ChristianMatch
 


Forum

vergeven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 00:18
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik denk niet Cross dat verzoening hetzelfde betekent als vergeving. Daarin ben ik het niet met je eens.

Vergeving is loslaten om verder te kunnen... verzoening komt heel wat meer bij kijken en is bij mensen onderling niet altijd mogelijk.
Verzoening vraagt in de meeste gevallen namelijk ook inzicht bij degene die verkeerd gehandeld heeft en dat is er in bepaalde gevallen niet.


Daarom staat (jou en de persoon) ook tussen haakjes. Maar vergeving is wel verzoening tussen jou en God, juist omdat het een bijbelse opdracht is ....
Vergeving is inderdaad loslaten om verder te kunnen, maar dat is menselijk gezien denk ik. Vergeving en loslaten is ook God de mogelijkhed geven om met jou verder te gaan (verzoening), en dat gaat verder dan het menselijk inzicht ....
Maar vergeving en verzoening op menselijk vlak is ook zeer goed mogelijk hoor, ik denk dat het in een relatie zelfs noodzaak is ....

(ben bang dat er nu heel veel mensen met zere teentjes lopen)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DINI968





Berichten: 200

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 16:57
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk wel dat je de ander 'los kan laten'zodat je verder met je leven kan........maar dat is misschien wel wat jij breken noemt?

Ik denk dat dat inderdaad is wat ik bedoel te zeggen. Wat ikzelf een beetje mis in dit forum is de manier waarop je in je gezin al kunt leren omgaan met vergeving. Wees zelf ook oprecht naar je kinderen toe als je onterecht boos bent geweest of een te zware straf hebt gegeven. Ik denk dat als je als gezin al omgaat met elkaar om fouten te onderkennen en toe te geven en weer verder te kunnen na een fikse ruzie dat vergeving in je aard gaat zitten en dat dan zelfs het onderwerp van chantage ondervangen wordt. Durf je als ouder ook open op te stellen en niet als de grote volmaakte kneiterharde rots waar een kind zich tegen te pletter loopt maar als een rots waarin hij kan schuilen. Jong geleerd is oud gedaan..............
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MUSIC808





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 17:22
 
MARISKA601 schreef:
Stel, iemand heeft je dus danig gekwetst waardoor je
een hoop pijn en verdriet voelt.
Die persoon bied zijn excusses aan en je zegt dan,
ik vergeef je je wat je mij hebt aangedaan,
Maar een dag later doet die persoon in kwestie het weer.
En zo gaat het maar door.
Is zo'n persoon wel vergeving waard denk ik dan.
God vraagt aan ons om toch te vergeven.
Ik kan zo'n persoon niet vergeven.
Is die persoon wel te vertrouwen?
Is mijn hart verhard in die dingen?


God scheidt persoon en gedrag. Het kan helpen dat heel bewust ook te doen.
Wees bewogen met de persoon. Dat is wat anders dan houden van. Het gedrag kun je fout verkeerd of soms wel ziek noemen. Afstand nemen is handig, daar je dan niet meer zo makkelijk gekwetst kunt worden.
Sterkte Music
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 maart 2011, 22:31
 
CROSSROAD317 schreef:
Daarom staat (jou en de persoon) ook tussen haakjes. Maar vergeving is wel verzoening tussen jou en God, juist omdat het een bijbelse opdracht is ....
Vergeving is inderdaad loslaten om verder te kunnen, maar dat is menselijk gezien denk ik. Vergeving en loslaten is ook God de mogelijkhed geven om met jou verder te gaan (verzoening), en dat gaat verder dan het menselijk inzicht ....
Maar vergeving en verzoening op menselijk vlak is ook zeer goed mogelijk hoor, ik denk dat het in een relatie zelfs noodzaak is ....

(ben bang dat er nu heel veel mensen met zere teentjes lopen)

Ik ben het met je eens dat vergeving en verzoening op menselijk vlak ook goed mogelijk is; daarbij (en dan bedoel ik bij de verzoening) is dan wel noodzakelijk dat er bij de kant van zeg maar 'de dader' het besef komt van wat verkeerd is gedaan en zeg maar 'het slachtoffer' hieraan tegemoet wil komen, wat soms een hele opgave kan zijn van de kant van 'het slachtoffer'.
In enkele gevallen is het zelfs mogelijk dat 'het slachtoffer' milder is, omdat hij of zij tevens het belang ziet van een toekomst samen, maar nogmaals dat is zo persoonlijk en heeft niet alleen te maken met de duur en intensiteit van het gebeurde in het verleden, maar ook met het karakter van iemand.
Dus idd. is het goed mogelijk.

Het zal ook gemakkelijker zijn naarmate er minder verschil is en de rol van dader en slachtoffer niet zo sterk aanwezig is.

Ik bedoelde de vergeving idd. tussen mensen onderling en ben het daarin ook met je eens dat verzoening tussen jou en God iets anders is en daarom idd. wel van belang is.
Het grote verschil is dan wel dat God altijd het goede met een mens voor ogen heeft en dat is nou juist wat er tussen mensen onderling nog wel eens ontbreekt, op zich nog geen probleem, want een fout maken is menselijk, maar wel als die fout bijv. niet ingezien wordt, maar ook hier geldt: vergeving zorgt ervoor dat je niet blijft hangen in het verleden !!

Wat bedoel jij precies met "een relatie" ?


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 18 maart 2011, 22:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:36
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik ben het met je eens dat vergeving en verzoening op menselijk vlak ook goed mogelijk is; daarbij (en dan bedoel ik bij de verzoening) is dan wel noodzakelijk dat er bij de kant van zeg maar 'de dader' het besef komt van wat verkeerd is gedaan en zeg maar 'het slachtoffer' hieraan tegemoet wil komen, wat soms een hele opgave kan zijn van de kant van 'het slachtoffer'.
In enkele gevallen is het zelfs mogelijk dat 'het slachtoffer' milder is, omdat hij of zij tevens het belang ziet van een toekomst samen, maar nogmaals dat is zo persoonlijk en heeft niet alleen te maken met de duur en intensiteit van het gebeurde in het verleden, maar ook met het karakter van iemand.
Dus idd. is het goed mogelijk.

Het zal ook gemakkelijker zijn naarmate er minder verschil is en de rol van dader en slachtoffer niet zo sterk aanwezig is.

Ik bedoelde de vergeving idd. tussen mensen onderling en ben het daarin ook met je eens dat verzoening tussen jou en God iets anders is en daarom idd. wel van belang is.
Het grote verschil is dan wel dat God altijd het goede met een mens voor ogen heeft en dat is nou juist wat er tussen mensen onderling nog wel eens ontbreekt, op zich nog geen probleem, want een fout maken is menselijk, maar wel als die fout bijv. niet ingezien wordt, maar ook hier geldt: vergeving zorgt ervoor dat je niet blijft hangen in het verleden !!

Wat bedoel jij precies met "een relatie" ?

relatie, zal een rijtje opnoemen Knipoog smiley

vader - zoon / vader - dochter
moeder - zoon / moeder - dochter
broer - zus
man - vrouw gehuwd, verkering, verloofd, ondertrouw enz.
neven - nichten
vrienden
vriendinnen
kennissen
collegea
buren
kerkelijke relaties

en er zullen vast nog wel enkele varianten te bedenken zijn ....

..


Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zaterdag 19 maart 2011, 00:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:41
 
CROSSROAD317 schreef:
relatie, zal een rijtje opnoemen Knipoog smiley

vader - zoon / vader - dochter
moeder - zoon / moeder - dochter
broer - zus
man - vrouw gehuwd, verkering, verloofd, ondertrouw enz.
neven - nichten
vrienden
vriendinnen
kennissen
collegea
buren
kerkelijke relaties

en er zullen vast nog wel enkele varianten te bedenken zijn ....

..

Tjonge Cross ...een leerzaam avondje ...wist niet dat er zoveel relaties bestonden...ha ha ha Clown smiley Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 00:51
 
CROSSROAD317 schreef:
relatie, zal een rijtje opnoemen Knipoog smiley

vader - zoon / vader - dochter
moeder - zoon / moeder - dochter
broer - zus
man - vrouw gehuwd, verkering, verloofd, ondertrouw enz.
neven - nichten
vrienden
vriendinnen
kennissen
collegea
buren
kerkelijke relaties

en er zullen vast nog wel enkele varianten te bedenken zijn ....

..

Clown smiley Clown smiley Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:19
 
LISA610 schreef:
Clown smiley Clown smiley Clown smiley



Huh ? Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: maandag 21 maart 2011, 17:57
 
CROSSROAD317 schreef:
relatie, zal een rijtje opnoemen Knipoog smiley

vader - zoon / vader - dochter
moeder - zoon / moeder - dochter
broer - zus
man - vrouw gehuwd, verkering, verloofd, ondertrouw enz.
neven - nichten
vrienden
vriendinnen
kennissen
collegea
buren
kerkelijke relaties

en er zullen vast nog wel enkele varianten te bedenken zijn ....

..

Dank je Cross...
Ik vroeg het omdat ik niet wist of je "relatie" alleen bedoelde in een huwelijk of je ook andere relaties bedoelde, daarbuiten dus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6
Pagina 6 van 6