ChristianMatch
 


Forum

Hoe word ik behouden?
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 01:19
 
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 01:49
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis


Als hij/zij met de vraag zou komen "hoe word ik behouden" dan zou dat inhouden dat hij/zij al heeft gehoord van Jezus Christus.....
Persoonlijk zou ik hem/haar nogmaals aan de hand van Joh. 3:16 uitleggen wat Jezus Christus heeft gedaan voor ons.
Ik zou hem/haar vragen of hij/zij dit ook echt geloofd en zou daarna vragen of hij/zij mij wil na-bidden.
Het gebed zou dan ongeveer dit kunnen zijn.....
Here Jezus, ik geloof met geheel mijn hart, dat U voor mij bent gestorven, en bent opgestaan. U heeft voor mij de dood overwonnen en U Leeft. Uw bloed reinigt mij van alle zonden, Heer ik wil een kind van U genoemd worden, laat mijn naam geschreven worden in het boek des Levens. Niet door eigen werk Here Jezus, maar het is alleen door Uw genade, AMEN.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 03:32
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

Welke andere religies, Dennis? Lijkt met wel goed om te weten om deze casus te kunnen behandelen. Ik denk dat ik eerst wat tegenvragen zou stellen, om er achter te komen wat diegene precies weet, wil en naar verlangt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GLENNY451





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 11:21
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

"Kom en Zie"

groetjes,
Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GLENNY451





Berichten: 27

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 11:22
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

"Kom en Zie"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 11:39
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

Als jij een relatie hebt met de Heilige Geest en je vraagt Hem om je te leiden, dan raak je die persoon in zijn hart. Want dan zeg je de juiste dingen. Dan vallen de vragen weg denk ik. Dan heeft hij een eigen ontmoeting met God.
Daarna zou ik vragen wat je nog kan doen voor hem en wat afspreken om ergens koffie te drinken en zo praten. Misschien kan je hem dan discipelen.

Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 18:57
 
Bedankt Crossroad voor deze bijdrage: Here Jezus, ik geloof met geheel mijn hart, dat U voor mij bent gestorven, en bent opgestaan. U heeft voor mij de dood overwonnen en U Leeft. Uw bloed reinigt mij van alle zonden, Heer ik wil een kind van U genoemd worden, laat mijn naam geschreven worden in het boek des Levens. Niet door eigen werk Here Jezus, maar het is alleen door Uw genade, AMEN.

Imre schreef: Welke andere religies, Dennis? Lijkt met wel goed om te weten om deze casus te kunnen behandelen. Ik denk dat ik eerst wat tegenvragen zou stellen, om er achter te komen wat diegene precies weet, wil en naar verlangt

Jill schreef: Als jij een relatie hebt met de Heilige Geest en je vraagt Hem om je te leiden, dan raak je die persoon in zijn hart. Want dan zeg je de juiste dingen. Dan vallen de vragen weg denk ik. Dan heeft hij een eigen ontmoeting met God.
Daarna zou ik vragen wat je nog kan doen voor hem en wat afspreken om ergens koffie te drinken en zo praten. Misschien kan je hem dan discipelen.


De beller is erg kritisch zoals gezegd. Hoewel ik al jullie reacties waardeer en onderstreep, zijn concrete vraag is welke bijbelteksten hem vertellen wat bekering nu wel en niet inhoud. Hij is bekend met bijbelse verhalen, maar wil eigenlijk gewoon een opsomming van bijbelverzen die hem bewijzen dat het zo moet. Dat je in de ene kerk moet biechten en in de andere weer niet, terwijl ze dezelfde bijbel hebben, dat doet hem erg wantrouwend zijn tegen alle menselijke woorden. Daarom, wat zegt de bijbel en waar over dit onderwerp?
Met vriendelijke groet

Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALFAROMEO918





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 19:09
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

Dat met proberen stipt de Tiengeboden houden,nooit lukt.

Jezus Kennen en Herkennen,is de belangrijkste boodschap.
Zonder mij Kom Niemand bij de Vader,is de Wet van Jezus van Jezus Christus.
Ik hoop dat dit dus niet verwarrend is,om te lezen.

Want de Wet is Volmaakt,en het Is Volmaakt.,Door Jezus Christus.
In onze onvolmaaktheid,is daar de Troost.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:19
 
Matt.19:16-30

De rijke jongeling

16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide:
Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?
17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede?
Eén is de Goede.
Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort?
21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.
22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden?
26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.


Het loon voor het volgen van Jezus

27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn?
28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten.
29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:36
 
ANITA324 schreef:
Matt.19:16-30

De rijke jongeling

16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide:
Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven?
17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede?
Eén is de Goede.
Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.
20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort?
21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.
22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen.
23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden?
26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.


Het loon voor het volgen van Jezus

27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn?
28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten.
29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.



Beste Anita, begrijp ik uit je bijdrage dat je bedoelt te zeggen dat de geciteerde geboden en alles achter laten volgens jou behoudenis bewerkt?
Dit staat toch in schril contrast met wat Paulus over behoudenis door de wet zegt in Romeinen. Ik ben bang dat ik hier dus niks aan heb... behalve als Paulus ongelijk heeft en het voor wie maar "echt wil" wel mogelijk is behouden te zijn op basis van werken.


Laatst aangepast door
DENNISS669
op donderdag 11 maart 2010, 23:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 04:35
 
21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij.

22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen. 23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan.
24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden?
26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.


Het loon voor het volgen van Jezus

27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn?
28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten.
29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven.
30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.


Zijn Woorden zijn duidelijk genoeg is verder niets aan toe te voegen lijkt mij.


Laatst aangepast door
ANITA324
op vrijdag 12 maart 2010, 04:44
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 05:07
 
DENNISS669 schreef:
Beste Anita, begrijp ik uit je bijdrage dat je bedoelt te zeggen dat de geciteerde geboden en alles achter laten volgens jou behoudenis bewerkt?
Dit staat toch in schril contrast met wat Paulus over behoudenis door de wet zegt in Romeinen. Ik ben bang dat ik hier dus niks aan heb... behalve als Paulus ongelijk heeft en het voor wie maar "echt wil" wel mogelijk is behouden te zijn op basis van werken.

Als mensen denken dat ze alleen door hun goede werken en geloven in God binnen kunnen komen hebben ze inwezen er niks van geleerd.
Je bent behouden doordat je met geheel je hart dus je hart en je hele wezen je hele zijn voor open zet voor Jezus Christus jezelf terug geeft als ware en niet alleen je vast houdt aan goederen die toch aan het eind van je leven dreigt verloren te gaan je kan je goederen niet mee nemen de hemel in hoor.
Bewaar je schatten in de hemel dan op aarde.
Volg Jezus in je hele wezen en getuig tot velen die het maar willen horen. Lachende smiley Gelegen of ongelegen we hoeven ons niet te schamen voor het evangelie ja vertel wie Jezus Christus is.
De oogst is groot maar de arbeiders zijn der weinig.

De Here zegt: Volg Mij...
Want Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven!
Niemand anders komt tot de Vader dan door Mij!

Geloof eenvoudig met heel je hart
Ja geloof als een kind
en denk als een kind

Zo moeilijk moet dat toch niet zijn om je voor 100% aan onze hemelse Vader te weiden.
Je niet door je Ik laat vormen maar alleen door Jezus Christus heen
Hij wil ons kneden, vormen en vullen naar Zijn Beeld.
Laat je niet door trots en hoogmoed je in de weg staan.
Als je bitterheid en wrok in je leven hebt breng het dan bij de Vader bespreek de dingen die je dwars zitten en los het samen op ja met Hem.
Zodat we elk deeltje wit gewassen is ja helemaal vrij gekocht ja door het Bloed van het Lam.
Als er berouw is dan is vergeving ja 7x70 maal oneindig veel.
Op het ruw houten kruis ons in alle eenvoudigheid is het daar of ergens anders in je binnenkamer knielen voor onze Vader ja in alle nederheid.
Je mag komen en jezelf zijn als een kind bij de Vader op schoot.
Hij heeft ons van harte lief
Ieder kind is uniek in Zijn ogen
Hij zegt alleen maar Kom, Kom, Kom.

Alleen Jezus is meer dan Overwinnaar!

Shalom,

Anita


De relatie tussen
Goede werken en Redding

http://www.middletownbiblechurch.org/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling, bewerking en voetnoten door M.V.

“Want uit genade bent u zalig geworden door het geloof - en dat niet uit u, het is de gave van God - niet uit de werken, opdat niemand zou roemen. Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen”.
Efeziërs 2:8-10


Redding is NIET DOOR werken
Efeziërs 2:8-9

Goede werken zijn niet de MIDDELEN tot redding (Titus 3:5).
Goede werken zijn niet de OORZAAK van redding.
Goede werken doen is niet wat een mens moet doen om gered te worden.
Aan hem echter die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot gerechtigheid” (Rom. 4:5).
De ongeredde persoon doet goede werken om Gods gunst te verkrijgen en te verdienen.
De ongeredde persoon doet goede werken om gered te worden.
VLESELIJKE WERKEN: wat een ongered persoon probeert te doen om gered te worden.
VLESELIJKE WERKEN behagen God niet (Rom. 8:8).
De ongeredde opschepper: “Zie wat ik gedaan heb!” (zie Matt. 23:5 “om gezien te worden door de mensen”).
De werken van een ongered persoon vormen een grond om op te roemen.
“Immers, als Abraham uit werken gerechtvaardigd is, heeft hij roem, maar niet bij God” (Romeinen 4:2).
DODE WERKEN (Heb. 6:1; 9:14; Efez. 5:11).
Werken los van Gods LEVEN. Werken voortgebracht door de oude natuur (Gal. 5:19-21).
De ongeredde persoon roemt in ZICHZELF (“ik”) (Lukas 18:11-12).
Een persoon kan niet WERKEN VOOR zijn redding (Romeinen 4:5).
LEEG: “Nothing in my hands I bring; simply to Thy cross I cling” (vrij vert. “Niets aan werken heb ik gedaan; gewoon het kruis hang ik aan”).
Geloof alleen redt (Rom. 3:28).
De fout die Paulus corrigeerde in Romeinen 3-4:
“Redding is door werken”.
Dit is de dwaling van Legalisme .
Je kan niet gered worden door werken (Romeinen 3:28; 4:6; 2 Tim. 1:9).
Hoe kan ik gered worden?
ENKEL DOOR GELOOF (Efez. 2:8; Gal. 2:16).
Geloof zonder werken is essentieel voor redding (Galaten 2:16).
Geloof is de WORTEL (Galaten 5:6).
Geloof is niet zichtbaar (net zoals een wortel).
Goede werken AFGEWEZEN (Matt. 7:22-23).
De werken van een ongered persoon zullen een zaak zijn voor de Grote Witte Oordeelstroon (Openbaring 20:11-15).
Gods boodschap voor de ongeredden:
“Dit is het werk van God, dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft” (Johannes 6:29).



Redding is TOT goede werken
Efeziërs 2:10

Goede werken zijn het RESULTAAT van redding (Titus 3:8).
Goede werken zijn het GEVOLG van redding.
Goede werken doen is iets wat een gered persoon doet.
“Dit is een betrouwbaar woord en ik wil dat u deze dingen met kracht bevestigt, opdat zij die in God geloven, ervoor zorgen om goede werken voor te staan” (Titus 3:8).
De geredde persoon doet goede werken omdat hij Gods gunst verkregen heeft (Tit. 2:11-14).
De geredde persoon doet goede werken omdat hij gered is!
GELOOFSWERKEN: wat God doet in een gered persoon (Efez. 2:10; Fil. 2:13; Heb. 13:21).
GELOOFSWERKEN behagen God (Hebr. 11:6; 1 Thess. 1:3).
De geredde persoon: “Dank u Heer voor wat U in mij doet” (Filippenzen. 2:13).
De werken van een gered persoon vormen een grond om God te loven.
“Vervuld met vruchten van gerechtigheid, die door Jezus Christus zijn tot heerlijkheid en lof van God” (Filippenzen 1:11).
VRUCHTBARE WERKEN (Kol. 1:10)
Werken die voortvloeien uit een goede relatie met de levende God.
De geredde persoon roemt in GOD (1 Korinthiërs 1:29-31).
Een gered persoon kan de redding die hij bezit UITWERKEN (Filippenzen 2:12).
VOL: “zodat u, die in alles altijd al het nodige bezit, overvloedig kunt zijn tot elk goed werk” (2 Kor. 9:8; 1 Kor. 15:58)
Het geloof dat redt is niet alleen (Jakobus 2:14, 20, 22, 26).
De fout die Jakobus corrigeerde in Jakobus 2:
“Werken zijn niet noodzakelijk na redding”.
Dit is de dwaling van Antinomianisme .
Je kan niet tonen dat je gered bent zonder werken (Jakobus 2:18).
Hoe kan ik tonen dat ik gered ben?
ENKEL DOOR WERKEN (Jakobus 2:14-26).
Geloof zonder werken is funest en wijst op geestelijke dood (Jakobus 2:26).
Liefde en goede werken zijn de VRUCHT (Galaten 5:6, 22; Hebr. 10:24).
Werken zijn zichtbaar (Matt. 5:16). Werken zijn zichtbaar gemaakt geloof (Jakobus 2:18).
Goede werken HERINNERD (Hebreeën 6:10).
De werken van een gered persoon zullen een zaak zijn voor de Oordeelstroon van Christus (2 Korinthiërs 5:10; 1 Korinthiërs 3:11-15).
Gods boodschap voor de geredden:
“Want de zaligmakende genade van God … voedt ons ertoe op - met verloochening van de goddeloosheid en de wereldse begeerten - bezonnen en rechtvaardig en godvruchtig te leven in deze tegenwoordige wereld … ijverig in goede werken” (Titus 2:11, 12, 14).



Bron: verhoevenmarc.be


Laatst aangepast door
ANITA324
op vrijdag 12 maart 2010, 06:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 05:26
 
1 kor.2
1 En ik, broeders, als ik tot u ben gekomen, ben niet gekomen met uitnemendheid van woorden, of van wijsheid, u verkondigende de getuigenis van God.
2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
3 En ik was bij ulieden in zwakheid, en in vreze, en in vele beving.
4 En mijn rede, en mijn prediking was niet in bewegelijke woorden der menselijke wijsheid, maar in betoning des geestes en der kracht;
5 Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
6 En wij spreken wijsheid onder de volmaakten; doch een wijsheid, niet dezer wereld, noch der oversten dezer wereld, die te niet worden;
7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, [bestaande] in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;
8 Welke niemand van de oversten dezer wereld gekend heeft; want indien zij ze gekend hadden, zo zouden zij den Heere der heerlijkheid niet gekruist hebben.
9 Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben.
10 Doch God heeft [het] ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.

11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.
12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met [woorden], die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
15 Doch de geestelijke [mens] onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
16 Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 05:32
 
christen zijn

"christen zijn" is niet alleen
in een God geloven
die voor alle mensen zorgt
ergens ver hierboven
die de hemel heeft gemaakt
waar we eeuwig leven
en ontelb're engelen
ons met glans omgeven

"christen zijn" is als een boom
fier en recht te groeien
en met al je takken wijd
weelderig te bloeien
schaduwrijk de wandelaar
koelte te verstrekken
met je wuivend bladerdak
zachtjes toe te dekken

"christen zijn" is één groot feest
voor jezelf en velen
als je elke levensvrucht
met elkaar zult delen
dan verschijnt er groei en bloei
door de kracht van boven
en wordt "christen zijn" veel meer
dan alleen geloven
!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 12:19
 
ik denk als we mensen die vragen hoe zij hun behoudenis kunnen krijgen en je komt met zoveel teksten dat zo`n mens door het bomen het bos niet meer zien,
God de Vader zegt komt tot mij als een kind.
Belijd je zonden naar Jezus neem Jezus aan in je hart en dan pas kan er genezing komen.
Stap voor stap Papa`s Liefde laten zien, kom je verder dan al die lappen tekst Knipoog smiley Lachende smiley Engeltje smiley

Shaloom Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 13:08
 
DENNISS669 schreef:
Bedankt Crossroad voor deze bijdrage: Here Jezus, ik geloof met geheel mijn hart, dat U voor mij bent gestorven, en bent opgestaan. U heeft voor mij de dood overwonnen en U Leeft. Uw bloed reinigt mij van alle zonden, Heer ik wil een kind van U genoemd worden, laat mijn naam geschreven worden in het boek des Levens. Niet door eigen werk Here Jezus, maar het is alleen door Uw genade, AMEN.


De beller is erg kritisch zoals gezegd. Hoewel ik al jullie reacties waardeer en onderstreep, zijn concrete vraag is welke bijbelteksten hem vertellen wat bekering nu wel en niet inhoud. Hij is bekend met bijbelse verhalen, maar wil eigenlijk gewoon een opsomming van bijbelverzen die hem bewijzen dat het zo moet. Dat je in de ene kerk moet biechten en in de andere weer niet, terwijl ze dezelfde bijbel hebben, dat doet hem erg wantrouwend zijn tegen alle menselijke woorden. Daarom, wat zegt de bijbel en waar over dit onderwerp?
Met vriendelijke groet

Dennis

Hoi Dennis,

De beller mag ook kritisch zijn, daarom zou ik, zoals ik al aangaf, Joh. 3:16 aanhalen en daar eerst met hem/haar over doorpraten. Daarna pas zou ik vragen of hij/zij dat met geheel het zijn/haar hart geloofd, en dan vragen of hij/zij mij wil na-bidden Lachende smiley
Voor mij is het sleutelvers dus Joh. 3:16, vanwaaruit je de Liefde van Jezus Christus kunt duidelijk maken.


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op vrijdag 12 maart 2010, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 13:08
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis


de bijbel geeft een letterlijk antwoord op deze vraag, denniss;
de stokbewaarder vraagt; lieve mannen, wat moet ik doen om zalig te worden,
en dan geeft paulus een heel eenvoudig antwoord;
geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden!!
dus dat antwoord zou ik hem of haar geven.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zondag 14 maart 2010, 13:14
 
je kunt het vinden in handelingen 16 vers 30 en 31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: maandag 15 maart 2010, 00:21
 
Dank jullie allen voor jullie reacties! Gelukkig blijkt behouden worden niet zo ingewikkeld te zijn! Lachende smiley Nu het behouden blijven... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Nee hoor, grapje.
Had eigenlijk een stormrvloed van bijbelverzen verwacht, is gelukkig voor de "beller" meegevallen. Behalve van Anita, die heeft de halve bijbel overgeschreven Knipoog smiley, waarvoor ook dank!

Dennis


Laatst aangepast door
DENNISS669
op maandag 15 maart 2010, 00:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: maandag 15 maart 2010, 22:58
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis




Denk dat ik hem door zou verwijzen naar een dominee of voorganger,
iemand die er echt kennis van heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 01:06
 
EVA685 schreef:
Denk dat ik hem door zou verwijzen naar een dominee of voorganger,
iemand die er echt kennis van heeft.

Eva, jij die hier voor een ieder die dit wil bid, dan kan jij dit ook wel hoor!
Denk niet te klein van jezelf, God heeft aan ieder mens het zelfde gegeven. De een is niet meer of minder voor God. Lachende smiley

Shaloom Jill
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 maart 2010, 22:43
 
JILL658 schreef:
Eva, jij die hier voor een ieder die dit wil bid, dan kan jij dit ook wel hoor!
Denk niet te klein van jezelf, God heeft aan ieder mens het zelfde gegeven. De een is niet meer of minder voor God. Lachende smiley

Shaloom Jill



Bidden kan altijd Jill, maar toch zou ik dan wel vragen of God wijsheid hierin wil geven om de juiste mensen op zijn pad te brengen.

Groetjes van Eva Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALFAROMEO918





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: vrijdag 19 maart 2010, 17:49
 
EVA685 schreef:
Bidden kan altijd Jill, maar toch zou ik dan wel vragen of God wijsheid hierin wil geven om de juiste mensen op zijn pad te brengen.

Groetjes van Eva Knipoog smiley
En die persoon doet dat en krijg een bekeuring voor te hard rijden.
Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zaterdag 20 maart 2010, 13:28
 
DENNISS669 schreef:
Stel:
Je zit thuis en wordt opeens gebeld. Aan de telefoon is iemand die je niet kent, maar jou de volgende vraag stelt: "Hoe word ik behouden?" Diegene verteld dat hij gehoord heeft dat jij christen bent, en hoopt dat jij hem verder kunt helpen. Maar diegene is ook kritisch, alles moet vanuit de bijbel precies uit te leggen zijn. Diegene heeft namelijk ook slechte ervaringen gehad met andere religies.

Wat zouden jullie antwoorden?

groetjes,
Dennis

Het was zo, op een prachtige zomeravond:
Ik was thuis en werd opeens gebeld. Aan de telefoon was iemand die ik niet kende en hij stelde mij de vraag om een keer af te spreken om samen bijbelstudie te gaan doen.

Je zult begrijpen dat ik nogal overrompeld was... Mijn vraag was als eerste hoe het kwam dat hij die vraag aan mij stelde. Hoe kom jij bij mij terecht met deze vraag? Hij kon mij ongeveer vertellen vanuit welke hoek hij mijn naam en telefoonnummer had gekregen, maar kon geen namen noemen.
Vervolgens raakten we aan de telefoon in gesprek over het geloof en mocht ik enthousiast vertellen wat het geloof voor mij betekent. Het was een mooi gesprek en hoewel het al anderhalf jaar geleden is, voel ik nog haast de glimlach op mijn gezicht waarmee ik mocht vertellen...

Hij stelde zijn vraag opnieuw... Ik stond in dilemma: geweldig mooi om aan iemand het Evangelie te mogen vertellen en iemand te mogen helpen in zijn zoektocht naar God. Anderzijds... ik ben voorzichtig, ga niet zomaar afspreken met een onbekende man die niet eens kon aangeven vanwaar hij mij 'kende'.
Ik sprak mijn dilemma uit. Hij vertelde uiteraard alleen goede bedoelingen te hebben.
Ik besloot geen bijbelstudie te gaan doen. Ik kon hem het vertrouwen niet geven.

Meteen kwam zijn volgende vraag... Zullen we dan nu samen bidden? Dat was mij te direct en ik legde uit dat ik ook dat niet wilde.

Beide antwoorden ontmoedigden hem niet om zijn derde vraag te stellen... Zullen we dan op de vakantie een keer samen gaan zingen?
Toen viel er bij mij een kwartje... ik had dus een man aan de telefoon met een verstandelijke beperking die mee zou gaan op een vakantie waarbij ik als begeleider mee zou gaan.
Ook deze vraag beantwoordde ik niet zoals de man wilde... Ik legde vriendelijk uit dat ik daar niet iets over wilde beloven, maar dat we het ter plekke wel konden bekijken.

Hij legde de hoorn zonder te groeten op de haak.

En ik? Ik was nog steeds overrompeld door het onverwachte gesprek. Verbaasd ook, waar ik de woorden voor het gesprek vandaan had gehaald... Het gemak waarmee dat ging, overrompelde me misschien nog het meest.

Achteraf bleek dat deze onbekende man helemaal niet mee zou gaan, meerdere begeleiders had gebeld met dezelfde vragen en dat er een flinke adder onder het gras had gelegen...

Wat leert mij deze gebeurtenis, in antwoord op de vraag van dit topic?
God zelf legt de woorden in je mond in een dergelijk gesprek! Voor mij gaat het niet om een serie bijbelteksten. Maar om het getuigenis van wie God voor ons is en wat Hij voor ons deed.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zaterdag 20 maart 2010, 13:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 21:46
 
DENNISS669 schreef:
Bedankt Crossroad voor deze bijdrage: Here Jezus, ik geloof met geheel mijn hart, dat U voor mij bent gestorven, en bent opgestaan. U heeft voor mij de dood overwonnen en U Leeft. Uw bloed reinigt mij van alle zonden, Heer ik wil een kind van U genoemd worden, laat mijn naam geschreven worden in het boek des Levens. Niet door eigen werk Here Jezus, maar het is alleen door Uw genade, AMEN.

Imre schreef: Welke andere religies, Dennis? Lijkt met wel goed om te weten om deze casus te kunnen behandelen. Ik denk dat ik eerst wat tegenvragen zou stellen, om er achter te komen wat diegene precies weet, wil en naar verlangt

Jill schreef: Als jij een relatie hebt met de Heilige Geest en je vraagt Hem om je te leiden, dan raak je die persoon in zijn hart. Want dan zeg je de juiste dingen. Dan vallen de vragen weg denk ik. Dan heeft hij een eigen ontmoeting met God.
Daarna zou ik vragen wat je nog kan doen voor hem en wat afspreken om ergens koffie te drinken en zo praten. Misschien kan je hem dan discipelen.


De beller is erg kritisch zoals gezegd. Hoewel ik al jullie reacties waardeer en onderstreep, zijn concrete vraag is welke bijbelteksten hem vertellen wat bekering nu wel en niet inhoud. Hij is bekend met bijbelse verhalen, maar wil eigenlijk gewoon een opsomming van bijbelverzen die hem bewijzen dat het zo moet. Dat je in de ene kerk moet biechten en in de andere weer niet, terwijl ze dezelfde bijbel hebben, dat doet hem erg wantrouwend zijn tegen alle menselijke woorden. Daarom, wat zegt de bijbel en waar over dit onderwerp?
Met vriendelijke groet

Dennis

Laat hem de catechismus van de Rooms Katholieke kerk of de Grieks orthodoxe kerk lezen. Daar vind hij antwoord op al zijn vragen inclusief bijvelverwijzigen met tekst en uitleg. Desnoods lees hem die teksten zelf voor (ff googlen doet ook wonderen Knipoog smiley
Daarna lekker gezellig afspreken en koffie drinken. Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1