ChristianMatch
 


Forum

Betrekkelijk of blijvend
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 19:19
 
Tussen de Schepping, en Openbaringen, het tijdvlak waarin wij nu leven.
Waarin alles kan en mag (klaarblijkelijk) het wordt gewoon gedaan, wat in het O.T duidelijk als verwerpelijk staat.
Wordt heden ten dagen vaak bedekt onder een wel heel grote mantel der liefde, er valt tegenwoordig wel heel veel onder de liefde.
Maar ik vraag mij werkelijk af, of men zo denkt, of dat wij bang zijn een ander te kwetsen? wand dat mag ook weer niet.
Of in het ergste geval mee huppelen, om maar goed op de markt te liggen, wij zijn hier op cm wat dat aan gaat, kwetsbare wezentjes.

Maar ook zulke dingen kunnen pijn gaan doen, mocht je met iemand verder gaan, en in het echt toch echt anders over dingen de te denken.
En we doen er ook geen goed aan volgens mij, op deze manier gaan alle christelijke normen en waarden aardig vervlakken zo.
En gaan we met zijn allen aardig op weg, naar het nieuwe Sodom of Gomorra, als we daar al niet in zitten.
Of zijn wij dat al voorbij gestreefd?
Wereldwijd gezien wel, maar zijn wij ook zo, het is maar waar je bij wilt horen.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 6 juli 2013, 10:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 19:36
 
Tsja, Gerrit, wil je terug naar de tijd dat vrouwen gestenigd werden na overspel? Moet een meisje met haar verkrachter trouwen? Christus dacht over het eerste aantoonbaar anders. De fundamentalisten lazen wat er stond, namelijk: ze moest gestenigd worden, het stond er toch? Ze konden Gods Woord toch niet aanpassen? Veel gelovigen denken nog net zo.... Godslastering, dus de doodstraf en Christus heeft het geweten, ze hadden hem eindelijk in de val, wat eerder ook al geprobeerd werd, lees de Bijbel maar.

Christenen werden aanvankelijk gezien als een Joodse sekte. Het succes onder de Joden was niet zo groot maar zeker wel buiten de Joodse staat. Paulus heeft, waarschijnlijk met moeite, gesteld dat heidense bekeerlingen niet eerst Jood hoefden te worden en dus ook de Joodse gewoonten niet hoefden over te nemen. De Joodse wetten pasten kennelijk al niet meer zo in hun cultuur.

Mensen die zeggen dat de wetgeving uit het Oude Testament onverkort geldt zo het er staat, houden zich keurig aan een wet die Christus echter terzijde schoof als de werking ervan in strijd was met het gebod van de Liefde. Wetten die werken in een nomadensamenleving van lang geleden, functioneerden in het begin van de jaartelling ook al niet meer. Als mensen schrijven dat de wetten uit het Oude Testament onverkort gelden, hebben ze de boodschap van Christus en van Paulus niet begrepen. Dat betekent niet dat de bedoeling, bijvoorbeeld gezonde voeding, goede hygiene en het voorkomen van geslachtsziekten fout is. Preventie van ziekten geldt onverkort, ook nu we gelukkig medicijnen hebben.

Er staat in de Bijbel dat we overspelige vrouwen moeten stenigen en nog wel meer onnodige wreedheden. Vaak nog omgeven met zo spreekt de Heer. Het staat er wel maar dat doen we dus niet. We pakken de stenengooiers op en stoppen deze fundamentalistische moordenaars met hun grote gelijk in de gevangenis. Je moet de Bijbel naar de betekenis lezen, als je het - in je angst -naar de letter doet, dan doe je je medemens vaak kwaad. Christus toetste alles aan de liefde en wist van vergeving. God is dezelfde maar we zijn door het offer van Christus wel in een andere verhouding met Hem komen te staan. Het Nieuwe Verbond inderdaad.


Thomas, het Nieuwe Verbond is blijvend.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 6 juli 2013, 21:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 19:53
 
THOMAS968 schreef:
Tsja Gerrit, wil je terug naar de tijd dat vrouwen gestenigd werden na overspel? Moet een meisje met haar verkrachter trouwen? Christus dacht over het eerste aantoonbaar anders. De fundamentalisten lazen wat er stond, namelijk ze moest gestenigd worden, het stond er toch? Ze konden Gods Woord toch niet aanpassen? Godslastering dus en Christus heeft het geweten, ze hadden hem eindelijk in de val, wat eerder ook geprobeerd werd, lees de Bijbel maar.

Christenen werden aanvankelijk gezien als een Joodse sekte. Het succes onder de Joden was niet zo groot maar wel buiten de Joodse staat. Paulus heeft, waarschijnlijk met moeite, gesteld dat heidense bekeerlingen niet eerst Jood hoefden te worden en dus ook de Joodse gewoonten niet hoefden over te nemen. De Joodse wetten pasten kennelijk al niet meer zo in hun cultuur.

Mensen die zeggen dat de wetgeving uit het Oude Testament onverkort geldt zo het er staat, houden zich keurig aan een wet die Christus echter terzijde schoof als de werking ervan in strijd was met het gebod van de Liefde. Wetten die werken in een nomadensamenleving van lang geleden, functioneerden in het begin van de jaartelling ook al niet meer. Als mensen schrijven dat de wetten uit het Oude Testament onverkort gelden.hebben ze de boodschap van Christus en van Paulus niet begrepen. Dat betent niet dat de bedoeling, bijvoorbeeld gezonde voeding, goed hygiene en het voorkomen van geslachtziekten fout is.

Er staat in de Bijbel dat we overspelige vrouwen moeten stenigen en nog wel meer onnodige wreedheden. Vaak nog omgeven met zo spreekt de Heer. Het staat er wel maar dat doen we dus niet. We pakken de stenengooiers op en stoppen deze fundamentalistische moordenaars met hun grote gelijk in de gevangenis. Je moet de Bijbel naar de betekenis lezen, als je het - in je angst -naar de letter doet, dan doe je je medemens vaak kwaad. Christus toetste alles aan de liefde en wist van vergeving. God is dezelfde maar we zijn door het offer van Christus wel in een andere verhouding met Hem komen te staan. Het Nieuwe Verbond inderdaad.


Thomas, het Nieuwe Verbond is blijvend.

Nee zo bedoel ik het ook weer niet, maar dat is weer de extreme zijde van de medaille, er zijn gerust wel wat andere voorbeelden.
Meer de gewoonte getrouwheid waarin wij tegenwoordig leven, van alles kan en mag, zolang je liefde er maar voor kan zetten.

Simpel voorbeelden zijn ook het homo huwelijk en niet te vergeten echtscheidingen, en de vergevorderde liefde naar de vreemdeling binnen onze poorten.
Men drijft daarin al ver te ver door, in den lande, maar ook in gewoon gemeentes.
Maar ik had het meer over het gedrag algemeen op cm, iets kleinschaliger en het heden en nu.
Dat als je bv een andere mening ben toebedeeld, je meteen een stempel als bv deze Boze smiley krijgt.
Of gewoon ouderwets, en net als u zelf stelt, de veronderstelling neemt naar het extreme, er zijn uitersten, maar om die handhaving heb ik het niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 20:44
 
Als je man vreemdgaat, verbreekt hij het verbond en mag je scheiden, tenminste dat begrijp ik uit het nieuwe testament, heb ik geluk hij ook vreemdging alsmaar....
Vind je schrijven beetje overkomen alsof de cm leden die scheiden erg van God zijn afgedwaald
En ik zie ook wel Es' mensen om me heen waarvan ik denk eh, moet dat nou echt scheiden en jullie verbond dan met elkaar ooit gemaakt etc.
zelf heb ik een hekel aan scheiden, maar het is niet allemaal zo zwart, wit.
De zonde van sodom
Ezechiel 16. 49
Zie,dit was de ongerechtigheid van uw zuster sodom, in trots, overdaad en zorgeloze rust leefde zij met haar dochters
Zonder de ellendigge en de arme te ondersteunen. Verwaten waren zij en bedreven gruwelen voor mijn aangezicht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 20:45
 
En liefde voor de vreemdeling, waren Jozef, Maria en Jezus ook niet zelf een tijdje vreemdeling in een land?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 21:07
 
PETRA373 schreef:
En liefde voor de vreemdeling, waren Jozef, Maria en Jezus ook niet zelf een tijdje vreemdeling in een land?

Precies, en die werden ook niet geknuffeld, en het gaat ook niet perse over scheidingen of homo huwelijken inhoudelijk.
Wat dat laatste aan gaat, het inhoudelijke ervan dan, maar meer het gedachtegoed algemeen, over tal van onderwerpen.
Die zijn er genoeg over het forum verdeeld, maar meer dat wij eerder geneigd zijn, over welk onderwerp mee te huppelen, om niet uit de boot te vallen.
Eigenlijk, je anders voordoen om maar een heerlijk forum onderwerp te krijgen, of om als je al een antwoord durft te geven, weg geketterd wordt.

Ouderwets en zeker niet van deze tijd, die antwoorden zijn toch wel meer dan eens gegeven.
Over achterhaald maar te zwijgen, er zijn tal van zwevingen binnen de christelijke beleving, die over het algemeen anders beleven.
En dan als eerste antwoord of ik dan terug wilde naar stenigen, nou als het even kan Verraste, verbaasde smiley
Maar ik heb het al meerdere keren mogen meemaken, toch iemand anders te ontmoeten, dan zij zich voordeed te zijn, en toch wel even anders op dingen reageerde.
Maar voor de goede vrede hier andere gedachten had over tal van zaken.
Wel de liefde, maar eerlijk was even zoek, en dat is vaak zo, eerlijk even niet, liefde gaat voor.


Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 5 juli 2013, 21:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 juli 2013, 21:16
 
Begrijp je wel denk ik wat je bedoelt,
Trouwens welkom terug op het forum.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 09:27
 
GERRIT084 schreef:
Tussen de Schepping, en Openbaringen, het tijdvlak waarin wij nu leven.
Waarin alles kan en mag (klaarblijkelijk) het wordt gewoon gedaan, wat in het O.T duidelijk als verwerpelijk staat.
Wordt heden ten dagen vaak bedekt onder een wel heel grote mantel der liefde, er valt tegenwoordig wel heel veel onder de liefde.
Maar ik vraag mij werkelijk af, of men zo denkt, of dat wij bang zijn een ander te kwetsen, wand dat mag ook weer niet.
Of in het ergste geval mee huppelen, om maar goed op de markt te liggen, wij zijn hier op cm wat dat aan gaat, kwetsbare wezentjes.

Maar ook zulke dingen kunnen pijn gaan doen, mocht je met iemand verder gaan, en in het echt toch echt anders over dingen de te denken.
En we doen er ook geen goed aan volgens mij, op deze manier gaan alle christelijke normen en waarden aardig vervlakken zo.
En gaan we met zijn allen aardig op weg, naar het nieuwe Sodom of Gomorra, als we daar al niet in zitten.
Of zijn wij dat al voorbij gestreefd?
Wereldwijd gezien wel, maar zijn wij ook zo, het is maar waar je bij wilt horen.

Wat is de bedoeling van dit topic, Gerrit? Heb je een gerichte vraag, zodat mensen daar op kunnen reageren?

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 09:40
 
GERRIT084 schreef:
Maar ik had het meer over het gedrag algemeen op cm, iets kleinschaliger en het heden en nu.
Dat als je bv een andere mening ben toebedeeld, je meteen een stempel als bv deze Boze smiley krijgt.

Waarom deze opmerking? Iedereen mag hier zijn mening hebben. Het is de kunst om er op een respectvolle manier op te reageren.

Dit is niet de plek om over CM te praten. Dat kan binnen het subforum Over ChristianMatch.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERRIT084





Berichten: 2212

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 09:58
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Wat is de bedoeling van dit topic, Gerrit? Heb je een gerichte vraag, zodat mensen daar op kunnen reageren?

Redactie CM

leek mij duidelijk, er reageert verder bijna niemand, dan zijn ze wat mij betreft het er allemaal wel mee eens Engeltje smiley
wie zwijgt stemt toe


Laatst aangepast door
GERRIT084
op zaterdag 6 juli 2013, 10:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 12:54
 
Het is te onduidelijk Gerrit wat je precies wilt bespreken in dit topic. Het is een bijbelstudie? maar waarover? Je hebt het steeds over : alles kan , veel,
christelijke normen die gaan vervagen enz. Waar je het precies over wilt hebben ?? Misschien concreter worden dan reageren er meer denk ik.


Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zaterdag 6 juli 2013, 13:21
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 13:26
 
GERRIT084 schreef:
leek mij duidelijk, er reageert verder bijna niemand, dan zijn ze wat mij betreft het er allemaal wel mee eens Engeltje smiley
wie zwijgt stemt toe


Gerrit...veel mensen zitten heerlijk buiten...en laten voor alsnog...CM even voor wat het is...de zon geeft momenteel veel energie

Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 13:52
 
ZEELAND736 schreef:
Gerrit...veel mensen zitten heerlijk buiten...en laten voor alsnog...CM even voor wat het is...de zon geeft momenteel veel energie

Knipoog smiley Knipoog smiley

Buiten zitten en CM kunnen ook heel goed samen gaan! Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 13:53
 
ZEELAND736 schreef:
Gerrit...veel mensen zitten heerlijk buiten...en laten voor alsnog...CM even voor wat het is...de zon geeft momenteel veel energie

Knipoog smiley Knipoog smiley

Buiten zitten en CM kunnen ook heel goed samengaan! Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 6 juli 2013, 13:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 14:23
 
JANS221 schreef:
Buiten zitten en CM kunnen ook heel goed samengaan! Coole smiley met zonnebril

KUNNEN WEL....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: zaterdag 6 juli 2013, 16:09
 
Dit topic wordt gesloten.

Gerrit heeft niet meer duidelijk uitgelegd wat de bedoeling van dit topic was, dus dan blijft het lastig praten.

Op zijn verzoek is zijn profiel verwijderd, dus hij kan ook niet meer reageren.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1