ChristianMatch
 


Forum

Vreze uit angst of eerbied?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: zondag 18 november 2012, 14:11
 
Ook vanmorgen was de boodschap weer duidelijk die we hebben mee gekregen. Vrees de Heer niet uit angst, maar uit eerbied en respect.

De duivel is er altijd op uit om ons te veroordelen wanneer wij zondigen. En het Woord zegt: belijd je zonden. Het is bijzonder hoe de Heilige Geest werkt. Hij veroordeeld je niet op zonden maar wijst je er enkel op uit liefde en tuchtiging tot leerzaamheid.

Minderwaardigheid en vrees voor mensen is vaak de oorzaak waardoor mensen ver van de Here staan. Want van wat je vreest overkomt je. Dus waarvoor je vreest is uiteindelijk de god over jouw leven. Als je vreze in de Here is dan is dit uit respect en eerbied. Vreze wil zeggen in Bijbelse termen dat je je klein maakt, dat betekend tevens ook het woordje: verhouding. Het heeft te maken dat je jezelf klein maakt met degene met wie je een verhouding hebt. Je maakt je klein voor God omdat je een verhouding met Hem hebt. Je moet je zelf nooit vernederen natuurlijk. Want jezelf klein maken voor God maakt het mogelijk dat de Heilige Geest de gelegenheid krijgt om door je heen te werken.

Jezelf klein maken voor je vrouw, dus in die verhouding wat je hebt met je vrouw of man ben je nederig naar mekaar toe. Zodat je mekaar kunt aanvullen. Als je als man of vrouw niet klein maakt naar mekaar toe zul je ervaren dat er een hardheid ontstaan binnen een huwelijk. Daarom is het belangrijk dat een huwelijk tussen man en vrouw gebouwd is op de wijsheid en inspiratie vanuit de Heilige Geest.

Maak jezelf nederig naar je geliefde toe, opdat jou geliefde de kans krijgt om jou te vervullen met zijn of haar liefde. Maak jezelf klein voor God zodat de Geest van God de kans krijgt om door jou heen te werken. Want jezelf klein maken betekend jezelf kwetsbaar opstellen naar God toe. En wanneer je kwetsbaar bent kun je gevuld worden, want op dat moment ben je open en bloot voor God, en daardoor kan de Heilige Geest beter door je heen werken.

En God wil dat wij een verhouding met Hem hebben, zodat we dicht bij Zijn hart staan. Want een verhouding moet wel van beide kanten komen, vrijwillig, ongedwongen. Dus wanneer je een verhouding hebt met de Here van Israël, echte verhouding, dan zul je merken hoe de Heilige Geest werkt. Wat een voorrecht om die verhouding met God de Vader te mogen hebben maar ook te mogen ervaren, ondanks dat we het niet altijd voelen. Want we zijn nog teveel gefocust op ons gevoel, en daardoor kun je beginnen te dwalen en leid je weg van God af.

Daarom is geloof zo belangrijk dat de verhouding in vertrouwen met God zuiver en krachtig houdt. Heerlijk is het om deze dingen te mogen ervaren en te mogen voelen.

Ik dank en prijs Hem van wat Hij ons weer heeft geopenbaard vanmorgen. Heerlijk is het om in de handen te zijn van de levende God, want in Zijn handen zijn wij geborgen.

De Heilige Geest, de enige persoon die ons kan vervullen met liefde, blijdschap en vreugde, is de getuigenis van mijn hart. Hij is het die mijn hart doet opspringen van vreugde. Hij is het die mijn tong laat roeren waar het nodig acht te zijn. Hij is het die mij niet verstoten heeft maar juist aanvaard heeft als zijn Koninklijk kind.

Je hoeft niet gelukkig te wezen zolang je maar gezegend bent met datgene wat je hebt ontvangen en hebt gekregen. Gezegend zijn met een eeuwige verbond met God, gezegend zijn met een eeuwigheid met Hem. Gezegend zijn dat we onsterfelijk zijn geworden want de tweede dood heeft geen macht meer over ons, en de eerste dood is teniet verklaard door het Bloed van Jezus. Ik ga niet dood wat er ook gebeurd met mij. Als ik mijn ogen sluit, dan ben ik daar bij mijn Heiland waar ik Hem eindelijk ontmoeten mag.

Iedereen een gezegende dag toegewenst


Laatst aangepast door
LAVERDE524
op zondag 18 november 2012, 14:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 13:24
 
Ik denk maar zo: wie niet wordt als, en wat van God is niet ontvangt als een kind... gewoon onbevangen geloven. Een verademing.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 15:07
 
Quote:
Laverde: Je hoeft niet gelukkig te wezen zolang je maar gezegend bent met datgene wat je hebt ontvangen en hebt gekregen. Gezegend zijn met een eeuwige verbond met God, gezegend zijn met een eeuwigheid met Hem. Gezegend zijn dat we onsterfelijk zijn geworden want de tweede dood heeft geen macht meer over ons, en de eerste dood is teniet verklaard door het Bloed van Jezus. Ik ga niet dood wat er ook gebeurd met mij. Als ik mijn ogen sluit, dan ben ik daar bij mijn Heiland waar ik Hem eindelijk ontmoeten mag.

Mooi! Heel mooi! fijn om te lezen bemoedigend!

Alleen ik had eventjes een opmerking over deze, de laatste alinea.

De eerste zin: "Je hoeft niet gelukkig te wezen zolang je maar gezegend bent met datgene wat je hebt ontvangen en hebt gekregen."

Als je gezegend bent met datgene wat je hebt, dan ben je gelukkig, mi.
Ja, niet de hele dag misschien, maar ja toch wel erge grote gedeeltes.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 20:09
 
Wat is er mis met gelukkig zijn? Rare opvatting als je dat omdat je Christen bent ook al niet meer mag wezen. Moet je je schuldig voelen als je het goed hebt met een partner? Moet je je schuldig voelen als iets anders dan het geloof je gelukkig maakt? Wat een rare opvatting. Christendom is niet hetzelfde als somberheid en schuldgevoel over het gegeven dat je geniet. Met genieten is niks mis.

Thomas, zingt op zondag in de kerk en geniet daar vaak ook van.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 20 november 2012, 16:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 20:26
 
THOMAS968 schreef:
Wat is er mis met gelukkig zijn? Rare opvatting als je dat omdat je Christen bent ook al niet meer mag zijn. Moet je je schuldig voelen als je het goed hebt met een partner? Moet je je schuldig voelen als iets anders dan het geloof je gelukkig maakt? Wat een rare opvatting. Christendom is niet hetzelfde als somberheid en schulgevoel over het gegeven dat je geniet. Met genieten is niks mis.

Thomas, zingt op zondag in de kerk en geniet daar vaak ook van.

AMEN!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAVERDE524





Berichten: 176

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 20:26
 
Nee iedereen mag genieten en als mensen gelukkig zijn dan is dat niet verkeerd. Maar ken je de uitspraak: niet voor een ieder is de prijs weggelegd?

Als je gelukkig bent dan is dat zeer goed, niks op tegen. Maar als je niet gelukkig bent, maar je bent wel tevreden met wat je hebt dan is dat al voldoende. Ben ik gelukkig met datgene wat ik heb? Nee, maar ik ben wel tevreden met wat ik heb. Want je bent gezegend met wat je hebt. En gezegend zijn betekend niet altijd gelukkig zijn. Paulus was ook een gezegende persoon maar tegelijkertijd werd ie wel even door zijn eigen volksgenoten afgestoten omdat hij niet datgene bracht van wat zijn volksgenoten wilden horen.

Gezegende mens zijn betekend nog niet gelukkig zijn. Maar nogmaals; ik heb niks op tegen als iemand gelukkig is, nergens staat het dat het verboden is. Maar we moeten wel verstaan dat tevredenheid over wat je hebt zeer belangrijk is, ook al ben je niet gelukkig. Want als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt hoe kun je dan leven? Dan is datgene wat jouw belemmerd in het leven. Als je tevreden bent met alles, zit er niks in de weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 20:41
 
In het topic ``Refoorbij`` schreef ik zaterdag:

Leven uit de liefde van God voor mensen en zo er zijn voor anderen. Zo te leven geeft meer vreugde dan een angstgeloof.(zo dat al bestaat).
En juist door zo te leven in die vrijheid kan en mag je genieten van het leven, zelfs op zondag! Je mag er van uitgaan dat God toch ook niets liever wil dan zijn mensen gelukkig zien!

je `moet` tevreden zijn kan ook heel negatief gaan klinken. Tevreden zijn met wat je hebt is goed, maar er kan en mag zoveel meer zijn, leef en geniet het leven!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 21:04
 
JANS221 schreef:
In het topic ``Refoorbij`` schreef ik zaterdag:

Leven uit de liefde van God voor mensen en zo er zijn voor anderen. Zo te leven geeft meer vreugde dan een angstgeloof.(zo dat al bestaat).
En juist door zo te leven in die vrijheid kan en mag je genieten van het leven, zelfs op zondag! Je mag er van uitgaan dat God toch ook niets liever wil dan zijn mensen gelukkig zien!

je `moet` tevreden zijn kan ook heel negatief gaan klinken. Tevreden zijn met wat je hebt is goed, maar er kan en mag zoveel meer zijn, leef en geniet het leven!

Ja mee eens. (wat zijn we het weer lekker eens Smiley met dichtgeplakte mond )
God vrezen uit angst of eerbied, 2 woorden uit mijn refo-bestaan lang geleden en beiden hebben me niet veel geleerd of gebracht. Een liefdesrelatie met God wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VORDIS244





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: maandag 19 november 2012, 21:59
 
JOL252 schreef:
Ja mee eens. (wat zijn we het weer lekker eens Smiley met dichtgeplakte mond )God vrezen uit angst of eerbied, 2 woorden uit mijn refo-bestaan lang geleden en beiden hebben me niet veel geleerd of gebracht. Een liefdesrelatie met God wel.

ik hoorde gisteren: religie of wetten kunnen niet zorgen voor behoud, dat kan alleen door de liefdesrelatie met God. Daar ben ik het mee eens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 16:45
 
LAVERDE524 schreef:
Nee iedereen mag genieten en als mensen gelukkig zijn dan is dat niet verkeerd. Maar ken je de uitspraak: niet voor een ieder is de prijs weggelegd?

Want een ieder die Mij aanneemt...

Thomas, de Spreker die dit zei, was niet de eerste de beste maar ik weet niet zeker of het een calvinist was.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 20 november 2012, 17:27
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 17:38
 
THOMAS968 schreef:
Want een ieder die Mij aanneemt...

Thomas, de Spreker die dit zei, was niet de eerste de beste maar ik weet niet zeker of het een calvinist was.

Als het al dan niet Calvinist zijn de doorslag moet geven, boven datgene wat uitgesproken werd, dan doen we onszelf en Degene die de uitspraak deed tekort……
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 18:22
 
JANS221 schreef:
Als het al dan niet Calvinist zijn de doorslag moet geven, boven datgene wat uitgesproken werd, dan doen we onszelf en Degene die de uitspraak deed tekort……


Daarom zegt Thomas dat ook zo Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 18:29
 
SHANITA130 schreef:
Daarom zegt Thomas dat ook zo Knipoog smiley

Echt? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853





Berichten: 637

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 18:43
 
LAVERDE524 schreef:
Gezegende mens zijn betekend nog niet gelukkig zijn. Maar nogmaals; ik heb niks op tegen als iemand gelukkig is, nergens staat het dat het verboden is. Maar we moeten wel verstaan dat tevredenheid over wat je hebt zeer belangrijk is, ook al ben je niet gelukkig. Want als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt hoe kun je dan leven? Dan is datgene wat jouw belemmerd in het leven. Als je tevreden bent met alles, zit er niks in de weg.

Waar ik aan denk is een psalm van David dat zegt: "de Heer is mijn Herder mij ontbreekt niets. Hij doet mij nederleggen in grassige weiden".
Wat een rust, dan ben ik tevreden.... Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 november 2012, 19:17
 
JANS221 schreef:
Echt? Knipoog smiley

Haha... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

;)

(Ja, ik zat wel te twijfelen... Gefrustreerde smiley , snap je het nu juist wel, of júist niet..


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 20 november 2012, 19:20
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1