ChristianMatch
 


Forum

Eenheid in de Gemeente: waarom zijn er zoveel scheuringen?!
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zondag 13 oktober 2013, 22:35
 
In het Hogepriesterlijk gebed (Joh. 17) bidt Jezus de volgende woorden: "En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn; Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt" (vers 22 en 23).

In Ef. 3: 14-21 staat: "Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods."

Waarom bad Jezus dit gebed? Wist Hij dat er scheuringen zouden ontstaan en dat de tegenpartij daarmee zijn slag zou kunnen slaan?

Ik wil graag van gedachten wisselen over hoe we met elkaar kunnen bouwen aan het Koninkrijk van God en de eenheid (en de onderlinge liefde) kunnen bewaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 08:57
 
REGINA565 schreef:
In het Hogepriesterlijk gebed (Joh. 17) bidt Jezus de volgende woorden: "En de heerlijkheid, die Gij Mij gegeven hebt, heb ik hun gegeven, opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn; Ik in hen en Gij in Mij, dat zij volmaakt zijn tot één, opdat de wereld erkenne, dat Gij Mij gezonden hebt en dat Gij hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt" (vers 22 en 23).

In Ef. 3: 14-21 staat: "Geworteld en gegrond in de liefde, zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods."

Waarom bad Jezus dit gebed? Wist Hij dat er scheuringen zouden ontstaan en dat de tegenpartij daarmee zijn slag zou kunnen slaan?

Ik wil graag van gedachten wisselen over hoe we met elkaar kunnen bouwen aan het Koninkrijk van God en de eenheid (en de onderlinge liefde) kunnen bewaren.


Het is God bekend wat er toen gebeuren zou enwat er allemaal nog gaat gebeuren, Hij laat dat ons oo kweten in Zijn profetieën. Mede omdat wj de Bijbelnaar onze hand zetten en er onze uitleg aangeven, konden er scheuringen ontstaan.

Zo al sje kan zien op het forum, zijn er heel vel verschillende meningen, maar als we nu eens begonne met het grote gebod en van daaruit gingen werken, zou men toch dichter naar elkaar toe moeten komen. bij ons in het dorp, is men bezig om gezamenlijk toch dingen te gaan doen omdat het dus niet om de kerk draait maar om Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 09:17
 
Ik denk dat we al een eindje opschieten wanneer we de mening of visie van een ander niet als een bedreiging zien maar een aanvulling. We kunnen iets van elkaar leren of een mening/visie waar je het niet mee eens kunt zijn te zien als iets van die ander zolang het niet beschadigend en bedreigend is.

Iets brengen als "de waarheid" zonder verder open te staan wat die waarheid met een ander in de praktijk doet is geen voorbeeld van liefhebben.


Laatst aangepast door
JOL252
op maandag 14 oktober 2013, 09:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 10:40
 
Weet je wat zo mooi is aan scheuringen?
God gebruikt dat altijd weer ten goede om Zijn Koninkrijk uit te breiden.

Soms willen mensen echt niet aanpassen of veranderen, vergeven of zwijgen. Nou dan ga je toch allebei je eigen weg? Die voorbeelden kom ik ook tegen in de bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 15:10
 
ROADY558 schreef:
Weet je wat zo mooi is aan scheuringen?
God gebruikt dat altijd weer ten goede om Zijn Koninkrijk uit te breiden.

Soms willen mensen echt niet aanpassen of veranderen, vergeven of zwijgen. Nou dan ga je toch allebei je eigen weg? Die voorbeelden kom ik ook tegen in de bijbel.

Helaas niet altijd. Laatst gehoord van mijn oude gemeente dat er weer een splitsing was gekomen. Een groep die met de H.geest en andere iets minder met de H.Geest. Wat een mooi getuigenis is dat naar de wereld. Wij maar ruzie maken met elkaar en dan zeggen wil je vrede kom bij Jezus. Dan denken ze o ja dat is die man van die kerken die altijd ruzie maken met elkaar.. nee bedankt. Lastig hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 16:06
 
Ja daar heb je wel een punt.
Het is absoluut geen getuigenis naar buiten toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 17:26
 
Er is eens een dag van èènheid georganiseerd door o.a. Wilkin vd Kamp op het maliveld in Den Haag.

De opkomst viel dacht ik wat tegen helaas. De wil is er dus wel bij sommige gemeenten.

En bij de conferentie`s komen mensen uit allerlei kerkstromingen, tot aan gereformeerde gemeente toe. Dan is er wel een èènheid. In het klein kan het dus wel, nu nog in het groot

Maar hoe Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 18:03
 
Eenheid van vele gezindten zie ik altijd op de Pinksterconferentie in Biddinghuizen, wat een feest. je voelt gewoon de aanwezigheid van de Geest.

Waarom kan het daar wel en in eigen buurt niet, zou men zich kunnen afvragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 20:10
 
PIETER619 schreef:
Eenheid van vele gezindten zie ik altijd op de Pinksterconferentie in Biddinghuizen, wat een feest. je voelt gewoon de aanwezigheid van de Geest.

Waarom kan het daar wel en in eigen buurt niet, zou men zich kunnen afvragen.


Waar ik ook christenen ontmoet, in Nederland of in welk land dan ook in de wereld; ik ervaar de eenheid omdat ik Christus in die ander ontmoet. Ik denk dat het belangrijk is dat Gods Geest in ons woont en wij onze blik op Hem richten en niet op onszelf of onze eigen 'waarheden'. Ik heb vaak mensen ontmoet die hun eigen koninkrijkjes aan het bouwen zijn...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 22:34
 
JANE410 schreef:
Er is eens een dag van èènheid georganiseerd door o.a. Wilkin vd Kamp op het maliveld in Den Haag.

De opkomst viel dacht ik wat tegen helaas. De wil is er dus wel bij sommige gemeenten.

En bij de conferentie`s komen mensen uit allerlei kerkstromingen, tot aan gereformeerde gemeente toe. Dan is er wel een èènheid. In het klein kan het dus wel, nu nog in het groot

Maar hoe Smiley die vol vragen zit

Ik denk dat mensen die ergens naar toe gaan, met een bepaalde nederige houding daarheen gaan. En dat maakt de sfeer zo prettig. Daarbij is iedereen er even uit, dus er is ook geen sprake van haast of gejaagdheid.

Als genoeg mensen de noodzaak van nederigheid gaan inzien, dan krijgt God steeds meer ruimte. Een blijvend gebedspunt voor mezelf en m'n omgeving...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANE410





Berichten: 554

BerichtGeplaatst: maandag 14 oktober 2013, 23:25
 
ROADY558 schreef:
Ik denk dat mensen die ergens naar toe gaan, met een bepaalde nederige houding daarheen gaan. En dat maakt de sfeer zo prettig. Daarbij is iedereen er even uit, dus er is ook geen sprake van haast of gejaagdheid.

Als genoeg mensen de noodzaak van nederigheid gaan inzien, dan krijgt God steeds meer ruimte. Een blijvend gebedspunt voor mezelf en m'n omgeving...

Ja, dat is waar, nederigheid dan zouden we meer tot elkaar kunnen komen. En zeker iets om met z`n allen voor te bidden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 09:58
 
ROADY558 schreef:
Ik denk dat mensen die ergens naar toe gaan, met een bepaalde nederige houding daarheen gaan. En dat maakt de sfeer zo prettig. Daarbij is iedereen er even uit, dus er is ook geen sprake van haast of gejaagdheid.

Als genoeg mensen de noodzaak van nederigheid gaan inzien, dan krijgt God steeds meer ruimte. Een blijvend gebedspunt voor mezelf en m'n omgeving...

Ja, een nederige houding waarbij een ieder bereid is om de ander hoger te achten dan zichzelf, is onderdeel van het Gemeente zijn.

Het is mooi zoals je aangeeft dat het voor jou een gebedspunt is. Wanneer wij aan de voeten van Jezus gaan zitten om naar Hem te luisteren, net zoals Maria dit destijds deed, wil de Heer ons nederigheid leren. Hij is zelf nederig van hart! Martha kwam met allerlei verwijten en Jezus vond dat zij zich veel te druk maakte. Hij zei: "Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen" (Lucas 10:42).

Ik las net een stukje in Handelingen 3 waar Paulus schrijft over mensen die geestelijk zijn en mensen die vleselijk zijn. Bij deze laatste groep ontstaat hierdoor afgunst, ruzie en tweedracht.

Ik geloof dat wij als christen moeten zorgen dat we geestelijke mensen worden en dat we gaven hebben gekregen waarmee we elkaar mogen dienen Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 10:35
 
Mooie aanhalingen Regina

Ja Jezus is zelf nederig. Dus wij kunnen Hem alleen ontmoeten in de mate waarin we zelf nederig willen worden. Iemand zei eens dat de mooiste cadeaus en meest waardevolle lessen op de onderste planken liggen.

Ik blijf het wonderlijk vinden dat iets in mij zelf zich voortdurend lijkt te verzetten tegen nederigheid. Iets in mijzelf wil zich altijd maar weer verheffen en laten zien. Terwijl ik weet dat alle verheffing weer afgebroken zal worden. Herkenbaar?

Ja die vruchten van het vlees zijn mij ook niet onbekend helaas.
Voor allemaal wel erg herkenbaar denk ik.

Gelukkig maar dat God er bij blijft en Zijn werk zal afmaken, wat Hij ooit begonnen was. Maar zoals je zegt: daar moeten we wel zelf voor zorgen, naar streven. Lukt dat in jouw eigen leven om die gaven uit te leven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 10:39
 
Nederig zijn is niet hetzelfde als je eigenwaarde ontkennen/niet te gaan staan in die kracht. Men verwart nogal eens zelfbewustzijn met hoogmoed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 10:51
 
Dat beweerde ik ook niet :)

Ik plaats nederigheid tegenover trots en verheffing.
Verheffing zie ik dan als een manier om m'n eigenwaarde te verhogen (wat ik in werkelijkheid helemaal niet kan omdat mijn eigenwaarde vast ligt in Christus). Er ligt vaak verzet naar God onder. Afzetten tegen God (of andere autoriteiten)
Nederigheid zie ik als het juiste zicht op Christus en op jezelf hebben, en in die afhankelijkheid gaan wandelen.
Zoiets :)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 oktober 2013, 10:55
 
ROADY558 schreef:
Dat beweerde ik ook niet :)

Ik plaats nederigheid tegenover trots en verheffing.
Verheffing zie ik dan als een manier om m'n eigenwaarde te verhogen (wat ik in werkelijkheid helemaal niet kan omdat mijn eigenwaarde vast ligt in Christus). Er ligt vaak verzet naar God onder. Afzetten tegen God (of andere autoriteiten)
Nederigheid zie ik als het juiste zicht op Christus en op jezelf hebben, en in die afhankelijkheid gaan wandelen.
Zoiets :)

Het was ook een algemene opmerking, niet per se op jouw reactie gericht. Knipoog smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 15 oktober 2013, 10:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: woensdag 16 oktober 2013, 18:17
 
ROADY558 schreef:
Mooie aanhalingen Regina

Ja Jezus is zelf nederig. < ....> Terwijl ik weet dat alle verheffing weer afgebroken zal worden. Herkenbaar?

Ja die vruchten van het vlees zijn mij ook niet onbekend helaas.
Voor allemaal wel erg herkenbaar denk ik.

Gelukkig maar dat God er bij blijft en Zijn werk zal afmaken, wat Hij ooit begonnen was. Maar zoals je zegt: daar moeten we wel zelf voor zorgen, naar streven. Lukt dat in jouw eigen leven om die gaven uit te leven?

Ja, ik herken in mijn eigen leven ook de moeite met nederigheid. En het reageren uit het vlees is mij zeker niet onbekend... ik sla regelmatig Galaten 5: 13-26 er op na om te zien of ik nog op de goede weg zit : )
Als ik fout zit, beleid ik dit aan de Heer. En als ik iemand te kort heb gedaan, wil ik dit in orde maken.

Dit brengt mij op een ander belangrijk punt als het gaat om het bewaren van de eenheid in de Gemeente. Ik ben er achter gekomen dat ik naar mensen uit de wereld anders reageerde (met meer begrip) dan naar iemand die gelovig is. Van een christen verwacht je dat hij/ zij 'heilig' leeft. Ik ben er achter gekomen dat mijn broeders en zusters 'genadetrainers' zijn; zij leren mij om onvoorwaardelijk lief te hebben zoals God ook onvoorwaardelijk van ons houdt! Ziedaar, de eerste vrucht van de Geest : )

God zij dank heeft God mij gaven gegeven want uit mijzelf lukt het mij niet om bijvoorbeeld barmhartig te zijn. Of ik de gaven uit kan leven? Ik hoop mijn gaven verder te ontwikkelen; ik vind het in elk geval fijn om mensen te bemoedigen ...

Herkennen jullie de gaven die God je gegeven heeft?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: woensdag 16 oktober 2013, 19:04
 
REGINA565 schreef:
Ja, een nederige houding waarbij een ieder bereid is om de ander hoger te achten dan zichzelf, is onderdeel van het Gemeente zijn.

Het is mooi zoals je aangeeft dat het voor jou een gebedspunt is. Wanneer wij aan de voeten van Jezus gaan zitten om naar Hem te luisteren, net zoals Maria dit destijds deed, wil de Heer ons nederigheid leren. Hij is zelf nederig van hart! Martha kwam met allerlei verwijten en Jezus vond dat zij zich veel te druk maakte. Hij zei: "Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen" (Lucas 10:42).

Ik las net een stukje in Handelingen 3 waar Paulus schrijft over mensen die geestelijk zijn en mensen die vleselijk zijn. Bij deze laatste groep ontstaat hierdoor afgunst, ruzie en tweedracht.

Ik geloof dat wij als christen moeten zorgen dat we geestelijke mensen worden en dat we gaven hebben gekregen waarmee we elkaar mogen dienen Lachende smiley
Ik merk bij mij zelf dat wanneer ik zoals in mijn situatie mijn focus op mijn problemen zet ik steeds meer naar het vlees luister. Maar..... elke dag de Heer zoeken en aanbidden en danken scheelt behoorlijk in het leven naar de Geest of naar het vlees. Kijk ik naar de golven of richt ik mijn blik naar de Heer. De laatste is verre weg de beste keus maar niet altijd het geen ik kies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 oktober 2013, 22:19
 
JOL252 schreef:
Nederig zijn is niet hetzelfde als je eigenwaarde ontkennen/niet te gaan staan in die kracht. Men verwart nogal eens zelfbewustzijn met hoogmoed.

Ach Jol, ik ben maar een simpele jongen ik dacht wij moesten sterven aan ons oude natuur. Wat bedoel je in de goede zin met zelfbewustzijn? Hoe vertaal ik dat naar de nieuwe mens?

aljo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:21
 
JOSEF872 schreef:
Ik merk bij mij zelf dat wanneer ik zoals in mijn situatie mijn focus op mijn problemen zet ik steeds meer naar het vlees luister. Maar..... elke dag de Heer zoeken en aanbidden en danken scheelt behoorlijk in het leven naar de Geest of naar het vlees. Kijk ik naar de golven of richt ik mijn blik naar de Heer. De laatste is verre weg de beste keus maar niet altijd het geen ik kies.



En als je dan je blik richt op de Heer, wat ervaar je dan, Josef? Daar ben ik echt benieuwd naar! Ik hoop dat je op deze topic nog iets wil delen van de werking van de Heilige Geest in jouw leven : )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 18:42
 
JOSEF872 schreef:
Ach Jol, ik ben maar een simpele jongen ik dacht wij moesten sterven aan ons oude natuur. Wat bedoel je in de goede zin met zelfbewustzijn? Hoe vertaal ik dat naar de nieuwe mens?

aljo



Als er Iemand ons een zelfbewustzijn geeft is Hij dat wel en juist met die nieuwe mens die zich vernieuwd van dag tot dag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:01
 
Helemaal waar.
Maar het is een kreet die verdacht veel wordt genoemd in de new age-stroming waar alles om het "zelf" draait.
Dus deze term moet wel in de juiste zicht geplaats worden.

Wat jij zegt Jol, maar dan anders geformuleerd:
Niemand dan de Vader kan ons beter bewust maken, van wie we zelf zijn.

Of nog anders gezegd:
Door te ontdekken wie God is, ontdek ik wie ik zelf ten diepste ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:06
 
Tja, nederig zijn en in de autoriteit van de Heer staan omdat wij een hogere geestelijke plaats hebben gekregen blijft lastig. Kijk maar naar sprekers die bijzondere tekenen verrichten en eerst nederig van hart zijn en dan later toch een stuk trots binnen laten glippen. Dat is vaak een splijtzwam.
Kijk ik heb met Herman Boon momenten gezien waarin demonen aan gesproken werd in de autoriteit van christus. Als ze geen rechtmatige grond meer hebben moeten ze er uit. Dat gebeurd dan ook vaak snel.
Maar als wij met de zelfde houding ons zelf weer verheffen boven broer of zus dan gaat het weer mis. Kijk maar naar de discipelen. Ze waren al bezig wie de belangrijkste was.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:10
 
ROADY558 schreef:
Helemaal waar.
Maar het is een kreet die verdacht veel wordt genoemd in de new age-stroming waar alles om het "zelf" draait.
Dus deze term moet wel in de juiste zicht geplaats worden.

Wat jij zegt Jol, maar dan anders geformuleerd:
Niemand dan de Vader kan ons beter bewust maken, van wie we zelf zijn.

Of nog anders gezegd:
Door te ontdekken wie God is, ontdek ik wie ik zelf ten diepste ben.


Prima, zo zie ik het ook. Je ontdekt pas echt wie je zelf bent als je God ontdekt/(er)kent. Wel jammer dat hele eigen uitspraken tegenwoordig "verdacht" klinken omdat men binnen new age-kringen dit ook bezigt.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 19 oktober 2013, 19:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 19:20
 
Ja, maar ik denk dan maar: al het goede komt van God.
De duivel kan alleen maar iets van God imiteren met als doel mensen onder zijn controle te krijgen.


Laatst aangepast door
ROADY558
op zaterdag 19 oktober 2013, 19:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
REGINA565





Berichten: 31

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 20:00
 
ROADY558 schreef:
Ja, maar ik denk dan maar: al het goede komt van God.
De duivel kan alleen maar iets van God imiteren met als doel mensen onder zijn controle te krijgen.

Cliff Richard eiste de muziek weer op voor God nadat in de jaren zestig veel 'duivelse muziek' zijn intrede deed : ) We moeten het kind dus niet met het badwater weg gooien.

Maar hoe weten wij dan het onderscheid of het al dan niet van God komt?
Ik weet dat dit ook een gave van de Geest is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 oktober 2013, 20:09
 
Als iemand van de duisternis het licht betreedt, zal hij het duistere herkennen.

Het is inderdaad een gave van de Geest, maar ook een logisch gevolg van wedergeboorte.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 09:54
 
Waarom er zoveel scheuringen zijn? Ik denk omdat er zoveel verschillende mensen zijn die allemaal op verschillende manieren hun geloof beleven. Zolang al deze mensen hun manier van geloven niet opleggen als norm aan de ander, zie ik geen probleem. En wat versta je onder eenheid? Eenheid wil niet zeggen dat we allemaal ons geloof op dezelfde wijze moeten beleven. Dat kan ook niet, niemand kan voor mij uitmaken hoe ik zou moeten geloven. Ik voel me niet thuis in charismatische kringen en ook niet in bevindelijk-gereformeerde kerken. Anderen voelen zich daar juist wel op hun plek. Ik ben blij dat ik een kerk of gemeente kan kiezen waar ik mij thuis voel en dan nog zou je soms bepaalde zaken anders willen zien. Geloof/geloven is een zaak tussen mij/jou en God. Kerken kunnen mensen helpen om samen hun geloof te beleven en een gevoel van verbondenheid geven, maar ze kunnen geen geloof geven. Ik denk dat je niet zo zwaar moet tillen aan al die scheuringen. En natuurlijk weet ik ook dat alles niet altijd goed gaat en dat er veel verdeeldheid en soms zelfs ruzie is, dat praat ik ook niet goed. Het gaat fout daar waar mensen claimen dat zij de enige echte ware christenen zijn, daar ontstaat onverdraagzaamheid. Gebrek aan respect voor verschillen heeft al heel wat leed veroorzaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 12:08
 
JOSEF872 schreef:
Tja, nederig zijn en in de autoriteit van de Heer staan omdat wij een hogere geestelijke plaats hebben gekregen blijft lastig. Kijk maar naar sprekers die bijzondere tekenen verrichten en eerst nederig van hart zijn en dan later toch een stuk trots binnen laten glippen. Dat is vaak een splijtzwam.
Kijk ik heb met Herman Boon momenten gezien waarin demonen aan gesproken werd in de autoriteit van christus. Als ze geen rechtmatige grond meer hebben moeten ze er uit. Dat gebeurd dan ook vaak snel.
Maar als wij met de zelfde houding ons zelf weer verheffen boven broer of zus dan gaat het weer mis. Kijk maar naar de discipelen. Ze waren al bezig wie de belangrijkste was.

Inderdaad, trots blijft voor allemaal een valkuil, voor mij in elk geval wel.

Dat verheffen is me ook niet vreemd.
Het is met zoveel dingen hetzelfde. Volgens mij zei jij in het topic over vergeven, dat je vaak dacht gewonnen te hebben, maar dan was je in werkelijkheid de verliezer. Omdat je niet op Gods manier gewonnen had.

Verheffen is ook zoiets. Iets in mij zegt dat ik zal winnen als ik macht over iemand kan uitoefenen, maar zodra ik dat doe, zie ik dat ik dan juist aan het verliezen ben.
Hetzelfde met alle andere vormen van kwaad, zonde of hoe je het ook noemen wilt. Ergens denk ik dat het me zal verrijken, maar als ik de balans opmaak, blijf ik uitkomen op het kruis. De enige weg om te overwinnen.

Nederigheid en autoriteit gaan heel goed samen. Ware autoriteit ligt in nederigheid (dat vertaal ik als: geheel afhankelijk van Jezus).
Het boek "de laatste strijd" van Rick Joyner gaf een schitterend voorbeeld.
Als Jezus iemand de "mantel vd nederigheid" omhangt, dan stijgt hij dusdanig in aanzien, dat zelfs de engelen voor hem buigen. Waarom? Omdat Jezus de enige is die een mens die mantel kan geven. Hij liet ook zien dat een Christen onmogelijk kan overwinnen zonder deze mantel.
Opvallend is dus dat nederigheid en aanzien met elkaar verbonden zijn, terwijl de wereld denkt dat eer en aanzien twee verwanten zijn (kijk naar de muziekindustrie).

Even terug naar het topic-onderwerp:
Ik geloof dat er geen scheuringen zouden bestaan, als iedereen die mantel vd nederigheid zou dragen. Stel ik mijzelf de vraag: is trots dan de kern van het probleem, dus de reden waarom relaties splijten?
Ik ben bang van wel. In de kern is trots de allereerste zonde, en ook de reden waarom Lucifer is gevallen van zijn heerlijke plek in de hemel.
In zijn val nam hij eenderde van de engelen mee. Een gigantisch leger dus. Dit zijn wezens die allemaal van God afgetrokken zijn en nu een ander karakter hebben omdat zij Lucifer gevolgd zijn. En al deze karakters dragen bij aan het scheuren van de gemeente en van relaties in talloze vormen:

misleiding, verleiding, liegen, bedrog, aanstoot geven, roddel, kwaadsprekerij, aanzetten tot ontucht, overspel, verdraaien, etc, etc, etc.
met als gevolg spanningen, onbegrip, ruzie, twist, vechten, negeren, breuk, zelfverdediging, opstand en rebellie, etc, etc.

Dus hoe zuiverder een "relatievorm" in Christus is en blijft, hoe meer eenheid er ervaren zal worden, en hoe groter de kans dat deze relatie stand zal houden.

Laten we vooral blijven bidden voor nederigheid voor onszelf en onze omgeving.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 20 oktober 2013, 12:34
 
ROADY558 schreef:
Inderdaad, trots blijft voor allemaal een valkuil, voor mij in elk geval wel.

Dat verheffen is me ook niet vreemd.
Het is met zoveel dingen hetzelfde. Volgens mij zei jij in het topic over vergeven, dat je vaak dacht gewonnen te hebben, maar dan was je in werkelijkheid de verliezer. Omdat je niet op Gods manier gewonnen had.

Verheffen is ook zoiets. Iets in mij zegt dat ik zal winnen als ik macht over iemand kan uitoefenen, maar zodra ik dat doe, zie ik dat ik dan juist aan het verliezen ben.
Hetzelfde met alle andere vormen van kwaad, zonde of hoe je het ook noemen wilt. Ergens denk ik dat het me zal verrijken, maar als ik de balans opmaak, blijf ik uitkomen op het kruis. De enige weg om te overwinnen.

Nederigheid en autoriteit gaan heel goed samen. Ware autoriteit ligt in nederigheid (dat vertaal ik als: geheel afhankelijk van Jezus).
Het boek "de laatste strijd" van Rick Joyner gaf een schitterend voorbeeld.
Als Jezus iemand de "mantel vd nederigheid" omhangt, dan stijgt hij dusdanig in aanzien, dat zelfs de engelen voor hem buigen. Waarom? Omdat Jezus de enige is die een mens die mantel kan geven. Hij liet ook zien dat een Christen onmogelijk kan overwinnen zonder deze mantel.
Opvallend is dus dat nederigheid en aanzien met elkaar verbonden zijn, terwijl de wereld denkt dat eer en aanzien twee verwanten zijn (kijk naar de muziekindustrie).

Even terug naar het topic-onderwerp:
Ik geloof dat er geen scheuringen zouden bestaan, als iedereen die mantel vd nederigheid zou dragen. Stel ik mijzelf de vraag: is trots dan de kern van het probleem, dus de reden waarom relaties splijten?
Ik ben bang van wel. In de kern is trots de allereerste zonde, en ook de reden waarom Lucifer is gevallen van zijn heerlijke plek in de hemel.
In zijn val nam hij eenderde van de engelen mee. Een gigantisch leger dus. Dit zijn wezens die allemaal van God afgetrokken zijn en nu een ander karakter hebben omdat zij Lucifer gevolgd zijn. En al deze karakters dragen bij aan het scheuren van de gemeente en van relaties in talloze vormen:

misleiding, verleiding, liegen, bedrog, aanstoot geven, roddel, kwaadsprekerij, aanzetten tot ontucht, overspel, verdraaien, etc, etc, etc.
met als gevolg spanningen, onbegrip, ruzie, twist, vechten, negeren, breuk, zelfverdediging, opstand en rebellie, etc, etc.

Dus hoe zuiverder een "relatievorm" in Christus is en blijft, hoe meer eenheid er ervaren zal worden, en hoe groter de kans dat deze relatie stand zal houden.

Laten we vooral blijven bidden voor nederigheid voor onszelf en onze omgeving.

Okay... Ik hoor hier telkens het woord nederigheid terugkomen. Klinkt goed bijbels (of modern gezegd: het "bekt" lekker want klinkt zeer bijbels gewenst) voor velen maar heeft voor sommigen onder ons ook diverse associaties. Misschien kunnen we dan eens definiëren wat nederigheid is. Wat is nederigheid naar de ander toe, naar God toe, naar situaties toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 3 Volgende
Pagina 1 van 3