ChristianMatch
 


Forum

Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:09
 
ROADY558 schreef:
Ja inderdaad. Of seks voor het huwelijk geoorloofd is ja of nee.
Anders gezegd: Of God het kan goedkeuren of niet.
Weer anders gezegd: Is seks voor het huwelijk in Gods ogen gelijk aan overspel of ontucht of onreinheid of hoererij?

Als je het uit liefde voor elkaar doet, zie ik zelf er geen ontucht in,etc... dat zijn andere dingen toch roady alleen ik d enk dat god het heeft gemaakt, om een verbond tussen vrouw en man heel mooi te maken...jammer als we het doen, zonder een verbond met elkaar en zonder gods zegen e rover eerst te vragen, is niet ons lichaam, maar een tempel van d e heilige geest ook.

enfin volg de discusie wel verder zonder lidmaatschap... goed van ons, we hebben es een discusie over moeilijk onderwerp zonder ruzie, een gezonde discussie Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:14
 
PETRA373 schreef:
Als je het uit liefde voor elkaar doet, zie ik zelf er geen ontucht in,etc... dat zijn andere dingen toch roady alleen ik d enk dat god het heeft gemaakt, om een verbond tussen vrouw en man heel mooi te maken...jammer als we het doen, zonder een verbond met elkaar en zonder gods zegen e rover eerst te vragen, is niet ons lichaam, maar een tempel van d e heilige geest ook.

enfin volg de discusie wel verder zonder lidmaatschap... goed van ons, we hebben es een discusie over moeilijk onderwerp zonder ruzie, een gezonde discussie Knipoog smiley

Ja. Petra, maar zie je het dan als vrijblijvend? Uit liefde voor elkaar? Welke plaats heeft God dan voor jou in een voorhuwelijkse relatie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:22
 
ANNETTE050 schreef:
Ja. Petra, maar zie je het dan als vrijblijvend? Uit liefde voor elkaar? Welke plaats heeft God dan voor jou in een voorhuwelijkse relatie?

nee. lees me eerdere reactie hierover maar. zal hem effe queten voor je
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:23
 
PETRA373 schreef:
Zelf had ik er eerst een andere mening hier over, dacht kan geen kwaad voor het huwelijk.
heb er lang mee geworstelt, maar nu wat verder en wat ervaringen verder, kan ik niet anders zeggen dat d e geboden van God er zijn ook om ons te beschermen, en niets zo mooi als een relatie die niet alleen door lust word overheerst, maar zuiver en eerlijk is.
Dus als ik nog es een relatie krijg, wacht ik met sex tot het huwelijk.

met respect voor anderen die een andere mening hebben.
ps huwelijk zie ik als verbintenis tussen jou en, je partner en God. niet het papiertje op het gemeente huis. Maar in Gods ogen getrouwd zijn, een verbond met elkaar.

En in de verkerings tijd kan je toch ook met elkaar zoenen, en dan voel je toch ook of het lichamelijk klikt of niet? is heel intiem zoenen dus...

En fin zo denk ik e r over, die ontdekte ik nog steeds lid ben, ha ha als het goed is over twee dagen weg hier. liefs voor iedereen en over dit onderwerp:
wees kostbaar met je zelf ook, geef je lichaam niet te snel aan een ander voor die er slordig mee omgaat.
verder is ons lichaam ook een tempel van d e heilige geest, dus ja overleg ook eerst met God... heb ik uw goedkeuring????

En is deze gedacht ouderwets??? mwhaa dan ben ik maar ouderwets. ha ha hoef niet mee te doen met de moderne tijd, waarin we van iets moois zoals sex, iets lelijks vaak maken.
Duh ik ben een parel in Gods hand en als een man met mij sex wil, wil ik ook dat hij er voor me is op andere gebieden en me niet gebruikt voor zijn eigen behoeften en me verder alleen laat, dat is geen liefde, dat is geen verbond tussen man en vrouw zoals God het bedoelt heeft.

prachtig als mensen eerst elkaar echt trouw beloven.

Maar begrijp goed dat andere mensen er een andere mening over hebben, is een moeilijk onderwerp, iets waar ik zelf veel mee heb geworsteld.

en voor verdere vragen aan mij anette, heb meerdere bijdragen hier op dit topic, effe terug lezen Knipoog smiley


Laatst aangepast door
PETRA373
op maandag 25 november 2013, 23:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: maandag 25 november 2013, 23:41
 
PETRA373 schreef:
en voor verdere vragen aan mij anette, heb meerdere bijdragen hier op dit topic, effe terug lezen Knipoog smiley

Nee, ik heb verder geen vragen aan je, vroeg me alleen af hoe jij een voorhuwelijkse relatie ziet, gezien eerdere bijdragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 00:12
 
Je kunt geen discussie voeren als je een verschillende definitie van overspel hanteert. Overspel is in ons taalgebruik dat iemand met een vaste relatie het doet met een ander. In veel gevallen iemand die getrouwd is en sex heeft buiten het huwelijk. Het valt niet uit te leggen dat je daarmee bedoelt dat iemand sex heeft voor het huwelijk. Overspel heeft een negatieve klank en is ook wel een extreem waardeoordeel over een periode dat twee verliefde mensen elkaar leren kennen met hart en ziel.

Christelijke mensen horen dat soort etiketten niet op verliefde mensen te plakken. Wie geen sex wil voor het huwelijk doet het niet en ik respecteer dat, maar het zijn daarmee geen betere christenen God heeft met het inbouwen van sexuele opwinding echt geen fout in de Schepping gemaakt.

Mensen die niet opgewonden van elkaar raken en niet kunnen liefhebben met hart en ziel, kunnen beter niet met elkaar trouwen. Het wachten tot na het huwelijk wordt door sommigen voorgesteld alsof je dan pas elkaar ten volle liefhebt en respecteert.

Maar was als je gewacht hebt en het blijkt in bed niet te werken? Maar voor eeuwig ongelukkig bij elkaar blijven? Goede sexualiteit en een goede relatie hebben een wisselwerking op elkaar. Als het in bed niet deugt, werkt de relatie niet en andersom.

Je zult de CM-ers hier de kost geven die heel idealistisch hebben gewacht maar van een koude kermis thuis kwamen in hun relatie die na het huwelijk gelukkig en compleet zou worden.


Lichaam en geest werden door de Grieken gescheiden en Paulus dacht in die termen. Echter lichaam en geest kun je wel onderscheiden maar juist niet scheiden. De geest werkt door in het lichaam en andersom. Lichaam en geest vormen een eenheid, inderdaad, psychosomatisch. Dat is aantoonbaar het geval. Waarom voelen we het geluk zo in ons lijf en in onze geest als we het in bed goed hadden samen? Denk maar niet dat dat alleen lust is, zoals gezegd is er met Gods Schepping niks mis. Er bestaat geen liefdesrelatie zonder lustgevoelens en ik zou zeggen, gelukkig niet.


Wie wacht tot het huwelijk handelt eerder onverantwoord, we zien de gevolgen op CM om ons heen. Het is goed elkaar volledig te kennen voor je besluit samen verder te gaan en dat is ook meer verantwoord naar de eventuele kinderen toe. Gelukkige ouders scheiden meestal niet. Het is een groot risico de gok maar te nemen dat het na het wachten goed zal gaan.

Sexualiteit tussen mensen die er eerlijk samen ingaan is niet slecht of zondig. Als je van elkaar zegt te houden en je hebt dat verlangen niet dan heeft de relatie zelfs geen toekomst. Of je moet genoegen nemen met een relatie waar het in bed gaat volgens het principe vrouw gaat liggen en man doet het. Maar dat heeft met sex niks te maken en al helemaal niet met liefhebben.

Het lijkt vroom met bijbelteksten aan te komen zonder dat dat consequenties heeft voor je, behalve dat een ander je ook vroom zal vinden die net zo denkt. Het is veel beter pastoraal te zijn en als christenen niet het onmogelijke van iemand te eisen. Als bijna niemand, ook de christenen niet die het zich voornemen, wacht tot het huwelijk dan zadel je toch de overgrote meerderheid alleen maar met schuldgevoelens op? Wat wil je daarmee bereiken, dat ze alsnog weer ongelukkiger worden, of zoals in de zwartste kringen, geconfronteerd worden met hel en verdoemenis? Het gaat over de liefde tussen twee mensen hoor, misschien wel het mooiste en meest waardevolle wat er is.

Ik denk dat heel veel mensen die gewacht hebben juist spijt hebben dat ze het niet voor hun huwelijk hebben gedaan. Goede sexualiteit is een van de mooiste dingen die mensen kan overkomen. Goed voor ziel, lichaam en geest en zeker ook voor je gevoel van eigenwaarde. Wie wil er nu niet beminnen en bemind worden en elkaar ten diepste kennen en ervaren?


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 26 november 2013, 02:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 08:56
 
Zo dacht ik ook eerst, maar Thomas, je voelt met gewoon vrijen, zonder te ver te gaan, toch ook al aan of het lichamelijk klikt of niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 08:58
 
ANNETTE050 schreef:
Nee, ik heb verder geen vragen aan je, vroeg me alleen af hoe jij een voorhuwelijkse relatie ziet, gezien eerdere bijdragen.

Gezien eerdere bijdragen??? je bedoelt toen je me ooit prive hier over vroeg??? Zou fijn zijn als je prive mails prive houd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 09:33
 
THOMAS968 schreef:
Je kunt geen discussie voeren als je een verschillende definitie van overspel hanteert. Overspel is in ons taalgebruik dat iemand met een vaste relatie het doet met een ander. In veel gevallen iemand die getrouwd is en sex heeft buiten het huwelijk. Het valt niet uit te leggen dat je daarmee bedoelt dat iemand sex heeft voor het huwelijk. Overspel heeft een negatieve klank en is ook wel een extreem waardeoordeel over een periode dat twee verliefde mensen elkaar leren kennen met hart en ziel.

Christelijke mensen horen dat soort etiketten niet op verliefde mensen te plakken. Wie geen sex wil voor het huwelijk doet het niet en ik respecteer dat, maar het zijn daarmee geen betere christenen God heeft met het inbouwen van sexuele opwinding echt geen fout in de Schepping gemaakt.

Mensen die niet opgewonden van elkaar raken en niet kunnen liefhebben met hart en ziel, kunnen beter niet met elkaar trouwen. Het wachten tot na het huwelijk wordt door sommigen voorgesteld alsof je dan pas elkaar ten volle liefhebt en respecteert.

Maar was als je gewacht hebt en het blijkt in bed niet te werken? Maar voor eeuwig ongelukkig bij elkaar blijven? Goede sexualiteit en een goede relatie hebben een wisselwerking op elkaar. Als het in bed niet deugt, werkt de relatie niet en andersom.

Je zult de CM-ers hier de kost geven die heel idealistisch hebben gewacht maar van een koude kermis thuis kwamen in hun relatie die na het huwelijk gelukkig en compleet zou worden.


Lichaam en geest werden door de Grieken gescheiden en Paulus dacht in die termen. Echter lichaam en geest kun je wel onderscheiden maar juist niet scheiden. De geest werkt door in het lichaam en andersom. Lichaam en geest vormen een eenheid, inderdaad, psychosomatisch. Dat is aantoonbaar het geval. Waarom voelen we het geluk zo in ons lijf en in onze geest als we het in bed goed hadden samen? Denk maar niet dat dat alleen lust is, zoals gezegd is er met Gods Schepping niks mis. Er bestaat geen liefdesrelatie zonder lustgevoelens en ik zou zeggen, gelukkig niet.


Wie wacht tot het huwelijk handelt eerder onverantwoord, we zien de gevolgen op CM om ons heen. Het is goed elkaar volledig te kennen voor je besluit samen verder te gaan en dat is ook meer verantwoord naar de eventuele kinderen toe. Gelukkige ouders scheiden meestal niet. Het is een groot risico de gok maar te nemen dat het na het wachten goed zal gaan.

Sexualiteit tussen mensen die er eerlijk samen ingaan is niet slecht of zondig. Als je van elkaar zegt te houden en je hebt dat verlangen niet dan heeft de relatie zelfs geen toekomst. Of je moet genoegen nemen met een relatie waar het in bed gaat volgens het principe vrouw gaat liggen en man doet het. Maar dat heeft met sex niks te maken en al helemaal niet met liefhebben.

Het lijkt vroom met bijbelteksten aan te komen zonder dat dat consequenties heeft voor je, behalve dat een ander je ook vroom zal vinden die net zo denkt. Het is veel beter pastoraal te zijn en als christenen niet het onmogelijke van iemand te eisen. Als bijna niemand, ook de christenen niet die het zich voornemen, wacht tot het huwelijk dan zadel je toch de overgrote meerderheid alleen maar met schuldgevoelens op? Wat wil je daarmee bereiken, dat ze alsnog weer ongelukkiger worden, of zoals in de zwartste kringen, geconfronteerd worden met hel en verdoemenis? Het gaat over de liefde tussen twee mensen hoor, misschien wel het mooiste en meest waardevolle wat er is.

Ik denk dat heel veel mensen die gewacht hebben juist spijt hebben dat ze het niet voor hun huwelijk hebben gedaan. Goede sexualiteit is een van de mooiste dingen die mensen kan overkomen. Goed voor ziel, lichaam en geest en zeker ook voor je gevoel van eigenwaarde. Wie wil er nu niet beminnen en bemind worden en elkaar ten diepste kennen en ervaren?


Thomas

Ben ik niet met je eens Thomas.
Daar krijg ik echt zo'n vleeskeurings gevoel van Zieke smiley
Maar goed ik kan me echt niet voorstellen dat als alles klikt en je denkt dat je je soulmate gevonden hebt het in bed niet klikt
Je kunt overigens ook heel ongelukkig worden in je huwelijk, terwijl het met de seks prima ging de eerste 15 jaar van je huwelijk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 10:02
 
Toch maar maandje lidmaatschap verlengd, want ben heel benieuwd wat mannen van de volgende gedachten vinden:

doordat we niet pas met mannen doen als we trouwen, zorgen we er beetje voor dat sommigge mannen, nooit echt man worden,
in de rol komen die God met hun voor heeft.
In een overgangsritueel moeten komen van volwassen worden, verantwoording voor hun vrouw, eventueeel kinderen.
Zorg moeten dragen voor de ander.
Nu kunnen sommigge mannen jaren lang kind blijven als een puber, lekker geen verantwoording, je eigen huisje houden, effe es langs wippen waneer de behoefte er is..
en zo hebben we heel wat mannen in deze maatschappij die nog steeds beetje puber zijn. nooit niet een echte man worden ,
of de sprong niet echt durven wagen en maar samen wonen, zodat hij er nog altijd vana f kan komen. is het niet zo,n enge serieuze stap
Is natuurlijk gods bedoeling, dat een man zoals jezus voorbeeld voor ons vrouwen zorgt. eh de wereklijkheid is beetje anders in de maatschappij, waar wij vrouwen aan mee werken, we accepteren het, dat hij niet helemaal echt voor ons gaat. (omdat we ze zo leuk inden...zucht)
maar werken er zo aan mee, dat velen als een puber blijven.


ha ah benieuwd wat d emening van manne hier over is. gedchte komt uit het boek wat ik hier eerder aanbeveel de : seks zonder spijt van paula rinehart. en effe snel beetje de kern er uit verwoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 10:23
 
PETRA373 schreef:
Toch maar maandje lidmaatschap verlengd, want ben heel benieuwd wat mannen van de volgende gedachten vinden:

doordat we niet pas met mannen doen als we trouwen, zorgen we er beetje voor dat sommigge mannen, nooit echt man worden,
in de rol komen die God met hun voor heeft.
In een overgangsritueel moeten komen van volwassen worden, verantwoording voor hun vrouw, eventueeel kinderen.
Zorg moeten dragen voor de ander.
Nu kunnen sommigge mannen jaren lang kind blijven als een puber, lekker geen verantwoording, je eigen huisje houden, effe es langs wippen waneer de behoefte er is..
en zo hebben we heel wat mannen in deze maatschappij die nog steeds beetje puber zijn. nooit niet een echte man worden ,
of de sprong niet echt durven wagen en maar samen wonen, zodat hij er nog altijd vana f kan komen. is het niet zo,n enge serieuze stap
Is natuurlijk gods bedoeling, dat een man zoals jezus voorbeeld voor ons vrouwen zorgt. eh de wereklijkheid is beetje anders in de maatschappij, waar wij vrouwen aan mee werken, we accepteren het, dat hij niet helemaal echt voor ons gaat. (omdat we ze zo leuk inden...zucht)
maar werken er zo aan mee, dat velen als een puber blijven.


ha ah benieuwd wat d emening van manne hier over is. gedchte komt uit het boek wat ik hier eerder aanbeveel de : seks zonder spijt van paula rinehart. en effe snel beetje de kern er uit verwoord.

Mag ik als vrouw ook een vraag stellen? Ik begrijp eigenlijk niet wat je wilt zeggen?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 12:59
 
JANS221 schreef:
Mag ik als vrouw ook een vraag stellen? Ik begrijp eigenlijk niet wat je wilt zeggen?!

tuurlijk zijn reacties van vrouwen ook welkom, las dat in het boek en dacht. ja zit wel een kern van waarheid in.
Misschien heb ik het ongelukkig verwoord, maar scheelt een hele lange lap tekst te lezen voor jullie. Voor wie het wel begrijpt wat ik bedoel, zit wel een kern van waarheid in, vind ik en natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig wat mannen zelf ervan vinden.
De kern is een beetje, doordat we mannen sex geven voor het huwelijk, accepteren we dat ze niet de stap moeten maken als een getrouwde man, verantwoording moeten nemen als hoofd van een gezin.Of als hoofd van een stel. En dat zorgt ervoor dat we mannen hebben in deze maatschappij die zich als een puber blijven gedragen:
alleen wonen, uit gaan, een relatie hebben met meer de lusten en niet d e lasten.
Wanneer ze de andere stap maken, moeten ze wel volwassen worden,verantwoording tegenover die ander nemen, dus niet meer met ieder voetbal wedstrijd hele nacht daarna doorzakken in d kroeg bv, want thuis zit een partner die het minder vind iedere keer.
dan ineens moeten ze rekening met de ander houden. een bewuste keuze maken, das toch een stukje ontwikkeling van een jongen die opgroeit na een man toch???

met twijfels of ik het nu wel goed verwoord???
anders geef ik het maar op... ha ha kan het natuurlijk hier aan bouwvakkers vragen, wat ze er van vinden
Knipoog smiley maar dat zal ik maar niet doen, die denken dan helemaal ehhhh Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 13:00
 
JANS221 schreef:
Mag ik als vrouw ook een vraag stellen? Ik begrijp eigenlijk niet wat je wilt zeggen?!


Ik begrijp eruit dat wij als vrouw er aan meewerken dat mannen niet volwassen worden. Dus als we meegaan in zijn behoeften al voor het trouwen blijft hij puber en leert geen verantwoording op zich te nemen voor vrouw (in kwestie) en kids.

(Jezus zou het voorbeeld hierin zijn en voor ons vrouwen zorgen... ik vraag me af hoe Hij dat heeft voorgedaan, Hij was niet getrouwd.)
Wij zouden er verantwoordelijk voor zijn en er aan mee werken dat de man niet helemaal voor ons gaat.

Ik begrijp het ook niet helemaal maar de vraag was ook aan mannen gericht, die snappen/herkennen dit (als puberLachende smiley met blinkend witte tanden ) vast ook veel beter.

Smiley met dichtgeplakte mond


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 26 november 2013, 13:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 14:25
 
PETRA373 schreef:
Gezien eerdere bijdragen??? je bedoelt toen je me ooit prive hier over vroeg??? Zou fijn zijn als je prive mails prive houd.

Pardon? Ik verwijs naar eerdere bijdrages, niet naar mails, bijdrages in het topic 'de leukste man van cm' en elders.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 26 november 2013, 15:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 15:10
 
JOL252 schreef:
Ik begrijp eruit dat wij als vrouw er aan meewerken dat mannen niet volwassen worden. Dus als we meegaan in zijn behoeften al voor het trouwen blijft hij puber en leert geen verantwoording op zich te nemen voor vrouw (in kwestie) en kids.

(Jezus zou het voorbeeld hierin zijn en voor ons vrouwen zorgen... ik vraag me af hoe Hij dat heeft voorgedaan, Hij was niet getrouwd.)
Wij zouden er verantwoordelijk voor zijn en er aan mee werken dat de man niet helemaal voor ons gaat.

Ik begrijp het ook niet helemaal maar de vraag was ook aan mannen gericht, die snappen/herkennen dit (als puberLachende smiley met blinkend witte tanden ) vast ook veel beter.

Smiley met dichtgeplakte mond

ik zeg niet dat alle mannen puber zijn, maar sommigge volwassen mannen gedragen zich wel nog als een puber vind ik dan.
Ook in een relatie, als of meer een kind bij krijgt, inplaats van een volwassen man.

Met Jezus als vb. Bedoel ik hoe een man met zijn vrouw hoort om te gaan, met liefde, niet op het gebied van sex. En geld natuurlijk ook voor de vrouw, Jezus als vb hoe met je man om te gaan.
Dus elkaar eren, met respect behandelen, niet aan je eigen belang denken etc...



Knipoog smiley


Laatst aangepast door
PETRA373
op dinsdag 26 november 2013, 15:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 16:16
 
PETRA373 schreef:
Zo dacht ik ook eerst, maar Thomas, je voelt met gewoon vrijen, zonder te ver te gaan, toch ook al aan of het lichamelijk klikt of niet?

Ik denk dat geest, ziel en lichaam een zijn. Ik denk dat mensen feilloos aanvoelen of het klikt. Lichamelijk klikt is een mooie term en ik weet ook wel wat je bedoelt maar het is een onderdeel van de klik. De vraag is dan wel maar wat te ver gaan is. en waar baseer je het op wat te ver gaan is? Ik heb alleen moeite met de gedachte dat bijna alles wat lichamelijk is door een aantal medechristenen hier al snel als eigenlijk fout en zelfs als zondig gezien wordt. Elkaar oprecht liefhebben, kan geen zonde zijn. Exploitatie, ook binnen het huwelijk van elkaar, is dat wel. In veel huwelijken is veel leed op dit gebied, vaak juist in die behoudende kringen waar ontsnappen uit een relatie heel erg wordt afgekeurd.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 26 november 2013, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 16:30
 
THOMAS968 schreef:
Ik denk dat geest, ziel en lichaam een zijn he. Ik denk dat mensen feilloos aanvoelen of het klikt. Lichamelijk klikt is een mooie term en ik weet ook wel wat je bedoelt. De vraag is dan wel maar wat te ver gaan is. en waar baseer je het op wat te ver gaan is? Ik heb alleen moeite met de gedachte dat bijna alles wat lichameljk is door een aantal medechristenen hier al snel als eigenlijk fout en zelfs als zondig gezien wordt. Elkaar oprecht liefhebben kan geen zonde zijn. Exploitatie, ook binnen het huwelijk, van elkaar is dat wel.

Thomas

Ik denk dat iedereen dat het beste met elkaar en God samen kunnen overleggen, waar de grens is tot het huwelijk.
Lustgevoelens fout ,zondig? nee zo zie ik ze ook niet. heeft God ons gegeven. Als iets heel moois tussen man en vrouw.
Alleen ik zie het als bescherming van elkaar om het pas te doen als je weet dat je samen heel het leven met elkaar verder wil gaan. Een gebod van God om ons te beschermen.
En ja elkaar oprecht liefhebben is iets heel moois Lachende smiley



Ik begrijp wat je bedoelt hoe sommigge cristenen alles als fout en zondig zien wat lichamelijk is. Als ik hooglied lees dan denk ik.. God ziet het echt niet zo. met de nadruk op, ik denk he....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 16:31
 
Quote:
[Petra schreef: Ik begrijp wat je bedoelt hoe sommigge cristenen alles als fout en zondig zien wat lichamelijk is. Als ik hooglied lees dan denk ik.. God ziet het echt niet zo. met de nadruk op, ik denk he.... .

Je hoeft het niet alleen te denken Knipoog smiley je mag het zelfs accepteren.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 26 november 2013, 16:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 17:08
 
De discussie is niet of God seks afkeurt.
Dat doet Hij niet .......Hij heeft t bedacht.
en uiteraard .......preutsheid en victoriaanse misstanden daargelaten, is er natuurlijk ook
een schaamtegevoel bij ons ingebouwd waar je ook een kind niet mee moet belasten.
En een volwassene ook niet.
Sex is erg menselijk en natuurlijk.

Maar moeten we alles normaal vinden?
Is de seksuele revolutie van de jaren 70 nou echt zo bevrijdend en verlichtend?
En heeft het gebracht wat we zochten?

Maar sensu strictu is natuurlijk elk "juk " wat wij afwerpen een bevrijding op het eerste gezicht.
En net als alles ........geen regels zijn geen verbetering.
Want elke revolutie heeft een schaduwzijde.

Seks voor een huwelijk is geen giga zonde ..?......nee dat geloof ik niet.
Het is een intieme relatie aangaan met iemand die dan al dan niet wordt verbroken.
Wat is dan de meerwaarde?
Dat je weet of je fijn met elkaar kunt vrijen ?
Maar verder niet met elkaar wilt leven?

Mi is dat veel wreder dan er achter komen dat je een matig sex leven hebt maar wel van elkaar houdt.
Echte liefde, uit het hart van God, staat los van vleselijke bevrediging.
die vleselijke eenwording is het gevolg ,de symbiose ahw van twee verwante zielen.
Maar het mag nooit voorafgaan aan de zielsverbondenheid.

Als dat wel zo is, wordt het porneio ...........
Porno = overspel maar ook overspel in gedachten het begeren van meerdere personen.
Sex hebben of denken aan sex is normaal, er niet zonder kunnen is niet normaal.
Maar veel mensen zijn zoals Thomas al zegt gehersenspoeld en zien seks las iets zondigs .
Das jammer......en zeer venijnig aanwezig in onze maatschappij.

Of is het een geheim dat niet alleen mannen maar ook veel vrouwen aan seks denken?

mannen hebben de reputatie, maar veel vrouwen zijn hetzelfde .
Ook porno zien .......wat altijd de mannen wordt kwalijk genomen, vrouwen kijken bijna net zo veel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 20:26
 
PETRA373 schreef:
.jammer als we het doen, zonder een verbond met elkaar en zonder gods zegen e rover eerst te vragen, is niet ons lichaam, maar een tempel van d e heilige geest ook.

Vooral dat laatste he... Mooi. Blijft de vraag natuurlijk wel overeind staan:
Wanneer is dat "verbond" dan gesloten?

THOMAS968 schreef:
Christelijke mensen horen dat soort etiketten niet op verliefde mensen te plakken. Wie geen sex wil voor het huwelijk doet het niet en ik respecteer dat, maar het zijn daarmee geen betere christenen God heeft met het inbouwen van sexuele opwinding echt geen fout in de Schepping gemaakt.
M.i. wordt er niet geplakt of gewezen hier. We proberen er nog steeds uit te komen hoe De Here God seks buiten het huwelijk ziet, en wat dan het "huwelijk" is in Zijn ogen.
En verliefdheid heeft in mijn beleving weinig met liefde te maken.

Quote:
Wie wacht tot het huwelijk handelt eerder onverantwoord, we zien de gevolgen op CM om ons heen. Het is goed elkaar volledig (????) te kennen voor je besluit samen verder te gaan en dat is ook meer verantwoord naar de eventuele kinderen toe. Gelukkige ouders scheiden meestal niet. Het is een groot risico de gok maar te nemen dat het na het wachten goed zal gaan.
Dat wachten tot het huwelijk onverantwoord zou zijn??
Het lijkt een beetje alsof je jouw ervaring(en) tot werkelijkheid probeert te maken. Nog steeds mis ik het betrekken van de Here God in deze discussie. Hoe ziet Hij het? Seks is Zijn uitvinding, niet die van ons.

Quote:
Ik denk dat heel veel mensen die gewacht hebben juist spijt hebben dat ze het niet voor hun huwelijk hebben gedaan. Goede sexualiteit is een van de mooiste dingen die mensen kan overkomen.
Een van de mooiste dingen, dus ook een van de kostbaarste.
Dat geef je dus niet aan de eerste de beste. Je spreekt jezelf nogal tegen. Misschien kun je je gedachtengoed bijbels onderbouwen? Nu heeft het geen grond.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 20:35
 
PETRA373 schreef:
T
doordat we niet pas met mannen doen als we trouwen, zorgen we er beetje voor dat sommigge mannen, nooit echt man worden,
in de rol komen die God met hun voor heeft.
In een overgangsritueel moeten komen van volwassen worden,

Goeie vraag Petra. Ten eerste denk ik dat dit voor zowel mannen als vrouwen geldt.
Ik las ooit 's dat een mens volwassenheid bereikt als hij (of zij) God gaat gehoorzamen....

Je stelling gaat er wel een beetje vanuit alsof "jullie vrouwen" het volwassen worden in de hand hebben. De man is er natuurlijk zelf bij.
Ik denk dat hij (en ook zij) juist kan groeien in volwassenheid als hij op dit punt ook de wil van God zoekt en niet bij de eerste de beste lustgevoelens zichzelf laat gaan. Beetje ruggegraat kweken kan nooit kwaad :)

Quote:
verantwoording voor hun vrouw, eventueeel kinderen.
Zorg moeten dragen voor de ander.
Nu kunnen sommigge mannen jaren lang kind blijven als een puber, lekker geen verantwoording, je eigen huisje houden, effe es langs wippen waneer de behoefte er is..
Maar Petra, de verkeringstijd is toch DE tijd bij uitstek om hierachter te komen? Heb je te maken met een volwassen vent (of vrouw) of met een moederskindje of -dochter? En als je je al aan elkaar geplakt hebt met houtlijm, dan zit je dus al vast aan elkaar. Stel je voor dat je dan ineens een niet zo leuke kant van iemand ontdekt......

Quote:
en zo hebben we heel wat mannen in deze maatschappij die nog steeds beetje puber zijn. nooit niet een echte man worden ,
of de sprong niet echt durven wagen en maar samen wonen, zodat hij er nog altijd vana f kan komen. is het niet zo,n enge serieuze stap
Dit bedoelde ik eerder ook te zeggen. Trouwen is binden, samenwonen houdt een vluchtdeur open. Veel mensen hebben last van diepliggende angsten, waardoor ze niet durven te trouwen.
(maar wel willen samenwonen en seks hebben.... hmmmm typisch he??)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:10
 
Waarom zo'n etiket op het samenwonen... alsof dat alleen voor de seks (voor het huwelijk? Ik zie ze als man en vrouw... okay zonder het briefje) en om het vrijblijvende zou zijn? Zoals jij dit stelt komt het wel op me over.
Ik ken een dolgelukkig stel dat al jaren samenwoont waar menig getrouwd stel nog wat van kan leren qua harmonie en eenheid.


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 26 november 2013, 21:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:30
 
JOL252 schreef:
Ik ken een dolgelukkig stel dat al jaren samenwoont waar menig getrouwd stel nog wat van kan leren qua harmonie en eenheid.

Waarom zijn ze niet getrouwd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:32
 
Ik heb eigenlijk wat moeite met de profielfoto van Roady. Heb je er ooit weleens bij stil gestaan dat dit lustgevoelens bij vrouwen kan oproepen? En lust mag niet en al helemaal niet voor het huwelijk, je zet vrouwen zo wel aan tot overspel……………… Engeltje smiley Ik denk niet dat je het plaatsen van zo`n foto bijbels kunt onderbouwen.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:32
 
ROADY558 schreef:
Waarom zijn ze niet getrouwd?

Omdat ze kiezen voor deze samenlevingsvorm. Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:43
 
JANS221 schreef:
Ik heb eigenlijk wat moeite met de profielfoto van Roady. Heb je er ooit weleens bij stil gestaan dat dit lustgevoelens bij vrouwen kan oproepen? En lust mag niet en al helemaal niet voor het huwelijk, je zet vrouwen zo wel aan tot overspel……………… Engeltje smiley Ik denk niet dat je het plaatsen van zo`n foto bijbels kunt onderbouwen.......




Verraste, verbaasde smiley
Nou je het zegt...
Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 26 november 2013, 21:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:48
 
Ja Jol, de wereld loopt vol met mensen die zich weinig van Jezus aantrekken.
I know...
Nog steeds ben ik benieuwd naar jullie kijk op hoe God het eea ziet.

Aangezien we in cirkels aan het lopen zijn, laat ik me voorlopig maar zakken hier.

@Jans voel je vrij om een klacht bij de redactie in te dienen.
Zij weten al van deze foto Coole smiley met zonnebril

Verder vind ik je reactie ontzeeeeeeeettend flauw. En erg offtopic.
En op de man gespeeld. Jammer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:52
 
ROADY558 schreef:
Ja Jol, de wereld loopt vol met mensen die zich weinig van Jezus aantrekken.
I know...

Hoe weet jij dat deze mensen zich niets van Jezus aantrekken? Is wel een grove misvatting!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:54
 
ROADY558 schreef:
Ja Jol, de wereld loopt vol met mensen die zich weinig van Jezus aantrekken.
I know...
Nog steeds ben ik benieuwd naar jullie kijk op hoe God het eea ziet.

Aangezien we in cirkels aan het lopen zijn, laat ik me voorlopig maar zakken hier.

@Jans voel je vrij om een klacht bij de redactie in te dienen.
Zij weten al van deze foto Coole smiley met zonnebril

Verder vind ik je reactie ontzeeeeeeeettend flauw. En erg offtopic.
En op de man gespeeld. Jammer.

Roady, misschien kunnen we het cirkel redeneren doorbreken, zoals jij dat ervaart (ik lees wel bijdragen die veel duidelijkheid geven) door ook aandacht te geven aan het feit, dat de huwelijkse voltrekking, zoals deze in de huidige tijd plaats vind, door Napoleon is ingesteld. Wel waren er in de Bijbelse tijd huwelijken, Maria was in ondertrouw toen de Engel Gabriel aan haar verscheen. Jezus begon zijn bediening op een bruiloft.....misschien zijn er mensen die weten hoe een huwelijk in de Bijbelse tijd voltrokken werd?
Efeze 5 is wel erg duidelijk over het huwelijkse leven.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op dinsdag 26 november 2013, 21:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 21:55
 
ROADY558 schreef:
Ja Jol, de wereld loopt vol met mensen die zich weinig van Jezus aantrekken.
I know...
Nog steeds ben ik benieuwd naar jullie kijk op hoe God het eea ziet.

Aangezien we in cirkels aan het lopen zijn, laat ik me voorlopig maar zakken hier.

@Jans voel je vrij om een klacht bij de redactie in te dienen.
Zij weten al van deze foto Coole smiley met zonnebril

Verder vind ik je reactie ontzeeeeeeeettend flauw. En erg offtopic.
En op de man gespeeld. Jammer.

Ik denk dat er best gesproken is over hoe er gedacht wordt hoe God er naar kijkt. Het is denk ik alleen niet wat jij gewend bent of wilt horen ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 Volgende
Pagina 4 van 11