tijd tot tijd vonden ze het leuk om de joden op te jagen zodat ze in het ravijn vielen. Ook was het een leuk spelletje om de joden te slaan terwijl ze zware stenen moesten tillen over een grote trap. Ook hadden ze een apart kamertje voor joden ingericht waar de SS ers hun seksuele behoeftes mochten bevredigen op de joden). Het geeft alleen weer hoe gemakkelijk mensen te beïnvloeden zijn.
Ik ben geen rechter, gelukkig niet. Maar op één of andere manier stelt het mij gerust, dat zelfs in deze zware daad nog steeds een menselijke maatstaf geldt.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 3 september 2012, 17:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 17:16
 
PETRA944 schreef:
dit stuk chat van je vind ik weer zo onchristelijk, laat shanita ruimte hebben voor haar schrijven, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar ook haar denken en gevoel is belangrijk en dan schrijf je verder over corrie ten boom en een kampbeul vergeven.....zo moeten we allemaal nog heel wat leren als cristen, zelfs voorgangers dus.
Ach, ik denk dat Shanita precies aanvoelt hoe ik het bedoel. Als je elkaar een beetje kent moet je elkaar toch ook wel eens wat kunnen zeggen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 19:01
 
JOL252 schreef:
Kan het ook niet zijn "en-en"? In Nederland hebben we nu eenmaal mogelijkheden en ook voor zedendelinquenten. Sowieso gaat er al 1/3 van de brutostraf af en kom je bij goed gedrag in aanmerking voor meer vrijheden voordat je vrij komt.
Inderdaad is het een teken van inzicht en spijt (wat je oprechtheid kunt noemen) als iemand zijn of haar straf aanvaardt en uitzit. Maar wat mij betreft is dat ook als iemand behandeling aanvaardt, vrijheden krijgt en binnen die vrijheden kan bewijzen dat men echt kan veranderen en weet waar de valkuilen zitten (die men dan ook vermijdt als dit aanleiding kan geven tot terugval in delict).

p.s. iemand 30 jaar "wegbergen" veranderd iemand niet, dat is een feit, mensen worden soms alleen maar harder en leren binnen de gevangenismuren nog even kneepjes van een bepaald boevenvak. Het geeft de maatschappij wél een gevoel van gerechtigheid; iemand boet voor gepleegd onrecht en dat moet ook. Maar het heeft geen enkele zin als als er niet gewerkt wordt aan de achtergronden van iemands daden en aan een herstel. Wat gebeurt er als dat achterwege blijft en iemand komt (stel na 30 jaar) buiten en er is geen vangnet binnen de veroordelende maatschappij?

Je hebt moraal en recht, duidelijk twee verschillende zaken, slachtoffers hebben levenslang maar daders hebben dus recht op ontwikkeling en herstel?
I
k vraag me af(ik heb er verder geen verstand van) in hoeverre daders inzicht hebben in wat ze werkelijk gedaan hebben en daar ook de consequenties voor willen dragen..Ik kan me voorstellen dat je zo goed mogelijk je leven leidt in het gevang en er zo goed mogelijk probeert uit te komen, dat recht heb je ook.....
Maar het inzicht? Nu hebben we het over de moraal: Was het niet grootmoedig geweest van de vrouw van Dutroux als ze gezegd had, ik heb zoveel leed veroorzaakt en ik heb vergeving gevraagd en ik blijf als consequentie daarvan die 30 jaar weluitzitten....Dit omdat ik de slachtoffers niet meer wil bezeren? Dat zou wel een mooi gebaar zijn geweest....
En ik heb het nu over dit soort gruwelijkheden niet over andere delicten.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op maandag 3 september 2012, 19:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 19:16
 
CHATULIEM619 schreef:
In deze discussie lopen twee dingen door elkaar. Ten eerste wat zou jij doen als je mocht beslissen of deze vrouw vrij kwam. En eerlijk gezegd ben ik geen rechter. Wel vind ik het een goed teken, dat het rechtssysteem van België toch haar menselijke kant laat zien. En daar schuilt denk ik ook het geheim van barmhartigheid. Stel je voor dat je een zoon hebt, die zijn geld opeist waardoor je je boerderij voor de helft moet verkopen. En die zoon gaat het geld helemaal verbrassen. Wat zou jij doen als hij met hangende pootjes thuiskomt? Zou je blij zijn dat hij er weer was of zou je zeggen; bekijk het jongen, je hebt je kans gehad.
Sommige christenen gedragen zich ook als rechters. En hebben wij in ons land rechters die de wet interpreteren, zij passen de wet rigoureus toe zonder dat de menselijke maatstaf te nemen.
Dit lees ik ook in verschillende bijdrages terug. Petra springt eruit, doordat zij zich er probeert voor te stellen hoe deze vrouw tot deze daden gedwongen werd.
Ze hebben eens een proef gedaan met mensen die alle macht kregen over anderen. Een week lang mochten ze ze bevelen en ze moesten gehoorzamen. Aan het einde van de week waren ze veranderd in beulen, te vergelijken met kampbeulen in Mauthausen. (Dit zijn de ergste kampbeulen geweest, drie verhalen: het kamp was een steengroeve. En van tijd tot tijd vonden ze het leuk om de joden op te jagen zodat ze in het ravijn vielen. Ook was het een leuk spelletje om de joden te slaan terwijl ze zware stenen moesten tillen over een grote trap. Ook hadden ze een apart kamertje voor joden ingericht waar de SS ers hun seksuele behoeftes mochten bevredigen op de joden). Het geeft alleen weer hoe gemakkelijk mensen te beïnvloeden zijn.
Ik ben geen rechter, gelukkig niet. Maar op één of andere manier stelt het mij gerust, dat zelfs in deze zware daad nog steeds een menselijke maatstaf geldt.

dat zijn proeven met een beperkt aantal mensen, als je de mens beetje wil kennen, moet je ind geschiedenis kijken en wat vind je daar over oorlog en omstandigheden, merendeel vand e mens word egoïstisch, loopt mee met de kudde, een aantal is extreem slecht, geniet er van volgens mij en dan heb je de helden die opstaan, die zich inzetten, tenkoste van hun eigen leven desnoods, in omstandigheden, waarbij een ander het slechte in hun naar boven komt, worden hun helden, opkomend voor rechtvaardigheid, heeft allemaal te maken met keuzes. dan heb ik het wel over volwassen mensen he, niet over nog kinderen, hitler gebruikte niet voor niks de jonge soldaten het meest voor de rotklussen, die zijn zich niet zo bewust van een anders pijn, makkelijk beïnvloedbaar, maar valt mij op sommigge verhalen, de ene volwassennen word egoistisch de ander word en held. of zou daar dan een heel stuk opvoeding vorming achter te zitten????? waardoor de ene een held word? ik denk toch vooral je keuze is ook bepalend en mevrouw detru, ze had zelf een zoon, wist donders goed hoe die kinderen erg hebben geleden, nieuwe kansen voor criminelen, helemaal mee eens, zelfs voor pedofielen, maar als hij daarna 1 keer weer in de fout gaat zou je dan d emaatschappij niet meoeten beschermen en warom moet mevr. detru nog in de maatschappij, omdat het zo zielig is, wij medelijden met haar moeten hebben, en de slachtoffers dan? ik vidn dat er wel degelijk een heftigge straf moet komen, ook al zeg je sorry, is meteen een goed vb voor anderen idioten dat je dan ook de gevolgen moet dragen, nee we denken soms te veel met daders mee, we trekken ze zelfs naar ons land toe want de straffen hier stellen niks voor. nederland daar komt de meeste kinderporno vandaan, es wat harder straffen misschien word het dan minder. dus gelukkig ben ik geen rechter. als je bij mij met kinderen zou kloten heel erg, blijf je in de gevangenis. moet me denken aan iemand die ik kon, hij was spygiater bij zware criminelen.....zeer frustrerend, en aan iemand van de zedenpolitie die bijna bij me zat te janken, want is kwestie van tijd tot iemand uit de gevangenis komt, weer toeslaat, wachten tot een slachtoffer durft aan te geven, weer twee jaar vast, weer vrij, weer slachtoffers tot er weer es eentje durft aantegegeven.slachtoffers waren meestal jonge meisjes die net gingen reizen naar het vroortgezet onderwijs, 13 a 14 jaar, mes op de keel en meenemen. en daar krijg je twee jaar voor....... na 2 jaar loopt emneer rond maar de slachtoffers getekend voor hun leven. sommigge mensen mogen best een harde straf hebben, moet me denken aan wat shanita wel es schreef, je pleegt incest, zegt sorry in de kerk en alles is goed. eh waar blijft gerechtigheid voor de slachtoffers? warom denk je dat er nazi jagers zijn ontstaan? dus ja vergeven, maar wel degelijk ook straf geven, niet de straf wegvegen omdat iemand sorry zegt. in bepaalde gevallen dan zoals detru en kinderen die gruwelijk worden misbruikt. en god is genadig, maar ook een god van gerechtigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 19:21
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt moraal en recht, duidelijk twee verschillende zaken, slachtoffers hebben levenslang maar daders hebben dus recht op ontwikkeling en herstel?
I
k vraag me af(ik heb er verder geen verstand van) in hoeverre daders inzicht hebben in wat ze werkelijk gedaan hebben en daar ook de consequenties voor willen dragen..Ik kan me voorstellen dat je zo goed mogelijk je leven leidt in het gevang en er zo goed mogelijk probeert uit te komen, dat recht heb je ook.....
Maar het inzicht? Nu hebben we het over de moraal: Was het niet grootmoedig geweest van de vrouw van Dutroux als ze gezegd had, ik heb zoveel leed veroorzaakt en ik heb vergeving gevraagd en ik blijf als consequentie daarvan die 30 jaar weluitzitten....Dit omdat ik de slachtoffers niet meer wil bezeren? Dat zou wel een mooi gebaar zijn geweest....
En ik heb het nu over dit soort gruwelijkheden niet over andere delicten.....


Naar mijn bescheiden mening is straf gewoon straf.
En die behoord gewoon uitgezeten te worden.
Als ik een snelheidsbekeuring krijg van € 100,00 moet ik die volledig betalen, zelfs de 6 euri administratiekosten.
Niemand scheld mij hiervan een derde kwijt.

Gevangenisstraf is genoegdoening voor slachtoffer en maatschappij.
Als iemand er slechter uitkomt dan dat hij er inging, is dat zijn eigen keuze, niet een risico dat de maatschappij hoeft af te kopen met het in de watten leggen van gedetineerden die door eigen schuld in de bak kwamen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 19:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt moraal en recht, duidelijk twee verschillende zaken, slachtoffers hebben levenslang maar daders hebben dus recht op ontwikkeling en herstel?
I
k vraag me af(ik heb er verder geen verstand van) in hoeverre daders inzicht hebben in wat ze werkelijk gedaan hebben en daar ook de consequenties voor willen dragen..Ik kan me voorstellen dat je zo goed mogelijk je leven leidt in het gevang en er zo goed mogelijk probeert uit te komen, dat recht heb je ook.....
Maar het inzicht? Nu hebben we het over de moraal: Was het niet grootmoedig geweest van de vrouw van Dutroux als ze gezegd had, ik heb zoveel leed veroorzaakt en ik heb vergeving gevraagd en ik blijf als consequentie daarvan die 30 jaar weluitzitten....Dit omdat ik de slachtoffers niet meer wil bezeren? Dat zou wel een mooi gebaar zijn geweest....
En ik heb het nu over dit soort gruwelijkheden niet over andere delicten.....

ben het er helemaal mee eens,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 20:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt moraal en recht, duidelijk twee verschillende zaken, slachtoffers hebben levenslang maar daders hebben dus recht op ontwikkeling en herstel?
I
k vraag me af(ik heb er verder geen verstand van) in hoeverre daders inzicht hebben in wat ze werkelijk gedaan hebben en daar ook de consequenties voor willen dragen..Ik kan me voorstellen dat je zo goed mogelijk je leven leidt in het gevang en er zo goed mogelijk probeert uit te komen, dat recht heb je ook.....
Maar het inzicht? Nu hebben we het over de moraal: Was het niet grootmoedig geweest van de vrouw van Dutroux als ze gezegd had, ik heb zoveel leed veroorzaakt en ik heb vergeving gevraagd en ik blijf als consequentie daarvan die 30 jaar weluitzitten....Dit omdat ik de slachtoffers niet meer wil bezeren? Dat zou wel een mooi gebaar zijn geweest....
En ik heb het nu over dit soort gruwelijkheden niet over andere delicten.....

Ja, dit had ze zeker kunnen doen... maar hoe vrij is ze verder in dat klooster?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 20:38
 
PIETER649 schreef:
Naar mijn bescheiden mening is straf gewoon straf.
En die behoord gewoon uitgezeten te worden.
Als ik een snelheidsbekeuring krijg van € 100,00 moet ik die volledig betalen, zelfs de 6 euri administratiekosten.
Niemand scheld mij hiervan een derde kwijt.

Gevangenisstraf is genoegdoening voor slachtoffer en maatschappij.
Als iemand er slechter uitkomt dan dat hij er inging, is dat zijn eigen keuze, niet een risico dat de maatschappij hoeft af te kopen met het in de watten leggen van gedetineerden die door eigen schuld in de bak kwamen.

Eigen schuld dikke bult... ?
Ik ben het eens dat misdaad moet worden bestraft. Maar ik zeg wel es als ik de verhalen met levensloop hoor dat de echte daders thuis zitten of op het kerkhof liggen. Ik praat absoluut niet goed wat mensen op hun geweten hebben maar ik geloof wel in de formule barmhartigheid en 2e kansen... en weet je... de grens tussen ons en hen die in gevangenschap zitten is soms maar heel dun.. eng dun.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 20:48
 
JOL252 schreef:
Ja, dit had ze zeker kunnen doen... maar hoe vrij is ze verder in dat klooster?

, zij is voorwaardelijk vrij he? Dus zij zal nog niet alle bewegingsvrijheid hebben neem ik aan....
En verder waren het maar wat gedachten die me bezig hielden, ik ben er helemaal niet in thuis.....dus geen meningen of visies.....(meer bedenksels Knipoog smiley)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 21:13
 
JOL252 schreef:
Eigen schuld dikke bult... ?
Ik ben het eens dat misdaad moet worden bestraft. Maar ik zeg wel es als ik de verhalen met levensloop hoor dat de echte daders thuis zitten of op het kerkhof liggen. Ik praat absoluut niet goed wat mensen op hun geweten hebben maar ik geloof wel in de formule barmhartigheid en 2e kansen... en weet je... de grens tussen ons en hen die in gevangenschap zitten is soms maar heel dun.. eng dun.


ik geloof ook in een 2e of zelfs 3e kans.
Maar ik ben tegen het bevoordelen van criminelen na hun straf.
Waarom ongestrafte mensen op wachtlijsten voor een huis en ex-gedetineerden voorrang?
Waarom een normale werkloze zelf laten solliciteren en een ex-gedetineerde begeleiding plus subsidie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 21:22
 
PIETER649 schreef:
ik geloof ook in een 2e of zelfs 3e kans.
Maar ik ben tegen het bevoordelen van criminelen na hun straf.
Waarom ongestrafte mensen op wachtlijsten voor een huis en ex-gedetineerden voorrang?
Waarom een normale werkloze zelf laten solliciteren en een ex-gedetineerde begeleiding plus subsidie?

De subsidie gaat eruit in ieder geval en wordt inkoop zorg.
Een (ex-)gedetineerde weet in veel gevallen niet de weg en heeft er soms juist een zootje van gemaakt en gekomen tot delict omdat hij de weg niet wist door een combinatie van factoren.
Een "normale" werkloze heeft een verworvenheid als hij zelf kan solliciteren die hij ook moet houden door dit zelfstandig te blijven doen.
Ex-gedetineerden voorrang voor een huis? Het is ook voor hen moeilijk om aan een dak boven hun hoofd te komen en áls ze al een streepje voor krijgen is het alleen maar in het belang ook van de samenleving. Ik ben het zeker met je eens dat dit zorgt voor een gevoel van onrechtvaardigheid...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 21:27
 
WILLEMIJN232 schreef:
, zij is voorwaardelijk vrij he? Dus zij zal nog niet alle bewegingsvrijheid hebben neem ik aan....
En verder waren het maar wat gedachten die me bezig hielden, ik ben er helemaal niet in thuis.....dus geen meningen of visies.....(meer bedenksels Knipoog smiley)


Ja voorwaardelijk vrij, dus linea recta terug naar de bajes als ze zich niet houdt aan de afspraken.

Bedenksels... ja en zeker bij mezelf ook herkenbaar Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 21:30
 
CARMEN073 schreef:
In zo'n geval helpt het denk ik wel als je gaat beseffen hoe 'ziek' iemand feitelijk is. Daarnaast weet je dat God alles ziet en dat niemand ongestraft blijft die niet Jezus als Verlosser heeft aanvaard.
En je wilt niet graag in de schoenen staan van iemand die zonder vergeving door Jezus uiteindelijk voor Zijn rechterstoel komt te staan.

Ik ken criminelen die trots, hard en onverschillig zijn. Maar ik zie aan deze mensen hoe diep ongelukkig ze van binnen zijn. Echt geluk kennen ze niet. Ze zijn dood van binnen. Ik heb medelijden met ze.

ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ze de gevolgen van hun daden maar kunnen ontlopen. vergeven wil niet zeggen , over je heen laten lopen, je kind kapot laten maken, je grenzen niet aangeven. Ook in de maatschappij moeten er grenzen zijn toch? david zondigde en kreeg vergeving, toch ontkwam hij niet aande gevolgen van zijn daden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISSER278





Berichten: 4852

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 22:02
 
MAMALOE463 schreef:
En elke zondag horen we het weer in de kerk; hebt uw naasten lief,
Ik vind het nogal vaak ver te zoeken hier op deze topics onderling!
Jammer.......


Helemaal mee eens .

Je kan merken dat de kleuterscholen in het noorden van het land ook weer begonnen zijn vandaag. Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 22:05
 
VISSER278 schreef:
Helemaal mee eens .

Je kan merken dat de kleuterscholen in het noorden van het land ook weer begonnen zijn vandaag. Huilende smiley, smiley in tranen

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: maandag 3 september 2012, 22:37
 
PETRA944 schreef:
ik ook, maar dat wil niet zeggen dat ze de gevolgen van hun daden maar kunnen ontlopen. vergeven wil niet zeggen , over je heen laten lopen, je kind kapot laten maken, je grenzen niet aangeven. Ook in de maatschappij moeten er grenzen zijn toch? david zondigde en kreeg vergeving, toch ontkwam hij niet aande gevolgen van zijn daden.

Nee; ik ben het ook helemaal met je eens. Ik heb het niet zo op al die strafverkortingen; zeker niet bij dergelijke zware vergrijpen. Tenslotte kun je beter in dit leven straf krijgen en de mogelijkheid om over je misdaden na te denken en je te bekeren, dan dat je e.e.a. aan de andere kant van de 'rivier' moet uitleggen.

En zwaardere straffen werken denk ik, hoop ik, toch wel preventief.

Ik bedoelde met mijn bijdrage alleen te zeggen welke overwegingen je zouden kunnen helpen om zelf vrij te blijven van haat of wraakgevoelens.


Laatst aangepast door
CARMEN073
op maandag 3 september 2012, 22:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 september 2012, 10:38
 
VISSER278 schreef:
Helemaal mee eens .

Je kan merken dat de kleuterscholen in het noorden van het land ook weer begonnen zijn vandaag. Huilende smiley, smiley in tranen

kleuters gaan liever en beter met elkaar om, op het forum is nivaue van sommigge moeders bij het hek van de kleuters, roddelend, zich zelf beter voelend. gets heb het gehad met het forum. triest gedoe overheerst, mooie communicatie ontbreekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT603





Berichten: 535

BerichtGeplaatst: dinsdag 4 september 2012, 13:45
 
PETRA944 schreef:
kleuters gaan liever en beter met elkaar om, op het forum is nivaue van sommigge moeders bij het hek van de kleuters, roddelend, zich zelf beter voelend. gets heb het gehad met het forum. triest gedoe overheerst, mooie communicatie ontbreekt.

jammer dat bij jou de balans van negatieve en positieve reacties door slaat naar de negatieve kant
ik lees meer dan dat ik reacties plaats en idd sommige mensen hebben hier (het hele forum) moeite om een ander in zijn waarde te laten of om de mening van een ander te respecteren
toch zijn er mi genoeg mooie, positieve en opbouwende reacties/discussies te vinden op dit forum

hier zeggen we:

je wordt altijd door een strontkar overreden

je moet een gladde rug hebben
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3