ChristianMatch
 


Forum

zondag
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:40
 
PIETERVD711 schreef:
mensen het is onze plicht om open en eerlijk over het geloof te praten!
maar moeten we niet met respect en diep ontzag over Hem de HEERE praten???
Ik denk dat als we schrijven over GOD dat we dan uit menselijk respect gerust zijn NAAM met hoofdletters mogen schrijven
van mij mag je pieter ik doe alleen niet mee maar das mijn bescheide mening
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:45
 
PIETERVD711 schreef:
het feit ligt er en blijft er
this wel erg triest dat er zoveel verschillend anders denkende mensen zijn
even niet hebben over welk geloof is er goed!!!!!

nederland was een christelijk land is het dan niet jammer dat dat niet meer zo is??

Pieter, tot 1800 was Nederland een overwegend protestantse natie. Maar het geloof zoals jij dat beleeft, is steeds meer het geloof van een kleine minderheid geworden. Ik denk dat in de 17e en 18e eeuw het (in naam) wel opging, maar Nederland is altijd een veel diverser land geweest, dan je zou denken: vrijzinnigen, confessionelen, Doopsgezinden, Remonstranten, vrijdenkers en sinds halverwege de 19e eeuw konden ook de rooms-katholieken weer hun geloof in vrijheid belijden.

Al rond 1900 begon een zekere ontkerkelijking en die heeft alleen maar doorgezet tot op deze dag. Binnen de groep van bevindelijk-gereformeerden nog het minst, maar voor veel mensen is dit iets uit het verleden tegenwoordig; niet meer actueel. Jammer, want ik denk dat jullie ook zeker een boodschap voor de wereld hebben. Al zul je die dan op straat moeten durven verkondigen. En ook hoop op verlossing bieden; niet alleen maar de nadruk leggen op ellende. Jij begrijpt waarschijnlijk wel wat ik hiermee bedoel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:49
 
ANNETTE792 schreef:
Het gaat er niet om wat ik liever zie, maar hebben wij het recht hun onze leefregels op te leggen?Ik vind van niet. En draagt de verplichte zondagsrust bij aan het tot geloof komen van mensen? Of stoot het een grote groep juist meteen af?
Ik zou er ook niet van houden dat een ander geloof mij bepaalde dingen op gaat leggen. Ik vind dat het een vrijwillige keuze moet zijn, ik ben christen en daarom doe ik bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet.
Zoals Chatuliem er voor kiest wel gras te maaien op zondag kies ik ervoor het niet te doen. We hebben daar beiden onze eigen reden voor en dat vind ik beter dan verplicht stellen hoe het zou moeten.


En bovendien....een niet-gelovige gaat ook verloren als hij zondag wel volgens onze regeltjes leeft.


Het gaat mij niet om de regeltjes en wetjes. Het gaat mij er om dat we een missie hebben in de wereld. Een boodschap van verlossing. Een aanbod van vrije genade. Een liefdevolle God.

Dat gun je toch iedereen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:50
 
zo kom een ieder er heel makkelijk vanaf !!

waarschuwingen naar mensen die het geloof verkeerd benutten is nooit verkeerd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:54
 
IMRE695 schreef:
Het gaat mij niet om de regeltjes en wetjes. Het gaat mij er om dat we een missie hebben in de wereld. Een boodschap van verlossing. Een aanbod van vrije genade. Een liefdevolle God.

Dat gun je toch iedereen...


En waar schreef ik dat ik dat een ander niet gun?
Het geloof is een keuze, je kan het een ander niet opleggen, was het maar waar, dan hadden we de hele wereld snel bekeerd!

En die boodschap uitdragen moet je toch elke dag doen, niet enkel op zondag? En de boodschap uitdragen van een liefdevolle God lukt volgens mij heel moeilijk als je eerst met regels gaat beginnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:55
 
PIETERVD711 schreef:
mensen het is onze plicht om open en eerlijk over het geloof te praten!
maar moeten we niet met respect en diep ontzag over Hem de HEERE praten???
Ik denk dat als we schrijven over GOD dat we dan uit menselijk respect gerust zijn NAAM met hoofdletters mogen schrijven

Ik vind heel duidelijk dat je nu tever gaat, Als ik Here schrijf heb ik net zoveel resoect voor God als jij. Je kunt mensen niet voorschrijven hoe ze hun liefde tegenover God moeten uiten. Dat ik mijn zondag anders beleeft maakt me geen slechter christen, maar een ander christen. En bij jou krijg ik de indruk dat als ik mij niet aan jouw normen houd ik geen chrsiten ben. En dat is iets wat je gewoon niet kunt bepalen.

Het woord HEERE is ouderwets en het woord Here is even respectvol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:56
 
PIETERVD711 schreef:
zo kom een ieder er heel makkelijk vanaf !!

waarschuwingen naar mensen die het geloof verkeerd benutten is nooit verkeerd

Maar dat verkeerd benutten is nu juist het vraagpunt. Want wat is verkeerd benutten? De Bijbel is multi-interpretabel en laat als zodanig ruimte om op verschillende manieren invulling te geven aan de rustdag. Zelfs Jezus liet dat stuk open voor de mensen, toen hij het voor de op sabbat arenplukkende leerlingen opnam Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Het woord HEERE is ouderwets en het woord Here is even respectvol.

Eh Chat, alhoewel ik het niet persé nodig vindt om God met allemaal hoofdletters te schrijven, toch even een kanttekening bij jouw opmerking. Want HEERE is weliswaar ouderwets, HERE niet, maar deze Naam is niet te vergelijken met het woord Here. HE(E)RE is de gekozen vertaling van de Godsnaam JHWH, terwijl Here duidt op de titel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 19:59
 
ieder zijn mening toch?

maar wie heeft er nu gelijk??

graag reacties
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:01
 
PIETERVD711 schreef:
ieder zijn mening toch?

maar wie heeft er nu gelijk??

graag reacties

Gaat het om gelijk hebben dan?
Is dit niet juist de ruimte die we ieder persoonlijk van God hebben gekregen als leefruimte om Zijn Woord in de praktijk te brengen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:02
 
ANNETTE792 schreef:
En waar schreef ik dat ik dat een ander niet gun?
Het geloof is een keuze, je kan het een ander niet opleggen, was het maar waar, dan hadden we de hele wereld snel bekeerd!

En die boodschap uitdragen moet je toch elke dag doen, niet enkel op zondag? En de boodschap uitdragen van een liefdevolle God lukt volgens mij heel moeilijk als je eerst met regels gaat beginnen.

Ik ben er van overtuigd dat jij het iedereen gunt. Gelukkig maar!
Of het geloof een keuze is, weet ik niet zo. Dat heb ik anders geleerd, maar dan belanden we in een heel andere discussie. Het is wel een antwoorden op Gods nodiging en Zijn antwoord op de nood in de wereld.

En verder heb je gelijk dat je iedere dag die boodschap mag uitdragen. Alleen: de zondag is wel apart gezet. En dat 4e gebod, geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Dat is geen wet van mensen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:03
 
PIETERVD711 schreef:
ieder zijn mening toch?

maar wie heeft er nu gelijk??

graag reacties

Wist niet dat het hier over gelijk krijgen ging Gefrustreerde smiley
Denk iedereen in zijn of haar waarde laten is veel belangrijker dan je gelijk halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:06
 
PIETERVD711 schreef:
ieder zijn mening toch?

maar wie heeft er nu gelijk??

graag reacties

We hebben vrijheid van geloof en geweten in Nederland. Dat is een lange geschiedenis, maar onze vader des vaderlands, Willem van Oranje, heeft hier altijd voor gepleit, bij mijn weten. Hij was geen nauwdenkende calvinist, maar iemand die graag had gezien dat er ruimte was in de Nederlanden voor elke uiting van christelijk geloof.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:08
 
PIETERVD711 schreef:
zo kom een ieder er heel makkelijk vanaf !!

waarschuwingen naar mensen die het geloof verkeerd benutten is nooit verkeerd


Nou kom ik ook uit de zeer behouden hoek... gereformeerde gemeente.
Kun jij Pietervd, eens reageren op het volgende:

Hoe rijm jij de bijbelse evangelisatie-opdracht met het gedrag van de reformatorischen op zondag?
Legio gereformeerden weigeren om passanten een goede dag te wensen, terwijl ze op maandag tm zaterdag dat wel vriendelijk doen.
In veel kerken zijn vaste plaatsen, pas zeer kort voor tijd mogen niet-leden op onbezette plaatsen gaan zitten.
Ik heb veel genante momenten meegemaakt waar bezoekers bijna bedreigd werden omdat ze in alle onschuld zomaar op een ander zn plekkie gingen zitten.
Lekkere broederlijke liefde en t werkt ook heel erg evangeliserend... Twijfelende smiley

Ik denk dat er belangrijker dingen zijn om aan te werken op zondag dan je druk te maken over iemand die op zondag zit te chatten. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:08
 
EVA685 schreef:
Ik vind het heel ver gaan als een voorganger op zondag zijn gras maait.
Ben ik de enige die er zo over denkt? Twijfelende smiley

Volgens mij ligt het eraan ... als die voorganger dat de hele week al doet ... zou het niet slim zijn volgens mij ...en ook niet als het nog moet gebeuren .... maar als grasmaaien zijn hobby is en hij het met plezier doet, waarom niet ?
Ik vind wel dat je uit moet kijken met te zeggen wat een ander wel en niet kan doen.
Ik denk zelf dat het belangrijk is om 1 dag in de week ff de boel de boel te laten ...ff te ontspannen, maar als je alleen bent, wil je ook op die dag graag contact met anderen; soms kan dat alleen via internet ... zie echt niet in waarom dat niet zou mogen.
(Juist de zondag vind ik de tijd om gezellig te kunnen chatten).
idd. is de sabbat er voor de mens ... en niet andersom ...

"Jezus liet zien hoe de rustdag gevierd mag worden en wat belangrijker is dan al de regels die de Farizeeën en de schriftgeleerden met betrekking tot de invulling van de sabbatdag hadden opgesteld. Hij liet zien dat het betonen van liefde aan de medemens boven de sabbat als dag staat."
"Wat Jezus deed op de sabbat, was wel in strijd met de joodse uitleg van de wet, maar niet met de wet zelf. Hij bevestigt juist het vreugdevolle en heilzame karakter dat deze dag mag hebben. De Farizeeën en schriftgeleerden ontnemen dat karakter aan deze dag met hun honderden bepalingen"

Jezus leerde ons dit, aan de hand van een voorbeeld met een schaap die op de sabbat in de put viel.

Susannah


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 10 februari 2010, 20:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:09
 
IMRE695 schreef:
Ik ben er van overtuigd dat jij het iedereen gunt. Gelukkig maar!
Of het geloof een keuze is, weet ik niet zo. Dat heb ik anders geleerd, maar dan belanden we in een heel andere discussie. Het is wel een antwoorden op Gods nodiging en Zijn antwoord op de nood in de wereld.

En verder heb je gelijk dat je iedere dag die boodschap mag uitdragen. Alleen: de zondag is wel apart gezet. En dat 4e gebod, geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Dat is geen wet van mensen...


Wij christen houden(of proberen in elk geval) ons aan de tien geboden.
Maar is het goed om een niet- of ander gelovige te verplichten zich daar ook aan te houden? Ik vind van niet, dat moet je toch uit liefde doen, niet uit dwang.

Maar daar gaan jij en ik het gewoon niet over eens worden Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:16
 
ANNETTE792 schreef:
Wij christen houden(of proberen in elk geval) ons aan de tien geboden.
Maar is het goed om een niet- of ander gelovige te verplichten zich daar ook aan te houden? Ik vind van niet, dat moet je toch uit liefde doen, niet uit dwang.

Maar daar gaan jij en ik het gewoon niet over eens worden Knipoog smiley

Nee, het is niet goed om anderen onze normen en waarden op te leggen. Al bestaat er in Nederland nog wel een Zondagswet, maar dat is een wet uit de 20e eeuw, waarmee confessionele politici dat wel wilden bereiken.

Nu zijn we echter (weer) in de minderheid en is iedereen vrij om te doen en laten wat hij of zij wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:18
 
PIETER649 schreef:
Nou kom ik ook uit de zeer behouden hoek... gereformeerde gemeente.
Kun jij Pietervd, eens reageren op het volgende:

Hoe rijm jij de bijbelse evangelisatie-opdracht met het gedrag van de reformatorischen op zondag?
Legio gereformeerden weigeren om passanten een goede dag te wensen, terwijl ze op maandag tm zaterdag dat wel vriendelijk doen.
In veel kerken zijn vaste plaatsen, pas zeer kort voor tijd mogen niet-leden op onbezette plaatsen gaan zitten.
Ik heb veel genante momenten meegemaakt waar bezoekers bijna bedreigd werden omdat ze in alle onschuld zomaar op een ander zn plekkie gingen zitten.
Lekkere broederlijke liefde en t werkt ook heel erg evangeliserend... Twijfelende smiley

Ik denk dat er belangrijker dingen zijn om aan te werken op zondag dan je druk te maken over iemand die op zondag zit te chatten. Knipoog smiley



tot mijn grote spijt is het helaas wel zo heeft u gelijk
broederlijke liefde is er soms niet
maar ik weet ook dat dat gelukkig niet alleen bij de gereformeerden is is in alle kerken zo wel triest!!

maar uiteindelijk gaat het er over wat word er verkondigd in de gemeente?

de meningen zijn heel erg verdeeld over wat voor kerk is er goed?

maar echte broederlijke liefde is er in geen één gemeente of kerk hoor!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:22
 
het is ieders zijn/haar eigen verantwoordelijkheid wat hij/zij doet op een zondag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:23
 
juuust
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:24
 
PIETERVD711 schreef:
maar echte broederlijke liefde is er in geen één gemeente of kerk hoor!!!


Geschokte, onthutste smiley als je dat echt geloofd word het tijd om eens een beetje rond te gaan kijken denk ik....
En ja, overal gaan dngen fout, christennen blijven ook gewoon mensen he
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:26
 
ANNETTE792 schreef:
Geschokte, onthutste smiley als je dat echt geloofd word het tijd om eens een beetje rond te gaan kijken denk ik....
En ja, overal gaan dngen fout, christennen blijven ook gewoon mensen he

redenering ikke niet echt snappen?!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:26
 
PIETERVD711 schreef:
tot mijn grote spijt is het helaas wel zo heeft u gelijk
broederlijke liefde is er soms niet
maar ik weet ook dat dat gelukkig niet alleen bij de gereformeerden is is in alle kerken zo wel triest!!

maar uiteindelijk gaat het er over wat word er verkondigd in de gemeente?

de meningen zijn heel erg verdeeld over wat voor kerk is er goed?

maar echte broederlijke liefde is er in geen één gemeente of kerk hoor!!!



als u nog 1x u tegen mij zegt, kom ik naar zeeland om je neus om te draaien Woedende smiley
en dat ik gelijk heb, is algemeen bekend, Coole smiley met zonnebril hoewel er nog weinigen dat actief belijden Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:28
 
sommige dingen mogen gezegd worden hoor.
maar overal is het wel eens wat
want vind u er van?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:28
 
GRACE015 schreef:
Ik lees graag de zaterdagkranten op zondag, heb er dan de rust, en aandacht voor.
Al een hele tijd geleden klikte ik de internetsite van het Reformatorisch Dagblad aan, dat ik soms ook wel graag lees.
Maar op zondag staat er een keurig berichtje dat vanwege respect voor de zondag de site niet in de lucht is.
De eerste keer dat ik het las was ik wel verwonderd.
Hier zet je dan toch niemand voor aan het werk, of werkt het niet zo?
Ik weet eigenlijk niet hoor wanneer zoiets er opgezet wordt, maar ik wilde het nu even delen.

Ja, dat heb ik ook een keer meegemaakt ... het kromme van het verhaal was dat ik die dag me erg eenzaam voelde en ik via google een super link vond ... dacht ik ... tot dat ik op de site belandde van het Reformatorisch Dagblad ... die was dus op zondag niet te lezen, helaas, er was op zondag geen hulp voor mij ... had die heel erg nodig en heb die uiteindelijk op een niet christelijke site gevonden ...

Susannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:29
 
PIETERVD711 schreef:
maar echte broederlijke liefde is er in geen één gemeente of kerk hoor!!!

Dat het niet altijd gaat zoals het misschien zou behoren te gaan, betekent niet dat het helemaal afwezig is! Broederlijke liefde is een vrucht van de Geest die we allemaal in ons hebben. Daarin bestaat immers ons praktische geloofsleven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:30
 
PIETERVD711 schreef:
sommige dingen mogen gezegd worden hoor.
maar overal is het wel eens wat
want vind u er van?


ik stel voor om alle werkelozen die graag willen werken, een schop en kruiwagen te geven om heel zeeland los te steken van de rest van het land zodat het zachies de noordzee in kan drijven Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETERVD711





Berichten: 64

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:31
 
PIETER649 schreef:
ik stel voor om alle werkelozen die graag willen werken, een schop en kruiwagen te geven om heel zeeland los te steken van de rest van het land zodat het zachies de noordzee in kan drijven Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

wat zegt u???
daar ga u spijt van krijgen denk ik meneer?!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:32
 
PIETERVD711 schreef:
redenering ikke niet echt snappen?!!



Ik vind het heel triest dat je gelooft dat je nergens in een kerk oprechte broederlijke liefde kan vinden.
Ik hoop nog eens te mogen lezen dat je ontdekt het dat je ongelijk had...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 20:32
 
PIETER649 schreef:
ik stel voor om alle werkelozen die graag willen werken, een schop en kruiwagen te geven om heel zeeland los te steken van de rest van het land zodat het zachies de noordzee in kan drijven Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
zit je nog vast aan limburg pieter... wie zijn erger de zeeuw of die limbo's?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende
Pagina 4 van 7