ChristianMatch
 


Forum

onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 12:53
 
Op verzoek even een inleiding op dit boeiende en vaak controversiele onderwerp. Het is even lezen, maar het lijkt me wezenlijk om deze inleiding door te lezen voor je reageert. Het staat niet voor niets in de categorie Bijbel en bijbelstudie.

In deze inleiding zal ik wat kopjes gebruiken, misschien is het handig om in de gesprekken aan te geven over welk deelonderwerp je het wilt hebben. Graag niet telkens de hele inleiding overnemen in de reactie!

Ik denk dat het goed is om te begrijpen in welke context deze uitspraak staat. Het is een uitspraak uit de Heidelbergse Catechismus (verder HC) uit 1563. In opmerkingen in andere topics komt wel eens naar voren: Ach die oude boeken, daar heb je nu toch niets meer aan. Nou, die oude boeken zijn nog erg relevant voor het leven en geloven in de traditioneel gereformeerde kerken. Ze horen bij het bestaansrecht van de Gereformeerde Gezindte. Het gesprek over dit onderwerp heeft alleen zin als je beseft waar het vandaan komt en waarom dat is geschreven.

Rol van de HC
Voor degenen die niet weten wat dat is en wat de rol daarvan is eerst het volgende.
Voor de meeste kerken in de zogenaamde Gereformeerde gezindte is de HC iets wat ze uit hun hoofd moeten/moesten kennen om belijdenis te kunnen doen. Verder is het zo dat nog steeds van ambtsdragers (dominee, ouderling en diaken) gevraagd wordt deze belijdenis te ondertekenen als leidraad voor hun functioneren.
De HC was het basisonderwijs van de Bijbel. Het omvat alles wat je moet weten om te kunnen zeggen dat je geloofd. En zo geloofd dat je ook aan het Avondmaal mee mag/kunt doen. Het is de basis geloofsleer die in 52 zondagen kan (of misschien beter gezegd moet) worden uitgelegd, telkens weer, jaar na jaar.
Dit is ook de reden waarom tot op vandaag in menig gereformeerde kerk nog twee diensten worden gehouden, dat is iets wat in de Dordtse Kerkorde (1619) is vastgelegd:
Artikel 68
De dienaars zullen alomme des zondags, ordinaarlijk in de namiddagse predikatie, de somma der christelijke leer in de catechismus, die tegenwoordig in de Nederlandse kerken aangenomen is, vervat, kortelijk uitleggen, alzo, dat dezelve jaarlijks mag geëindigd worden, volgende de afdeling van de catechismus zelve daarop gemaakt.

Mooi he? De Nederlandse kerken. In opdracht van de overheid!

Indeling van de HC
Belangrijk om te beseffen dat de HC dus draait om geloofsonderwijs en dat de HC een hoofdindeling kent in drie onderdelen die ook bewust in deze volgorde staat: Onze Ellende, Onze Verlossing, Onze Dankbaarheid. Belangrijk even is de balans hierin: 1 zondag inleiding, 3 zondagen onze Ellende, 27 zondagen over onze Verlossing en 21 zondagen over onze Dankbaarheid. Ik zou bijna zeggen dat de beleving destijds was: over die Ellende hoeven we niet zoveel te zeggen, kijk om je heen en je ziet waarom we verlossing nodig hebben, daar gaan we het met elkaar over hebben. We hebben Jezus nodig en daar gaan we het het grootste deel van de tijd over hebben.
Dat is dus de context van de opmerking onbekwaam tot enig goed, geneigd tot alle kwaad. Vanuit de geachte van de schrijvers niet om ons depressief te maken of om ons in de modder te drukken, maar een uitnodiging om Christus aan te nemen en dan een leven te leiden uit dankbaarheid, uit nederigheid. Om te beseffen dat alles wat we hebben het resultaat is niet van onszelf maar van het werk van Jezus in ons.

Tegenover de roomse leer
Als volgend inleidend punt wil ik aangeven dat de HC geschreven is in de tijd van de reformatie, een tijd waar de roomse leer van de goede werken centraal stond. Ook dat is een belangrijk stuk context. De roomse kerk verkondigde in die tijd dat geld geven aan de kerk gold als een goede daad waar je je behoud mee kon kopen. Bijvoorbeeld door relikwieën te kopen of aflaten voor overleden personen.
Ik zou hier even een dikke streep onder willen zetten, ik hoop dat je duidelijk is in welke situatie de HC is geschreven en dat deze documenten / leer nog steeds deel uitmaken van het DNA van de gereformeerde gezindte.

OTEGGTAK
Tja, hoog tijd voor de gewraakte opmerking Onbekwaam Tot Enig Goed en Geneigd Tot Alle Kwaad.

Het is de afsluiting van zondag 2. Voor de volledigheid in een beetje allerdaags nederlands, volgens de versie die de GKV gebruikt.
Zondag 2
Vraag 3: Waaruit kent u uw ellende?
Antwoord: Uit de wet van God1.
1 Rom. 3:20.

Vraag 4: Wat eist God in zijn wet van ons?
Antwoord: Dat leert Christus ons in een samenvatting, Matteüs 22:37-40: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten1.
1 Deut. 6:5; Lev. 19:18; Mar. 12:30, 31; Luc. 10:27.

Vraag 5: Kunt u dit alles volbrengen?
Antwoord: Nee1, want naar mijn aard ben ik erop uit om God en mijn naaste te haten2.
1 Rom. 3:10, 20, 23; 1Joh. 1:8, 10. 2 Gen. 6:5; 8:21; Jer. 17:9; Rom. 7:23; 8:7; Ef. 2:3; Tit. 3:3.

Let wel, het doel van de schrijvers is dus om duidelijk te maken waarom we Jezus als verlosser nodig hebben. Wij kunnen (en hoeven) niet aan Gods hoge eisen voldoen.
Wat de schrijvers ook doen is de leer verantwoorden vanuit de bijbel, er worden op dit punt 6 bijbelteksten gegeven die de uitspraak moeten ondersteunen. Die teksten geven meer duidelijkheid over de uitspraak.
De uitspraak geneigd tot alle kwaad komt een zondag later aan de orde, als drie standaard vragen die zondag 2 heeft opgeroepen worden besproken:

Zondag 3
Vraag 6: Heeft God de mens dan zo slecht en verkeerd geschapen?
Antwoord: Nee, God heeft de mens goed1 en naar zijn beeld geschapen2, dat wil zeggen: in ware gerechtigheid en heiligheid, opdat hij God, zijn Schepper, naar waarheid kennen, Hem van harte liefhebben en met Hem in de eeuwige heerlijkheid leven zou, om Hem te loven en te prijzen3.
1 Gen. 1:31. 2 Gen. 1:26, 27. 3 Ef. 4:24; 2Kor. 3:18; Kol. 3:10.

Vraag 7: Waaruit komt deze verdorven aard van de mens dan voort?
Antwoord: Uit de val en de ongehoorzaamheid van onze eerste voorouders, Adam en Eva, in het paradijs1; want daar werd onze natuur zo verdorven, dat wij allen in zonden ontvangen en geboren worden2
1 Gen. 3; Rom. 5:12, 18, 19. 2 Ps. 51:7; Joh. 3:6.

Vraag 8: Maar zijn wij zo verdorven, dat wij helemaal onbekwaam zijn tot iets goeds en uit op elk kwaad?
Antwoord: Ja1, behalve wanneer wij door de Geest van God opnieuw geboren worden2.
1 Gen. 6:5; 8:21; Job 14:4; 15:14, 16, 35; Jes. 53:6. 2 Joh. 3:3, 5; 1Kor. 12:3; 2Kor. 3:5.

Tja en daar ligt dan de bom en ik denk de kern van de controverse. Het mensbeeld dat hier wordt geschetst is niet het mensbeeld van de moderne opvoeding of cultuur. Maar hier ligt voor de Gereformeerde Gezindte de bron van de boodschap van de kerk. Daarom moeten we evangeliseren. Ieder mens heeft verlossing nodig. Hier zit voor mij ook een van de lastigste aspecten van het evangeliseren.

Baptisten en Evangelischen
Tja en wat zeggen baptisten en evangelischen hier nu van? En dan bedoel ik niet individuele gelovigen, maar de kerkgemeenschappen? Ik ben ervan overtuigd dat als je in de statuten gaat kijken, dat je zult vinden dat die op dit punt (noodzaak van de verlossing) hetzelfde zeggen. Maar daar ga ik zelf eens goed naar kijken. Volgens mij is het verschil kleiner dan wordt gedacht.

Haat en Liefde
Volgens mij draait veel om de interpretatie van het woord haten. Vandaag de dag wordt dat erg gekoppeld aan begrippen als wrok en wraak. Hoe ik heb geleerd tegen dit woord aan te kijken is: liefde en haat zijn elkaars tegenpolen. Als ik van iemand houd dan keer ik me naar hem/haar toe, iemand haten is de omgekeerde beweging: ik draai me van iemand af.
Als ik tegen iemand zeg met jou wil ik niets te maken hebben of sterker, als je iemand mijdt dit op jouw pad komt, dan valt dat in deze context onder haten. Dat helpt mij ook het liefhebben van mijn vijanden op een goede manier te plaatsen: mijn vijanden liefhebben betekend dat ik ze aandacht geef, aandacht voor hun belangen en ze probeer te begrijpen in hun relatie met God.
Daarmee kom ik op het laatste punt van deze inleiding.

Oude en Nieuwe mens
In het nieuwe testament wordt op verschillende plekken gesproken over de zogenaamde oude en nieuwe mens. De HC vindt dit erg belangrijk en besteed daar veel aandacht aan. Iets meer dan een half jaar verder:

Zondag 33
Vraag 88: Waarin bestaat de ware bekering van de mens?
Antwoord: In het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens1.
1 Rom. 6:4-6; 1Kor. 5:7; 2Kor. 7:10; Ef. 4:22-24; Kol. 3:5-10.

Vraag 89: Wat is het afsterven van de oude mens?
Antwoord: Oprechte droefheid, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben. En ook dat wij deze zonden hoe langer hoe meer haten en ontvluchten1.
1 Joël 2:13; Rom. 8:13.

Vraag 90: Wat is het opstaan van de nieuwe mens?
Antwoord: Hartelijke vreugde in God door Christus1 en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven2.
1 Jes. 57:15; Rom. 5:1, 2; 14:17. 2 Rom. 6:10, 11; Gal. 2:19, 20.

Vraag 91: Maar wat zijn goede werken?
Antwoord: Alleen die uit waar geloof1, naar de wet van God2 en tot zijn eer3 gedaan worden, maar niet die op onze eigen mening of op geboden van mensen gegrond zijn4.
1 Rom. 14:23. 2 Lev. 18:4; 1Sam. 15:22; Ef. 2:10. 3 1Kor. 10:31. 4 Jes. 29:13, 14; Ezech. 20:18, 19; Mat. 15:7-9.

Mooi deze definities. De spannende vraag is dan ook of niet christenen in de zin van de HC goede werken kunnen doen. Laat ik zeggen dat ik Gods Geest en Zijn werken bemoedigend vaak tegenkom in niet-christenen.

Hiermee geef ik het onderwerp met Liefde aan jullie. Dat is mijn intentie, om begrip te kweken voor dit belangrijke onderwerp. Begrip voor onze voorvaderen en begrip voor kerken die proberen hierin zo dicht als ze kunnen bij Gods wil te blijven door zo dicht mogelijk bij de bijbel te blijven. Ga er alsjeblief in Liefde mee om. Dat is mijn gebed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 14:03
 
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om te weten waarom en wanneer de HC geschreven is. Zoals je schreef is de HC nog in veel kerken erg belangrijk. Belangrijk lijkt mij ook hoe er met deze vragen omgegaan wordt en hoe dit op de mensen overgebracht wordt. Helaas gebeurt dit niet altijd op een goede pastorale wijze.
Het erkennen van het geneigd zijn tot (alle) kwaad is geen eindconclusie, maar een beginpunt. Vandaar uit kan je verder, want God heeft zich naar de mensen geneigd. (En belangrijk lijkt mij helderheid over wat onder 'goed' wordt verstaan. Dat kan een hoop verwarring voorkomen).
Niet in staat tot enig goed, als je probeert een goed christen te zijn? We zijn toch geschapen naar Gods beeld, en daarom toch ook in staat om goede dingen te doen? Het kan je intentie (het gericht zijn op het goede) toch zijn om te leven naar het gebod van God: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf? Je kunt toch proberen te leven zoals Paulus zegt in Romeinen 12: Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven?
Dat je daarin vaak tekort schiet, weet een ieder. Je schuld belijden (ontferm u Heer) heeft niet als doel om een schuldgevoel op te roepen. Het heeft als doel om als bevrijde mensen met vreugde je weg verder te mogen gaan. Als het geloof niet als bevrijding wordt ervaren mis je toch een hoop levensvreugde. En kan je je hulpeloos maar schuldig blijven voelen. En dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZOEKER064





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 20:42
 
JANS221 schreef:
Het erkennen van het geneigd zijn tot (alle) kwaad is geen eindconclusie, maar een beginpunt. Vandaar uit kan je verder, want God heeft zich naar de mensen geneigd. (En belangrijk lijkt mij helderheid over wat onder 'goed' wordt verstaan. Dat kan een hoop verwarring voorkomen).

Ja Jans, dat is precies de bedoeling van de HC: Voor een gelovige is dat het beginpunt. Als je dan Jezus aanneemt veranderd de situatie. Dan wordt je wil vernieuwd dan wordt de nieuwe mens geboren. Het idee is dat

Niet in staat tot enig goed, als je probeert een goed christen te zijn? We zijn toch geschapen naar Gods beeld, en daarom toch ook in staat om goede dingen te doen? Het kan je intentie (het gericht zijn op het goede) toch zijn om te leven naar het gebod van God: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf? Je kunt toch proberen te leven zoals Paulus zegt in Romeinen 12: Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven?

Nou, volgens de schrijvers van de HC kan dat alleen maar als jede verlossing door Jezus hebt ontvangen. dat is het idee: aan de vruchten kun je de boom herkennen. Als je ziet dat iemand leeft naar Gods gebod dan weet je dat Gods geest in hem aan het werk is, en dan zit je niet meer in die beginsituatie.

Dat je daarin vaak tekort schiet, weet een ieder. Je schuld belijden (ontferm u Heer) heeft niet als doel om een schuldgevoel op te roepen. Het heeft als doel om als bevrijde mensen met vreugde je weg verder te mogen gaan. Als het geloof niet als bevrijding wordt ervaren mis je toch een hoop levensvreugde. En kan je je hulpeloos maar schuldig blijven voelen. En dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling.

Het punt is dat dat begin gedrag niet zomaar weg is. Het is een leven lang strijden tegen die oude ik, die oude mens met zijn rare neigingen. En als je niet oppast dan kan die je zo weer meeslepen.

Een groeiproces dus, je leven lang door, en constant nieuwe dingen ontdekken, dingen waar je weer aan kunt werken, waar het leven weer mooier van wordt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARGRIET020





Berichten: 34

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 23:09
 
Haat/Liefde
Zoeker schrijft: Als ik tegen iemand zeg met jou wil ik niets te maken hebben of sterker, als je iemand mijdt dit op jouw pad komt, dan valt dat in deze context onder haten. Dat helpt mij ook het liefhebben van mijn vijanden op een goede manier te plaatsen: mijn vijanden liefhebben betekent dat ik ze aandacht geef, aandacht voor hun belangen en ze probeer te begrijpen in hun relatie met God.

Als je dit schrijft dan ben ik zo blij dat God God is en dat Hij dus het haten kent maar ook zoo met ons begaan is uit Liefde. Die twee woorden passen dus ook bij God. Hij wil dus wel iets met ons te maken hebben, ONDANKS het feit dat Hij die zonde haat waardoor wij besmet rondlopen op deze aardbol. En wat God doet is iets waar wij als mens enorm veel moeite mee hebben. Probeer maar eens voor iemand te bidden of de ander te zegenen die je haat… dàt is moeilijk! Daarvoor moet je een hele hoop liefde hebben maar ook woorden als geduld, opoffering, zelfbeheersing, lankmoedigheid, goedertierenheid en wel meer van dit soort woorden. Ik denk dat het een hele bevrijding is als iemand in staat is om voor de ander te bidden waar hij mee in de clinch ligt…. Maar dan wel vanuit DIE houding die niet ligt in de lijn zoals jij hem zelf voor ogen hebt; maar met intense ontferming.

Daar houdt het niet op… want dan begint het pas…. Hoe laat je zo’n persoon bij God? En ga je niet weer zelf met die persoon aan de slag en in gevecht? Vragen waar ik nog niet uit ben en dagelijks nog mee worstel. Misschien heeft iemand de clue??

Het volgende dat zoeker aanhaalt en waarop ik wil reageren is het ontstaan van de nieuwe mens. Vraag/antw. 89, 90,91.

Daarvoor is mijn enig antwoord eigenlijk: LICHT!!
Wandel in het licht en het zal je geopenbaard worden. Het licht verdringt de duisternis en zet alles in de ruimte. Daardoor is er geen gedwongen Liefde meer dat een vorm van 'moeten' inhoudt of 'verplichting' (voor de vorm) maar dat dan een intens en oprecht willen wordt. Daarmee krijgt het leven dan een nieuwe glans, omdat de drang om God te loven en te eren dan de eerste levensbehoefte wordt. En laten we wel wezen; wat is nou de reden waarom wij op de aarde gezet werden? Toch maar één reden? Om Gods eer groot te maken en Hem te loven en te prijzen!!

Efeziërs 5: 8 -20.
8 want eens was u duisternis maar nu bent u licht, door uw bestaan in de Heer. Ga de weg van de kinderen van het licht. 9 Het licht brengt goedheid voort en gerechtigheid en waarheid. 10 Onderzoek wat de wil van de Heer is. 11 Neem geen deel aan de vruchteloze praktijken van de duisternis maar ontmasker die juist, 12 want wat daar in het verborgene gebeurt, is te schandelijk voor woorden. 13 Maar alles wat door het licht ontmaskerd wordt, wordt openbaar, 14 en alles wat openbaar wordt, is zelf licht. Daarom staat er: ‘Ontwaak uit uw slaap, sta op uit de dood, en Christus zal over u stralen.’
15 Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. 16 Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd. 17 Wees niet onverstandig, maar probeer te begrijpen wat de Heer wil. 18 Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen 19 en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer 20 en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.


Laatst aangepast door
MARGRIET020
op zondag 20 januari 2013, 23:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CAROLINEA870





Berichten: 21

BerichtGeplaatst: donderdag 16 mei 2013, 20:18
 
Ik denk dat het zo zit:

Mensen kunnen wel goede werken doen, het is bijv. goed om je buurvrouw een kopje soep te brengen.

Maar ze zullen nooit helemaal zo zijn zoals God ze bedoelt heeft.

Over alles wat een mens doet zit zondesmet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HEIDE936





Berichten: 434

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 10:56
 
CAROLINEA870 schreef:
Ik denk dat het zo zit:

Mensen kunnen wel goede werken doen, het is bijv. goed om je buurvrouw een kopje soep te brengen.

Maar ze zullen nooit helemaal zo zijn zoals God ze bedoelt heeft.

Over alles wat een mens doet zit zondesmet.



Dat laatste zinnetje is ook zeker waar Carolina.
Afhankelijkheid, is daarom ook geen product van de mens uit.
Er is geloof voor nodig om dingen te leren verstaan.

Mozes,ja,een doodslager.. moest het volk gaan leiden.
Maar,wat zal er door hem zijn heen gegaan..wanneer hij zag op zijn gruweldaad?..

God handelt dus duidelijk anders...


Laatst aangepast door
HEIDE936
op vrijdag 17 mei 2013, 11:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 18:34
 
CAROLINEA870 schreef:
Ik denk dat het zo zit:

Mensen kunnen wel goede werken doen, het is bijv. goed om je buurvrouw een kopje soep te brengen.

Maar ze zullen nooit helemaal zo zijn zoals God ze bedoelt heeft.

Over alles wat een mens doet zit zondesmet.

Over alles? Dus echt... alles? Ik krijg een beetje onbestemd iets hierbij, zo van.. het maakt allemaal niet uit, het is toch verpest en voor veel mensen is dit een reden om het dan ook maar op te geven.

We zijn toch ook gemaakt naar Zijn beeld en voorbestemd tot die goede werken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 18:40
 
Ik zag het even later na mijn posting... maar ik quote het toch nog even...

JANS221 schreef:
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om te weten waarom en wanneer de HC geschreven is. Zoals je schreef is de HC nog in veel kerken erg belangrijk. Belangrijk lijkt mij ook hoe er met deze vragen omgegaan wordt en hoe dit op de mensen overgebracht wordt. Helaas gebeurt dit niet altijd op een goede pastorale wijze.
Het erkennen van het geneigd zijn tot (alle) kwaad is geen eindconclusie, maar een beginpunt. Vandaar uit kan je verder, want God heeft zich naar de mensen geneigd. (En belangrijk lijkt mij helderheid over wat onder 'goed' wordt verstaan. Dat kan een hoop verwarring voorkomen).
Niet in staat tot enig goed, als je probeert een goed christen te zijn? We zijn toch geschapen naar Gods beeld, en daarom toch ook in staat om goede dingen te doen? Het kan je intentie (het gericht zijn op het goede) toch zijn om te leven naar het gebod van God: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf? Je kunt toch proberen te leven zoals Paulus zegt in Romeinen 12: Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven?
Dat je daarin vaak tekort schiet, weet een ieder. Je schuld belijden (ontferm u Heer) heeft niet als doel om een schuldgevoel op te roepen. Het heeft als doel om als bevrijde mensen met vreugde je weg verder te mogen gaan. Als het geloof niet als bevrijding wordt ervaren mis je toch een hoop levensvreugde. En kan je je hulpeloos maar schuldig blijven voelen. En dat lijkt mij nu juist niet de bedoeling.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 17 mei 2013, 18:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 19:37
 
JOL252 schreef:
Ik zag het even later na mijn posting... maar ik quote het toch nog even...

Je quote een stukje van 4 maanden geleden, eens even lezen of ik het nog met mezelf eens ben....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 21:35
 
JANS221 schreef:
Je quote een stukje van 4 maanden geleden, eens even lezen of ik het nog met mezelf eens ben....


En?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIETER619





Berichten: 1149

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 21:37
 
Het is pure genade dat wij het Eeeuwig leven beërven, puur omdat wat God in Liefde voor ons heeft gedaan.
"Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft". Met Pinksteren gedenken we uitstorting van de Heilige Geest. Als we op eigen inzichten gingen handelen, gaat het fout. dsu komt de zondesmet wel in aanmerking, Spreuken 3 vers 5 Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht Als we ons laten leiden door de Geest, komen we beter uit op het eind.

Maar gelukkig blijft er vergeving, omdat we (ik in ieder geval wel) nog steeds dingen verkeerd doe. Maar elke keer als ik bewust om vergeving bid, zal het geven zijn.


Laatst aangepast door
PIETER619
op vrijdag 17 mei 2013, 21:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 17 mei 2013, 21:38
 
Ik ben het wel met Jans haar stukje van 4 maanden geleden eens! Lachende smiley


En dát wil wat zeggen....;)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zondag 19 mei 2013, 10:06
 
IK denk dat Carolina in essentie gelijk heeft.

de zondesmet is misschien een ouderwets woord en heeft een negatieve lading , maar wat wij ook doen , de pure toewijding en zelfopoffering waarmee de Heer de dingen deed zullen wij nooit kunnen behalen.

dat is misschien frustrerend maar juist zo waar omdat Hij daarom is gestorven.
God de Vader zag meteen al wat wij mensen ervan bakten in deze wereld ....NIKS .

Dus ook al doen we nog zo ons best en is onze intentie nog zo puur en hebben we het gevoel dat we iets fantastisch doen.......het is en blijft ....mensenwerk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zondag 19 mei 2013, 11:03
 
CORTAZAR588 schreef:
IK denk dat Carolina in essentie gelijk heeft.

de zondesmet is misschien een ouderwets woord en heeft een negatieve lading , maar wat wij ook doen , de pure toewijding en zelfopoffering waarmee de Heer de dingen deed zullen wij nooit kunnen behalen.

dat is misschien frustrerend maar juist zo waar omdat Hij daarom is gestorven.
God de Vader zag meteen al wat wij mensen ervan bakten in deze wereld ....NIKS .

Dus ook al doen we nog zo ons best en is onze intentie nog zo puur en hebben we het gevoel dat we iets fantastisch doen.......het is en blijft ....mensenwerk.


Niet meteen. In eerste instantie zag Hij dat het goed was en wandelde Hij in vertrouwen en vriendschap met de mens. Er kwam een kink in de kabel en dat was catastrofaal.
Het heimwee naar wat zo volmaakt en perfect was en het verlangen om weer met de mens in volmaakte eenheid te wandelen bleef. De volmaakte Mens kwam en in Hem ziet God ons als volmaakt, mysterieus maar waar.

Alles wat wij voor Hem doen zou dus besmet zijn met zonde. Dat is een pittige live-discussie waard. Ik geloof enerzijds zeker dat de schepping gebroken is, dagelijks zien we het om ons heen. Ik geloof ook dat het volmaakte nog moet komen als alles vernieuwd wordt en wij met Hem zullen zijn. Toch vraag ik me nu af of God zo naar ons kijkt als wij iets voor Hem doen. We bouwen behalve dat we in onze onvolkomenheid hout en stro gebruiken zeker ook met goud die de vuurproef doorstaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Pagina 1 van 1