ChristianMatch
 


Forum

Té tolerant?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:01
 
MIEKE364 schreef:
Dit is een reactie op Habakuk, Liesbeth, niet op jou, hoor!Smiley die vol vragen zit

Moeten we terug naar de donderpreken over zonde en schuld? Laten zien dat we nog steeds niet hebben begrepen dat Christus voor onze zonden is gestorven en de schuld daarvoor op zich nam en hem daardoor - wat pas echt zonde is - Hem telkens opnieuw kruisigen?
Christen zijn is - zoals ik het heb geleerd - een volgeling zijn van Jezus, wat zoveel wil zeggen als proberen te zijn zoals Hij was, voorzover dat een onvolkomen mens gegeven is, en wel in het besef daarvan. Christus was af en toe passievol zoals hij de verkopers van offerdieren e.d. van het kerkplein joeg en zoals hij opkwam voor de overspelige vrouw, zoals hij de farizeeërs en de sadduceeërs stevig toesprak over hun liefdeloosheid. Hij leefde voor en legde ons op je medemens en je vijand lief te hebben als je zelf, oneindig te vergeven en nog zo meer. Dat vind ik christelijker - en zeker niet lauw - dan mijn medemensen onder te dompelen in zedepreken en beschuldigingen. Wel de Weg wijzen, in medemenselijkheid.
Nee, gewoon weer eens de echte boodschap van bekering en verlossing prediken met de nadruk op doop. Zouden we al een heel eind de goede richting in komen. Teveel mensen komen tot het besef dat het huidig gebodene niet voldoet aan de nood van mensen. Ze moeten tot werkelijke. bevrijding komen.
Verbondstheologie voldoet niet meer, want mensen begrijpen dat ze echte verlossing nodig hebben. Daarvoor is de verbondstheologie te lang en te veel een sta in de weg geweest.
Waarom denken jullie dat zelfs in deze kerken het verlangen naar volwassendoop doeneemt? Omdat mensen beginnen te beseffen, dat niet het ritueel, maar de boodschap belangrijk is. Ieder mens heeft bekering en bevrijding nodig. Het wordt tijd dat de traditionele kerken dat ook eens gaan inzien en daar naar gaan leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:11
 
CHATULIEM619 schreef:
Verbondstheologie voldoet niet meer, want mensen begrijpen dat ze echte verlossing nodig hebben. Daarvoor is de verbondstheologie te lang en te veel een sta in de weg geweest.

En waarom voldoet de verbondstheologie niet meer volgens jou? Al meerderen hebben je hier op CM de afgelopen tijd uitgelegd dat verbondstheologie en verlossing niet tegenover elkaar staan, zoals jij ze steeds tegenover elkaar zet. Want ook mensen die leven vanuit de verbondstheologie weten dat ze afhankelijk zijn van God en dat ze door Hem verlost zijn/worden! Dus hoezo een sta in de weg?

Dat de verbondsgedachte door sommige mensen wel als sta in de weg is ervaren, betekent niet dat dit het automatisch is. Er zijn ook mensen die de hele gedachte achter de geloofsdoop teveel vinden uitgaan van de mens en niet van God. Is daarmee de geloofsdoop dan in het algemeen een sta in de weg naar God toe? Want dat is eigenlijk de redenatie die jij volgt voor de verbondstheologie...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 10:42
 
HENK710 schreef:
En waarom voldoet de verbondstheologie niet meer volgens jou? Al meerderen hebben je hier op CM de afgelopen tijd uitgelegd dat verbondstheologie en verlossing niet tegenover elkaar staan, zoals jij ze steeds tegenover elkaar zet. Want ook mensen die leven vanuit de verbondstheologie weten dat ze afhankelijk zijn van God en dat ze door Hem verlost zijn/worden! Dus hoezo een sta in de weg?

Dat de verbondsgedachte door sommige mensen wel als sta in de weg is ervaren, betekent niet dat dit het automatisch is. Er zijn ook mensen die de hele gedachte achter de geloofsdoop teveel vinden uitgaan van de mens en niet van God. Is daarmee de geloofsdoop dan in het algemeen een sta in de weg naar God toe? Want dat is eigenlijk de redenatie die jij volgt voor de verbondstheologie...
Het wordt zo langzamerhand een herhaling van zetten Henk. Het enige wat ik je kan zeggen is, onderzoek de Bijbel nu eens echt zonder je theologische bril. Dan zul je merken dat de boodschap van Jezus een boodschap van bekering is met als bezegeling de doop. Per slot van rekening werd aan Nicodemus, een gelovig man, als eerste verteld dat hij wedergeboren moest worden. Deze wedergeboorte is wegvertheologiseerd (wat een woord he). Het is echter een daadwerkelijk, tastbaar gebeuren, niet alleen een geestelijk gebeuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 19:23
 
CHATULIEM619 schreef:
Dan zul je merken dat de boodschap van Jezus een boodschap van bekering is met als bezegeling de doop. Per slot van rekening werd aan Nicodemus, een gelovig man, als eerste verteld dat hij wedergeboren moest worden. Deze wedergeboorte is wegvertheologiseerd (wat een woord he). Het is echter een daadwerkelijk, tastbaar gebeuren, niet alleen een geestelijk gebeuren.
Laat dit nu gewoon zijn wat ook vanuit de verbondstheologie 100% te beamen is, Chatuliem, zoals door meerderen hier op Cm de afgelopen tijd dus al is aangegeven. En dat wordt niet enkel theologisch zo gezien, maar ook werkelijk beleefd door velen. Jammer dat je dan de verbondsleer direct blijft afschilderen als enkel een theologisch stuk. Want het is werkelijk veel meer! Zolang je deze gedachten van anderen niet wilt accepteren, zal het inderdaad een herhaling van zetten blijven als jij steeds meent te moeten meedelen dat verbondstheologie onbijbels is en ook nog eens enkel een theologisch leerstuk. Mensen die anders denken dan jou zijn niet meteen enkel theoretisch bezig...dat zijn ook mensen die vanuit God proberen te leven, net als jij!


Laatst aangepast door
HENK710
op vrijdag 28 mei 2010, 19:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 19:37
 
HENK710 schreef:
Laat dit nu gewoon zijn wat ook vanuit de verbondstheologie 100% te beamen is, Chatuliem, zoals door meerderen hier op Cm de afgelopen tijd dus al is aangegeven. En dat wordt niet enkel theologisch zo gezien, maar ook werkelijk beleefd door velen. Jammer dat je dan de verbondsleer direct blijft afschilderen als enkel een theologisch stuk. Want het is werkelijk veel meer! Zolang je deze gedachten van anderen niet wilt accepteren, zal het inderdaad een herhaling van zetten blijven als jij steeds meent te moeten meedelen dat verbondstheologie onbijbels is en ook nog eens enkel een theologisch leerstuk. Mensen die anders denken dan jou zijn niet meteen enkel theoretisch bezig...dat zijn ook mensen die vanuit God proberen te leven, net als jij!

Amen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 19:45
 
iedere keer dezelfde discussie wordt wat vermoeiend......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 20:09
 
Word er nu hier ook al gediscussieerd over de doop? Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 00:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Nee, gewoon weer eens de echte boodschap van bekering en verlossing prediken met de nadruk op doop. Zouden we al een heel eind de goede richting in komen. Teveel mensen komen tot het besef dat het huidig gebodene niet voldoet aan de nood van mensen. Ze moeten tot werkelijke. bevrijding komen.
Verbondstheologie voldoet niet meer, want mensen begrijpen dat ze echte verlossing nodig hebben. Daarvoor is de verbondstheologie te lang en te veel een sta in de weg geweest.
Waarom denken jullie dat zelfs in deze kerken het verlangen naar volwassendoop doeneemt? Omdat mensen beginnen te beseffen, dat niet het ritueel, maar de boodschap belangrijk is. Ieder mens heeft bekering en bevrijding nodig. Het wordt tijd dat de traditionele kerken dat ook eens gaan inzien en daar naar gaan leven.

Is Chatuliem, proberen als Christus te leven niet elke dag opnieuw je bekeren en je verlost weten? Elke dag weer bevrijd worden? Voor mij wel.
In de gemeenschap waar ik kerk en andere weet ik honderden mensen voor wie het huidige gebodene volop voldoet. Ik begrijp niet waar je deze kennis vandaan haalt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 02:20
 
HENK710 schreef:
Laat dit nu gewoon zijn wat ook vanuit de verbondstheologie 100% te beamen is, Chatuliem, zoals door meerderen hier op Cm de afgelopen tijd dus al is aangegeven. En dat wordt niet enkel theologisch zo gezien, maar ook werkelijk beleefd door velen. Jammer dat je dan de verbondsleer direct blijft afschilderen als enkel een theologisch stuk. Want het is werkelijk veel meer! Zolang je deze gedachten van anderen niet wilt accepteren, zal het inderdaad een herhaling van zetten blijven als jij steeds meent te moeten meedelen dat verbondstheologie onbijbels is en ook nog eens enkel een theologisch leerstuk. Mensen die anders denken dan jou zijn niet meteen enkel theoretisch bezig...dat zijn ook mensen die vanuit God proberen te leven, net als jij!
Allereerst heb ik nooit gesteld dat de verbondstheologie onbijbels is. Het is echter wel een theologie. En in elke theologie zitten goede dingen en minder goede dingen. Dat komt omdat we als mens nooit ten volle alles kunnen begrijpen. Dat vind ik ook van mijn manier van kijken naar het geloof, dat is ook niet volmaakt. Daarom is het altijd belangrijk Gods Woord als toetssteen te gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 13:03
 
CHATULIEM619 schreef:
Allereerst heb ik nooit gesteld dat de verbondstheologie onbijbels is. Het is echter wel een theologie. En in elke theologie zitten goede dingen en minder goede dingen. Dat komt omdat we als mens nooit ten volle alles kunnen begrijpen. Dat vind ik ook van mijn manier van kijken naar het geloof, dat is ook niet volmaakt. Daarom is het altijd belangrijk Gods Woord als toetssteen te gebruiken.

Het is wel steeds de toon in je stukken dat de manier van denken van de verbondstheologie onbijbels is en dat is zo jammer. Zeker als anderen je proberen te laten zien dat de gedachten bij de verbondsdoop niet eens zo enorm verschillen van die van de geloofsdoop. Knipoog smiley Maar dat is dacht ik in een ander draadje al uitgebreid aan de orde geweest.

Laten we hier maar teruggaan naar het onderwerp: tolerantie. En dan ook vooral in de praktijk...het is vaak de toon die de muziek maakt, zoals nu ook maar weer blijkt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 13:15
 
Dus jullie tonen jullie niet tolerant tegenover elkaar te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 13:45
 
MARIO216 schreef:
Dus jullie tonen jullie niet tolerant tegenover elkaar te zijn.

zie je verkeerd mario;
chatuliem en henk helpen elkaar de tijd door te komen..... Knipoog smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:10
 
HANNAH810 schreef:
zie je verkeerd mario;
chatuliem en henk helpen elkaar de tijd door te komen..... Knipoog smiley Clown smiley




zoek beter allebei een baan en maak je nuttig voor koningin en vaderland Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
(en de belastingdienst)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMIENA254





Berichten: 95

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 17:28
 
PIETER649 schreef:
zoek beter allebei een baan en maak je nuttig voor koningin en vaderland Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
(en de belastingdienst)

Lachende smiley lijkt me geweldig.!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 20:26
 
HENK710 schreef:
Het is wel steeds de toon in je stukken dat de manier van denken van de verbondstheologie onbijbels is en dat is zo jammer. Zeker als anderen je proberen te laten zien dat de gedachten bij de verbondsdoop niet eens zo enorm verschillen van die van de geloofsdoop. Knipoog smiley Maar dat is dacht ik in een ander draadje al uitgebreid aan de orde geweest.

Laten we hier maar teruggaan naar het onderwerp: tolerantie. En dan ook vooral in de praktijk...het is vaak de toon die de muziek maakt, zoals nu ook maar weer blijkt...
Even voor de duidelijkheid, dit topic ging juist over de vraag of we niet te tolerant zijn geworden en daar past ook deze discussie in. Het is jammer dat je alleen maar over de toon praat en niet over de inhoud. Daarom zie ik mij weer genoodzaakt te herhalen dat de vwrbondstheologie niet onbijbels is, maar slechts éém van de vele theologiëen. Ik heb de Dordtse leerregels eens doorgelezen en een aantal dingen valt mij daaraan op. Het eerste is dat het niet een leerstuk is, maar dat het een stuk is gericht tegen andere leringen en dwalingen. Het is dus meer anti dan pro. Verder staan de aspecten als predestinatie en verbond centraal. Maar in plaats van een credo (ik geloof) is het meer een non credo (ik geloof niet) en dan worden de leringen benoemd en wwerlergd. En de volgelingen van dwaalleren worden opgeroepen zich te bekeren.


Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zaterdag 29 mei 2010, 20:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 20:43
 
CHATULIEM619 schreef:
Even voor de duidelijkheid, dit topic ging juist over de vraag of we niet te tolerant zijn geworden en daar past ook deze discussie in. Het is jammer dat je alleen maar over de toon praat en niet over de inhoud. Daarom zie ik mij weer genoodzaakt te herhalen dat de vrbondstheologie niet onbijbels is, maar slechts éém vam de vele theologiëen. Ik heb de Dordtse leerregels een doorgelezen en een aantal dingen valt m ij daaraan op. Het eerste is dat het niet een leerstuk is, maar dat het een stuk is gericht tegen andere leringen en dwalingen. Het is dus meer anti dan pro. Verdeer staan de aspecten als predestinatie en verbond centraal. Maar in plaats van een credo (ik geloof) is het meer een non credo (ik geloof niet) en dan worden de leringen benoemd en wwerlergd. En de volgenlingen van dwaalleren worden opgeroepen zich te bekeren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5
Pagina 5 van 5