ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 13 september 2012, 22:24
 
...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 13 september 2012, 22:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWAAN995





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: donderdag 13 september 2012, 22:32
 
een lieverd ben ik helaas ook niet en geef ik ook scherpe antwoorden alleen het is niet om je bewust te kwetsen maar om dingen aan te wijzen als het gaat om geloof. Mocht ik mede broeder/zuster gekwetst hebben dan spijt mij dat van mijn kant. Alleen is het wel dat ik niet van beide partij wil gaan staan en het alleen voor de waarheid van God sta na Zijn Woord. We mogen elkaar onderbouwen en bemoedigen in geloof. Het is alleen wat doe je als mens daarmee.

<><

Zwaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 13 september 2012, 22:39
 
ZWAAN995 schreef:
een lieverd ben ik helaas ook niet en geef ik ook scherpe antwoorden alleen het is niet om je bewust te kwetsen maar om dingen aan te wijzen als het gaat om geloof. Mocht ik mede broeder/zuster gekwetst hebben dan spijt mij dat van mijn kant. Alleen is het wel dat ik niet van beide partij wil gaan staan en het alleen voor de waarheid van God sta na Zijn Woord. We mogen elkaar onderbouwen en bemoedigen in geloof. Het is alleen wat doe je als mens daarmee.

<><

Zwaan


Ik vind het knap dat je dat zo zegt Zwaan.......mijn complimenten......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073





Berichten: 781

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 12:00
 
Hoewel het mogelijk is dat mensen te gemakkelijk met vergeving omgaan denk ik dat we ons niet mogen laten leiden door onvergevingsgezindheid.

Jezus vertelt in Matth 18 (vs 23-35) niet voor niets de gelijkenis van iemand die veel was kwijtgescholden, maar zelf niet wilde vergeven. De koning trekt alsnog zijn vergeving in. En Jezus besluit met de woorden: "Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft."

In het gebed dat Jezus ons geleerd heeft vind je dit principe ook weer duidelijk terug:en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;.

Het gaat erom dat wij niet kunnen bevatten hoeveel God ons eigenlijk heeft kwijtgescholden. Wanneer wij wachten met vergeven totdat iemand volgens ons voldoende besef heeft wat hij/zij heeft aangericht, dan gaan we op Gods troon zitten. Daarbij laten we zien dat we zelf niet beseffen hoeveel God ons heeft kwijtgescholden.

Tenslotte is het goed om te beseffen dat het schuldig houden van een broeder/zuster eigenlijk het werk is van de satan. Van hem staat geschreven: "... want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen." Openb.12:10
Zouden wij aan satans zijde willen staan om onze medegelovigen aan te klagen bij God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 13:29
 
CARMEN073 schreef:
Hoewel het mogelijk is dat mensen te gemakkelijk met vergeving omgaan denk ik dat we ons niet mogen laten leiden door onvergevingsgezindheid.

Jezus vertelt in Matth 18 (vs 23-35) niet voor niets de gelijkenis van iemand die veel was kwijtgescholden, maar zelf niet wilde vergeven. De koning trekt alsnog zijn vergeving in. En Jezus besluit met de woorden: "Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft."

In het gebed dat Jezus ons geleerd heeft vind je dit principe ook weer duidelijk terug:en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;.

Het gaat erom dat wij niet kunnen bevatten hoeveel God ons eigenlijk heeft kwijtgescholden. Wanneer wij wachten met vergeven totdat iemand volgens ons voldoende besef heeft wat hij/zij heeft aangericht, dan gaan we op Gods troon zitten. Daarbij laten we zien dat we zelf niet beseffen hoeveel God ons heeft kwijtgescholden.

Tenslotte is het goed om te beseffen dat het schuldig houden van een broeder/zuster eigenlijk het werk is van de satan. Van hem staat geschreven: "... want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen." Openb.12:10
Zouden wij aan satans zijde willen staan om onze medegelovigen aan te klagen bij God?



Zo zou het moeten zijn, de praktijk des levens is een stuk weerbarstiger.... en inzicht is belangrijker dan wat termen hoe het moet.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 14:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Zo zou het moeten zijn, de praktijk des levens is een stuk weerbarstiger.... en inzicht is belangrijker dan wat termen hoe het moet.....
Ik denk eerder dat gebed en Gods Heilige Geest je erbij kan helpen. Want Hij overtuigt van zonde en ongerechtigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 14:22
 
WILLEMIJN232 schreef:
Zo zou het moeten zijn, de praktijk des levens is een stuk weerbarstiger.... en inzicht is belangrijker dan wat termen hoe het moet.....

Ja inzicht is inderdaad belangrijk!
Hoe krijgen we dat inzicht volgens de Bijbel toch door Gods woorden Zijn instellingen. Die werden toch door Carmen geciteerd en overwogen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:37
 
ROELANDE345 schreef:
Ja inzicht is inderdaad belangrijk!
Hoe krijgen we dat inzicht volgens de Bijbel toch door Gods woorden Zijn instellingen. Die werden toch door Carmen geciteerd en overwogen?




God woorden worden vaak de woorden van de mensen he? Kijk maar eens naar incestzaken in de kerk , naar het grote aantal mensen wat trauma"s heeft van de kerk om wat voor reden dan ook......En als je dan die verhalen hoort? Dan zijn het juist de mensen van die kerk die voor God denken te spreken ...........
Waarvoor denk je dat er een Gaaz is opgericht, waarom denk je dat er werkgroepen zijn over machtsmisbruik in kerken en gemeentes.....Waarom denk je dat er mensen zijn die vol afschuw over de kerk denken alleen omdat de mens vond(niet God dus) er van alles van vond.......
Vergeving is en blijft iets wat geen loze kreet moet zijn maar wat je met een oprecht hart kan en mag doen...
En tja, hoe je de Bijbel leest en interpreteert blijft een persoonlijk iets......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:42
 
WILLEMIJN232 schreef:
God woorden worden vaak de woorden van de mensen he? Kijk maar eens naar incestzaken in de kerk , naar het grote aantal mensen wat trauma"s heeft van de kerk om wat voor reden dan ook......En als je dan die verhalen hoort? Dan zijn het juist de mensen van die kerk die voor God denken te spreken ...........
Waarvoor denk je dat er een Gaaz is opgericht, waarom denk je dat er werkgroepen zijn over machtsmisbruik in kerken en gemeentes.....Waarom denk je dat er mensen zijn die vol afschuw over de kerk denken alleen omdat de mens vond(niet God dus) er van alles van vond.......
Vergeving is en blijft iets wat geen loze kreet moet zijn maar wat je met een oprecht hart kan en mag doen...
En tja, hoe je de Bijbel leest en interpreteert blijft een persoonlijk iets......

Tja de woorden die ik in de Bijbel lees zijn , in mijn optiek, Gods woorden.
En als er dan iets staat over hoe je moet vergeven dan ga ik er van uit dat je dat dus zo het beste kan doen. En ik ben het deze keer helemaal met je eens :Vergeving is en blijft iets wat geen loze kreet moet zijn maar wat je met een oprecht hart kan en mag doen... Zo vind ik het ook in de bijbel terug.
En voor de rest er zijn maar weinig dingen waar de mens geen misbruik van heeft gemaakt dat is bekend Willemijn en triest genoeg. Maar geen reden om de Bijbel er dan maar niet meer op na te slaan vind ik .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:44
 
ROELANDE345 schreef:
Tja de woorden die ik in de Bijbel lees zijn , in mijn optiek, Gods woorden.
En als er dan iets staat over hoe je moet vergeven dan ga ik er van uit dat je dat dus zo het beste kan doen. En ik ben het deze keer helemaal met je eens :Vergeving is en blijft iets wat geen loze kreet moet zijn maar wat je met een oprecht hart kan en mag doen... Zo vind ik het ook in de bijbel terug.
En voor de rest er zijn maar weinig dingen waar de mens geen misbruik van heeft gemaakt dat is bekend Willemijn en triest genoeg. Maar geen reden om de Bijbel er dan maar niet meer op na te slaan vind ik .

Voor jou gelukkig ook niet en voor mij ook niet......maar het trieste is dat er veel mensen zijn waar dat wel zo gaat........
Vergeven moet geen eigen belang zijn he? Maar iets wat je meent......en daar heb ik regelmatig mijn twijfels over......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:55
 
WILLEMIJN232 schreef:
Voor jou gelukkig ook niet en voor mij ook niet......maar het trieste is dat er veel mensen zijn waar dat wel zo gaat........
Vergeven moet geen eigen belang zijn he? Maar iets wat je meent......en daar heb ik regelmatig mijn twijfels over......

Ja dat mag je hebben natuurlijk, als ik iemand om vergeving vraag om iets wat ik fout gedaan heb, kan ik natuurlijk nooit eisen dat hij/zij me dat geeft.
Is jammer als dat niet gebeurd maar niet het belangrijkste. het belangrijkste is dat mijn geweten gezuiverd is als ik om vergeving heb gevraagd zodat ik weer gereinigd verder kan. Sommige dingen zijn misschien voor die ander te erg om te vergeven of de ander kan haatdragend zijn. Maar de gevolgen van je daden moet je zelf dragen he, daar helpt vergeving soms niets aan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 18:58
 
ROELANDE345 schreef:
Ja dat mag je hebben natuurlijk, als ik iemand om vergeving vraag om iets wat ik fout gedaan heb, kan ik natuurlijk nooit eisen dat hij/zij me dat geeft.
Is jammer als dat niet gebeurd maar niet het belangrijkste. het belangrijkste is dat mijn geweten gezuiverd is als ik om vergeving heb gevraagd zodat ik weer gereinigd verder kan. Sommige dingen zijn misschien voor die ander te erg om te vergeven of de ander kan haatdragend zijn. Maar de gevolgen van je daden moet je zelf dragen he, daar helpt vergeving soms niets aan


Dat vind ik nu juist zo makkelijk gedacht...Ik weet dat er in Evangeliekringen zo gedacht wordt.....Dus je kan iemand vermoorden zeggen dat je vergeeft en weer rustig verder leven met een rein kleed?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:22
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat vind ik nu juist zo makkelijk gedacht...Ik weet dat er in Evangeliekringen zo gedacht wordt.....Dus je kan iemand vermoorden zeggen dat je vergeeft en weer rustig verder leven met een rein kleed?????

Hoe kan ik als ik iemand vermoord heb zeggen dat ik vergeef? Degene die een moord begaan heeft moet om vergeving vragen maar dat bedoel je waarschijnlijk ook. Het zeggen helpt natuurlijk niet. Je moet echt berouw hebben. En inderdaad als mens is dat soms moeilijk te peilen bij de ander. Maar voor een rein geweten moet ik niet bij een mens maar bij God zijn. En Hij weet wat er in je hart leeft.
Waarom is dit volgens jou evangelie denken? Wat ik hier over denk komt uit het gedachten goed van de Vergadering van Gelovigen waarin ik opgegroeid ben.
En nog niet zo lang geleden heb ik met mensen uit de PKN en de RK kerk o.a. hier studie over gedaan. Wij waren het aardig met elkaar eens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 19:23
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat vind ik nu juist zo makkelijk gedacht...Ik weet dat er in Evangeliekringen zo gedacht wordt.....Dus je kan iemand vermoorden zeggen dat je vergeeft en weer rustig verder leven met een rein kleed?????
Ik reageer, niet om iets af te doen van wat geschreven is,ik wil iets toevoegen. Bied hem die u op de ene wang slaat, ook de andere. Verhinder hem die u bovenkleed van u afpakt, niet ook u onderkleren te nemen. ( Lucas 6: 29 )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:20
 
WILLEMIJN232 schreef:
Voor jou gelukkig ook niet en voor mij ook niet......maar het trieste is dat er veel mensen zijn waar dat wel zo gaat........
Vergeven moet geen eigen belang zijn he? Maar iets wat je meent......en daar heb ik regelmatig mijn twijfels over......
Je bent wel aan het veralgemeniseren, er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van welke wet dan ook. Maar dat wil niet zeggen, dat dat principe niet deugt. En bij jouw bijdragen heb ik het vermoeden dat je moeite hebt met het principe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 september 2012, 22:48
 
CHATULIEM619 schreef:
Je bent wel aan het veralgemeniseren, er zullen altijd mensen zijn die misbruik maken van welke wet dan ook. Maar dat wil niet zeggen, dat dat principe niet deugt. En bij jouw bijdragen heb ik het vermoeden dat je moeite hebt met het principe.

Bedoel je met mensen ( Christenen ) of mensen die geen ( Christen ) zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 06:59
 
SVEN797 schreef:
Ik reageer, niet om iets af te doen van wat geschreven is,ik wil iets toevoegen. Bied hem die u op de ene wang slaat, ook de andere. Verhinder hem die u bovenkleed van u afpakt, niet ook u onderkleren te nemen. ( Lucas 6: 29 )



Ik hou er niet van om met Bijbelteksten te wapperen dat weet je, maar dit is inderdaad de tekst die de kern van vergeven raakt.....Mooi dat je hem noemt Sven...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 11:12
 
Wanneer ben je zover iemand te vergeven voor wat die persoon je heeft aangedaan??
Als ik naar mezelf kijk ben ik na 12 weken echt nog niet in staat om iemand die me echt pijn heeft gedaan te vergeven!!! Dit staat me soms wel in de weg... maar ja kan niet zeggen oke ik vergeef het die persoon maar terwijl ik er geen klap van meen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 11:30
 
ERIKA129 schreef:
Wanneer ben je zover iemand te vergeven voor wat die persoon je heeft aangedaan??
Als ik naar mezelf kijk ben ik na 12 weken echt nog niet in staat om iemand die me echt pijn heeft gedaan te vergeven!!! Dit staat me soms wel in de weg... maar ja kan niet zeggen oke ik vergeef het die persoon maar terwijl ik er geen klap van meen!


Ik geloof niet in vergeven als er niet om vergeving gevraagd wordt, en de de fout dus ingezien wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 11:47
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat vind ik nu juist zo makkelijk gedacht...Ik weet dat er in Evangeliekringen zo gedacht wordt.....Dus je kan iemand vermoorden zeggen dat je vergeeft en weer rustig verder leven met een rein kleed?????
Je denkt dat je weet wat er in evangeliekringen gedacht wordt. Er zijn echter voldoende mensen die echt wel begrijpen dat dit niet zo oppervlakkig werkt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:03
 
ERIKA129 schreef:
Wanneer ben je zover iemand te vergeven voor wat die persoon je heeft aangedaan??
Als ik naar mezelf kijk ben ik na 12 weken echt nog niet in staat om iemand die me echt pijn heeft gedaan te vergeven!!! Dit staat me soms wel in de weg... maar ja kan niet zeggen oke ik vergeef het die persoon maar terwijl ik er geen klap van meen!



Volgens mij moet je vergeven niet zien als verplichting. Ook al kunnen anderen jou zeggen dat je moet vergeven. (omdat dat zo in de bijbel staat) Vergeving geef je ook niet omdat iemand ander het verdiend om vergeven te worden. Vergeving kan komen als je je boosheid of gekwetstheid hebt verwerkt of losgelaten. En dat kan tijd nodig hebben. Dat hoeft er niet te zijn na 12 weken, dat kan jaren duren. En daarbij hoef je ook niet de pijn uit het verleden te ontkennen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:18
 
JANS221 schreef:
Volgens mij moet je vergeven niet zien als verplichting. Ook al kunnen anderen jou zeggen dat je moet vergeven. (omdat dat zo in de bijbel staat) Vergeving geef je ook niet omdat iemand ander het verdiend om vergeven te worden. Vergeving kan komen als je je boosheid of gekwetstheid hebt verwerkt of losgelaten. En dat kan tijd nodig hebben. Dat hoeft er niet te zijn na 12 weken, dat kan jaren duren. En daarbij hoef je ook niet de pijn uit het verleden te ontkennen.

Thanks jiij bevestigd even zoals ik het voel! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 12:28
 
ERIKA129 schreef:
Wanneer ben je zover iemand te vergeven voor wat die persoon je heeft aangedaan??
Als ik naar mezelf kijk ben ik na 12 weken echt nog niet in staat om iemand die me echt pijn heeft gedaan te vergeven!!! Dit staat me soms wel in de weg... maar ja kan niet zeggen oke ik vergeef het die persoon maar terwijl ik er geen klap van meen!

Ik kan heel goed begrijpen...als de persoon zich niet naar jou heeft gericht...met de vraag om vergeving...dat het dan wel heel moeilijk is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 13:30
 
ANNETTE792 schreef:
Ik geloof niet in vergeven als er niet om vergeving gevraagd wordt, en de de fout dus ingezien wordt.

nee geloof ook niet dat dat kan iemand vergeven die geen vergeving vraagt geen spijt heeft. Wel kun je het overgeven aan Hem die rechtvaardig oordeelt. Dat geeft ook al een stuk rust
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:29
 
ROELANDE345 schreef:
nee geloof ook niet dat dat kan iemand vergeven die geen vergeving vraagt geen spijt heeft. Wel kun je het overgeven aan Hem die rechtvaardig oordeelt. Dat geeft ook al een stuk rust



Dat is nu net het lastige Roelande.....De God die rechtvaardig oordeelt spreekt vaak via mensen die denken dat ze rechtvaardig en in de lijn van de Bijbel denken....
Ik vraag me af of je bij ieder naar iets(denk ik even aan Erika in bovenstaand verhaal) of je wel altijd moet vergeven...Ja, als iemand bij je komt en oprecht spijt heeft maar als dat niet het geval is? Dan mag je al heel blij zijn als je het zelf een plekje kan geven.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 17:31
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is nu net het lastige Roelande.....De God die rechtvaardig oordeelt spreekt vaak via mensen die denken dat ze rechtvaardig en in de lijn van de Bijbel denken....
Ik vraag me af of je bij ieder naar iets(denk ik even aan Erika in bovenstaand verhaal) of je wel altijd moet vergeven...Ja, als iemand bij je komt en oprecht spijt heeft maar als dat niet het geval is? Dan mag je al heel blij zijn als je het zelf een plekje kan geven.....

Ik ben in dat geval al blij als je geen haatgevoel naar zo n persoon toe voelt. Haat heb je enkel jezelf mee, daar voelt de ander niets van. Maar vergeven is me een stap te ver zonder dat daar om gevraagd wordt.


Laatst aangepast door
ANNETTE792
op zaterdag 15 september 2012, 18:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 18:35
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is nu net het lastige Roelande.....De God die rechtvaardig oordeelt spreekt vaak via mensen die denken dat ze rechtvaardig en in de lijn van de Bijbel denken....

Hoe bedoel je dit precies? Spreekt God Zijn rechtvaardig oordeel via mensen die DENKEN dat ze rechtvaardig zijn naar iemand die onrecht aan gedaan is?
Dat geloof ik niet


Ik vraag me af of je bij ieder naar iets(denk ik even aan Erika in bovenstaand verhaal) of je wel altijd moet vergeven...Ja, als iemand bij je komt en oprecht spijt heeft maar als dat niet het geval is? Dan mag je al heel blij zijn als je het zelf een plekje kan geven.....

Ja ik denk dat je gelijk hebt je kunt iemand alleen vergeven als hij ergens spijt van heeft.
En wat jij noemt het zelf een plekje geven is denk wat ik noem het overgeven aan God.Ik bid er dan voor en zeg zoiets als Heer ik vind dit zo oneerlijk maar ik geef dit aan U want ik kan er niets mee U bent de rechtvaardige Rechter. En dan laat ik het los hoe moeilijk het soms is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SVEN797





Berichten: 90

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 18:45
 
WILLEMIJN232 schreef:
Dat is nu net het lastige Roelande.....De God die rechtvaardig oordeelt spreekt vaak via mensen die denken dat ze rechtvaardig en in de lijn van de Bijbel denken....
Ik vraag me af of je bij ieder naar iets(denk ik even aan Erika in bovenstaand verhaal) of je wel altijd moet vergeven...Ja, als iemand bij je komt en oprecht spijt heeft maar als dat niet het geval is? Dan mag je al heel blij zijn als je het zelf een plekje kan geven.....

Ik denk ook dat je niet moet vergeven, wel denk ik dat je altijd voor vergeving open moet staan. En dat kan al heel erg moeilijk zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANNETTE963





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:19
 
Heb een beetje meegelezen met dit onderwerp…
Naar mijn idee is het weldegelijk mogelijk om te vergeven, ook wanneer diegene die jou beschadigd of gekwetst heeft niet zelf om vergeving vraagt.

Dat het moeilijk is, zal ik niet ontkennen, en dat blijft het, zolang ik ga zitten wachten tot mijn gevoel zegt dat het ok is om te vergeven.
Wanneer ik in de bijbel het verhaal van Jozef lees in Gen. 45, zie ik dat hem enorm onrecht is aangedaan door zijn broers. Wanneer hij ze jaren later onder ogen komt is hij heel kritisch en stelt hij zich zeker niet als een zacht gekookt ei op. Uiteindelijk sluit hij ze huilend in de armen. Hij heeft jaren tijd (nodig) gehad om tot dit punt te komen. Ik lees zo gauw nergens dat de broers bij die ontmoeting eerst zeggen…euh, sorry Joos, hadden we beter niet kunnen doen…
Hij vergeeft ze, en daarna kunnen ze pas weer iets zeggen.

Iemand zei hier al eerder dat Jezus zelf de opdracht geeft anderen te vergeven. Geen optie, maar opdracht. Zou Hij ons niet ook de kracht daarvoor geven?
Wie wil nou leven met bitterheid en boosheid in het hart? Zou je dan geen slaaf van de onmogelijkheden van een ander worden

Een aantal keren in mijn leven heb ik domweg een keuze gemaakt om te vergeven. Zonder dat die ander sorry zei. En dan heb ik het niet over kattenpis…Het duurde wel een paar jaar, en soms heb je die tijd nodig. (dan trek ik me maar op aan al die jaren dat Jozef daarvoor had) Maar je ziet wel dat er dan ruimte kan komen voor herstel, en soms zelfs voor verzoening. Maar voor dat laatste heb je wel twee partijen nodig.

Sterkte, voor wie hiermee worstelt. Vergeving schenken is helaas een dagelijks ding…Net als vragen erom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 september 2012, 20:28
 
Ik denk dat het vergeven juist als die ander je niet vraagt o vergiffenis juist het vergeven is zoals Jezus het ons leert.
In dat opzicht ben ik het helemaal met Jeanette eens.

En onvergevingsgezindheid ......is gif en maakt je ziel zo zwart als de nacht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 3 van 7