ChristianMatch
 


Forum

Dilemma: relatie met een ongelovig persoon ja/nee ?
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
TUKKER027





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 20 september 2015, 18:42
 
Hey luitjes,

Ik wil jullie even het volgende voorleggen:
Ik heb onlangs iemand leren kennen, maar diegene is helaas niet gelovig.
We hebben allebei volwassen kinderen dus er is geen probleem voor de (christelijke) opvoeding, Bovendien respecteert ze het, en staat ze er open voor en laat ze me vrij om naar de kerk te gaan, te bidden etc. Kortom we zijn dol op elkaar. Maar in de bijbel staat:

"Geen ongelijk span met ongelovigen" (2 Kor.6:14).

Hoe lezen jullie deze tekst ? Iemand ervaring (positieve/negatieve) ?

Eerdere relaties met christelijke dames liepen om bep.redenen steeds stuk. Maar deze situatie is nieuw voor mij. Ik heb altijd gezegd dat geloof een vereiste was voor een evt nieuwe partner. Maar ja soms lopen dingen anders in het leven dan je dacht.

Bedankt alvast voor je reactie Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARPO970





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: maandag 21 september 2015, 19:35
 
Wat een lastige vraag stel je.
Het is niet eenvoudig denk om met een ongelovig iemand een relatie aan te gaan.
Het geloof komt in zoveel dingen van het leven terug, het is er mee verweven.
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat mij lastige momenten lijken: ziekte, overlijden...daarin kun je elkaar niet vinden in het geloof.

Hoe zie je dat zelf?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MYSELF516





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: maandag 21 september 2015, 21:12
 
Beste Tukker,

Ik sta natuurlijk niet in jou schoenen, dus heb misschien "gemakkelijk" praten, maar ik zou zeggen: niet doen. Het belangrijkste in je leven kan je nu niet delen met je partner + het is gemakkelijker om iemand mee naar beneden te trekken dan naar boven te heisen. Maar ik begrijp dat ik gemakkelijk praten heb hoor, zo eenvoudig is het allemaal niet. Misschien dat je de relatie op afstand kunt houden en wilt kijken hoe zich dat ontwikkelt? Ik zou het in ieder geval in gebed brengen bij God.

Heel veel sterkte en wijsheid toegewenst,
Myself
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERI837





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: maandag 21 september 2015, 23:46
 
Hoi....

ik was met iemand getrouwd die op het papier katholiek is. Hij deed echter niets mee. Ik durf niet te zeggen dat hij ongelovig is maar hij gedroeg zich wel zo.
Ik heb ook een relatie gehad met iemand die van overtuigt was dat hij gelovig is....
In beiden gevallen teleurstellingen. Wij zijn ook gewoon mensen en in veel gevallen niet beter dan de andere.
Voor mijn gevoel heb ik mijn geloof en het leven ervan niet kunnen delen. Persoonlijk wil ik gen relatie meer met iemand met die ik het niet kan delen. Ik heb echter wel ... in mijn familie... gezien dat het wel kan als jij elkaar vrij laat, niets oplegt en respect hebt voor elkaar er een mooi relatie kan ontstaan. Misschien door uitnodigend en niet opdringend te zijn...
Maar jij moet voor jou zelf weten hoe belangrijk voor jou het delen ervan is.

Groet, Ger
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERI837





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: maandag 21 september 2015, 23:53
 
1 korintiërs 7 / 12 t/m 16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GERARD072





Berichten: 104

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 september 2015, 22:29
 
Quote:
"Bovendien respecteert ze het, en staat ze er open voor en laat ze me vrij om naar de kerk te gaan, te bidden etc."

Een ware ongelovige keert zich af van het geloof. Ookal beleid ze het niet actief; zo te lezen is er wel zeker iets actief binnen in haar dat neigt naar de Heilige Geest / Jezus Christus.

Stukje bijbelstudie dat ik gevonden heb; helaas in het Engels (hoop dat dit niet teveel Engels is; CM webmaster) :

"There is another example, showing that not all association or relationship with unbelievers is automatically sinful. Paul cites a case in 1 Cor. 7. "...if any brother has a wife who is an unbeliever, and she consents to live with him, he should not divorce her. If any woman has a husband who is an unbeliever, and he consents to live with her, she should not divorce him," (1 Cor. 7:12,13). Observe, Paul doesn't say to these "mixed marriages," Come Out! Her says, stay in. We know Paul would not tell people to stay in a wrong relationship, so we must conclude - the relationship itself is not wrong. "

http://www.bible.ca/ef/expository-2-corinthians-6-14-18%282%29.htm


Laatst aangepast door
GERARD072
op dinsdag 22 september 2015, 22:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO661





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: woensdag 23 september 2015, 12:24
 
Het kan een lastig probleem worden, als ze God niet toe wil laten in haar leven. Maar als er werkelijk liefde is, dan zal ze toch ook wel aan je kunnen zien dat je anders bent, en dus honger krijgen naar het geloof.

Een probleem waar veel gebed, en heel veel wijsheid voor nodig is. Probeer geduldig met elkaar om te gaan, maar leg haar het geloof niet op. Wil ze echt niet voor God kiezen, dan lijkt het mij een hele moeilijke weg die je in wil slaan. Maar niets is onmogelijk bij God. Wij denken alleen soms wel wat te klein over Hem. Leg je probleem aan Hem voor, en Hij zal je antwoord geven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: woensdag 23 september 2015, 16:31
 
GERARD072 schreef:
Stukje bijbelstudie dat ik gevonden heb; helaas in het Engels (hoop dat dit niet teveel Engels is; CM webmaster) :


Het zou fijn zijn als je dit even wilt vertalen. Dan kan iedereen het gesprek blijven volgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BASTIAAN161





Berichten: 114

BerichtGeplaatst: woensdag 23 september 2015, 19:48
 
Je noemde dat in de bijbel staat: "Geen ongelijk span met ongelovigen" (2 Kor.6:14).

Dan maakt het denk ik wel verschil hoe je de Bijbel ziet, als reflectie van wat mensen opschreven in hun gedachten over God, of als slechts bedoeld voor die tijd en samenleving, of als Woord van God dat tot ons komt met hetzelfde gezag als zou God vandaag rechtstreeks uit de Hemel tot jou en mij spreken. Dit laatste is wat de Bijbel van zichzelf getuigt.

Vervolgens maakt het verschil wat de context van deze vers is; is het bijvoorbeeld ‘slechts’ een welgemeend advies?
De tekst zegt “Vormt geen ongelijk span”, dat is gebiedende wijs. Dat is een gebod.
De reden hiervan wordt dan in de vers daarna uitgelegd.
En direct daarna klinkt de oproep scherp: “Gaat weg uit hen midden.” (vers 17)
En er staat ook een zegen bij: “en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader Zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn.”(vers18)

In aansluiting op wat anderen hierover reeds gepost hebben, lijkt het me dus niet zo vrijblijvend voor wie Gods Woord gehoorzaam wil wezen.
Niet dat dit in de praktijk dan altijd makkelijk is….. Veel kracht en zegen toegewenst hierbij!
Goed dat je over die dingen nadenkt en dat je je daarbij wilt laten leiden door de bijbel!

p.s.: deze tekst gaat over het aangaan en vormen van een span; van relaties. Niet over een span dat reeds verbonden is via de huwelijkseed. Want in dat geval luidt het zoals Gerard citeerde “indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelven tevreden is bij hem te wonen, dat hij haar niet verlate (..) Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door de man” I kor.7:12


Laatst aangepast door
BASTIAAN161
op woensdag 23 september 2015, 20:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DUTCHY975





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 24 september 2015, 19:36
 
TUKKER027 schreef:
Hey luitjes,

Ik wil jullie even het volgende voorleggen:
Ik heb onlangs iemand leren kennen, maar diegene is helaas niet gelovig.
We hebben allebei volwassen kinderen dus er is geen probleem voor de (christelijke) opvoeding, Bovendien respecteert ze het, en staat ze er open voor en laat ze me vrij om naar de kerk te gaan, te bidden etc. Kortom we zijn dol op elkaar. Maar in de bijbel staat:

"Geen ongelijk span met ongelovigen" (2 Kor.6:14).

Hoe lezen jullie deze tekst ? Iemand ervaring (positieve/negatieve) ?

Eerdere relaties met christelijke dames liepen om bep.redenen steeds stuk. Maar deze situatie is nieuw voor mij. Ik heb altijd gezegd dat geloof een vereiste was voor een evt nieuwe partner. Maar ja soms lopen dingen anders in het leven dan je dacht.

Bedankt alvast voor je reactie Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DUTCHY975





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: donderdag 24 september 2015, 19:40
 
Hallo Tukker,

Eerst een groet van eren net niet tukker, ik ben geboren in Nijverdal aan de verkeerde kant van de Dinkel. Mijn huwelijk liep stuk omdat ik met mijn geloof geen klankbord had. En dat gebeurde juist op het ogenblik dat de kinderen volwassen waren en uitvlogen. Je komt dan nog meer nader tot elkaar en als je op dat punt niets met elkaar kunt delen dan wordt de relatie wel heel erg arm,

Grtz,

Dutchy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENS448





Berichten: 14

BerichtGeplaatst: dinsdag 20 oktober 2015, 03:46
 
Niet doen. Ik ben van m'n geloof gevallen erdoor en kwam daarna terug tot God en je kreeg echt een clash tussen Licht en duisternis.
Degenen waar het goed is gegaan gaven direct aan dat ze alleen vrienden waren en nooit zouden grouwen als de persoon niet bekeerd was en sommigen zijn echt bekeerd daarvoor al. Ook geprobeerd, maar hij zei wel het zondaarsgebed maar meer om mij een lol te doen of zo. Later was ie weer atheist.


Laatst aangepast door
RENS448
op vrijdag 23 oktober 2015, 11:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1