ChristianMatch
 


Forum

Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:56
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
SHANITA130 schreef:
Ben je nog in de lucht? Knipoog smiley

Of heb je aan verboden pilletjes gezeten? Knipoog smiley

Even de link aanklikbaar maken.
Klik hier

Margriet, dat heb ik nooit geweten van de adelaar, interessant zeg!

Nee ik zit weer even op de top van de berg mijn snavel bij te werken ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 13:13
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
FRANKT627 schreef:
En kan zelfbevrediging, daar word in de Bijbel met geen woord over gerept. .

Even helemaal off-topic:

De bijbel als het boek der antwoorden. daar is heel wat over te zeggen. Hoe lees ik de Bijbel? Als daar iets wordt geschreven over een voorval in die tijd is dat dan norm voor vandaag/

Maar dat is helemaal off-topic zoeker! Inderdaad.

In de zucht tot het creeren van antwoorden is er wel een enkele tekst die iets zegt op dit gebied, beter die je zou kunnen uitleggen als dat het hier iets mee te maken heeft en die is dan ook zo'n beetje spreekwoordelijk vastgelegd in de nederlandse taal: Gen 38:9

[6] Voor Er, zijn oudste zoon, koos Juda een vrouw die Tamar heette. [7] Er was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER hem sterven. [8] Toen zei Juda tegen Onan: ‘Vervul je zwagerplicht: trouw met de vrouw van je broer en verwek voor je broer nakomelingen bij haar.’ [9] Maar omdat Onan wist dat zo’n kind niet als zijn nageslacht zou gelden, liet hij telkens als hij met de vrouw van zijn broer gemeenschap had zijn zaad op de grond terechtkomen, zodat hij geen nakomelingen voor zijn broer zou verwekken. [10] Wat hij deed was slecht in de ogen van de HEER, en daarom liet de HEER ook hem sterven.

Het verspillen van zaad kreeg de doodstraf. En dat is in de christelijke cultuur geworden tot zelfbevrediging is een heel ernstige zonde.

Het heeft geleid tot het woord onaneren in de Van Dale

onaneren [masturberen] {1824} genoemd naar Onan in Genesis 38:9.

opmerking van het www:

Opmerkelijk genoeg ontbreekt onaneren in het wetenschappelijke Woordenboek der Nederlandsche Taal, hoewel het al sinds lange tijd wordt gebruikt. Weiland vermeldt het in 1824 en Kramers geeft in 1847 de vormen onanie (‘de zelfbevlekking, onnatuurlijke prikkeling der geslachtsdelen’), onaneren (‘dat kwaad bedrijven’) onanist en onaniet.

Mooi voorbeeld van omgang van ons mensen met de bijbel.

back ontopic


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op zondag 20 januari 2013, 13:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:53
BerichtOnderwerp: onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
 
Op verzoek even een inleiding op dit boeiende en vaak controversiele onderwerp. Het is even lezen, maar het lijkt me wezenlijk om deze inleiding door te lezen voor je reageert. Het staat niet voor niets in de categorie Bijbel en bijbelstudie.

In deze inleiding zal ik wat kopjes gebruiken, misschien is het handig om in de gesprekken aan te geven over welk deelonderwerp je het wilt hebben. Graag niet telkens de hele inleiding overnemen in de reactie!

Ik denk dat het goed is om te begrijpen in welke context deze uitspraak staat. Het is een uitspraak uit de Heidelbergse Catechismus (verder HC) uit 1563. In opmerkingen in andere topics komt wel eens naar voren: Ach die oude boeken, daar heb je nu toch niets meer aan. Nou, die oude boeken zijn nog erg relevant voor het leven en geloven in de traditioneel gereformeerde kerken. Ze horen bij het bestaansrecht van de Gereformeerde Gezindte. Het gesprek over dit onderwerp heeft alleen zin als je beseft waar het vandaan komt en waarom dat is geschreven.

Rol van de HC
Voor degenen die niet weten wat dat is en wat de rol daarvan is eerst het volgende.
Voor de meeste kerken in de zogenaamde Gereformeerde gezindte is de HC iets wat ze uit hun hoofd moeten/moesten kennen om belijdenis te kunnen doen. Verder is het zo dat nog steeds van ambtsdragers (dominee, ouderling en diaken) gevraagd wordt deze belijdenis te ondertekenen als leidraad voor hun functioneren.
De HC was het basisonderwijs van de Bijbel. Het omvat alles wat je moet weten om te kunnen zeggen dat je geloofd. En zo geloofd dat je ook aan het Avondmaal mee mag/kunt doen. Het is de basis geloofsleer die in 52 zondagen kan (of misschien beter gezegd moet) worden uitgelegd, telkens weer, jaar na jaar.
Dit is ook de reden waarom tot op vandaag in menig gereformeerde kerk nog twee diensten worden gehouden, dat is iets wat in de Dordtse Kerkorde (1619) is vastgelegd:
Artikel 68
De dienaars zullen alomme des zondags, ordinaarlijk in de namiddagse predikatie, de somma der christelijke leer in de catechismus, die tegenwoordig in de Nederlandse kerken aangenomen is, vervat, kortelijk uitleggen, alzo, dat dezelve jaarlijks mag geëindigd worden, volgende de afdeling van de catechismus zelve daarop gemaakt.

Mooi he? De Nederlandse kerken. In opdracht van de overheid!

Indeling van de HC
Belangrijk om te beseffen dat de HC dus draait om geloofsonderwijs en dat de HC een hoofdindeling kent in drie onderdelen die ook bewust in deze volgorde staat: Onze Ellende, Onze Verlossing, Onze Dankbaarheid. Belangrijk even is de balans hierin: 1 zondag inleiding, 3 zondagen onze Ellende, 27 zondagen over onze Verlossing en 21 zondagen over onze Dankbaarheid. Ik zou bijna zeggen dat de beleving destijds was: over die Ellende hoeven we niet zoveel te zeggen, kijk om je heen en je ziet waarom we verlossing nodig hebben, daar gaan we het met elkaar over hebben. We hebben Jezus nodig en daar gaan we het het grootste deel van de tijd over hebben.
Dat is dus de context van de opmerking onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Vanuit de geachte van de schrijvers niet om ons depressief te maken of om ons in de modder te drukken, maar een uitnodiging om Christus aan te nemen en dan een leven te leiden uit dankbaarheid, uit nederigheid. Om te beseffen dat alles wat we hebben het resultaat is niet van onszelf maar van het werk van Jezus in ons.

Tegenover de roomse leer
Als volgend inleidend punt wil ik aangeven dat de HC geschreven is in de tijd van de reformatie, een tijd waar de roomse leer van de goede werken centraal stond. Ook dat is een belangrijk stuk context. De roomse kerk verkondigde in die tijd dat geld geven aan de kerk gold als een goede daad waar je je behoud mee kon kopen. Bijvoorbeeld door relikwieën te kopen of aflaten voor overleden personen.
Ik zou hier even een dikke streep onder willen zetten, ik hoop dat je duidelijk is in welke situatie de HC is geschreven en dat deze documenten / leer nog steeds deel uitmaken van het DNA van de gereformeerde gezindte.

OTEGGTAK
Tja, hoog tijd voor de gewraakte opmerking Onbekwaam Tot Enig Goed en Geneigd Tot Alle Kwaad.

Het is de afsluiting van zondag 2. Voor de volledigheid in een beetje allerdaags nederlands, volgens de versie die de GKV gebruikt.
Zondag 2
Vraag 3: Waaruit kent u uw ellende?
Antwoord: Uit de wet van God1.
1 Rom. 3:20.

Vraag 4: Wat eist God in zijn wet van ons?
Antwoord: Dat leert Christus ons in een samenvatting, Matteüs 22:37-40: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten1.
1 Deut. 6:5; Lev. 19:18; Mar. 12:30, 31; Luc. 10:27.

Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?
Antwoord: Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.
1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Let wel, het doel van de schrijvers is dus om duidelijk te maken waarom we Jezus als verlosser nodig hebben. Wij kunnen (en hoeven) niet aan Gods hoge eisen voldoen.
Wat de schrijvers ook doen is de leer verantwoorden vanuit de bijbel, er worden op dit punt 6 bijbelteksten gegeven die de uitspraak moeten ondersteunen. Die teksten geven meer duidelijkheid over de uitspraak.
De uitspraak geneigd tot alle kwaad komt een zondag later aan de orde, als drie standaard vragen die zondag 2 heeft opgeroepen worden besproken:

Zondag 3
Vraag 6: Heeft God de mens dan zo slecht en verkeerd geschapen?
Antwoord: Nee, God heeft de mens goed1 en naar zijn beeld geschapen2, dat wil zeggen: in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God, zijn Schepper, naar waarheid kennen, Hem van harte liefhebben en met Hem in de eeuwige heerlijkheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen3.
1 Gen. 1:31. 2 Gen. 1:26, 27. 3 Ef. 4:24; 2Kor. 3:18; Kol. 3:10.

Vraag 7: Waaruit komt deze verdorven aard van de mens dan voort?
Antwoord: Uit de val en de ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs1; want daar werd onze natuur zo verdorven, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden2
1 Gen. 3; Rom. 5:12, 18, 19. 2 Ps. 51:7; Joh. 3:6.

Vraag 8: Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Antwoord: Ja1, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw geboren worden2.
1 Gen. 6:5; 8:21; Job 14:4; 15:14, 16, 35; Jes. 53:6. 2 Joh. 3:3, 5; 1Kor. 12:3; 2Kor. 3:5.

Tja en daar ligt dan de bom en ik denk de kern van de controverse. Het mensbeeld dat hier wordt geschetst is niet het mensbeeld van de moderne opvoeding of cultuur. Maar hier ligt voor de Gereformeerde Gezindte de bron van de boodschap van de kerk. Daarom moeten we evangeliseren. Ieder mens heeft verlossing nodig. Hier zit voor mij ook een van de lastigste aspecten van het evangeliseren.

Baptisten en Evangelischen
Tja en wat zeggen baptisten en evangelischen hier nu van? En dan bedoel ik niet individuele gelovigen, maar de kerkgemeenschappen? Ik ben ervan overtuigd dat als je in de statuten gaat kijken, dat je zult vinden dat die op dit punt (noodzaak van de verlossing) hetzelfde zeggen. Maar daar ga ik zelf eens goed naar kijken. Volgens mij is het verschil kleiner dan wordt gedacht.

Haat en Liefde
Volgens mij draait veel om de interpretatie van het woord haten. Vandaag de dag wordt dat erg gekoppeld aan begrippen als wrok en wraak. Hoe ik heb geleerd tegen dit woord aan te kijken is: liefde en haat zijn elkaars tegenpolen. Als ik van iemand houd dan keer ik me naar hem/haar toe, iemand haten is de omgekeerde beweging: ik draai me van iemand af.
Als ik tegen iemand zeg met jou wil ik niets te maken hebben of sterker, als je iemand mijdt dit op jouw pad komt, dan valt dat in deze context onder haten. Dat helpt mij ook het liefhebben van mijn vijanden op een goede manier te plaatsen: mijn vijanden liefhebben betekend dat ik ze aandacht geef, aandacht voor hun belangen en ze probeer te begrijpen in hun relatie met God.
Daarmee kom ik op het laatste punt van deze inleiding.

Oude en Nieuwe mens
In het nieuwe testament wordt op verschillende plekken gesproken over de zogenaamde oude en nieuwe mens. De HC vindt dit erg belangrijk en besteed daar veel aandacht aan. Iets meer dan een half jaar verder:

Zondag 33
Vraag 88: Waarin bestaat de ware bekering van de mens?
Antwoord: In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens1.
1 Rom. 6:4-6; 1Kor. 5:7; 2Kor. 7:10; Ef. 4:22-24; Kol. 3:5-10.

Vraag 89: Wat is het afsterven van de oude mens?
Antwoord: Oprechte droefheid, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben. En ook dat wij deze zonden hoe langer hoe meer haten en ontvluchten1.
1 Joël 2:13; Rom. 8:13.

Vraag 90: Wat is het opstaan van de nieuwe mens?
Antwoord: Hartelijke vreugde in God door Christus1 en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven2.
1 Jes. 57:15; Rom. 5:1, 2; 14:17. 2 Rom. 6:10, 11; Gal. 2:19, 20.

Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?
Antwoord: Alleen die uit waar geloof1, naar de wet van God2 en tot zijn eer3 gedaan worden, maar niet die op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn4.
1 Rom. 14:23. 2 Lev. 18:4; 1Sam. 15:22; Ef. 2:10. 3 1Kor. 10:31. 4 Jes. 29:13, 14; Ezech. 20:18, 19; Mat. 15:7-9.

Mooi deze definities. De spannende vraag is dan ook of niet christenen in de zin van de HC goede werken kunnen doen. Laat ik zeggen dat ik Gods Geest en Zijn werken bemoedigend vaak tegenkom in niet-christenen.

Hiermee geef ik het onderwerp met Liefde aan jullie. Dat is mijn intentie, om begrip te kweken voor dit belangrijke onderwerp. Begrip voor onze voorvaderen en begrip voor kerken die proberen hierin zo dicht als ze kunnen bij Gods wil te blijven door zo dicht mogelijk bij de bijbel te blijven. Ga er alsjeblief in Liefde mee om. Dat is mijn gebed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 19:21
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
MARGRIET020 schreef:
Ik heb door al die jaren heen God zo intens ervaren (soms lijfelijk maar vaak ook door kleine dingen heen; knipogen) en de liefde en waardering die ik voor Hem heb kan ik hier niet zomaar neerschrijven.

Dat is een doorleving die werkelijkheid werd, is en wordt in mijn leven. Ik kan nu oprecht zeggen dat met alles wat ik aan ellende en rottigheid heb ervaren (ik praat dan over 10 jaren bijna) dat ik dit nooit had willen missen!!

Tegelijk leg ik zeker ook geen oordeel in deze woorden dat een ieder dit zou moeten hebben. Nee juist niet!! Immers, God gaat met ons allen een eigen weg, gewoon omdat we zo bijzonder zijn voor Hem; uniek.

Reden dat ik het dus niet zou hebben willen missen, is dat ik een God heb leren kennen (door juist al die shit) die mij ZOOO dierbaar is en die ik NOOIT meer kwijt wil. “dwars door het vuur… maakte u mij rein en puur”.

Zoeker: Mooie film ‘Bruce Almighty’, en ja die briefjes spraken mij ook aan jaren lang, maar ik heb mogen ervaren dat als ik rust en vrede zocht bij God ik die ook kreeg. Hij leidde mij wel verder op ZIJN manier en niet de manier die ik even snel in gedachten heb/had. Je verlangen om zo snel mogelijk de top te bereiken van de berg (dat dus wat je wilt) en daarmee de weg afsnijden is niet de manier. Het is je opdracht om Hem te volgen en Hem de richting te laten bepalen. Dat is wat een lam moet doen; achter de Herder aangaan, vertrouwend en overgevend. Dan worden die briefjes vanzelf minder.

Je geeft aan dat je leven hierdoor is veranderd en het mooiste vind ik dat je aangeeft dat je Galaten 5:25 het meeste aansprak. Dan mag je weten dat dit juist mijn levenslang geleid heeft; het is namelijk mijn belijdenistekst die mijn leven lang met me meegaat heb ik gemerkt. Het komt elke keer weer terug bij welk kruispunt ik in mijn leven ook kom. ZOOOO GAAF, en toen ik 18 was lag dat dus al besloten in het Plan! NOG GAVER!!

Dank je wel Margriet voor deze reactie. Hier zitten zoveel parels in, ja, dan schieten woorden tekort. Over ieder daarvan is vast nog zoveel te zeggen. Gaaf hoe zo'n tekst van mij weer een knipoog van God naar jou kan zijn! That's my King! Dat is geen theorie, dat is pure ervaring.
En alleen door te delen wordt dat zichtbaar. Zonder dit topic waren het twee knipoogjes minder geweest!!!

Dank je wel voor het filmpje. Dat is namelijk weer net een knipoogje van God aan mij .... Ik stijg op als een arend .... een traan van ontroering ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 16:06
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
PETRA373 schreef:
Ik vind dat je niet de zorgen van de kinderen moet loslaten, maar aan god moet geven, dat doe ik ook en niet dat ik dan passief blijf zitten en wacht tot god alles doet, zelf onderneem ik natuurlijk ook actie. Bv toen lazerus uit het graf werd opgewekt, moest er wel iemand effe de steen wegrollen, waarom moest iemand dat doen? Ik denk om ons uit het verhaal te leren dat we niet passief moeten worden, samen met god in actie moeten komen. Sorry zoeker , voor commentaar op je w oorden, tenminste zie het niet als echt commentaar, maar vond dat er nog iets bij moest.

Volgen mij ben ik het helemaal met je eens Petra. een terechte aanvulling.

Ik bedoel ook dat je de zorgen aan God mag geven, en dat is wat ik bedoel met loslaten. Je geeft ze niet aan God om ze dan weer zelf op te pakken. Juist niet de kinderen loslaten maar kijken wat er nu is dat je kunt doen. En dat is dan vaak het luisteren naar je gevoel. En dat betekent zeker niet dat je altijd moet doen wat je gevoel zegt. De kunst is juist om je daarbij niet te laten leiden door angst (die vaak passief maakt) maar te reageren op wat je ervaart als recht. Oprecht. Daar merk je dat boosheid heel veel energie geeft om dingen te veranderen. Energie die God ook zal gebruiken.
Misschien is het inderdaad beter om te zeggen geef je angsten maar aan God en laat die los. Angst vertroebelt mijn beoordelingsvermogen. Zonder angst kan ik beter luisteren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 15:34
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
THOMAS968 schreef:
De Gereformeerde kerk Vrijgemaakt had indertijd de pretentie de enige ware kerk te zijn die zich het beste aan het Woord hield. Veel vrijgemaakten gingen zo ver dat ze stelden dat vrijgemaakten als enige in de hemel kwamen.

Wow, je zegt hier heel wat Thomas, en dan bedoel ik de hele bijdrage. Ik denk dat het een redelijk nauwkeurige analyse is. Om daar een persoonlijk tintje aan te geven het volgende.

Ik ben zelf 40 jaar overtuigd lid geweest van de GKV, daarna heb ik ongeveer 4 jaar geprobeerd bruggen te bouwen. Met als centrale overtuiging dat ik de objectieve waarheid in pacht had. Een waarheid buiten mijzelf, getoetst door eeuwen aan voorgeslacht. Wat ik vond was wat de kerk vond. Mijn wil was de wil van de kerk. daarin heb ik mezelf gekruisigd, al toen ik 5 jaar oud was. Mijn hele denken was gericht op goed en fout. Als ik nu terug kijk denk ik dat ik 45 jaar gegeten heb van de boom van kennis van goed en kwaad. Ook al kon ik wat ik dacht niet uitspreken, dat was mijn leidraad. En zo waren de belijdenisgeschriften ook mijn leidraad. Inclusief het statement dat de mens geneigd is tot alle kwaad. Dat was een belangrijk onderdeel van mijn belijdenis, dus dat was mijn objectieve waarheid.

Het had ook geen enkele zin om mij te overtuigen dat er een ander mensbeeld was. Dat was verlogening van God, je was verdacht (zeg maar rustig veroordeeld) als je anders dacht.

Als ik het daar met mijn moeder over heb is het stevast: maar zo heb ik je toch nooit opgevoed? Ik heb je toch geleerd je eigen verstand te gebruiken, en altijd verteld dat de wereld niet zo zwart wit was?

Ik herken nu dat het niet alleen mijn opvoeding thuis was, maar ook de manier van denken in onze cultuur, in het wetenschappelijk) onderwijs.
Ik was mijn denken, en voor gevoel was geen plaats. Ik was loyaal aan mijn God, blij met mijn God en God was zeker blij met mij.
En bovenal, gelukkig was ik niet verantwoordelijk voor de mensen om mij heen die allemaal anders denken of geloven. Ik kon iedereen precies vertellen waar ze de fout in gingen (in de leer).

Wat heeft God een geduld met me gehad. Veel meer dan mijn vrouwen.

Was ik hierin stereotiep voor ieder GKV'er? Zeker niet. Maar er zijn wel wat kenmerken die daar in het algemeen bij een ieder terugkomen en die hebben te maken met de rol van de kerkleer, ook al denken misschien de meeste leden tegenwoordig anders, het kerkverband is nog steeds erg belangrijk, en het kerkverband draait volledig om de leer. Ik herken
daarin een tikkende tijdbom.

En nu? Ik ben me 10 jaar terug gaan verdiepen in de Alpha cursus, en ben zo met bronnen in aanraking gekomen buiten de vrijgemaakte traditie. Ik ben op zoek gegaan (vandaar zoeker), na gaan denken over de (vervloekte) leer van de wederdopers. En daar ging het eerste dominosteentje ... In 2007 heb ik me volwassen laten dopen omdat God dat volgens mij van mij vroeg. Mijn beleving is dat het bij dopen gaat gaat om mijn keuze voor Hem (geloofsdoop), en dat dat iets anders is dan Zijn keuze voor mij (verbondsdoop). Maar dat is helemaal off-topic.

Zover het persoonlijke tintje. Ik herken het verlangen en de oprechtheid van de GKV. Ik zie ook de worsteling van velen om leer en leven in balans te brengen. Ik heb erg veel liefde voor die Kerkgemeenschap, hun streven naar heiligheid.

Ik stel voor om een nieuw topic te openen over het dogma dat ieder mens geneigd is tot alle kwaad. Ik geloof namelijk dat dit wel zo is, maar op een andere manier dan over het algemeen wordt vertaald.
Heeft alles te maken met ons mensbeeld.

Sorry voor de lange lap tekst.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 14:58
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
ALTJE848 schreef:
Sorry zoeker ik hoop dat ik dat hier mag schrijven en hoop dat velen bidden dat gebed alles omdraait en de boze doet verdrijven in dit gezin
Dat we één kunnen worden in zijn naam .
Ik verlang ik weet ook Hij gaf me inzicht maar de Pijn
Ik ga zo naar boven om te bidden stil te zijn voor zijn aangezicht.
Want wil al mijn angsten nu geven aan HEM want Hij weet en heeft mijn toekomst al voorbereid .
Ik weet ook dat gezag me door wereldse mensen word afgenomen maar dromen zijn
En ik ik weet mijn kinderen komen terug hoe dan ook al is het na mijn dood enmaal zal ik herenigd worden en de zon zien schijnen leven in vreugde en zonder pijn wat zal dat fijn zijn .
zal nu stoppen want het word me te veel
Anita

Lieve Anita, natuurlijk mag je dat hier schrijven, want je raakt hier de kern van vertrouwen! Alle angst aan Hem geven omdat je vertrouwt dat Hij weet wat je nodig hebt. Vandaag en morgen.
Ik weet hoe moeilijk dat is maar stop met denken aan morgen, aan de toekomst, leg dat in Zijn hand. Je hebt je handen vol aan vandaag.
Vandaag ben je de kinderen nog niet kwijt. Dat is de werkelijkheid. Geniet van de mogelijkheden die je nog hebt.
Vertrouw God als Hij zegt, maak je geen zorgen voor de dag van morgen.
Laat niet je kinderen los, maar laat de zorgen over de kinderen los. Dat is een wereld van verschil.
Als je dat doet verwacht ik vandaag of morgen grote verhalen over hoe dingen in je leven positief zijn veranderd. Hoe God jou wonderlijk heeft voorzien van het goede. Zoals Petra dat heeft beschreven...
Dat wil God ook voor jou!

In eenzelfde situatie zei Jezus tegen mij:
Begrijp je iets van wat ik heb meegemaakt? Denk je dat ik niet precies weet hoe jij je voelt? Geef die pijn nu aan mij! Ik maak je vrij.
Awesome! Ik hoef het kromme niet recht te maken. Dat doet Hij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zaterdag 19 januari 2013, 11:42
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ook mijn keuzes zijn in het verleden vooral gebaseerd geweest op wat ik goed achtte, ondanks dat mijn 'gut-feeling' me iets anders vertelde. Tegenwoordig heb ik meer het vertrouwen dat juist dat 'gut-feeling' heel goed in staat is om me duidelijk te maken wat wel en niet goed voor me is. Dus ja, ik maak zelf de keuze. Maar vertrouw erop dat deze gebaseerd is op wat God mij ingeeft.
[/color]

Wat ik hieruit begrijp is dat je zegt dat je verstand een slechte raadgever is maar dat je ervan uitgaat dat God spreekt in jouw gut-feeling en dat je daar jouw keuze op baseerd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 19:05
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
THOMAS968 schreef:
Zoeker:

Het forum zou ook een ontMOETingsplaats kunnen zijn. Waar je met elkaar deelt wat je bezig houdt. Waar je jezelf kunt zijn zonder dat je constant de maat wordt genomen en verteld hoe je dingen anders MOET doen.


Ontmoeten heet niet voor niks ont-moet-en. Als niks moet, dan ontmoet je elkaar echt.

Thomas

Yes! Een gelovige Thomas Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 18:33
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
MARITIME853 schreef:
Voor mij zegt het vleselijke behoefte's niks, ingeval met een huwelijksrelatie.
Dat is een uiting wanneer het gaat om werkelijke liefde voor elkaar.
Dat gaat heel diep.

Ok, die komt van een heel andere kant dan ik had verwacht. Ik denk dat ik je snap. Daar moet ik eens goed over nadenken....

Dat het in een relatie om veel meer gaat (dieper) dan vleselijke behoeftes: amen.

Maar dat je vleselijke behoeftes (in deze context beperkt tot sexualiteit) los kunt koppelen van een huwelijk is voor mij een nieuwe gedachte.
Is sexualiteit niet net een van de mooiste instrumenten die gegeven zijn juist voor in het huwelijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 18:26
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
MARITIME853 schreef:
Helemaal waar.
De bijbel (het Woord van God) en ook de Here Jezus en Zijn apostelen leren, dat het gaat om een wandel in het geloof. Dat is groeien in geloof zoals een kind groeit naar volwassenheid.
Daar ligt mijn vertrouwen en zekerheid. Het begint met God lief hebben boven alles.

Hoi Maritime,

volgens mij zijn we het allemaal eens over het gegeven dat we op God mogen en kunnen vertrouwen. Volgens mij is daar geen discussie of gesprek voor nodig.

Ik zie wat je schrijft, en dat klinkt als een duidelijke richting. De Weg volgen. Verstandelijk helemaal mee eens.

De vraag in dit topic is of je ook aan kunt geven hoe je dat ervaart? In jouw keuzes iedere dag? Wat betekent voor jou bijvoorbeeld God lief hebben boven alles? Ik heb dat ook eens gezegd tegen mijn vrouw ....

Wat doe je wel of juist niet als je in geloof wandelt? En hoe reageert God daar op? Waar blijkt dat vertrouwen uit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 18:01
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
MARITIME853 schreef:
Herkenbaar, maar wel voor een huwelijks relatie.

uh, maar daar gaat het topic toch over? Maar nu je het zo neerzet. Ja, misschien dat het met een andere definitie van vlees ook over meer dan de huwelijksrelatie van toepassing is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 17:24
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
TESSYBEAR731 schreef:
Dus; 'Eerst het vlees, of eerst het hart?!' - Geen van beiden! Eerst God! En dan is de keuze als vanzelf niet gebaseerd op het één of het ander, maar op wat God je laat zien wat goed voor je is of niet.

en dan is er nog het hoofd ... ons verstand. Maar laat ik het niet complexer maken dan het al is.

Eerst God. Klinkt goed, maar wat betekend dat voor jou? Toch wachten en niets doen tot er ergens een overtuiging is gegroeid aan beide kanten?

Mij valt op dat twee personen allebei kunnen zeggen dat ze alles van God verwachten en God op de eerste plaats hebben, maar dan bedoelen dat hun eigen overtuiging te weten wat God bedoeld (eigen denken) voorop zetten. Eerst God betekent dan eerst het zelfde denken over wat God wil.
Of is het samen ervaren wat God wil?
Ik ben zo ook mijn tweede huwelijk gestart. Beide heilig ervan overtuigd dat deze relatie Gods wil voor ons leven was. Tijdens dat huwelijk werd erg duidelijk dat we beide een heel ander idee hadden van wat God van ons vroeg. De wegen zijn dan ook gescheiden ....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 17:10
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
KEITH722 schreef:
gerrit, je hebt mn posting niet aandachtig willen lezen zie ik al, je schrijft dit misschien dan ook met andere intenties, ik ga er verder niet op ina

Ik probeer nog steeds te begrijpen hoe christenvervolging bij dit topic past. Laat staan wanneer de christenvervolging nu ooit is gestart.

Ik begrijp ook niet welk punt jullie twee (Keith en Gerrit) proberen te maken. Het lijkt erg om vorm en vertrouwen te gaan en niet om de inhoud. Mag ik jullie allebei vragen om dat te proberen te verwoorden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 16:28
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
@Shanita:

Blijkt maar weer hoe makkelijk je het idee krijgt dat je iets moet doen van de ander. Zelfs al licht je alles toe met wat je bedoeld, dan kan de ander het er toch van maken. ;)

Ik ga jou niet vertellen wat jij zou moeten doen. Ik zou je wel wat waardevolle tips kunnen geven misschien, maar dat is helemaal buiten context van dit onderwerp. Dat zou dan niet zijn wat jij wel en niet moet doen, maar wat mij opvalt in jouw gedrag, wat ik waarneem (spiegelen). Daar zou je dan al of niet wat mee doen.

Het topic is volgens mij gestart over het punt hoe forumleden hier met elkaar omgaan. En in dit topic heb jij even iemand in de hoek gezet. een duidelijker voorbeeld is er niet van wat door de topicstarter volgens mij bedoeld wordt. Door jou te bevragen is mij duidelijk geworden dat jij vind dat we elkaar moeten opvoeden. En mijn indruk is dat er meer op deze manier op het forum zitten.

Wat goed bedoeld is als bijbels creert een bijbelse spraakverwarring (babel) en leidt zoals de ervaring leert altijd tot oorlog.

Het mooie van het forum is juist om te zien hoe anders we allemaal zijn en we toch allemaal de verbinding hebben in onze Maker. Al die andere mensen om me heen zijn spiegels waardoor ik mezelf beter kan leren kennen. Niemand heeft de waarheid in pacht (daar heeft babel voor gezorgt) maar samen kunnen we die wel ontdekken. Dat God van een ieder van ons houdt, zonder voorwaarden, gewoon zoals we zijn. Ieder met zijn nukken. Ik hoef niemand te veranderen, dat doet God wel. Wat een rust, wat een vrede, een Oase in deze wereld.

En wat ik geleerd heb van spiegels, de persoon waar je je het meest aan irriteert is je beste spiegel .... daar kun je het meeste van leren ....


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 18 januari 2013, 19:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 15:08
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
Lieve Shanita

Het forum zou ook een ontMOETingsplaats kunnen zijn. Waar je met elkaar deelt wat je bezig houdt. Waar je jezelf kunt zijn zonder dat je constant de maat wordt genomen en verteld hoe je dingen anders MOET doen.

Er bestaat zoiets als persoonlijke grenzen die als het goed is door anderen worden gerespecteerd. Daar zijn heel wat goede boeken over geschreven en het heeft mij heel wat jaartjes gekost om dit te leren.
het herkennen en respecteren van grenzen is een voorwaarde voor goede relaties.

Een van de grootste relatiekillers is het geven van ongevraagd advies. Advies heeft pas zin als een ander daarvoor open staat cq er om vraagt.

Voor mij betekent bij mezelf blijven dat ik binnen mijn grenzen blijft, op mijn eigen gebied. Dat ik het hebt over dingen waar ik zelf voor verantwoordelijk ben. Ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van medeforumleden?

Natuurlijk mag ik iemand aanspreken op zijn gedrag, maar dat hoeft niet via het forum zelf, dat kan via email. Dan kan iemand zijn bericht eventueel aanpassen en/of excuses aanbieden. Op het forum kan ik iemand bevragen, zoals ik dat hier bij jou doe.

Het is helemaal jouw keuze om te reageren zoals je dat doet. Ik herhaal alleen maar dat het verstandiger is om dicht bij jezelf te blijven en niet op het gebied van de verantwoordelijkheid van een ander te komen. Dat leidt bijna altijd tot oorlog, uitgelokt door degene die de grens overgaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 14:34
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
PETRA373 schreef:
enfin ik zou ophouden, maar jezus is er echt, de bijbel is een woord van waarheid en jezus houd van ons met een onvoorwaardelijke liefde, we hoeven niet eerst een perfecte cristen te zijn om zijn liefde te krijgen, daar ben ik bewijs van.

Dus niets zo fijn als een relatie met jezus hebben, zo veilig als hem vertrouwen en je leven aan hem geven, hoe de omstandigheden ook zijn.

Dankjewel Petra, dat is mijn Koning! Al mijn vertrouwen meer dan waard!

Hij nodigt uit: Kind, ik houd van jou. ik wil met je wandelen. Waarom loop je zo eenzaam rond? Geef me jouw verdriet, dat wil ik aanraken en wegnemen. Waarom deel je jouw pijn niet met me? Het zijn plaatsen die je donker houd voor mij.

Dat zegt Hij niet alleen tegen mij, maar tegen iedereen.
Ik heb ervaren dat Hij de pijn wegneemt, voorzover ik die echt met hem heb gedeeld.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 18 januari 2013, 17:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 13:45
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
[quote=GERRIT084]
Maar vaak heeft een oorzaak ook wel een gevolg door eigen handelen.
En wordt je uiteindelijk in een hoekje gedreven, waar je eigenlijk bijna niet meer uit kan komen.
En als het dan zover is, kan je nog één ding doen, Hem om hulp vragen, en dan ben je klein heel klein.
En je merkt het van zelf, als het zo ver mag komen, en soms moet dat komen in een mensen leven.
quote]

Hoi Gerrit,
bedoel je te zeggen dat een probleem vaak het gevolg is van eigen handelen?

Ik denk dat Annette (die voor mij de aanleiding was om dit topic te starten) graag een voorbeeld van je zou willen horen. In wat voor een situatie je Hem om hulp hebt gevraagd en hoe Hij je toen heeft geantwoord. En dat kan op een heel andere manier dan wat ik net beschreef. God heeft zoveel manieren om te antwoorden. Daarom juist dit topic.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 13:37
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
ANNETTE050 schreef:
Het zou zo fijn zijn als in dit topic getuigenissen zouden komen van christenen, die helemaal stuk zaten en hebben ervaren dat de Heere God hen uit een valstrik, of uit een moeilijke situatie, of vul maar in, geleid heeft.

en het mag geen lap van een verhaal zijn .... ;)

Ik wil graag een stukje delen van wat mij overkwam op een conferentie afgelopen april. Een conferentie van Leanne Payne over identiteit in Christus. Ik ben daar de tweede avond ziek (40 graden koorts) uit weggelopen. Erg heftig. Ik heb dat hele weekend gewandeld met God, hij heeft me zoveel verteld en bemoedigd. Om een stukje uit de dialoog met hem weer te geven;

-> Heer, moet ik nu morgen terug gaan en ze vertellen wat dit met me heeft gedaan?
Nee, dat is niet nodig. Ga eerst maar naar je hotel en ga even lekker slapen. Ik zal je zo wel wat laten lezen.
Ik ben in bed gevallen en werd enkele uren later wakker. Ik dacht:
-> ok ik moet iets gaan lezen maar wat dan? Heer, hoe zit dat?
Ga eerst maar lekker wat eten, dat lezen komt zo wel.
Ik gegeten, en had dus geen misselijkheid bij die koorts, maar nog steeds flinke koorts. Ik weer naar bed maar dacht:
-> maar Heer, ik moet wat lezen, ik zou niet weten wat. en ik ben zoooo moe.
Galaten 5.
-> Wat Galaten 5?
Lees dat maar eens
In die tekst zit zo het antwoord op mijn worsteling. Met name in vers [24] Wie Christus Jezus toebehoort, heeft zijn eigen natuur met alle hartstocht en begeerte aan het kruis geslagen. [25] Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst.
Ik krijg nu ik hier neer schrijf weer kippevel. Hoe treffend, maar hoe toepasselijk ook voor dit topic!
Ik was klaar met het weekend en reed terug naar huis.
Ik lag vroeg op bed, tegen een uur of 9.
Ga even bij Nico en Coby langs en laat je zegenen.
Ik heb me weer aangekleed en ben naar deze lieve mensen toegegaan. Ze waren net 5 minuten thuis van een vrienden weekend. Ik heb mijn ervaring gedeeld met Nico. Hij keek mij vol verwondering aan en sprak: Galaten 5? Daar hebben wij het het afgelopen weekend met elkaar telkens over gehad na aanleiding van een dagboekje. Hij heeft mij enkele stukken daaruit voorgelezen, ook weer zo relevant. Daarna me gezegend.
Ik kan alleen maar zeggen God is geweldig! Hij is een levende, sprekende God en oneindig wijs!

Vertrouwen? het heeft zoveel lagen! Vetrouwen dat Hij bestaat. Vertrouwen dat Hij er is, ook al hoor ik Hem even niet; Vertrouwen dat Hij mij heeft gemaakt zoals ik ben, dat ik mag zijn wie ik ben; Vertrouwen dat hij onvoorwaardelijk van mij houdt; Vertrouwen dat ook al maak ik een verkeerde keuze, ik meer over mezelf leer en dat dit altijd goed is; Vertrouwen dat Hij naar mij toekomt als ik naar hem toega. Dat Hij spreekt als ik luister. Dat in hem alleen maar vrede is. Dat Hij morgen dezelfde is als vandaag!

-> Heer, kan ik dit wel delen? op deze manier op dit forum?
Getuig gewoon van Mijn liefde. Laat mij maar zorgen voor de rest ...

P.S. Geweldig om een dagboek bij te houden om al dit soort gesprekken vast te houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 12:56
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
GERRIT084 schreef:
Ben het bijna met beiden eens, bijna helemaal, maar laten we niet vergeten, dat heel ons leven, eigenlijk een leerproces is, tot je laatste snik.
En je leert elke dag, sommige een beetje, en anderen weer een hele hoop, als ik van uit mijn eigen leven kijk.
Nog steeds, en als ik eens terug fietst in mijn geheugen, kom ik uit op die eerdere opmerking, het doen op mijn eigen eigenwijze manier.
Maar uiteindelijk, als je dichter met Hem leeft, en mag leven, er een heleboel duidelijk wordt, en je kan zeggen, ik, wie was ik ook al weer.

Gerrit, ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld: als ik nu denk dat ik iets volgens de wil van God doe kan later blijken dat ik dat verkeerd had begrepen. Dat is leren.

Hoe verhoud zich dit nu tot jouw vertrouwen in God?


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 18 januari 2013, 12:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 12:49
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
SHANITA130 schreef:
Ja, of een juffrouw die het kind in de hoek zet. Dan kan het nadenken over zijn zonden, juist omdat er minder prikkels zijn in die hoek, en dan kan hij tot zijn verstand komen en begrip.

Begrijp je wat ik bedoel met dicht bij jezelf blijven? Dit is dus niet dicht bij jezelf blijven.

Wat je hier doet is precies waar het om gaat. Er zijn mensen op dit forum die proberen anderen op te voeden. Ik denk dat er heel wat leden zijn die daarvoor niet op het forum komen en hard weglopen als ze dat meemaken.

By the way, in mijn beleving is iemand in de hoek zetten, iemand duwen, en dat lokt altijd verdediging uit. Er zullen maar weinig mensen zijn die dat niet zo zullen beleven. Maar deze zullen zeker bestaan.


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op vrijdag 18 januari 2013, 13:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 11:31
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
ANNA415 schreef:
God is voor de volle 100% te vertrouwen,.
Alleen zeggen wij te vaak 'ikke zelf doen'

Hoi Anna, boeiend. Als ik jouw reactie lees dan denk ik; maar ik moet toch ook dingen zelf doen? De problemen ontstaan juist als ik dingen niet zelf doe.

Ik herken het probleem als ik zeg; "iike op mijn manier doen"

Ik mag vertrouwen dat als ik dingen op zijn manier doe (naar zijn wil) dat dat altijd zegen geeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: vrijdag 18 januari 2013, 11:25
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
SHANITA130 schreef:
Zoeker schreef:
Het is zo eenvoudig als je gewoon dicht bij jezelf blijft..Inderdaad, dicht bij jezelf blijven héél goed gezegd, in die zin dat dat zo waar is! en probeert te kijken waar je iets voor een ander kunt betekenen of waar je zelf iets zou kunnen leren. Als jij dan vind dat ik een haar beter ben, God zij dank!

Hmm, als je het eens bent met het punt dat je het beste dicht bij jezelf kunt blijven, waarom reageer je dan zo op Gerrit? Je bent hem aardig de les aan het lezen, vertellen over wat hij wel en niet moet doen. dat is in mijn beleving helemaal niet dicht bij jezelf blijven.

Dicht bij jezelf blijven in dit geval zou betekenen dat je aangeeft dat Gerrit jou met zijn woorden heeft gekwetst. En dan iets verteld over hoe en waarom. Dan geef je hem de mogelijkheid om te kijken of het zijn bedoeling was jou te kwetsen en daar iets mee doen. Nu duw je hem in de verdediging en gaat het niet meer om het punt dat hij probeerde te maken.

je komt op mij nu over als een belerende moeder die het kind even op zijn plek zet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 21:28
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
JOL252 schreef:
Nogmaals, er zijn er in een relatie TWEE voor nodig om in balans met elkaar te blijven. Je oplossing door te danken voor net dát stukje wat dan zorgt voor vermeerdering van positieve zaken kan in sommige gevallen prima werken door van verzuurd denken naar overwinnend denken te gaan maar lijkt ook op de kracht van het positieve denken en het TJAKKA van Emiel Ratelband. Het is mij een ietsiepietsie te simpel gedacht en legt de zwaarte van een probleem in een relatie teveel op het bordje van degene die bidt voor het probleem waar de ander niet de verantwoording neemt en niet vecht voor verandering.

Wat ik aangaf geldt natuurlijk aan beide kanten in een relatie. Als beide partijen in een huwelijksrelatie naar de wil van God bidden dan ziet het al heel wat positiever uit. Maar de echte kunst zit hem en natuurlijk in om samen te bidden, met hetzelfde positieve verlangen. Dat is het drievoudig snoer. Waar twee of drie bidden naar Gods wil... dan kun je bergen verzetten!

Maar de realiteit: Hoe vaak wordt in een huwelijk samen gebeden naar de wil van de Heer? Ik heb ervaren dat mijn huwelijken daar in te kort zijn geschoten. Daar heb ik de borden laten vallen. En de discussie over wie dan wanneer zijn verantwoordelijkheid niet heeft genomen hoort bij het opruimen van de scherven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 21:03
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
GERRIT084 schreef:
Precies dat zette ik ook, met niemand is een haar beter, bedoel ik ook iedereen, ook ik, en dat zette ik ook meteen (om misverstanden te voorkomen)
En het of topic gaan, in het verleden heb ook ik mij daar aan schuldig gemaakt, maar dat hoeft dan toch geen herhaling op herhaling te worden.
En of God met je, bezig is geweest, ik denk nog steeds, met iedereen.
Als Hij ons zou loslaten, dan zijn wij allemaal on geleide projectielen, maar wij kunnen er wel aan bijdragen, allemaal een geleide te zijn?!

Ik draag graag bij ;) En ja, God is nog lang niet met me klaar ... daarom leef ik ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 19:24
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
JOL252 schreef:
En nog iets... als God leidt en bestuurd ... zal Hij sommige vragen niet inwilligen of verhoren... of op Zijn wijze.. die niet altijd door de goegemeente gezien wordt als van God. Ik kan er over uitwijden maar ik zal 1 ding noemen: ik heb gevraagd, ik heb gebeden, geroepen in alle vormen van onderwerping aan "Zijn wil" (vaak zoals dat wordt geïnterpreteerd door de beminde gelovigen)... maar de antwoorden op die vragen en smeekbeden ontving ik niet. Het liep anders ...

Nee, ik zal de laatste zijn die zegt dat het simpel is. In het vragen lijkt het namelijk te gaan om de vraag achter jouw vraag. Er is voor mij een wereld open gegaan door na te denken over de Law of Attraction: Alles waar je aandacht aan geeft daar krijg je meer van. Dat lijkt een scheppingsorde te zijn, net zoiets als de zwaartekracht; die is er altijd! Als ik een kopje in mijn hand heb en deze los laat dan valt hij echt kapot. Als een kopje kapot is gevallen heeft het weinig zin te kijken naar dat kopje, maar is de vraag waarom je het hebt losgelaten, dat is wat je zelf hebt gedaan, daar kan de zwaartekracht niets aan doen.

Als je vindt dat je in een relatie te kort komt en je focussed daar je aandacht op (bijvoorbeeld door te bidden voor meer aandacht voor jezelf) dan draait de energie, de pijn (de vraag achter de vraag) om het gebrek aan aandacht. Laat je daar nu net meer van krijgen: Meer gebrek aan aandacht. Ja maar, ik vroeg toch om het wegnemen van dat gebrek? Een dankgebed voor de aandacht die je krijgt, de dankbaarheid, (ook al is het maar een klein beetje) zorgt voor vermeerdering van aandacht die je zult ontvangen.
Daar lijkt bidden naar Gods wil om te draaien ...

Als ik met die spiegel naar mijn eigen gebeden kijk, wow, wat heb ik dan voor een onheil over mezelf afgeroepen. En dan vraag ik me af, waarom heb ik dat niet eerder geleerd? Ja, ik ken heel veel bijbelteksten, en nu herken ik dat de echte betekenis bij mij tot voor kort niet is overgekomen ... Het is wijsheid die verborgen lijkt te liggen achter de Bijbel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 19:02
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
GERRIT084 schreef:
Ik probeer het, doe je mee?

Hoi Gerrit.

Ik heb geleerd dat proberen betekent dat het niet gaat gebeuren Knipoog smiley

Ik doe liever niet mee aan het beter proberen te zijn dan anderen. Ik wil gewoon doen wat goed is: Gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik hoef niemand te overtuigen, dat doet God wel op Zijn manier op Zijn tijd. Hij heeft ook zo veel geduld gehad met mij Lachende smiley

Ik heb vanmiddag een nieuw topic geopend omdat het gesprek in een ander topic helemaal off-topic ging. Ik denk dan: wat een enthousiasme. Maar ik heb zelf de keuze om daar in mee te gaan of om zelf het nieuwe gesprek te faciliteren.

Het is zo eenvoudig als je gewoon dicht bij jezelf blijft en probeert te kijken waar je iets voor een ander kunt betekenen of waar je zelf iets zou kunnen leren. Als jij dan vind dat ik een haar beter ben, God zij dank!


Laatst aangepast door
ZOEKER064
op donderdag 17 januari 2013, 19:03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 17:52
BerichtOnderwerp: Tuusen Bijbel en Babylon
 
GERRIT084 schreef:
En ik ben geen haar beter........
Wat is het toch met ons mensen, is er eigenlijk wel een mens, die een haar beter is?!

Wat houdt jou tegen om wel een haar beter te zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 17:45
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag
 
JOL252 schreef:
Ik weet dat ik nu de spreekwoordelijke luis in de pels ben maar voor mij is er de vraag.... of God daadwerkelijk altijd die man en die vrouw samen voegde... Wat is werkelijk door God samengebracht/ gevoegd en wat door mensen...

Geweldig voorbeeld toch om te zien hoe Jezus onze keuzes samenbrengt met de keuzes van God .... daar zit het Mysterie!!!
Vraag en je zult ontvangen. We krijgen altijd wat we vragen! Ook al beseffen wij de consequenties niet .... en ook al lijkt dat niet het beste voor ons.
De boodschap van Jezus: leef je keuzes uit, laat je ja ja zijn, wees je woord, daarin volgen we het voorbeeld van God die is ook betrouwbaar, Zijn woord houdt altijd stand. Dat werkt uiteindelijk altijd tot zegen. ook al zal het vaak tot op blaren zitten leiden. Dat is kennelijk de enige manier waarop ik als mens leer. Maar leven met God kan zoveel genezen! Het kan iedere relatie herstellen. Niets is onmogelijk. Dat heet ook vertrouwen in God!

In de moeiten van het huwelijk ligt de schat van het leven. A blessing in disguise! Ik leer mezelf te veranderen, naar Zijn beeld. De ander uitnemender te achten dan mezelf ... in de praktijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064 (61)





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: donderdag 17 januari 2013, 16:26
BerichtOnderwerp: Je kunt vertrouwen op God - ervaar je dat?
 
Inleiding tot een open gesprek.

'k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God
want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot
Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij
'k zie naar hem op en weet Hij is mij steeds nabij.


Een bekend lied wat over dit thema gaat. Het is ook mijn gebed dat jij dat zo mag ervaren, dat je God zo innerlijk mag kennen.

god- en mensbeeld
Volgens mij ligt de kern van de vraag besloten in ons beeld van God. en ik denk dat er heel wat verschillende Godsbeelden zijn.
En daar hangt direct een mensbeeld aan vast. Heb ik als mens een vrije wil? Maak ik de keuzes of moet God dat doen?

De vraag die ik neer wil leggen is wat dat in de praktijk van elke dag betekent. Hoe merk jij dat je God kunt vertrouwen? Betekent dit dat je al jouw vragen bij Hem neerlegt en dat Hij je dan antwoord geeft? En hoe dan?

Ik vraag je om geen kennis in de zin van weetjes te delen maar juist jouw ervaring.
Het is hierbij geen schande om te delen dat je God helemaal niet in jouw leven ervaart. Dat je gelooft dat wat je weet waar is en God uiteindelijk jouw vertrouwen in Hem zal belonen.

Ik moet denken aan de film Meet Joe Black waar een vader twee dochters heeft. De oudste dochter ervaart haar leven lang de liefde niet van haar vader. Dat zou een godsbeeld kunnen zijn wat jij ook hebt. De afstandelijke God die met Zijn dingen bezig is en natuurlijk geen tijd heeft voor iemand zoals ik. Maar ik weet dat Hij mij beschermt tegen vijanden, dat hij zorgt voor eten ..

Zo is er ook een Godsbeeld waarin God alle problemen oplost of in ieder geval op zou moeten lossen. Als Hij besluit dat niet te doen dan is dat kennelijk Zijn wil. Ik denk hierbij aan Bruce Almighty, waar het idee van geeltjes wordt gebruikt voor vragen die we aan God stellen. Dat beeld heb ik eigenlijk ook voor het grootste deel van mijn leven gehad. De film eindigd dan erg ontnuchterend: God die aangeeft dat hij ons alles heeft gegeven om de antwoorden te vinden. Ik herken dat.

Die laatste film geeft een beetje aan hoe mijn beeld van God zich ook heeft veranderd. Van een manier van bidden die draaide om vragen en oplossingen buiten mezelf naar een manier van biden die draait om danken voor dat wat God al heeft gegeven, in Zijn schepping en in Jezus die ons de weg naar de Vader weer heeft laten ontdekken.

Hij laat mij de keuze
Mijn vertrouwen in God is dat Hij met mij wil wandelen en dat Hij mij zo ontmoet dat ik Hem en daarin mezelf steeds beter mag leren kennen. Dat is voor mij in Zijn koninkrijk wandelen, nu vandaag, en alles met Hem delen. Hij is mijn bron van weten in mij. Daar kan kennis zich in spiegelen. Hij laat me zien welke keuzes ik heb die er echt toe doen en dat is in de praktijk bijna altijd een keuze die te maken heeft met onderliggende angst. Wat ik ervaar is dat de keuze die angst overwint leidt tot vrede.

Mijn vertrouwen in God is dus uiteindelijk een vertrouwen dat als ik kies om mijn angst te overwinnen en daarin achter Hem aanloop dit altijd leidt tot groei, groei van inzicht en ervaring van vrede.

God spreekt door iedere situatie
Daaraan vast zit de overtuiging dat alles wat op mijn pad terecht komt (altijd nu) een antwoord is op een (vaak onbewuste) vraag. Dat dit ook een van de belangrijkste manieren is waarop God tot mij spreekt.
Dat herkennen geeft vertrouwen.

God is nog zoveel groter! En Hij woont in jou, zoek en je zult Hem vinden. Stap in Zijn koninkrijk en vertrouwen is geen vraag meer maar een diamant!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van ZOEKER064
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5