ChristianMatch
 


Forum

Hoe ga je om met verschillende geloofsbelevingen?
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 augustus 2014, 11:05
 
Hallo,

Hoe ga je binnen contact met mensen om met verschillende belevingen van het geloof zonder dat dit tot een relatiebreuk of andere problemen kan leiden?

Dit naar aanleiding dat je nog al weleens ziet dat christenen onderling nogal fel kunnen zijn t.o.v. van elkaar, als ze bijvoorbeeld Bijbelteksten anders zien en interpreteren.

Hier een filmpje ter illustratie hoe men naast mekaar heen kan praten, maar, vind ik uiteindelijk wel beide iets bedoeld wat op hetzelfde neerkomt....maar de een heeft het door, de ander niet....
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/62794Arie Boomsma en Bert Dorenbos....
[quote]


Laatst aangepast door
SHANITA130
op dinsdag 12 augustus 2014, 11:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: donderdag 14 augustus 2014, 20:10
 
SHANITA130 schreef:
Hallo,

Hoe ga je binnen contact met mensen om met verschillende belevingen van het geloof zonder dat dit tot een relatiebreuk of andere problemen kan leiden?

Dit naar aanleiding dat je nog al weleens ziet dat christenen onderling nogal fel kunnen zijn t.o.v. van elkaar, als ze bijvoorbeeld Bijbelteksten anders zien en interpreteren.

Hier een filmpje ter illustratie hoe men naast mekaar heen kan praten, maar, vind ik uiteindelijk wel beide iets bedoeld wat op hetzelfde neerkomt....maar de een heeft het door, de ander niet....
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/62794Arie Boomsma en Bert Dorenbos....

Kan idd. best lastig zijn..
Belangrijk lijkt me het elkaar te respecteren, hoe verschillend je er ook over denkt.
En een goed gesprek op zijn tijd is ook belangrijk.
En wat voor de 1 goed voelt hoeft voor de ander nog niet goed te voelen, dus het is vooral ook belangrijk een goede combi te zijn, dat je ook daarin beide jezelf kan zijn (lijkt mij).

Belangrijk is denk ik ook je grenzen bewaken, maar dat geldt misschien voor alles.

Het is ook afhankelijk van hoe je bent, sommige mensen kunnen sneller een meningsverschil naast zich neerleggen, maar dat zal niet bij iedereen zo gemakkelijk zijn.

Afhankelijk hoe je bij elkaar op je gemak voelt en hoe je hier mee omgaat lijkt het me wel een belangrijk iets dat je er beide goed mee kan leven wil je de relatie kans van slagen geven of je het nou met elkaar eens ben of niet.
M.i. is dit ook weer heel erg persoonlijk.


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op donderdag 14 augustus 2014, 20:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 augustus 2014, 07:16
 
SHANITA130 schreef:
Hallo,

Hoe ga je binnen contact met mensen om met verschillende belevingen van het geloof zonder dat dit tot een relatiebreuk of andere problemen kan leiden?

Dit naar aanleiding dat je nog al weleens ziet dat christenen onderling nogal fel kunnen zijn t.o.v. van elkaar, als ze bijvoorbeeld Bijbelteksten anders zien en interpreteren.

Hier een filmpje ter illustratie hoe men naast mekaar heen kan praten, maar, vind ik uiteindelijk wel beide iets bedoeld wat op hetzelfde neerkomt....maar de een heeft het door, de ander niet....
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/62794Arie Boomsma en Bert Dorenbos....

Hee Shanita,

Ik weet nog dat ik dit stukje op TV zag toen het werd uitgezonden bij DWDD.
Een interessant gesprek!

Ik vind het jammer om te zien dat mensen soms beweren dat zij de bijbel goed lezen en beweren dat anderen van de weg zijn afgeraakt. En dat aan de hand van dat ze na onderzoeken van de tekst bijvoorbeeld er anders over gaan denken.
Andries nam geen afscheid van de bijbel en al helemaal geen afscheid van God, maar hoe hij daar wordt neergezet vind ik echt ongelooflijk.
Het gaat m.i. om je relatie met God, dat is waar het om gaat vind ik. Het heeft ook juist met groeien te maken dat je in je leven anders over zaken gaat denken. Net zoals ik door ervaring en onderzoeking nu soms anders tegen dingen aankijk als 4/5 jaar geleden.

Het gaat hier vind ik niet over twijfel over het bestaan van God, het gaat hier om bijzaken die niet voor iedereen als hetzelfde worden gezien.
Ik vind het persoonlijk hoogmoedig om dan te beweren dat jij het ziet zoals het is en de ander niet.
Verschillende geloofsbelevingen kunnen goed besproken worden als mensen open staan om naar elkaar te luisteren en elkaar te respecteren, ook al ben je het er niet mee eens.
Zeg hoe jij er over denkt, maar ga niet de ander vertellen wat ie wel en niet moet geloven.

Als gelovigen niet uitkijken is er straks een EO omroep waarin de meeste christenen niet meer welkom zijn omdat het een groep is geworden die niet buiten de beperkte waarheid wil geloven, of dat iets is waarop gelovigen zitten te wachten weet ik niet, maar ik dacht dat God juist de schepper was van mensen die in verbondenheid met elkaar leven en niet verdeeldheid scheppen tussen groepen enkel omdat ze niet buiten hun lijntjes willen kijken. Ik respecteer het als zij binnen hun lijntjes willen denken maar ik vind het een ander verhaal als ze anderen buiten de waarheid zetten omdat een ander wel buiten die lijntjes wil kijken.


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op vrijdag 15 augustus 2014, 08:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD965





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 september 2014, 13:07
 
FREEDOM687 schreef:
Kan idd. best lastig zijn..
Belangrijk lijkt me het elkaar te respecteren, hoe verschillend je er ook over denkt.
En een goed gesprek op zijn tijd is ook belangrijk.
En wat voor de 1 goed voelt hoeft voor de ander nog niet goed te voelen, dus het is vooral ook belangrijk een goede combi te zijn, dat je ook daarin beide jezelf kan zijn (lijkt mij).

Belangrijk is denk ik ook je grenzen bewaken, maar dat geldt misschien voor alles.

Het is ook afhankelijk van hoe je bent, sommige mensen kunnen sneller een meningsverschil naast zich neerleggen, maar dat zal niet bij iedereen zo gemakkelijk zijn.


Afhankelijk hoe je bij elkaar op je gemak voelt en hoe je hier mee omgaat lijkt het me wel een belangrijk iets dat je er beide goed mee kan leven wil je de relatie kans van slagen geven of je het nou met elkaar eens ben of niet.
M.i. is dit ook weer heel erg persoonlijk.

Mooi geschreven Freedom. Ik kan me vinden in wat je schrijft.
Ieder mens is weer uniek. Twee mensen, twee gedachten.
Respect voor elkaars mening is uiterst belangrijk. We hoeven elkaar niet te overtuigen of te veranderen. Er valt juist zoveel van te leren als we open willen staan voor andermans mening. Daarbij wil het niet zeggen, dat we de ander moeten volgen in zijn of haar mening. Ze kunnen ook naast elkaar staan.

Het is belangrijk in het leven om te doen wat bij je past. En dat is voor een ieder verschillend. Lachende smiley


Laatst aangepast door
GERALD965
op maandag 29 september 2014, 08:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 september 2014, 18:42
 
GERALD965 schreef:
Mooi geschreven Shanita. Ik kan me vinden in wat je schrijft.
Ieder mens is weer uniek. Twee mensen, twee gedachten.
Respect voor elkaars mening is uiterst belangrijk. We hoeven elkaar niet te overtuigen of te veranderen. Er valt juist zoveel van te leren als we open willen staan voor andermans mening. Daarbij wil het niet zeggen, dat we de ander moeten volgen in zijn of haar mening. Ze kunnen ook naast elkaar staan.

Het is belangrijk in het leven om te doen wat bij je past. En dat is voor een ieder verschillend. Lachende smiley

Volgens mij reageer (quote) jij op freedom en niet op shanita ?

En verder heb je gelijk 2 mensen 2 gedachten die samen een kunnen vormen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
UDO409





Berichten: 124

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 september 2014, 21:07
 
Ik kom zelf uit een vrij behoudende refo-kerk (in mijn jeugd) en ben langzaam maar gestaag geëvolueerd richting een zeer milde PKN-gemeente met een vrolijke dame op het spreekgestoelte en met het Liedboek voor hart en huis (zoals ik het noem). Ik heb niet de behoefte om te af te zetten tegen mijn vroegere geloof, maar ik ben er wel zo zeer van vervreemd geraakt, dat een relatie met iemand uit de meer bevindelijk hoek tot de onmogelijkheden is gaan behoren. Het is als het spreken van verschillende talen. Ik herken de woorden nog wel, maar begrijpen kan ik het niet meer. Dat is mijn tekort, wellicht, maar de vreugde die ik in het geloof heb ontvangen zou ik niet meer kunnen en willen inwisselen voor wat mij in de kerk van mijn jeugd is voorgehouden. Ik zeg het met enige weemoed, want ik heb daar ook goede herinneringen aan. Het was veilig en overzichtelijk. Maar die brug terug kan ik niet meer slaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERALD965





Berichten: 15

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 08:38
 
NATASCHA642 schreef:
Volgens mij reageer (quote) jij op freedom en niet op shanita ?

En verder heb je gelijk 2 mensen 2 gedachten die samen een kunnen vormen

Bedankt Natascha. Lachende smiley


Laatst aangepast door
GERALD965
op maandag 29 september 2014, 08:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZWALUWTJE610





Berichten: 317

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 13:29
 
Als God de 2 mensen bij elkaar breng zal zijn reden wel hebben....

toen ik in de tijd mijn man ontmoete, was hij katholiek en had ook de pinkstergemeente leren kennen. Voor hem al een opening. Toch bleef hij ook trouw aan katholiek. En ik heb weer wat van hem mee genomen.
ik was toen PKN en hij ging met mij mee, alleen hij voelde zicht niet thuis.
Samen zijn we naar een gemeente gezocht waar we beide thuis zou voelen. En het werd vrije evangelie, ja hij voelde zich direct thuis, ik niet voor mij was best een verandering. toch is het mij thuis basis geworden. Nu ben ik sinds kort weer heel trouw naar de gemeente toe. Soms ga ik ook ergens anders heen, ik vindt dat wel leuk. ik heb zelf geen moeite ermee.
Het is juist je open stellen naar de andere toe, je steekt er altijd wel weer ervan op. Bij mij past deze gemeente heel goed, omdat ik zelf ook een vrije persoon bent. Ik voel mij gewoon thuis, familie. Zou ik ooit weer een relatie krijgen dan zou ik zeker ook voor open stelllen, dat zou ook voor de partner betekenen, open stellen voor elkaar. Verder ik heb geen moeite ermee, welke gemeente je bent, Het gaat toch om 1 geloof, om 1 God.........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: maandag 29 september 2014, 14:30
 
GERALD965 schreef:
Bedankt Natascha. Lachende smiley

Graag gedaan Gerald Lachende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ITSME497





Berichten: 38

BerichtGeplaatst: zondag 26 oktober 2014, 22:53
 
ZWALUWTJE610 schreef:
Als God de 2 mensen bij elkaar breng zal zijn reden wel hebben....

toen ik in de tijd mijn man ontmoete, was hij katholiek en had ook de pinkstergemeente leren kennen. Voor hem al een opening. Toch bleef hij ook trouw aan katholiek. En ik heb weer wat van hem mee genomen.
ik was toen PKN en hij ging met mij mee, alleen hij voelde zicht niet thuis.
Samen zijn we naar een gemeente gezocht waar we beide thuis zou voelen. En het werd vrije evangelie, ja hij voelde zich direct thuis, ik niet voor mij was best een verandering. toch is het mij thuis basis geworden. Nu ben ik sinds kort weer heel trouw naar de gemeente toe. Soms ga ik ook ergens anders heen, ik vindt dat wel leuk. ik heb zelf geen moeite ermee.
Het is juist je open stellen naar de andere toe, je steekt er altijd wel weer ervan op. Bij mij past deze gemeente heel goed, omdat ik zelf ook een vrije persoon bent. Ik voel mij gewoon thuis, familie. Zou ik ooit weer een relatie krijgen dan zou ik zeker ook voor open stelllen, dat zou ook voor de partner betekenen, open stellen voor elkaar. Verder ik heb geen moeite ermee, welke gemeente je bent, Het gaat toch om 1 geloof, om 1 God.........

Voor mij persoonlijk is het van belang dat de BASIS het zelfde is, namelijk dat Jezus gestorven is om voor onze zonden te betalen zodat wij in relatie met God kunnen leven door Zijn Verzoenende Bloed.
Eigenlijk is de rest allemaal bijzaak, maar ja, de ene voelt zich meer thuis in een Gemeente waar het allemaal anders gaat dan in een zogenaamde traditionele Kerk en de ander voelt zich meer thuis in een traditionele Kerk.
Daar blijft het gevoel dus meespelen.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer de basis het zelfde is twee mensen die een relatie met elkaar aangaan daar wel samen uit zullen komen om samen een keuze te gaan maken naar welke Gemeente of Kerk ze samen zullen gaan maar wel is het van belang dat BEIDEN SAMEN daar heen gaan en niet de ene naar de ene Gemeente en de ander naar een andere Kerk, want hoe moet je anders samen dingen delen van wat je daar geleerd hebt of meegemaakt hebt ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 21:01
 
Ja, beiden SAMEN naar één kerk, om dingen te kunnen delen.....

Oei.....ik zie mezelf als ooit evangelische echt niet meer naar een gemeente gaan die daaronder valt... Smiley met dichtgeplakte mond Zieke smiley Smiley die vol vragen zit Twijfelende smiley Verraste, verbaasde smiley

Nog meer meningen hier? Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 22:17
 
GERALD965 schreef:
Mooi geschreven Freedom. Ik kan me vinden in wat je schrijft.
Ieder mens is weer uniek. Twee mensen, twee gedachten.
Respect voor elkaars mening is uiterst belangrijk. We hoeven elkaar niet te overtuigen of te veranderen. Er valt juist zoveel van te leren als we open willen staan voor andermans mening. Daarbij wil het niet zeggen, dat we de ander moeten volgen in zijn of haar mening. Ze kunnen ook naast elkaar staan.

Het is belangrijk in het leven om te doen wat bij je past. En dat is voor een ieder verschillend. Lachende smiley

Het is alweer even geleden dat je dit geschreven hebt Gerald Verlegen lachende smiley
Wat jij schrijft vind ik ook mooi en die mening deel ik ook.
Thanks voor je bijdrage Lachende smiley


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op zondag 11 januari 2015, 22:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 22:22
 
UDO409 schreef:
Ik kom zelf uit een vrij behoudende refo-kerk (in mijn jeugd) en ben langzaam maar gestaag geëvolueerd richting een zeer milde PKN-gemeente met een vrolijke dame op het spreekgestoelte en met het Liedboek voor hart en huis (zoals ik het noem). Ik heb niet de behoefte om te af te zetten tegen mijn vroegere geloof, maar ik ben er wel zo zeer van vervreemd geraakt, dat een relatie met iemand uit de meer bevindelijk hoek tot de onmogelijkheden is gaan behoren. Het is als het spreken van verschillende talen. Ik herken de woorden nog wel, maar begrijpen kan ik het niet meer. Dat is mijn tekort, wellicht, maar de vreugde die ik in het geloof heb ontvangen zou ik niet meer kunnen en willen inwisselen voor wat mij in de kerk van mijn jeugd is voorgehouden. Ik zeg het met enige weemoed, want ik heb daar ook goede herinneringen aan. Het was veilig en overzichtelijk. Maar die brug terug kan ik niet meer slaan.

Ik kan me dit wel indenken.
Maar wat ik me afvraag is of je de persoon niet gaat verwarren dan met jouw ervaringen uit een kerk?
Dat je anders bent gaan denken over de leer is m.i. nog weer wat anders dan de persoon die daar zit met haar (/ zijn) opvattingen.
Of vind je het moeilijk dat te scheiden?


Laatst aangepast door
FREEDOM687
op zondag 11 januari 2015, 22:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 23:33
 
UDO409 schreef:
Ik kom zelf uit een vrij behoudende refo-kerk (in mijn jeugd) en ben langzaam maar gestaag geëvolueerd richting een zeer milde PKN-gemeente met een vrolijke dame op het spreekgestoelte en met het Liedboek voor hart en huis (zoals ik het noem). Ik heb niet de behoefte om te af te zetten tegen mijn vroegere geloof, maar ik ben er wel zo zeer van vervreemd geraakt, dat een relatie met iemand uit de meer bevindelijk hoek tot de onmogelijkheden is gaan behoren. Het is als het spreken van verschillende talen. Ik herken de woorden nog wel, maar begrijpen kan ik het niet meer. Dat is mijn tekort, wellicht, maar de vreugde die ik in het geloof heb ontvangen zou ik niet meer kunnen en willen inwisselen voor wat mij in de kerk van mijn jeugd is voorgehouden. Ik zeg het met enige weemoed, want ik heb daar ook goede herinneringen aan. Het was veilig en overzichtelijk. Maar die brug terug kan ik niet meer slaan.

Die brug is ook bijna niet te slaan.

Ik heb dat ook, met zeg maar de zgnmde ev. fundamentalisten, religieuze fanatiekelingen en radicalisme; geen oog voor nuances, iets is zwart of wit ...dat vele gepraat over de vijand, en het katholieke geloof is occult(leuk als je moeder je heeft laten dopen in een katholieke kerk en je hecht daar waarde aan...), kinderdoop geld niet, en ga zo maar door....

Ja, dan neem je vanzelf afstand, om er niet aan onderdoor te gaan...ja, zelfs om je vreugde en je geloof te behouden...

En idd, het enthousiasme is ook bij mij blijven hangen...dat weer wel....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zondag 11 januari 2015, 23:41
 
FREEDOM687 schreef:
Ik kan me dit wel indenken.
Maar wat ik me afvraag is of je de persoon niet gaat verwarren dan met jouw ervaringen uit een kerk?
Dat je anders bent gaan denken over de leer is m.i. nog weer wat anders dan de persoon die daar zit met haar (/ zijn) opvattingen.
Of vind je het moeilijk dat te scheiden?

Ik vind dat vaak moeilijk om te scheiden...want soms kunnen opvattingen zo verweven zijn met iemands persoonlijkheid. Dan is er geen sprake van een dialoog....iets is zo, en er is verder geen discussie over mogelijk en dat kan moeilijk zijn.
En dan is het ook moeilijk als je je er zelf van hebt losgemaakt, om er dan weer in alle hevigheid mee te worden geconfronteerd...en denken van ja, zo was en deed ik enkele jaren geleden ook, kan erg moeilijk zijn, juist omdat je dat niet meer doet...

Als je omgeving zich af gaat vragen of je vriend bij de Jehova's getuigen zit, ja.....Dan wordt het tijd om voor je zelfbescherming even wat afstand te nemen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM687





Berichten: 149

BerichtGeplaatst: maandag 12 januari 2015, 22:37
 
SHANITA130 schreef:
Ik vind dat vaak moeilijk om te scheiden...want soms kunnen opvattingen zo verweven zijn met iemands persoonlijkheid. Dan is er geen sprake van een dialoog....iets is zo, en er is verder geen discussie over mogelijk en dat kan moeilijk zijn.
En dan is het ook moeilijk als je je er zelf van hebt losgemaakt, om er dan weer in alle hevigheid mee te worden geconfronteerd...en denken van ja, zo was en deed ik enkele jaren geleden ook, kan erg moeilijk zijn, juist omdat je dat niet meer doet...

Als je omgeving zich af gaat vragen of je vriend bij de Jehova's getuigen zit, ja.....Dan wordt het tijd om voor je zelfbescherming even wat afstand te nemen...

Hee Shanita,

Als je er in alle hevigheid mee geconfronteerd wordt en je kunt het daarna geen plekje geven lijkt het me ook niet de juiste persoon voor je qua relatie maar ik denk dat dat dan door de persoon komt hoe die er zelf in staat. Als je naar een kerk gaat wil dat m.i. niet zeggen dat dat overeenkomt met wie een persoon is, maar je hebt zeker een punt dat de kans groot is dat zoiets wel verweven is (geworden) met die persoon.

Ik zeg ook niet wat een ander zou moeten, dat is voor ieder weer verschillend en ik denk ook als je je er niet prettig bij voelt moet je het zeker niet forceren en lijkt het me ook niet iemand om een relatie mee aan te gaan.

Bedoelde meer dat hoewel je van achtergrond kan verschillen je toch open kan staan mits je er beide natuurlijk prettig bij voelt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH090





Berichten: 18

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 januari 2015, 00:43
 
ik denk dat het alleen maar positief is wanneer je grotendeels dezelfde normen, waarden en (geloofs-)overtuigingen hebt, omdat je basiswaarden toch grotendeels bepalen hoe je je keuzes maakt in het dagelijks leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1