ChristianMatch
 


Forum

Waarom zo moeilijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:04
 
HANNAH810 schreef:
er staat een mening, imre,
en ik dacht dat een ieder toch mag vinden wat hij of zij vind?
hij matigt zich dus allleen aan, een eigen mening te hebben;
lijkt me niet teveel gevraagt, toch?? Lachende smiley met blinkend witte tanden

Beste Hannah (en de anderen),

Ik lees het toch door een iets andere bril. Ook een geestelijke bril maar ook een psychologische bril. Het is een mening. Ik heb mijn mening, mijn ervarigen, mijn referentiekader er tegen over gezet.

Als we, ieder van ons, straks voor Gods troon staan, dan gaat het ook niet meer over theologie ('our little systems'), maar wie we voor God en de wereld zijn geweest.

Ik kan op zich Chatuliems gedachtengang wel volgen, maar het is een discussie zo oud als het christendom. De eerste verdeeldheid komt al aan de oppervlakte in het boek Handelingen.

Er gaat naar mijn smaak toch een soort vermaning van uit. Terwijl ik denk dat hij en ik deksels goed weten waar die verdeeldheid en de onderliggende theologieën vandaan komen. Boeiend is ook om te weten dat haast alle kerken geloven en belijden dat zij het dichtst bij de oorspronkelijke gedachten van Christus staan (of juist niet meer; dat kan ook nog) en lijken op de eerste christengemeenten. Een claim die na 2000 jaar bijna niet waar te maken is, denk ik.

Wat we mogen leren, is Christus na te volgen. Hij heeft aan het kruis gehangen om ons te kunnen verzoenen met God de Vader. Die kern blijft overeind staan door alle eeuwen heen. In die zin heb ik ook genoeg 'theologie' aan het Crédo van Nicéa. En daarom houd ik me meestal (maar niet altijd, helaas) verre van de (moraal-)theologische discussies hier. Want òf er bestaat een algemene overeenstemming òf er heerst een haast wanhopig makende verdeeldheid. Met dat laatste heb ik leren leven.


Laatst aangepast door
IMRE695
op zaterdag 3 april 2010, 21:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 21:10
 
SOLAFIDE630 schreef:
Dank je Renske....het wordt me niet iedere dag gezegd, dat ik iets tactischer
breng.... Knipoog smiley Clown smiley

graag gedaan Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 april 2010, 23:10
 
IMRE695 schreef:
Beste Hannah (en de anderen),

Ik lees het toch door een iets andere bril. Ook een geestelijke bril maar ook een psychologische bril. Het is een mening. Ik heb mijn mening, mijn ervarigen, mijn referentiekader er tegen over gezet.

Als we, ieder van ons, straks voor Gods troon staan, dan gaat het ook niet meer over theologie ('our little systems'), maar wie we voor God en de wereld zijn geweest.

Ik kan op zich Chatuliems gedachtengang wel volgen, maar het is een discussie zo oud als het christendom. De eerste verdeeldheid komt al aan de oppervlakte in het boek Handelingen.

Er gaat naar mijn smaak toch een soort vermaning van uit. Terwijl ik denk dat hij en ik deksels goed weten waar die verdeeldheid en de onderliggende theologieën vandaan komen. Boeiend is ook om te weten dat haast alle kerken geloven en belijden dat zij het dichtst bij de oorspronkelijke gedachten van Christus staan (of juist niet meer; dat kan ook nog) en lijken op de eerste christengemeenten. Een claim die na 2000 jaar bijna niet waar te maken is, denk ik.

Wat we mogen leren, is Christus na te volgen. Hij heeft aan het kruis gehangen om ons te kunnen verzoenen met God de Vader. Die kern blijft overeind staan door alle eeuwen heen. In die zin heb ik ook genoeg 'theologie' aan het Crédo van Nicéa. En daarom houd ik me meestal (maar niet altijd, helaas) verre van de (moraal-)theologische discussies hier. Want òf er bestaat een algemene overeenstemming òf er heerst een haast wanhopig makende verdeeldheid. Met dat laatste heb ik leren leven.
In mijn betoog heb ik het over hoe mensen denken over God. En dat heeft invloed over hoe men in het leven staat. Als je denkt dat God alles bepaalt wat er in je leven gebeurt, zonder daar iets aan kan doen, dan ga je gebukt onder het lot wat je moet ondergaan. Daar spreekt geen geloofsvreugde uit. Toch bepaalt dit godsbeeld voor veel mensen hun leven. Liefde van God kennen ze niet, Zijn oordeel des temeer.

Als je aan de andere kant het godsbeeld hebt, dat God onmachtig is, dat Hij in de hemel is en Zich niet aan ons stoort, dan leid je juist een eenzaam leven waarin je Zijn troost en nabijheid niet ervaart.

Als je denkt dat God hetzelfde is als Allah, Shiva of Boeddha, dan maakt het voor je niet uit waarin je gelooft, als je maar gelooft dat er een hogere macht is.

Met deze drie voorbeelden wil ik aangeven dat het heel belangrijk is, jezelf af te vragen wie God voor je is. En het blijkt dat in veel kerkelijke stromingen er grote verwarring is op dit gebied.

Berkhof een theoloog van deze tijd beschreef het met de volgende stelling: God is de Heilige Liefde. Deze twee tegengestelde eigenschappen zien we in Hem terug. God is Heilig. Hij is rein,Hij is almachtig, maar God is ook Liefde. Hij verlangt ernaar bij de mens te zijn, Hij wil onze Vader zijn, we mogen bij Hem komen in gebed, en we mogen bij Hem wonen.
Er zit echter een spanningsveld tussen beide. Wat ik nu merk, dat veel kerken slechts één facet benadrukken. Of het is Gods heiligheid, en daarmee Gods toorn. Of het Gods liefde en daarmee Zijn toegankelijkheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630





Berichten: 674

BerichtGeplaatst: zondag 4 april 2010, 00:04
 
We moeten het lichaam blijven onderscheiden.

Niet iedere gemeente heeft dezelfde roeping. Net zoals niet iedere christen dezelfde roeping en talenten heeft.

We zijn niet elkaars tegenpolen, maar wel anders in het Lichaam van de Heer...in de betekenis van...de één is de voet, de ander weer de hand etc...

Met elkaar zijn we het Lichaam....en zullen we kennen de hoogte, de breedte en de diepte van het Koninkrijk van God.

We worden geroepen opm elkaar te dienen, zowel de gemeenten als ook de individuele christen.

We zouden veel meer voor elkaar moeten bidden, zodat ieder tot zijn of haar recht komt........ Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 12:20
 
Het valt me op, dat het voor veel mensen moeilijk is gewoon te leven zoals de Bijbel van ons vraagt. En ik ben daar soms verbaasd over, want de opdracht die de Bijbel geeft is heel eenvoudig. En toch lijkt het eenvoudige moeilijker te zijn dan het moeilijke. Doet me denken aan Naäman, die alleen maar 7 keer onder water moest en hij voelde zich daar te goed voor. Zelf denk ik dat trots een belangrijk motief kan zijn.

Een bekend liedje is Give me that old time religion, it 's good enough for me.

Voor mij is het geloof nog steeds actueel, omdat de mensen in de kern niet veranderd zijn. En toch willen mensen de bijbel omvormen naar hun normen en maatstaven. En dan blijft er niets meer over van het gezag van Gods Woord. Waarom maakt men het zich zo moeilijk, en zoekt men redenen om niet te doen wat Gods Woord zegt?


Chat, je zet het mooi neer.
Ik wil je vragen op de plaats van de roodgekleurde woorden "ik/mijn" neer te zetten.
Kan je dan zeggen dat dat wat jij hebt geschreven niet meer klopt ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 12:26
 
Helemaal mee eens Sola.
En het lijkt me een goed plan dat de hand niet steeds weer aan de voet gaat lopen trekken, het oor dichthoudt, of het oog weerhoudt zijn funktie, uit te oefenen.
Of dat het oog lekker dichtblijft, zodat de hand en de voet niet weten waar ze lopen moeten.
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 april 2010, 10:53
 
WILMA729 schreef:
Het valt me op, dat het voor veel mensen moeilijk is gewoon te leven zoals de Bijbel van ons vraagt. En ik ben daar soms verbaasd over, want de opdracht die de Bijbel geeft is heel eenvoudig. En toch lijkt het eenvoudige moeilijker te zijn dan het moeilijke. Doet me denken aan Naäman, die alleen maar 7 keer onder water moest en hij voelde zich daar te goed voor. Zelf denk ik dat trots een belangrijk motief kan zijn.

Een bekend liedje is Give me that old time religion, it 's good enough for me.

Voor mij is het geloof nog steeds actueel, omdat de mensen in de kern niet veranderd zijn. En toch willen mensen de bijbel omvormen naar hun normen en maatstaven. En dan blijft er niets meer over van het gezag van Gods Woord. Waarom maakt men het zich zo moeilijk, en zoekt men redenen om niet te doen wat Gods Woord zegt?


Chat, je zet het mooi neer.
Ik wil je vragen op de plaats van de roodgekleurde woorden "ik/mijn" neer te zetten.
Kan je dan zeggen dat dat wat jij hebt geschreven niet meer klopt ?
Er is een periode geweest in mijn leven dat ik geprobeerd heb met deze normen te gaan schuiven. En eerlijk gezegd merkte ik dat meteen in mijn geestelijk leven. De Bijbel werd niet meer zo belangrijk, de gemeente was niet meer zo belangrijk. God werd niet meer zo belangrijk. Het gaat nl. niet alleen om wat je gelooft, het heeft directe invloed op je geestelijk leven. Als je nl. één ding toelaat, wat niet goed is, dan is de tweede stap al gemakkelijker. Totdat je geloof totaal vervreemd is van Godzelf.
Om je vraag te beantwoorden, ik heb geprobeerd van deze waarheden af te wijken en het is me niet goed bevallen. Dus met alle oprechtheid kan ik zeggen, dat in hoeverre ik kennis heb van mezelf, en in hoeverre ik kennis heb van God, ik voor mezelf de keuze hebt gemaakt, dat bovenstaande uitspraken niet op mij van toepassing zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 12:17
 
CHATULIEM619 schreef:
Er is een periode geweest in mijn leven dat ik geprobeerd heb met deze normen te gaan schuiven. En eerlijk gezegd merkte ik dat meteen in mijn geestelijk leven. De Bijbel werd niet meer zo belangrijk, de gemeente was niet meer zo belangrijk. God werd niet meer zo belangrijk. Het gaat nl. niet alleen om wat je gelooft, het heeft directe invloed op je geestelijk leven. Als je nl. één ding toelaat, wat niet goed is, dan is de tweede stap al gemakkelijker. Totdat je geloof totaal vervreemd is van Godzelf.
Om je vraag te beantwoorden, ik heb geprobeerd van deze waarheden af te wijken en het is me niet goed bevallen. Dus met alle oprechtheid kan ik zeggen, dat in hoeverre ik kennis heb van mezelf, en in hoeverre ik kennis heb van God, ik voor mezelf de keuze hebt gemaakt, dat bovenstaande uitspraken niet op mij van toepassing zijn.

Mooie persoonlijke reactie Chatuliem. ook een reactie die ik respecteer.....
Maar het is niet mijn beleving van het geloof. Mijn normen liggen wat anders en ik hou niet van aanbidding en lofprijzing, ik zoek de rust in de kerk, het rustig luisteren, rustig in gebed zijn en het gevoel hebben dat in die stilte Gods geest in ons midden is. En ook een blij geloof.....
Wel heb ik hier op CM opwekkingsliederen leren waarderen zoals ze stonden op het forum. Zijn enkele prachtige liederen bij.

Maar wat is nu goed en wat is nu fout?
Ik heb eens een citaat van Ghandi gelezen wat me erg aanspreekt:
"De waarheid zetelt in ieder mensenhart, men moet haar daar zoeken en zich door die waarheid laten leiden zoals men haar opvat.
Maar niemand heeft het recht anderen te dwingen om te handelen volgens zijn eigen opvatting van de waarheid....."

En is het met het geloof in God ook niet zo? Een ieder gelooft op zijn manier en is het aan ons om daar eigenlijk een mening over te hebben?

Willemijn


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 17 april 2010, 12:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 05:44
 
IK PERSOONLIJK VIND DIT EEN MOOI ONDERWERP
MISSCHIEN KUNNEN WE IN DEZE (GOEDE OUDE SFEER)
NOG WAT DELEN MET ELKAAR ...WAAROM ZO MOEILIJK?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100





Berichten: 1006

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 08:45
 
ik denk dat het gaat om inleven, meeleven, invoelen, maar ook om jezelf niet hoger te achten dan een ander.
En dat is nu iets wat ver te zoeken is op het hele forum. Mensen worden aangevallen, rechtstreeks en stiekem.....
Heel jammer, het lerend effect van elkaar en door elkaar is op deze manier verdwenen.....
Men wil zijn gelijk, en zijn gram halen.
Iedereen heeft een eigen mening. of een beleving, laat elkaar in zijn/ haar waarde, respecteer dat de ander een andere mening heeft dan de jouwe. Dat kan en mag, God heeft ons zo gemaakt!
Als mooie mensen( want God zag dat het= wij goed was!)
Geloof, hoop en liefde......meer is niet nodig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DJES101





Berichten: 240

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 08:56
 
TINK100 schreef:
ik denk dat het gaat om inleven, meeleven, invoelen, maar ook om jezelf niet hoger te achten dan een ander.
En dat is nu iets wat ver te zoeken is op het hele forum. Mensen worden aangevallen, rechtstreeks en stiekem.....
Heel jammer, het lerend effect van elkaar en door elkaar is op deze manier verdwenen.....
Men wil zijn gelijk, en zijn gram halen.
Iedereen heeft een eigen mening. of een beleving, laat elkaar in zijn/ haar waarde, respecteer dat de ander een andere mening heeft dan de jouwe. Dat kan en mag, God heeft ons zo gemaakt!
Als mooie mensen( want God zag dat het= wij goed was!)
Geloof, hoop en liefde......meer is niet nodig.

ZO IS HET
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE115





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 09:02
 
TINK100 schreef:
ik denk dat het gaat om inleven, meeleven, invoelen, maar ook om jezelf niet hoger te achten dan een ander.
En dat is nu iets wat ver te zoeken is op het hele forum. Mensen worden aangevallen, rechtstreeks en stiekem.....
Heel jammer, het lerend effect van elkaar en door elkaar is op deze manier verdwenen.....
Men wil zijn gelijk, en zijn gram halen.
Iedereen heeft een eigen mening. of een beleving, laat elkaar in zijn/ haar waarde, respecteer dat de ander een andere mening heeft dan de jouwe. Dat kan en mag, God heeft ons zo gemaakt!
Als mooie mensen( want God zag dat het= wij goed was!)
Geloof, hoop en liefde......meer is niet nodig.

''iedereen heeft een eigen mening''..

mijn mening is,dat ik niet meer mijn mening ga geven..en dat is naar mijn mening een mening,die voor ''mij'' belangrijk is. en,omdat dit geen mening is naar de mening van een ander die ook zijn eigen mening heeft.

Idd,waarom zo moeilijk..


Laatst aangepast door
HEIDE115
op donderdag 12 juli 2012, 09:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 10:18
 
HEIDE115 schreef:
''iedereen heeft een eigen mening''..

mijn mening is,dat ik niet meer mijn mening ga geven..en dat is naar mijn mening een mening,die voor ''mij'' belangrijk is. en,omdat dit geen mening is naar de mening van een ander die ook zijn eigen mening heeft.

Idd,waarom zo moeilijk..

Mijn mening is dat ik het heel jammer vind als jij je mening niet meer geeft. Vond ze vaak heel mooi omte lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 10:30
 
PETRA944 schreef:
Mijn mening is dat ik het heel jammer vind als jij je mening niet meer geeft. Vond ze vaak heel mooi omte lezen.

Ach Petra...dat heeft heide al meer gezegd hoor!!! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: donderdag 12 juli 2012, 15:06
 
ZEELAND736 schreef:
Ach Petra...dat heeft heide al meer gezegd hoor!!! Knipoog smiley

ik kan me voorstellen dat hij zich misschien minder fijn voelt op het forum, na laatst een miscommunicatie te hebben gelezen, maar geen excuus naar heide toe,die lees ik niet.
maar die discussie wil ik niet oprakelen weer.
wel effe zeggen, blijven schrijven op het forum heide. het zegt niets over jou, maar over die ander. of misschien heb ik erover heen gelezen?

wat is het forum zonder bijdragen van heide? toch wel heel wat minder vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 juli 2012, 16:54
 
PETRA944 schreef:
ik kan me voorstellen dat hij zich misschien minder fijn voelt op het forum, na laatst een miscommunicatie te hebben gelezen, maar geen excuus naar heide toe,die lees ik niet.
maar die discussie wil ik niet oprakelen weer.
wel effe zeggen, blijven schrijven op het forum heide. het zegt niets over jou, maar over die ander. of misschien heb ik erover heen gelezen?

wat is het forum zonder bijdragen van heide? toch wel heel wat minder vind ik.

Ja, heel wat minder...bij sommigen mensen merk je het eigenlijk niet als ze ff weg zijn en bij sommigen merk je het meteen, ja, dat heb ik ook met Heide...!!!! Lachende smiley Knipoog smiley Kwijlende smiley als tie ff niet reageerd valt me dat meteen op...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 juli 2012, 17:01
 
HEIDE115 schreef:
''iedereen heeft een eigen mening''..

mijn mening is,dat ik niet meer mijn mening ga geven..en dat is naar mijn mening een mening,die voor ''mij'' belangrijk is. en,omdat dit geen mening is naar de mening van een ander die ook zijn eigen mening heeft.

Idd,waarom zo moeilijk..

LOL Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 juli 2012, 10:22
 
Ik vind het best hoor, als iemand zijn mening geeft.

Bijvoorbeeld dat homo zijn en praktezeren en christen zijn echt niet kan, bijvoorbeeld...

Mijn mening is dat dat wel kan.

So what?

Het gaat mij uiteindelijk of iemand gelooft.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TALLGUY817





Berichten: 206

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 12:46
 
Wie in-gaat sluit een huwelijk, zonder dat je daar een boterbriefje bij nodig hebt. Een homorelatie? Homofilie komt in de Bijbel als zodanig voor dat een ongelovige hetero er door God wordt overgegeven, zoals mannen met mannen en vrouwen met vrouwen. In Sodom gaven de hetero's zich eveneens over. Sodomie is verkeerd vertaald en zou fitelijk niets van doen hebben met homofilie omdat Sodom werd veroordeeld op het feit dat de Sodomieters het aan hun niks ontbrak maar dat ze armen die tot de rijken kwamen voor brood, rustig lieten sterven. Volgens de overleveringen zouden zij hen de stad niet eens laten uitgaan en plezier aan hun sterven hebben. De wereld is niet veel verandert.. nog sterven er mensen van de honger terwijl er genoeg voedsel is om heel de aardse bevolking te voeden. Hal Lindsey had het er kortgeleden nog over dat in de United States nu velden vol staan met mais, niet voor consumptie maar als brandstof. Vorig jaar zag ik een spotprent met een schamel mager Afrikaans jochie die zo dun was dat je z'n graten kon tellen, en had in zijn hand een maiskolf met daarnaast een dikke volgevreten Amerikaan die zegt: "I need that for my car!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3