ChristianMatch
 


Forum

De waarheid achter 1Kor. 13
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 13:36
 
Artikel naar aanleiding van het Sjema Yisrael (Deut. 6:4) en 1 Kor. 13

Al van oudsher vraagt HaSjem aan ons om van HEM te houden met Heel ons HART, Heel ons ZIEL en met HEEL onze KRACHT. Maar wat bedoelt Hij hiermee? En hoe kunnen we dit zien in de licht van de woorden van Rav Sjaoul in zijn eerste brief aan de gemeente in Korinthe?
We zien bij Adam dat de Eeuwige met hem wandelde in Hof van Eden. Wat een vader liefde toch? Iedere avond tijd vrijmaken voor je schepsel om hem Quality-Time te geven. Wat een liefde om hem alles te leren en de recht te geven dat hij alle schepsels op aarde en in de hemel een naam te geven. In ons aardse leven krijgen we als kinderen deze zaken geleerd, maar nooit de keuze gehad om iets anders te noemen. We mochten een schaap geen geit noemen, maar de liefde van de Eeuwige voor ons is zo groot dat wij de keuze hadden, wij kregen als de jongste schepsel van Hem de eer van de Eerste Geborene. Ook zien wij dit onvoorwaardelijke Liefde bij Noach als de Eeuwige hem beschermt en de opdracht geeft van de Ark. Zo kon de Eeuwige een handje vol aardse schepsels laten overleven. De Eeuwige had hem zo lief dat HIJ precies heeft verteld hoe hij de ark moest bouwen, zodat Noach en de zijne te laten overleven. Ook na de vloed zorgde de Eeuwige dat het geslacht van Noach kon overleven.

We zien ook bij Avraham dat de Eeuwige hem zo lief had dat Hij hem Zijn Vriend noemde. Het is niet niks om een maatje te zijn van de Eeuwige HaSjem. Het is niet niks dat de Eeuwige bij je op bezoek komt en met je eet. Wat een EER!!! Maar uit Liefde heeft de Eeuwige pas na Zijn vertrek aan onze vader Avraham laten weten wie HIJ was. Ook de Bescherming van de Almachtige aan de kleinste volk van deze aarde, bewijst dat Hij zoveel van ons houdt. Hij liet zien dat Hij in alle kleine en grote stap hun beschermde en onderwees hoe zij een volk voor HEM kunnen zijn.
Wat vraagt de Eeuwige van ons als tegen prestatie voor Zijn Eeuwigdurende Liefde? Eigenlijk niet zoveel! Hij vraagt ons van HEM te houden en alles in ons kracht te doen om dit te laten zien zoals Hij dit aan ons heeft geopenbaard. Zijn wens begint ook in bepaalde volgorde die zeer belangrijk is om het zo te houden en behoeft helaas wel uitleg omdat er vele die zich Zijn Kinderen en Zijn Volk noemen vervloekt zijn door het luisteren naar de stem van Satan in plaats van de Eeuwige. De Eeuwige heeft gezegd: “Je zult de Eeuwige je G’d LIEFHEBBEN met HEEL je HART, met HEEL je ZIEL en met HEEL je KRACHT.” Ook refereert Rav Sjaoul hierna in zijn eerste brief aan de gemeente van Korinthe in zijn 13de hoofdstuk. In de 13de vers zegt Rav Sjaoul: “Geloof, Hoop en Liefde. Maar belangrijkste is het Liefde.”.
- HART staat voor Liefde
- ZIEL staat voor Hoop
- KRACHT staat voor Geloof
Dit is ook het volgorde van geloven in de Eeuwige en wat Rav Sjaoul heeft geprobeerd uit te leggen aan de gemeente van Korinthe waar veel geloof en hoop werd gepredikt maar er was weinig LIEFDE voor de Eeuwige in hun doen en laten.
Eerste is boven alles de Eeuwige LIEF te hebben, ons HART aan HEM te geven en onvoorwaardelijk!!! Dit is meteen de moeilijkste, want hoe hou je van iemand die je nooit hebt gezien of met hem gesproken? Dit is het moeilijkste en daarom het belangrijkste, want zonder je HART volledig aan HEM te geven kan je niet met de juiste intenties HEM dienen. Alles wat je dan krijgt voor waardering van mensen, dan is dat je beloning. Ook al preek je de Waarheid, maar zonder LIEFDE kan je het eerst gebod van Yeshua niet vol brengen. Zonder het Onvoorwaardelijk Liefde voor de Eeuwige kan je niet groeien in HEM dienen en Zijn plan zichtbaar maken. Ook kan Hij je dan niet gebruiken om Zijn Heilige plan door jou uit te voeren. Zonder Liefde, zonder Onvoorwaardelijke liefde heb je NIETS!

Als je het vergelijkt met een huwelijksleven, je gaat dan van iemand in het begin Leuk vinden, dan word je verliefd, maar als het niet doorgroeit naar Houden van dan weet je ook dat het niets gaat worden. Als je dan toch gaat trouwen alleen op basis van verliefdheid of leuk vinden, dan is de huwelijk verdoemd om te mislukken. Want het is dan niet diep genoeg om tegenslagen te kunnen overwinnen. Onze geloof leven moet ook zo gebouwd worden:
- Leuk vinden = Interesse in de Eeuwige tonen en Zijn Woord lezen en HEM proberen te begrijpen. Maar je weet nog niet alles van HEM.
- Verliefdheid = Je laat je dopen en gaat nog intensiever HEM leren kennen. Je gaat ook beetje bij beetje je aan HEM aanpassen om dit te laten zien. Dit laat je zowel aan HEM als aan de mensen om je heen zien. Je laat iedereen zien en weten dat je met HEM verbonden bent.
- Houden van = Je bent vol van de Eeuwige en ben je bereid je hele leven op zij te leggen voor HEM. Je gaar door vuur voor HEM. Kleine tegenslagen nemen die liefde niet weg. Je gaat proberen te leven zoals HIJ dat graag zou zien.
- Huwelijk = Je schikt je volledig aan HEM. Je weet wat Hij graag ziet en wat niet. Je gaat alles doen voor de Eeuwige zoals Hij dat vraagt en niet zoals je dat wil. Je doet alles om HEM niet jaloers te maken. Je gaat met HEM wandelen iedere dag en viert feestjes met HEM, huilt met HEM en doe je alles met en door HEM.
Dit is het consequentie van de Eeuwige Lief te Hebben met HEEL JE HART!!!

Als we kijken naar “Met HEEL je ZIEL” of wat Rav Sjaoul HOOP noemt/gebruikt. Dit kan heel simpel uitgelegd worden met de volgende: Je legt je Hoop op HEM. Je Hebt de Onvoorwaardelijke Liefde / HART gegeven, dus dan is het makkelijk om al je verwachtingen op HEM te laten. Je Ziel is een afspiegeling van je HART en LICHAAM. Daarom hoe meer je je HART / LIEFDE op HEM laat zal je ZIEL en HOOP hierop gericht zijn en alles op de Eeuwige G’d laten.
Als je deze 2 geboden hebt bereikt, namelijk de Eeuwige LIEFHEBBEN met HEEL je HART en met HEEL je ZIEL, dan pas vraagt de Eeuwige aan ons om HEM lief te hebben met HEEL ons KRACHT. Rav Sjaoul gebruikt hiervoor Geloof. Waarom eigenlijk?

Als je in iets gelooft dan ga je dingen ervoor DOEN. Je laat je LICHAAM in actie komen. Omdat je al de Eeuwige zo lief hebt dat je een huwelijksrelatie met HEM bent aan gegaan en je hoop en ziel op HEM hebt gevestigd, dan moet de logische stap komen van dingen doen om dit te laten tonen aan HEM en aan de mensen om je heen. Huwelijksrelatie is niet vrijblijvend als verliefdheid. Nee, tijdens een huwelijk ga je alles voor de andere en de andere ook voor jou doen. Je houdt je aan de afspraken die Hij je heeft gegeven en HIJ houdt zich dan aan ZIJN belofte aan je. Als je uit Liefde en Hoop dingen voor HEM doet mag je zelf eisen dat Hij ZIJN belofte waarmaakt. Dit omdat een huwelijksrelatie is niet vrijblijvend en binden voor beide partijen, wel indien de ene zijn afspraken nakomt. Je kan niet verwachten als je in je huwelijk niets doet voor je partner en geen liefde, geen aandacht en geen hulp biedt dat hij/zij dat gaat doen. Nee!!!
Zelfs is het dan een reden na herhaaldelijke ruzies en waarschuwingen om de huwelijk te verbreken.
Dit is dan de eind station van je wandel met die persoon waar je ooit zo verbonden mee was en jullie beide alles voor elkaar deden en het leek oneindig is. Is het afgelopen. Alles wat geen Liefde is komt er. Hij/zij verlaat je of je het merkt of niet. Hoe harder je hem/haar roept, hoe harder hij/zij weg gaat of haat je meer. Niets is goed dan.

Dit is wat gebeurt is in de christendom. De Eeuwige is onze levenspartner en de Sjabbat en ZIJN Tora onze huwelijksakte met afspraken en beloftes aan ons. Wij hebben het huwelijk geaccepteerd dan moeten wij ook aan de huwelijksakte en afspraken (de Sjabbat en Zijn Tora) houden en niet alleen vrijblijvend blijven. Dit kan echt niet.
Als wij in aardse relaties dit niet accepteren, waarom willen we de Eeuwige dat van ons accepteert???

Is Hij niet de Almachtige? Heeft Hij ons nodig of is het juist andersom?
Als Rav Sjaoul praat in zijn brief aan de gemeente van Efeze dat alles door Zijn Almachtige Genade komt, bedoelt hij precies hetzelfde wat hij in zijn brief aan de gemeente in Korinthe schreef, dat is namelijk door de LIEFDE van de Eeuwige aan ons ontvingen wij allen jood en niet-jood de Genade om te mogen zeggen dat wij ZIJN Volk zijn en ZIJN KINDEREN zijn.
De visie van Rav Sjaoul tegen de gelovigen uit de volken is duidelijk en makkelijk. Hei is niet anders dan wat de joden eeuwen lang deden. Namelijk eerst van de Eeuwige HOUDEN met HEEL je HART, dan met HEEL je ZIEL en dan en uit deze 2 zal je van HEM houden met HEEL je KRACHT.

Je kan deze gebod die zowel in de Tora staat als ook bevestigd door Yeshua HaMaschiach negeren of gedeeltelijk volgen, want de Eeuwige wil ons HELEMAAL voor HEM en niet half. Daarom zegt Hij “met HEEL” en niet alleen “met”.
Helaas door de gesloten ogen van de heidenen en die met dwaal leringen Zijn kinderen proberen ver van HEM te houden is deze basis principe vergeten. De Eeuwige heeft ons als eerder gewaarschuwd dat in het einde der tijden mensen zullen komen die wonderen zullen verrichten en profetieën uitspreken maar zij zijn niet door de GEEST van de Eeuwige geleid, maar door de geest van Satan. Zij zullen dwaalleringen verkondigen in Zijn Huizen en velen van Zijn Kinderen zullen dwalen. Alleen wie bij HEM en in HEM blijft zal de Geest van onderscheiding ontvangen. Zij zullen niet beïnvloedt worden door de Satan en zijn leugens. Maar voor altijd zullen zij bij de Eeuwige vertoeven en verblijven.
Zij zullen alleen geen rust krijgen, want hoe dichter de tijd komt bij het einde hoe meer zij zullen vervolgt worden en eruit gegooid worden van de sprekers plaatsen. Ook zullen zij gehaat worden door deze wereld, maar hoe erger het wordt zij zullen altijd een keuze hebben tussen 2 dingen:
1. Van de Eeuwige Liefhebben met HEEL hun HART, met HEEL hun ZIEL en met HEEL hun KRACHT. Of,
2. Schikken voor de lieve vrede en water bij de wijn doen om compromissen te sluiten met de satan en zijn volgelingen.
Kiezen zij voor het laatste dan zijn zij gedoemd en verloren maar hebben rust en liefdevolle mensen om zich heen. Eigenlijk dus schijn goedheid en liefde.
Maar kiezen zij immers de eerste, zullen zij vervolgt worden, uitgelachen, gekruisigd en de hel op aarde zien. Maar in hun zal de Goedheid en Vrede van de Eeuwige zijn en Zijn Leger zal hun beschermen want wie in HEM Blijft zal HIJ ook Met Hem/Haar BLIJVEN. Dit is een belofte van de Eeuwige door Zijn Gedaante als Yeshua HaMaschiach.

Daarom broeders en zusters vermaan ik jullie als jullie broeder in HEM om terg te keren van de dwaalwegen en dagelijks weer te kiezen om de Eeuwige HaSjem Lief te hebben met Heel je HART, met HEEL je ZIEL en met HEEL je KRACHT, zoals Yeshua HaMaschiach van ons vroeg en stop met je heidense goden te verwarren met de Almachtige, Heilige, Eeuwige de G’d van Avraham, Yitschak en de G’d van Ya’akov. Onze Liefhebbende, Rechtvaardige maar ook Jaloerse G’d HaSjem. Hou je aan Zijn 10 Geboden die door Zijn Vingers geschreven op de 2 Stenen Tafelen, waarom hou je de laatste 5 maar vergeet en bent blind voor de eerste 5? Waarom zijn je vrienden en familie belangrijker dan de Eeuwige HaSjem voor je?
Bekeer je terug en ontvang Zijn Liefde en ga de Huwelijksrelatie met HEM en zie hoe Goed en Gezegend Leven het is.

In Zijn Heilige Naam Zegen ik jullie en Bid ik voor Julie behoudenis en verlossing door de Ware en Enige Yeshua HaMaschiach. Amen

Jullie Broeder,
Sjaoul Bin-David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 14:42
 
En wat vind je nu zelf? Een link naar een stuk van een ander kan toch ook?

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 14:49
 
THOMAS968 schreef:
En wat vind je nu zelf? Een link naar een stuk van een ander kan toch ook?

Thomas

Hoi Thomas,
Dit is geen link van iemand anders, maar een artikel die ik zelf heb geschreven na studie van beide teksten. Met dit artikel geef ik ook mijn mening en wat voor achtergronden die vaak niet uitgelegd worden in de kerken.
Groetjes en Zijn Almachtige Zegen,
Sjaoul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 17:55
 
SJAOULSKI147 schreef:
Hoi Thomas,
Dit is geen link van iemand anders, maar een artikel die ik zelf heb geschreven na studie van beide teksten. Met dit artikel geef ik ook mijn mening en wat voor achtergronden die vaak niet uitgelegd worden in de kerken.
Groetjes en Zijn Almachtige Zegen,
Sjaoul

ik lees niets in je story van wat ik al niet in "de kerken" hoor? Wat bedoel je dan?


Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 13 november 2013, 19:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 18:52
 
Die vaak, niet uitgelegd worden staat er.
Mooi geschreven Lachende smiley zegen broeder

Ligt er trouwens misschien ook wel aan na wat voor kerk je gaat, alle jaren in d e katholieke kerk nooit zoiets gehoord,(tenminste na die ik ging)
daar was het ieder jaar het zelfde rondje preek leek het wel, rond pasen de pasen preken, rond kerst de kerstpreken gelukkig in andere kerken wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 19:24
 
Nog maar een keer mijn vraag. Wat horen wij (vaak) niet in de kerken uitleggen? Wat bedoel je precies?

Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 13 november 2013, 19:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 21:51
 
SJAOULSKI147 schreef:
Hoi Thomas,
Dit is geen link van iemand anders, maar een artikel die ik zelf heb geschreven na studie van beide teksten. Met dit artikel geef ik ook mijn mening en wat voor achtergronden die vaak niet uitgelegd worden in de kerken.
Groetjes en Zijn Almachtige Zegen,
Sjaoul

Er is geen kreet meer misbruikt als DE Waarheid en het is zeer de vraag of die er wel is in de zin zoals jij het gebruikt. Goed dat het een artikel is dat - en niet die - je zelf hebt geschreven. Dat geeft weer wat hoop, los van de inhoud, die mag tenslotte een persoonlijke opvatting weerspiegelen. Net als Jol struikel ik ook over 'de kerken'. Dat moet je toch echt omschrijven, anders zet je je alleen maar af en dat schiet niet op. De kerken? De verschillen tussen kerken zelfs die ten dele de zelfde naam voeren, zijn al groot. Een synodaal Gereformeerde beledig je bijna als je hem indeelt bij de Gereformeerde Gemeenten, om maar eens iets te noemen.

Thomas, de zegen is altijd goed.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 november 2013, 21:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 23:14
 
SJAOULSKI147 schreef:
Ar

In Zijn Heilige Naam Zegen ik jullie en Bid ik voor Julie behoudenis en verlossing door de Ware en Enige Yeshua HaMaschiach. Amen

Jullie Broeder,
Sjaoul Bin-David

Blij dat ik door het Nieuwe Verbond gered en al behouden ben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 08:44
 
@SJAOULSKI147

Prachtig geschreven, zeker ook en met name de vergelijkingen met leuk vinden verliefdheid, daarna houden van.

Ik licht er even een stukje uit wat ik heel mooi vond worden vergeleken:
Quote:
Als je in iets gelooft dan ga je dingen ervoor DOEN. Je laat je LICHAAM in actie komen. Omdat je al de Eeuwige zo lief hebt dat je een huwelijksrelatie met HEM bent aan gegaan en je hoop en ziel op HEM hebt gevestigd, dan moet de logische stap komen van dingen doen om dit te laten tonen aan HEM en aan de mensen om je heen. Huwelijksrelatie is niet vrijblijvend als verliefdheid. Nee, tijdens een huwelijk ga je alles voor de andere en de andere ook voor jou doen. Je houdt je aan de afspraken die Hij je heeft gegeven en HIJ houdt zich dan aan ZIJN belofte aan je. Als je uit Liefde en Hoop dingen voor HEM doet mag je zelf eisen dat Hij ZIJN belofte waarmaakt. Dit omdat een huwelijksrelatie is niet vrijblijvend en binden voor beide partijen, wel indien de ene zijn afspraken nakomt. Je kan niet verwachten als je in je huwelijk niets doet voor je partner en geen liefde, geen aandacht en geen hulp biedt dat hij/zij dat gaat doen. Nee!!!
Zelfs is het dan een reden na herhaaldelijke ruzies en waarschuwingen om de huwelijk te verbreken.
Dit is dan de eind station van je wandel met die persoon waar je ooit zo verbonden mee was en jullie beide alles voor elkaar deden en het leek oneindig is. Is het afgelopen. Alles wat geen Liefde is komt er. Hij/zij verlaat je of je het merkt of niet. Hoe harder je hem/haar roept, hoe harder hij/zij weg gaat of haat je meer. Niets is goed dan.

Dit is wat gebeurt is in de christendom. De Eeuwige is onze levenspartner en de Sjabbat en ZIJN Tora onze huwelijksakte met afspraken en beloftes aan ons. Wij hebben het huwelijk geaccepteerd dan moeten wij ook aan de huwelijksakte en afspraken (de Sjabbat en Zijn Tora) houden en niet alleen vrijblijvend blijven. Dit kan echt niet.
Als wij in aardse relaties dit niet accepteren, waarom willen we de Eeuwige dat van ons accepteert???


Mijn dank is Groot!

Zegens!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 14 november 2013, 08:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 08:52
 
Goed geschreven, kan jouw liefde voor God in dit stukje voelen.
Maar toch voor mij niets nieuws, heb dit in verschillende kerken mogen horen.

En sluit me helemaal bij Pieter aan:

Blij dat ik door het Nieuwe Verbond gered en al behouden ben.

Wens jouw ook de Zegen van onze liefdevolle Vader toe, Bin-David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 12:36
 
Even naar aanleding van Pieter en Roelande: SJAOULSKI147 is een Messiaansbelijdende Jood, dus, gelooft dat Christus de Messias is.

Hij zegt alleen aan het einde:
Quote:
In Zijn Heilige Naam Zegen ik jullie en Bid ik voor Julie behoudenis en verlossing door de Ware en Enige Yeshua HaMaschiach. Amen

Nou? Misschien zijn er hier meelezers en bezoekers die niet gelovig zijn, en daar bedoeld hij het voor, denk ik.

En hij bidt ervoor kan geen kwaad ook al ben je al gered zeg maar. Lachende smiley Want ja, dat wéét je. voel je in je hart, overal waar je niet voor kan bidden is zonde, in mijn ogen dan he, kunnen andere meninge zijn.

Zegens! Knipoog smiley aub geen ruzie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 13:13
 
SHANITA130 schreef:
Even naar aanleding van Pieter en Roelande: SJAOULSKI147 is een Messiaansbelijdende Jood, dus, gelooft dat Christus de Messias is.

Hij zegt alleen aan het einde:

Nou? Misschien zijn er hier meelezers en bezoekers die niet gelovig zijn, en daar bedoeld hij het voor, denk ik.

En hij bidt ervoor kan geen kwaad ook al ben je al gered zeg maar. Lachende smiley Want ja, dat wéét je. voel je in je hart, overal waar je niet voor kan bidden is zonde, in mijn ogen dan he, kunnen andere meninge zijn.

Zegens! Knipoog smiley aub geen ruzie!

Waarom ben je bang voor ruzie? Goede discussies lopen in zoverre goed als er helderheid is en vragen om verduidelijking voor een goed begrijpen onderling worden beantwoord. Zolang de communicatie helder blijft is dat toch geen punt? En tot zover krijgen we nog niet echt antwoord van de topicstarter... dus is daar het wachten op.

Jol, heeft het idee dat vragen al snel aangevoeld en gezien worden als strijdpunten en gevoeligheden.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 14 november 2013, 13:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 14:40
 
JOL252 schreef:
Waarom ben je bang voor ruzie? Goede discussies lopen in zoverre goed als er helderheid is en vragen om verduidelijking voor een goed begrijpen onderling worden beantwoord. Zolang de communicatie helder blijft is dat toch geen punt? En tot zover krijgen we nog niet echt antwoord van de topicstarter... dus is daar het wachten op.

Jol, heeft het idee dat vragen al snel aangevoeld en gezien worden als strijdpunten en gevoeligheden.

Ik hou niet van ruzie wordt er verdrietig van. al kan een beetje meningverschil wel ophelderingen geven, ja dat ook weer! maar ja, ik begrijp nu de punten, bidden voor iets dat je al hebt, ja...kan raar overkomen, al vatte ik het zo niet op.

S, die veel van dit forum houdt en ook veel steun ervaart van zowel leden onderling als van Redactie!


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 14 november 2013, 15:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SJAOULSKI147





Berichten: 8

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 15:14
 
Beste Broeders en Zusters,

Dank jullie voor jullie reacties op mijn geplaatste artikel. Ik geloof dat ik wat moet verduidelijken.
Het artikel is geschreven voor alle broeders en zusters die helaas onder de vervangingsleer zitten en daarmee gebonden zijn (bewust of onbewust). Het is waar dat ik niet weet wat in iedere kerk wordt gepredikt, maar tijdens mijn zoektocht in verschillende groeperingen (van gereformeerd naar pinkster gemeenten), heb ik het gemist en daarom gebruik ik de term "de Kerken". Maar als het bij jullie kerk zo uitgelegd wordt dan rest mij alleen de Eeuwige te Prijzen.

Wat ik schrijf is geen uitleg alleen vanuit mij, maar het is diep ingeankerde uitleg binnen de messiasbelijdende jodendom (zeg maar de eerste volgelingen van Yeshua - Jezus). Heel veel dingen worden deze dagen helaas alleen door het oog van een westerse kijk gezien, terwijl de hele Bijbel is in eerste instantie aan de joden geschreven en tot een Zegen voor de volken om in de Eeuwige te geloven. Zelfs Paulus was een hoge rabbijn binnen de farizeers school, dus heel veel dingen in zijn brieven zijn geschreven met deze context. omdat hij niet alleen aan de gelovigen uit de volken schreef maar ook aan de messiasbelijdende joden in dat gemeente. Wat ik wil zeggen is dat het niet als 1 mans visie gezien moet worden, maar als verdieping in de context van de tekst en waar het naar verwijst.

Net als jullie allemaal, ben ik gelukkig behouden en gered door de bloed van Yeshua HaMaschiach (Jezus Christus), en dat is niet door mijn daden maar door Zijn Genade gebeurt. Maar het is een gebruik binnen de jodendom om altijd te Zegenen en voor behoudenis te bidden voor de mensen die dichtbij je hart staan, en dat zijn jullie mijn broeders en zusters. Dus zie het niet als aanval of in de zin dat jullie niet behouden zijn, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Terugkomend op wat ik wilde duidelijk maken in mijn studietekst, dat is namelijk, dat ik wil wijze dat na onze redding en behoudenis moeten we als gelovigen (jood of niet) werken aan onze relatie met de Eeuwige, want Yeshua zelf zegt: "Aan hun vruchten zul je ze herkennen". Maar helaas zie ik het toepassen van de Woord van de Eeuwige weinig binnen de hedendaagse gelovigen. Dat is geen verwijt, want het is al meer dan 1700 jaar zo uitgelegd en gedaan. Maar de opwekking en de inkeer is naderend zoals het einde van de tijd. Het enige wat ik vraag is om de Bijbel van kaft tot kaft te lezen en het Koninkrijk van de Eeuwige hier op aarde te beginnen door Heiliging van onze leven ipv het volgen van tradities die voor een grote deel een heidense achtergrond hebben en waar de Eeuwige duidelijk en letterlijk noemt door de profeten dat het een Gruwel in Zijn Ogen zijn.

Ik zie graag jullie reacties hierover en als er vragen zijn hoor ik het ook graag. Het spijt me als ik niet altijd meteen kan antwoorden, maar het zijn drukke tijden op het werk en heb daar geen internet verbinding Knipoog smiley

Sjaloom en Zegen moge met jullie zijn van nu tot in eeuwigheid, Amen.

Jullie broeder in Yeshua,

Sjaoul
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 16:22
 
Beste mensen,.

Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend zei Paulus al.

Laten we dat op het forum ook uitstralen. Gun iemand tijd en ruimte om zijn mening te formuleren en toe te lichten. Mag minder uitgebreid, maar daarover is al mailcontact geweest.

En welkom Sjaoul was aardig geweest Engeltje smiley

Moderator CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 17:16
 
SJAOULSKI147 schreef:
.

Dank je wel voor je toelichting. Het is me nu ook veel duidelijker wat je bedoelde, namelijk o.a. de vervangingsleer waarin ik het met je eens ben dat dit niet de weg van God kán zijn. Zijn weg is via het Joodse volk en niet anders. Mooi hoe je uitlegt het gebruik om te zegenen "tot heil van de volken". Ik geloof daarin.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 14 november 2013, 17:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 17:45
 
SHANITA130 schreef:
Ik hou niet van ruzie wordt er verdrietig van. al kan een beetje meningverschil wel ophelderingen geven, ja dat ook weer! maar ja, ik begrijp nu de punten, bidden voor iets dat je al hebt, ja...kan raar overkomen, al vatte ik het zo niet op.

S, die veel van dit forum houdt en ook veel steun ervaart van zowel leden onderling als van Redactie!


Wij zoeken absoluut geen ruzie, maar juist voor niet gelovigen, is het Nieuwe verbond gemakkelijker te aanvaarden dan droge leesstof.

Een ieder mag op zijn/haar manier geloven, zolang Jezus maar de Weg, de Waarheid en het Leven blijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 17:55
 
SJAOULSKI147 schreef:
Beste Broeders en Zusters,




Net als jullie allemaal, ben ik gelukkig behouden en gered door de bloed van Yeshua HaMaschiach (Jezus Christus), en dat is niet door mijn daden maar door Zijn Genade gebeurt. Maar het is een gebruik binnen de jodendom om altijd te Zegenen en voor behoudenis te bidden voor de mensen die dichtbij je hart staan, en dat zijn jullie mijn broeders en zusters. Dus zie het niet als aanval of in de zin dat jullie niet behouden zijn, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Ik zie graag jullie reacties hierover en als er vragen zijn hoor ik het ook graag. Het spijt me als ik niet altijd meteen kan antwoorden, maar het zijn drukke tijden op het werk en heb daar geen internet verbinding Knipoog smiley

Sjaloom en Zegen moge met jullie zijn van nu tot in eeuwigheid, Amen.

Jullie broeder in Yeshua,

Sjaoul

Wat mooi dat jullie dat zo gewend zijn, Zag het inderdaad een beetje als aanval. Sorry En inderdaad van harte welkom op het forum.
Dat je er nog maar veel van zulke positieve stukken op mag zetten
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 17:56
 
CHRISTIANMATCH schreef:
Beste mensen,.

Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend zei Paulus al.

Laten we dat op het forum ook uitstralen. Gun iemand tijd en ruimte om zijn mening te formuleren en toe te lichten. Mag minder uitgebreid, maar daarover is al mailcontact geweest.

En welkom Sjaoul was aardig geweest Engeltje smiley


Moderator CM


Ja mam Engeltje smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 18:10
 
ROELANDE345 schreef:
Wat mooi dat jullie dat zo gewend zijn, Zag het inderdaad een beetje als aanval. Sorry En inderdaad van harte welkom op het forum.
Dat je er nog maar veel van zulke positieve stukken op mag zetten
Lachende smiley

Verlegen lachende smiley ik ook wel een beetje...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 18:39
 
SJAOULSKI147 schreef:
Beste Broeders en Zusters,

Dank jullie voor jullie reacties op mijn geplaatste artikel. Ik geloof dat ik wat moet verduidelijken.
Het artikel is geschreven voor alle broeders en zusters die helaas onder de vervangingsleer zitten en daarmee gebonden zijn (bewust of onbewust). Het is waar dat ik niet weet wat in iedere kerk wordt gepredikt, maar tijdens mijn zoektocht in verschillende groeperingen (van gereformeerd naar pinkster gemeenten), heb ik het gemist en daarom gebruik ik de term "de Kerken". Maar als het bij jullie kerk zo uitgelegd wordt dan rest mij alleen de Eeuwige te Prijzen.

Wat ik schrijf is geen uitleg alleen vanuit mij, maar het is diep ingeankerde uitleg binnen de messiasbelijdende jodendom (zeg maar de eerste volgelingen van Yeshua - Jezus). Heel veel dingen worden deze dagen helaas alleen door het oog van een westerse kijk gezien, terwijl de hele Bijbel is in eerste instantie aan de joden geschreven en tot een Zegen voor de volken om in de Eeuwige te geloven. Zelfs Paulus was een hoge rabbijn binnen de farizeers school, dus heel veel dingen in zijn brieven zijn geschreven met deze context. omdat hij niet alleen aan de gelovigen uit de volken schreef maar ook aan de messiasbelijdende joden in dat gemeente. Wat ik wil zeggen is dat het niet als 1 mans visie gezien moet worden, maar als verdieping in de context van de tekst en waar het naar verwijst.

Net als jullie allemaal, ben ik gelukkig behouden en gered door de bloed van Yeshua HaMaschiach (Jezus Christus), en dat is niet door mijn daden maar door Zijn Genade gebeurt. Maar het is een gebruik binnen de jodendom om altijd te Zegenen en voor behoudenis te bidden voor de mensen die dichtbij je hart staan, en dat zijn jullie mijn broeders en zusters. Dus zie het niet als aanval of in de zin dat jullie niet behouden zijn, want dat is absoluut niet mijn bedoeling.

Terugkomend op wat ik wilde duidelijk maken in mijn studietekst, dat is namelijk, dat ik wil wijze dat na onze redding en behoudenis moeten we als gelovigen (jood of niet) werken aan onze relatie met de Eeuwige, want Yeshua zelf zegt: "Aan hun vruchten zul je ze herkennen". Maar helaas zie ik het toepassen van de Woord van de Eeuwige weinig binnen de hedendaagse gelovigen. Dat is geen verwijt, want het is al meer dan 1700 jaar zo uitgelegd en gedaan. Maar de opwekking en de inkeer is naderend zoals het einde van de tijd. Het enige wat ik vraag is om de Bijbel van kaft tot kaft te lezen en het Koninkrijk van de Eeuwige hier op aarde te beginnen door Heiliging van onze leven ipv het volgen van tradities die voor een grote deel een heidense achtergrond hebben en waar de Eeuwige duidelijk en letterlijk noemt door de profeten dat het een Gruwel in Zijn Ogen zijn.

Ik zie graag jullie reacties hierover en als er vragen zijn hoor ik het ook graag. Het spijt me als ik niet altijd meteen kan antwoorden, maar het zijn drukke tijden op het werk en heb daar geen internet verbinding Knipoog smiley

Sjaloom en Zegen moge met jullie zijn van nu tot in eeuwigheid, Amen.

Jullie broeder in Yeshua,

Sjaoul

Mooi weer geschreven Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: donderdag 14 november 2013, 20:18
 
Broeder Sjaoulski, allereerst van harte welkom op het forum.

Ook al is het volgens jou geen verwijt, toch vind ik dat je wel heel wat zegt met je opmerking dat je er weinig van ziet dat hedendaagse gelovigen het woord van de Eeuwige toepassen in hun leven. Er zijn toch genoeg christenen die het ``God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf``, hoog in het vaandel hebben staan. Ik ben het met je eens dat je gelovigen kunt herkennen aan hun vruchten. Aan alleen vroom gepraat heb je niets. Van de vervangingsleer (De christelijke kerk heeft de plaats van Israël ingenomen) moet ik ook niets hebben, daar is al teveel ellende uit voortgekomen.
Je kunt denk ik de Eeuwige wel prijzen, dat er (ook in de kerken) nog gelovigen zijn die Christus hebben aangenomen en zo weer in de juiste verhouding tegenover God zijn komen te staan. Gezegende gelovigen die leven in Zijn toekomst die nu al begonnen is.

Jullie zuster Jans
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 januari 2014, 13:13
 
Hoewel hij zelf niet meer op het forum aanwezig is, heeft hij wel een punt gemaakt die over het hoofd is gezien door de meesten.

Quote:
Dit is wat gebeurt is in de christendom. De Eeuwige is onze levenspartner en de Sjabbat en ZIJN Tora onze huwelijksakte met afspraken en beloftes aan ons. Wij hebben het huwelijk geaccepteerd dan moeten wij ook aan de huwelijksakte en afspraken (de Sjabbat en Zijn Tora) houden en niet alleen vrijblijvend blijven. Dit kan echt niet.
Als wij in aardse relaties dit niet accepteren, waarom willen we de Eeuwige dat van ons accepteert???

Zijn stelling is in feite, als je zegt van Hem te houden, waarom doe je dan niet wat Hij van je vraagt, nl. de sabbath houden en je houden aan de Thora?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURA291





Berichten: 327

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 14:56
 
CHATULIEM368 schreef:
Hoewel hij zelf niet meer op het forum aanwezig is, heeft hij wel een punt gemaakt die over het hoofd is gezien door de meesten.

Zijn stelling is in feite, als je zegt van Hem te houden, waarom doe je dan niet wat Hij van je vraagt, nl. de sabbath houden en je houden aan de Thora?

Hoewel ik de Sjabbat wel houd, zal ik dit nooit iemand anders opleggen of 'adviseren' vanwege Rom.14: "De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."

Met het oog op Handelingen 15 zie ik ook niet hoe je gelovigen uit de heidenen de Thora kunt voorhouden.

Waarom denk jij dat God van ons vraagt de Sjabbat en de Thora te houden?


Laatst aangepast door
LAURA291
op zondag 12 januari 2014, 14:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: zondag 12 januari 2014, 15:39
 
LAURA291 schreef:
Hoewel ik de Sjabbat wel houd, zal ik dit nooit iemand anders opleggen of 'adviseren' vanwege Rom.14: "De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn. Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere." Met het oog op Handelingen 15 zie ik ook niet hoe je gelovigen uit de heidenen de Thora kunt voorhouden.

Waarom denk jij dat God van ons vraagt de Sjabbat en de Thora te houden?
Ik citeerde slechts TS, want ik vond dat daar gemakkelijk overheen gelezen werd.
Mijn persoonlijke visie is dat de kerk dit te gemakkelijk vervangen heeft voor de zondag. De laatste tijd heb ik op vrijdagavond diensten gehad, omdat ik dat eigenlijk een betere dag vind. De sabbath begint immers op vrijdagavond? Overigens zijn deze diensten vervangen door radio-uitzendingen op Radio Elisa
De Thora geldt alleen maar voor joden. En eigenlijk alleen voor diegenen die in Israël wonen. Ovderigens, deze discussie heeft eigenlijk van het begin in de gemeente gewoed en heeft haar beslag gekregen in een aparte vergadering in Jeruzalem, waarin gesteld werd dat niet-joden zich niet aan de joodse wetten hoefden te houden.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op zaterdag 18 januari 2014, 01:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1