ChristianMatch
 


Forum

de keerzijde van eerlijkheid...
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: zondag 9 mei 2010, 20:41
 
DRUIFJE096 schreef:
Tja ik heb het artikel gelezen en wat is wijsheid?
Ik kreeg wel even een schuldgevoel, ben ik dan te egoistisch geweest dat ik voor mezelf heb gekozen en een scheiding heb ingezet?
Nee dat vind ik niet, ik heb het bijna 17 jaar geprobeerd, trouw geweest aan die huwelijks belofte. Vaak het gevoel hebben het alleen te moeten doen, niet opgeven, want "mensen scheiden tegenwoordig zo snel"en "ze vechten er niet meer voor". Niet scheiden want dat mag niet van de kerk. Dan komen er kinderen en het is niet goed voor de kinderen om te scheiden.
Uiteindelijk ben je zelf helemaal kapot en reageer je al je frustraties af op iedereen om je heen (inclusief de kinderen) zodat het voor hun ook niet meer goed is om bij elkaar te blijven.
Wat er allemaal gebeurt is maakt verder niet uit, maar sinds de scheiding (nu 2 jaar geleden) ben ik helemaal opgebloeid, ik kan weer mezelf zijn.
Tja ik heb dus meer dan 16 jaar geprobeert voor die belofte te gaan, maar als je het alleen moet doen dan hou je het niet langer vol. Het moet van 2 kanten komen.

Dank je wel voor deze eerlijke en kritische bijdrage, Druifje!
Je hebt gelijk dat je de vraag stelt 'Wat is wijsheid?'. Die vraag kan niemand anders voor jou beantwoorden. Dan gaat het om afwegingen die je denk ik zelf moet maken. En idd, door bij elkaar te blijven kun je meer stuk maken dan door toch te scheiden...

Ik denk overigens niet dat het de essentie van het artikel is om trouw boven eerlijkheid te plaatsen. Dat zou veels te kort door de bocht zijn. De kern was juist denk ik om niet te snel op je gevoel af te gaan, maar geef iets (in dit geval je relatie) ook de tijd om evt. te herstellen.


Laatst aangepast door
LIESBETH326
op zondag 9 mei 2010, 20:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 22:04
 
HENK710 schreef:
Susannah, wat een vertrouwen om dit hier zo te plaatsen! En ja, mensen kunnen je enorm teleurstellen, zeker als er eerst een vertrouwensband is geweest. Probeer je vooral te richten op de positieve contacten, die je hebben helpen jezelf op te bouwen. Aan die mensen kun je altijd je verhaal kwijt. Zij nemen je zoals je bent!

Hierbij wil ik een ieder bedanken die zo positief op mijn stukje gereageerd heeft...
heel erg bedankt, dat geeft me hoop dat ik zoiets hier kon schrijven... Knipoog smiley

Susannah
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 09:57
 
Eerlijk gezegd ben ik een redelijk open boek voor de mensen om me heen. Ik merk echter dat mensen liever hebben dat je een masker voor hebt, dan dat je eerlijk bent. En wat betreft dit topic. Ik hoop van harte dat we geen relatietherapie gaan opzetten. De persoonlijke bekentenissen hier hebben ook een groot gevaar in zich. Dit is een openbaar forum en mensen kunnen hele gekke dingen gaan doen. Ik merkte dat toen ik het verhaal vertelde van Thuisbezoek mensen mij als zielig begonnen te beschouwen, terwijl dat verhaal zich twee jaar geleden afgespeeld had. Mensen kunnen met je persoonlijke verhalen aan de haal gaan en dat moeten we voorkomen.
Maskers zijn ook een stuk bescherming, anonimiteit is ook een stuk bescherming. Laten we die bescherming vasthouden...
Afstand op dit forum is alleen maar goed, in persoonlijke relaties kun je wel werken aan het afzetten van je maskers. Maar laten we dat niet in het openbaar doen. Laten we discussie algemener houden, dat voorkomt veel problemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JEANFRITS816





Berichten: 66

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 11:49
 
helemaal mee eens chat,helder beschreven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 11:56
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd ben ik een redelijk open boek voor de mensen om me heen. Ik merk echter dat mensen liever hebben dat je een masker voor hebt, dan dat je eerlijk bent. En wat betreft dit topic. Ik hoop van harte dat we geen relatietherapie gaan opzetten. De persoonlijke bekentenissen hier hebben ook een groot gevaar in zich. Dit is een openbaar forum en mensen kunnen hele gekke dingen gaan doen. Ik merkte dat toen ik het verhaal vertelde van Thuisbezoek mensen mij als zielig begonnen te beschouwen, terwijl dat verhaal zich twee jaar geleden afgespeeld had. Mensen kunnen met je persoonlijke verhalen aan de haal gaan en dat moeten we voorkomen.
Maskers zijn ook een stuk bescherming, anonimiteit is ook een stuk bescherming. Laten we die bescherming vasthouden...
Afstand op dit forum is alleen maar goed, in persoonlijke relaties kun je wel werken aan het afzetten van je maskers. Maar laten we dat niet in het openbaar doen. Laten we discussie algemener houden, dat voorkomt veel problemen.

Ik denk dat er twee kanten zitten aan een minder algemene discussie.
Een 'gevaarlijke kant ' zoals chat al zei, maar ook een bevrijdende kant door dingen op het forum te zetten die je normaal gesproken niet zo snel vertelt.
Juist als je een persoonlijk verhaal op het forum zet is de kans groot dat mensen een beeld van je krijgen dat niet echt klopt in de praktijk, maar aan de andere kant zijn het wel de dingen die je bezig houden al kan je dat aan de buitenkant niet zien.

Ik moet zelf zeggen: als je de stap gewaagd hebt om persoonlijke dingen mee te delen op een forum als deze, dat je ook enorm geholpen en gesteund kunt worden door andere mensen. Juist omdat zei hun visie geven als buitenstaander op de zaak die je bezighoud.
De visie van andere mensen is vaak onpartijdig en kan je op je eigen verhaal een heel ander licht doen werpen, zodat je het zelf ook van een andere kant kunt leren zien. waardoor je weer leert om er beter mee om te gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672





Berichten: 1193

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:14
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat er twee kanten zitten aan een minder algemene discussie.
Een 'gevaarlijke kant ' zoals chat al zei, maar ook een bevrijdende kant door dingen op het forum te zetten die je normaal gesproken niet zo snel vertelt.
Juist als je een persoonlijk verhaal op het forum zet is de kans groot dat mensen een beeld van je krijgen dat niet echt klopt in de praktijk, maar aan de andere kant zijn het wel de dingen die je bezig houden al kan je dat aan de buitenkant niet zien.

Ik moet zelf zeggen: als je de stap gewaagd hebt om persoonlijke dingen mee te delen op een forum als deze, dat je ook enorm geholpen en gesteund kunt worden door andere mensen. Juist omdat zei hun visie geven als buitenstaander op de zaak die je bezighoud.
De visie van andere mensen is vaak onpartijdig en kan je op je eigen verhaal een heel ander licht doen werpen, zodat je het zelf ook van een andere kant kunt leren zien. waardoor je weer leert om er beter mee om te gaan.

Wel vraag ik me af of iedereen zich bewust is dat het hele forum te lezen is op internet? En dat iedere willekeurige internetgebruiker een (verkort) profiel van de schrijver kan opvragen met foto (tenzij je dat uitzet) zonder op cm ingelogd te zijn? Ik hoop maar dat iedereen het weet...

GrZing!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:49
 
JOLAN931 schreef:
Ik denk dat er twee kanten zitten aan een minder algemene discussie.
Een 'gevaarlijke kant ' zoals chat al zei, maar ook een bevrijdende kant door dingen op het forum te zetten die je normaal gesproken niet zo snel vertelt.
Juist als je een persoonlijk verhaal op het forum zet is de kans groot dat mensen een beeld van je krijgen dat niet echt klopt in de praktijk, maar aan de andere kant zijn het wel de dingen die je bezig houden al kan je dat aan de buitenkant niet zien.

Ik moet zelf zeggen: als je de stap gewaagd hebt om persoonlijke dingen mee te delen op een forum als deze, dat je ook enorm geholpen en gesteund kunt worden door andere mensen. Juist omdat zei hun visie geven als buitenstaander op de zaak die je bezighoud.
De visie van andere mensen is vaak onpartijdig en kan je op je eigen verhaal een heel ander licht doen werpen, zodat je het zelf ook van een andere kant kunt leren zien. waardoor je weer leert om er beter mee om te gaan.

Inderdaad, Jolan, er zitten twee kanten aan de openheid. Het is belangrijk om hier evenwicht in te vinden voor jezelf en met elkaar. Het is wel jammer dat, zoals Chatuliem ook al constateert, er soms reacties komen als zielig etc op een open verhaal. Laat elkaar in waarde en respecteer iemand die openheid wil geven over zijn persoonlijke levensvragen en dergelijke om zo een stuk beginnende bevrijding te ervaren of om anderen zo tot hulp te zijn in hun vragen.

Wel is het grootste nadeel in deze dat het forum openbaar is, ook voor niet-leden. Dat vraagt wel om extra alertheid bij het plaatsen van dingen op het forum. In die zin vind ik het goed dat deze schaduwzijde ook even belicht wordt door Chatuliem en Zinga.


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 12 mei 2010, 12:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 12:57
 
HENK710 schreef:
Inderdaad, Jolan, er zitten twee kanten aan de openheid. Het is belangrijk om hier evenwicht in te vinden voor jezelf en met elkaar. Het is wel jammer dat, zoals Chatuliem ook al constateert, er soms reacties komen als zielig etc op een open verhaal. Laat elkaar in waarde en respecteer iemand die openheid wil geven over zijn persoonlijke levensvragen en dergelijke om zo een stuk beginnende bevrijding te ervaren of om anderen zo tot hulp te zijn in hun vragen.

Wel is het grootste nadeel in deze dat het forum openbaar is, ook voor niet-leden. Dat vraagt wel om extra alertheid bij het plaatsen van dingen op het forum. In die zin vind ik het goed dat deze schaduwzijde ook even belicht wordt door Chatuliem en Zinga.

gezien de persoonlijke reacties die er met enige regelmaat geplaatst worden zou het fijn zijn als het niet meer mogenlijk was dat niet ingelogden ook niet meer op het forum konden(lezen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 13:00
 
JOLAN931 schreef:
gezien de persoonlijke reacties die er met enige regelmaat geplaatst worden zou het fijn zijn als het niet meer mogenlijk was dat niet ingelogden ook niet meer op het forum konden(lezen)

Inderdaad. Dit is indertijd al eens aangegeven als verbeterpunt, maar blijkbaar is daar nog geen oplossing voor...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 13:06
 
Het blijft echter wel een gegeven dat er nog steeds 2300 mensen kunnen lezen wat je opschrijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 21:14
 
CHATULIEM619 schreef:
Het blijft echter wel een gegeven dat er nog steeds 2300 mensen kunnen lezen wat je opschrijft.

Dat is wel een groep mensen die een stuk vertrouwen krijgen, met name de actieve forum- en chatleden. Da's altijd anders dan een hele wereld Knipoog smiley

Maar wat niet helemaal duidelijk is, Chatuliem: heb je er nu moeite mee dat er open verhalen verteld worden of gaat het je er puur om om aan te geven dat er wel een gevaar in zit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 22:13
 
HENK710 schreef:
Dat is wel een groep mensen die een stuk vertrouwen krijgen, met name de actieve forum- en chatleden. Da's altijd anders dan een hele wereld Knipoog smiley

Maar wat niet helemaal duidelijk is, Chatuliem: heb je er nu moeite mee dat er open verhalen verteld worden of gaat het je er puur om om aan te geven dat er wel een gevaar in zit?
Ik denk dat sommigen te ver gaan in hun persoonlijke verhalen. En dat kan verkeerd gebruikt worden. De indruk die ik krijg dat een aantal het forum als enige uitlaatklep hebben en daarbij uit het oog verliezen dat ze zichzelf te kwetsbaar opstellen. Uiteindelijk ken je de mensen op het forum niet zoals je mensen in het ware leven kent. En het kan ook niet echt als vervanging dienen voor echte hulpverlening.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 12 mei 2010, 22:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat sommigen te ver gaan in hun persoonlijke verhalen. En dat kan verkeerd gebruikt worden. De indruk die ik krijg dat een aantal het forum als enige uitlaatklep hebben en daarbij uit het oog verliezen dat ze zichzelf te kwetsbaar opstellen. Uiteindelijk ken je de mensen op het forum niet zoals je mensen in het ware leven kent. En het kan ook niet echt als vervanging dienen voor echte hulpverlening.

Hulpverlening is het ook niet wat we hier met elkaar bieden. We steunen elkaar als gemeenschap Knipoog smiley Daarbij denk ik dat je mensen hier zeker wel voldoende kunt leren kennen zoals je ze ook kunt kennen in het dagelijkse leven.

Dat persoonlijke verhalen verkeerd gebruikt kunnen worden, is helaas waar. Maar zoals Jolan ook al aangegeven heeft, is er ook een andere kant aan die openheid. Het kan ook helpen als uitlaatklep (van het moment) of om anderen te helpen met jouw verhaal...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:46
 
Een Boek

Je leven is net een boek
Je kan het boek dicht laten
Alsof er niks aan de hand is

Maar binnen gaat het aan je vreten
Je wil toch wel weten wat in die boek staat
Uit nieuwschierigheid open je een bladzijde

Van bladzijde op bladzijde het begint mooi
Naar de volgende bladzijde denk je o nee
Moeilijk die sla je over op naar de volgende

Zo heb je aantal hoofdstukken doorgenomen
En je boek heb je bijna uit gelezen
Alleen die ene bladzijde wat je zo moeilijk vond

Je bent verder gekomen in je leven
Door dingen te lezen en herlezen
Blijf je groeien en doorgroeien

Totdat je denkt ach wat kan mij wat
Lees je ook eens dat moeilijk bladzijde
En dan blijkt dat het niet zo moeilijk te zijn

Je begrijpt die moeilijke bladzijde
Het vult je tot blijdschap en liefde
Je vergeeft ieders andere

Opdat moment kan je het boek sluiten
En komt daar een slot op met de letters
Je bent VRIJGEKOCHT !!!!
DOOR HET BLOED VAN HET LAM

Het verleden is uitgewist
Richt je ogen opwaarts naar het heden
Ja samen op weg met Jezus Christus

<><

AK





Laatst aangepast door
ANITA324
op donderdag 13 mei 2010, 02:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:55
 



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 01:57
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 02:00
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 02:11
 


Ja Hij houdt van jou
Hoe je ook bent
Je mag er zijn

<><

AK


Mijn Jezus ik hou van U
Meer dan de sterren van de hemel
Meer dan het water van de zee
Meer dan ik U zeggen kan (2x)

Halleluja Adonai
Halleluja Adona
Halleluja Adonai
Amen (3x)

Mijn Jezus ik hou van U
Meer dan de sterren van de hemel
Meer dan het water van de zee
Meer dan ik U zeggen kan (2x)


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 13:34
 
Zucht Anita.......ik begrijp je bijdrages niet. Allemaal plaatjes, kun je wat duidelijker zijn wat je er nu eigenlijk mee bedoelt. Wordt wat gemakkelijker praten vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKJES285





Berichten: 126

BerichtGeplaatst: donderdag 13 mei 2010, 20:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Zucht Anita.......ik begrijp je bijdrages niet. Allemaal plaatjes, kun je wat duidelijker zijn wat je er nu eigenlijk mee bedoelt. Wordt wat gemakkelijker praten vind ik.

zucht....de verschillende plaatjes spreken voor zich...maar wat ik eruit opmaakt wordt hier haar liefde voor Jezus duidelijk, en laat zien dat God ons zegt dat we de wapenuitrusting aan moeten trekken lees efeze 6,
verder haal ik eruit dat God met ons aan het werk is om ons te vormen.
dit doet Hij omdat hij van ons houdt.en we mogen weten dat zijn liefde voor ons dieper is als de diepste oceaan...

Ik vindt het erg mooi....zo zie je maar weer smaken verschillen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DREEKE472





Berichten: 22

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 15:00
 
Tja, zo zie je maar dat ieder een eigen omgang met eerlijkheid heeft, uit zelfbescherming, uit oprechte overtuiging of ....

Mooie reacties, goed bedoelde reacties, creatieve reacties, etc..

Eerlijkheid is een synoniem voor oprechtheid zonder dat de waarheid verborgen/verdraaid wordt.

De een laat overtuigend verdriet zien aan de wereld, de ander verbergt het achter een stapel maskers. Ik herken de meeste punten die in deze discussie zijn aangehaald wel.

Op dit moment toon ik weinig verdriet over de scheiding aan anderen, het ene moment voel ik ontzettend veel verdriet, teleustelling, het ander moment barts ik van kwaadheid. Toch merkt daar bijna niemand iets van, omdat ik het verberg. Verbergen niet uit oneerlijkheid, maar verbergen omdat het anderen niets aangaat ... ik verder wil met leven ... een nieuwe toekomst opbouwen.

Is dat oneerlijk, nee .. dat is juist eerlijk naar mijn omgeving, die hoeven die last van mij toch niet te dragen, eerlijk naar mezelf ... ik ga niet depressief worden ... eerlijk naar God. Hij ziet mijn hart en weet mijn gedachtengangen. Mensen beoordelen, oordelen en veroordelen. God ook, maar vanuit een totaal ander perspectief dan mensen dat doen.
Daarbij is het leven mooi, ondanks tegenslagen en teleurstellingen.

Eerlijkheid een modewoord.
Ja, ieder mens zegt eerlijkheid belangrijk te vinden.
Werkgevers en werknemers verwachten dat van elkaar.
Man en vrouw verwachten dat van elkaar.
Vrienden onderling verwachten dat van elkaar.
Zakelijke partners verwachten dat van elkaar.

Maar hoe wordt die eerlijkheid in de praktijk benaderd en dus gepraktiseerd.

De een is recht door zee. De ander maakt iets duidelijk met metaforen om het voorzichtig aan te pakken. Weer een ander op weer een andere manier. En dan heb je nog dat mensen zeggen dat het bestaat om TE eerlijk te zijn. Bestaat dat? Of is het meer de manier waarop je iets zegt?
Kort en duidelijk, uitgebreid en gedetailleerd en alles wat verder mogelijk is?

Ja, ik ben een denker, soms erg direct, soms ook erg voorzichtig.
Ben ik dan eerlijk of juist niet?
Ik vind van wel, maar pas me aan en houd rekening met de ander in mijn uitlatingen.

En jij? Ben jij ook eerlijk, helemaal en altijd?

En dan bestaat er nog het zgn. leugentje om bestwil!
Nooit gedaan, ook niet als het wel heel grote gevolgen zou hebben als je volstrekt 100% eerlijk was?
Ik probeer dat te vermijden en vermijd dat ook. Worden de vragen te lastig, dan geef ik een ontwijkend antwoord of als dat niet geaccepteerd wordt zeg ik hoe ik over die vraagstelling denk en ben dan zowel eerlijk, direct en recht door zee zonder een ander en mezelf te benadelen.
Voorbeeld? Nee, ik weet zeker dat je dat zelf wel kunt bedenken.

Groetjes,

André
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIN695





Berichten: 868

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 21:38
 
Ik vind het hele mooie teksten
En ook de plaatjes er bij.
Met een vriendelijke groet van mij.
Martin Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3