ChristianMatch
 


Forum

Berichten van ARJAN007
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ARJAN007
Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 23:21
BerichtOnderwerp: Het gaat kalmer aan.
 
Ik vind het getuigen van een zorgelijke mentaliteit als mensen euthanasie willen onder het motto: "mijn leven is voltooid". Alsof het leven na het ouder worden geen waarde meer heeft? Alsof de laatste levensjaren geen zin hebben? Kom nou!

Volgens mij zitten er in zulke situaties vaak onderliggende problemen zoals eenzaamheid en/of onverwerkt verdriet. Laat men dáár eens wat aan doen, dat is zinvoller dan toegeven aan het kotsmisselijk makende begrip "mijn leven is voltooid".
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 23:08
BerichtOnderwerp: zeilmeisje
 
HENK710 schreef:
Eigenwijs? Of nu al precies weten wat ze wil?
Afkoelen in een bajes of isoleer? Lijkt me geen rustgevend recept toe, zo weet ik van diverse bajes- en isoleerverhalen!
En ja, er is zoiets als leerplicht, maar ach prinses Amalia heeft ook een week schoolvrij gekregen omdat papa en mama met hele gezin bij OS willen zijn.... Knipoog smiley

Volgens mij heb ik eens gelezen dat Laura een recordpoging wil doen door als jongste zeilster de hele wereld over te zeilen.

Hoe moet het met de leerplicht als zo iemand een jaar lang zich aan school kan onttrekken? Als Laura persé de wereld over wil varen kan dat later altijd nog wel, als ze 18 is en niet meer leerplichtig. Er is dan alleen geen sprake van vermelding in het Guinness Recordbook, maar is dat dan zo erg?

Wilskrachtige mensen.... prima.... maar we hebben ook regels in ons land die er niet voor niets zijn!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 22:49
BerichtOnderwerp: zondag
 
CHATULIEM619 schreef:
Volgens mij wordt in een democratie altijd gerekend met meerderheden. Meeste stemmen gelden. Daarom is het belangrijk te stemmen. Negatief stemadvies van mijn zijde: PvdA, Groen Links en SP.

Ik aarzel zelf met negatieve en positieve stemadviezen. De mensen zijn - neem ik aan - volwassen genoeg om zelf goede afwegingen te maken.
Partijen waar ik in elk geval niet op ga stemmen zijn:
PVV, VVD, D66 en SP.
Ik wil het liefst wel een partij die respect heeft voor het christelijk geloof, die zich het lot van de medemens aantrekt, die zich verantwoordelijk voelt voor het welzijn van natuur en milieu.
Natuurlijk is een goed veiligheidsbeleid ook heel belangrijk, het optreden tegen criminaliteit mag echt niet ontbreken. Maar het veiligheidsaspect mag niet het enige zijn waar een politieke partij zich druk over maakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 22:41
BerichtOnderwerp: RODE BALK!!!!!!!!
 
hmmm.... ik heb betrekkelijk weinig last van een rode balk.... af en toe is er net na of net voor middernacht eentje, waarna ik na een paar minuten weer gewoon kan inloggen.

misschien log ik op het juiste moment in, of misschien woon ik in de juiste regio of misschien is mijn pc erg stabiel.......

we zien het wel hoe het verder gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 18:49
BerichtOnderwerp: gebrek aan inlevingsvermogen?
 
In de lange tijd dat ik vrijgezel was, werd ik niet (helemaal) voor vol aangezien. Toen ik verkering kreeg werd dat al wat beter en vanaf het moment dat ik getrouwd ben sta ik wat hoger in "aanzien" dan voorheen.....

Wel apart hoor.... want door te trouwen verander je als mens niet van karakter of kwaliteit........ 't Is meer het idee dat bij mensen tussen de oren zit, denk ik zo.


Laatst aangepast door
ARJAN007
op maandag 15 februari 2010, 18:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 18:25
BerichtOnderwerp: zondag
 
RELLOK036 schreef:
Dus omdat jij op zondag Gods aangezicht wilt zoeken mogen andere het niet anders invullen? IS een beetje een kennig bedoel als je in dubbai zou zijn sja sorry dan op zondag werken en niet naar de kerk, en ja dubai is een islamitsch land. Wat ik wil zeggen iedereen is vrij om de zondag in te vullen zoals men dat wilt, en als er een aantal willen werken waarom niet? is hun keus en hun verantwoording

Ahum.... voorzover ik weet zijn in Dubai de mensen die daar niet geboren zijn, ver in de meerderheid...... dus ja, van oudsher een islamitisch land, maar niet qua inwonertal..... dus als men vindt dat de minderheid daar zich moet schikken naar de meerderheid, nou dan krijg je wel heel aparte uitkomsten!!!

Andere mensen mogen in ons land natuurlijk de zondag anders invullen, maar waarom moet dat persé met (luidruchtig) werk?

Mag de meerderheid niet eens een beetje respect opbrengen voor de minderheid die wel waarde hecht aan de zondag? Of moet de minderheid altijd maar de wensen inslikken?
Kom nou.... we leven in een democratie, niet in een dictatuur-van-de-meerderheid!


Laatst aangepast door
ARJAN007
op maandag 15 februari 2010, 18:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 13:11
BerichtOnderwerp: Vertel mij niet hoe de mens is.
 
ALFAROMEO918 schreef:
Uit alle lagen van de bevolking,in ons nederland,heb ik een aardig beeld kunnen vormen,wat de mens is.

Na diverse jaren van praten met mensen, mag ik toch ook wel stellen dat ik heel wat levenswijsheid heb kunnen opdoen.
Toch kan ik bovenstaande conclusie uit het citaat maar voor een (klein) deel bevestigen.

Natuurlijk kunnen we met veel levenservaring en levenswijsheid het nodige weten over andere mensen. Maar die mensenkennis zal vaak toch onvolledig blijken te zijn. Het is dus mogelijk dat iemand, die in onze ogen een slecht mens is, toch ook goede karaktereigenschappen blijkt te hebben. Op het éne moment valt een mens door de mand, op een ander moment blijkt een mens zelfs een veel beter karakter te hebben dan we ooit hadden durven denken.
Daarom is het goed om eventuele conclusies over de medemens altijd te blijven toetsen aan de werkelijkheid, en waar nodig dus bij te stellen.
Dat is zelfs noodzakelijk om de medemens recht te doen.

Ik ben niet zo pessimistisch over wat "de mens" is. Het is zelfs zo dat de Here God de mensheid de moeite waard vindt om lief te hebben. Hij heeft zoveel geïnvesteerd om de relatie tussen Hem en ons goed te krijgen, meer nog dan mensen ooit zouden kunnen investeren. Als God ons al de moeite waard vindt, waarom zouden we dan pessimistisch moeten doen over "de mens"? Laten we alsjeblieft ook kijken naar wat er wél goed gaat op aarde!


Laatst aangepast door
ARJAN007
op maandag 15 februari 2010, 13:24
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 15 februari 2010, 12:55
BerichtOnderwerp: zondag
 
RELLOK036 schreef:
Maar ik denk, denk ook eens aan de gene die dan eigenlijk wel zouden mogen (jood, moslim, en de mensen die niet geloven, boedist hindoisten, euhm ben ik een Godsdienst vergeten?)

Dus omdat de niet-gelovigen in de meerderheid zijn, moet hun wil maar worden uitgevoerd? Wat is er nou zó moeilijk aan om één dagje wat anders in te vullen? Is het nou zó moeilijk om één dag niet het gras te maaien?

Als de zondag als rustdag verdwijnt gaan alle dagen op elkaar lijken.
Dan is er helemaal geen markeringspunt meer in de maandkalender.....

Als de zondag als rustdag verdwijnt heeft dat o.m. de volgende gevolgen:
1) kerkdiensten kunnen niet meer worden gehouden, omdat veel
kerkgangers dan op zondag moeten werken.
2) familiebijeenkomsten - waarbij de hele familie bijeen is - zijn niet
meer mogelijk, omdat er geen gemeenschappelijke datum meer te
vinden is door de uiteenlopende agenda's
3) mensen worden opgejaagd door de almaar doorgaande economische
activiteiten, het is zelfs mogelijk dat er een 8-daagse werkweek
ontstaat
4) de volgende stap is dat alle kerkelijke feestdagen (m.u.v. de kerst,
omdat de kerst wordt beleefd als een soort midwinterfeest)
worden afgeschaft. Dan lijken alle dagen in het jaar op elkaar......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 22:54
BerichtOnderwerp: RODE BALK!!!!!!!!
 
't Is maar goed dat ik laat ingelogd was zaterdag..... kheb dat hele gedoe niet meegekregen...... wel zo rustig! Clown smiley

Nadeel van laat inloggen is dat de kans op een rood balkje bij mij ietsje groter is.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: zondag 14 februari 2010, 19:41
BerichtOnderwerp: Het gaat kalmer aan.
 
ALFAROMEO918 schreef:
Tevredendenheid ?.
Oud ben ik beslist,in de dagen des levens.
Maar geen kalme oude man helaas.

Er zijn genoeg mensen die ook als ze wat meer levensjaren doorlopen hebben, van alles en nog wat doen. In de krant las ik een keer over een man die op zijn 80e ging promoveren aan de universiteit.
Er zijn aardig wat mensen in het onderwijs die na hun pensionering les blijven geven op scholen. Tot volle tevredenheid van henzelf en de leerlingen.
In het kerkenwerk zijn ook vele 60+ actief. Die voelen zich meestal niet "op leeftijd" maar doen een heleboel zinvolle dingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:27
BerichtOnderwerp: Wat is stilte stilzijn voor jullie?
 
Stilte kan heel welkom zijn, vooral als het een poos lawaaiig en druk is geweest. Maar een al te lange stilte kan saai zijn. Zo gaat het dan, als de stilte heel erg lang duurt:
weldadig -> saai -> vervelend -> knap irritant!

Enneh.... stilte bestaat alleen vanwege het feit dat er geluiden zijn of lawaai is...... Zonder geluid géén stilte! Verraste, verbaasde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:24
BerichtOnderwerp: winter
 
Vanwege de kou kan ik het me voorstellen als mensen vriendschapsbezoeken uitstellen tot later datum. Die donkere grijze dagen geven nu ook niet aan iedereen veel energie..... Vandaag was het gelukkig eindelijk eens goed zonnig, ik kan merken dat de zon alweer een stuk hoger staat en dat de winterperiode binnenkort de tweede en laatste fase ingaat. Heerlijk die zon en dat licht! kBen ook blij dat het smiddags aanzienlijk langer licht blijft.

We zullen eens zien.... als de temperatuur nu ook een stukje omhoog gaat, zonnetje erbij.... dan trekt half Nederland eropuit! En waarschijnlijk ook naar vrienden.....

Zo.... nu is het weer ontopic! (of in gewoon Nederlands: nu zijn we weer bij het onderwerp / nu zijn we weer bij de les!)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: vrijdag 12 februari 2010, 22:20
BerichtOnderwerp: zondag
 
LEPELTJE037 schreef:
...eventueel wat klussen hier en daar... dartbordje ophangen oid.

Gaten in de muur boren of timmeren doe ik zelf liever niet op zondag. Al dat lawaai doet me dan zo aan de doordeweekse dagen denken.....
Ook daarom is grasmaaien op zondag niks voor mij. Dan laat ik liever het gras nog eventjes groeien......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 10:48
BerichtOnderwerp: zondag
 
HENK710 schreef:
Ik ben trouwens wel benieuwd of je dergelijke zaken op kunt nemen in een huurcontract... Arjan, wellicht kun jij hier wat over vinden nav de situatie van het Alexandrium???

Wat ik uit de krant begrepen heb, is dat over deze kwestie al rechtszaken zijn gevoerd. Allereerst rechtszaken tegen de verhuurder en nu schijnen er ook rechtszaken tegen de gemeente gevoerd te (gaan) worden.
De gemeente heeft het Alexandrium aangewezen als gebied waar vanwege een toeristisch belang op zondag de winkels open mogen zijn. (Al zijn er maar weinig mensen die bij het Alexandrium een toeristisch gevoel krijgen.....)
Een meerderheid van de huurders van winkelruimte in het Alexandrium vindt openstelling op zondag prima, waardoor in het contract met álle winkeliers de openstelling op zondag verplicht is gesteld. De minderheid die op zondag hun eigen winkels dicht wil houden, wordt hierdoor gedwongen om hun winkels toch open te houden. (De minderheid is er dus niet tegen dat andere winkeliers hun winkel op zondag open houden, maar wil gewoon op zondag hun eigen winkel dicht kunnen houden.)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: donderdag 11 februari 2010, 08:57
BerichtOnderwerp: zondag
 
ROBBEDOES873 schreef:
Hier zijn op koopzondag ook zat winkels dicht omdat ze niet open willen op zondag,
Bovendien staat er tegen een zondag werken een andere vrije dag...

Dan hebben ze het in jouw omgeving wél goed geregeld. Er is dus geen verhuurder die de ondernemers per contract dwingt tot openstelling op zondag en er is ook geen publiek dat winkels die op zondag dicht zijn, overslaat. Zó kan het dus wel, al vraag ik me wel af wat de zondag toevoegt aan de omzet. De meeste winkels hebben weinig extra omzet dankzij de zondag; door de zondag wordt de omzet meer gespreid over de week.

In de krant lees ik te vaak over winkeliers die per contract gedwongen worden op zondag open te zijn of waarbij de concurrentie zo hevig is dat winkeliers die op zondag hun winkel niet open stellen, hun zaak wel kunnen sluiten.
Hoe groter het winkelend publiek is dat niet meer begrijpt dat ondernemers ook weleens naar de kerk of naar hun familie willen, hoe moeilijker het wordt voor ondernemers om op zondag dicht te zijn.

De meeste winkels zijn 6 dagen per week open. Is dat dan niet genoeg?


Laatst aangepast door
ARJAN007
op donderdag 11 februari 2010, 08:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 23:28
BerichtOnderwerp: zondag
 
Het heeft ook iets moois, de zondag: de dag is anders dan de doordeweekse dagen. Dan kan je naar de zondag toeleven!
Dát is het leuke van de zondag: één dag van de week heeft een andere kleur, een ander karakter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:42
BerichtOnderwerp: zondag
 
[quote=CHATULIEM619]

De verhuurder van het Alexandrium in Rotterdam eist van alle winkeliers dat ze elke zondag open zijn. In de krant is daarover het nodige te doen geweest.
Dus hoezo keuzevrijheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:27
BerichtOnderwerp: zondag
 
CHATULIEM619 schreef:
Jouw argument dat het ten koste gaat van de eenmanszaakjes vind ik in deze discussie niet passen.Het gaat om invulling van de zondag als dag van de Heer.

Juist wel, chat!
De zondag is óók een rustdag, niet alleen een dag des Heren.
Door onze Heer zelf ingesteld als een rustdag.
Zodra de winkeliers verplicht worden om elke zondag open te zijn (kijk maar naar de gang van zaken in het Alexandrium te Rotterdam, dan weet je precies wat ik bedoel) is het gedaan met de rust. Dan houden alleen díe winkeliers het vol die voldoende personeel hebben. Eenmanszaken kunnen het dan helemaal vergeten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:22
BerichtOnderwerp: zondag
 
IMRE695 schreef:
Nu zijn we echter (weer) in de minderheid en is iedereen vrij om te doen en laten wat hij of zij wil.

Vrij om te doen en te laten wat hij/zij wil?
Zodra de zondag een dag wordt zoals de andere dagen van de week, dan worden gelovigen gedwongen om massaal te werken op zondag......
Hoezo keuzevrijheid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:20
BerichtOnderwerp: zondag
 
SUSANNAH475 schreef:
...en ook niet als het nog moet gebeuren .... maar als grasmaaien zijn hobby is en hij het met plezier doet, waarom niet ?
Ik vind wel dat je uit moet kijken met te zeggen wat een ander wel en niet kan doen.

Susannah

Wat is dan nog het verschil tussen de zondag en de andere dagen van de week als mensen op zondag gaan klussen in hun huis, muurtjes uitbreken enzo en hun gras maaien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:11
BerichtOnderwerp: zondag
 
ANNETTE792 schreef:
Ook als zijn de winkel op zondag open, ik ben niet verplicht te gaan winkelen. Ik vind dat zondagsrust een keuze moet zijn, en niet een verplichting.

Als de winkels op zondag open MOETEN zijn, om zo te voldoen aan de door jou gewenste keuzevrijheid, dan betekent het dat werknemers er niet voor kunnen kiezen om op zondag naar de kerk te gaan.......
Bovendien kunnen eenmanszaakjes het niet redden, omdat de winkelier dan 7 dagen per week in de zaak moet staan. Dan kan hij fluiten naar zijn sociale contacten, naar zijn rust, naar familiebezoek, etc.......
Niet alle winkeliers hebben voldoende personeel in dienst, bovendien moeten de winkeliers standby staan als het personeel vragen heeft......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 10 februari 2010, 22:07
BerichtOnderwerp: dit vind ik niet leuk meer.
 
MARIJAN072 schreef:
Ik begin wel steeds meer uit te zien naar het voorjaar!

Ik ook!
Geef mij maar de maartse buien, dan is er geen langdurig liggende sneeuw of hagel. Tussen de buien door felle opklaringen zodat de zon goed te zien is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 21:45
BerichtOnderwerp: zondag
 
IMRE695 schreef:
Ik heb ooit iemand gekend, die bijvoorbeeld wel op zondag met zijn auto reed, maar niet gebruik wilde maken van een pontveer over de rivier, omdat andere mensen dan voor hem op zondag moesten werken. Zit wel iets in. Die pont kon ook niet varen op zondag.

De energiebedrijven werken ook voor ons op zondag, en dat vinden de meeste mensen heel gewoon. Hoe zou het zijn als we op zondag geen gas en geen elektra hadden? Nu in deze winter bitter koud en donker, haha! Clown smiley

Ik denk dat het eigenlijk met name gaat om vermijdbaar werk. Op zondag is het makkelijk om geen ijsjes te kopen. Maar hoe zit het met benzinestations? Is dat vermijdbaar werk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 21:35
BerichtOnderwerp: Arjans hoekje
 
Vandaag ook even genoten van het zonnetje hier.
De zon staat alweer een stukje hoger dan op de kortste dag.
Het doet me wel goed, dat het daglicht een stuk langer is, het scheelt nu al méér dan anderhalve week met de kortste dag!

Voor de schaatsers is het natuurlijk een prima tijd in deze kou. Misschien worden er toch nog weer toertochten verreden in het hoge noorden?
Voor anderen die ernaar verlangen dat het wat warmer wordt en wat zonniger, hoop ik dat deze kou niet al te lang meer duurt.
En ja... je kan er op rekenen dat wanneer het voor het eerst weer een zacht, zonnig dagje is, dat iedereen dan erop uit wil trekken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 februari 2010, 19:58
BerichtOnderwerp: zondag
 
PIETERVD711 schreef:
ok gaan we tochgewoon verder
dat doen zeeuwen heel graag
kom maar op Knipoog smiley Lachende smiley

Prima..... praten over auteursrechten van gedichten en proza? Clown smiley

hihi Knipoog smiley Verraste, verbaasde smiley Lachende smiley


Laatst aangepast door
ARJAN007
op dinsdag 9 februari 2010, 20:00
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 22:05
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
HENK710 schreef:
Je vergeet hier een belangrijk stukje, namelijk dat de kennis direct ook weer vragen oproept, die vervolgens weer leiden tot een hypothese etc etc. In die zin is en blijft wetenschap een vicieuze cirkel. 100% Feiten zal dus niet zomaar aan de orde zijn!

Dat "stukje" (soms is het een heel traject en niet zomaar een kortdurend stukje!) ben ik beslist niet vergeten. Sterker nog: dat proces van hypothese -> verificatie/falsificatie -> kennis kan soms vele jaren nodig hebben. In dat opzicht ben ik het geheel met je eens.

De vraag is alleen of we het ons kunnen permitteren om vele jaren of zelfs eeuwen te wachten met het nemen van maatregelen totdat alle benodigde kennis binnen is. Als een huis in brand staat gaat de brandweer ook niet een uur lang overleggen over de vraag of er wel sprake is van brand..... Een goede brandweer komt direct in actie!

Zo is het ook met het klimaat. Men kan ervoor kiezen om te wachten tot alle benodigde kennis binnen is. Het risico is dan wel dat de wereldtemperatuur in de tussentijd met 5 graden kan zijn gestegen, zodat in dat geval de aarde voor een deel als onbewoonbaar moet worden beschouwd.
Men kan er ook voor kiezen om op tijd maatregelen te nemen, met het risico dat bepaalde maatregelen achteraf gezien niet nodig waren. Maar gezien het feit dat sommige processen onomkeerbaar zijn (of een paar eeuwen nodig hebben om ongedaan te worden gemaakt) vraag ik me echt af of het verstandig is om lang te wachten met het terugdringen van de broeikasgassen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 21:13
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat mij verontrust in deze discussie is dat de aannames niet juist zijn. Je kunt wel zeggen, dat de wetenschap aangetoond heeft, maar is dat wel echt zo. Onze wetenschap over de aarde en klimaat gaan maar een paar eeuwen terug. Hoe weten we hoe de CO2 was in de 16 e eeuw? Toch nemen we aan dat het komt door gebruik van de mens, in hoeverre is dat echt aangetoond?

Sja..... ik zal ook niet ontkennen dat er nog studievelden zijn die nader onderzocht moeten worden. Sterker nog: de wetenschap zélf vindt het noodzakelijk dat e.e.a. verder wordt uitgezocht.
Ik vind het wel hoogst merkwaardig dat niemand vraagtekens zet bij het "feit" dat auto's op de weg rijden. Of het "feit" dat gras groen is. Wie zegt mij dat het auto's zijn die op de weg rijden? Het kunnen ook apparaten zijn of misschien zelfs alleen maar metalen omhulsels.....
M.a.w.: waarom trekt niemand dit in twijfel, maar wordt alles uit de kast gehaald om de studies van de klimaatwetenschap in twijfel te trekken?


Het wetenschappelijke rapport heeft verkeerde bronnen gebruikt, bv een reisgids voor bergbeklimmers of een scriptie van een student.

Tuurlijk, het was slordig van de wetenschappers om bepaalde bronnen niet te verifiëren, maar ik weet zeker dat men - gezien de enorme belangen die op het spel staan - daar nóg wat zorgvuldiger in gaat worden. Maar ook dán geldt: wie zelf een wetenschappelijk boek van 3.000 pagina's zonder opvallende fouten kan schrijven, mag kritiek leveren op de wetenschap.
Laten de klimaatsceptici zélf eens goed werk leveren en liefst nog beter werk dan de klimaatwetenschappers. Alleen zó zijn klimaatsceptici geloofwaardig. Ik heb een tijdje de discussie gevolgd tussen de twee "kampen" en heb mij verbaasd over het gemak waarmee de klimaatmensen de beweringen van de klimaatsceptici onderuit konden halen. M.a.w.: laten de klimaatsceptici eerst hun huiswerk maar eens goed doen, dan leveren ze tenminste eens een goede bijdrage aan het klimaatdebat.


Laatst aangepast door
ARJAN007
op maandag 8 februari 2010, 21:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 20:21
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
HENK710 schreef:
Al met al denk ik dat je eigenlijk nooit 100% op de wetenschap kunt vertrouwen... Het blijft altijd een gekleurd plaatje van bepaalde mensen/groeperingen, ieder met eigen gedachten...net als bij allerlei geloofsvraagstukken Knipoog smiley

Natuurlijk moet de wetenschap ook weer nieuwe vragen beantwoorden en bestuderen. Dat heet: "voortschrijdend inzicht".
Het zou niet goed zijn om de wetenschap in alles klakkeloos te volgen.
Dat zou de wetenschap ook zelf niet eens willen! Daarom heeft de wetenschap ook zo ongeveer de volgende handelwijze opgesteld:
Hypothese -> verificatie/falsificatie -> kennis
De wetenschap begint met een gedachte, en toetst die gedachte dan aan de feiten. Juist door te proberen de gedachte onderuit te halen komt men tot kennis. Want pas dàn blijkt of een gedachte stand houdt of niet.

Mede door deze werkwijze heeft de wetenschap veel kennis verschaft aan de volken. Dankzij de kennis die de wetenschap verworven heeft rijden miljonairs in hun SUV-je en kunnen wij onze berichten plaatsen op het forum. Dus als het gaat om verworven kennis kunnen wij vertrouwen op wat de wetenschap ons te bieden heeft. Alleen daar waar de kennis nog niet geheel afdoende verworven is, is het goed om de wetenschap niet klakkeloos te volgen. Ik verwacht eigenlijk wel dat binnen 40 jaar de nodige studies voltooid zullen worden. De klimaatwetenschap is alleszins waard om serieus genomen te worden. Die studies worden tenslotte ook niet zomaar gedaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 16:11
BerichtOnderwerp: Nieuwe knop: dit is niet okee
 
HANNAH810 schreef:
bij deze dan een luid en duidelijk antwoord, chat; een heel goed idee;
doe je niets wat niet door de beugel kan, dan heb je niets te vrezen....toch?

Voorzover het gaat om bijdragen waarvan iederéén kan zeggen: dit kan door de beugel en dat kan niet door de beugel, vind ik de knop een goed idee.
Probleem is alleen dat er ook bijdragen/uitspraken zijn waarvan een minderheid vindt dat het niet door de beugel kan, en de meerderheid daarvan zegt: "Waar maak je je druk over"? Er zijn mensen die weinig gewend zijn en er zijn mensen die veel gewend zijn en dus ook veel kunnen verdragen. Het zou me niet verbazen als mensen die weinig kunnen verdragen, bij het minste of geringste op de knop gaan drukken.

Wat het uiteindelijke effect van de knop is, weet ik niet. Hopelijk zullen er geen ernstige bijwerkingen zijn zoals b.v. een drastische inperking van de vrijheid van meningsuiting of het uitdoven van spontaniteit.
Maar goed, ik ga er vooralsnog vanuit dat de knop alleen positieve resultaten heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007 (58)





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: maandag 8 februari 2010, 08:51
BerichtOnderwerp: Stel je je eens voor dat
 
IMRE695 schreef:
Maar goed, de zure regen valt al niet meer, het gat in de ozonlaag lijkt ook gedicht, de rivieren in West-Europa zijn een stuk schoner, dat het in Nederland een paar graadjes warmer lijkt te worden, vinden we vast niet erg met z'n allen en dijken bouwen kunnen we al eeuwenlag heel goed.

Schiet (wat Nederland betreft) het fijnstof in de lucht over. Ook hier geldt: was dat fijnstof er vroeger niet of konden we het gewoonweg niet meten?

Het was óók de wetenschap die destijds vaststelde dat het gat in de ozonlaag rechtsstreeks verband hield met o.a. de CFK-stoffen die zich in koelkasten bevonden.
Waarom is daar dan veel minder discussie over geweest? Ik kan me niet herinneren dat daar zoveel gedoe over is geweest..... Blijkbaar aanvaardde men hierin wel het gezag van de wetenschap.

Elke wetenschapper kan aantonen dat er een (vrijwel) rechtsstreeks verband is tussen de hoeveelheid (en aard van de) broeikassen en hoogte van de temperatuur. Zonder de van nature aanwezige waterdamp en CO2 zou het hier elke winter keihard vriezen. Dan hadden wij hier een klimaat zoals men dat in Lapland kent.
Alleen brengt de mens zóveel CO2 in de lucht dat de temperatuur nu wel móet gaan stijgen op grond van natuurkundige wetten. Die wetten hebben zich in het verleden bewezen, dus het valt te verwachten dat die wetten óók in de komende tientallen jaren gelden! Met als gevolg: Als het in de toendragebieden een paar graden warmer wordt, gaan de toendra's smelten, en in de toendragebieden zitten grote massa's methaangas, en dat is een heel sterk broeikasgas..... Zo krijg je een zichzelf versterkend proces dat niet meer te stoppen is.

Natuurlijk begrijp ik het heel goed dat er vragen ontstaan nu we hier een ouderwetse winter hebben. Ook is het volstrekt logisch dat natuurlijke variaties hun invloed hebben op de wereldtemperatuur. De samenhang tussen het gedrag van de mens èn de natuurlijke temperatuurvariaties wordt natuurlijk diepgaand onderzocht. De klimaatwetenschap weet nog niet alles, dus er wordt nog veel studie gedaan.
Maar ook dán blijft overeind: er is een verband tussen de hoeveelheid (en aard van de) broeikasgassen en de temperatuur in de wereld. Dus alles wat de mens de lucht injaagt heeft zowiezo zijn invloed op de wereldtemperatuur. Wat voor fouten er in het klimaatrapport ook staan,
dít blijft een gegeven waar men zich absoluut niet onderuit kan draaien.

Men heeft vastgesteld dat de wereldtemperatuur niet meer dan 2 graden mag stijgen. Als de temperatuur gemiddeld over een jaar gesproken meer dan 2 graden stijgt kan het zijn dat grote gebieden op aarde onleefbaar worden. Dan is het mogelijk dat bepaalde gebieden uitsterven en dat miljoenen mensen elders in de wereld moeten gaan wonen.


Laatst aangepast door
ARJAN007
op maandag 8 februari 2010, 09:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van ARJAN007
Ga naar pagina Vorige 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 Volgende
Pagina 10 van 13