ChristianMatch
 


Forum

Vergeving
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 17:52
 
SHANITA130 schreef:
Ja, voor zichzelf'
hebben ze de zaakjes wel op een rij; alleen de slachtoffers van echte gewelddelicten moeten meteen vergeeeeeven, en zeker geen aangifte doen, want dan komt ineens God de wraak toe...ik dacht dat we de overheden moeten gehoorzamen?
Staat dát niet in de bijbel???
Weet je wat het is Jol, als je de schuld op het slachtoffer legt, zo van jij zit nu in de problemen omdat jij niet vergeeeeeft, dus jij bent schuldig hoeven we/ze je ook niet te helpen, snap je?

Waar denk je anders dat het woordje 'schijnheilig' vandaan komt?

Je interpreteert mijn reactie totaal anders dan ik het bedoel maar mis effe de energie om er op in te gaan. laters dan maar.


Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 31 januari 2013, 17:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 18:00
 
SHANITA130 schreef:
Ja, voor zichzelf'
hebben ze de zaakjes wel op een rij; alleen de slachtoffers van echte gewelddelicten moeten meteen vergeeeeeven, en zeker geen aangifte doen, want dan komt ineens God de wraak toe...ik dacht dat we de overheden moeten gehoorzamen?
Staat dát niet in de bijbel???
Weet je wat het is Jol, als je de schuld op het slachtoffer legt, zo van jij zit nu in de problemen omdat jij niet vergeeeeeft, dus jij bent schuldig hoeven we/ze je ook niet te helpen, snap je?

Waar denk je anders dat het woordje 'schijnheilig' vandaan komt?

Ehhh shanita ik snap jou reactie op Jol niet helemaal heb het gevoel dat je haar verkeerd begrijpt!
Misschien nog een keer goed lezen en er even over nadenken... denk dat je dan tot een andere conclusie komt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 18:06
 
JOL252 schreef:
Je interpreteert mijn reactie totaal anders dan ik het bedoel maar mis effe de energie om er op in te gaan. laters dan maar.

Zou best kunnen, als ik boos ben kan het zijn dat ik postings niet zo doordringen omdat ik dan boos ben....

Zie het anders maar gewoon als een op zich staande post mijn reactie...en rustig aan AUB...!!!! Verlegen lachende smiley Heeft helemaal geen haast.

Ik maak er een op zich staande post van.

Excuses Jol...Ik snap het denk ik wel, kan het alleen niet verwoorden nu, denk ik. Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 31 januari 2013, 18:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 18:13
 
ERIKA129 schreef:
Ehhh shanita ik snap jou reactie op Jol niet helemaal heb het gevoel dat je haar verkeerd begrijpt!
Misschien nog een keer goed lezen en er even over nadenken... denk dat je dan tot een andere conclusie komt Knipoog smiley

Ja, dat denk ik ook...ik voel het wel, maar ja, kan even de juiste woorden niet vinden....heb er al een op zich staande post van gemaakt.... Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 18:18
 
Ik ben gewoon té verontwaardigt nu, dus ik hou ff me mond, sorry Jol. als het leek dat het tegen jou was, was dus juist helemaal niet zo.

Ik wens je een hele rustige avond!!!!! Slapende smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:10
 
SHANITA130 schreef:
Ik ben gewoon té verontwaardigt nu, dus ik hou ff me mond, sorry Jol. als het leek dat het tegen jou was, was dus juist helemaal niet zo.

Ik wens je een hele rustige avond!!!!! Slapende smiley Knipoog smiley

Doe zelf even hetzelfde meid Knipoog smiley relaxxxxxxxxx Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:25
 
effe lekker house op the prairie kijken shanita, liefs
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:43
 
PETRA373 schreef:
effe lekker house op the prairie kijken shanita, liefs


Ik heb net "Waiting for forever" moeten kijken... gezellie met kindlief op de bank. Lekker he, alles loopt goed af in de fillum... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 19:50
 
JOL252 schreef:
Ik heb net "Waiting for forever" moeten kijken... gezellie met kindlief op de bank. Lekker he, alles loopt goed af in de fillum... Clown smiley


of ze be eindiggen de film op tijd voor het een drama word, dat stuk krijgen we niet te zien Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:06
 
JOL252 schreef:
Ik heb net "Waiting for forever" moeten kijken... gezellie met kindlief op de bank. Lekker he, alles loopt goed af in de fillum... Clown smiley

Ik keek: aflevering: The faith healer van Little house on the prairie, liep ook goed af, nah, ja, een jongetje ging niet naar de arts in Mankato met zijn vader. Hij had blinde darm ontsteking, de pijn ging ff weg, en dus iedereen dacht dat ie beter was. Door het gebed van the faith healer(valse genezer) Alleen de dorps-arts en een paar anderen niet.

Tijdje erna stierf hij er alsnog aan.

Ze kwamen erachter dat het een fake referent(voorganger) was met fake diensten, elke keer dezelfde mensen die weer konden zien, lopen etc, acteurs dus.
Ze kwamen erachter omdat Charles die avond toevallig in Sleepy Eye moest zijn, en daar hoorde van de dienst...en dus dezelfde mensen 'beter zag worden'.

En toen vroeg Charles aan iemand waar de volgende dienst zou zijn, en daar gingen ze met enkelen heen, Miss Oleson, haar man, Charles, de vader van het overleden jongetje etc. en ze ontmaskerden the faith healer, ja, de hele tent liep leeg. Want die referent die herkende miss Oleson en haar man en de dorps-arts.

Enfin, had 'm voor de 2de keer gezien. gewoon toeval, ik pakte gewoon een dvd.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 31 januari 2013, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:10
 
JOL252 schreef:
Ik heb net "Waiting for forever" moeten kijken... gezellie met kindlief op de bank. Lekker he, alles loopt goed af in de fillum... Clown smiley


Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:18
 
ERIKA129 schreef:
Doe zelf even hetzelfde meid Knipoog smiley relaxxxxxxxxx Knipoog smiley

Dank je, jij ook Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:19
 
PETRA373 schreef:
effe lekker house op the prairie kijken shanita, liefs

Laterz Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 23:17
 
SHANITA130 schreef:
Dank je, jij ook Knipoog smiley

Heb ik gedaan hoor heerlijk twee uur op zang geweest Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: donderdag 31 januari 2013, 23:22
 
Als er vergeving is in je hart
dan kan er weer genezing komen!

Genezing van pijn
zal verdwijnen.
Er zal weer ruimte komen
Ruimte voor de andere.............!

Zegent elkaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROADY558





Berichten: 702

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39
 
SHANITA130 schreef:
ff kort. weinig tijd.

Kijk je hebt 't nu over dat bijbelgedeelte, waarin iemand zelf zijn schulden werden kwijtgescholden, en toen een ander schulden bij hem had deed ie dat bij hem niet.

En mijn schulden zijn kwijtgescholden door God omdat ik berouw had...als ik geen berouw had en gewoon door ging met me oude leventje was er namelijk ook niets kwijtgescholden door God, net als de man uit je voorbeeld, wat je uit de bijbel hebt gehaald. Die zelf wel was vergeven, omdat ie berouw had, maar een ander daarna niet wou vergeven....die 'smeekte'....

Hij smeekte....

Niet: hij ontkende en lachte je uit omdat je lekker toch niets kan bewijzen....

Daar zit wel ff een verschil tussen, denk je niet?

Goéd luisteren en góed lézen...


Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft.

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 10:05
 
ROADY558 schreef:
Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.

God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft.

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita.
Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.

Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet.
Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Dus de conclusie is en blijft:
Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.


Vergeving is goddelijk. Er mag tijd overheen gaan want soms is het een weg, een proces. Dit vraagt soms van de omgeving om dichtbij degene te gaan staan die die weg van heling en vergeving moet gaan. Het is soms ook gemakzucht van de omgeving om te zeggen: vergeef, want het doet een appèl op de omstanders om mee te leven, te helpen, te troosten.
Het kost misschien tranen en pijn omdat men het voor eigen rekening gaat nemen terwijl er onrecht is geschiedt. Boosheid om de gevolgen is dan ook niet altijd haat of opnieuw toerekenen, je zal maar de rest van je leven kaakklachten houden omdat je door wat voor reden dan ook daar ontwricht werd, ik noem maar even wat. Het is geen kattepis waar we het over hebben, er is duur voor betaald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 10:45
 
ROADY558 schreef:
God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.

Maar vervolgens grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!!

Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.

Maar kijk dan wat God vervolgens doet.
Hij roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst..... Smiley met dichtgeplakte mond

Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.

Volgens mij is dit de enige manier om dit verhaal uit te leggen. Ik ben erg benieuwd naar andere interpretaties.

Dit betekent voor mij dus dat jij Roady niet zegt dat ik iemand MOET vergeven, maar dat jij tegen me zegt, ik kan er niets anders van maken dan dat de bijbel mij/ons oproept om een ander van HARTE te vergeven.

Dank je wel voor deze kans om mezelf weer eens de spiegel van Gods genade voor te houden ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 10:57
 
JOL252 schreef:
Het is geen kattepis waar we het over hebben

Ik heb geen katten en hoef het dus NOOIT over kattepis te hebben .
maakt me helemaal blij!, het zal je maar gebeuren Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:13
 
JOL252 schreef:
Het is soms ook gemakzucht van de omgeving om te zeggen: vergeef, want het doet een appèl op de omstanders om mee te leven, te helpen, te troosten.

Dat is even een nadenkertje Jol... kost even om te begrijpen wat je bedoelt.

Ik herken gemakzuchtig. Maar dan vanuit het oogpunt dat ik als mens graag een oplossing wil aanbieden aan de ander. Maar wat zit daar achter? Gedachtengang: He, een ander met emoties -> dat vind ik een probleem -> even opletten wat gebeurt hier. moet ik hier iets mee? -> eerst even kijken, heeft die ander misschien een probleem -> quickscan; wanneer zou ik zo reageren -> got it-> even zoeken naar mogelijke oplossingen (die ik ken) -> ok, got one -> hallo, hier heb ik een oplossing voor je -> gewoon even doen en dan is alles weer ok -> geen emoties meer. -. mijn probleem is opgelost -> ik hoef verder niets te doen.

Kern is dat een dergelijke uiting van een ander vraagt om compassie, meeleven (dat is het appel). De gedachtengang hierboven probeert dat juist te voorkomen. het is alles behalve meedelen in de emotie en erkenning geven in de situatie, zoeken naar de bron en handreikingen doen die de ander kan verwerken tot zijn /haar eigen funcdamentele oplossing.

Dan kan dat nog steeds betekenen dat de ander in die situatie iemand voor zijn/haar bestwil moet vergeven. De weg naar die oplossing gaat dan alleen op een heel andere manier ...

P.S. By the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 11:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:23
 
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?


Ik stel het zo: Ik weet dat ik het [/u]MOET[/u] vergeven ,
vlgs de normen van de bijbel.
De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven,
Maar ik KANhet niet.

IK leg het bij God neer.
Hij kent mij beter dan wie dan ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOANNIE702





Berichten: 1095

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:26
 
MARISKA601 schreef:
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?


Ik stel het zo: Ik weet dat ik het [/u]MOET[/u] vergeven ,
vlgs de normen van de bijbel.
De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven,
Maar ik KANhet niet.

IK leg het bij God neer.
Hij kent mij beter dan wie dan ook.

Vergeven kan soms erg moeilijk zijn,
Het is juist goed dat je bij God neer legt,
Je doet het goed Mariska
En God zal genezing erin geven....
sterkte met alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:27
 
MARISKA601 schreef:
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?

Dat is het verwarrende in het bericht van Jol. Zo kun je het lezen.

Maar volgens mij bedoelt ze wat ik net schreef; het kan juist gemakzucht zijn om tegen iemand te zeggen dat hij/zij moet vergeven ...


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 1 februari 2013, 11:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 11:47
 
JOL252 schreef:
Vergeving is goddelijk. Er mag tijd overheen gaan want soms is het een weg, een proces. Dit vraagt soms van de omgeving om dichtbij degene te gaan staan die die weg van heling en vergeving moet gaan. Het is soms ook gemakzucht van de omgeving om te zeggen: vergeef, want het doet een appèl op de omstanders om mee te leven, te helpen, te troosten.
Het kost misschien tranen en pijn omdat men het voor eigen rekening gaat nemen terwijl er onrecht is geschiedt. Boosheid om de gevolgen is dan ook niet altijd haat of opnieuw toerekenen, je zal maar de rest van je leven kaakklachten houden omdat je door wat voor reden dan ook daar ontwricht werd, ik noem maar even wat. Het is geen kattepis waar we het over hebben, er is duur voor betaald.


Ik ben het helemaal met je eens Jol, ik lees met verbazing hier op CM hoe makkelijk er met vergeving wordt omgegaan..
Is er een incident of woordenwisseling, hup, vergeven maar dan is het weer goed....De realiteit is echter net zoals je het beschrijft , een lang proces waardoor je groeit in barmhartigheid maar waar het er ook op uit kan komen dat vergeven -voor jou- een brug te ver is......
Dus om nu ieder stukje wat je schrijft te wapperen met ;ik vergeef je? Het is een Evangelisch denken wat ik niet aanhang maar ik vind het ook een brug te ver.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:04
 
MARISKA601 schreef:
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?


Nee, dat was niet wat ik zei. Ik had het juist over de omgeving die het appèl voelt van wat er heeft plaatsgevonden en waarin iemand onrecht is aangedaan. Het is lekker simpel om dan met de bijbel aan te waaien en de ander te zeggen: Vergeef. Het kan soms gewoon pure ordinaire gemakzucht zijn om met vergeving te wapperen. Want wat moet je met verdriet, boosheid (wordt vaak gezien als verkeerde negatieve emotie waar ik het pertinent niet mee eens ben) etcetera. Wil iemand naast de gekwetste gaan staan en ruimte en plek bieden voor de emoties/gedachtengang en er in investeren?! Wil men hier een erkenning aan geven: "Ja dit heeft impact op jou gehad, dit heeft jouw levensloop gewijzigd/beïnvloedt/je geraakt tot op het bot". En niet gelijk met bijbelteksten gieten, daar heb je als je boos/verdrietig/gekwetst bent op dat moment geen boodschap aan.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 1 februari 2013, 12:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:12
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens Jol, ik lees met verbazing hier op CM hoe makkelijk er met vergeving wordt omgegaan..
Is er een incident of woordenwisseling, hup, vergeven maar dan is het weer goed....De realiteit is echter net zoals je het beschrijft , een lang proces waardoor je groeit in barmhartigheid maar waar het er ook op uit kan komen dat vergeven -voor jou- een brug te ver is......
Dus om nu ieder stukje wat je schrijft te wapperen met ;ik vergeef je? Het is een Evangelisch denken wat ik niet aanhang maar ik vind het ook een brug te ver.....

Ja klopt, je geeft precies weer hoe ik het bedoel. Het is onbarmhartig en wreed om zo met vergeving om te gaan, het is ontkenning van datgene waar Iemand een kostbaar Leven voor heeft gegeven. In sommige kringen gaat men daar onnadenkend en te goedkoop mee om. Maar het Koninkrijk van God bestaat uit gerechtigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:12
 
ZOEKER064 schreef:
Dat is het verwarrende in het bericht van Jol. Zo kun je het lezen.

Maar volgens mij bedoelt ze wat ik net schreef; het kan juist gemakzucht zijn om tegen iemand te zeggen dat hij/zij moet vergeven ...


Yep! Knipoog smiley

Maar volgens mij heb ik het best helder verwoord als ik het nog es overlees.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 1 februari 2013, 12:13
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:17
 
ZOEKER064 schreef:
Dat is even een nadenkertje Jol... kost even om te begrijpen wat je bedoelt.

Ik herken gemakzuchtig. Maar dan vanuit het oogpunt dat ik als mens graag een oplossing wil aanbieden aan de ander. Maar wat zit daar achter? Gedachtengang: He, een ander met emoties -> dat vind ik een probleem -> even opletten wat gebeurt hier. moet ik hier iets mee? -> eerst even kijken, heeft die ander misschien een probleem -> quickscan; wanneer zou ik zo reageren -> got it-> even zoeken naar mogelijke oplossingen (die ik ken) -> ok, got one -> hallo, hier heb ik een oplossing voor je -> gewoon even doen en dan is alles weer ok -> geen emoties meer. -. mijn probleem is opgelost -> ik hoef verder niets te doen.

Kern is dat een dergelijke uiting van een ander vraagt om compassie, meeleven (dat is het appel). De gedachtengang hierboven probeert dat juist te voorkomen. het is alles behalve meedelen in de emotie en erkenning geven in de situatie, zoeken naar de bron en handreikingen doen die de ander kan verwerken tot zijn /haar eigen funcdamentele oplossing.

Dan kan dat nog steeds betekenen dat de ander in die situatie iemand voor zijn/haar bestwil moet vergeven. De weg naar die oplossing gaat dan alleen op een heel andere manier ...

P.S. By the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen ,
maar dat is een ander topic ...

Ik denk niet beter maar anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:37
 
y the way, het schijnt dat wij als mannen hier beter in zijn dan vrouwen , maar dat is een ander topic ...



Als ik dit lees denk ik: ik zeg maar niets....... Knipoog smiley

Maar mannen beter dan vrouwen???? Dat je er al zo over nadenkt.... Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 12:43
 
MARISKA601 schreef:
Dus het is gemakzucht van mij dat ik mensen niet vergeef?


Ik stel het zo: Ik weet dat ik het [/u]MOET[/u] vergeven ,
vlgs de normen van de bijbel.
De situatie bij mij is: Ik WILwel vergeven,
Maar ik KANhet niet.

IK leg het bij God neer.
Hij kent mij beter dan wie dan ook.




Waarom zou je hen vergeven? Jij voelt je gekwetst en niet in je waarde gelaten.....Je gaat weg van CM dus waarom moet je dan persé vergeven? Je kan ook denken, die mensen zijn verder niet belangrijk voor me dus ik ga verder met mijn leven en zij zien maar.....Waarom moet je nu persé vergeven?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 5 van 9