ChristianMatch
 


Forum

Belijdenis doen of volwassendoop
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JACO850





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: maandag 30 september 2013, 18:29
 
Ik ben benieuwd hoe men hier denkt over belijdenis doen of volwassendoop.
Ik ben zelf kort geleden gedoopt, dmv onderdompeling.
Ik ben het met de volwassenendoop volledig eens omdat het bijbels is.
Blijdenis doen is in mijn ogen niet bijbels < het staat overigens ook nergens in de bijbel.>
Ik ben ook vroeger als kind gedoopt,en mensen uit gereformeerde kringen beweren dan dat je dan wedergedoopt word.
Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Want de kinderdoop komt ook niet in de bijbel voor.
Ik hoor graag de meningen van anderen hoe men over deze zaken denkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: maandag 30 september 2013, 18:58
 
Oei...........
Is een erg gevoelig punt.
Ik denk dat zowel het ene als het andere naar Gods hart is.
Als het gemeend is.......en daar ga ik van uit.
Alles wat je doet met een nederig hart en oprecht....is volgens mij juist.

Wedergeboren worden kan ook zonder volwassendoop.
Jezus neemt een ieder aan die zich aan Hem geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 30 september 2013, 23:05
 
Er zijn goede dingen over geschreven maar sommige topics zijn ook gesloten door CM omdat het er door de bekende types, die veelal geband zijn, wat onsmakelijk aan toeging. De conclusie was veelal dat de kinderdoop in de meeste gevallen als plaatsvervangend werd gezien voor de besnijdenis. De volwassendoop gaat en ging gepaard met een al in de Joodse cultuur bestaand reinigingsritueel. Bijbels gezien is de onderbouwing van de kinderdoop niet erg sterk maar het heeft wel waarde gekregen doordat het met de christelijke cultuur verweven is geraakt. Verder wijs ik er op dat in elke kerk de volwassendoop mogelijk is. De kinderdoop niet, al kun je het opdragen in de evangelische kerken zien als een soort ritueel dat er (een beetje) voor in de plaats komt. Evangelische kerken zien veelal de doop als een persoonlijk iets en die wordt weloverwogen gemaakt. Hoe je het wendt of keert: de kinderdoop is dat niet, het is hoe dan ook een keuze van de ouders. Lastig is dan de doop bij volwassenen als de kinderdoop al bediend is. Zelf zie ik dat niet als een probleem. Als iemand het verlangen heeft als volwassene gedoopt te worden en dat zo te ervaren, dan is dat geen minachting voor de ouders indertijd, lijkt me. Ook niet voor de geloofsgemeenschap waar de kinderdoop plaatsvond. Op de keuze voor de kinderdoop heb je ook geen invloed gehad indertijd.

Hoe je er ook over denkt: Mijn ouders en vele ouders met hen stonden vol overtuiging bij het doopvont. Ik kan dat alleen maar respecteren als een overtuigende en gelovige keuze. Omdat als iets van geen enkele waarde af te schilderen gaat me veel te ver - en het gaat ook tegen mijn gevoel in.

Maar er is veel meer over te zeggen, dat is eerder wel gebleken. Een fatsoenlijke en inhoudelijke discussie is zinvol zolang het er over gaat meer inzicht te verkrijgen en niet vooral het eigen gelijk te willen benadrukken. Wie weet is dat nu wel mogelijk.

Wel grappig dat aan de ene kant begrip ontstond voor de volwassendoop, maar uit de andere hoek die toenadering er niet was. Wie weet gaat het nu beter. Eerlijk gezegd vind ik de Bijbelse argumenten voor de kinderdoop niet zo sterk, maar ik vind het wel altijd een mooi gebeuren. Persoonlijk ervoer ik het als baby kennelijk niet als een zegen want ik heb de kerk bij elkaar gebruld en ze hebben me toen van pure ellende maar naar buiten gebracht. Een grote mond, net als zijn vader, werd er geglimlacht, lol.

Thomas, vroeger was niet alles beter.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 oktober 2013, 19:48
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 17:39
 
Ja precies .........toenadering.
En elkaar bestrijden om deze zaken is geen stijl.
Ik hoop ook op een fatsoenlijke discussie.
Althans dat wens ik.

Je souhaite une discussion agreable .......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 19:23
 
CORTAZAR588 schreef:
Ja precies .........toenadering.
En elkaar bestrijden om deze zaken is geen stijl.
Ik hoop ook op een fatsoenlijke discussie.
Althans dat wens ik.

Je souhaite une discussion agreable .......

Ik versta je laatste zin uitstekend, dat zal je ook niet verbazen, denk ik, maar je hoeft toch wat je erboven schrijft - dat je op een prettige dan wel aangename discussie hoopt - toch ook niet nog een keer in het Frans op te schrijven? Een discussie is aangenaam zonder de bekende scherpslijpers maar is dat ook als we weten waar de ander over schrijft en het niet eerst hoeven te vertalen, wat nu eenmaal niet iedereen kan.

De eenvoud is het kenmerk van het ware. Dat kunnen we allebei wel in het Latijn opdreunen maar zoals het hier staat, snapt iedereen het. Inhoudelijk ben ik het op dit punt zeker met je eens.

Thomas, ook niet altijd simpel, dat geeft hij toe. Engeltje smiley


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 1 oktober 2013, 19:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 19:37
 
THOMAS968 schreef:
Ik versta je laatste zin uitstekend, dat zal je ook niet verbazen, denk ik, maar je hoeft toch wat je erboven schrijft - dat je op een prettige dan wel aangename discussie hoopt - toch ook niet nog een keer in het Frans op te schrijven? Een discussie is aangenaam zonder de bekende scherpslijpers maar is dat ook als we weten waar de ander over schrijft en het niet eerst hoeven te vertalen, wat nu eenmaal niet iedereen kan.

De eenvoud is het kenmerk van het ware. Dat kunnen we beiden wel in het Latijn opdreunen maar zoals het hier staat, snapt iedereen het.

Thomas, ook niet altijd simpel, dat geeft hij toe. Engeltje smiley

Thomas locuta, causa finita..... Engeltje smiley

dus...nu weer on topic.....


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 1 oktober 2013, 19:54
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 20:09
 
http://youtu.be/3hclLiUt0HU

Vanaf 50e seconde.


NB: Ik vergat te quoten. Dit is dus een off-topic quote op andere off topic quotes.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 1 oktober 2013, 20:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NICKY029





Berichten: 59

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 oktober 2013, 22:40
 
Het is heel mooi als je voor God kiest, en dit wil laten zien door doop of onderdompeling.

Nog mooier word het als je de rest van je leven met God verder gaat en probeert te leven naar zijn wil.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: woensdag 2 oktober 2013, 14:55
 
Iets meer dan een week geleden werd er bij ons in de gemeente een zestal mensen gedoopt. De voorganger sprak over de doop als het zichtbaar maken van het nieuwe leven. Toen Jezus op gewekt werd, werd de steen weg gerold van het graf. Niet om Hem er uit te kunnen laten want dat had Hij niet nodig. Maar het openbaar te maken aan de wereld. Door je te laten dopen laat je zien aan de gemeente en de bezoekers dat je het nieuwe leven in gaat. Doop in de H.Geest is veel belangrijker. Wandelen in Zijn kracht en liefde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
VISJEVIS181





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 00:51
 
De doop door onderdompeling is afkomstig van het joodse mikwe, Dat werd en wordt nog steeds gedaan aan het begin van een nieuwe situatie in het leven. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 19:55
 
JOSEF872 schreef:
Iets meer dan een week geleden werd er bij ons in de gemeente een zestal mensen gedoopt. De voorganger sprak over de doop als het zichtbaar maken van het nieuwe leven. Toen Jezus op gewekt werd, werd de steen weg gerold van het graf. Niet om Hem er uit te kunnen laten want dat had Hij niet nodig. Maar het openbaar te maken aan de wereld. Door je te laten dopen laat je zien aan de gemeente en de bezoekers dat je het nieuwe leven in gaat. Doop in de H.Geest is veel belangrijker. Wandelen in Zijn kracht en liefde.

als je wilt laten zien aan de wereld dat je voor Hem kiest, kan je ook doen dmv belijdenis en dat hoeft niet persé middels een onderdompeling. Ligt puur aan hoe een gemeente hier over denkt en het preken naar eigen parochie van de voorganger.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 8 oktober 2013, 21:13
 
MARCOVH807 schreef:
als je wilt laten zien aan de wereld dat je voor Hem kiest, kan je ook doen dmv belijdenis en dat hoeft niet persé middels een onderdompeling. Ligt puur aan hoe een gemeente hier over denkt en het preken naar eigen parochie van de voorganger.

Het woordje 'baptizo', wat in het N.T. voor dopen gebruikt werd, betekent onderdompeling.
Van welke kant je de doop ook bekijkt, dat woordje 'baptizo' blijft staan.

Waarom kregen meisjes in het O.T. geen teken van het verbond en in het N.T. wel.
De besnijdenis vond op de 8ste dag plaats omdat het medisch gezien de meest geschikte dag was voor deze operatie. De precieze feiten weet ik niet, maar wel dat het medisch gezien de beste tijd was voor de baby.
iedereen kan begrijpen, dat hoe ouder het kind werd, des te meer deze ingreep op weerstand bij het kind zou stuiten.

Als je de doop vrijblijvend kunt invullen en een paar druppels water ook voldoende is, waar blijf je dan met de rest van de Bijbelse waarden en normen.
Een kind is geheiligd in de ouders tot het tot de leeftijd van onderscheid is gekomen.
Rond het twaalfde jaar weet een kind vaak wel wat goed en fout is en begint de ontwikkeling van het geweten.
M.i. is het heel erg bijbels om tieners te dopen door onderdompeling, wanneer de ouders of de voorganger ziet dat een tiener zelf kan gaan bekijken wat wel en wat niet kan en zo gevoelig wordt voor de overtuiging van de Heilige Geest van zonde, oordeel en gerechtigheid.

De doop is niet zaligmakend, dat is alleen de wedergeboorte.
Het is m.i. een daad van gehoorzaamheid, de doop door onderdompeling.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 8 oktober 2013, 21:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 06:53
 
ANNETTE050 schreef:
.........

De doop is niet zaligmakend, dat is alleen de wedergeboorte.
Het is m.i. een daad van gehoorzaamheid, de doop door onderdompeling.

Ieww, ik krijg kriebels van de term "daad van gehoorzaamheid".
Welke wet in het NT verplicht ons om gedoopt te worden?

En in het NT lees je vaak dat "hupeldepup" geloofde en dat hij/zij en hun hele gezin gedoopt werd.

Ik heb niet het gevoel dat er aan de hemelpoort naar gevraagd wordt (net zo min als naar je kerkelijke gezindte)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 08:57
 
ANNA415 schreef:
Ieww, ik krijg kriebels van de term "daad van gehoorzaamheid".
Welke wet in het NT verplicht ons om gedoopt te worden?

En in het NT lees je vaak dat "hupeldepup" geloofde en dat hij/zij en hun hele gezin gedoopt werd.

Ik heb niet het gevoel dat er aan de hemelpoort naar gevraagd wordt (net zo min als naar je kerkelijke gezindte)

Het gaat om de term 'baptizo', doop door onderdompeling.
Als je het als een wet ziet om je te laten dopen......?????????
Ik geef gewoon mijn mening over de meest Bijbelse manier van dopen, ik zeg er uitdrukkelijk bij dat de doop niet zaligmakend is.
Liever niet wat ik zeg uit de context halen.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 9 oktober 2013, 10:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 11:03
 
ANNETTE050 schreef:
Het gaat om de term 'baptizo', doop door onderdompeling.

De betekenis van baptizo is niet onderdompeling door doop maar verandering(en ook besprengen etc),je redenatie gaat alleen op als je je eigen draai aan de vertaling geeft net als vertalers van de Bijbel hebben gedaan,zij baseerden zich op een vermoeden van de betekenis.

M.i. gaat het om de keuze die je gemaakt hebt,niet op welke manier je die vorm gegeven hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 11:12
 
Na mijn wedergeboorte heb ik belijdeniscatechesatie gedaan.
Dat wilde ik graag omdat ik meer wilde leren over de nieuwe wereld waarin ik was terechtgekomen (geestelijk gezien). Na dat jaar heb ik belijdenis gedaan en me laten dopen (niet door onderdompeling, maar besprenkeling).

Mensen willen me nog wel 's laten geloven dat die manier van dopen onzin is en dat ik me "moet" laten herdopen. Ik weet zeker dat daar op dat moment iets gebeurd is (geestelijk gezien) op het moment dat ik gedoopt werd. Ik sta daar zelf ook helemaal achter. Ik heb ook niks tegen doop door onderdompeling. Het zijn 2 manieren om de opdracht van Jezus tot uiting te geven.

Het doen van belijdenis staat inderdaad niet in de bijbel.
Toch ervoer ik duidelijk een verlangen om dit te doen.
Een jaar samen optrekken met een groep mensen om daarna als het ware "ja" tegen God en je gemeente te zeggen. Zoiets als trouwen. Je kiest voor je partner maar geeft elkaar in het openbaar je ja-woord als bevestiging van je liefde en geloof voor elkaar.

Inmiddels heb ik wel geleerd dat ik niet ja tegen m'n gemeente heb gezegd, maar tegen de Gemeente van Christus die veeeeel breder is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 15:24
 
LEANNE226 schreef:
De betekenis van baptizo is niet onderdompeling door doop maar verandering(en ook besprengen etc),je redenatie gaat alleen op als je je eigen draai aan de vertaling geeft net als vertalers van de Bijbel hebben gedaan,zij baseerden zich op een vermoeden van de betekenis.

M.i. gaat het om de keuze die je gemaakt hebt,niet op welke manier je die vorm gegeven hebt.

Ja, precies, de doop door onderdompeling is een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens (Rom.6,7 en 8). Zoals ik ook aangaf is alleen de wedergeboorte oftewel verandering zaligmakend. De doop is een teken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 15:58
 
ANNETTE050 schreef:
Ja, precies, de doop door onderdompeling is een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens (Rom.6,7 en 8). Zoals ik ook aangaf is alleen de wedergeboorte oftewel verandering zaligmakend. De doop is een teken.

de doop is (o.a)een teken van het afleggen van de oude mens en de wedergeboorte van de nieuwe mens.
Denk niet dat het veel uitmaakt hoeveel water er bij gebruikt wordt.
Zelf vind ik onderdompelen mooier maar dat komt ook omdat ik dat zo geleerd heb.
Ben zelf als tiener gedoopt door onderdompeling, maar iemand die gedoopt is door besprekeling zoals Roady beschrijft is toch ook prima
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:08
 
Het is toch niet zo dat je door de doop ook gelijk wedergeboren bent.

Roady zegt dat hij al wedergeboren was en daarna belijdenis heeft gedaan en zo is het bij mijzelf ook gegaan.

De oude mens wordt afgelegd en je bent door de doop wel een nieuw mens, maar of je dan ook wederom geboren bent? vraag ik me af?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 16:38
 
Jane,

De juiste volgorde (bijbels gezien) is:
wedergeboren raken
(denk aan de woorden van Jezus aan Nicodemus: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij wederomgeboren wordt )

Je laten dopen
Als ik div teksten lees die ik hier niet zal neerzetten, gaat dopen altijd gepaard met het belijden van zonden en wordt de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest eraan gekoppeld.

Dopen is dus niet iets op zichzelf staand waarDOOR je behouden kunt worden.

Hoe zie je dit zelf Jane?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 17:26
 
ROADY558 schreef:
Jane,

De juiste volgorde (bijbels gezien) is:
wedergeboren raken
(denk aan de woorden van Jezus aan Nicodemus: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij wederomgeboren wordt )

Je laten dopen
Als ik div teksten lees die ik hier niet zal neerzetten, gaat dopen altijd gepaard met het belijden van zonden en wordt de naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest eraan gekoppeld.

Dopen is dus niet iets op zichzelf staand waarDOOR je behouden kunt worden.

Hoe zie je dit zelf Jane?

Nee, door de doop ben je niet behouden, ik ben als baby gedoopt en ben pas later tot geloof gekomen.

Je hebt het over de juiste volgorde, m.i. is dat niet het belangrijkste. Als je als baby wordt gedoopt sluit God een verbond met je en later maak je de keus om Jezus als je verlosser aan te nemen en dan belijdenis te doen.

Maar het belangrijkste is dat je gelooft en niet hoe of wanneer je gedoopt bent.
Zo zie ik het
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 17:32
 
Ja zo zie ik het ook:
Alleen door geloof in Christus word je behouden.

Hoe zie je de woorden die Jezus her en der in de bijbel spreekt over de doop? Het is wel Jezus die het zegt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 19:07
 
ROADY558 schreef:
Ja zo zie ik het ook:
Alleen door geloof in Christus word je behouden.

Hoe zie je de woorden die Jezus her en der in de bijbel spreekt over de doop? Het is wel Jezus die het zegt?

Ja Roady, je bedoelt zeker dat Jezus zegt: geloof en laat je dopen. Ja dat is ook wel iets om over na te denken. Doe ik ook zeker wel. Heb al verschillende mensen om mij heen die zich hebben laten herdopen.

Als ik daar bij ben, heb ik ook wel eens dat verlangen gevoeld. Maar ik ben nog niet zo ver om het ook echt te gaan doen.
Het is maar net waar je wiegje heeft gestaan en ik ben gewoon heel blij/dankbaar dat ik door besprenkeling ben gedoopt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 20:27
 
Kinderdoop of doop als volwassenen door eigen keus... het blijft zo persoonlijk. Feit is dat we met elkaar door één Deur kunnen:
omdat wij "door één Geest allen tot één lichaam zijn gedoopt”...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 21:07
 
In de PKN, waartoe ik behoor, is het gebruikelijk om jonge kinderen te dopen. Ik vind het toch elke keer weer een mooi gebeuren om te zien dat God ook deze kleine kinderen de hand reikt en laat weten dat Hij er is en dat Hij er zal zijn. Maar van een persoonlijke keuze is geen sprake. De ouders kiezen en doen dit vanuit hun geloof. Als klein kind gedoopt te zijn vraagt nog wel om keuze en een antwoord. De openbare geloofsbelijdenis zou je als antwoord kunnen zien.
Maar het is moeilijk (zo niet onmogelijk) om dit te kunnen onderbouwen vanuit de Bijbel. En de zin dat de (kinder)doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, (zoals staat in een oud doopformulier) lijkt mij in het geheel niet op zijn plaats.
Maar omdat ik tot een kerk behoor waar de kinderdoop gebruikelijk is, wil dat nog niet zeggen, dat ik de keuze om zich als volwassene te laten dopen afkeur. De volwassendoop als bevestiging van een persoonlijke keuze kan toch niet verkeerd worden genoemd. En hoe je die keuze wil vorm geven en openbaar wil maken, is (voor mij) van minder belang. De doop is een teken en meer niet. De een zal kiezen door een doop op volwassen leeftijd (al dan niet door onderdompeling) en de ander door het doen van een openbare belijdenis. God ziet het hart aan en een persoonlijk kiezen voor Hem, is voor mij belangrijker dan de gewoonte van een kerk. Zelf heb/voel ik de behoefte niet om die keuze te laten bevestigen door mij (nogmaals) te laten dopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: woensdag 9 oktober 2013, 23:04
 
JANE410 schreef:
Ja Roady, je bedoelt zeker dat Jezus zegt: geloof en laat je dopen. Ja dat is ook wel iets om over na te denken. Doe ik ook zeker wel. Heb al verschillende mensen om mij heen die zich hebben laten herdopen.

Als ik daar bij ben, heb ik ook wel eens dat verlangen gevoeld. Maar ik ben nog niet zo ver om het ook echt te gaan doen.
Het is maar net waar je wiegje heeft gestaan en ik ben gewoon heel blij/dankbaar dat ik door besprenkeling ben gedoopt.

Ja het is zeker iets om dankbaar voor te zijn.
Ik ken dat verlangen wel. Maar waarom over-dopen?
Dan denk ik: als ik dat zou doen, zou mijn "eerste" doop dus zonder waarde zijn? En dat is het dus niet. Ik zal me dus ook niet laten overdopen.
M.i. voegt dat niets toe aan de redding die ik nu al mag hebben in Christus.

Of bedoel je in jouw geval dat je als baby bent gedoopt?


Laatst aangepast door
ROADY558
op woensdag 9 oktober 2013, 23:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:36
 
ROADY558 schreef:
Ja het is zeker iets om dankbaar voor te zijn.
Ik ken dat verlangen wel. Maar waarom over-dopen?
Dan denk ik: als ik dat zou doen, zou mijn "eerste" doop dus zonder waarde zijn? En dat is het dus niet. Ik zal me dus ook niet laten overdopen.
M.i. voegt dat niets toe aan de redding die ik nu al mag hebben in Christus.

Of bedoel je in jouw geval dat je als baby bent gedoopt?

Ja ik ben als baby gedoopt en ik vind dat ook zeker genoeg waarde hebben. Soms wordt je een beetje beinvloed door evangelische vrienden die dan zeggen dat er niets over kinderdoop in de bijbel staat.

Maar elke keer als er kinderen worden gedoopt in mijn gemeente voel ik dat God daar is en dan kan ik weer denken: het is goed de kinderdoop en ook de onderdompeling.

Het voegt inderdaad niets toe aan je redding in Christus
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:47
 
JANE410 schreef:
Ja ik ben als baby gedoopt en ik vind dat ook zeker genoeg waarde hebben. Soms wordt je een beetje beinvloed door evangelische vrienden die dan zeggen dat er niets over kinderdoop in de bijbel staat.

Maar elke keer als er kinderen worden gedoopt in mijn gemeente voel ik dat God daar is en dan kan ik weer denken: het is goed de kinderdoop en ook de onderdompeling.

Het voegt inderdaad niets toe aan je redding in Christus

Mooi! Ik geloof ook dat het zo is. God verbindt zich met ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 10:48
 
Ik snap wat je bedoelt: ik heb al zoveel discussies gehoord over dopen. Die ga ik dan maar uit de weg. Zeker als mensen het menen te moeten opleggen welke vorm wel of niet goed is. Dat is een zaak tussen ieder mens en God persoonlijk.

Ik ben zelf niet gedoopt als kind, dus weet ook niet hoe dat is.
Ik denk wel dat ik een verlangen zou hebben om zelf voor de doop te kiezen, ook al was ik wel als kind gedoopt. Als kind heb je zelf nog geen relatie met de Heer. Dus ik kan je best begrijpen als je dat verlangen nu ook ervaart Jane. Ik zou zeggen: wat let je om je als volwassene te laten dopen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 10 oktober 2013, 12:10
 
ROADY558 schreef:
Ik snap wat je bedoelt: ik heb al zoveel discussies gehoord over dopen. Die ga ik dan maar uit de weg. Zeker als mensen het menen te moeten opleggen welke vorm wel of niet goed is. Dat is een zaak tussen ieder mens en God persoonlijk.

Ik ben zelf niet gedoopt als kind, dus weet ook niet hoe dat is.
Ik denk wel dat ik een verlangen zou hebben om zelf voor de doop te kiezen, ook al was ik wel als kind gedoopt. Als kind heb je zelf nog geen relatie met de Heer. Dus ik kan je best begrijpen als je dat verlangen nu ook ervaart Jane. Ik zou zeggen: wat let je om je als volwassene te laten dopen?

haha moet jij es opletten Knipoog smiley Kinderen hebben dat wel degelijk!


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 10 oktober 2013, 12:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3