ChristianMatch
 


Forum

Humor mag best van God
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 juni 2013, 00:00
 
IFAN841 schreef:
Nou, om te beginnen vind ik het een beetje kinderachtig om af te geven op het Calvinisme. Het is namelijk ook heel makkelijk om de Evangelische hoek af te geven. Zo draait het in die hoek het vooral om gevoel in mijn beleving. Dat is inderdaad van ondergeschikt belang. Als je uit beleving kind van God mag zijn dan word de vraag relevant "wat wilt Gij dat ik doen zal." Als je gaat voelen dat je dat mist dan komt er eerst droefheid naar Hem en als Hij je gered heeft komt er vreugde in Hem. Sterker nog: dan mag je ook bij tijd en wijle Zijn aanwezigheid ervaren. Dat heeft ook niks met humor te maken. Dat is iets menselijks. Ik hoop zo een duidelijk antwoord te hebben neergezet waarom dat gedicht te kort doet aan God en Goddelijke zaken.

Bedankt voor je antwoord Ifan ik begin geloof ik te begrijpen wat je bedoelt Overigens als ik zeg dat het on-calvinistisch is is dat geen waarde oordeel ik zeg helemaal niet of ik dat als goed of slecht ervaar.
Blijft voor mij nog deze vraag onbeantwoord. Wie denk jij dat humor in de wereld gebracht heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 juni 2013, 08:20
 
Ik begrijp eigenlijk de titel van deze topic al niet: humor mag best van God. Waarom moet er aangetoond worden dat humor best mag van God? Humor vind ik mooi, ik hou daarvan, je kunt er het e.e.a. ook mee relativeren, maar wat God daarmee te maken heeft?
Zoals men God in het gedicht ziet, blijft het natuurlijk menselijk spreken over God. Het blijft een denken zoals wij denken hoe God is, zoals wij willen hoe hij zou moeten zijn. Wij stellen ons zo dat voor. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik ben het overigens met Ifan eens dat ons verstand te beperkt is om te bevatten wat er in God omgaat. Dus wat je ook over God schrijft, het is altijd beperkt, woorden schieten altijd tekort.
Los van de inhoud, kun je het gedicht mooi vinden of niet, mijn smaak is het in elk geval niet.

Met een goed gevoel voor humor, lach je ook om je eigen gedachten.(onbekend)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 juni 2013, 10:27
 
JANS221 schreef:
Ik begrijp eigenlijk de titel van deze topic al niet: humor mag best van God. Waarom moet er aangetoond worden dat humor best mag van God? Humor vind ik mooi, ik hou daarvan, je kunt er het e.e.a. ook mee relativeren, maar wat God daarmee te maken heeft?
Zoals men God in het gedicht ziet, blijft het natuurlijk menselijk spreken over God. Het blijft een denken zoals wij denken hoe God is, zoals wij willen hoe hij zou moeten zijn. Wij stellen ons zo dat voor. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik ben het overigens met Ifan eens dat ons verstand te beperkt is om te bevatten wat er in God omgaat. Dus wat je ook over God schrijft, het is altijd beperkt, woorden schieten altijd tekort.
Los van de inhoud, kun je het gedicht mooi vinden of niet, mijn smaak is het in elk geval niet.

Met een goed gevoel voor humor, lach je ook om je eigen gedachten.(onbekend)

das een goeie spreuk Lachende smiley
En natuurlijk hebben jullie gelijk als je stelt dat hoe en wat je over God schrijft of denkt dit altijd beperkt zal zijn. Daar zijn we mens voor.
En dit gedicht is mijn smaak ook helemaal niet maar om te stellen dat degene die dit gedicht geplaatst hiermee absoluut geen eerbied voor God heeft gaat mij een beetje te ver.
Ik vind het toch wel interressant dit topic. Wij mensen vinden humor meestal vanzelfsprekend.Lachen is gezond zeggen we.
Maar in de Bijbel vinden we er maar weinig over. Het woord lachen staat maar zo'n 10 a 17 keer in de Bijbel (hangt van je vertaling af)en het woord grap maar 1 keer.
De enige keer dat er in de Bijbel staat dat zal God lachen is in de paslmen en dan is dat ook nog sarcastisch bedoelt God zal de volken uit die tegen Hem zijn bespotten Psalm 2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: zondag 9 juni 2013, 14:21
 
MAMALOE463 schreef:
Ben het in dezen zeer met je eens!!

Kijk, mooi zo! Zijn we het toch nog ergens over eens... Knipoog smiley


Laatst aangepast door
IFAN841
op zondag 9 juni 2013, 14:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: zondag 9 juni 2013, 14:28
 
ROELANDE345 schreef:
Bedankt voor je antwoord Ifan ik begin geloof ik te begrijpen wat je bedoelt Overigens als ik zeg dat het on-calvinistisch is is dat geen waarde oordeel ik zeg helemaal niet of ik dat als goed of slecht ervaar.
Blijft voor mij nog deze vraag onbeantwoord. Wie denk jij dat humor in de wereld gebracht heeft?

Ok, dan heb ik jou toch een tikkeltje verkeerd begrepen. Ik zeg niet dat humor persé echt slecht is maar het komt niet bij God vandaan. Maar je kan er ook niks aan doen als je een gevat en ad rem karakter hebt en de boel gauw aan het lachen krijgt. Dat zit in je. Zaak blijft wel: hoe zet je mensen aan het lachen... Ergens geloof ik ook nog wel dat dat een gave is omdat zulke mensen ook vaak goed kunnen relativeren en dat is volgens mij echt iets wat bij God vandaan komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: zondag 9 juni 2013, 15:14
 
IFAN841 schreef:
Ok, dan heb ik jou toch een tikkeltje verkeerd begrepen. Ik zeg niet dat humor persé echt slecht is maar het komt niet bij God vandaan. Maar je kan er ook niks aan doen als je een gevat en ad rem karakter hebt en de boel gauw aan het lachen krijgt. Dat zit in je. Zaak blijft wel: hoe zet je mensen aan het lachen... Ergens geloof ik ook nog wel dat dat een gave is omdat zulke mensen ook vaak goed kunnen relativeren en dat is volgens mij echt iets wat bij God vandaan komt.

Dus kortom God heeft ons niet geschapen!

Want als humor niet van Hem komt, hoe komt het dan in ons?


U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.
Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.


Laatst aangepast door
ANNA415
op zondag 9 juni 2013, 15:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zondag 9 juni 2013, 18:06
 
He dat wou ik zeggen Anna, want inderdaad als humor niet van God komt, dan zou het per defenitie verkeerd moeten zijn. En dat wil er bij mij niet in.
Hoewel er ook veel verkeerde humor is is er zeker ook een mooi zuiver soort humor. Een die ook maakt dat je relativeren kan inderdaad. Als mens wordt je volgens mij geschapen met een bepaald protie humor in je de een heeft meer de ander minder. En aangezien wij naar Zijn beeld geschapen zijn ga ik er toch van uit dat ook God humor heeft,
Maar vind het toch ook interessant om te weten waarom een ander denkt dat God en humor niks met elkaar te maken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: zondag 9 juni 2013, 18:34
 
God laat een ezel een mens waarschuwen Lachende smiley Smiley die vol vragen zit ... nou, als dat geen humor van God is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: maandag 10 juni 2013, 00:10
 
BAPPI605 schreef:
God laat een ezel een mens waarschuwen Lachende smiley Smiley die vol vragen zit ... nou, als dat geen humor van God is!



Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: maandag 10 juni 2013, 23:55
 
BAPPI605 schreef:
God laat een ezel een mens waarschuwen Lachende smiley Smiley die vol vragen zit ... nou, als dat geen humor van God is!

Toch wel jammer dat je hiermee aangeeft niet helemaal de essentie van dat verhaal te pakken te hebben. Ik meen te weten dat de ezel Bileam in alle ernst tegen zichzelf beschermde...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: maandag 10 juni 2013, 23:58
 
ANNA415 schreef:
Dus kortom God heeft ons niet geschapen!

Want als humor niet van Hem komt, hoe komt het dan in ons?


U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.
Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.

Ik impliceer juist dat God ons wél geschapen heeft! Lezen... Goed lezen...

Zieke smiley


PS: mooi gedicht/tekst. Sta ik achter...


Laatst aangepast door
IFAN841
op dinsdag 11 juni 2013, 00:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 00:03
 
Maar nog steeds vertel je ons nog niet hoe ik als mens dan aan mn humor kom als God dat niet in me gelegd heeft
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 00:17
 
ROELANDE345 schreef:
Maar nog steeds vertel je ons nog niet hoe ik als mens dan aan mn humor kom als God dat niet in me gelegd heeft

Hoe kan het ook anders als God een heilig God is en zich niet in menselijke beredeneringen laat vatten? Bovendien is niet alle humor even goed...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 00:26
 
IFAN841 schreef:
Toch wel jammer dat je hiermee aangeeft niet helemaal de essentie van dat verhaal te pakken te hebben. Ik meen te weten dat de ezel Bileam in alle ernst tegen zichzelf beschermde...

Nou, dat is toch grappig! Humor van God dat Hij op zo'n bijzondere manier iets duidelijk wil maken. Dat laat de veelzijdigheid van God zien, alles is bij Hem mogelijk, ook via een humoristische wijze!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 01:10
 
BAPPI605 schreef:
Nou, dat is toch grappig! Humor van God dat Hij op zo'n bijzondere manier iets duidelijk wil maken. Dat laat de veelzijdigheid van God zien, alles is bij Hem mogelijk, ook via een humoristische wijze!

Goed, ik ben sprakeloos... Het enige wat ik dan nog kan zeggen is dat ik hoop dat je ooit de ernst van dit verhaal gaat inzien en alle menselijke beredeneringen laat varen... En dat meen ik!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 07:12
 
IFAN841 schreef:
Hoe kan het ook anders als God een heilig God is en zich niet in menselijke beredeneringen laat vatten? Bovendien is niet alle humor even goed...

Bovendien is niet alle kennis goed
Bovendien is niet ieder mens goed
Bovendien is niet alle ......... enz. enz.

Dat niet alles goed is weten we. Dat God alles goed heeft geschapen is een feit.

Volgens mij beweren nog Roelande nog ik dat God moppen zit te tappen.
De vraag is en blijft, waar komt de humor in de mens dan vandaan? Is het een gevolg van de zondeval? Dus is het van de duivel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 11:04
 
ANNA415 schreef:
Bovendien is niet alle kennis goed
Bovendien is niet ieder mens goed
Bovendien is niet alle ......... enz. enz.

Dat niet alles goed is weten we. Dat God alles goed heeft geschapen is een feit.

Volgens mij beweren nog Roelande nog ik dat God moppen zit te tappen.
De vraag is en blijft, waar komt de humor in de mens dan vandaan? Is het een gevolg van de zondeval? Dus is het van de duivel?

Ja ik ben nog steeds zeer benieuwd naar jouw mening over waar humor vandaan komt.
Heb 6 kleinkinderen ze zijn allen nog zeer jong maar toch kun je hun karaktertjes al zien/weten. Een kleinzoon hij is anderhalf heeft echt een heel groot gevoel voor humor. Je ziet het al aan die oogjes van hem die staan echt op pret maken. Ook dit kindje is geschapen naar Zijn beeld. Natuurlijk heeft ieder mens mooie en minder mooie karaktereigenschappen sinds de zondeval. Maar die humor van hem vind ik nu juist 1 van de mooie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 22:26
 
HUMOR IS DES DUIVELS Woedende smiley Woedende smiley Woedende smiley !!!!!!!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROLF230





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 22:30
 
Lanfry meende zeker toen hij schreef:

Goed, ik ben sprakeloos... Het enige wat ik dan nog kan zeggen is dat ik hoop dat je ooit de ernst van dit verhaal gaat inzien en alle menselijke beredeneringen laat varen... En dat meen ik!

Mooi zo. Ik hoop dat je alles meent wat je opschrijft.


Laatst aangepast door
ROLF230
op dinsdag 11 juni 2013, 22:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 juni 2013, 22:54
 
IFAN841 schreef:
Goed, ik ben sprakeloos... Het enige wat ik dan nog kan zeggen is dat ik hoop dat je ooit de ernst van dit verhaal gaat inzien en alle menselijke beredeneringen laat varen... En dat meen ik!

Huilende smiley, smiley in tranen Ik ben ervan bewust wat God daar bedoelde met zijn waarschuwende ezel, maar het blijft, in mijn ogen, een grappige situatie. God had ook een mens kunnen gebruiken om Bileam tot orde te roepen, maar hij gebruikte een ezel. En tja, menselijke beredeneringen... Ik ben een mens en denk als een mens, maar ik heb wel de hulp van de Heilige Geest nodig om mij het nodige te leren over God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:29
 
Ja, inderdaad, natuurlijk is humor van God.

God heeft ons gemaakt naar zijn gelijkenis en wij kunnen lachen om dingen, grapjes, cabaretiers, en zelfs stukken uit de bijbel bijvoorbeeld: Zo zijn er vele passages in Spreuken waar de spot wordt gedreven met de luiaard die zo moe is dat hij niet de puf heeft om zijn hand uit zijn bord te halen (19:24; 26:15), of de luiaard die zo bang is dat er een woeste leeuw midden in de stad is dat hij het huis niet uit durft (26:13).

Gelezen in Humor bij van alles en nog wat, echt gelachen Lachende smiley

God heeft ons zo gemaakt dat wij kunnen lachen, lachspieren, dat onze hersens een stofje aanmaakt wat erg gezond is als we lachen.

Dus vandaar denk ik, humor is, net als verdriet, geluk, en alle andere emoties van God! Lachende smiley en mag juist van God is juist goed als je onder vrienden bent, eruit en je kan onder andere lachen met ze om leuke grappen, situaties etc. en hebt een fijne tijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:37
 
ROLF230 schreef:
Lanfry meende zeker toen hij schreef:

Goed, ik ben sprakeloos... Het enige wat ik dan nog kan zeggen is dat ik hoop dat je ooit de ernst van dit verhaal gaat inzien en alle menselijke beredeneringen laat varen... En dat meen ik!

Mooi zo. Ik hoop dat je alles meent wat je opschrijft.

Ja, wees gerust!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:40
 
ROLF230 schreef:
HUMOR IS DES DUIVELS Woedende smiley Woedende smiley Woedende smiley !!!!!!!!!!

Enfin, dit hoort dus thuis onder het kopje: MISMAAKTE GRAPJES! Heel jammer...


Laatst aangepast door
IFAN841
op zondag 23 juni 2013, 22:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:48
 
Quote:
Ifan: Zeg ik dat je nooit eens humor mag hebben? Tuurlijk wel. Maar je moet je altijd wel afvragen vanuit welke gedachte of intentie die vandaan komt.

Geplaatst: vrijdag 7 juni 2013, 18:10

Hoi Ifan!

Dat vind ik wel goed gezegd! Helemaal mee eens! Lachende smiley

Humor kan idd uit hele verkeerde bronnen komen (Ten koste van anderen bijvoorbeeld. Of over onreinheid, en daar zijn idd wel grenzen mee, vind ik)... Boze smiley

Goed opgemerkt! Knipoog smiley !!, vind ik.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 23 juni 2013, 22:52
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:50
 
SHANITA130 schreef:
Hoi Ifan!

Dat vind ik wel goed gezegd! Helemaal mee eens! Lachende smiley

Humor kan idd uit hele verkeerde bronnen komen (ten koste van anderen bijvoorbeeld)... Boze smiley

Goed opgemerkt! Knipoog smiley !!, vind ik.

Kijk... Hoe fijn... We zijn het weer een met elkaar eens... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 23 juni 2013, 22:53
 
IFAN841 schreef:
Kijk... Hoe fijn... We zijn het weer een met elkaar eens... Knipoog smiley

Ja, ik sta er ook van te kijken Knipoog smiley

(en dit kan dan weer goede humor zijn, denk ik Knipoog smiley )

Iig, ik heb een glimlach nu... Lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 23 juni 2013, 22:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IFAN841





Berichten: 150

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 00:28
 
SHANITA130 schreef:
Ja, ik sta er ook van te kijken Knipoog smiley

(en dit kan dan weer goede humor zijn, denk ik Knipoog smiley )

Iig, ik heb een glimlach nu... Lachende smiley

Maar ik heb ook niet gezegd dat alle humor persé slecht is. De vraag is volgens mij op dit topic of humor bij God vandaan komt. Ik denk zelf dat dat veel te menselijk beredeneerd is. God valt nou eenmaal niet in menselijke termen te vatten. Daar doe je Hem tekort mee!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 00:47
 
IFAN841 schreef:
Maar ik heb ook niet gezegd dat alle humor persé slecht is. De vraag is volgens mij op dit topic of humor bij God vandaan komt. Ik denk zelf dat dat veel te menselijk beredeneerd is. God valt nou eenmaal niet in menselijke termen te vatten. Daar doe je Hem tekort mee!


Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 07:10
 
IFAN841 schreef:
Maar ik heb ook niet gezegd dat alle humor persé slecht is. De vraag is volgens mij op dit topic of humor bij God vandaan komt. Ik denk zelf dat dat veel te menselijk beredeneerd is. God valt nou eenmaal niet in menselijke termen te vatten. Daar doe je Hem tekort mee!

dan nogmaals de vraag: waar komt de humor dan vandaan?
God heeft deze wereld geschapen. De mens is naar Zijn beeld geschapen, heeft Zijn levensadem gekregen.
De duivel heeft het zitten verzieken.

Dus wie van de 2 is oorsprong van de humor?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 24 juni 2013, 14:25
 
ANNA415 schreef:
dan nogmaals de vraag: waar komt de humor dan vandaan?
God heeft deze wereld geschapen. De mens is naar Zijn beeld geschapen, heeft Zijn levensadem gekregen.
De duivel heeft het zitten verzieken.

Dus wie van de 2 is oorsprong van de humor?

Ik denk zelf: al het goede komt van God.

Ik denk zelf gewoon dat Ifan over een bepaald soort humor heeft, met verkeerde intenties, gedachten en uit verkeerde bronnen.
En dat wilt onderstrepen.
Waarin ik iig van harte hem gelijk geef, en veel hem wel gelijk zullen geven.

Als God de mens heeft gemaakt dan ook zijn humor...

sorry dat ik me er ff mee bemoei, ik ga zo weer naar 'Goede tijden'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3