ChristianMatch
 


Forum

Berichten van EDY877
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Berichten van EDY877
Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juli 2015, 22:28
BerichtOnderwerp: Ik ben christen maar denk niet in hokjes?
 
MANNA613 schreef:
Ik ben christen maar denk niet in hokjes... dat is een keuzemogelijkheid voor mensen die zich wel verbonden weten met het christelijk geloof, met Jezus Christus maar die niet willen zeggen tot welke denominatie ze behoren, of die gewoonweg niet bij een vaste groep behoren.

Tenminste ik neem aan dat dat de reden is dat mensen die optie invullen. Toch vind ik het een bezwaarlijke omschrijving. Het veronderstelt namelijk dat mensen die wel bij een vaste geloofsgemeenschap horen, wel in hokjes denken. En dat mensen die zich nergens bij hebben aangesloten dat niet doen. Naar mijn bescheiden mening klopt dit niet. We denken namelijk allemaal in hokjes en daar is niets mis mee. In hokjes denken helpt ons om de wereld overzichtelijk te maken en bovendien kiezen we er soms bewust voor om in een bepaald hokje te gaan zitten. Zelfs het zogenaamde niet-hokje is een hokje. Snap je het nog?

Er is niets mis mee om in een hokje te zitten en van daaruit je geloof in Christus te beleven. Het is goed om een vaste basis te hebben van waaruit je je leven en je geloof vormgeeft. Dat wil niet zeggen dat je blind bent voor andere meningen en overtuigingen. Helemaal niet. Het geeft je wel een bepaalde basis en het geeft niet om die af en toe bij te stellen. Geloven is een werkwoord, is een dynamisch iets. De Geest van God is ook dynamisch, God vindt altijd weer nieuwe wegen om Zijn liefde die in Christus Jezus aan ons is geopenbaard ingang te vinden. De Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt, maar God is ook een God van orde.

beste,
ik denk dat er meer opties mogelijk zijn. je kan lid zijn van een kerk en dat gerust willen vertellen, maar open staan voor alle anderen kerken en zelfs ook daar nog af en toe kerken.
Het is niet altijd de vraag of iemand wel of niet in een hokje wil zitten, maar sommigen zijn gewoon veel ruimdenkender en voelen zich makkelijk(er) ook elders thuis.
En daarom klopt naar mijn idee je conclusie niet dat de vraag zou veronderstellen dat mensen die lid zijn in hokjes zouden denken en die niet lid zijn niet in hokjes zouden denken. Er zijn vaak meer mogelijkheden dan men zelf denkt, omdat er altijd mensen zijn die heel anders dan jezelf denken.
Voor iemand die in hokjes denkt is "geen hokje" inderdaad ook een hokje. Je kan pas weten dat er "geen hokje" is als je zelf vaker buiten hokjes gaat denken. en of je wel of niet in hokjes denkt / bevindt, maakt verder naar mijn idee ook niet veel uit of je wel of niet gelooft. Het geloof kent altijd meer hokjes en "niet-hokjes" ... hoe zouden anders mensen die niet in een hokje zitten tot bekering moeten komen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: woensdag 8 juli 2015, 14:39
BerichtOnderwerp: Wel of geen foto?
 
PETRA824 schreef:
Ja, je wil toch beetje weten met wie je mailt??? En natuurlijk is innerlijk super belangrijk, maar uiterlijke aantrekkingskracht hoort er toch ook bij vin d ik.

heb eigenlijk geen selectie gemaakt met / zonder foto - ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen daar onderscheid in gaan maken Smiley die vol vragen zit . het is immers niet belangrijk voor mij (maar voor sommige anderen is dat misschien niet te begrijpen Smiley die vol vragen zit ).
aantrekkingskracht van de aarde is voor mij al genoeg aantrekkingskracht .... bij echte liefde is de aantrekkingskracht van de ander er bij voorbaat al en dat zou voor mij ook de juist volgorde zijn. daarom zou ik nooit reageren op mensen die hameren op een foto. Die foto kan altijd nog wel een keer komen, maar als dat het uitgangspunt moet zijn dan begrijp ik niet dat mensen hier komen en niet genoeg hebben aan zo'n foto aan de muur Clown smiley
een mens is voor mij niet buitenkant, maar in eerste instantie binnenkant, want met dat karakter van die persoon zou je het toch een heel leven mee moeten gaan doen Knipoog smiley wat mij betreft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juli 2015, 10:14
BerichtOnderwerp: Eenzaam?
 
PETRA824 schreef:
Snap je denken. toch in het paradijs voor de zondeval, leefde Adam met God, toch schiep God nog een maatje Lachende smiley


dat klopt ... (in het oude testament). in de context lees je ook dat hij als taak kreeg om alle dieren een naam te geven. het lijkt mij dat als je zo'n taak krijgt en steeds geconfronteerd wordt met een contact tussen een mannetjesdier en vrouwtjedier (om zo maar even te noemen), dat dat toch wel iets met je kan doen ....
veel mensen die alleen zijn nemen juist doordat ze alleen zijn een beestje, maar het verlangen om een gelijkwaardige partner tegenover je te hebben wordt dan niet altijd minder. dat is toch een verlangen dat je in het hele leven terug ziet.

Het is dan ook juist in het nwe testament te lezen dat Paulus zegt dat het (ook) goed is om alleen te blijven (maar voor deze site is dat natuurlijk niet de bedoeling om dat hier te gaan rondschreeuwen). En dat dat niet in het oude testament staat geeft dan ook te bedenken.
Met Jezus sterven, scheurde het voorhangsel van de tempel. dit was ook symbolisch het teken wat Jezus bewerkstelligd heeft, namelijk verzoening (blokkade weggenomen) tussen mens en God, waardoor we God in ons hart mogen sluiten en waardoor Hij ons compleet maakt (zonder partner). Maar het verlangen naar een partner tegenover wordt daarmee niet (altijd) weggenomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juli 2015, 09:57
BerichtOnderwerp: Wel of geen foto?
 
PETRA824 schreef:
Lijkt mij dat niemand interesse heeft om te daten met iemand die zijn foto niet laat zien.
Ook voor je eigen veiligheid zou ik zelf zoiets nooit doen, aangezien er genoeg rare mensen ook op internet zitten.

voorzichtigheid is altijd goed en als je iets niet wilt om wat voor reden ook, dan gewoon niet doen (een reden hoef je ook niet te geven aan iedereen als je dat niet wilt) en veiligheid is natuurlijk altijd erg belangrijk. niemand zit te wachten op een ervaring met rare mensen. Het contact hier met elkaar en de redactie die alles in de gaten houdt geeft mij juist een goed gevoel, dus ik hoop niet dat ik hier "rare" mensen tegenkom, zoals jij dat benoemd.

het daten is iets wat voor mij voorlopig toch niet aan de orde is, ik ben hier nog maar net. het lijkt mij dat elkaar leren kennen juist de bedoeling is van dit soort sites. en mocht het zover komen voor een afspraakje dan kan een foto natuurlijk altijd weer opnieuw deel zijn van een discussie. En het lijkt mij erg legitiem dat je graag wil zien hoe iemand eruit ziet voordat je wat afspreekt. Anders loop je elkaar misschien nog mis met een afspraak en gaat de ander er misschien wel vandoor met "de buurman" (grapje).
En als niemand interesse heeft dan is dat toch ook prima, zoals degene die na jou hier ook reageert: iemand die (primair) op uiterlijk afgaat, zo iemand zoek ik toch niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: dinsdag 7 juli 2015, 09:47
BerichtOnderwerp: Wel of geen foto?
 
JOJO155 schreef:
Bij geen foto vraag ik me af, wat heb je te verbergen en waarom zo onzeker?

En maling hebben aan iedereen die doorklikt op basis van uiterlijk daar was je toch niet naar op zoek. Knipoog smiley

lol, het gaat er zeker niet om "onzeker zijn of verbergen", blijkbaar vind jij dat wel als iem. geen foto plaatst. maar ik had toch al mijn redenen in de topic gezet daarover, dus blijkbaar sta je voor die mening niet open, maar dat is geen probleem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 6 juli 2015, 20:35
BerichtOnderwerp: Eenzaam?
 
PETRA824 schreef:
toch... Maakte God voor Adam een maatje: Eva.
Alhoewel alleen zijn natuurlijk ergens weer wat anders is als eenzaam....

leuk dat je het "maatje" noemt. Sterker nog, "het is niet goed dat de mens (Adam) alleen zij". Wat geschreven staat kunnen we niet omheen, he.

Voor mij is het anders, nu we in nwe. testament leven. Voordat Jezus kwam was er veel afstand tussen mens en God (na de zondeval), maar doordat Jezus gestorven is, is God nu in ons hart, heel dichtbij. Dat maakt voor mij alle verschil. Maar dit kan voor ieder miss wel anders zijn ... Twijfelende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 6 juli 2015, 20:27
BerichtOnderwerp: Wel of geen foto?
 
Ben net nieuw hier en heb nog lang niet alles ingevuld. En dan de foto nog ... (heb me nog niet erin verdiept hoe dat moet).
Alhoewel ik van dames nooit klachten over mijn uiterlijk gehad heb, ben ik ook geen fotomodel. Maar heb korte tijd bij een andere christelijke date gezeten en ik kreeg daar toch al heel erg snel het gevoel dat je op je uiterlijk beoordeeld wordt en dat vind ik toch wel erg jammer, vandaar mijn twijfel. Hoe staan jullie daarin?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 6 juli 2015, 18:59
BerichtOnderwerp: Eenzaam?
 
JOHANNA539 schreef:
Ruim een jaar geleden ben ik gedichten gaan schrijven.Ze vertellen hoe mijn leven was zonder God maar ook de blijdschap,hoop en rust die het mij gaf toen ik Hem zocht en vond.Binnenkort is de bundel te koop.

Eenzaam zijn is niet,alleen zijn
het is de pijn die aan je knaagt
Het komt uit een ver verleden
en je wordt er steeds door belaagd

Eenzaam zijn is,niet compleet zijn
daar komt die pijn vandaan
Want dat wat je moet missen
daar wordt niet bij stil gestaan

Maar als je nu eens doorgaat
en zegt;Heer hier is mijn pijn
Wilt U mij compleet maken
zoals ik hoor te zijn.


Hallo Johanna,

het is een mooi gedicht en veel mensen zullen vast wat herkennen. Zelf ervaar ik die eenzaamheid niet. ik weet dat ik met al mijn gebreken volmaakt mag zijn als Jezus bij mij is. En elke pijn kan en mag inderdaad aan God gegeven worden. Soms neemt Hij de pijn weg. Maar het compleet maken heeft Jezus aan het kruis al voor je gedaan, we hoeven het alleen nog maar aan te nemen/ontvangen. Ik ken veel mensen die desondanks daar toch mee blijven worstelen en ik weet dat het een weg is die wel degelijk beter kan worden als je met Hem die weg gaat.

broederlijk liefs, ed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 6 juli 2015, 18:45
BerichtOnderwerp: Waarom kijken mensen tig keer op je profiel en zeggen niks?
 
PETRA824 schreef:
Waarom sommigge mensen tig keer op je profiel kijken, maar niks zeggen Smiley die vol vragen zit

Tja, ik denk dat er niet 1 antwoord is, maar als je dat wilt weten, dan kun je die persoon toch gewoon vragen? of miss juist blokkeren (ik weet niet of dat dat mogelijk is)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EDY877 (59)





Berichten: 40

BerichtGeplaatst: maandag 6 juli 2015, 17:39
BerichtOnderwerp: vraag
 
PAULUS400 schreef:
Met negatieve reacties
bedoel ik elkaar niet in elkaars waarde laten
en je gelijk per se willen behalen.
Uiteraard mag een ieder zijn of haar mening hebben.
Het is inderdaad zo dat je je mening mag laten horen
en dat men het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn.

Hey beste Paulus400,

een openhartig begin heb je, dat siert je. ik kom hier nog maar net binnenvallen (net lid geworden) en weet niet de cultuur hierbinnen, maar het zou niet fraai zijn als christenen elkaar niet in waarde laten. ik ben zelf niet bang voor reacties van anderen, maar kan me het wel voorstellen dat mensen dat hebben. Maar joh, je bent een kind van God, mijn broeder, en wat kan je dan nog deren. Als iem. anders reageert en je dat niet prettig vind, gewoon niet op reageren en verder omgaan met de mensen die het wel het beste met je voor hebben, zo ook in real life, he.

broederlijke groet, ed Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van EDY877
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2