ChristianMatch
 


Forum

Bid en Dank in Openbaar
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: donderdag 13 juni 2013, 23:34
 
Dit vraag ik me dus af omdat ik er regelmatig tegenaan loop, als ik thuis ben dan bidden en danken we voor en na het eten, als ik weleens buiten de deur eet, zoals vanavond met de kids het geval was, dan vind ik het soms genant om in het openbaar te bidden voor het eten omdat er bv harde muziek opstaat, voor mijn gevoel vind ik dat dan niet kunnen om tijdens harde muziek en gepraat om je heen, een gebed voor het eten te doen, maar als ik het om die reden nalaat voelt het ookweer niet goed Twijfelende smiley
De eerbied van het bidden valt dan weg voor mijn gevoel......


Hoe lossen jullie dit op?


Laatst aangepast door
MAMALOE463
op vrijdag 14 juni 2013, 08:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 13 juni 2013, 23:57
 
MAMALOE463 schreef:
Dit vraag ik me dus af omdat ik er regelmatig tegenaan loop, als ik thuis ben dan bidden en danken we voor en na het eten, als ik weleens buiten de deur eet, zoals vanavond met de kids het geval was, dan vind ik het soms genant om in het openbaar te bidden voor het eten omdat er bv harde muziek opstaat, voor mijn gevoel vind ik dat dan niet kunnen om tijdens harde muziek en gepraat om je heen, een gebed voor het eten te doen, maar als ik het om die reden nalaat voelt het ookweer niet goed Twijfelende smiley
De eerbied van netjes bidden valt dan weg voor mijn gevoel......


Hoe lossen jullie dit op?

Ook ik ondervind dat weleens...maar toch bid ik...
Natuurlijk zal dat voor je gevoel oneerbiedig zijn...als er ondertussen harde muziek opstaat...
Maar juist niet bidden weegt altijd voor mijn gevoel zwaarder...
Dus bid ik wel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 00:05
 
ZEELAND736 schreef:
Ook ik ondervind dat weleens...maar toch bid ik...
Natuurlijk zal dat voor je gevoel oneerbiedig zijn...als er ondertussen harde muziek opstaat...
Maar juist niet bidden weegt altijd voor mijn gevoel zwaarder...
Dus bid ik wel...


Zo voelt het voor mij dus ook, niet te bidden voelt voor mijn gevoel ook zwaarder idd......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 00:58
 
Bidden voor het eten is een gewoonte maar geen Bijbels voorschrift,het is dus echt niet erg het weg te laten.Het is ook niet nodig om een zegen te vragen over het eten,dat je het eten gekregen hebt is al een zegening op zich.
Bidden kun je dus op een ander moment doen wanneer het gepaster is(binnenkamer........)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 06:31
 
MAMALOE463 schreef:
Dit vraag ik me dus af omdat ik er regelmatig tegenaan loop, als ik thuis ben dan bidden en danken we voor en na het eten, als ik weleens buiten de deur eet, zoals vanavond met de kids het geval was, dan vind ik het soms genant om in het openbaar te bidden voor het eten omdat er bv harde muziek opstaat, voor mijn gevoel vind ik dat dan niet kunnen om tijdens harde muziek en gepraat om je heen, een gebed voor het eten te doen, maar als ik het om die reden nalaat voelt het ookweer niet goed Twijfelende smiley
De eerbied van netjes bidden valt dan weg voor mijn gevoel......


Hoe lossen jullie dit op?

Het is inderdaad een gewoonte en vaak is het ook niet meer dan dat. Ikzelf vind bidden/danken voor het eten (in een restaurant) niet iets dat ``moet``. Gewoonten kunnen weggelaten worden. Ik krijg vaak het idee dat het niet meer is dan: `we moeten nog bidden`` of ``even bidden``.

Wat versta jij onder ``netjes`` bidden?

ZEELAND736 schreef:
Maar juist niet bidden weegt altijd voor mijn gevoel zwaarder
.......wat bedoel je met weegt zwaarder?

Misschien moeten we eerst ons de vraag eens stellen: ``Wat is bidden?``of ``wat versta jij onder bidden``.


Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 14 juni 2013, 06:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 08:45
 
JANS221 schreef:
Het is inderdaad een gewoonte en vaak is het ook niet meer dan dat. Ikzelf vind bidden/danken voor het eten (in een restaurant) niet iets dat ``moet``. Gewoonten kunnen weggelaten worden. Ik krijg vaak het idee dat het niet meer is dan: `we moeten nog bidden`` of ``even bidden``.

Wat versta jij onder ``netjes`` bidden?


.......wat bedoel je met weegt zwaarder?

Misschien moeten we eerst ons de vraag eens stellen: ``Wat is bidden?``of ``wat versta jij onder bidden``.


Wat ik versta onder netjes bidden moet je lezen als met eerbied bidden tot God, en dat stukje eerbied valt dan voor mijn gevoel weg als ik bid in een restaurant of ergens anders met harde muziek aan.

Wat in mijn beleving het zwaarder wegen betekent is, ik vind het niet bidden, dus weglaten ergens te bidden waar de muziek erg hard staat moeilijker dan dat ik wel bid met harde muziek op, maar misschien is het ook wel een gewoonte die ik van huis uit heb mee gekregen om altijd te bidden en danken voor het eten?
Dat ik het vanuit dat oogpunt moeilijk vind om het weg te laten elders, en als ik dat om redenen doe, dat ik dat zwaarder vind wegen dan dat ik het wel doe.

Hier zou ik weleens meer inzichten in willen hebben of het bidden en danken voor het eten noodzakelijk is.


Laatst aangepast door
MAMALOE463
op vrijdag 14 juni 2013, 08:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 09:59
 
MAMALOE463 schreef:
Wat ik versta onder netjes bidden moet je lezen als met eerbied bidden tot God, en dat stukje eerbied valt dan voor mijn gevoel weg als ik bid in een restaurant of ergens anders met harde muziek aan.

Wat in mijn beleving het zwaarder wegen betekent is, ik vind het niet bidden, dus weglaten ergens te bidden waar de muziek erg hard staat moeilijker dan dat ik wel bid met harde muziek op, maar misschien is het ook wel een gewoonte die ik van huis uit heb mee gekregen om altijd te bidden en danken voor het eten?
Dat ik het vanuit dat oogpunt moeilijk vind om het weg te laten elders, en als ik dat om redenen doe, dat ik dat zwaarder vind wegen dan dat ik het wel doe.

Hier zou ik weleens meer inzichten in willen hebben of het bidden en danken voor het eten noodzakelijk is.

Ik snap wat je bedoeld, ja ik ken dat, net of er iets mist als je niet hebt gebeden zeker als je met anderen bent die ook normaal bidden voor het eten en het dan ook niet doen. Dan kan je het idd beter wel doen.

Aan de andere kant, ben ik alleen, ja dan kan ik even ik gedachten denken, of ben ik met mensen die niet bidden voor het eten, ja, dan doe ik het zelf ook niet.

Omdat het me wezenlijk niet uitmaakt, in die zin, dat ik denk dat je eigenlijk overal voor kan bidden, ook even heel kort. Snap je, als je ergens niet lang de tijd hebt.
Maar ik snap je punt, het is ook een eerbied en een gewoonte kan ook, en beide kan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 10:23
 
MAMALOE463 schreef:
Dit vraag ik me dus af omdat ik er regelmatig tegenaan loop, als ik thuis ben dan bidden en danken we voor en na het eten, als ik weleens buiten de deur eet, zoals vanavond met de kids het geval was, dan vind ik het soms genant om in het openbaar te bidden voor het eten omdat er bv harde muziek opstaat, voor mijn gevoel vind ik dat dan niet kunnen om tijdens harde muziek en gepraat om je heen, een gebed voor het eten te doen, maar als ik het om die reden nalaat voelt het ookweer niet goed Twijfelende smiley
De eerbied van het bidden valt dan weg voor mijn gevoel......


Hoe lossen jullie dit op?

Ik vind als je thuis altijd bid en dankt voor het eten dat je dat ook in een restaurant kan doen. Inderdaad wel vervelend als er harde muziek aan staat, maar ik denk dat God het wel fijn vind als je elders ook bid voor de maaltijd


Laatst aangepast door
JANE410
op vrijdag 14 juni 2013, 10:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
STEENTJE178





Berichten: 2167

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 12:16
 
Maakt het misschien uit waaróm je bidt?
Ik vind het niet terecht, en ook jammer, wanneer de omgeving bepalend is of ik daar bid of niet. Het is toch om Gods eer, en het contact met Hem, waarom je bidt. De Here Jezus Zelf bad ook voor het eten, immers. Is Hij daarmee niet het perfecte voorbeeld? En ehm.... helemaal stil zal het ook in die tijd in Jeruzalem, Kafarnaüm etc. ook niet overal geweest zijn.

En wat misschien nog wel een grotere rol speelt: schamen we ons niet stiekem een beetje voor het bidden?
Let wel: de wereld om ons heen weet heel goed dat christenen bidden voor hun eten. Is het ook niet een stil getuigenis dat je, waar je ook bent, gewoon bidt voor je eten? Het gaat toch om Gods Eer, waarom je bidt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 21:27
 
STEENTJE178 schreef:
Maakt het misschien uit waaróm je bidt?
Ik vind het niet terecht, en ook jammer, wanneer de omgeving bepalend is of ik daar bid of niet. Het is toch om Gods eer, en het contact met Hem, waarom je bidt. De Here Jezus Zelf bad ook voor het eten, immers. Is Hij daarmee niet het perfecte voorbeeld? En ehm.... helemaal stil zal het ook in die tijd in Jeruzalem, Kafarnaüm etc. ook niet overal geweest zijn.

En wat misschien nog wel een grotere rol speelt: schamen we ons niet stiekem een beetje voor het bidden?
Let wel: de wereld om ons heen weet heel goed dat christenen bidden voor hun eten. Is het ook niet een stil getuigenis dat je, waar je ook bent, gewoon bidt voor je eten? Het gaat toch om Gods Eer, waarom je bidt?

Helemaal mee eens[ik kom er later nog op terug]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 juni 2013, 22:30
 
De relatie tot God krijgt in bidden woorden en zelfs woorden zijn niet altijd nodig. Bidden kan ook stilte zijn, denken of luisteren. Alles dat God beaamt is bidden. De goede momenten worden je gegeven en die mag je meenemen als inspiratie voor al die keren dat het minder gaat. Bidden en danken voor het eten is een gewoonte en gewoonten hoeven op zich niet slecht te zijn. Bidden is voor mij meer een levenshouding die niet alleen tot uiting komt in het al dan niet opzeggen van een gebed bij de maaltijd. Het is meer, het gaat dieper. Het is zoeken naar contact met God. Daar heb ikzelf rust voor nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1