ChristianMatch
 


Forum

Heilige Geest
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 11:02
 
ROELANDE345 schreef:
Haha hoor en wederhoor klinkt als de rechtbank. Maar je hebt helemaal gelijk Willemijn. Juist al die verschillende meningen en ervaringen maken het zo boeiend.
Ik zat ook op toelichting te wachte Annette. Jij mag gemaild worden met vragen. dus blijkbaar weet jij iets waardevols over dit onderwerp. Kun je niet een slipje van de sluier oplichten?

Ik heb een reactie gegeven, waarin ik aangeef, dat er op cm in het gewone, intermenselijke contact ook hele mooie dingen gebeuren die helemaal los staan van het verkrijgen van een relatie.
Ik ervaar cm soms als een kleine christelijke gemeenschap, waarin er wel degelijk medemensen zijn die voor een ander klaarstaan.
Wat zou het mooi zijn als dat aspect van cm nog meer zou gaan opbloeien.
En de Heilige Geest kan gewoon ingevingen geven in je hart, bedoeld voor een ander. Het is goed om hierover te praten, maat het zou fijn zijn als het niet alleen bij praten over HEM blijft, maar dat het ook een uitstrekken wordt naar die werking van de Heilige Geest, ook hier op cm, waar soms
erg mooie dingen gebeuren.
Voor sommigen kan het iets ongrijpbaars lijken, een ingeving van de Heilige Geest, maar het hoort bij het normale christelijke leven, maakt het juist zo rijk! Daarover mag gerust naar me gemaild worden.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 21 augustus 2013, 11:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 11:06
 
ANNETTE050 schreef:
Ik heb een reactie gegeven, waarin ik aangeef, dat er op cm in het gewone, intermenselijke contact ook hele mooie dingen gebeuren die helemaal los staan van het verkrijgen van een relatie.
Ik ervaar cm soms als een kleine christelijke gemeenschap, waarin er wel degelijk medemensen zijn die voor een ander klaarstaan.
Wat zou het mooi zijn als dat aspect van cm nog meer zou gaan opbloeien.
En de Heilige Geest kan gewoon ingevingen geven in je hart, bedoeld voor een ander. Het is goed om hierover te praten, maat het zou fijn zijn als het niet alleen bij praten over HEM blijft, maar dat het ook een uitstrekken wordt naar die werking van de Heilige Geest, ook hier op cm, waar soms
erg mooie dingen gebeuren.


Hoe zie je dat dan praktisch voor je?
J
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 11:17
 
WILLEMIJN232 schreef:
Hoe zie je dat dan praktisch voor je?
J

Voor degenen die hier wel eens vertellen, waar ze het moeilijk mee hebben of voorbede vragen voor iets zou het fijn zijn als deze gaven van de Heilige Geest nog meer zouden gaan opbloeien. Een Woord van Wijsheid of Kennis kan, indien het gepast is, gedeeld worden op het forum en zo een goed getuigenis zijn, dat cm ook een warme digitale gemeenschap kan zijn.
Natuurlijk kan er ook privé gereageerd worden. Een mededeling over een probleem of moeilijke situatie op het forum, beknopt of uitgebreider,kan zo een scala van reacties in werking zetten, waardoor de Heilige Geest kan werken.
En die reacties kunnen gerust via de privé mail gegeven worden.
Zoals Pieter getuigt, heeft hij dus al meerdere malen meegemaakt dat een ingeving, die de Heilige Geest hem gaf, precies op het juiste moment kwam.
Wat een troost voor iemand, als die persoon in nood dan merkt dat de Heilige Geest door een ander mens heen hem/haar wel degelijk op het oog heeft en zijn/haar nood ziet.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 21 augustus 2013, 11:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 12:40
 
Oke Annette dank je nu snap ik je.
Wat jij voorstelt gebeurt al op kleine schaal op CM.
Zou mooi zijn als dat vaker gebeurde inderdaad, maar dan moet je elkaar wel echt goed kennen vind ik. Dat zou voor mij de voorwaarde zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 12:49
 
ROELANDE345 schreef:
Oke Annette dank je nu snap ik je.
Wat jij voorstelt gebeurt al op kleine schaal op CM.
Zou mooi zijn als dat vaker gebeurde inderdaad, maar dan moet je elkaar wel echt goed kennen vind ik. Dat zou voor mij de voorwaarde zijn

Het hoeft op zich geen voorwaarde te zijn, omdat dit al een christelijke site is. Dat is juist het mooie. Als die voorwaarde weg zou vallen zou het meer gaan opbloeien.....en juist een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet kent is erg betrouwbaar, omdat jezelf niet veel weet van die persoon. Dan is het dus helemaal Hem, want Hij kent die andere persoon wel.
Maar je bedoeld waarschijnlijk, dat je wilt weten hoe de andere persoon er mee om gaat, dat je dat graag zou willen weten?
Maar dan denk ik dat, als je gewoon gevolg geeft aan een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet goed kent, het een verrassend effect kan hebben, waardoor jezelf ook weer gezegend wordt.
Want, zoals al eerder werd aangegeven, kwamen een aantal van de ingevingen van de Heilige Geest juist op het goede moment. Daardoor werd de persoon die de ingeving ontving denk ik ook weer gezegend.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 21 augustus 2013, 14:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 12:56
 
ANNETTE050 schreef:
Het hoeft op zich geen voorwaarde te zijn, omdat dit al een christelijke site is. Dat is juist het mooie. Als die voorwaarde weg zou vallen zou het meer gaan opbloeien.....en juist een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet kent is erg betrouwbaar, omdat jezelf niet veel weet van die persoon. Dan is het dus helemaal Hem, want Hij kent die andere persoon wel.
Maar je bedoeld waarschijnlijk, dat je wilt weten hoe de andere persoon er mee om gaat, dat je dat graag zou willen weten?
Maar dan denk ik dat als je gewoon gevolg geeft aan een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet goed kent het een verrassend effect kan hebben, waardoor jezelf ook weer gezegend wordt.
Want, zoals al eerder werd aangegeven, kwamen een aantal van de ingevingen van de Heilige Geest juist op het goede moment. Daardoor werd de persoon die de ingeving ontving denk ik ook weer gezegend.

Ja als het van jezelf uitgaat naar die ander ben ik het met je eens.
Maar voordat ik aan een ander hier gebed o.i.d. zou vragen wil ik die persoon wel goed kennen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 13:36
 
ANNETTE050 schreef:
Voor degenen die hier wel eens vertellen, waar ze het moeilijk mee hebben of voorbede vragen voor iets zou het fijn zijn als deze gaven van de Heilige Geest nog meer zouden gaan opbloeien. Een Woord van Wijsheid of Kennis kan, indien het gepast is, gedeeld worden op het forum en zo een goed getuigenis zijn, dat cm ook een warme digitale gemeenschap kan zijn.
Natuurlijk kan er ook privé gereageerd worden. Een mededeling over een probleem of moeilijke situatie op het forum, beknopt of uitgebreider,kan zo een scala van reacties in werking zetten, waardoor de Heilige Geest kan werken.
En die reacties kunnen gerust via de privé mail gegeven worden.
Zoals Pieter getuigt, heeft hij dus al meerdere malen meegemaakt dat een ingeving, die de Heilige Geest hem gaf, precies op het juiste moment kwam.
Wat een troost voor iemand, als die persoon in nood dan merkt dat de Heilige Geest door een ander mens heen hem/haar wel degelijk op het oog heeft en zijn/haar nood ziet.

Minn ervaring hier is dat ik soms mailtjes krijg al dan niet ingegeven door de geest die meer bezeren dan goed doen, heb ik het homo topic ook eens over geschreven. Je kent de mensen niet goed genoeg, ook hun geschiedenis niet en dus kan je met dit soort zaken niet zorgvuldig genoeg omgaan. In die zin ben ik het met Roelande eens.
Ik persoonlijk vind het zeker niet iets voor een openbaar forum. Voor de mensen die dat willen: vroeger was er toch een gebedsuur in de chatbox?


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 21 augustus 2013, 13:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 15:00
 
ANNETTE050 schreef:
Het hoeft op zich geen voorwaarde te zijn, omdat dit al een christelijke site is. Dat is juist het mooie. Als die voorwaarde weg zou vallen zou het meer gaan opbloeien.....en juist een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet kent is erg betrouwbaar, omdat jezelf niet veel weet van die persoon. Dan is het dus helemaal Hem, want Hij kent die andere persoon wel.
Maar je bedoeld waarschijnlijk, dat je wilt weten hoe de andere persoon er mee om gaat, dat je dat graag zou willen weten?
Maar dan denk ik dat, als je gewoon gevolg geeft aan een ingeving van de Heilige Geest voor iemand die je niet goed kent, het een verrassend effect kan hebben, waardoor jezelf ook weer gezegend wordt.
Want, zoals al eerder werd aangegeven, kwamen een aantal van de ingevingen van de Heilige Geest juist op het goede moment. Daardoor werd de persoon die de ingeving ontving denk ik ook weer gezegend.


Dan nog zou ik er zeer summier en vooral voorzichtig mee omgaan als je je op deze dingen richt. Toetst alles en toets het nog eens. En liever wat mij betreft niet op het forum voor iedereen leesbaar. Ervaring met de heilige Geest is niet verkeerd... Maar heeft Hij ervaring met mij? Oftewel, is mijn houding de goeie? Profeteren is 1, karakter afgestemd op liefde is 2.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 15:29
 
JOL252 schreef:
Dan nog zou ik er zeer summier en vooral voorzichtig mee omgaan als je je op deze dingen richt. Toetst alles en toets het nog eens. En liever wat mij betreft niet op het forum voor iedereen leesbaar. Ervaring met de heilige Geest is niet verkeerd... Maar heeft Hij ervaring met mij? Oftewel, is mijn houding de goeie? Profeteren is 1, karakter afgestemd op liefde is 2.

De Liefde draagt alles, is nummer 1. Zonder de liefde heeft het allemaal helemaal geen zin, daar heb je helemaal gelijk in, het is het belangrijkste om daarin te groeien.
Een woord van wijsheid of kennis is voor mij nog niet meteen profeteren....
meer de ander opbouwen in geloof.....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 21 augustus 2013, 16:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 17:18
 
ANNETTE050 schreef:
De Liefde draagt alles, is nummer 1. Zonder de liefde heeft het allemaal helemaal geen zin, daar heb je helemaal gelijk in, het is het belangrijkste om daarin te groeien.
Een woord van wijsheid of kennis is voor mij nog niet meteen profeteren....
meer de ander opbouwen in geloof.....



Ik denk dat je je goed moet realiseren dat de ander daar niet altijd op zit te wachten, zeker niet op een openbaar forum. En wie ben jij om dat bij de ander menen te moeten doen?

Cm is een samenraapsel(oneerbiedig gezegd) van allerlei mensen met allemaal hun eigen verhaal en geloof. Verhalen die we vaak niet kennen en dat hoeft ook niet. Er is ook geen een verhaal erger dan de ander, een ieder heeft zijn eigen leed...Geloven ook die we van elkaar niet snappen en ook niet begrijpen en daar is (kan) een forum zo waardevol voor zijn.....Om de ander te begrijpen of te luisteren naar wat de ander beleefd in zijn/haar geloof zonder elkaar prekerig te woord te willen staan. Maar het streven kan wel zijn dat we vriendelijk omzien naar de ander, de ander ook accepteren zoals hij/zij is in al zijn onvolmaaktheid. Mij lukt dat helaas ook niet altijd Knipoog smiley ben ook maar een mens......
Gisteren plaatste Jol een lied van Huub Oosterhuis op het forum, met zo'n hoopvolle tekst en zulke mooie woorden. Dat kan je bemoedigen en steunen.....en op zo'n manier kan je iemand ook tot een hand en voet zijn.....is dat dan door de Geest ingegeven? Jol kennende denkt zij van wel( vul het even in) en ik denk het komt op mijn pad........dat moet zo zijn.....


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 21 augustus 2013, 17:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 17:38
 
ANNETTE050 schreef:
En uit ervaring weet ik dat als de Heilige Geest ingevingen geeft, deze altijd opbouwend en bemoedigend zijn. De Heilige Geest verbreekt het geknakte riet niet maar richt het weer op.
Over de Heilige Geest praten is goed, maar je echt openstellen voor Zijn Ingevingen is toch het doel.

Naar ik aanneem, kwam hier een vraag over, waar niet het antwoor dop kwam wat verwacht werd. Ik wil we proberen om daar een gedeeltelijk antwoord op te geven.

Soms kom je iets moois kaart of C-card of videoclip tegen waarvan je denkt, he dat is wat ik door ga sturen of opsturen naar die en die, want die heeft dat nodig. laat ik simpelweg zeggen een "bemoediging "op een manier waar die ander werkelijk iets aan heeft, dus geen eigen goed bedoelde woorden, maar wat hout snijdt en zo raak is in je hart. De gene die iets doet of verstuurt, weet dat het niet vanzelf is gegaan maar dat er stuur is geweest, en geeft daar God cq de Geest de er van. Zo kam Hij ook rechtstreeks werken , want ik heb zo lips op mijn weg gekregen waar ik heel veel door werd getroost en gesterkt. eentje was You Rais Me UP van Selah en de tweede He Understands my years vanThe Isaacs en het was vooral de tekst die het um deed.

Helaas is het niet te omschrijven waat wi een hoe de Geest allemaal werkt, maar zeker ook door mensen heen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 17:40
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat je je goed moet realiseren dat de ander daar niet altijd op zit te wachten, zeker niet op een openbaar forum. En wie ben jij om dat bij de ander menen te moeten doen?

Cm is een samenraapsel(oneerbiedig gezegd) van allerlei mensen met allemaal hun eigen verhaal en geloof. Verhalen die we vaak niet kennen en dat hoeft ook niet. Er is ook geen een verhaal erger dan de ander, een ieder heeft zijn eigen leed...Geloven ook die we van elkaar niet snappen en ook niet begrijpen en daar is (kan) een forum zo waardevol voor zijn.....Om de ander te begrijpen of te luisteren naar wat de ander beleefd in zijn/haar geloof zonder elkaar prekerig te woord te willen staan. Maar het streven kan wel zijn dat we vriendelijk omzien naar de ander, de ander ook accepteren zoals hij/zij is in al zijn onvolmaaktheid. Mij lukt dat helaas ook niet altijd Knipoog smiley ben ook maar een mens......
Gisteren plaatste Jol een lied van Huub Oosterhuis op het forum, met zo'n hoopvolle tekst en zulke mooie woorden. Dat kan je bemoedigen en steunen.....en op zo'n manier kan je iemand ook tot een hand en voet zijn.....is dat dan door de Geest ingegeven? Jol kennende denkt zij van wel( vul het even in) en ik denk het komt op mijn pad........dat moet zo zijn.....



Ik ben er voorlopig weer even tussenuit, mijn gezondheid is helaas niet wat ik er van gehoopt had maar komt vast wel weer goed en kom ik weer gauw mee debatteren op het forum!



Eerlijk gezegd... Dacht ik gewoon aan deze tekst... Om een gebaar te doen.... Dat dit hoop en troost biedt is al van God denk ik dan... En of het door Hem is ingegeven... Wie weet...? Kracht wens ik je toe.. en nieuwe moed voor morgen, kom gauw weer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 18:00
 
@ Willemijn

In wat er hier geschreven is over de Heilige Geest heb ik gewoon wat aangevuld. Zeker niet in de mening dat het van mij zou moeten komen, maar gewoon onderling, naar elkaar toe, zoals je zo mooi schrijft over het lied van Jol wat je raakte. Een prachtig voorbeeld van hoe de Geest werkt en dat er hier ook wel mooie dingen gebeuren op cm.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 21 augustus 2013, 19:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 21 augustus 2013, 18:45
 
ANNETTE050 schreef:
In wat er hier geschreven is over de Heilige Geest heb ik gewoon wat aangevuld. Zeker niet in de mening dat het van mij zou moeten komen, maar gewoon onderling, naar elkaar toe, zoals je zo mooi schrijft over het lied van Jol wat je raakte. Een prachtig voorbeeld van hoe de Geest werkt en dat er hier mooie dingen gebeuren op cm.

Ik schreef net met nadruk dat ik het niet ervaarde van de geest, je hebt me niet goed begrepen dan. Jol ervaarde dat ook niet zo terwijl ik dat dacht.
Ook vind ik niet dat cm uitblinkt door mooie dingen, het is hier net het echte leven met zijn ups and downs. En zeker onderling tussen mensen laten verhoudingen-net als in het echte leven- weleens te wensen over. Ik heb moeite met het beeld dat cm een site is met christenen en dat daar alleen maar mooie dingen gebeuren, dat is geen realistisch beeld maar een droombeeld. Vertrouw op God maar zet je fiets op slot is mijn motto altijd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 22 augustus 2013, 13:01
 
Beste mensen,

Laten we teruggaan naar de vragen waar Pieter mee begon:

PIETER619 schreef:
Laten wij de Geest voor 100% toe is ons leven, of mag Hij wel aanwezig zijn en zijn we zelf ook nog baas?

Wat doen wij bijv met de gaven van de Geest?

Waarom kan Hij ze niet geven aan ons?

...wat te doen om hem aan Zijn werk te laten gaan, dus hoe een totale overgave aan Hem om zo het goede te kunnen doen

Hoewel het zeker goed bedoeld is, lijkt het me beter dat we de werking van de Heilige Geest op het forum hier laten rusten. Laat staan onze mening over de site in het algemeen. Graag weer on-topic.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 22 augustus 2013, 13:49
 
PIETER619 schreef:
Quote:
Laten wij de Geest voor 100% toe is ons leven, of mag Hij wel aanwezig zijn en zijn we zelf ook nog baas?

Wat doen wij bijv met de gaven van de Geest?

Waarom kan Hij ze niet geven aan ons?

...wat te doen om hem aan Zijn werk te laten gaan, dus hoe een totale overgave aan Hem om zo het goede te kunnen doen

Ja, ik laat dat wel. 100% Waarom ook niet? En ja dan zijn wij zelf natuurlijk de baas. God geeft ons die verantwoordelijkheid, en we moeten alleen aan God verantwoording afleggen, dan aan onszelf, en als we een partner hebben aan onze partner, meer niet.

Ik zie de heilige Geest als de geest van God.

Ik heb wel een ander standpunt dan jij over de gaven van de Geest.

Ik geloof wel in gebed. Voor kracht, rust, vrede en wijsheid, om met moeilijke omstandigheden om te gaan. En zelfs voor vreugde en geluk in moeilijke omstandigheden. Dat kan ook een proces zijn.

Maar in wat Jezus deed toen hij hier 2000 jaar geleden rond liep dat dat toen was, niet nu.

Wel ben ik ervan overtuigd, dat God ons helpt wb gebed, en waar twee of meer zijn in Mijn naam...

Als je alleen bent kan je ook bidden, en ik denk als er meerdere bidden heeft het meer kracht.

Je kan, denk ik, bidden ook door te denken, maar dan naar God, de hele dag.

Zegens!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 22 augustus 2013, 16:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 23 augustus 2013, 06:20
 
SHANITA130 schreef:
PIETER619 schreef:


Ja, ik laat dat wel. 100% Waarom ook niet? En ja dan zijn wij zelf natuurlijk de baas. God geeft ons die verantwoordelijkheid, en we moeten alleen aan God verantwoording afleggen, dan aan onszelf, en als we een partner hebben aan onze partner, meer niet.

Ik zie de heilige Geest als de geest van God.

Ik heb wel een ander standpunt dan jij over de gaven van de Geest.

Ik geloof wel in gebed. Voor kracht, rust, vrede en wijsheid, om met moeilijke omstandigheden om te gaan. En zelfs voor vreugde en geluk in moeilijke omstandigheden. Dat kan ook een proces zijn.

Maar in wat Jezus deed toen hij hier 2000 jaar geleden rond liep dat dat toen was, niet nu.

Wel ben ik ervan overtuigd, dat God ons helpt wb gebed, en waar twee of meer zijn in Mijn naam...

Als je alleen bent kan je ook bidden, en ik denk als er meerdere bidden heeft het meer kracht.

Je kan, denk ik, bidden ook door te denken, maar dan naar God, de hele dag.

Zegens!

De gave van de Geest worden duidelijk omschreven en de volgelingen van Jezus (oa zijn discipelen) kregen die gaven. Waarom voorbij gaan aan al het goede wat de Heer ons wil geven door Zijn Geest.
zolang wij Hem niet dat geven wat Hij nodig heeft om ons als werktuigen te gebruiken om zo Jezus die eer te geven die Hem toekomt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: zondag 25 augustus 2013, 19:54
 
Mocht de Geest aan het werk deze morgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 26 augustus 2013, 14:24
 
PIETER619 schreef:
Mocht de Geest aan het werk deze morgen?




Hoe weet je dat Pieter???? En bedoel je de Geest of God......? Ik snap nog steeds niets van al dat gepraat van/in de Geest....
Engeltje smiley Engeltje smiley En kan je niet gewoon stil zij in de Geest van God? Hij hoeft toch niet altijd aan het werk? Hij mag er toch ook gewoon zijn en ervaren worden?
ik heb altijd een beetje moeite met de term de Geest is aan het werk.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: maandag 26 augustus 2013, 18:31
 
Ikzelf zie de Geest meer als een onzichtbare scheppende kracht, inspirator, helper of trooster. Iets wat bij God hoort, van God uitgaat. Waar God is, is zijn Geest toch ook? De Geest is toch niet los verkrijgbaar? De Geest is ook niet op te eisen door bepaalde charismatische stromingen, de Geest werkt en waait overal. Het gaat niet (alleen) om iets buitengewoons of bovennatuurlijks, maar de Geest kunnen we ontmoeten en ervaren in onze dagelijkse werkelijkheid, hij is bij ons en woont in ons. Er zijn geen bijzondere geestelijke gaven, maar alle gaven van de Geest zijn bijzonder. Waar liefde is, is God, waar God is, is zijn geest.

Over de geest van God kunnen we al lezen in Genesis, de Geest wordt daar in verband gebracht met de schepping:de Geest van God zweefde over de wateren. Het Hebreeuwse woord voor Geest is ruach. Dit woord betekent wind of adem, de Geest zet aan tot beweging, is scheppend en leven gevend.

En eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Definiëren hoeft en kan niet, ervaren kan wel. En voor een ieder is dat ervaren anders. Dat kan en mag ook!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: maandag 26 augustus 2013, 19:08
 
JANS221 schreef:
Ikzelf zie de Geest meer als een onzichtbare scheppende kracht, inspirator, helper of trooster. Iets wat bij God hoort, van God uitgaat. Waar God is, is zijn Geest toch ook? De Geest is toch niet los verkrijgbaar? De Geest is ook niet op te eisen door bepaalde charismatische stromingen, de Geest werkt en waait overal. Het gaat niet (alleen) om iets buitengewoons of bovennatuurlijks, maar de Geest kunnen we ontmoeten en ervaren in onze dagelijkse werkelijkheid, hij is bij ons en woont in ons. Er zijn geen bijzondere geestelijke gaven, maar alle gaven van de Geest zijn bijzonder. Waar liefde is, is God, waar God is, is zijn geest.

Over de geest van God kunnen we al lezen in Genesis, de Geest wordt daar in verband gebracht met de schepping:de Geest van God zweefde over de wateren. Het Hebreeuwse woord voor Geest is ruach. Dit woord betekent wind of adem, de Geest zet aan tot beweging, is scheppend en leven gevend.

En eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Definiëren hoeft en kan niet, ervaren kan wel. En voor een ieder is dat ervaren anders. Dat kan en mag ook!


Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest..
het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk?
En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 09:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest..
het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk?
En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen....

De Geest is God, God is de Drieéenheid namelijk Vader Zoon en Heilige Geest. Jezus beloofde ons een Helper toen Hij naar de Hemel ging om plaats te bereiden. Zoals jij zegt kan de Geest ook in stilte werken, echter Hij kan ook harten aanraken en zo Zijn aanwezigheid tonen en dat god dan uitbundig geloofd en geprezen wordt.

Hoe ervaar je de Geest is moeilijk uit te leggen, maar kan een speciaal gevoel zijn bij lofprijzing voor God. Zo hadden wij een Joh de Heerzangdienst terwijl onze jeugd naar Drachten ging om een praisedienst bij te wonen. Bij die Joh de Heerzangdienst voelde gewoon iets fijns door de zaal gaan, omdat de "ouderen"met open hart de liederen zongen. Ik dacht toen hier wordt ook een "praisedienst gehouden.

Dat ik deze topic heb geopend was omdat men op velerlei de Heilige Geest kan ervaren. Er is geen gradatie in hoe men de Geest moet ervaren, eenieder op zijn/haar eigenwijze, niets mis mee. Maar ik ben er stellig van overtuigd dat als we meer van de onbekendheid over de Geest wordt opgehelderd en men meer mag leren van wie, wat en hoe de Geest werkt, wij ook meer openheid naar hem toe krijgen.

Gelijk Jezus zei "Ik zend U een Helper", is dat geen leugen geweest, De Geest geeft ons ook besef over wie Jezus is en wat Hij heeft gedaan, mede daardoor kan Hij ns ook gebruiken om de Heer groot te maken een ieder op zijn/haar eigen manier. Dat jij hier op het forum zegt, dat je weet dat Jezus er ook voor jou is en je nabij is, getuigd al dat de Geest in je werkt, want Hij geeft die overtuiging.

Elke christen beleeft het geloven op eigen manier en daar is niets mis mee. een christen die met de gaven van de Geest bezig is is niet beterder dan eentje die oo kgelooft maar bijv meer (zonder te weten) met d evruchten van de Geest bezig is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:46
 
De Heilige Geest kan je ook naar een bepaalde tekst in de bijbel verwijzen, die je op dat moment nodig hebt.
Toen ik pas tot geloof was gekomen heb ik dat mogen ervaren. Ik was zo verrast daardoor, dacht eerst nog: hè dat is toevallig dat ik nu deze tekst lees. Maar het was echt het antwoord dat ik op dat moment nodig had.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 12:49
 
JANS221 schreef:
Ikzelf zie de Geest meer als een onzichtbare scheppende kracht, inspirator, helper of trooster. Iets wat bij God hoort, van God uitgaat. Waar God is, is zijn Geest toch ook? De Geest is toch niet los verkrijgbaar? De Geest is ook niet op te eisen door bepaalde charismatische stromingen, de Geest werkt en waait overal. Het gaat niet (alleen) om iets buitengewoons of bovennatuurlijks, maar de Geest kunnen we ontmoeten en ervaren in onze dagelijkse werkelijkheid, hij is bij ons en woont in ons. Er zijn geen bijzondere geestelijke gaven, maar alle gaven van de Geest zijn bijzonder. Waar liefde is, is God, waar God is, is zijn geest.

Over de geest van God kunnen we al lezen in Genesis, de Geest wordt daar in verband gebracht met de schepping:de Geest van God zweefde over de wateren. Het Hebreeuwse woord voor Geest is ruach. Dit woord betekent wind of adem, de Geest zet aan tot beweging, is scheppend en leven gevend.

En eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Definiëren hoeft en kan niet, ervaren kan wel. En voor een ieder is dat ervaren anders. Dat kan en mag ook!
Een paar dingen vallen me op. Zie jij de Geest als een kracht of als een persoon van de drieëenheid?
Ten tweede: er is ook liefde mogelijk tussen mensen waar God helemaal niet bij aanwezig is. Of zie je elke uiting van liefde meteen ook een uiting van God?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:07
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest..
het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk?
En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen....
Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging.
En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen.
Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 13:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:36
 
CHATULIEM368 schreef:
Een paar dingen vallen me op. Zie jij de Geest als een kracht of als een persoon van de drieëenheid?
Ten tweede: er is ook liefde mogelijk tussen mensen waar God helemaal niet bij aanwezig is. Of zie je elke uiting van liefde meteen ook een uiting van God?

Laten we voorop stellen dat ik dit een moeilijk onderwerp vind en ik het ook niet allemaal weet. Inderdaad zie ik de Geest meer als een kracht van God dan als een persoon. Ik denk dat liefde iets laat zien van God, en ja, God kan daar aanwezig zijn waar hij niet opgemerkt wordt. Ik moest denken aan een gedicht van Elisabeth Browning:

De aarde zit boordevol hemel
en elke struik, hoe gewoon ook,
staat in lichterlaaie van God.
Maar enkel hij die het ziet
doet zijn schoenen uit.
De rest zit er omheen
en plukt bramen.

En ik schreef al: Eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Wat is God, wat is Geest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:49
 
JANS221 schreef:
Laten we voorop stellen dat ik dit een moeilijk onderwerp vind en ik het ook niet allemaal weet. Inderdaad zie ik de Geest meer als een kracht van God dan als een persoon. Ik denk dat liefde iets laat zien van God, en ja, God kan daar aanwezig zijn waar hij niet opgemerkt wordt. Ik moest denken aan een gedicht van Elisabeth Browning:

De aarde zit boordevol hemel
en elke struik, hoe gewoon ook,
staat in lichterlaaie van God.
Maar enkel hij die het ziet
doet zijn schoenen uit.
De rest zit er omheen
en plukt bramen.

En ik schreef al: Eigenlijk kunnen we God of zijn geest niet definiëren, alleen omschrijven en metaforen gebruiken. Wat is God, wat is Geest?
Als je Hem als een kracht beschrijft, kom je snel in de verleiding dat je denkt dat die kracht op te roepen is of te manipuleren. De autonomie van de Geest valt dan helemaal weg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 13:51
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar er is toch een grote categorie mensen die via de Geest spreekt en die zeggen dan soms de meest vreselijke dingen(in mijn ogen dan).......die hun dan via de Geest worden ingegeven........En is in tongen taal spreken ook niet iets wat je ingegeven wordt door de Geest..
het fascinerende daarin is dat dat vooral bij Evangelische geloofsgemeenschappen voorkomt, waarom daar wel en bv niet in een strenge refo kerk?
En als ik zo'n tekst van Pieter lees of we op zondagochtend de Geest al aan het werk gezien hebben vraag ik me in alle ernst af wat hij probeert te zeggen....


CHATULIEM368 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging.
En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen.
Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht.


Als anderen (of ik) vreselijke dingen zeggen, ga ik er maar van uit dat die niet van de Geest van God komen. In de naam van God zijn ook vreselijke dingen gebeurd, die je toch echt niet kunt plaatsen onder de noemer ``God wil het``. En het spreken in tongen…… ik denk dat de Geest mij overslaat en ik zie eigenlijk ook de meerwaarde er niet van in. De Geest van God hoef je niet altijd te zien of te horen, de Geest kun je ook ervaren in de stilte. Gelukkig hebben wij de keuze om die geloofsgemeenschap te zoeken waar we ons thuis voelen en mogen wij een manier van geloven zoeken die bij ons past en moeten we er vooral voor waken om onze geloofswaarheden en geloofsbeleving te hanteren als norm voor anderen. De Geest kan zichtbaar of onzichtbaar, hoorbaar of onhoorbaar aanwezig zijn of werken. En dan mag je best uitspreken dat sommige vormen van geloofsbeleving je niet liggen. Je zult mij ook niet tegenkomen op b.v. Opwekking en ik voel me ook niet thuis in de wat meer charismatische kringen, maar ook niet in kerken met een bevindelijk-gereformeerde grondslag. (Refokerken). Nergens kom ik trouwens in het stuk van Willemijn tegen dat ze evangelische gemeenten niet met respect behandelt, ze stelt vragen en vraagt zich iets af, lijkt mij alleen maar goed. In de ``echte`` Refokerken wordt er trouwens echt niet gezongen uit Opwekking of het Liedboek, daar zingen ze alleen psalmen, liefst niet-ritmisch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 00:13
 
het vuur is gedooft, waakvlam nog, hoop ik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 augustus 2013, 08:12
 
CHATULIEM368 schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat mensen de meest vreselijke dingen zeggen namens de Geest. Misschien heeft dat ook te maken met je eigen houding naar de evangelische beweging.
En je vraag waarom het niet zo bij de refo-beweging voorkomt, is ook niet helemaal juist, we zien een duidelijke toenadering van beide stromingen. Het verbaast mij, maar in de refo kerken wordt even goed uit opwekking gezongen.
Het zou fijn zijn als je de evangelische gemeentes met hetzelfde respect behandeld zouden kunnen worden als dat men van ons verwacht.


Het is een wat idealistische cq naïeve voorstelling die hier gemaakt wordt. Mensen blijven mensen en kunnen idd vreselijke dingen zeggen in naam van God en zgn namens de Geest. Zeker als zij hun eigen zin willen doordrijven. Hoe maakt men zelf onderscheid wanneer men spreekt namens Hem en ten tweede: hoe brengt men het zodanig dat de ander de ruimte heeft om dit te toetsen. Daarbij is relatie een voornaam punt en ik blijf het zeggen: karakter.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 30 augustus 2013, 08:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6