ChristianMatch
 


Forum

De feestdagen staan voor ons deur maar waarom vieren wij ze?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ERIK801





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 18:03
 
Waarom vieren wij de bijbelse voorjaar en najaar feesten niet zoals ze in leveticus 23 sta omschreven. Jezus en de discipelen van Jezus vieren wel de feesten in Leviticus 23. Er is in het nieuwe testament niks veranderd aan de vastgestelde feesten van JHWH, de God van Israël en de God van Yeshua (Jesus). Jezus heeft de feesten niet verandert. Zelfs Paulus vierde de feesten die door JHWH vastgesteld zijn.

Wat is er nou mis met sinterklaas, kerstfeest en pasen die de hedendaagse christenen vieren. Is het de gezelligheid, de tradities of eren wij JHWH hiermee of eren wij andere goden hiermee?

Hoe denken jullie over het volgende filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4

De mens heeft een vrije wil gekregen om te kiezen en daar laat ik jullie helemaal vrij in. Ik heb mijn keuze gemaakt. Mijn proefabonnement van drie dagen is na vandaag afgelopen. Kan op reacties en vragen niet meer reageren maar ik wilde het met jullie delen. Shalom, Erik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 19:40
 
ERIK801 schreef:
Waarom vieren wij de bijbelse voorjaar en najaar feesten niet zoals ze in leveticus 23 sta omschreven. Jezus en de discipelen van Jezus vieren wel de feesten in Leviticus 23. Er is in het nieuwe testament niks veranderd aan de vastgestelde feesten van JHWH, de God van Israël en de God van Yeshua (Jesus). Jezus heeft de feesten niet verandert. Zelfs Paulus vierde de feesten die door JHWH vastgesteld zijn.

Wat is er nou mis met sinterklaas, kerstfeest en pasen die de hedendaagse christenen vieren. Is het de gezelligheid, de tradities of eren wij JHWH hiermee of eren wij andere goden hiermee?

Hoe denken jullie over het volgende filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4

De mens heeft een vrije wil gekregen om te kiezen en daar laat ik jullie helemaal vrij in. Ik heb mijn keuze gemaakt. Mijn proefabonnement van drie dagen is na vandaag afgelopen. Kan op reacties en vragen niet meer reageren maar ik wilde het met jullie delen. Shalom, Erik


Een beetje raar om een discussie te beginnen en dan zelf vervolgens niet meer mee te doen. Het gebeurde laatst eens met iemand die over evolutie begon en ook na wat bedekte verzoeken daarom niet meer reageerde.

De Joodse feesten waren een uiting van de Joodse cultuur, passend bij de samenleving van die tijd. Maar die samenleving is niet de norm en de gewoonten van duizenden jaren geleden in een nomadensamenleving die geleidelijk over gingen in een minder zwervend bestaan ook niet.

We hoeven ze niet te vieren ook. Wij zijn geen Joden maar bekeerde heidenen en in het Nieuwe Testament is duidelijk dat we niet eerst Jood hoeven te worden voor we christenen kunnen zijn. Geen Griek die dat wilde en ze hadden groot gelijk. Met die feesten hebben we dus ook niks van doen. Het is eerder raar dat we aan feesten een eigen betekenis hebben gegeven. Het midwinterfeest bleef het feest van het Licht maar de geboorte van Christus werd er aan gekoppeld. Historisch gezien merkwaardig omdat Jezus in de warme periode van het jaar is geboren. Christus is echt niet op 25 december van het jaar 1 ter wereld gekomen. Het Joodse Pasen was ook echt heel wat anders dan het Christelijke nu uiteraard. Wij eren geen andere goden zoals in het wat matige filmpje wordt gesuggereerd. We hebben de feesten een andere betekenis gegeven, dat is heel wat anders.

Bijbels willen leven is echt iets anders dan de wetten en gewoonten, dan wel de cultuur van die tijd overnemen. Ons rechtssysteem is vele malen beter ontwikkeld en rechtvaardiger dan in die tijd. Wie terug wil naar de rechtspraktijk van het Jodendom, handelt en denkt primitief en wreed en zeker niet naar de uitgangspunten van het christendom.

Stenig jij je zoon als hij te veel heeft gedronken? Laat jij je dochter met haar verkrachter trouwen en niet met iemand waar ze van houdt? Wie die wetten uit de begincultuur van het Jodendom wil toepassen, heeft van het Christendom, waarbij man en vrouw voor God gelijk zijn en niet de letter telt maar de wet van de liefde, niets maar dan ook niets begrepen. Het is alleen maar angst voor een wrede God die enig mededogen kent maar verder (vaak met de dood) straft. We zijn door Christus in een andere verhouding met de Joodse wetten komen te staan, al lijkt dat in sommige kerken die zich nog bijbelgetrouw noemen ook, niet te zijn doorgedrongen. Maar wie vrouwen wil stenigen voor overspel, in een praktijk waarbij dat voor mannen niet wordt uitgevoerd, handelt echt onbijbels. Je gaat er in onze cultuur terecht jaren voor in de gevangenis en dat lijkt me een rechtvaardige zaak.

Van het Pesachfeest hebben we Pasen gemaakt en dat past mooi in het christelijk gedachtengoed. We leven in een andere cultuur en we hoeven geen Loofhuttenfeest meer te vieren.



Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 november 2013, 20:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIK801





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 21:23
 
Beste Thomas,

Volgens mij wilde ik geen discussie beginnen maar iets meedelen. Ik mag van christianmatch weer drie dagen op hun site zitten en die zijn bijna weer om. Dus heb ik ook geen andere keus en daarom vindt ik het ook niet raar. Maar als jij het raar vindt dat mag. Iedereen is er vrij in in zijn of haar denken.

Ik ben ook geen jood maar ook een heiden die wel in de God van Israël geloof. In het oude testament worden de heidenen die met het volk Israël meeliepen vanuit Egypte vreemdelingen genoemd. Dan ben ik dus een vreemdeling die met het volk van Israël verbonden voelt. Heb je Jesaja 66 wel eens gelezen.

Dus je wil wel zeggen dat wij heidenen wel de heidense feesten mogen vieren. In het eerste gebod wordt er toch gezegd dat er één god is namelijk JHWH en dat wij geen andere goden mogen aanbidden (exodus 20 vers 2 en 3. En vers 8 Gedenk den sabbatdag, dat gij dien heilig. Wie hebben wij dan lief de goden van de heidenvolken of de god van Israël. Als we de god van Israël niet liefhebben waarom gaan we dan naar de kerk, naar de gemeentes, naar de bijeenkomsten. Jeshua verloochend zijn Vader JHWH ook niet waarom mogen wij dan wel verloochenen.

De levieten en priesters hebben ook heel veel wetten aan toegevoegd wat niet juist is en wat ook niet bijbels is. Altijd de bijbel er op na lezen. Rare vraag om iemand te stenigen die te veel gedronken heeft terwijl JHWH gezegd heeft dat wij niet mogen doden. Volgens mij wordt de verkrachter bijbels gezien ook gestraft op zijn daden wat ik logisch vindt. Maar dat zal ik na moeten lezen. Jij vindt dat de mensheid zich geëvalueerd heeft en in de wolken loopt van liefde. Zou JHWH ook zichzelf geëvalueerd hebben?? Zou JHWH zich vergist hebben dat zijn rustdag zondag is te eren van de zonne goden??

JHWH is niet wreed, Als we in Hem en in Zijn zoon Yeshua geloven zijn we uit Zijn genade zalig zoals Paulus in zijn brieven aan efeze geschreven had. (efeze 2). De genade is Gods gave (efeze 2:8)

Ons rechtsysteem wordt steeds minder christelijk en laat iedereen vrij. Op zich wel blij dat de zondag geen vaste rustdag wordt te eren van de zonne goden dan kan ik weer eens normaal winkelen. Wat ben ik blij dat vrijdagavond de sabbat begint naar een week werken om tot rust te komen.

Ik ben het niet me je eens. Dat mag toch. Ik leg het je ook niet op. Het is jouw mening en ik heb mijn mening.

Vrije wil, dat hebben wij van JHWH gekregen.

Dank je voor je bijdragen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 06:09
 
Ik snap iets niet. Je zegt geen discussie te willen beginnen maar in je eerste bericht zeg je
"Kan op reacties en vragen niet meer reageren maar ik wilde het met jullie delen."

Dan ga je er toch van uit dat er een gesprek op gang gaat komen?

Op zich interessant wat je aanzwengelt...

Ergens staat dat wie aan een speciale dag gehecht is het doet om God. Het is die tekst van wie eet doet het om God want hij dankt Hem en wie niet eet doet het ook om God en ook hij dankt God.

Ah gevonden : "Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat (Kol 2:16)."


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 19 november 2013, 06:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIK801





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 17:29
 
Na vanavond heb ik ook geen toegang meer of ik moet gaan betalen en daar heb ik nou geen zin in. Ik betaal al voor een andere christelijke website. De reactie van Thomas dat hij mij raar vind moest ik wel op reageren want zo was mijn opzet niet.

Ik oordeel ook iemand niet in zake van eten, drinken of op het stuk van feestdag, nieuwe maan of sabbat zoals paulus aan de kolossenzen schreef. Iedereen is er vrij in wat hij kiest. Het betreft ook hoe je de bijbelse feestdag, sabbat en nieuwe maan viert te eren van JHWH. Volgens mij bedoel Paulus niet dat men afgoden mag vereren zoals de feesten van sinterklaas, kerst en pasen zijn opgezet.

Inzake eten is weer een aparte discussie. Als ik bij mensen uit eten ben die vegatarisch zijn en die zeggen tegen mij dat men alles mag eten dan zal ik er geen vlees eten omdat er geen vlees in huis is. Zo wordt de nieuwe testament ook vaak verkeerd begrepen dat men tegenwoordig alle ongedierte mag eten. Lees eens de volgende studies 9- 14 van Werner Stauder betreft de spijswetten. Wat men er van vind mag men zelf over beslissen.

https://sites.google.com/site/messiaansestudies/downloads-in-pdf

Ik zat nog vandaag te denken betreft ons rechtssysteem waar Thomas over had dat het zo ontwikkeld is. President Poetin had er nog over dat pedofiele organisatie gewoon in Nederland kan bestaan. Tja, zo ontwikkeld is ons systeem het ook niet. Trouwens wil ik zeker niet met de politiek bemoeien want daar is geen eer aan te behalen.

Allen Shalom toegewenst
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 17:36
 
Na vanavond heb ik ook geen toegang meer of ik moet gaan betalen en daar heb ik nou geen zin in. Ik betaal al voor een andere christelijke website. De reactie van Thomas dat hij mij raar vind moest ik wel op reageren want zo was mijn opzet niet.


Lees eens goed, dat schrijf ik nergens. Ik ga tegen standpunten en zienswijzen in en dat is heel wat anders dan iemand raar vinden.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 19:32
 
Op de christelijke feestdagen eer ik geen andere God dan op de overige dagen. Op deze dagen vieren wij o.a. de geboorte van Jezus, herdenken wij hoe hij de dood overwon, ons bevrijd heeft en vieren wij het feest van de opstanding. Dat hier speciale dagen voor vastgesteld zijn, die samenvallen met andere (heidense) feesten en er een andere invulling aan gegeven is, wil niet zeggen dat er dan een andere God aanbeden wordt. Het zou voor mij net zo goed op andere dagen gevierd mogen worden en ik heb er dan ook geen moeite mee om de Mattheuspassion in het najaar te beluisteren en het Weihnachtsoratorium midden in de zomer.

Wat in de Bijbel doorklinkt is de boodschap van verlossing en bevrijding en dat mag gevierd worden, elke dag weer en wat meer in het bijzonder op de christelijke feestdagen. Als we nu eens van elke dag een feestdag maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOSEF872





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 21:30
 
JANS221 schreef:
Op de christelijke feestdagen eer ik geen andere God dan op de overige dagen. Op deze dagen vieren wij o.a. de geboorte van Jezus, herdenken wij hoe hij de dood overwon, ons bevrijd heeft en vieren wij het feest van de opstanding. Dat hier speciale dagen voor vastgesteld zijn, die samenvallen met andere (heidense) feesten en er een andere invulling aan gegeven is, wil niet zeggen dat er dan een andere God aanbeden wordt. Het zou voor mij net zo goed op andere dagen gevierd mogen worden en ik heb er dan ook geen moeite mee om de Mattheuspassion in het najaar te beluisteren en het Weihnachtsoratorium midden in de zomer.

Wat in de Bijbel doorklinkt is de boodschap van verlossing en bevrijding en dat mag gevierd worden, elke dag weer en wat meer in het bijzonder op de christelijke feestdagen. Als we nu eens van elke dag een feestdag maken?
Ach laat ik ook is een keertje reageren.
Het huidige Kerstfeest is een gekerstend feest wat oorspronkelijk de zonnewende feest was. Wat behoorlijk heidens van oorsprong is(was). Maar ik geloof niet dat God het vervelend vind dat wij de geboorte van Jezus vieren. Zeker ook benutten in evangelisatie campagnes doen. Dat dansen om de boom is verplaatst naar een boom in de huiskamer.
Tja over sinterklaas ga ik maar niet beginnen. Het draait dan ook niet om dagen die wij apart zetten. Elke dag is een dag van de Heer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 20:06
 
en ik maar denken bij het lezen van het kopje dat het om het kerstfeest ging. Blijkt het om Joodse feestdagen te gaan?

@Josef, bij mijn weten komt de kerstboom in ons huis voort uit een erg zondig verleden. Bij mijn weten is de kerstboom afkomstig uit Scandinavië. Daar werd deze gebruikt om seksuele feesten te vieren. Als het waren 1 groot swingersfeest. Graag correctie als mij iets verkeerds voor de geest staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE632





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 20:53
 
interessant filmpje. Confronterend hoe heidense gebruiken blijven bestaan.

Ik denk dat we inderdaad dat we hiervan kunnen leren. Dat we niet we niet met deze feesten me moeten gaan. Maar misschien is het juist goed om onze eigen feesten rond dezelfde tijden te hebben. Zodat we sterker kunnen staan om niet met de wereld mee te gaan en om misschien om voor evangelisatie gebruiken.

Wat ik ook wel meer mooi vind aan dat je deze heidense gebruiken er nog steeds zijn. Dat dit aantoont hoe waar de bijbel is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 21:42
 
Ik denk niet dat er iets mis is met een omgebouwd dan wel aangepast heidens feest, zoals Kerstfeest. Bij de Joden werden ook oogstfeesten gevierd, net als bij de omringende volkeren. Je verjaardag vieren zou ook niet meer kunnen want ook dat is geen christelijk feest. Bij de kerstboom hebben de meeste gelovigen toch iets in huis wat voor het gevoel bij de geboorte van Christus hoort en ook een symbool is van het licht der aarde. Ok, en we zijn blij dat de dagen weer gaan lengen, maar is dat zo erg? Het vieren van een feest geeft gezelligheid in de meeste gevallen en ook daar is niks mis mee en het is nog goed voor mensen ook.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 27 november 2013, 21:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 22:04
 
Ja vind ik ook. Als ze in elke kroeg stille nacht zingen zouden wij daar als christenene dan dat juist niet mogen doen?
En die kerstboom, als het lente is zet ik narcissen in mn kamer en als het december is een kerstboom Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1