ChristianMatch
 


Forum

Pinksteren en onze taal en woorden
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 17:09
 
hand 2: 8 Hoe kan het dan dat wij hen allemaal in onze eigen moedertaal horen? 9 Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome die zich hier gevestigd hebben, 11 Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië – wij allen horen hen in onze eigen taal spreken over Gods grote daden.’ 12 Verbijsterd en geheel van hun stuk gebracht vroegen ze aan elkaar: ‘Wat heeft dit toch te betekenen?’

Tja... Wat heeft toch dit allemaal te betekenen? Die vraag stellen mensen die niet geloven zijn zo vaak. Wij kunnen wel onze woorden de ruimte in sturen, niemand die het soms nog snapt. We kunnen lappen teksten plaatsen, strooien met flyers.... en de mensen horen het niet, snappen het niet, begrijpen het niet.

Ik schreef gister dat gedicht over t pinksterfeest. zal het nog ff keer neerzetten.. (sorry chatuliem...dit keer geen zangdienst van mij, maar uit mijn gedichtenbundel..hahhaha)

pinksterfeest
maar God is toch ... geweest?
Wie gelooft daar nou nog in
Wat heeft dat nou voor zin?

Getuigenis afgeven
In een wereld die gaat voor eigen leven
Wie gelooft daar nou in
Wat heeft dat nou voor zin?

Hoe moet ik gaan
Kan Jezus zelf daar niet gaan staan?
Wie weet gelooft men dan
Als men ziet de liefde van die man?

Mensen van wie ik houd
Hoe maak ik hen met geloof vertrouwd?
Ik ben ook maar een mens
Kan God niet gaan is mijn wens.

Maar God is wel geweest
Hij wil je vullen met zijn Geest
Op pinksteren begon zijn werk
En met Hem, kan je gaan en ben je sterk.

Pinksterfeest
Is gaan waar God al is geweest.
Leven uit Liefde door God gevuld
God in jou, als je door Zijn Geest bent vervuld.


Welke taal spreken wij eigenlijk, worden onze woorden wel gehoord door de mensen om ons heen. Vragen wij ons wel eens af waarom den mensen om ons heen t niet verstaan?
Hoe vaak spreken wij, om t even te zeggen, de tale kanaäns. Wat is dat nou weer zullen sommige zich afvragen. Dat is dat wij in moeilijke bijbelse vormen spreken, woorden die de gewone mens niet spreekt. Wij spreken over ...... genade, verlossing, heiligen, afgoden, t kruis, pasen, god de leiding geven in je leven, verootmoediging en ga zo maar door.

Het is pinksteren. Laten wij bidden of wij dat stukje van God Geest mogen ontvangen zodat wij in de taal van de wereld, zullen getuigen van God\'s grote daden. Zodat onze buurman, onze collega, onze vrienden en andere dierbaren, met verwondering zullen zeggen...eindelijk eens iemand die echt verteld over Jezus. En ons dan vragen wat het allemaal betekent.

Heer God.....neem u mijn leven en laat mij een getuigen zijn met de taal die de mensen spreken. Geef mij de woorden en liefde en bewogenheid die hun harten raakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 24 mei 2010, 17:31
 
Amen! Ik denk dat God een taal spreekt die ons mensen vreemd is...
dat Zijn "woorden" veel meer omvatten dan de 26 letters die ons alfabet telt.
Het is een "verstaan" dat ons verstand te boven gaat en wij menselijkerwijs niet kunnen begrijpen. Maar wanneer we Jezus in ons hart hebben, de heilige geest ineens wel, al is het maar een klein beetje denk ik, kunnen doorgronden.
God's taal is een "universele" taal die ieder mensenhart kàn horen, maar nooit ten volle zal bevatten Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 09:09
 
TESSYBEAR731 schreef:
Amen! Ik denk dat God een taal spreekt die ons mensen vreemd is...
dat Zijn "woorden" veel meer omvatten dan de 26 letters die ons alfabet telt.
Het is een "verstaan" dat ons verstand te boven gaat en wij menselijkerwijs niet kunnen begrijpen. Maar wanneer we Jezus in ons hart hebben, de heilige geest ineens wel, al is het maar een klein beetje denk ik, kunnen doorgronden.
God's taal is een "universele" taal die ieder mensenhart kàn horen, maar nooit ten volle zal bevatten Knipoog smiley

dat denk ik ook, tess,
net als op de pinksterdag, een ieder hoorde de woorden in zijn eigen taal
en ik denk dat God nog steeds weet hoe Hij ons het beste bereiken kan;
en dat de Geest bij ieder mens díé ingang zoekt, die het meest bij hem/haar past, denk je niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 09:26
 
HANNAH810 schreef:
dat denk ik ook, tess,
net als op de pinksterdag, een ieder hoorde de woorden in zijn eigen taal
en ik denk dat God nog steeds weet hoe Hij ons het beste bereiken kan;
en dat de Geest bij ieder mens díé ingang zoekt, die het meest bij hem/haar past, denk je niet?

Dat denk ik idd ook Hannah, desnoods de zij-ingang Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 18:06
 
HANNAH810 schreef:
dat denk ik ook, tess,
net als op de pinksterdag, een ieder hoorde de woorden in zijn eigen taal
en ik denk dat God nog steeds weet hoe Hij ons het beste bereiken kan;
en dat de Geest bij ieder mens díé ingang zoekt, die het meest bij hem/haar past, denk je niet?

Ja, dat ben ik ook met je eens, maar t is niet zo dat de Geest gaf dat iedereen hen hoorde in hun eigen taal maar:

hand 2:4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: dinsdag 25 mei 2010, 18:09
 
JONATHAN890 schreef:
Ja, dat ben ik ook met je eens, maar t is niet zo dat de Geest gaf dat iedereen hen hoorde in hun eigen taal maar:

hand 2:4 en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.

Dus zoals iemand Spaans spreekt die jij niet eens hebt geleerd zo opeens hun taal op dat moment wel kunt verstaan en evenzo jij die taal van hen spreekt.
Bij God is alles mogelijk he Lachende smiley

Shalom,


Laatst aangepast door
ANITA324
op dinsdag 25 mei 2010, 18:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 18:26
 
ik las dit stukje vandaag



"We moeten als christenen de taal van de wereld spreken"

"Ik geloof niet dat God wil dat we als christenen een eigen taal hebben die alleen verstaanbaar is voor onszelf," zegt geestelijk verzorger Egbert Bos. "De missie van de kerk is de wereld. We zijn in de wereld en niet van de wereld. Christus heeft ons gezonden en als kinderen van God hebben we de Heilige Geest ontvangen, zodat we het werk van Christus in deze wereld kunnen voortzetten."

"God wil dat alle mensen ontdekken dat Hij de Schepper is, van hen houdt en wil vergeven. Vanuit het volbrachte werk van Jezus Christus is een nieuw en ander bestaan mogelijk. Daarom is het van belang dat we de taal van de wereld spreken. We zijn niet beter dan de mensen in de wereld, maar maken helaas dezelfde fouten. Het enige verschil in ons leven is Jezus Christus."

Niet moeilijker maken
"Het is belangrijk dat we woorden gebruiken die de ander begrijpt," vervolgt Bos. "Dan ontstaat er geen afstand maar tonen we juist aan: ‘we staan naast je. Ik houd van je, God houdt van je’. Wanneer we onze eigen taal spreken, de tale Kanaäns, stellen we mensen niet in staat om God te ontmoeten. We maken het dan veel moeilijker dan nodig is, waardoor ze het Evangelie niet begrijpen."

"Dan merken we dat alle mensen verlangen naar rust en vrede. God wil ik contact komen met alle mensen. Dat kan als wij laten zien dat het Evangelie voor elke dag is en niet alleen voor op zondagmorgen. Het is ook niet alleen voor een hele kleine groep mensen, maar voor iedereen. Of je ingenieur of huisvrouw bent maakt niet uit. De boodschap is universeel."

Bos: "Als je met een collega of medestudent praat, weet je welke taal ze gebruiken. Als we over Christus praten, moeten we in die taal verder gaan en niet opeens een andere taal gaan gebruiken. Als we het geloof alleen voor zondagmorgen laten, ga je vanzelf in die vreemde taal spreken. Als het geloof voor elke dag is, leer je ook die taal van de wereld te spreken. Dat is echt interesse hebben in de medemens."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKJES285





Berichten: 126

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 18:54
 
JONATHAN890 schreef:
ik las dit stukje vandaag



"We moeten als christenen de taal van de wereld spreken"

"Ik geloof niet dat God wil dat we als christenen een eigen taal hebben die alleen verstaanbaar is voor onszelf," zegt geestelijk verzorger Egbert Bos. "De missie van de kerk is de wereld. We zijn in de wereld en niet van de wereld. Christus heeft ons gezonden en als kinderen van God hebben we de Heilige Geest ontvangen, zodat we het werk van Christus in deze wereld kunnen voortzetten."

"God wil dat alle mensen ontdekken dat Hij de Schepper is, van hen houdt en wil vergeven. Vanuit het volbrachte werk van Jezus Christus is een nieuw en ander bestaan mogelijk. Daarom is het van belang dat we de taal van de wereld spreken. We zijn niet beter dan de mensen in de wereld, maar maken helaas dezelfde fouten. Het enige verschil in ons leven is Jezus Christus."

Niet moeilijker maken
"Het is belangrijk dat we woorden gebruiken die de ander begrijpt," vervolgt Bos. "Dan ontstaat er geen afstand maar tonen we juist aan: ‘we staan naast je. Ik houd van je, God houdt van je’. Wanneer we onze eigen taal spreken, de tale Kanaäns, stellen we mensen niet in staat om God te ontmoeten. We maken het dan veel moeilijker dan nodig is, waardoor ze het Evangelie niet begrijpen."

"Dan merken we dat alle mensen verlangen naar rust en vrede. God wil ik contact komen met alle mensen. Dat kan als wij laten zien dat het Evangelie voor elke dag is en niet alleen voor op zondagmorgen. Het is ook niet alleen voor een hele kleine groep mensen, maar voor iedereen. Of je ingenieur of huisvrouw bent maakt niet uit. De boodschap is universeel."

Bos: "Als je met een collega of medestudent praat, weet je welke taal ze gebruiken. Als we over Christus praten, moeten we in die taal verder gaan en niet opeens een andere taal gaan gebruiken. Als we het geloof alleen voor zondagmorgen laten, ga je vanzelf in die vreemde taal spreken. Als het geloof voor elke dag is, leer je ook die taal van de wereld te spreken. Dat is echt interesse hebben in de medemens."

ik kan me wel vinden in dit stuk en deze uitleg,waarin stond dit stukje als ik vragen mag????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 18:57
 
MIEKJES285 schreef:
ik kan me wel vinden in dit stuk en deze uitleg,waarin stond dit stukje als ik vragen mag????

had t van de site www.cip.nl

lees ik dagelijks, via mail etc


Laatst aangepast door
JONATHAN890
op maandag 31 mei 2010, 18:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKJES285





Berichten: 126

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 19:05
 
JONATHAN890 schreef:
had t van de site www.cip.nl

lees ik dagelijks, via mail etc

Lachende smiley bedankt!!! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 19:05
 
JONATHAN890 schreef:
ik las dit stukje vandaag



"We moeten als christenen de taal van de wereld spreken"

"Ik geloof niet dat God wil dat we als christenen een eigen taal hebben die alleen verstaanbaar is voor onszelf," zegt geestelijk verzorger Egbert Bos. "De missie van de kerk is de wereld. We zijn in de wereld en niet van de wereld. Christus heeft ons gezonden en als kinderen van God hebben we de Heilige Geest ontvangen, zodat we het werk van Christus in deze wereld kunnen voortzetten."

"God wil dat alle mensen ontdekken dat Hij de Schepper is, van hen houdt en wil vergeven. Vanuit het volbrachte werk van Jezus Christus is een nieuw en ander bestaan mogelijk. Daarom is het van belang dat we de taal van de wereld spreken. We zijn niet beter dan de mensen in de wereld, maar maken helaas dezelfde fouten. Het enige verschil in ons leven is Jezus Christus."

Niet moeilijker maken
"Het is belangrijk dat we woorden gebruiken die de ander begrijpt," vervolgt Bos. "Dan ontstaat er geen afstand maar tonen we juist aan: ‘we staan naast je. Ik houd van je, God houdt van je’. Wanneer we onze eigen taal spreken, de tale Kanaäns, stellen we mensen niet in staat om God te ontmoeten. We maken het dan veel moeilijker dan nodig is, waardoor ze het Evangelie niet begrijpen."

"Dan merken we dat alle mensen verlangen naar rust en vrede. God wil ik contact komen met alle mensen. Dat kan als wij laten zien dat het Evangelie voor elke dag is en niet alleen voor op zondagmorgen. Het is ook niet alleen voor een hele kleine groep mensen, maar voor iedereen. Of je ingenieur of huisvrouw bent maakt niet uit. De boodschap is universeel."

Bos: "Als je met een collega of medestudent praat, weet je welke taal ze gebruiken. Als we over Christus praten, moeten we in die taal verder gaan en niet opeens een andere taal gaan gebruiken. Als we het geloof alleen voor zondagmorgen laten, ga je vanzelf in die vreemde taal spreken. Als het geloof voor elke dag is, leer je ook die taal van de wereld te spreken. Dat is echt interesse hebben in de medemens."

hmmm... zit mij nu af te vragen... kun je alleen geloven voor de zondag ?
(weet wel hoe ik hier over denk, maar ben eerst benieuwd naar de reacties op deze vraag... Knipoog smiley ).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 31 mei 2010, 19:12
 
SUSANNAH475 schreef:
hmmm... zit mij nu af te vragen... kun je alleen geloven voor de zondag ?
(weet wel hoe ik hier over denk, maar ben eerst benieuwd naar de reacties op deze vraag... Knipoog smiley ).

Pff Sus...weet je hoelang die zondag dan moet zijn om al dat geloof van de rest van de week erin te pakken? Clown smiley

Overigens wel een mooi stukje...(laatste reactie Jonathan)...
doet me denken aan een mooi lied :D
De eerste keer dat ik em hoorde dacht ik echt: "Touché" ...

http://www.youtube.com/watch?v=3xRy8zx878w&playnext_from=TL&videos=dJoD-vqmRJs


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op maandag 31 mei 2010, 19:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1